صفحه 1 از 4 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: تطبيق نهج البلاغه و مينوي خرد

  1. #1

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    علاقه
    تاریخ و شعر
    نوشته
    3,144
    حضور
    45 روز 22 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    10551

    تطبيق نهج البلاغه و مينوي خرد




    تطبيق نهج البلاغه و مينوي خرد
    چندي است بعضي از افراد که توان مقابله با مذهب حقه شيعه اثني عشريه را ندارند به اتهامات واهي ودروغ شبه هاي غير مستند وبي مدرکي بر اين مذهب وارد کرده وبه خيال خام خود قصد خلل در اذهان جوانان دوستار اهل ولايت هستند و با اين حربه مي خواهند هر چي بيشتر در خدمت کساني باشند که مذهب بيدار تشيع آنان را از رسيدن به اهدافشان وباز داشته است مذهبي که به برکت پرچم سرخ حسيني و انتظار مهدوي هميشه پويا بوده وهست ،ودر طول تاريخ اسلام از خود درخشش هاي اعجاز گونه نشان داده که در تاپيکي هاي مختلف مثل تاپيک افتخارات تشيع آمده است
    اما ايجاد شبهه هايي که در آن قصد برانگيخته کردن حس ناسيوناليستي جوانان اين مرزو بوم وقوميت ايراني آنان را در مقابل اسلام دارد از نظر علمي بسيار سست و از نظر برانگيخته کردن احساسات جوانان بسيار قوي مي باشد،که به علت کمبود وقت اينجانب نمي توانم به همه آنها بپردازم ولي انشاءالله اگر فاطمه زهر اسلام الله عليها کمک کند در اينده اي نه چندان دور اگر فراق بالي حاصل شد به اين وظيفه شرعي عمل خواهم کرد
    يکي از اين شبهه هاي بي محتوا اين است که حضرت علي کلمات قصار نهج البلاغه ار از روي کتابي به نام مينوي خرد که کتاب باستاني زمان ساسانيان است کپي برداري کرده است،بنده پس از گردش در کتاب فروشي ها وکتابخانه هاي مختلف اين کتاب را پيدا نمودم وبا کلمات قصار نهج البلاغه تطبيق دادم که انشاءالله از مضحک بودن چنيني شبهي اي پرده بر خواهم داشت
    ویرایش توسط کاوه : ۱۳۹۰/۰۳/۰۳ در ساعت ۱۲:۱۹

  2. صلوات ها 7


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    علاقه
    تاریخ و شعر
    نوشته
    3,144
    حضور
    45 روز 22 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    10551



    معرفي مينوي خرد
    کتابي است مشتمل بر 130 صفحه که از پهلوي به فارسي برگردانده شده است ،مترجم اقاي احمد تفضلي مي باشد در سه نوبت تا بحال چاپ شده است وچاپ آخر ان در بهار 1380بوده است
    اصل کتاب از صفحه 20تا صفحه 71است از 76 تا صفحه 115تعليقاتي است که آقاي تفضلي برآن افزوده است وتوضيحات کلمات نامانوس همان 50صفحه اصل کتاب است از صفحه 155به بعد به فهارس اختصاص داه شده است
    آقاي تفضلي در مقدمه هيچ اشاره اي به اصل کتاب به خط پهلوي آن نکرده است و اينکه الان نسخه پهلوي در کجاست لااقل از ترجمه آقاي تفضلي بدست نمي آيد واز نظر تاريخي نيز اگر ما باشيم واين ترجمه اثبات وجود چنين کتابي مشکل است مگر اينکه از نسخ پهلوي آن آدرسي داد شود ،
    به هر ترتيب اين کتاب موجود يعني ترجمه سوالاتي است که از جانب شخصيت خيالي که دانا ناميده شده است عنوان مي شود ومينوي خرد روح عقل بدان جواب مي دهد


  5. صلوات ها 6


  6. #3

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    علاقه
    تاریخ و شعر
    نوشته
    3,144
    حضور
    45 روز 22 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    10551



    اگر به تعليقات يهني از صفحه 71تا صفحه 115 بنگريم مي بينيم که اين کتاب يا اداب اسلامي بيگانه است ،و طبق همان عقايد ايرانيان باستان نوشته شده است مثلا در صفحه 115در توضيح واژه چينامروش مي گويد :درباره اين مرغ در بندهش آمده است که هر سال سه بار بسياري ار مردم غيرايراني بر سر کوه البرز گردآيند تا به ايرانيان زيان رسانند ايزدبرزمرغ (چمروش )را به آن کوه مي فرستد آن مرغ همه نا ايرانيان را مانند دانه بر مي چيند
    تعليقات پر است از اين سخنهاي خرافي که در ايران باستان حکم فرما بوده است و مقايسه کتاب بزرگي مثل نهج البلاغه با اين کتاب ظلم بزرگي به علم ودانش ونهج البلاغه است مثل مقايسه حضرت علي عليه السلام با معاويه که ظلم بزرگي به حضرت علي عليه السلام بود
    ویرایش توسط کاوه : ۱۳۹۰/۰۳/۰۸ در ساعت ۱۷:۲۲

  7. صلوات ها 6


  8. #4

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    علاقه
    تاریخ و شعر
    نوشته
    3,144
    حضور
    45 روز 22 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    10551



    اما از باب رفع شبه بايد انسان گاهي دليل بياورد که معاويه حق بوده يا علي عليه السلام لذا بنده در حد خود به تطبيق اين دو کتاب مي پردازم اگر چه کتاب مينوي خرد داراي نکات اخلاقي خوبي است و بنده نيز قصد ندارم آن را با معاويه قياس کنم بلکه منظورم فاصله اين کتاب با نهج البلاغه است که زمين تا آسمان مي باشد
    کلام علي ،علي الکلام

    شبهه کننده مي گويد که علي عليه السلام کلمات قصار را ازاين کتاب کپي برداري کرده است (العياذ بالله )
    دوستان به نکات زير توجه کنند
    1.بايد مستشکل بگويد کجايي کلمات حضرت منطبق بر کجاي اني کتاب است چه آنکه هر چه بنده گشتم نديدم جايي از کلمات قصار عينا که جاي خود حتي مضمونا شبيه به اين کتاب باشد اين را شب هکننده بايد جواب دهد که کجاي کلمات قصار باکجاي اني کتاب همخواني دارد
    2.خمير مايه سخن پيامبران واولياي الهي از يک جت نشات مي گيردآن سرچشمه وحي است،نمي شود به محض بودن يک جمله شبيه به هم کتاب متاخر را کپي برداشته از کتاب متقدم دانست ،مثلا در مينوي خرد آمده با دشمنا نآنسان دارا کند ،خوب اين يک حرف اخلاقي است که نشات گرفته از سرچشمه وحي است اگر يک پيامبر يا وصي يخواهد دستور العمل برخورد بادشمنان را بدهد چه بايد بگويد آيا جز اين بايد بگويد اگر اين رابگويد کپي برداري است!!
    در توارت مردم به توحيد فراخوانده شده اند در قران نيز همچنين ،آيا قران کپي برداري از روي تورات است ،يعني بايداگر قران بخواهد کپي برداري نباشد بايد بگويد دو خدا بپرستيد تا از اين اتهاب مبراباشد ؟!!!
    مينوي خرد نيز بعضي از کلماتش از هر کس که باشد خلاصه به سرچشمه وحي وصل مي شودريالکه مولف اصلي آن آنر ابا افکار خرافي زمان خود آميخته است وحرفهاي خوبش خوب وحرفاي خرافاي آن بداست
    3.قران کريم نيز به سخنان بزرگان استناد کرده مثلا از قئل لقمان مطالبي ارزنده بيان نموده ،حالا اين درست است که بگوييم قران کپي برداري از روي سخنان لقمان است چون ند آيه از ان از کلمات لقمان است
    همين طوراست اين مقايسه، کل مينوي خرد50صفحه است، آن هم در اين پنجاه صفحه حتي يک سطر پيدا نمي شود که عينا آن در کلمات قصار نهج البلاغه آورده شود ،بعضي مطالب که مضمونا شبيه هستند،نيز طبيعي است اگر تورات را نيز بگردي چنين شبهاهتهاي پيدا مي کني ،اگر اناجيل را هم بگردي چنيني شباهتهاي پيدا مي شود ،طبيعي است
    ویرایش توسط کاوه : ۱۳۹۰/۰۳/۰۳ در ساعت ۱۲:۲۲

  9. صلوات ها 6


  10. #5

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    علاقه
    تاریخ و شعر
    نوشته
    3,144
    حضور
    45 روز 22 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    10551



    3.بر فرض محال گيريم که کلمات قصار نهج البلاغه از روي مينوي خرد ترجمه شده باشد ،خود کلمات قصار چند برابر محتواي منيو خرداست ،بقيه اش از کجاست،مگر کلمات قصار حضرت علي به همين حکمتهاي نهج البلاغه خلاصه مي شود اگر همه آنها که درغررالحکم وديگر کتب روايي است جمه کنيم چند ده برابر محتواي مينوي خرد مي شود بقيه آنها که همه از اندرزهاي حکيمانه است از کجا آمده؟
    خطبه ونامه هاي حيرت آور حضرت علي که از نظر علمي و..و زبانزد خاص وعام است از کجاست آيا حکيم برزگي آنان رابر زبان جاري نکرده است ، کسي که بتواند چنيني خطبه هاي در سطح اعلي بياورد ايا از اوردن کلمات قصار عاجز خواهد ماند وبه کتاب سطح پايين مينوي خرد متوصل خواهد شد

  11. صلوات ها 5


  12. #6

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    علاقه
    تاریخ و شعر
    نوشته
    3,144
    حضور
    45 روز 22 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    10551



    يکي از ويژگي هاي بزرگ نهج البلاغه علاوه بر حکمت آميز بودن آن بلاغت آن است که آن رافوق کلام مخلوق وتحت کلام خالق قرار داده است ،که سيد رضي نيز به همين دليل اسم آن را نهج البلاغه گذاشته است ،برفض محال گيريم که از روي کتاب مينوي خرد کپي برداري شده باشد ، بلاغت آن به مينوي خرد چه ربطي دارد ،زيرا بلاغت از نظر زبان عربي است م نشان دهنده قدرت بيان کننده سخن است چه سخن از آن خود باشد وچه سخن ترجمه از زيان غير اين بلاغت نهج البلاغه چه مي شود ،اين سخن را کسي درک مي کند که در زبان عربي استاد باشد وبه فصاحت وبلاغت عربي مسلط
    ابن ابي الحديد يکي از آنهاست مي گويد
    در عرض پنجاه سال عمر، هزار بار خطبه همّام را خوانده‏ام و هر بار اثر خاص بر من نهاده است. وهر بار لذت بيشتري مي بدرم
    جرج جرواق مي گويد:
    200 بار نهج البلاغه را مطالعه كردم تا بتوانم درباره شخصيت امام علي(ع) بنويسم. اعراب آن روز، قدر علي بن ابيطالب(ع) را نشناختند و او را درك نكردند. علي بن‏ابيطالب(ع) متعلق به قرن بيستم است
    ايا اين ها اگر بر فرض محال کلمات قصار ترجمه هم باشد،از دست انسان عادي بر مي ايد که تمام ادباي عرب از اوزدن مثل آن عاجز مانده اند
    ویرایش توسط عماد : ۱۳۹۰/۰۳/۰۲ در ساعت ۱۷:۳۳

  13. صلوات ها 5


  14. #7

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    علاقه
    تاریخ و شعر
    نوشته
    3,144
    حضور
    45 روز 22 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    10551



    براي نمونه به بعضي از اندرزهاي آن اشاره مي کنيم
    1.سوال يک فقره 54ص 22
    با مردم کينه ور نبرد مکن وبه هيچ گونه اورا ميازار

    ايا نمونه اي از اين اندرز در در سخنان حضرت علي يافت مي شود حتي در سيره عملي حضرت ايا حضرت با کينه توزان چه در زمان پيامبر صلي الله عليه واله وسلم وچه در زمان حکومت خودشان در حال جنگ نبودند !!!!
    2.در سوال يک فقره 43ص 22 (واز حاصل کوشش،نيک بخور ) يعني از دسترينج خود خوب بخور اما علي عليه السلام در خطبه همام مي فرمايند (خاشِعاً قَلْبُهُ، قانِعَةً نَفْسُهُ، مَنْزُوراً اَکْلُهُ، سَهْلاً اَمْرُهُ، حَریزاً دینُهُ،
    دلش فروتن، نفسش قانع، خوراکش اندک، زندگیش آسان، دینش محفوظ،)

    متقين خوراکشان اندک است در طول زندگي عمليشان نيز اين رويخه را دنبال مي کردند در شب 19 مبارک رمضان از دخترشان مي خواهند که از بين شير ونمک شير را بردارند که ايشان به افطار با نمک بسنده کردند !!! ايا اينها با هم تطبيق دارد
    د3. در سوال يک فقره 86در ص 23 آمده که نسبت به تن خويش کم رنج داشتن وخرسندي بهتر است (يعني زياد بدن را به مشقت نيندازيد وبه آنچه داريد قناعت کنيد)در باره قناعت حرف حر في است که ازسرچشمه وحي نشات گرفته اما درباره زحمت ندادن به تن حضرت علي عليه السلام در خطبه همام مي فرمايند:
    نَفْسُهُ مِنْهُ فى عَناء، از خود در رنج است، (وحضرت با آنکه در قناعت يکه تاز بودند ولي دائم در فعاليت وحفر چاه واحداث باغ وموقوفات ديگر براي بي بضاعتان بودند
    ببين تفاوت راه از کجاست تا به کجا

    ویرایش توسط کاوه : ۱۳۹۰/۰۳/۰۸ در ساعت ۱۷:۲۳

  15. صلوات ها 4


  16. #8

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    علاقه
    تاریخ و شعر
    نوشته
    3,144
    حضور
    45 روز 22 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    10551



    4.در سوال يک فقره 112تا 122ص 24و25 آمده که :
    سرانجام مرگ به تو رسد .لاشه ات را سکگ وپرنده پاره کنند (اشاره به عقيده زرتشتيان که مي گويند پس از مرگ بدن را بالاي کوهي قرار دهيد تا لاشخورها وحيوانات آن ر ابخورند هر کس زودتر خورده شدسعادتمند تر است !!)واستخوانت به زمين افتد وتا سه شبانه روز روان(روح) به بالين تن نيايدوروز چهارو ببامدادان به همراهي سروش مقدس وواي نيک و......
    ايا در نهج البلاغه چنين سخنهاي خرافه اي يافت مي شود ريا،انصاف دهيد
    5.در سوال يک فقره 158ص 26 آمده :
    هنگاميکه بدکاري بميرد روانش سه شبانه روز در نزرديکي سر آن کافر مي دودومي گريد ومي گويدبه کجا روم واکنون که را به پناه گيرم وهر گناه که در گيتي کرده است ...و روز چهارم ويزرش مي آيد وروان بدکاران را به بدترين طريقه مي بندد و....
    اينها چيست وبا کجاي نهج البلاغه متابقت دارد
    ادامه دارد


  17. صلوات ها 4


  18. #9

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    علاقه
    تاریخ و شعر
    نوشته
    3,144
    حضور
    45 روز 22 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    10551



    6.در سوال 3فقره 4ص28ازدواج با نزديکان ار از بهترين ومهمترين کارهاي نيک مي داند
    کجاي نهج البلاغه چنين چيزي يافت مي شود !!!!
    7. در سوال چهارم فقره 5ص 29 از مقدسترين زمينها زميني است که اتشکده در آن بنا شده باشد وهمچنيني زميني که محل آمدو شد ايزدان ياشد!!!!و...
    8.در سوال 6فقره 9ص 30در توضيح بهشت آمده
    بهشت نخست از ستاهر پايه تا ماه پايه (بيچاره نمي دانسته ماه از ستاره نزديکتر است )دوم از ماه پايه تا خورشيد پايه سوم از خورشيد پايه تا گرزمان آنجا که افريدگار اورمزد برنشيند و....
    در مورد برزخ نيز در همان سوال آورده که برزخ از زمين تا ستاره پايه وبجز سرما وگرماي آن هيچ افتي نيست !!!!و..
    در باره دورخ آورده جاهاي از آن از سردي همچون سردترين يخ وبرف است!!!!! وجاهايي از آن از گرمي همچون گرمترين وسوزان ترين آتش است

    آه آه از دست صرافان گوهر ناشناس******** هر زمان خَر مُهره را با در برابر مي کنند
    ویرایش توسط کاوه : ۱۳۹۰/۰۳/۰۳ در ساعت ۱۲:۲۴

  19. صلوات ها 3


  20. #10

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    علاقه
    نقد
    نوشته
    811
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3330



    یعنی احمد تفضلی میخواسته یه جوری ترجمه کنه که بعضی جاهاش شبیه نهج البلاغه و ترجمه نهج البلاغه باشه؟
    از نهج البلاغه کپی برداری کرده چون حکمتهای نهج البلاغه شیوا هستند و معروف بودن از سبکشون تبلیغ کرده
    ر سوال 6فقره 9ص 30در توضيح بهشت آمده
    بهشت نخست از ستاهر پايه تا ماه پايه (بيچاره نمي دانسته ماه از ستاره نزديکتر است )دوم از ماه پايه تا خورشيد پايه سوم از خورشيد پايه تا گرزمان آنجا که افريدگار اورمزد برنشيند


    ویرایش توسط منتقد : ۱۳۹۰/۰۳/۰۳ در ساعت ۰۸:۴۰
    حافظا می خور و رندی کن و خوش باش ولی / دام تزوير مکن چون دگران قرآن را
    وقتی عنان و افسار عقل آزاد شود و عقل، محبوس در سه زنجیز نباشد : هوای نفس،عادت دینی و اعمال دینی- تعصب بر تفکر و يا سنت گذشتگان یا این شرط ، این عقل آزاد صاحبش را به منزل نجات می رساند
    (
    شرح نهج البلاغه(ابن ابی الحدید)ج 20 ص 343، روایت شماره ی 950)

  21. صلوات ها 2


صفحه 1 از 4 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود