جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: استعاذه و استعانت در قرائت

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    ایمان ، اخلاق ، عمل ، امر به معروف و نهی از منکر
    نوشته
    1,947
    حضور
    3 روز 22 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    0
    گالری
    75
    صلوات
    10621

    استعاذه و استعانت در قرائت




    قرآن كریم، قول ثقیل است: "إنّا سنلقی علیك قولاً ثقیلاً" سوره ی مزّمّل، آیه 5، از این رو سالكی كه خواهان نیل به حقایق معارف آن است باید از گزند هر رهزنی مصون بماند و از هر رهگشایی مدد بجوید، بدین جهت خداوند سبحان به تالیان قرآن و سالكان كوی وحی هم دستور تخلیه كه جنبه ی سلبی دارد میدهد و هم فرمان تجلیه و تحلیه كه جنبه ی اثباتی دارد و میفرماید: هنگام قرائت قرآن، به خداوند از گزند شیطنت هر شیطان وسوسه گر پناه ببر: "فإذا قرأت القران فاستعذ بالله من الشیطان الرجیم" سوره ی نحل، آیه ی 98.

    انسان تا خود را از وسوسه های درون و بیرون، همچنین از سنتها و آداب جاهلی نجات ندهد و تا ذهن خویش را از پیش داوریهای قبلی نرهاند، بهره ای از خواندن قرآن نمیبَرد، زیرا وساوس و سنتهای جاهلی مانع فهم صحیح او میشود و كسی كه با پیش داوری قبلی به خدمت قرآن آمده سعی میكند كه قرآن را مهمان خود كند نه خود مهمان قرآن باشد. چنین فردی در حقیقت الفاظ قرآن را بر زبان جاری كرده است در حالی كه از معانی آن هیچ اطلاعی ندارد. او مصداق این حدیث رسول اكرم (صلی الله علیه و آله و سلم) است كه فرمود: "ویل لمن لاكها ولمیتدبّرها"؛ وای بر كسی كه این آیات را بین دو فك و چانهاش بگرداند و در باره آن تدبر نكند.

    قَد تَّبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ

    قال الامام الباقر (ع): ان حدیثنا یحیی القلوب


    صبا از نكهت كویت نسیمی سوی ما آورد
    ز سوز شعلة شوقت چو تاب افتاد در دلها

    بار الها: از تو پوزش می خوام که به اصرار می خواستم اراده خودم بر زندگیم حاکم باشه!خدایا اینک سکان زندگی طوفان زده ام را به تو می سپارم!باشد که آرامش نتیجه این اعتماد و توکل باشد.من وثق بالله اراه السرور و من توکل علیه کفاه الامور

  2. صلوات ها 3


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    ایمان ، اخلاق ، عمل ، امر به معروف و نهی از منکر
    نوشته
    1,947
    حضور
    3 روز 22 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    0
    گالری
    75
    صلوات
    10621



    گرچه رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) از هر گونه وسوسه مصون است، زیرا جزو مخلَصین است و شیطان در محدوده اخلاص راه ندارد و هرگونه استعاذه ی آن حضرت جنبه دفعی دارد نه رفعی، ولی دیگران كه دستور اقتدای به پیامبر به آنها داده شد امر به استعاذه میشوند تا در مقام رفع خطر، استعاذه كنند. یعنی پیامبر استعاذه میكند تا شیطان به حریم او نیاید ولی دیگران استعاذه میكنند تا شیطانی كه به سراغشان آمده است برود، تا بعد از غبارروبی باطنی به خدمت قرآن بروند. نفس و شیطان، دو وسوسه گر خطرناكند، چنانكه خداوند در باره نفس میفرماید: " و لقد خلقنا الإنسان و نعلم ما توسوس به نفسه؛ و همانا ما انسان را آفریدیم، و مى دانیم كه نفس او چه وسوسه اى به او مى كند." سوره ی ق، آیه ی 16 و در باره شیطان میفرماید: " الذی یوسوس فی صدور الناس* من الجنة و الناس؛ آن كه در سینه هاى مردم وسوسه مى كند.* از پریان و آدمیان." سوره ی ناس، آیات 5 ـ 6. شیطان در كمین راهیان كوی حق است تا رهزنی كند. شیطان به سراغ انسان راكد، ساكت، بیكار و منزوی نمیآید، زیرا وی را در كمند خود دارد. آنگاه كه انسان شروع به خواندن قرآن كرده و راه میافتد، همزمان با آن، راهزنان كار خود را آغاز میكنند، از این رو قاری قرآن باید هم در حدوث و هم در بقا در حصن حصین الهی باشد، زیرا همانگونه كه بیان شد هم در آغاز قرائتْ وسوسه شیطان راه دارد و هم در ادامهیآن.

    قَد تَّبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ

    قال الامام الباقر (ع): ان حدیثنا یحیی القلوب


    صبا از نكهت كویت نسیمی سوی ما آورد
    ز سوز شعلة شوقت چو تاب افتاد در دلها

    بار الها: از تو پوزش می خوام که به اصرار می خواستم اراده خودم بر زندگیم حاکم باشه!خدایا اینک سکان زندگی طوفان زده ام را به تو می سپارم!باشد که آرامش نتیجه این اعتماد و توکل باشد.من وثق بالله اراه السرور و من توکل علیه کفاه الامور

  5. صلوات ها 3


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    ایمان ، اخلاق ، عمل ، امر به معروف و نهی از منکر
    نوشته
    1,947
    حضور
    3 روز 22 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    0
    گالری
    75
    صلوات
    10621



    از آنجا كه تخلیه از رذائل كه همان استعاذه است كار تجلیه و تحلیه را نمیكند، خداوند سبحان برای تحصیل جنبه ثبوتی به پیامبر میفرماید: "إقرأ باسم ربك الذی خلق؛ بخوان به نام پروردگارت كه آفرید." سوره ی علق، آیه ی 1؛ به نام حق قرائت كن، به طوری كه یاد خدا هم در حدوث و هم در بقا در قلب قاری جلوه گر باشد. البته این نحو قرائت مخصوص رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) نیست، تنها چیزی كه اختصاص به آن حضرت دارد دریافت و تحمل وحی است.
    ویرایش توسط رزسفید : ۱۳۹۰/۰۳/۱۰ در ساعت ۱۸:۱۶
    قَد تَّبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ

    قال الامام الباقر (ع): ان حدیثنا یحیی القلوب


    صبا از نكهت كویت نسیمی سوی ما آورد
    ز سوز شعلة شوقت چو تاب افتاد در دلها

    بار الها: از تو پوزش می خوام که به اصرار می خواستم اراده خودم بر زندگیم حاکم باشه!خدایا اینک سکان زندگی طوفان زده ام را به تو می سپارم!باشد که آرامش نتیجه این اعتماد و توکل باشد.من وثق بالله اراه السرور و من توکل علیه کفاه الامور

  7. صلوات ها 2


  8. #4

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    ایمان ، اخلاق ، عمل ، امر به معروف و نهی از منکر
    نوشته
    1,947
    حضور
    3 روز 22 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    0
    گالری
    75
    صلوات
    10621



    معنای تحلیه و تسمیه در قرائت این نیست كه قاری قرآن فقط در اول قرائت بگوید: "بسم الله الرحمن الرحیم" و سپس از یاد خدا غفلت كند، بلكه منظور آن است كه قاری قرآن از ابتدا تا انتهای قرائت، نام و یاد خدا را در دل گرامی بدارد. بنابر این تجلّی و تحلّی دل به نام و یاد حق با تبرّك و تیمّن حسّی و لفظی همراه است. نکته ی شایان ذكر این كه اسمای الهی كه قرائت كننده بر زبان جاری میكند اسم اسمند، زیرا اسمای حقیقی خدا درجات فیض مخصوص الهی است كه انسان از جانب خداوند سبحان موظف است آنها را تقدیس و تنزیه كند: "سبّح اسم ربك الأعلی" سوره ی اعلی، آیه ی 1، زیرا همانگونه كه پروردگار را باید تسبیح و تحمید كرد نامش را نیز باید تسبیح و تحمید كرد. اسمای حسنای حق جزو شئون ربوبی و مدبرات امرند و خداوند سبحان به وسیله این اسمای حسنی، همه ی جهان را تدبیر میكند، از این رو سزاوار تقدیس و تنزیه هستند و اما الفاظی كه بر آن اسماء دلالت دارد، احترام لفظی و حسّی داشته و فقط حكایت مفهومی از آن حقائق عینی دارد.

    ویرایش توسط رزسفید : ۱۳۹۰/۰۳/۱۰ در ساعت ۱۸:۲۰
    قَد تَّبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ

    قال الامام الباقر (ع): ان حدیثنا یحیی القلوب


    صبا از نكهت كویت نسیمی سوی ما آورد
    ز سوز شعلة شوقت چو تاب افتاد در دلها

    بار الها: از تو پوزش می خوام که به اصرار می خواستم اراده خودم بر زندگیم حاکم باشه!خدایا اینک سکان زندگی طوفان زده ام را به تو می سپارم!باشد که آرامش نتیجه این اعتماد و توکل باشد.من وثق بالله اراه السرور و من توکل علیه کفاه الامور

  9. صلوات ها 2


  10. #5

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    ایمان ، اخلاق ، عمل ، امر به معروف و نهی از منکر
    نوشته
    1,947
    حضور
    3 روز 22 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    0
    گالری
    75
    صلوات
    10621



    خدای سبحان انسان را با اسمای حسنایش تأمین میكند و برای اینكه انسان درست در خدمت قرآن باشد خدای سبحان هم راه پرهیز از خطر درون و بیرون را به صورت استعاذه به ما آموخت و هم راه تحصیل آن هدایتهای درون و بیرون را فراراه ما نصب كرد؛ جهات بیرونی مانند جهات درونی در جنبه وصف ثبوتی و صفت سلبی شریك است.

    تفسیر موضوعی آیة الله جوادی آملی ج9 ص293
    قَد تَّبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ

    قال الامام الباقر (ع): ان حدیثنا یحیی القلوب


    صبا از نكهت كویت نسیمی سوی ما آورد
    ز سوز شعلة شوقت چو تاب افتاد در دلها

    بار الها: از تو پوزش می خوام که به اصرار می خواستم اراده خودم بر زندگیم حاکم باشه!خدایا اینک سکان زندگی طوفان زده ام را به تو می سپارم!باشد که آرامش نتیجه این اعتماد و توکل باشد.من وثق بالله اراه السرور و من توکل علیه کفاه الامور

  11. صلوات ها 3


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود