صفحه 1 از 7 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: "برهانی جدید" در اثبات خالق هستی

  1. #1

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682

    "برهانی جدید" در اثبات خالق هستی




    سلام
    (لطفا قبل از سوال و اشکال ، متن برهان را به دقت مطالعه فرموده و جواب اشکالات فرضی را نیز در پستهای بعدی مطالعه نمایید )
    در جواب به ریسرچر گرامی در خصوص برهان عقلی در اثبات خدای متعال برهانی را مطرح کردیم که به جهت اهمیت اینجا مطرح می کنیم تا مورد نقد و بررسی صاحبان نظر قرار گیرد .
    امید است که هدیه ای شایسته به اهل اندیشه در میلاد با سعادت امام باقر ع شکافنده دانشها باشد .
    برهان مذکور که از این به بعد ما آنرا برهان اندیشه می نامیم این است :

    عالم اندیشه است
    هر اندیشه ای اندیشه گری دارد
    نتیجه : عالم اندیشه گری دارد

    و آن اندیشه گر همان خالق جهان یا همان خداست
    برای اثبات صحت یک برهان باید مقدمات آن به قضایای بدیهی منتهی شود . از نظر ما کبرای قیاس بدیهی است و نیاز به اثبات ندارد اما صغرای قیاس نیازمند به اثبات است . برای اثبات این قضیه می گوییم :
    اندیشه و تفکر یعنی ترتیب مقدمات برای ظهور نتیجه
    عالم هم ترتیب و تنظیم پدیده ها برای ظهور پدیده های دیگر است
    پس عالم خود نوعی اندیشه است

    برای اثبات یگانگی خدای متعال هم باز می توان برهان را بدین صورت ادامه داد :
    عالم حقیقت واحده است
    عالم اندیشه واحده است
    اندیشه واحده اندیشه گر واحد دارد
    عالم اندیشه گر واحد دارد
    عالم خالق واحد دارد

    نتایج برهان اندیشه :
    1- عالم مقدمه و نتیجه است به این معنا که هر پدیده ای هم نتیجه پدیده های قبلی و هم مقدمه پدیده های دیگر است پس عالم پایان ندارد چون هر مقصدی خود مقدمه مقصد بعدی است
    2- عالم ظهور حقیقت خود است چه اینکه نتیجه در تفکر ظهور علم اجمالی بسیط به نحو تفصیل می باشد پس عالم نیز ظهور علم اجمالی حقیقت اندیشه گر خود می باشد به عبارت دیگر عالم تفصیل حقیقت اجمالی ( بسیط) خود است
    3- اندیشه گر عالم در متن و حقیقت آن است نه جدا از آن چون عالم ظهور آن حقیقت است

    ارتباط بین برهان حرکت و برهان اندیشه
    در برهان حرکت که شاهکار فکری ملاصدرای بزرگ است می گوییم : حرکت اعراض ناشی از حرکت جوهر است پس جوهر عالم ماده متحرک است پس عالم ماده حرکت است . اما با بیانی که در برهان اندیشه وجود دارد یک علت مشخص برای حرکت عالم ماده یافت می شود و آن اینستکه :
    علت حرکت در عالم ماده اندیشه بودن آن است چه اینکه اندیشه یعنی ترتیب مقدمات برای ظهور نتایج و این یعنی حرکت به عبارت دیگر با برهان اندیشه برای حرکت عالم ماده دلیلی واضح مشخص می گردد .
    دوستان نظرات خود را بیان بفرمایند
    موفق در پناه حق

    ویرایش توسط حامد : ۱۳۹۰/۰۳/۱۴ در ساعت ۱۱:۵۲
    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  2. صلوات ها 3


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    نوشته
    723
    حضور
    6 روز 23 ساعت 33 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    3
    گالری
    5
    صلوات
    2877



    سلام.
    این برهان را نخستین بار چه کسی بیان نموده است؟

  5. صلوات ها 3


  6. #3

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    سلام
    یکی دیگر از نتایج برهان اندیشه امکان تعلیل نظم و سازگاری و هماهنگی پدیده های جهان است چه اینکه وقتی که جهان اندیشه باشد و این اندیشه برای حصول نتایج ، بطور منطقی باید بین مقدمات آن که همان پدیده ها هستند هماهنگی باشد و نظم هم ناشی از تنظیم هدفمند جهت حصول نتایج است .
    موفق باشید

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  7. صلوات ها 3


  8. #4

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط یاقوت احمر نمایش پست ها
    سلام. این برهان را نخستین بار چه کسی بیان نموده است؟
    سلام
    جایی آنرا ندیده ام همانطور که در پست اول گفتم در پاسخ به سوال آقای ریسرچر به ذهن بنده رسید
    موفق باشید

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  9. صلوات ها 3


  10. #5

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    سلام
    رد اشکال فرضی 1
    ممکن است در مقدمه : اندیشه واحد اندیشه گر واحد دارد
    این اشکال مطرح شود که :
    یک اندیشه واحد می تواند در ذهنهای متعدد باشد لذا قضیه شما غلط است
    جواب :
    منظور از از وحدت اندیشه وحدت در وجود است نه وحدت در مماثلت و مشابهت و در این مثالی که شما زدید ما اندیشه واحد از لحاظ وجودی نداریم بلکه اندیشه های متعدد مشابه در اذهان مختلف داریم لذا اشکال وارد نیست
    موفق باشید

    ویرایش توسط حامد : ۱۳۹۰/۰۳/۱۴ در ساعت ۱۰:۳۳
    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  11. صلوات ها 3


  12. #6

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    سلام
    رد اشکال فرضی 2
    شاید این اشکال مطرح شود که :
    ممکن است این عالم مورد مشاهده ما اندیشه اندیشه گری باشد اما نمی توان وجود عوالم دیگر را که اندیشه اندیشه گران دیگر است را نفی کرد پس اندیشه گران دیگر هم قابل فرضند و برهان وحدت اندیشه گر شما مخدوش است
    جواب : ما هم به آن اندیشه گران منتقل می شویم و مجموعه آنها را اندیشه اندیشه گر واحدی دیگر می دانیم جواب تفصیلی در صفحه 4 پست شماره 33
    موفق باشید

    ویرایش توسط حامد : ۱۳۹۰/۰۳/۱۸ در ساعت ۲۲:۵۳
    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  13. صلوات ها 3


  14. #7

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    سلام
    رد اشکال فرضی 3
    ممکن است اشکال شود که : اندیشه مجرد است اما عالم مادی است لذا چطور شما عالم ماده را اندیشه می دانید
    جواب : ماده تنزل معنا و تجلی و ظهور آن است و در نزد عالمان علم النفس مشخص است که اگر اندیشه گر قوی باشد می تواند اندیشه خود را به همت باطنی در عالم ماده ایجاد کند لذا عالم ماده نشان از قدرت اندیشه گر آن است
    موفق باشید

    ویرایش توسط حامد : ۱۳۹۰/۰۳/۱۴ در ساعت ۱۰:۲۱
    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  15. صلوات ها 3


  16. #8

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    سلام
    رد اشکال فرضی 4
    ممکن است به نتیجه اول برهان اشکال شود : اندیشه عالم پس از اولین مقدمه چینی و حصول نتیجه به مقصد خود نائل شده است لذا برای استمرار آن دلیلی وجود نداشته است لذا ادعای شما در مورد بی پایان بود عالم هم مردود است
    جواب : استمرار حقیقی خارجی عالم نشان از اینستکه هر نتیجه ای خود مقدمه ای برای نتیجه دیگر است و چون حکم امثال ( پدیده ها ) یکی است نباید هیچگاه به نتیجه ای برسیم که مقدمه نتیجه دیگر نباشد پس عالم استمرار ابدی دارد
    موفق باشید

    ویرایش توسط حامد : ۱۳۹۰/۰۳/۱۴ در ساعت ۱۱:۵۵
    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  17. صلوات ها 2


  18. #9

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    سلام
    رد اشکال فرضی 5
    شما کبرای برهان را بدیهی دانسته اید اما ما می گوییم بدیهی نیست
    جواب : بداهت به حسب افراد تفاوت دارد اگر این مقدمه برای شما بدیهی نیست ما آنرا به یک قضیه بدیهی می رسانیم :
    اندیشه یعنی : ترتیب مقدمات برای حصول و ظهور نتیجه و چون ترتیب مقدمات یک فعل است و هر فعلی فاعلی دارد پس هر اندیشه ای هم اندیشه گری دارد .
    لذا مرجع کبرای برهان این برهان بدیهی است که : هر فعلی فاعلی دارد
    موفق باشید

    ویرایش توسط حامد : ۱۳۹۰/۰۳/۱۴ در ساعت ۱۰:۳۶
    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  19. صلوات ها 2


  20. #10

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    سلام
    رد اشکال فرضی 6
    شاید اشکال شود : قبول نداریم که اندیشه گر عالم ، خدا باشد

    جواب : در اسم و لفظ مناقشه ای نیست مهم آن است که بدانیم عالم اندیشه گری دارد و آن اندیشه گر هم واحد است اما اگر خوب توجه کنید رابطه اندیشه و اندیشه گر رابطه خالق و مخلوقی است رابطه علی و معلولی است پس لفظ خدا برای علت و خالق عالم یا همان اندیشه گر کاملا صحیح است .
    موفق باشید

    ویرایش توسط حامد : ۱۳۹۰/۰۳/۱۴ در ساعت ۱۰:۴۲
    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  21. صلوات ها 2


صفحه 1 از 7 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. تایید """""باطل""""" آری یا خیر ؟
    توسط حامد در انجمن مدیریت محتوا
    پاسخ: 12
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۹/۲۹, ۰۰:۰۶
  2. پاسخ: 126
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۷/۲۲, ۱۰:۲۴
  3. یک بحث داغ: "اسلام" و "ملی گرایی"
    توسط حامد در انجمن ولایت فقیه و حکومت اسلامی
    پاسخ: 16
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۲/۱۸, ۱۱:۲۵
  4. "مورچه" داناتر از ""سلیمان"" ؟؟؟
    توسط حامد در انجمن نبّوت خاصه
    پاسخ: 10
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۱/۰۹, ۱۷:۳۹
  5. """""""+++راستی،مهدی کیست؟؟+++"""""""""""
    توسط ستاره زهراء در انجمن مهدویت و آخرالزمان
    پاسخ: 3
    آخرين نوشته: ۱۳۸۹/۱۱/۰۶, ۱۷:۳۶

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود