صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: جسمها قبله دارند قبله جانها چیست ؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682

    جسمها قبله دارند قبله جانها چیست ؟




    سلام
    سوال ساده ای است :
    جسمها قبله ای دارند بنام کعبه ، پس قبله جانها چیست ؟
    نظر دوستان چیه ؟
    موفق در پناه حق

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  2. صلوات ها 5


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    781
    حضور
    1 روز 9 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    19
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2698



    با سلام و عرض ادب خدمت شما سرور عزیز و گرامی

    و تشکر فراوان به خاطر تاپیکهای پرمغز و عمیقی که ایجاد می فرمایید. اجرتان با حضرت ولی عصر (عج).

    وجه الله همان کعبۀ درون است. کعبه ای که همۀ موجودات، خواه یا ناخواه به دورش طواف می کنند.

    با تشکر مجدد
    یا حق
    ویرایش توسط بینام : ۱۳۹۰/۰۳/۱۷ در ساعت ۲۰:۵۴
    امام صادق (ع) می فرمایند:

    قَوْمٌ یَزْعَمونَ أنّی إمامُهُمْ، وَاللّهِ ما أنَا لَهُمْ بِإمامٍ لَعَنَهُم اللّهُ کُلّ ما سَتَرْتُ سِتْرا هَتَکوهُ، أقولُ: کذا وکذا، فَیَقولون: اِنّما یَعْنی کذا وکذا. اِنَّما أَنَا إمامُ مَنْ أطاعَنی.
    گروهی خیال می کنند که من امام آنها هستم، به خدا قسم من امام آنها نیستم، نفرین خدا بر آنها باد. [زیرا] هر گاه رازی را پنهان می کنم آنها آشکار می کنند، من می گویم: چنین و چنین است و آنها می گویند چنین و چنان اراده کرده است. همانا من امام کسی هستم که از من پیروی کند.

  5. صلوات ها 5


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۹
    علاقه
    ...
    نوشته
    56
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    393



    بسم الله

    سلام

    خیلی موضوع زیبایی هست

    به نظر بنده...قبله نمای قبله ی جان اشک هست

    اشکی که بدون حرفی ریخته بشه رو فرشتگان ثبت نمیکنند و به خدا میگن : خدایا ما غیب نمیدانیم

    خدا میفرماید : شما فقط بنویسید که اشک ریخت و ثوابش رو بپسارید به من که شما از حساب کردنش ناتوان هستید


    اشک خیلی مهم هست آقا جان...

    قبله ی جان خداست...خود خدا نه کعبه و مکه و سنگ و اینا

    امام صادق (ع):
    هرکس نماز را سبک بشمارد به شفاعت ما نمیرسد!!



  7. صلوات ها 6


  8. #4

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط بینام نمایش پست ها
    وجه الله همان کعبۀ درون است. کعبه ای که همۀ موجودات، خواه یا ناخواه به دورش طواف می کنند
    نقل قول نوشته اصلی توسط دل باخته نمایش پست ها
    قبله ی جان خداست...خود خدا نه کعبه و مکه و سنگ و اینا
    سلام و با تشکر از ورود به این بحث
    جناب بینام و دل باخته مطالب زیبایی نوشتند اما معمولا باید برای مطالب استدلال کرد لذا خوب است این دوستان دلیل خود را هم بنویسند .
    وجه الله چیست و چرا قبله جان است ؟
    چرا خدا قبله جان است ؟
    مگر در مقام ظاهر خدا قبله است که در مقام باطن او قبله باشد ؟
    اساسا قبله چیست ؟
    قبله ظاهر چه اشاره ای به قبله باطن دارد ؟
    موفق باشید

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  9. صلوات ها 4


  10. #5

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    علاقه
    نقد
    نوشته
    811
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3330



    فَأينَمَا تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللهِ
    «به هر جا رو کنيد قبله خدا آنجاست»

    ویرایش توسط منتقد : ۱۳۹۰/۰۳/۱۷ در ساعت ۲۳:۵۶
    حافظا می خور و رندی کن و خوش باش ولی / دام تزوير مکن چون دگران قرآن را
    وقتی عنان و افسار عقل آزاد شود و عقل، محبوس در سه زنجیز نباشد : هوای نفس،عادت دینی و اعمال دینی- تعصب بر تفکر و يا سنت گذشتگان یا این شرط ، این عقل آزاد صاحبش را به منزل نجات می رساند
    (
    شرح نهج البلاغه(ابن ابی الحدید)ج 20 ص 343، روایت شماره ی 950)

  11. صلوات ها 5


  12. #6

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط منتقد نمایش پست ها
    فَأينَمَا تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللهِ «به هر جا رو کنيد قبله خدا آنجاست»
    سلام
    با این تعریف شریف همه سو وجه خداست حتی سوهای باطنی . به این ترتیب اگر وجه الله بخواهد قبله باشد ویژگی اساسیش یکی بوده و همه جا بودن است . آنوقت در توجه به وجه الله بعنوان قبله جان جهت گیری بی معناست ولو اینکه جهت در عالم معنا فرضی ندارد اما توجه خالی از جهت نیست و این جهت با توجه به تجرد عالم جان باید مفهوم و حقیقت خاص خودش را داشته باشد ووو
    موفق باشید

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  13. صلوات ها 3


  14. #7

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۰
    نوشته
    9
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    32



    بایزید بسطامی ( 181 – 266 هـ . ق ) در جوانی ، پیاده سفر حج می کرد .

    در راه ، مهمان پیری شد . پیر پرسید :
    ـ « یا ابایزید ! قصد کجا داری »
    گفت :
    ـ « قصد حج »
    پیر پرسید :
    ـ « زاد راه ، چه همراه داری ؟ »
    بایزید پاسخ داد :
    ـ « دویست دینار »
    پیر گفت :
    ـ « آن دویست دینار به من بده و هفت بار بر گِردم طواف کن ! که تا کعبه را بنا کرده اند ، خدا در آن پای نگذاشته و تا این دل را آفریده اند ، خدا از آن بیرون نرفته است . »

    کعبه یک سنگ نشانی است که ره گم نشود حاجی احرام دگر بند ببین یار کجاست




  15. صلوات ها 4


  16. #8

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط حامد نمایش پست ها
    جسمها قبله ای دارند بنام کعبه ، پس قبله جانها چیست ؟
    سلام
    در قرآن کریم بیت الله الحرام را که قبله است چنین تعریف می فرماید :
    "ان اول بیت وضع للناس للذی ببکه مبارکا"
    ما از این بیان شریف ویژگیهای قبله را اخذ می کنیم :
    1- اولیت
    2- بیت بودن
    3- موضوع بودن برای مردم
    قبله جان باید اولیت داشته باشد . بنابر این اصل خدای متعال قبله جان است چون : "هوالاول والاخر"
    توجه داشته باشید که وقتی می گوییم : الف ب است ، به جهت وحدت تصریح و به جهت مغایرت نیز اشاره کرده ایم . لذا وقتی می گوییم : هوالاول یعنی اول جهت وحدت و جهت مغایرت با خدای متعال دارد . پس اول حقیقتی است که در یک نگاه کثرت گرا در مقام تحلیل عقلی قابل تفکیک از "هو" است حال سوال این است که این اول چیست ؟
    نکته دومی که باید بدان توجه داشت این است که ذات الهی غیب مطلق است و کسی را بدان راه نیست . غیب مطلق را تنها از راه تجلیاتش می شود شناخت .
    نکته سوم که ما را به نتیجه می رساند اینستکه در روایات آمده است : اول ما خلق الله العقل و اول ما خلق الله نور نبیک یا اول ما خلق الله الماء . پس خدای متعال تجلی آغازینی دارد . قبل از اینکه این تجلی نخستین را بررسی کنیم این نتیجه را می توان گرفت که : این تجلی آغازین هرچه باشد اوست که قبله است .
    و اما در بررسی اول ما خلق یا همان نخستین تجلی باید گفت که این عناوین همه برای یک حقیقت اند اما با لحاظات مختلف . از آنجا که مدبر تمام حقایق هستی است عقل است و از آنجا که پیامبر اکرم ص در سیر کمال انسانی خویش با آن وحدت یافته نور پیامبر اسلام ص است و از آن جهت که خود مایه حیات و زندگی همه موجودات است آب است .
    پس قبله جانها نه ذات باریتعالی که غیب مطلق است و از دایره شناخت ما بیرون است بلکه نخستین تجلی اوست و نخستین تجلی حق تعالی به لحاظ اسم و لفظی که ما با آن آشنا باشیم حقیقت نوریه محمد ص است . علی ع نیز که به حسب آیات نفس پیامبر و ملحق به او در این مقام است حائز چنین رتبه و مقامی است .
    این تحلیل "اول" به حسب جهت مغایرت "اول" با "هو" است اما به جهت وحدت و عینیت "اول" همان "هو" است .
    ادامه دارد ان شاء الله
    موفق باشید

    ویرایش توسط حامد : ۱۳۹۰/۰۳/۱۸ در ساعت ۲۲:۲۱
    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  17. صلوات ها 3


  18. #9

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    سلام
    قبله یعنی چیزی که به او رو می کنی . قبله معبود نیست بلکه عامل توجه است . وقتی به سمت کعبه می ایستی در حقیقت داری توجه خود را به حقیقت باطنی عالم بالفعل می سازی . آن حقیقت باطنی باز خود تجلی و ظهوری از حقیقت هستی است نه عین او چه اینکه عین حقیقت هستی از دایره شناخت و توجه ما خارج است پس ما در درون هم به قبله ای توجه می کنیم .
    پس آیا توجه به آنچه که ذات حق نیست عبادت غیر نیست ؟
    موفق باشید

    ویرایش توسط حامد : ۱۳۹۰/۰۳/۲۰ در ساعت ۱۸:۲۹
    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  19. صلوات ها 3


  20. #10

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط حامد نمایش پست ها
    پس آیا توجه به آنچه که ذات حق نیست عبادت غیر نیست ؟
    سلام
    در پاسخ به این سوال باید باز به این امر توجه کنیم که حق متعال در عین جهت غیریت با اشیاء دارای جهت عینیت با آنها نیز هست و همین جهت عینیت در قبله جان است که توجه به او را بعنوان قبله موجه ساخته و از شائبه شرک مبرا می سازد به عبارت دیگر قبله جان که همان صادر اول یا مخلوق اول است چنان در حق تعالی فانی است که هیچ جهت غیریتی در او نمانده است لذا کسی که به آن حقیقت برین توجه می کند در توجه به او جز حق متعال را نمی یابد . این امر را در توجه خود به قبله ظاهر هم تا اندازه ای چشیده اید . آیا در توجه به قبله ظاهری این حقیقت را در خود نیافته اید که به سوی خدا توجه نموده اید ؟ این امری است که با توجه درونی به اوصاف خدای متعال در شما حاصل می شود اما در توجه به قبله باطنی حقیقی این انوار حقیقت قدسی الهی اوست که شما را به ذات خدای متعال متوجه می سازد . به عبارت دیگر توجه شما به خدای متعال در رو کردن به قبله ظاهر تابع توجه درونی شما است اما رو نمودن شما به خدای متعال در توجه به قبله باطن تابع شما نیست بلکه تابع آن حقیقت قدسی است .
    نتیجه این کلام آنستکه : توجه به قبله باطن از اختیار ما خارج است . این نور قدسی بر جانی می تابد که شایسته تابیدن شده باشد .
    باش تا که بتابد این نور تجلی
    موفق در پناه حق

    ویرایش توسط حامد : ۱۳۹۰/۰۳/۲۰ در ساعت ۲۳:۳۴
    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  21. صلوات ها 3


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود