صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ازاد اندیشی دینی

  1. #1

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    179
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    458

    ازاد اندیشی دینی




    باسلام

    خواستم دوستان تشریف بیارند دراین موضوع صحبت شود ومرز این ازاد اندیشی ازنگاه یک یک شما به چالش کشیده شود

    سوال:ایا می توان هرگونه سوال یا نظریه را در حیطه دین مطرح کرد به عبارت دیگر در حیطه بحث علمی دراصول دین ایاخط قرمز وجوددارد؟

  2. صلوات ها 8


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۰
    نوشته
    48
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    257



    سلام عليكم
    بله با توجه به احاديث وارده در خصوص كنه ذات اقدس الاهي تعقل كردن جايز نيست!
    همچنين در خصوص مقدرات الاهي و فلسفه آن!
    بله شناخت صفات الاهي و معرفت به توحيد! و شناخت عوامل موثر در تغيير بعض مقدرات مفيد بلكه لازم است.


  5. صلوات ها 2


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعات علوم عقلی و نقلی
    نوشته
    4,418
    حضور
    14 روز 5 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    25229



    نقل قول نوشته اصلی توسط alisadra نمایش پست ها
    ایا می توان هرگونه سوال یا نظریه را در حیطه دین مطرح کرد به عبارت دیگر در حیطه بحث علمی دراصول دین ایاخط قرمز وجوددارد؟


    با سلام

    بزرگوار بحث جالبی را مطرح نموده اید

    این سوال حضرت عالی را در عقاید ذیل بحث دین حداقلی و حداکثری و یا قلمرو دین مطرح می نمایند

    به این تایپک رجوع نمایید

    و در صورت صلاح دید ادامه مطلب خود را از این تایپک ادامه دهید

    http://www.askdin.com/showthread.php?t=794




  7. صلوات ها 4


  8. #4

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    نوشته
    723
    حضور
    6 روز 23 ساعت 33 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    3
    گالری
    5
    صلوات
    2877



    نقل قول نوشته اصلی توسط alisadra نمایش پست ها
    سوال:ایا می توان هرگونه سوال یا نظریه را در حیطه دین مطرح کرد به عبارت دیگر در حیطه بحث علمی دراصول دین ایاخط قرمز وجوددارد؟
    تا آنجا که بنده می دانم، چون اسلام ، حق است ، لذا هیچ ترسی از تحقیقات علمی و اینکه بر اثر تفکر علمی، آسیبی به اصول و فروع آن برسد، ندارد. لذا همواره مردم را به علم تشویق کرده است. از جمله حوزه های علمی، حوزه اصول دین و ... است. لذا هر محققی کاملاً آزاد است که آزادانه فکر کند و نتیجه فکر خود را در یک محیط علمی ، با تبادل نظر بررسی نماید. نتیجه کار محقق یا منطبق با اسلام است یا نیست. اگر بود، که فبهاالمراد. اگر نبود، قطعاً به خطا رفته (چون ما از حقانیت اسلام مطمئنیم) و محققان دیگر با فعالیت سالم علمی، خواهند توانست اشتباه وی را گوشزد نمایند. و اصلاً همین کار سبب پیشرفت دانش « اسلام شناسی » ما خواهد شد.

    اما این کارها، با اینکه کسی بیاید و نتایج کار علمی خود را به جای اینکه در یک جمع علمی مطرح کند ، به اطلاع عموم برساند و موجب تشویش اذهان و سست شدن ایمانها و تضعیف دین بشود، کاملاً متفاوت است. « علم » جایگاه خاص خود را دارد (محیطهای علمی و حوزوی و دانشگاهی) و نباید وارد هر عرصه ای بشود. این مثل این است که چاقوی برنده را دست کودک خردسال بدهند. در حالیکه هر امری ، باید در دست « اهل » همان امر و کسانی که صلاحیت آن را دارند، باشد.
    ویرایش توسط یاقوت احمر : ۱۳۹۰/۰۳/۰۷ در ساعت ۲۳:۲۹

  9. صلوات ها 2


  10. #5

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    179
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    458



    دوست گرامی یاقوت احمر
    ضمن تایید فرمایش شما اما ایا اسک دین می تواند برای این مهم که کارشناسان بزرگواری هستند برای پاسخ گویی بستر مناسبی باشه

  11. #6

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۹
    علاقه
    مطالعه بازی و دین و بحث
    نوشته
    6,441
    حضور
    98 روز 19 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    95
    آپلود
    0
    گالری
    33
    صلوات
    27323



    نقل قول نوشته اصلی توسط alisadra نمایش پست ها
    برای پاسخ گویی بستر مناسبی باشه
    سلام

    اسک دین تا حدودی جواب گو و بستر مناسبی است

    اما محیط مجازی ضعف های زیادی برای بحث های اعتقادی دارد که نمی شود درست به ان پرداخت

    مگر انکه دو طرف کاملا منطقی یا حداقل کمی منطقی باشند تا بحث خوب و درست پیش برود

    لابد می دانید چه می گویم؟


    البته با کمی محدودیت

    و این شرایط باید تحت حدودی باشد که بحث دلنشین شود

    ویرایش توسط رستگاران : ۱۳۹۰/۰۳/۰۹ در ساعت ۱۳:۱۷
    اسلام درخشانترین راه است
    غررالحکم امدی ترجمه ادیب فقید محمد علی انصاریحدیث505

    موسسه انتشاراتی امام عصر(عج)
    عقل آدمی را به گفتار نیک و نهاد پاکیزه و کردار نیکو دلیل آورند
    (همان ح-10811)



  12. صلوات


  13. #7

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    179
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    458



    بله درسته اگر دقت کنیددرعنوان موضوعات کدام موضوعات بازدیدمننده بسیار داره وکدام کمترکه این موافق سخن شماست بحث ازادهمان بحث منطقی است اما اگر منطق وازاد درست تعریف شوند



  14. صلوات


  15. #8

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۹
    علاقه
    مطالعه بازی و دین و بحث
    نوشته
    6,441
    حضور
    98 روز 19 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    95
    آپلود
    0
    گالری
    33
    صلوات
    27323



    نقل قول نوشته اصلی توسط alisadra نمایش پست ها
    بله درسته اگر دقت کنیددرعنوان موضوعات کدام موضوعات بازدیدمننده بسیار داره وکدام کمترکه این موافق سخن شماست بحث ازادهمان بحث منطقی است اما اگر منطق وازاد درست تعریف شوند
    سلام

    فکر کنم الان خوب باشه که یک تعریف درست از این واژه ها بشود

    ببینیند موضوعی هست؟

    اگر هست که اون را ادامه می دهیم

    اگر نه شما ایجاد کنید تا استفاده ببریم

    اسلام درخشانترین راه است
    غررالحکم امدی ترجمه ادیب فقید محمد علی انصاریحدیث505

    موسسه انتشاراتی امام عصر(عج)
    عقل آدمی را به گفتار نیک و نهاد پاکیزه و کردار نیکو دلیل آورند
    (همان ح-10811)



  16. #9

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    179
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    458



    کلمه ازاد یعنی نبود خط قرمز

    وکلمه منطق یعنی تشکیک اری غرض ورزی خیر

  17. #10

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    نوشته
    723
    حضور
    6 روز 23 ساعت 33 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    3
    گالری
    5
    صلوات
    2877



    نقل قول نوشته اصلی توسط alisadra نمایش پست ها
    کلمه ازاد یعنی نبود خط قرمز وکلمه منطق یعنی تشکیک
    سلام.
    لطفاً به تفاوت معنی دو کلمه « رهایی » و « آزادی » دقت شود (علامه حسن زاده آملی بیان خوبی در این مورد دارند).

    در هر زمینه، ما اصولی داریم که هیچ عقل سلیمی تجاوز از آن اصول را درست نمی داند و عقل، تجاوز از آن اصول را به پای « جهالت » افراد می گذارد نه « اندیشه ورزی » آنها.
    مثلاً آیا صحیح است که کسی که می خواهد در زمینه ریاضی کار کند، بگوید « من هیچ خط قرمزی را برای فکر خودم، حتی اصول اولیه علم ریاضی از جمله جدول ضرب را نمی پذیرم و از نظر من دو دو تا می شود پنج تا»؟

    ما می خواهیم اندیشه ورزی کنیم. اندیشه ورزی، فعالیت عقلی است. فعالیتی که در یک چارچوب خاصی صورت می گیرد. اگر فعالیت عقلی ، چارچوب نداشته باشد، « جهالت » خواهد بود نه عقل. زیرا این آدم جاهل است که هر چه بخواهد می گوید ، بدون هیچ حساب و کتابی. اما افراد عاقل، همیشه گفتارشان و فکرشان، از یک چارچوب و حساب و کتاب پیروی میکند. همین چارچوب و حساب و کتاب، یعنی همان خطوط قرمز.
    فعالیت عقلی بدون چارچوب، مثل آدمی است که گفتار پریشان و هذیان گویی دارد و سخنان بی ربط و نامفهوم می زند. یا دیوانه ای که هر گونه دلش بخواهد در ملأ عام ظاهر می شود. بدیهی است هیچ کسی، حالت چنین آدمهایی را « آزادی » نام نمی گذارد.
    پس نبود هیچ خط قرمزی، مشخصه حالت « بیماری » است، نه « سلامت ».
    افراد سلیم النفس، همیشه ملزم به یکسری ضوابطی هستند. خواه در عرصه عمل و رفتار، خواه در عرصه اندیشه و تعقل.

    نتیجه نهایی اینکه: نمی شود اصلاً هیچ خط قرمزی وجود نداشته باشد.
    ویرایش توسط یاقوت احمر : ۱۳۹۰/۰۳/۰۹ در ساعت ۱۶:۱۱

صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود