صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: نهي از قبول پيش گويي منجمان.!!

  1. #1

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,899
    حضور
    84 روز 13 ساعت 22 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40511

    تعجب نهي از قبول پيش گويي منجمان.!!




    با سلام

    وَعَلاماتٍ وَبِالنَّجمِ هُم يَهتدونَ

    در جاي جاي منابع روايي و فقهي, جملاتي در تکذيب و تکفير منجمان و عدم اعتبار گفتار آنان به چشم مي خورد, به گونه ايکه در نگاه اول, پنداشته مي شود که پيش گويي هلال در دانش نجوم جديد نيز مشمول جملات مذکور است.
    در اين فصل به تحليل روايات معصومين عليهم السلام و سپس فتاواي فقهي در رابطه با منجمان مي پردازيم تا مقصود اصلي از اين جملات روشن شود.
    روايات وارد شده در تکذيب منجمان

    اين روايات را مي توان به دو گروه تقسيم کرد؛ گروه اول رواياتي است که بطور مطلق عقايد و گفتار هاي منجمان را مخدوش دانسته و گروه دوم رواياتي است که در مورد پيش گويي هلال توسط منجمان وارد شده است.

    گروه اول:

    به عنوان نمونه پنج روايت از اين گروه نقل مي نماييم:

    1 - مرحوم محقق حلي در کتاب معتبر و مرحوم علامه حلي در کتاب تذکره و شهيد اول و ثاني از پيامبر اکرم (ص) به صورت مرسل نقل مي کنند که: "هرکه کاهن يا منجمي را تصديق نمايد به آنچه بر محمد (ص) نازل شده کافر است."


    2 - مرحوم صدوق در کتاب خصال از نصر بن قابوس از امام صادق (ع) نقل مي کند که فرمودند: "منجم ملعون است و کاهن ملعون است و ساحر ملعون است و زن آوازه خوان ملعون است و هر که او را جاي دهد ملعون است و کسي که از کسب او ارتزاق کند ملعون است."



    ویرایش توسط رضا : ۱۳۹۰/۰۳/۲۲ در ساعت ۱۶:۰۲
    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  2. صلوات ها 5


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,899
    حضور
    84 روز 13 ساعت 22 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40511



    3 - مرحوم طبرسي در احتجاج از هشام بن حکم از امام صادق (ع) نقل مي کند که ايشان در جواب زنديقي که پرسيده بود نظرتان در مورد علم نجوم چيست, مي فرمايند: "آن علمي است که منافعش اندک و مضراتش بسيار است.
    قضا و قدر توسط نجوم دفع نمي شود و وقايع ناخوشايند قابل جلوگيري نيست.
    اگر منجم از بلايي [که بايد به او برسد] آگاه شود, جلوگيري از قضاي الهي موجب نجات او نمي گردد, چنانچه اگر از خيري که بناست به او برسد آگاه شود, نمي تواند آنرا جلو بيندازد و اگر بدي به او برسد امکان جلوگيري از آن را ندارد. منجم با علم خود, با اين پندار که مي تواند قضاي الهي را از مردم دفع کند, به ضديت با خداوند پرداخته است."


    4 - مرحوم سيد رضي در نهج البلاغه نقل مي کند که مولي الموحدين امير المؤمنين مي فرمايند: ".... اي مردم شما را از فراگيري نجوم برحذر مي دارم, مگر آنچه که موجب راهيابي در دريا و خشکي باشد, زيرا نجوم منجر به کهانت مي شود و کاهن مانند ساحر است و ساحر مانند کافر است و کافر در آتش جهنم جاي دارد...."


    5 - مرحوم صدوق در کتاب فقيه نقل مي کند که عبد الملک بن اعين گفت: "به امام صادق (ع) عرض کردم: من به اين علم [نجوم] مبتلا شده ام, هرگاه قصد کاري مي کنم در طالع نظر مي کنم, اگر طالع بد ديدم از آن باز مي مانم و اگر طالع نيک ديدم در پي آن کار مي روم.
    به من فرمودند: [طبق اين امور] حکم مي کني؟ گفتم بلي. فرمودند: کتاب هايت را بسوزان."

    بر کسي که در متون اين روايات دقت کند, پوشيده نيست که علم نجومي که از آن نهي شده است, آن علمي است که از حالات مختلف ستارگان, خير و شر و طالع نيک و بد در حوادث و وقايع را بدست مي دهد, نه آن علمي که تنها با استفاده از قوانين طبيعي که توسط خداوند متعال بر جهان حاکم شده است, موقعيت فيزيکي اجسام سماوي را مورد بررسي قرار مي دهد.


    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  5. صلوات ها 4


  6. #3

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,899
    حضور
    84 روز 13 ساعت 22 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40511



    مرحوم شيخ مرتضي انصاري در اين مورد مي فرمايد: "ظاهرا خبر دادن از اوضاع فلکي که مبتني بر حرکت ستارگان است, مانند ماه گرفتگي که در پي قرار گرفتن زمين بين ماه و خورشيد, پديد مي آيد و خورشيد گرفتگي که از قرار گرفتن ماه بين زمين و خورشيد, پديد مي آيد و مانند اينها حرام نيست و پيش گويي اين امور جايز است...."
    بنابراين اگر کسي با استناد به اين روايات در پي بي ارزش نمودن استنتاجات نجوم جديد باشد, در ورطه يک مغالطه بين دو معني مشترک لفظي گرفتار شده است.
    زيرا علم نجوم به معنايي که در زمره سحر و کهانت قرار مي گيرد, بي اعتبار شناخته شده است, نه به معنايي که آن را داخل در علوم تجربي و رياضي مي نمايد.
    به اين تفکيک در حديث چهارم نيز اشاره شده است.
    از اين گذشته محاسبات نجومي مانند: يافتن جهت قبله, تعيين اوقات نماز, محاسبه فصول سال و يافتن موقعيت ماه براي تعيين اينکه ماه در صورت فلکي عقرب قرار گرفته است يا نه, قطعا جايز است بلکه مقدمه انجام تکاليف شرعي است.
    پس نمي توان ادعا کرد: مقصود از منجم, هنگامي که گفته مي شود: "منجم کافر است.", کسي است که اين محاسبات را انجام مي دهد.

    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  7. صلوات ها 3


  8. #4

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,899
    حضور
    84 روز 13 ساعت 22 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40511



    گروه دوم

    رواياتي است که بالخصوص در مورد مساله پيش گويي هلال وارد شده است, از اين گروه تنها يک روايت يافته ايم که به نقل آن مي پردازيم:
    مرحوم شيخ طوسي در کتاب تهذيب نقل مي کند که ابو عمر به امام (ع) مي نويسد که: "مولاي من گاهي اتفاق مي افتد که هلال ماه رمضان براي ما مشکل ايجاد مي کند, در حاليکه هيچ مانعي در آسمان وجود ندارد ما هلال را رؤيت نمي کنيم, و مردم روزه نمي گيرند و ما هم مانند آنان عمل مي کنيم [يعني آن روز را روز سي ام شعبان قرار مي دهيم] و گروهي از اهل حساب (آشنايان به محاسبات اوضاع ماه) به ما مي گويند که هلال در همان شب در مصر و آفريقا و اندلس ديده خواهد شد. مولاي من آيا حرف اهل حساب در اين مساله قابل قبول است, تا در مناطق مختلف, تکليف شرعي تفاوت کند و روزه اهالي آن مناطق با روزه ما و افطارشان با افطار ما اختلاف داشته باشد؟"

    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  9. صلوات ها 5


  10. #5

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,899
    حضور
    84 روز 13 ساعت 22 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40511



    پس امام (ع) در جواب مرقوم فرمودند: "از شک در هلال, روزه واجب نمي شود (در يوم الشک روزه نگير), با رؤيت [هلال] افطار کن و با رؤيت [آن] روزه بگير."
    اين روايت شريفه ممکن است گوياي حکم رؤيت در شهرهاي مختلف باشد (مساله اتحاد يا اختلاف آفاق) که در فصل پنجم مطرح خواهد شد و به بحث فعلي ارتباط ندارد و ممکن است بي اعتباري محاسبه در مورد هلال را بيان کند که به موضوع بحث ما مربوط مي شود.
    در اين روايت لفظ منجم به کار نرفته, تا بحثي در معناي آن داشته باشيم, بلکه مستقيما از لفظ "حُسّاب" به معني محاسبه کنندگان استفاده شده است.
    از طرف ديگر موضوع روايت, دقيقا پيشگويي هلال است.
    بنابراين ممکن است پنداشته شود که پيشگويي هلال در نجوم جديد هم, با استناد به اين روايت, بدون اعتبار است.
    ولي با کمي دقت در مي يابيم آنچه که امام (ع) از آن نهي نموده اند, محاسبات نجومي نيست, بلکه عمل کردن به شک است و گفته محاسبه کنندگان در آن زمان, يکي از مصاديق شک بوده است.
    اما هم اکنون که علم نجوم مي تواند بطور يقيني و بدون شک, هلال را محاسبه نمايد, قطعا مشمول روايت شريفه نيست.

    با مطالعه اين دو گروه از روايات به اين نتيجه مي رسيم که از منظر روايي, اگر يقيني از گفته منجمان در مورد هلال پديد آيد, با طرق يقيني ديگر, تفاوتي نمي کند.

    ادامه دارد..........!!
    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  11. صلوات ها 6


  12. #6

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,899
    حضور
    84 روز 13 ساعت 22 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40511



    بررسي فتاواي فقها در مورد بي اعتباري گفته منجمان

    در کتب فقهي اصحاب ما, رضوان الله تعالي عليهم, در کتاب الصوم در بحث هلال, معمولا جملاتي همچون "گفتار منجمان اعتباري ندارد...." و "هلال به گفته منجمان ثابت نمي شود...." به چشم مي خورد.
    اما اين جملات همگي, به گفته منجمان, به عنوان يکي از مصاديق شک در رؤيت هلال, نظر دارد و پيشگويي هاي نجوم جديد, موضوعا از بحث آنان خارج است.
    در اينجا به ذکر دو نمونه اکتفا مي کنيم:

    1- مرحوم محقق حلي در کتاب معتبر مي فرمايد: "اعتماد کردن بر گفته منجم [در اثبات هلال] جايز نيست, زيرا گفتار او مبتني بر قواعد ظنّي و حدسي است که موارد خطاي آن بيش از موارد صحت آنست..."

    پر واضح است که قوانين جزمي نجوم رياضي در عصر حاضر مشمول کلام مرحوم محقق نمي شود. بلکه اين کلام ناظر به نجوم عصر محقق هم نيست و فقط شامل اعتقادات عامه مردم در مورد هلال است وگرنه گمان نمي رود محقق حلي اين کلمات را در مورد منجمين بنام معاصر خود, همچون مرحوم خواجه نصير الدين طوسي, ايراد نموده باشد!
    ادامه دارد..........!!
    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  13. صلوات ها 5


  14. #7

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    علاقه
    نجوم، ریاضی، عکاسی
    نوشته
    409
    حضور
    2 ساعت 44 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1381



    اما هم اکنون که علم نجوم مي تواند بطور يقيني و بدون شک, هلال را محاسبه نمايد, قطعا مشمول روايت شريفه نيست.
    منظور تون از محاسبه هلال چیه؟

    این که ماه در چه موقعیتی نسبت به خورشید هست رو میشه دقیقا تعیین کرد. مطلع هستید که اگر ماه بالاتر از خورشید باشه در افق طبیعتا امکان دیده شدنش بعد از غروب خورشید ممکن میشه که میشه همون هلال اول ماه. اما رویت شد یا نشدن ماه رو نمیشه دقیق تعیین کرد بخصوص اگر شما از ابزار هم استفاده نکنید. چون این دیگه به افق دید شما، وسعت هلال و .... بستگی داره. برای همین منجمان از رویت پذیری هلال صحبت میکنند معمولا

    امیر المومنین، علی (ع):

    "لا يُری الجاهلُ إلا مُفرطاً أو مُفَرّطاً"

    نادان جز به افراط و تفريط ديده نشود

  15. صلوات ها 2


  16. #8

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    علاقه
    نجوم، ریاضی، عکاسی
    نوشته
    409
    حضور
    2 ساعت 44 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1381



    بنابراين اگر کسي با استناد به اين روايات در پي بي ارزش نمودن استنتاجات نجوم جديد باشد, در ورطه يک مغالطه بين دو معني مشترک لفظي گرفتار شده است.
    زيرا علم نجوم به معنايي که در زمره سحر و کهانت قرار مي گيرد, بي اعتبار شناخته شده است, نه به معنايي که آن را داخل در علوم تجربي و رياضي مي نمايد.
    سلام

    این مطلب در زبان انگلیسی، از قرار حل شده هست. در انگلیسی برای این دو جنبه از نجوم دو لغت وجود داره. astrology اشاره داره به همون جنبه پیشگویی ها و سحر و سرنوشت و ....
    Astronomy هم به عنوان یک شاخه علوم تجربی هست که علمی هست و به پیش بینی رخداد ها و پدیده های طبیعی میرسه.

    البته من نمیدونم این دوتا لغت از قدیم در زبان انگلیسی بوده یا بعدا تکامل پیدا کرده

    امیر المومنین، علی (ع):

    "لا يُری الجاهلُ إلا مُفرطاً أو مُفَرّطاً"

    نادان جز به افراط و تفريط ديده نشود

  17. صلوات ها 3


  18. #9

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    21
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    50



    سلام بر دوستان

    دین اسلام تا حد امکان از ارتباط با جن و رمالی بر حذر داشته و این خرافات را از بین برده است، ارتباط با جادوگری از منظر اسلام یکی از افات عقل گرایی و خداشناسی است.
    برخورد متین رسول الله به هنگام مصادف شدن درگذشت پسر دردانه اشان با کسوف موید این موضوع است
    درحالی که عموم مردم از این تصادف متاثر شده بودند و موقعیت خوبی برای سواستفاده فراهم شده بود، به تشریح این موضوع پرداختند که کسوف بی ارتباط با هیچ واقعه ای در اثر گردش سال و ماه ایجاد میشود و از اثار صنع خدای تعالی است.

    در پناه حق موفق باشید

    ویرایش توسط filis : ۱۳۹۰/۰۳/۲۱ در ساعت ۱۶:۱۷

  19. صلوات


  20. #10

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,899
    حضور
    84 روز 13 ساعت 22 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40511




    2 - مرحوم شهيد ثاني در مسالک, در شمار دلايل بي اعتباري پيش گويي منجمان مي فرمايد: "... و همچنين تقويم نويسان, اول ماه به معني امکان رؤيت هلال را, تعيين نمي کنند, بلکه اول ماه, به معني خروج ماه از مقارنه (ماه نجومي) را محاسبه مينمايند.
    گرچه اين محاسبه در مسايل نجومي کاربرد دارد ولي نشان دهنده امکان رؤيت هلال نيست, زيرا چنانچه خودشان مي گويند غالبا هلال در اولين شب پس از خروج از محاق ديده نمي شود, بلکه ممکن است در شب دوم و گاهي در شب سوم هم ديده نشود.
    ولي شارع, احکام شرعيه را مبتني بر رؤيت هلال نموده نه مبتني بر خروج ماه از مقارنه. (يعني ماه هلالي معتبر است نه ماه نجومي)"

    شبيه اين عبارت در کتاب مدارک نيز آمده است.
    چنانچه در بخش اول گذشت, همانطور که زمان دقيق مقارنه ماه و خورشيد, همواره قابل محاسبه است, زمان امکان رؤيت هلال نيز, در غالب موارد قابل محاسبه است, گرچه اين محاسبه در شرايط فعلي نمي تواند تمام موارد را پوشش دهد, ولي ادعاي ما آنست که: در مواردي که منجمان با محاسبات يقيني, امکان يا عدم امکان رؤيت هلال را اثبات مي نمايند, گفته آنان حجيت شرعي دارد. اين ادعا با عبارت مرحوم شهيد ثاني هيچ تعارضي ندارد.
    در مجموع مي توانيم از آنچه در اين فصل مطرح شد نتيجه بگيريم: عمل به پيش بيني هاي يقيني نجومي, نه در روايات و نه در کلمات فقها, مورد نهي شرعي قرار نگرفته است. بلکه تنها عمل به پيش بيني هاي حدسي و ظنّي فاقد اعتبار است.
    منابع

    1 - سوره بقره, آيه 189. ترجمه: "از تو در مورد شکل هاي مختلف ماه مي پرسند, بگو آنها نشانه هاي اوقات زمان براي [امور] مردم و حج است."
    2 - مرحوم سيد کاظم طباطبايي, العروه الوثقي, فصل 12 کتاب الصوم, سفحه 370
    3 - سوره نحل, آيه 16. ترجمه: "[و بر روي زمين] علامت هايي [قرار داد] و بوسيله ستارگان راهيابي مي کنند."
    4 - مرحوم شيخ حر عاملي, وسايل الشيعه, روايت 11 از باب 24 از ابواب ما يکتسب به, جلد 12 از تصحيح مرحوم رباني. متن اصلي: "جعفر بن الحسن المحقق في (المعتبر) والعلامه في (التذکره) والشهيدان قالوا: قال النبي (ص): من صدق کاهنا او منجما فهو کافر بما انزل علي محمد(ص)."
    5 - همان, روايت 7. متن اصلي: "عن نصر بن قابوس قال سمعت اباعبدالله (ع) يقول: المنجم ملعون والکاهن ملعون والساحر ملعون والمغنيه ملعونه ومن آواها ملعون وآکل کسبها ملعون."
    6 - همان, روايت 10. متن اصلي: "احمد بن علي بن ابيطالب الطبرسي في الاحتجاج عن هشام بن الحکم عن ابيعبدالله (ع) في حديث ان زنديقا قال له: ما تقول في علم النجوم؟ قال هو علم قلت منافعه وکثرت مضاره, لايدفع به المقدور ولايتقي به المحذور. ان خبر المنجم بالبلاء لم ينجه التحرز من القضاء, وان خبر هو بخير لم يستطع تعجيله وان حدث به سوء لم يمکنه صرفه, والمنجم يضاد الله في علمه بزعمه انه يرد قضاء الله عن خلقه."
    7 - مرحوم شيخ حر عاملي, وسايل الشيعه, روايت 8 از باب 14 از ابواب آداب السفر الي الحج و غيره, جلد 8 از تصحيح مرحوم رباني. متن اصلي: "محمد بن الحسين الرضي الموسوي في نهج البلاغه قال قال اميرالمؤمنين (ع) ... ثم اقبل - عليه السلام - الي الناس وقال : ايها الناس اياکم وتعلم النجوم الا ما يهتدي به في بر او بحر, فانها تدعو الي الکهانه والکاهن کالساحر والساحر کالکافر والکافر في النار...."
    8 - همان, روايت 1. متن اصلي: "محمد بن علي بن الحسين باسناده عن عبدالملک بن اعين قال: قلت لابي عبدالله (ع): اني قدابتليت بهذا العلم فاريد الحاجه فاذا نظرت الي الطالع ورايت الطالع الشر جلست ولم اذهب فيها, واذا رايت طالع الخير ذهبت في الحاجه, فقال لي تقضي؟ قلت نعم. قال: احرق کتبک."
    9 -مرحوم شيخ مرتضي انصاري, کتاب المکاسب, المکاسب المحرمه, صفحه 25 از چاپ خط طاهر خوشنويس
    10 - مرحوم شيخ حر عاملي, وسايل الشيعه, روايت 1 از باب 15 از ابواب احکام شهر رمضان, جلد 7 از تصحيح مرحوم رباني. متن اصلي: "محمد بن الحسن باسناده عن محمد بن الحسن الصفار عن محمد بن عيسي قال: کتب اليه ابوعمر اخبرني يا مولاي انه ربما اشکل علينا هلال شهر رمضان ولانراه ونري السماء ليست فيها عله ويفطر الناس ونفطر معهم ويقول قوم من الحساب قبلنا: انه يري في تلک الليله بعينها بمصر وافريقيه والاندلس هل يجوز يا مولاي ما قال الحساب في هذا الباب حتي يختلف العرض(الفرض ظ) علي اهل الامصار فيکون صومهم خلاف صومنا وفطرهم خلاف فطرنا؟ فوقع لا صوم من الشک (في المصدر: لاتصومن الشک) افطر لرؤيته و صم لرؤيته."
    11 - محقق حلي, المعتبر, جلد 2, صفحه 688
    12 - مرحوم شهيد ثاني, المسالک, جلد 1, صفحه 60 , ترجمه با کمي تصرف انجام شده است.
    13 - مرحوم سيد محمد عاملي, مدارک الاحکام, جلد 6 , صفحه 176
    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  21. صلوات


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. پاسخ: 10
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۱۱/۲۱, ۱۶:۴۲
  2. پاسخ: 6
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۱۰/۰۲, ۰۳:۳۰
  3. انگار توفيق طلبه شدن را ندارم (لطفا راهنمايي كنيد)
    توسط بنده ی خدا در انجمن موفقیت و موانع
    پاسخ: 6
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۱۲/۱۵, ۱۳:۴۱
  4. مصاحبه هايي ناب درباره شيخ رجب علي خياط ره
    توسط گمنام در انجمن تاریخچه عرفان
    پاسخ: 3
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۱۱/۱۷, ۱۸:۵۲
  5. پاسخ: 6
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۱۰/۰۴, ۲۲:۲۵

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود