صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: بار منفی یا مثبت کلمه تقلید!؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعه کتاب
    نوشته
    125
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    432

    بار منفی یا مثبت کلمه تقلید!؟




    مفاهیم و کلمات هر کدام بار معنایی خودشان را دارند و آنچه که مهم است بار معنایی خاصی است که از آن به ذهنها می آید .مثلا لفظ تقلید. در وهله اول همگان با این کلمه مشکل دارند و به نوعی می کوشند خود را برخلاف آن یعنی فرد مستقل نشون بدهند نه مقلد.
    حال ما می آییم وبه مهمترین رکن تربیتی و علمی جامعه یعنی یادگیری احکام شرعی را اسمش می گذاریم تقلید.شاید بهتر بود انهایی که می خواستند از عربی به فارسی این کلمه را ترجمه کنند به این نکات توجه داشتند.
    بنابراین معتقدم که به دلایل گوناگون حوزه‌های علمیه ما ادبیات خود را به روز نکرده‌اند . اگر فرهنگ‌های لغت معروف دنیا هر سال ویرایش جدید دارند رساله توضیح المسائل ما صد سال است ادبیاتش ثابت مانده در حالی که سرعت تغییرات فرهنگی و اجتماعی مخاطب بسیار زیاد است . وقتی می‌گوییم تقلید؛ مرجع تقلید ما چیزی اراده می‌کند و مخاطب چیز دیگری می‌فهمد . شما درک مخاطب عام از تقلید یعنی " تکرار طوطی‌وار و بی معنی رفتار دیگران " را مقایسه کنید با تعبیر شگرف و زیبای علامه شهید سید محمد باقر صدر که تقلید یعنی گردن بند و قلاده به گردن آویختن و معنی‌اش این است که فقیه مجتهد بار عمل مکلف را به گردن می‌گیرد . در واقع فقیه خود را فدا می‌کند تا شخص مؤمن فردای قیامت آسوده باشد و فقیه در پیشگاه خدا به پاسخ برخیزد .
    بین خودتان و خدا این فهم و تلقی کاملاً متفاوت و غریب از مفهوم تقلید چه قدر فرق می‌کند با آن دیدگاه و تلقی عمومی و رایج ؟ با این دیدگاه دوم چه احساسی پیدا می‌کنید نسبت به کسی که به خاطر سبک شدن شانه‌های عمل شما بار اعمالتان را به گردن گرفته است و به جایی می‌رسد که مثل آیت الله العظمی خوانساری وقتی می‌خواهند برای یک عمل جراحی او را بیهوش کنند اجازه نمی‌دهد ومی گوید مردم از من به عنوان یک فقیه عاقل هوشیار تقلید می‌کنند و اعمالشان به من وابسته و منسوب است و حتی به اندازه ساعتی نمی‌خواهم از ادراک و فهم خارج شوم . پزشکان با ناباوری کار را آغاز می‌کنند و در کمال حیرت می‌بینند که آن بزرگوار تا پایان عمل جراحی و آخرین بخیه به ذکر و تلاوت قرآن مشغول است . این احساس مسئولیت و فداکاری کجا و آن باور غالب و عمومی کجا ؟
    ویرایش توسط میثم : ۱۳۹۰/۰۳/۰۲ در ساعت ۱۵:۳۲

  2. صلوات ها 6


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۰
    علاقه
    قرآن
    نوشته
    952
    حضور
    22 ساعت 39 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    1
    گالری
    0
    صلوات
    2918



    سلام میثم جان یکم حرف دارم باهاتون

    نقل قول نوشته اصلی توسط میثم نمایش پست ها
    تعبیر شگرف و زیبای علامه شهید سید محمد باقر صدر که تقلید یعنی گردن بند و قلاده به گردن آویختن و معنی‌اش این است که فقیه مجتهد بار عمل مکلف را به گردن می‌گیرد . در واقع فقیه خود را فدا می‌کند تا شخص مؤمن فردای قیامت آسوده باشد و فقیه در پیشگاه خدا به پاسخ برخیزد .
    کلا این حرف باطل است چون ولا تزر وازره وزر اخری یعنی هیچ کسی نمیتواند وزر دیگری را به گردن بگیرد دادا

    تقلید به این معنا که شما میگید خیلی اشکال داره کلا معنای تقلید به این شکل نمیتونه ضامن سعادت باشه چون کور کورانه بودن رو در بر داره
    الفرقان : 30 وَ قالَ الرَّسُولُ يا رَبِّ إِنَّ قَوْمِي اتَّخَذُوا هذَا الْقُرْآنَ مَهْجُوراً
    و پيامبر(روز قیامت خواهد) گفت: «ای پروردگارم! قوم من بى گمان اين قرآن را بس دور و مهجور گرفتند.»
    ترجمان فرقان نوشته آیة الله صادقی تهرانی

  5. صلوات ها 2


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    رجال و حدیث، فقه و کلام در حوزه اهل سنت
    نوشته
    2,857
    حضور
    47 روز 14 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    10620



    نقل قول نوشته اصلی توسط مهدی عباس زاده نمایش پست ها
    سلام میثم جان یکم حرف دارم باهاتون



    کلا این حرف باطل است چون ولا تزر وازره وزر اخری یعنی هیچ کسی نمیتواند وزر دیگری را به گردن بگیرد دادا

    تقلید به این معنا که شما میگید خیلی اشکال داره کلا معنای تقلید به این شکل نمیتونه ضامن سعادت باشه چون کور کورانه بودن رو در بر داره
    باسلام و عرض ادب

    واژه «تقليد» دو مفعولى است و به معناى آن است كه قلاده‏اى را بر گردن كسى بيندازند و معناى «قلّدتُ الفقيه صلاتى و صومى»: يعنى مسئوليت صحت نماز و روزه‏ام را بر عهده فقيه مى‏اندازم[1].
    2. اگر با «فى» به مفعول دوم متعدّى شود، به معناى تبعيّت مى‏آيد مثلًا «قلّده فى مشيه: اى تبعه فيه؛ در راه رفتن از او تقليد كرد، يعنى از او پيروى نمود».
    لذا اگر گفته شود «فلان كس در نماز و روزه‏اش از آن فقيه تقليد نمود، يعنى از او پيروى كرد»[2].

    اینها معانی لغوی تقلید است اما حقیقت تقلید رجوع جاهل به متخصص است که پشتوانه ای عقلی و نقلی دارد.
    البته نکته ای که در رجوع به فقیه وجود دارد این است که فقیه باید تلاش خود را از راه معهود آن در بدست آوردن حکم صحیح مبذول نماید که اگر در این ناحیه قصوری نماید ضامن خواهد بود، بخلاف جایی که وظیفۀ خود را انجام دهد ولی فتوای او مخالف با واقع باشد که معذور بلکه ماجور خواهد بود.

    [1].به همین معنا ناظر است روایتی که امام می فرمایند هر مفتی ای در مقابل فتوایش ضامن است:« مارواه عبدالرّحمن بن الحجّاج، قال: كان أبو عبداللّه (عليه السلام) قاعداً في حلقة ربيعة، فجاء أعرابيّ، فسأل ربيعة الرّأي عن مسألة فأجابه، فلمّا سكت، قال له الأعرابيّ: أهو في عنقك؟ فسكت عنه ربيعة الرّأي ولم يردّ عليه شيئاً، فأعاد المسألة عليه فأجابه بمثل ذلك، فقال له الأعرابيّ: أهو في عنقك؟ فسكت ربيعة، فقال أبو عبداللّه (عليه السلام): «هو في عنقه، قال: أو لم يقل: وكلُّ مفت ضامن».الوسائل: 18/ 161 ح 2، الباب 7 من أبواب آداب القاضي.
    [2]. اصطلاحات الاصول( آية اللَّه مشكينى)، ص 19.
    بار منفی یا مثبت کلمه تقلید!؟
    مناجات العارفین لمولانا علی بن الحسین (علیهما السلام)

    «إلهى! فَاجْعَلْنا مِنَ الَّذينَ تَوَشَّحَتْ [تَرَسَّخَتْ‏] أشْجارُ الشَوْقِ إلَيْكَ فى حَدآئِقِ صُدُورِهِمْ، وَأخَذَتْ لَوْعَةُ مَحَبَّتِكَ بِمَجامِعِ قُلُوبِهِمْ»؛

    (معبودا! پس ما را از آنانى قرار دِهْ كه نهالهاى شوق به تو در باغ دلشان سبز و خرّم [يا: پايدار] گشته، و سوز محبّتت شراشر قلب آنها را فرا گرفته است).

    بحارالانوار، ج91، ص150.





  7. صلوات ها 6


  8. #4

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۰
    علاقه
    قرآن
    نوشته
    952
    حضور
    22 ساعت 39 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    1
    گالری
    0
    صلوات
    2918



    بله ضمانت یعنی چه؟

    در حالی که آیاتی از قرآن نفی به گردن گرفتن را میکند اما برای ظالمین میفرماید عذابشان ضعف است و این ضعف یکی خود عمل اوست یکی هم گناهان پیروی کننده از اوست

    اما این دلیل نمیشود که گناهی بر گردن خود مقلد نباشد بلکه میگوید برائت میجویند کسانی که تبعیت شدند!!

    اگر ضمانتی که روایت میفرماید و شما قصد کردید با آیه مورد نظر مخالفتی ندارد یعنی فقط منظور این است که گناه دیگری به گردن او هم هست نه نفی گناه از تبعیت کننده ما هم حرفی نداریم اما اگه معنایش خلاف قرآن باشه قبول نیست!
    ویرایش توسط مهدی عباس زاده : ۱۳۹۰/۰۸/۰۱ در ساعت ۱۳:۴۴
    الفرقان : 30 وَ قالَ الرَّسُولُ يا رَبِّ إِنَّ قَوْمِي اتَّخَذُوا هذَا الْقُرْآنَ مَهْجُوراً
    و پيامبر(روز قیامت خواهد) گفت: «ای پروردگارم! قوم من بى گمان اين قرآن را بس دور و مهجور گرفتند.»
    ترجمان فرقان نوشته آیة الله صادقی تهرانی

  9. صلوات ها 4


  10. #5

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    5,227
    حضور
    68 روز 6 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    253
    آپلود
    48
    گالری
    41
    صلوات
    22069



    نقل قول نوشته اصلی توسط میثم نمایش پست ها
    مثل آیت الله العظمی خوانساری وقتی می‌خواهند برای یک عمل جراحی او را بیهوش کنند اجازه نمی‌دهد ومی گوید مردم از من به عنوان یک فقیه عاقل هوشیار تقلید می‌کنند و اعمالشان به من وابسته و منسوب است و حتی به اندازه ساعتی نمی‌خواهم از ادراک و فهم خارج شوم . پزشکان با ناباوری کار را آغاز می‌کنند و در کمال حیرت می‌بینند که آن بزرگوار تا پایان عمل جراحی و آخرین بخیه به ذکر و تلاوت قرآن مشغول است . این احساس مسئولیت و فداکاری کجا و آن باور غالب و عمومی کجا ؟

    این نقل شما
    با این توصیف .


    نقل قول نوشته اصلی توسط صدرا نمایش پست ها
    البته نکته ای که در رجوع به فقیه وجود دارد این است که فقیه باید تلاش خود را از راه معهود آن در بدست آوردن حکم صحیح مبذول نماید که اگر در این ناحیه قصوری نماید ضامن خواهد بود، بخلاف جایی که وظیفۀ خود را انجام دهد ولی فتوای او مخالف با واقع باشد که معذور بلکه ماجور خواهد بود.

    اگر مقایسه شود این نتیجه حاصل میگردد که این فقیه بی دلیل درد را تحمل کرده چون در صورت خطا ماجور هم میشده.

    از طرفی

    نقل قول نوشته اصلی توسط میثم نمایش پست ها
    وقتی می‌گوییم تقلید؛ مرجع تقلید ما چیزی اراده می‌کند و مخاطب چیز دیگری می‌فهمد . شما درک مخاطب عام از تقلید یعنی " تکرار طوطی‌وار و بی معنی رفتار دیگران "
    این معنی دلیل دارد.

    همین الان ( در تاپیکهائی از همین سایت نظرشان درج مشود ) کسانی هستند که مخالفت صد در صد فهم و تامل و و اندیشه اند.

    آنها معتقد به تقلید کور هستند.

    پس این دیدگاه دیدگاه عوامانه نیست.

    باور اگر نمیکنید و شاید اگر میدانید و نمیخواهید بیان کنید کافیست یک نمازخوان را در یک مسجدی بیابید و مفاهیم نماز را از او بپرسید.

    ببینید بجز حرفهای تکراری چقدر خودش در معنی و مفهوم نماز اندیشیده.

    آنرا مشت نمونه خروار بحساب بیاورید چه بر ضد این سخن بود چه مطابق آن.

    یاحق

    علی علیه السلام :
    خداوند، ملائكه را از نيروى عقل محض ، حيوانات را از غرائز و شهوات محض و انسان را تركيبى از هر دو آفريد. آن كس كه نيروى انديشه و فكرش ‍ بر شهوتش غلبه كند، از ملائكه برتر و آن كس كه نيروى شهوت و غريزه اش ‍ بر قوه عقل غالب شود از حيوانات پست تر است . ( بحارالانوار، ج 57، ص 299، حديث 5 )

  11. صلوات ها 4


  12. #6

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    رجال و حدیث، فقه و کلام در حوزه اهل سنت
    نوشته
    2,857
    حضور
    47 روز 14 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    10620



    نقل قول نوشته اصلی توسط مهدی عباس زاده نمایش پست ها
    بله ضمانت یعنی چه؟

    در حالی که آیاتی از قرآن نفی به گردن گرفتن را میکند اما برای ظالمین میفرماید عذابشان ضعف است و این ضعف یکی خود عمل اوست یکی هم گناهان پیروی کننده از اوست

    اما این دلیل نمیشود که گناهی بر گردن خود مقلد نباشد بلکه میگوید برائت میجویند کسانی که تبعیت شدند!!

    اگر ضمانتی که روایت میفرماید و شما قصد کردید با آیه مورد نظر مخالفتی ندارد یعنی فقط منظور این است که گناه دیگری به گردن او هم هست نه نفی گناه از تبعیت کننده ما هم حرفی نداریم اما اگه معنایش خلاف قرآن باشه قبول نیست!
    با سلام و عرض ادب
    در مورد بحث تقلید عرض می شود:فقیه اگر از روی غیر علم فتوایی دهد ضامن خواهد بود«همچنان که روایت امام صادق علیه السلام ناظر به همین مورد است:واهرب من الفتيا هربك من الأسد ، ولا تجعل رقبتك للناس جسرا» و قبل از نقل عقل انسان حاکم به این امر است و اشکالی در این نیست.
    اما مقلد اگر در رجوع به مجتهد و شناخت او بر طبق وظیفه عمل کرده باشد چه بار گناهی را باید بدوش گیرد؟بله اگر فرض کنیم درموردی شخصی به سراغ کسی رود که مورد تائید عالمان دین نباشد شخص مذکور مستحق مواخذه است.

    اما در مورد نفی کشیدن بار دیگران
    قرآن کریم در مورد نفی کشیدن بار گناه دیگران اصلی را بیان می نماید که هر کس در مقابل عمل خود مسؤل است«كُلُّ نَفْسٍ بِما كَسَبَتْ رَهِينَة».[1]« وَ لا تَزِرُ وازِرَةٌ وِزْرَ أُخْر»[2].
    ولی این امر نفی نمی کند کسی که سبب گمراهی دیگران است بهره ای از بار گناه آنان را به دوش نکشد«علاوه بر اینکه آنان هم تاوان تبعیت جاهلانۀ خود را خواهند کشید »؛ زيرا آنها به خاطر اقدام به گمراه ساختن ديگران، فاعل آن گناهند، و يا همچون فاعل آن محسوب مى‏شوند، بنا بر اين در حقيقت اين بار گناهان خودشان است كه بر دوش دارند و به تعبير ديگر«سبب» در اينجا در حكم«مباشر» است.
    قرآن کریم می فرماید:
    «قالَ ادْخُلُوا فِي أُمَمٍ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِكُمْ مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ فِي النَّارِ كُلَّما دَخَلَتْ أُمَّةٌ لَعَنَتْ أُخْتَها حَتَّى إِذَا ادَّارَكُوا فِيها جَمِيعاً قالَتْ أُخْراهُمْ لِأُولاهُمْ رَبَّنا هؤُلاءِ أَضَلُّونا فَآتِهِمْ عَذاباً ضِعْفاً مِنَ النَّارِ قالَ لِكُلٍّ ضِعْفٌ وَ لكِنْ لا تَعْلَمُونَ؛ وَ قالَتْ أُولاهُمْ لِأُخْراهُمْ فَما كانَ لَكُمْ عَلَيْنا مِنْ فَضْلٍ فَذُوقُوا الْعَذابَ بِما كُنْتُمْ تَكْسِبُونَ؛[3] (خداوند به آنها) مى‏گويد: داخل شويد در صف گروه‏هاى مشابه خود از جن و انس در آتش، هر زمان گروهى وارد مى‏شوند گروه ديگر را لعن مى‏كنند تا همگى با ذلت در آن قرار گيرند (در اين هنگام) گروه پيروان درباره پيشوايان خود مى‏گويند: خداوندا! اينها بودند كه ما را گمراه ساختند پس كيفر آنها را از آتش دو برابر كن (كيفرى براى گمراهيشان و كيفرى به خاطر گمراه ساختن ما) مى‏گويد براى هر كدام (از شما) عذاب مضاعف است ولى نمى‏دانيد (زيرا پيروان نيز اگر گرد پيشوايان ستمگر و گمراه را نگرفته بودند آنها قدرتى بر اغواى دگران نمى‏داشتند).و پيشوايان آنها به پيروان خود مى‏گويند شما امتيازى بر ما نداريد پس بچشيد عذاب (الهى) را در برابر آنچه انجام مى‏داديد».

    «لِيَحْمِلُوا أَوْزارَهُمْ كامِلَةً يَوْمَ الْقِيامَةِ وَ مِنْ أَوْزارِ الَّذِينَ يُضِلُّونَهُمْ بِغَيْرِ عِلْمٍ أَلا ساءَ ما يَزِرُون؛[4]آنها بايد روز قيامت، (هم) بار گناهان خود را بطور كامل بر دوش كشند و هم سهمى از گناهان كسانى كه بخاطر جهل، گمراهشان مى‏سازند! بدانيد آنها بار سنگين بدى بر دوش مى‏كشند».

    همچنين روايات متعددى كه در زمينه سنت نيك و بد وجود دارد که مفهومش اين است كه هر كس سنت نيك يا بدى بگذارد در پاداش و كيفر عاملين به آن، شريك است.

    موفق باشید

    [1].المدثر/38.

    [2].فاطر/18؛الزمر7؛ الاسری/15.

    [3].النحل/25.

    [4]. الأعراف/38 تا 39.

    بار منفی یا مثبت کلمه تقلید!؟
    مناجات العارفین لمولانا علی بن الحسین (علیهما السلام)

    «إلهى! فَاجْعَلْنا مِنَ الَّذينَ تَوَشَّحَتْ [تَرَسَّخَتْ‏] أشْجارُ الشَوْقِ إلَيْكَ فى حَدآئِقِ صُدُورِهِمْ، وَأخَذَتْ لَوْعَةُ مَحَبَّتِكَ بِمَجامِعِ قُلُوبِهِمْ»؛

    (معبودا! پس ما را از آنانى قرار دِهْ كه نهالهاى شوق به تو در باغ دلشان سبز و خرّم [يا: پايدار] گشته، و سوز محبّتت شراشر قلب آنها را فرا گرفته است).

    بحارالانوار، ج91، ص150.





  13. صلوات ها 5


  14. #7

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۹
    علاقه
    قران مطالعه شب راه رفتن زیر باران نجوم وبگردی عکاسی مسا
    نوشته
    204
    حضور
    1 روز 3 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    622



    یک پیشنهاد دارم امیدوارم مورد توجه واقع شود
    به نظر این حقیر پرسیدن از اهل علم و علوم دینی با واژه تقلید خیلی فرق دارد
    واژه تقلید بار منفی دارد و عبارت مرجع تقلید نیز همچنین
    وخیلی سوبرداشتها و مخالفتهایی که با مرجع تقلید یا تقلید می شود بخاطر همین کلمه هست
    به نظر بنده بهتر است همچنان که قران گفته است به جای تقلید کلمه سوال یا پرسش بکار رود
    مرجع پرسش یا مرجع سوال
    قران هم گفته است
    فاسئلوا نگفته است تقلید



    محرم راز دل شیدای خود
    کس نمی بینم زخاص و عام را


  15. صلوات ها 3


  16. #8

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۰
    علاقه
    قرآن
    نوشته
    952
    حضور
    22 ساعت 39 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    1
    گالری
    0
    صلوات
    2918



    سلام صدرا جان من هم همین را میگویم که هر کدام دوبرابر عذاب میکشند یعنی ضمانت به این معنا که گناه دیگری را به گردن میگیرد و دیگری پاک میشود در کار نیست

    حرف شما از آخر تا به اول مورد تایید منه اما تو اولش حرفی دارم که باید قسمت شرایط مرجع تقلید بحث بشه یعنی اگر کسی این شرایط رو پیش بگیره است که گناهانش رو خدا میبخشه نه این که تقلید کور کورانه کنه بعد بگه خدا که ما رو میبخشه!!!

    جناب مرسل تقلید از زبان ائمه است اما اگه دوست دارید جایگزینی براش بذارید تبعیت کردن احسن القول خیلی خوبه اینم هدیه به شما!

  17. صلوات ها 3


  18. #9

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۹
    علاقه
    قران مطالعه شب راه رفتن زیر باران نجوم وبگردی عکاسی مسا
    نوشته
    204
    حضور
    1 روز 3 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    622



    نقل قول نوشته اصلی توسط مهدی عباس زاده نمایش پست ها
    جناب مرسل تقلید از زبان ائمه است اما اگه دوست دارید جایگزینی براش بذارید تبعیت کردن احسن القول خیلی خوبه اینم هدیه به شما!
    سلام

    بسياري از كساني كه موافق تقليد هستند براي استدلال خودشون به ايه اي از قران اشاره مي كنند
    كه گفته است
    اگر نمي دانيد بپرسيد و در ان كلمه فاسئلوا بكار رفته است
    اينجانب بنا بر استدلال اين افراد اين كلمه را مناسب مي بينم چون قران گفته است بپرسيد يا سئوال كنيد
    و اين اهميت دانستن را نشان مي دهد
    و همچنين در قران امده است در ايات قران تفكر و تدبر كنيد
    همه اين ايات و ايات ديگري هم هست كه الان حضور ذهن ندارم اهميت پرسش و دانستن و تفكر و تامل در ايات قران را نشان مي دهد
    و هيچ كجاي قران و مباني ديني از تقليد كه به معناي عمل كوركورانه هست صحبت به ميان نيامده است
    البته مد نظر من خود كلمه تقليد هست كه بار منفي دارد و عمل كوركورانه را در ذهن تداعي مي كند
    پس كلمه پرسش و به طبع ان مرجع پرسش مي تواند بسيار مناسب باشد
    محرم راز دل شیدای خود
    کس نمی بینم زخاص و عام را


  19. صلوات ها 2


  20. #10

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۰
    علاقه
    قرآن
    نوشته
    952
    حضور
    22 ساعت 39 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    1
    گالری
    0
    صلوات
    2918



    سلام علیکم

    ببخشید شما آیا آن کسی که ازش میپرسید لازم الاتباع میدانید؟؟

    خوب گیرم که از آقای مکارم هم پرسیدید اما به فتوای آقای بهجت عمل کردید این جوری خود گول زنی نیست؟؟
    خود پرسش الزامی برای اتباع پرسش شونده ایجاد نمیکند چون دست شما باز است که از دیگری هم بپرسید و این با تقلید که اتباع از یه فرد خاص مد نظرش هست فرق فوکوله!!

  21. صلوات


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود