صفحه 1 از 5 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: مقام زن در اسلام و در آئین‏هاى دیگر

  1. #1

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    علاقه
    موضوعات دینی
    نوشته
    1,428
    حضور
    1 روز 1 ساعت 6 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    8
    گالری
    407
    صلوات
    9265

    مقام زن در اسلام و در آئین‏هاى دیگر




    مشاهده و تجربه این معنا را ثابت كرده كه مرد و زن دو فرد، از یك نوع و از یك جوهرند، جوهرى كه نامش انسان است، چون تمامى آثارى كه از انسانیت در صنف مرد مشاهده شده، در صنف زن نیز مشاهده شده است، (اگر در مرد فضائلى از قبیل سخاوت، شجاعت، علم خویشتن دارى و امثال آن دیده شده در صنف زن نیز دیده شده است)آنهم بدون هیچ تفاوت، بطور مسلم ظهور آثار نوع، دلیل بر تحقق خود نوع است، پس صنف زن نیز انسان است، بله این دو صنف در بعضى از آثار مشتركه(نه آثار مختصه از قبیل حامله شدن و امثال آن)از نظر شدت و ضعف اختلاف دارند ولى صرف شدت و ضعف در بعضى از صفات انسانیت، باعث آن نمى‏شود كه بگوئیم نوعیت در صنف ضعیف باطل شده و او دیگر انسان نیست.و با این بیان روشن مى‏شود كه رسیدن به هر درجه از كمال كه براى یك صنف میسر و مقدور است‏براى صنف دیگر نیز میسور و ممكن است و یكى از مصادیق آن استكمالهاى معنوى، كمالاتى است كه از راه ایمان به خدا و اطاعت و تقرب به درگاه او حاصل مى‏شود، با این بیان كاملا روشن مى‏شود كه در افاده این بحث، بهترین كلام و جامع‏ترین و در عین حال كوتاه‏ترین كلام همین عبارت: "انى لا اضیع عمل عامل منكم من ذكر او انثى بعضكم من بعض"است و اگر خواننده محترم این كلام را با كلامى كه در تورات در این باره وارد شده مقایسه كند برایش روشن مى‏گردد كه قرآن كریم در چه سطحى است و تورات در چه افقى!.
    در سفر جامعه تورات آمده: من و دلم بسیار گشتیم(من با كمال توجه بسیار گشتم) تا بدانم از نظر حكمت و عقل جرثومه شر یعنى جهالت و حماقت و جنون چیست، و كجا است؟
    دیدم از مرگ بدتر و تلخ‏تر زن است كه خودش دام و قلبش طناب دام است و دستهایش قید و زنجیر است تا آنجا كه مى‏گوید من در میان هزار نفر مرد یك انسان پیدا مى‏كنم، اما میان هزار نفر زن یك انسان پیدا نمى‏كنم.
    بیشتر امتهاى قدیم نیز معتقد بودند كه عبادت و عمل صالح زن در درگاه خداى تعالى پذیرفته نیست، در یونان قدیم زن را پلید و دست‏پرورده شیطان مى‏دانستند، و رومیان و بعضى از یونانیان معتقد بودند كه زن داراى نفس مجرد انسانى نیست و مرد داراى آن هست و حتى در سال 586 میلادى در فرانسه كنگره‏اى تشكیل شد تا در مورد زن و اینكه آیا زن انسان است‏یا خیر بحث كنند!، بعد از بگومگوها و جر و بحثهاى بسیار، به این نتیجه رسیدند كه بله زن نیز انسان است اما نه چون مرد انسانى مستقل، بلكه انسانى است مخصوص خدمت كردن بر مردان، و نیز در انگلستان تا حدود صد سال قبل زن جزء مجتمع انسانى شمرده نمى‏شد، و خواننده عزیز اگر در این باب به كتابهائى كه در باره آراء و عقاید و آداب ملت‏ها نوشته شده مراجعه كند به عقایدى عجیب بر مى‏خورد.
    منبع: كتاب: ترجمه المیزان، ج 4، ص 140نویسنده: علامه طباطبایى

  2. صلوات ها 10


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    علاقه
    نقد
    نوشته
    811
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3330



    اگر خواننده محترم این كلام را با كلامى كه در تورات در این باره وارد شده مقایسه كند برایش روشن مى‏گردد كه قرآن كریم در چه سطحى است و تورات در چه افقى!.
    تو رو خدا داغ دلمو تازه نکنین،قرآن این ایرادا رو نداره ولی با احادیث اسرائیلی تفسیرش میکنن اون وقت آموزه های قرانم آلوده به این اسرائیلیات میکنن
    بعضیام اصرار دارن که اینا رو توضیح اشارات قرانی بدونن:
    http://www.askdin.com/showthread.php?t=8738&p=114399
    http://www.askdin.com/showthread.php?t=8638&page=4
    دیگه چرا از دینای دیگه ایراد میگیرین؟ تو دین ما هم هست مال اونا تو کتاب آسمانیشونه مال ما تو حدیثامون،قرآنم که مهجور گذاشتین مهم نیست که اصل قرآنه ملاکو احادیث غیرعقلی و متناقض قرار دادین با قرانم نمیسنجیدشون این یه دونه کتابیم که ایراد نداره با احادیث توهیناتو ربط میدین

    این موقعها از قران برا امتیازگیری علیه دینای دیگه استفاده میکنین ولی جاهای دیگه ازون حدیثا برای سرکوب زنها
    دیگه بسه

    ویرایش توسط منتقد : ۱۳۹۰/۰۳/۰۴ در ساعت ۰۷:۳۷
    حافظا می خور و رندی کن و خوش باش ولی / دام تزوير مکن چون دگران قرآن را
    وقتی عنان و افسار عقل آزاد شود و عقل، محبوس در سه زنجیز نباشد : هوای نفس،عادت دینی و اعمال دینی- تعصب بر تفکر و يا سنت گذشتگان یا این شرط ، این عقل آزاد صاحبش را به منزل نجات می رساند
    (
    شرح نهج البلاغه(ابن ابی الحدید)ج 20 ص 343، روایت شماره ی 950)

  5. صلوات ها 3


  6. #3

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,900
    حضور
    21 روز 10 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8432



    با سلام و تشکر

    همانطور که فرمودید اسلام عزیز در کمال زن و مرد تفاوتی قائل نیست اما در صد رسیدن به این کمال در دوجنس متفاوت است واگر نگاهی پیرامون خود بیندازیم واقعیت را میبینیم که چگونه بانوان به موضوعات سطحی و ابتدایی واحساسی چسبیده اند و بجای کسب کمالات باقیه عالیه ، موجبات تفاخر و تبرج و....را در جامعه دامن میزنند .

    داستانی شنیدم اما منبعش را تابحال ندیدم که ظاهرا از همسر مقدس اردبیلی بوده که بحثشان در مورد عدم لیاقت زن برای مقام امام جماعت و اجتهاد بوده اما خانم ایشان قبول نمیکرده ومرحوم مقدس اردبیلی برای اثبان این امر برای همسرش به یکی از اقوام میگوید که به همسرش خبر دهند که جناب مقدس اردبیلی زن دومی در خفا اختیار کرده .... خلاصه اینکه این خانم بدون تحقیق وارد خانه میشود ودر غیاب آقا همه کتابهای نفیس و دست نوشته آقا را داخل تنور می اندازد تا بخیال خود دلش را تشفی دهد !

    وهنگامیکه آقا وارد خانه میشود به او میگوید حالا قبول کردی که بانوان نمیتوانند بر مسند جماعت واجتهاد بنشینند ؟؟؟!!!!
    ویرایش توسط خیر البریه : ۱۳۹۰/۰۳/۰۴ در ساعت ۰۷:۵۴

  7. صلوات ها 2


  8. #4

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    علاقه
    نقد
    نوشته
    811
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3330



    داستانی شنیدم اما منبعش را تابحال ندیدم
    لا تقف ما لیس لک به علم
    میدونین این حرفتون میتونه در حکم تهمت باشه؟شابعه پراکنیه حالا کی غیبت میکنه و خاله زنک ببخشید مرد عموئکه؟
    من شنیدم مقدس اردبیلی اصلا ازدواج نکردن
    وهنگامیکه آقا وارد خانه میشود به او میگوید حالا قبول کردی که بانوان نمیتوانند بر مسند جماعت واجتهاد بنشینند ؟؟؟!!!!
    اوه اوه!
    چه داستان دندان شکن و پرمعنایی! شما که اینقد زود نتیجه گیری میکنی اونم بر اساس شایعات غیرمطمئن به زنها ایراد میگیری؟


    ویرایش توسط منتقد : ۱۳۹۰/۰۳/۰۴ در ساعت ۰۸:۱۱
    حافظا می خور و رندی کن و خوش باش ولی / دام تزوير مکن چون دگران قرآن را
    وقتی عنان و افسار عقل آزاد شود و عقل، محبوس در سه زنجیز نباشد : هوای نفس،عادت دینی و اعمال دینی- تعصب بر تفکر و يا سنت گذشتگان یا این شرط ، این عقل آزاد صاحبش را به منزل نجات می رساند
    (
    شرح نهج البلاغه(ابن ابی الحدید)ج 20 ص 343، روایت شماره ی 950)

  9. صلوات


  10. #5

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,900
    حضور
    21 روز 10 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8432



    لا تقف ما لیس لک به علم
    میدونین این حرفتون میتونه در حکم تهمت باشه؟شابعه پراکنیه حالا کی غیبت میکنه و خاله زنک ببخشید مرد عموئکه؟
    من شنیدم مقدس اردبیلی اصلا ازدواج نکردن


    با سلام

    دوست گرامی ما ابتدا لب مطلب را نوشتیم ودر آخر هم مثالی همراه با احتمال زدیم که چون از فرد موثقی شنیده بودم قصد داشتم صحت آنرا به این طریق بسنجم چون در اینترنت راجع به این مساله چیزی ندیدم و گفتم ظاهرا ! شاید هم در آینده بصحت برسد.

    اما تعجب از شما ست که ما را به عدم یقین متهم کرده اما خودتان میگویید :من شنیدم مقدس اردبیلی اصلا ازدواج نکردن!!!! از کجا شنیدید ؟

    حد اقل مثل من احتمالی هم بدهید تا هنگام ثبوت خجل نشوید .

    جناب مقدس اردبیلی همسر داشته اولا


    واحساسی بودن خانمها نیازی به ذکر این داستان ندارد در همین سایت اگر کسی نوشته جات شما و قضاوت عجولانه واحساسی امثال شما را بخواند بی نیاز از ذکر هر دلیل است ثانیا !

    وَلِلرِّجَالِ عَلَيْهِنَّ دَرَجَةٌ وَاللّهُ عَزِيزٌ حَكُيمٌ {البقرة/228}


  11. صلوات ها 2


  12. #6

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    علاقه
    نقد
    نوشته
    811
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3330



    حد اقل مثل من احتمالی هم بدهید تا هنگام ثبوت خجل نشوید .
    من مثل خودتون جواب دادم گفتن : منم شنیدم که ایشون ازدواج نکردن
    این احتمال نیست؟؟ فقط خودتو میبینی؟
    وَلِلرِّجَالِ عَلَيْهِنَّ دَرَجَةٌ وَاللّهُ عَزِيزٌ حَكُيمٌ {البقرة/228}
    چرا کامل نمیاری آیه رو؟ تفسیر به رای میکنی؟ برداشت دبلخواهی نیست موضوع آیه طلاق و حقوق طلاقه،قبلا هم گفتم قرآن باید تدبر بشه تا فهمیده بشه اون وقت شما خود آیه رو هم کامل نمیارین؟؟
    آیه درباره بارداری صحبت میکنه میگه زنهایی که طلاق میگیرن باید عده نگه دارن تا فرزندشون مشخص بشه بعد برای اینکه زنها غر نزنن میگه برای آنها حقوقیست همانند آنچه برگردنشان است ،بعد بعضی احکامو متمایز میکنه یعنی میگه ولی مردها درجه دارند بر آنها یعنی باردار نمیشن پس نایزیم به عدهد نگه داشتن ندارن
    برتری حقوقی تو بعضی جاهاست،خیلی علما مثل علامه قضای طباطبایی اینجوری معنی کردن
    شما بیشتر میفهمین از این آیات عظام؟؟

    ویرایش توسط منتقد : ۱۳۹۰/۰۳/۰۴ در ساعت ۰۹:۴۰
    حافظا می خور و رندی کن و خوش باش ولی / دام تزوير مکن چون دگران قرآن را
    وقتی عنان و افسار عقل آزاد شود و عقل، محبوس در سه زنجیز نباشد : هوای نفس،عادت دینی و اعمال دینی- تعصب بر تفکر و يا سنت گذشتگان یا این شرط ، این عقل آزاد صاحبش را به منزل نجات می رساند
    (
    شرح نهج البلاغه(ابن ابی الحدید)ج 20 ص 343، روایت شماره ی 950)

  13. صلوات ها 2


  14. #7

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,900
    حضور
    21 روز 10 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8432



    چرا کامل نمیاری آیه رو؟ تفسیر به رای میکنی؟ برداشت دبلخواهی نیست موضوع آیه طلاق و حقوق طلاقه،قبلا هم گفتم قرآن باید تدبر بشه تا فهمیده بشه اون وقت شما خود آیه رو هم کامل نمیارین؟؟
    آیه درباره بارداری صحبت میکنه میگه زنهایی که طلاق میگیرن باید عده نگه دارن تا فرزندشون مشخص بشه بعد برای اینکه زنها غر نزنن میگه برای آنها حقوقیست همانند آنچه برگردنشان است ،بعد بعضی احکامو متمایز میکنه یعنی میگه ولی مردها درجه دارند بر آنها یعنی باردار نمیشن پس نایزیم به عدهد نگه داشتن ندارن
    برتری حقوقی تو بعضی جاهاست،خیلی علما مثل علامه قضای طباطبایی اینجوری معنی کردن
    شما بیشتر میفهمین از این آیات عظام؟؟
    سلام

    اینهم از تفسیر المیزان علامه طباطبایی رحمه الله :


    و اسلام بنابر همين اساس احكام له و عليه زن را جعل كرده ، آنچه از احكام كه له و به نفع او است با آنچه كه عليه و بر ضد او است مساوى ساخته ، و در عين حال وزنى را هم كه زن در زندگى اجتماعى دارد، و تاءثرى كه در زندگى زناشوئى و بقاى نسل دارد در نظر گرفته است ، و معتقد است كه مردان در اين زندگى زناشوئى يك درجه عالى بر زنان برترى دارند و منظور از درجه ، همان برترى و منزلت است .


    این از تفسیر کلمه درجه که کلی است نه در موضوع طلاق وعده وبارداری و...

    اما سایر مطالب در تفسیر المیزان :




    ليكن اين به آن معنا نيست كه هر چه از مرد خواسته اند از او هم خواسته باشند، در عين اينكه در زنان عواملى هست كه در مردان نيز هست ، زنان از جهتى ديگر با مردان اختلاف دارند.
    (البته اين جهت كه ميگوئيم جهت نوعى است نه شخصى ، به اين معنا كه متوسط از زنان در خصوصيات كمالى ، و ابزار تكامل بدنى عقب تر از متوسط مردان هستند).

    سخن ساده تر اينكه : هر چند ممكن است ، يك يا دو نفر زن فوق العاده و همچنين يك يا دو نفر مرد عقب افتاده پيدا شود، ولى به شهادت علم فيزيولژى ، زنان متوسط از نظر دماغ (مغز) و قلب و شريانها و اعصاب و عضلات بدنى و وزن ، با مردان متوسط الحال تفاوت دارند، يعنى ضعيفتر هستند. و همين باعث شده است كه جسم زن لطيف تر و نرم تر، و جسم مرد خشن تر و محكم تر باشد و احساسات لطيف از قبيل دوستى و رقت قلب و ميل به جمال و زينت بر زن غالب تر و بيشتر از مرد باشد و در مقابل ، نيروى تعقل بر مرد، غالب تر از زن باشد، پس حيات زن ، حياتى احساسى است ، همچنانكه حيات مرد، حياتى تعقلى است .

    پس ، از آنچه كه گذشت روشن شد كه غالب مردان (نه كل آنان ) در امر تدبير قوى ترند، و در نتيجه ، بيشتر تدبير دنيا و يا به عبارت ديگر، توليد به دست مردان است ، و بيشتر سودها و بهره گيرى و يا مصرف ، از آن زنان است ، چون احساس زنان بر تعقل آنان غلبه دارد، (و ما انشاء اللّه در ذيل آيات ارث توضيح بيشترى در اين باره خواهيم داد)، اسلام علاوه بر آنچه كه گذشت تسهيلات و تخفيف هائى نسبت به زنان رعايت نموده ، كه بيان آن نيز گذشت .
    پس از همه آنچه تاكنون از نظر خوانندگان محترم گذشت اين معنا بدست آمد كه اگر مردان بر زنان برترى داده شده اند بخاطر روح تعقل است كه در مساءله ارث هم باعث تفاوت در امر ارث و در مسائلى نظير آن مى شود ليكن منظور از اين برترى برترى واقعى نيست بلكه منظور زيادترى سهم مرد از سهم زن است و اما برترى واقعى كه به معناى كرامتى است كه اسلام به آن عنايت دارد ملاكش تقوا است ، در مرد باشد، مرد برتر است ، در زن هم باشد، زن برتر از مرد خواهد بود.

    همچنین ابن عربی گوید :

    خدا چون جسم آدم را آفرید، هنوز در وی شهوت نکاح نبود. از سوی دیگر در علم خدا ایجاد زن و زاد و نکاح، برای بقای نوع بشر، گذشته بود. بدین سان، خدا از دندهٔ کوچک‌ِ آدم، حوّا را پدید آورد. از این روست که زن به درجهٔ مرد نمی‌رسد، چنانکه خدا می‌گوید: «مردان بر زنان برتری دارند».


    شما بیشتر میفهمین از این آیات عظام؟؟

    ویرایش توسط خیر البریه : ۱۳۹۰/۰۳/۰۴ در ساعت ۱۲:۱۵

  15. صلوات


  16. #8

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,900
    حضور
    21 روز 10 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8432



    با سلام

    برای اینکه به اصل موضوع بپردازیم مقایسه ای بین احکام تورات وانجیل وقرآن داشته باشیم :

    زن تا هفت روز بعد از عادت ماهانه‌‌اش شرعا نجس بوده و در آن مدت هر كس به او دستبزند تا غروب نجس خواهد شد و او روی هر چیزی بخوابد یا بنشیند ان چیز نجس خواهدشد.اگر كسی هم به رختخواب آن زن یا به چیزی كه او روی آن نشسته باشد دست بزند بایدلباس خود را شسته و غسل كند و شرعا تا غروب نجس خواهد بود. و مردی هم كه در این مدتبا او نزدیكی كند شرعا تا هفت روز نجس بوده و هر رخت خوابی كه او روی آن بخوابد نجسخواهد بوداگر خونریزی بیش از حد معمول ویا بی موقع هم باشد احکام فوق جاریست!

    لاویان16-19

    اينان آناني بودند كه با زنان آلوده نشدند.مكاشفه 14 -4


    «و خداوند به موسی فرمود :هر گاه زنی آبستن شود و فرزند پسری بزاید ، آنگاه به مدت هفت روز نجس باشد و سی و سه روز در خون تطهیر خود بماند ، و اگر دختری بزاید ، آنگاه به مدت دو هفته نجس باشد و شصت و شش روز در خون تطهیر خود بماند » (سفر لاویان،باب دوازدهم،2و5).

    اگر مرد بعد از ازدواج بهر علت از زنش ناراضی باشد
    مرد میتواند طلاقنامه ای بنویسد و به دست زنش بدهد و او را از خانه اش بیرون کند، وزن میتواند شوهر کند واگر همسرش بمیرد یا اورا برای مرتبه دوم طلاق دهد همسر اولش نمیتواند با این زن ازدواج کند زیرا که نجس شده است ! وخداوند از این ازدواج متنفر است (تثنيه 26-24)

    حال مقایسه کنید بین احکام قرآن واین افراط وتفریطها .
    ویرایش توسط خیر البریه : ۱۳۹۰/۰۳/۰۴ در ساعت ۱۲:۵۵

  17. صلوات ها 2


  18. #9

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۹
    علاقه
    ائمه ی اطهار,شیعیان حقیقی,کتاب,ورزش مخصوصا از نوع رزمی
    نوشته
    517
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2913



    نقل قول نوشته اصلی توسط خیر البریه نمایش پست ها
    خدا چون جسم آدم را آفرید، هنوز در وی شهوت نکاح نبود. از سوی دیگر در علم خدا ایجاد زن و زاد و نکاح، برای بقای نوع بشر، گذشته بود. بدین سان، خدا از دندهٔ کوچک‌ِ آدم، حوّا را پدید آورد. از این روست که زن به درجهٔ مرد نمی‌رسد، چنانکه خدا می‌گوید: «مردان بر زنان برتری دارند».


    زراره مى‏گويد : از امام صادق (ع) از آفرينش حوا سؤال شد كه برخى مى‏گويند : خداوند حوا را از دنده پايين و چپ آدم آفريد ، امام (ع) فرمود :
    خدا منزه و برتر است از اين نسبت ، آن كس كه چنين مى‏گويد مى‏پندارد كه خداوند قدرت نداشت براى آدم همسرى از غير دنده‏اش بيافريند !


    حرف شما درسته یا امام صادق؟؟؟!!!!

    ویرایش توسط عبد الزهرا : ۱۳۹۰/۰۵/۱۲ در ساعت ۱۶:۱۶
    مدعی گوید که با یک گل نمی گردد بهار
    من گلی دارم که عالم را گلستان میکند


  19. صلوات


  20. #10

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۹
    علاقه
    ائمه ی اطهار,شیعیان حقیقی,کتاب,ورزش مخصوصا از نوع رزمی
    نوشته
    517
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2913

    هویت زن




    تفسیر المیزان:

    اسلام بيان مى كند كه زن نيز مانند مرد انسان است ، و هر انسانى چه مرد و چه زن فردى است از انسان كه در ماده و عنصر پيدايش او دو نفر انسان نر و ماده شركت و دخالت داشته اند، و هيچ يك از اين دو نفر بر ديگرى برترى ندارد، مگر به تقوا، همچنانكه كتاب آسمانى خود مى فرمايد:
    ((يا ايها الناس انا خلقناكم من ذكر و انثى ، و جعلناكم شعوبا و قبائل لتعارفوا، ان اكرمكم عند الله اتقيكم )).

    بطورى كه ملاحظه مى كنيد قرآن كريم هر انسانى را موجودى گرفته شده و تاءليف يافته از دو نفر انسان نر و ماده مى داند، كه هر دو بطور متساوى ماده وجود و تكون او هستند، و انسان پديد آمده (چه مرد باشد و چه زن ) مجموع ماده اى است كه از آن دو فرد گرفته شده است .

    قرآن كريم در معرفى زن مانند آن شاعر نفرمود: ((و انما امهات الناس ‍ اوعية ))، و مانند آن ديگرى نفرمود:

    بنونا بنوا ابناءنا و بناتنا
    بنوهن ابناء الرجال الاباعد

    بلكه هر فرد از انسان (چه دختر و چه پسر) را مخلوقى تاءليف يافته از زن و مرد معرفى كرد، در نتيجه تمامى افراد بشرامثال يكديگرند، و بيانى تمام تر و رساتر از اين بيان نيست ، و بعد از بيان اين عدم تفاوت ، تنها ملاك برترى را تقوا قرار داد.

    از نظر اسلام مرد و زن از نظر خلقت برابرند


    و نيز در جاى ديگر فرمود: ((انى لا اضيع عمل عامل منكم من ذكر او انثى ، بعضكم من بعض ))، در اين آيه تصريح فرموده كه كوشش و عمل هيچكس نزد خدا ضايع نمى شود، و اين معنا را تعليل كرده به اينكه چون بعضى از بعض ديگر هستيد،
    و صريحا نتيجه آيه قبلى كه مى فرمود:

    ((انا خلقناكم من ذكر و انثى ...)) را بيان مى كند، و آن اين است كه مرد و زن هر دو از يك نوع هستند، و هيچ فرقى در اصل خلقت و بنياد وجود ندارند.
    آنگاه همين معنا را هم توضيح مى دهد به اينكه عمل هيچ يك از اين دو صنف نزد خدا ضايع و باطل نمى شود، و عمل كسى به ديگرى عايد نمى گردد، مگر اينكه خود شخص عمل خود را باطل كند. و به بانگ بلند اعلام مى دارد:

    ((كل نفس بما كسبت رهينه ))، نه مثل مردم قبل از اسلام كه مى گفتند: ((گناه زنان به عهده خود آنان و عمل نيك شاءن و منافع وجودشان مال مردان است !))

    ملاك برترى از نظر اسلام تقوى و پرهيزگارى است

    پس وقتى به حكم اين آيات ، عمل هر يك از دو جنس مرد و زن (چه خوبش و چه بدش ) به حساب خود او نوشته مى شود، و هيچ مزيتى جز با تقوا براى كسى نيست
    ، و با در نظر داشتن اينكه يكى از مراحل تقوا، اخلاق فاضله (چون ايمان با درجات مختلفش و چون عمل نافع و عقل محكم و پخته و اخلاق خوب و صبر و حلم ) است ، پس يك زنى كه درجه اى از درجات بالاى ايمان را دارد، و يا سرشار از علم است ، و يا عقلى پخته و وزين دارد، و يا سهم بيشترى از فضائل اخلاقى را دارا مى باشد، چنين زنى در اسلام ذاتا گرامى تر و از حيث درجه بلندتر از مردى است كه هم طراز او نيست ، حال آن مرد هر كه مى خواهد باشد، پس هيچ كرامت و مزيتى نيست ، مگر تنها به تقوا و فضيلت .

    و در معناى آيه قبلى بلكه روشن تر از آن آيه زيراست ، كه مى فرمايد: ((من عمل صالحا من ذكر او انثى و هو مؤ من فلنحيينه حيوة طيبة ، و لنجزينهم اجره باحسن ما كانوا يعملون )).

    و نيز آيه زير است كه مى فرمايد:
    ((ومن عمل صالحا من ذكر او انثى و هو مؤ من فاولئك يدخلون الجنه ، يرزقون فيها بغيرحساب )).

    و نيز آيه زير است كه مى فرمايد: ((و من يعمل من الصالحات من ذكر او انثى و هو مؤ من فاولئك يدخلون الجنة ، و لا يظلمون نقيرا))

    مدعی گوید که با یک گل نمی گردد بهار
    من گلی دارم که عالم را گلستان میکند


  21. صلوات ها 2


صفحه 1 از 5 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود