صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: طب اسلامی، چالش ها، باید ها و نباید ها

  1. #1

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    علاقه
    نجوم، ریاضی، عکاسی
    نوشته
    409
    حضور
    2 ساعت 44 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1381

    طب اسلامی، چالش ها، باید ها و نباید ها




    طب اسلامی، چالش ها، باید ها و نباید ها

    با کمک دوستان و کارشناسان و در صورت صلاحدید مسئولان سایت، قصد داریم چالش های روبروی طب اسلامی رو بررسی کنیم
    در واقع هدف تاپیک بررسی مسیر صحیحی از آیات و روایات تا بالین بیمار هست، که چطور این اطلاعات بایستی تبدیل به دستورالعمل هایی برای بیمار بشه.


    تذکر:
    هدف بیان توصیه های بهداشتی-درمانی نیست.


    فراخوان:
    از کلیه دوستان و همکاران سایت که دستی بر علم حدیث دارند دعوت میشه در این بحث شرکت کنند.

    ضمنا در هر موضوعی که نتایج مناسبی از بحث داشته باشیم در صورت تمایل دوستان میتونیم مطالب رو گردآوری و به ژورنال های مربوط جهت چاپ ارائه بدیم


    امیر المومنین، علی (ع):

    "لا يُری الجاهلُ إلا مُفرطاً أو مُفَرّطاً"

    نادان جز به افراط و تفريط ديده نشود

  2. صلوات ها 5


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۹
    علاقه
    مطالعه بازی و دین و بحث
    نوشته
    6,441
    حضور
    98 روز 20 ساعت 6 دقیقه
    دریافت
    95
    آپلود
    0
    گالری
    33
    صلوات
    27323



    با سلام

    ای کاش پایان نوشته یتان را به رنگ دیگری غیر از زرد تغییر دهید که خوانا شود

    اسلام درخشانترین راه است
    غررالحکم امدی ترجمه ادیب فقید محمد علی انصاریحدیث505

    موسسه انتشاراتی امام عصر(عج)
    عقل آدمی را به گفتار نیک و نهاد پاکیزه و کردار نیکو دلیل آورند
    (همان ح-10811)



  5. صلوات ها 2


  6. #3

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    علاقه
    نجوم، ریاضی، عکاسی
    نوشته
    409
    حضور
    2 ساعت 44 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1381



    مقدمه

    یک داستان:
    صبح روز دوم فوریه سال 1685 " چالرز دوم" پادشاه انگلستان در حالی خود را برای اصلاح صورت آماده میکرد دچار یک حملۀ عصبی شد و نقش زمین گشت. 6 تن از پزشکان حاذق سلطتنتی بر بالین او حاظر شدند و درمان وی را شروع کردند. آنها بارها و بارها حتی با زخم کردن بدن شاه سعی در انجام حجمات کردند. چندید بار پوست او را سوزاندند و او را وادار به استفراغ میکردند! بالاخره شاه بعد از 4 روز درحالی میمیرد که پزشکان متعجبند که چرا شاه دیگر خون ندارد تا با حجامت آن را بکشند؟! (1)

    پزشکی مبتنی بر شواهد:
    تا مدت های بسیار زیادی از عمر علم پزشکی، این رشته عمدتا برپایه عقلگرایی محض استوار بود. پزشکان بیماران خودشون رو صرفا بر اساس نظریه های جالینوسی درمان میکردند و هرگز به فکر سنجش تاثیر و مفید بودن روش های خودشون نبودن.
    اولین کسی که ایده سنجش تاثیر روش های پزشکی رو مطرح میکنه و با وارد کردن یک تفکر منطقی درخواست میکنه که روش های پزشکی باید میزان موثر بودنشون اثبات بشه، ابوعلی سینا در کتاب قانون بود. (2) (3)

    اما امکان دقیق این سنجش تا قرن ها بعد فراهم نشد. یعنی تا زمانی که ریاضیات به کمک علم پزشکی آمد و با ورود علم آمار این امکان فراهم شد تا تجربیات پزشکان به صورت علمی و منطقی با کمک ریاضی سنجیده شود و مشخص شود که چه روشی موثر است و چه روشی موثر نیست.

    در قرن نوزدهم استفاده از زالو برای درمان بیماری ها بسیار رواج داشت. بطوری که فقط در سال 1833 حدود 42 ملیون زالو در فرانسه استفاده شد!!!
    ریاضی دانی به اسم چارلز لوییس برای اولین بار توانست آرزوی ابوعلی سینا رو بعد از قرن ها محقق کنه توانست با کمک روش های آماری نشون بده که میزان مرگ و میر در بیماران تب دار چه زالو استفاده بشه و چه استفاده نشه، تفاوت معنی داری ندارد!

    بدین ترتیب پزشکی وارد دوران تازه ای شد. البته فقط در 1-2 دهه اخیر بود که پارادایم جدید پزشکی شکل گرفت و امروز فقط روشی معتبر است که در تحقیقات کنترل شده و منطبق با اصول منطقی با کمک ریاضیات تاثیر آن ثابت شود.

    دوستانی که با علم آمار آشنا هستند میدونند که امروز روشی مورد تائید قرار میگیره که ما معمولا 97.5% درصد و بیشتر از مثبت بودن تاثیر اون اطمینان داریم.






    منابع:
    1- اطلاعات مختصر در:
    The history of bloodletting

    Issue: BCMJ, Vol. 52, No. 1, January, February 2010, page(s) 12-14 Premise

    2- Brater DC, Daly WJ (May 2000). "Clinical pharmacology in the Middle Ages: principles that presage the 21st century". Clin. Pharmacol. Ther. 67 (5): 447–50.

    3- Daly WJ, Brater DC (2000). "Medieval contributions to the search for truth in clinical medicine". Perspect. Biol. Med. 43 (4): 530–40. PMID 11058989. "p. 536".




    امیر المومنین، علی (ع):

    "لا يُری الجاهلُ إلا مُفرطاً أو مُفَرّطاً"

    نادان جز به افراط و تفريط ديده نشود

  7. صلوات ها 4


  8. #4

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    علاقه
    نجوم، ریاضی، عکاسی
    نوشته
    409
    حضور
    2 ساعت 44 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1381



    فهرست اولیه مباحث:

    1- طبیب اسلامی کیست؟ و چه کسی مجاز به این کار است؟ (پست 5 تا 10)
    2- اعتبار منابع
    3- سنت گذشتان یا توصیه های مذهبی
    4- تعمیم و عمومیت بخشی درمان ها
    5- طب سنتی و اسلامی یا طب لوکس پست مدرن؟
    6- آسیب شناسی صدمات و سواستفادۀ شیادان
    ویرایش توسط منجم باشی : ۱۳۹۰/۰۳/۱۸ در ساعت ۰۱:۳۸

    امیر المومنین، علی (ع):

    "لا يُری الجاهلُ إلا مُفرطاً أو مُفَرّطاً"

    نادان جز به افراط و تفريط ديده نشود

  9. صلوات ها 3


  10. #5

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    علاقه
    نجوم، ریاضی، عکاسی
    نوشته
    409
    حضور
    2 ساعت 44 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1381



    1- طبیب اسلامی کیست؟ و چه کسی مجاز به این کار است؟

    1-1 طب اسلامی - طب مدرن

    اولین سوال مهم و کاربردی برای جامعه این است که طبیب اسلامی کیست؟ آیا طبیب اسلامی طبیبی است که در نسخه اش خبری از قرص و کپسول نباشد، جراحی های پیشرفته امروز را نشانسد و ...

    برای پاسخ به این سوال اول باید دید، طب مدرن امروز که معمولا طب سنتی و اسلامی را در مقابل آن قرار میدهند چیست؟ و همینطور طب سنتی را تعریف کنیم.

    همانطور که گفتیم، پارادایم امروز طب، پزشکی مبتنی بر شواهد* است. بر اساس تعریف پزشکی مبتنی بر شواهد عبارت است از استفاده از بهترین مدراک و شواهد موجود به دست آمده از روش های علمی برای تصمیم گیری های بالینی.

    همانطور که می بینید هیچ خبری از تاکید و یا اصرار بر داروی گیاهی یا شیمیایی یا بیولوژیک و یا جراحی و یا هر روش دیگری در تعریف پارادایم پزشکی امروز نیست. پس این ادعا که پزشکی مدرن، بر استفاده از روش خاصی مثلا داروهای شیمایی استوار است، ادعای بی موردی است. و در واقع طب مدرن، تنها بر اثبات شده بودن هر روش تاکید دارد

    پس اگر امروز مشخص شود که فلان داروی گیاهی در تحقیقات بر فلان داروی بیولوژیک برتری داشته این روش جایگزین خواهد شد تا زمان نتایج معتبر جدید.

    بنابراین بسیار مشکل است که بتوان پزشک اسلامی را تنها بر اساس نسخه تشخیص داد، چرا که هر پزشکی در دنیای امروز از روشی که مفید بودن آن ثابت شده باشد استفاده میکند و اگر روشی در طب اسلامی به تجربه مفید بودن آن ثابت شود بلافاصله روش غالب خواهد شد.

    1-2 پزشک اسلامی کیست:
    پس باید به دنبال ملاک بهتری برای تشخیص بود. همانطوری که مخاطب اصلی علم پزشکی انسان است پس باید در دیدگاه نسبت به انسان در جستجوی تفاوت بود نه تفاوت دیدگاه در مورد داروها! چه آنکه ما به دنبال پزشک اسلامی هستیم نه داروساز اسلامی

    ادامه دارد...

    -----------------------------
    * evidence based medicine


    امیر المومنین، علی (ع):

    "لا يُری الجاهلُ إلا مُفرطاً أو مُفَرّطاً"

    نادان جز به افراط و تفريط ديده نشود

  11. صلوات ها 3


  12. #6

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    علاقه
    نجوم، ریاضی، عکاسی
    نوشته
    409
    حضور
    2 ساعت 44 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1381



    1-2 پزشک اسلامی کیست:
    پس باید به دنبال ملاک بهتری برای تشخیص بود. همانطوری که مخاطب اصلی علم پزشکی انسان است پس باید در دیدگاه نسبت به انسان در جستجوی تفاوت بود نه تفاوت دیدگاه در مورد داروها! چه آنکه ما به دنبال پزشک اسلامی هستیم نه داروساز اسلامی

    ادامه:

    تفاوت اصلی میان پزشک اسلامی و پزشک غیر اسلامی در انسان شناسی این دو است. یکی انسان دارای بعد جسمی و روانی می داند و دیگری انسان را دارای ابعاد جسمی روانی و روحی. همینطور یکی علت درمان را دارو و دیگری علت العلل درمان را خدا می داند. در واقع همانطور که مهمترین تفاوت تفکر مذهبی در برابر تفکر غیر مذهبی توجه به لایه های بالاتر از ماده در جهان هستی است تفاوت اصلی طب اسلامی با غیر اسلامی را هم باید در همین جستجو کرد

    اشاره به داستان اول مثنوی مولوی پربیراه نیست که پادشاه چند تن از حاذق ترین طبیبان را بر بالین بیمار آورد که:
    گر خدا خواهد نگفتند از بطر ----- پس خدا بنمودشان عجز بشر
    از قضا سرکنگبین صفرا فزود ------ روغن بادام خشکی می فزود
    از هلیله قبض شد اطلاق رفت ----- آب آتش را مدد شد همچو نفت

    البته امروز نداهایی حتی از فیزیک کوانتم هم شنیده می شود که توجه ما به ماده میتواند بر ماهیت آن اثر بگذارد. بنابرین موثر بودن توجه به مکانیسم ها و فرایندهای درمان گرچه شاهد تجربی ندارد اما بی پشتوانه هم نیست. شاید این راز همان "دست خوب" بعضی پزشکان باشد.

    خلاصه کلام آنکه متاسفانه امروز جریانی منفعت طلب به دنبال داستان سرایی برای جذب مشتری در یکی از مقدس ترین حرفه های تاریخ بشر می باشد. این جریان تلاش دارد از تفاوت طب اسلامی را از سایر شاخه ها در تفاوت سطحی نسخه ها خلاصه کند و برای این منظور طبیب اسلامی را کسی معرفی میکند که خاکشیر تجویز کند و طبیب غیر اسلامی کسی است که آسپرین تجویز کند که همانطور که شرح آن رفت هم این غلط است و هم آن!

    1-3 چه کسی میتواند به طبیب سنتی و اسلامی باشد
    سوال بسیار مهم این است که اگر به دنبال طب سنتی و اسلامی برای درمان بیماری های خود هستیم، باید به چه کسی با چه ویژگی هایی مراجعه کنیم. برای پاسخ به این پرسش ابتدا باید ببینم طب سنتی چیست؟

    ادامه دارد .....



    امیر المومنین، علی (ع):

    "لا يُری الجاهلُ إلا مُفرطاً أو مُفَرّطاً"

    نادان جز به افراط و تفريط ديده نشود

  13. صلوات ها 3


  14. #7

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    علاقه
    نجوم، ریاضی، عکاسی
    نوشته
    409
    حضور
    2 ساعت 44 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1381



    1-3 چه کسی میتواند به طبیب سنتی و اسلامی باشد
    سوال بسیار مهم این است که اگر به دنبال طب سنتی و اسلامی برای درمان بیماری های خود هستیم، باید به چه کسی با چه ویژگی هایی مراجعه کنیم. برای پاسخ به این پرسش ابتدا باید ببینم طب سنتی چیست؟

    ادامه:
    به طور خلاصه طب سنتی مجموعه درمان ها و مهارت هایی است که ریشه در تئوری ها و باور های درونی یک فرهنگ دارد

    برخلاف آنچه که در فضای دانشگاهی امروز ما خوشبختانه در جریان هست و چهره های شاخص پزشکی ما مثل دکتر لاریجانی، دکتر ولایتی و ... برای احیا طب سنتی در تلاش هستند و تحقیقات و مقالات بسیار شایسته ای در حال انتشار هست، همینطور چندین دانشگاه رشته تخصصی طب سنتی را راه اندازی کرده اند.
    اما در میان مردم و بخصوص در فضای مجازی اینترنت و بازار داغ جذب مشتری، افرادی سردمدار طب سنتی شده اند که بیشتر به جوک و فکاهی شباهت دارند....

    بسیار جالب است که افرادی مدعی طب اسلامی یا طب قرآنی می شوند که نه در طب دستی دارند نه در قرآن و اسلام!! یکی سرهنگ بازنشسته نیروی هوایی بوده! با عنوان متخصص جت! مدعی ابداع طب قرآنی است! یکی بازیگر سینما در زمان شاه بوده مدعی طب اسلامیست! یکی مدیریت خوانده مدعی پژوهشگر حجامت است و ...... و متاسفانه بارها به شخصه دیده ام که برای معرفی این افراد از القاب فریبنده مثل استاد! دکتر! علامه! و .... استفاده می شود

    بنابراین قصد ما بررسی این مسئله است که برای طبیب سنتی و اسلامی بودن دانستن چه میزان از علوم اسلامی لازمست؟ و چه میزان از طب.

    ادامه دارد ....


    امیر المومنین، علی (ع):

    "لا يُری الجاهلُ إلا مُفرطاً أو مُفَرّطاً"

    نادان جز به افراط و تفريط ديده نشود

  15. صلوات ها 3


  16. #8

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    علاقه
    نجوم، ریاضی، عکاسی
    نوشته
    409
    حضور
    2 ساعت 44 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1381



    بسیار جالب است که افرادی مدعی طب اسلامی یا طب قرآنی می شوند که نه در طب دستی دارند نه در قرآن و اسلام!! یکی سرهنگ بازنشسته نیروی هوایی بوده! با عنوان متخصص جت! مدعی ابداع طب قرآنی است! یکی بازیگر سینما در زمان شاه بوده مدعی طب اسلامیست! یکی مدیریت خوانده مدعی پژوهشگر حجامت است و ...... و متاسفانه بارها به شخصه دیده ام که برای معرفی این افراد از القاب فریبنده مثل استاد! دکتر! علامه! و .... استفاده می شود

    بنابراین قصد ما بررسی این مسئله است که برای طبیب سنتی و اسلامی بودن دانستن چه میزان از علوم اسلامی لازمست؟ و چه میزان از طب.

    ادامه:

    الف- دانش پزشکی طبیب اسلامی چقدر باید باشد؟

    در حالت عادی و جامعه سالم مبتنی بر عقل گرایی و پژوهش شاید هرگز نیاز به پاسخ این پرسش نباشد، اما امروز که شاهدیم بازیگر سینما و بازنشسته نیروی هوایی مشغول فریب مردم هستند و در این بین 1-2 نفری هم به سرنوشت علی اکبری و محمد علی طاهری دچار می شوند، مجبوریم توضیح دهیم که چرا برای چشم درد نباید سراغ بیطار رفت!

    متاسفانه این روند، امروز انقدر جا افتاده و بخصوص فضای جامعه مجازی آلوده به اطلاعات غلط شده است که شاهدیم حتی همین تالار هم مصون نبوده است.

    به هر حال، برای بررسی دقیق تر باید حوزه پزشکی را به دو بخش پژوهش و درمان تقسیم کرد. در قسمت پژوهش در طب اسلامی، پژوهشگر کافیست با اصول تحقیق در طب و اخلاق پژوهش آشنا باشد و با این شرط پژوهشگران مرتبط از علمای اسلام شناسی تا پزشکان میتوانند به پژوهش مشغول شوند. اما در حیطه درمان، تنها یک پزشک آشنا با علم روز میتواند مشغول به درمان از طریق طب سنتی شود.

    برای این ادعا دلایل بسیاری وجود دارد اما مهمترین دلیلی که عوارض رعایت نشدن آن را هر روز شاهد هستیم بیان میکنم
    امروز علم پزشکی از پیشرفت بسیار زیادی سود میبرد. پیشرفت هایی که گاها حتی پزشکی که اطلاعات به روز شده ندارد از دانستن آن محروم است.

    امروز بیش از 50% سرطان ها قابل درمان هستند، جراحی ها آنقدر پیشرفت کرده اند که مهمترین اعضا از کار افتاده را پیوند میزنند، دست و پا قطع شده را دوباره متصل میکنند! کر مادر زاد را که حتی ساختار گوش داخلی را ندارد شنوا می کنند و ....
    اما متاسفانه همه این کارهای معجزه گونه، در یک بازه زمانی محدود قابل انجام میباشند. سرطان ها را باید در مراحل اولیه تشخیص داد، جراحی ها را باید در زمان مناسب انجام داد و ..... اگر این زمان طلایی بگذرد دیگر نمیشود کاری برای مریض کرد.
    همینطور بسیاری از بیماری های جدی، با علائمی بسیار ساده بروز میکنند. تصور کنید سرطان کشنده ای که فقط با یبوست و سرطان سینه ای که فقط با تهوع می آید و فقط یک پزشک آگاه به علم روز از شناخت این علائم و درمان های موجود آن مطلع است.

    بنابراین به همین دلیل است که بسیار دیده ایم که بیماری با علائم بیماری جدی به طبیب سنتی ناآگاه مراجعه کرده، بیماری اصلی یا تشخیص داده نشده و یا حتی تشخیص داده شده اما آن طبیب آگاه نبوده که امروز درمان های قطعی برای این بیماری وجود دارد، و بدین ترتیب بیماری زمانی به دست پزشک حاذق می رسد که کار از کار گذشته است.

    نوزادانی که زردی شدید داشته و معطل طب سنتی مانده و امروز دچار عقب ماندگی شدید هستند، بیمارانی سرطانی که علائم بیماریشان به عنوان سردی و ... مطرح شده و دیگر فرصتی برای درمان ندارند، بیماران آسیب دیده ای که امکان ترمیم آسیبشان فراهم بوده اما بعد از زمان طلایی مراجعه کرده اند و .... همگی از موارد تاسف باری است که به کرات مشاهده می شود.

    ب- دانش های اسلامی یک طبیب اسلامی چقدر باید باشد؟

    ادامه دارد .....


    امیر المومنین، علی (ع):

    "لا يُری الجاهلُ إلا مُفرطاً أو مُفَرّطاً"

    نادان جز به افراط و تفريط ديده نشود

  17. صلوات ها 2


  18. #9

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۹
    علاقه
    مطالعه بازی و دین و بحث
    نوشته
    6,441
    حضور
    98 روز 20 ساعت 6 دقیقه
    دریافت
    95
    آپلود
    0
    گالری
    33
    صلوات
    27323




    اسلام درخشانترین راه است
    غررالحکم امدی ترجمه ادیب فقید محمد علی انصاریحدیث505

    موسسه انتشاراتی امام عصر(عج)
    عقل آدمی را به گفتار نیک و نهاد پاکیزه و کردار نیکو دلیل آورند
    (همان ح-10811)



  19. #10

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    علاقه
    نجوم، ریاضی، عکاسی
    نوشته
    409
    حضور
    2 ساعت 44 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1381



    نوزادانی که زردی شدید داشته و معطل طب سنتی مانده و امروز دچار عقب ماندگی شدید هستند، بیمارانی سرطانی که علائم بیماریشان به عنوان سردی و ... مطرح شده و دیگر فرصتی برای درمان ندارند، بیماران آسیب دیده ای که امکان ترمیم آسیبشان فراهم بوده اما بعد از زمان طلایی مراجعه کرده اند و .... همگی از موارد تاسف باری است که به کرات مشاهده می شود.

    ب- دانش های اسلامی یک طبیب اسلامی چقدر باید باشد؟

    با همان تقسیم بندی قبلی، اگر هدف پژوهش در منابع طب اسلامی یعنی روایات و نقل ها باشد، بایستی کسی وارد این پژوهش ها شود که از ظرایف شناخت حدیث آگاه باشد، تاریخ را بداند و رجال را بشناسد.
    اما برای پزشکی که مشغول به درمان است این حد از دانش اسلامی الزامی نیست. بلکه شناخت کلی از احادیث و منابع کفایت میکند. البته پایبندی به اصول پزشکی یعنی تجویز آنچه که از تاثیر مثبت آن مطمئنیم الزامیست.

    پایان قسمت اول


    2- اعتبار منابع طب اسلامی


    امیر المومنین، علی (ع):

    "لا يُری الجاهلُ إلا مُفرطاً أو مُفَرّطاً"

    نادان جز به افراط و تفريط ديده نشود

  20. صلوات ها 2


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. پاسخ: 6
    آخرين نوشته: ۱۳۹۳/۰۸/۱۸, ۰۹:۰۱
  2. آیا رابطه با نامحرم به صورت دورادور و مجازی، مشکلی داره؟
    توسط فرهاد در انجمن روابط دختر و پسر
    پاسخ: 8
    آخرين نوشته: ۱۳۹۳/۰۴/۱۰, ۱۹:۴۳
  3. برهان سینوی، اثباتی کاملاً عقلی در وجود خدا
    توسط علی.ا در انجمن براهین اثبات خدا
    پاسخ: 156
    آخرين نوشته: ۱۳۹۳/۰۱/۱۷, ۲۰:۱۱
  4. شخصیت امام خمینی، سرفصلهای عمده خط امام
    توسط دايي حسن در انجمن امام خمینی رحمة الله علیه
    پاسخ: 23
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۷/۱۲, ۱۷:۵۲
  5. پاسخ: 5
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۵/۳۰, ۲۲:۲۷

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود