جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آخرت

  1. #1

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    علاقه
    قرآن ، اهل بیت علیهم السلام
    نوشته
    1,921
    حضور
    15 روز 23 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    38
    آپلود
    0
    گالری
    115
    صلوات
    9229

    آخرت




    آیا بدن دنیوی قابلیت درک نعمتهای بهشتی یا عذاب جهنم را دارد ؟

  2. صلوات ها 2


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط error نمایش پست ها
    آیا بدن دنیوی قابلیت درک نعمتهای بهشتی یا عذاب جهنم را دارد ؟
    سلام
    از نظر ما بهشت و جهنم امر معنوی است و جسم مادی توان تحمل آن را ندارد بلکه چیزکی از آن قابل ترشح در بعد جسمانی است .
    موفق باشید

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  5. صلوات ها 2


  6. #3

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    1,508
    حضور
    23 روز 22 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    16
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6203



    با سلام و عرض ادب خدمت شما دوست عزيز

    به اين سوال شما در ذيل اين بحث ها جواب داده شده لطف كنيد و

    مطالعه بفرماييد و اگر در ادامه نكته اي بود و قانع نشديد بفرماييد تا بحث شود:

    کدامیک به بهشت وارد میشوند؟ روح، بدن یا هردو؟

    معاد ، جسمانی مثالی است یا جسمانی مادی ؟؟

    حقيقت بهشت و جهنم چيست؟


    .
    آخرت

    الهی من ذاالذی ذاق حلاوه محبتک فرام منک بدلا

    آن کس که تورا شناخت جان را چه کند
    فرزند وعیال وخانمان را چه کند.




  7. صلوات ها 4


  8. #4

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعه و تفکر
    نوشته
    5,130
    حضور
    59 روز 21 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    15170

    راهنما مختصری در روحانی و جسمانی بودن معاد




    نقل قول نوشته اصلی توسط ERROR نمایش پست ها
    آیا بدن دنیوی قابلیت درک نعمتهای بهشتی یا عذاب جهنم را دارد ؟
    با سلام و تشکر

    در پاسخ به سؤال شما گفتنی است: همانطور که کارشناس محترم عمار فرمودند، برای آشنائی تفصیلی با بحث، به آدرسهایی که لینک کرده اند مراجعه کنید، اما اجمال و مختصر بحث به شرح ذیل است:

    آیات بسیاری در قرآن کریم، بطور صریح و آشکار بر جسمانی و روحانی بودن معاد تأکید دارند.
    (رجوع کنید به سوره های یس آیات 78-79؛ قیامت آیات 3-4؛ یس آیه 51) در بين علماى اسلام نیز اتفاق نظر وجود دارد كه معاد روحانى و جـسـمـانـى اسـت.

    بـعـضـى از فـلاسـفـه مـانـنـد ابـن سـيـنـا مدعى شده اند كه معاد جسمانى قـابـل اثـبـات عـقلى نيست و فقط چون رسول خدا(ص)به عنوان خبر دهنده راستگو از آن خبر داده است، بايد تعبداً آن را پذيرفت. (الشفاء، ابن سينا، مبحث الهيات، ص 423).

    در مـقـابـل ابـن سينا، فلاسفه ديگر مانند ملا صدرا، حكيم سبزوارى و ديگران مدّعى شده اند كه عـلاوه بـر آيـات و روايـات فـراوان كـه بـه صـراحـت خـبـر از مـعـاد جـسـمـانـى داده انـد، عقل نيز مثبت معاد جسمانى است.

    صـدرالمـتـاءلّهـيـن، فـيـلسـوف بـزرگ عـالم اسـلام، افـزون بـر استدلال هاى فلسفى كه براى اثبات معاد جسمانى مى آورد، مى گويد: حـق ايـن اسـت كـه آنچه در معاد اعاده مى شود، عيناً همين شخص است با نفس و بدن؛ يعنى نفس همين نـفـس و بـدن نـيـز هـمـين بدن است به گونه اى كه اگر آن شخص را ببينى، خواهى گفت همان شـخـصـى اسـت كـه در دنيا ديدم و... هر كس اين را انكار كند، منكر دين است و در حكمت نقص دارد و لازمه اش انكار بسيارى از تصريحات قرآنى است. (الاسفار الاربعه ملا صدرا، ج 9، ص 166).

    البـتـه بـايـد تـوجـّه داشـت كـه چـون در عـالم آخـرت، هـمـه چـيـز در مـرتـبـه كـمـال حـقـيـقـى متناسب با آن عالم بروز مى كند، بدون شک، جسم انسانى نيز متناسب با آن سرا و در مرتبه عـالى و بـا كـيـفـيـتـى بـالا، هـمـراه بـا مـلكـات نـفـسـانـى حاصل از اعمال دنيايى شكل گرفته و رخ مى نمايد.(برای مطالعه بیشتر ر.ک: عقاید تکمیلی 2، به همت مرکز تحقیقات اسلامی).

    موفق باشید ...


    ویرایش توسط صدیق : ۱۳۹۰/۰۳/۰۴ در ساعت ۱۸:۰۳ دلیل: فونت و رنگ
    آخرت

  9. صلوات ها 3


  10. #5

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    179
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    458



    اصلا جایی نمی رویم همه هم اینجاست قران برای همینجاست فقط

  11. #6

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    179
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    458



    همین بدن را داریم یا خاک میشود یا تاحد روح میشود دراوحدی او ادم والله می شود

  12. #7

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعه و تفکر
    نوشته
    5,130
    حضور
    59 روز 21 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    15170

    راهنما دنیا دار فناست و آخرت دار بقاء




    نقل قول نوشته اصلی توسط alisadra نمایش پست ها
    اصلا جایی نمی رویم همه هم اینجاست فقط
    با سلام

    در تفكر دينى، مردن نابود شدن نيست، بلكه انتقال از دنياى محدود به عالمى وسيع و نامحدود است؛ همانگونه كه حضرت على (ع) فرمود، آگاه باش كه تو براى عالم آخرت آفريده شده اى نـه بـراى دنـيـا.(1) و در واقـع، مـرگ مـرحـله اى در سـير تكاملى انسان به سوى آخـرت و بـازگـشـت بـه سـوى خـداسـت،(2) هـمـان گـونـه كـه طـفـل مـدتـى در فـضـاى تـاريـك و مـحـدود رحـم، بـه زنـدگـى و تكامل خود ادامه مى دهد و سپس به دنيا منتقل مى شود.(3)

    از حضرت جواد (ع) درباره مرگ سؤال شد، آن حضرت در جواب فرمود: هـمـانـا (مـرگ) خـوابـى است كه هر شب به سراغتان مى آيد، با اين تفاوت كه اين طولانى تر اسـت و شـخـص از آن بـيـدار نـمـى شـود مـگـر روز قـيـامـت، حال براى كسى كه در خواب خويش شاديهاى وصف ناپذير و ترسهاى بى اندازه مى بيند؛ اين حالت شادى و ترس چگونه است، مرگ نيز همان طور است.(4)

    نقل قول نوشته اصلی توسط alisadra نمایش پست ها
    قران برای همینجاست فقط
    اما اینکه قرآن نازل شده است تا زمینه هدایت و رشد انسان را فراهم سازد بله اما فقط برای اینجا (دار فانی دنیا) نیست، حقیقت و باطن قرآن نزد خداوند است و تازه در قیامت، بشر دورافتاده و محروم از معارف قرآنی، به اسرار و حقایق نورانی این ثقل اکبر پی می برند، چنانکه ارزش حقیقی اهل بیت پیامبر (علیهم السلام) بعنوان ثقل اصغر، در دار بقاء بر همگان واضح و نمایان می شود.

    موفق باشید ...


    پاورقی______________________________________ ___

    1. وَاعْلَمْ اَنَّكَ اِنَّما خُلِقْتَ لِلاْ خِرَةِ لالِلدُّنْيا (نهج البلاغه، فيض الاسلام، ص 926)
    2. (من به خود نامدم اينجا كه به خود باز روم هـر كـه آورد مـرا بـاز بـرد در وطـنم/(مـرغ باغ ملـكوتم نيـم از عـالم خـاك چنـد روزى قفسى ساخته اند از بدنم، حافظ
    3. حج (22)، آيه 5.
    4. معانى الاخبار، شيخ صدوق، ص 289، حديث پنجم، انتشارات مكتب صدوق؛ ر.ک: معاد از دیدگاه قرآن و روایات، مرکز تحقیقات اسلامی، گنجینه معارف.



    آخرت

  13. صلوات


  14. #8

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعه و تفکر
    نوشته
    5,130
    حضور
    59 روز 21 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    15170

    راهنما انـسـان تـركـيـبـى از روح مجرد و بدن خاكى است




    نقل قول نوشته اصلی توسط alisadra نمایش پست ها
    همین بدن را داریم یا خاک میشود یا تاحد روح میشود دراوحدی او ادم والله می شود
    با سلام

    بر خلاف آنچه شما ذکر نمودید؛ از مسلمات دینی و عقلی است که انـسـان تـركـيـبـى از روح مجرد و بدن خاكى است، و منشاء همه ادراكات و افـعـال نـيز روح آدمى است، به عبارتی روح نسبت به بدن اصالت دارد و بدن ابزارى مادى براى ادراك و فعاليت روح مى باشد. چنانکه در آيات قرآن آمده، روح بعد از مرگ نمى ميرد و به سوى خدا باز مى گردد.(1)

    واقـعـيـت ايـن اسـت كـه عالم برزخ و آنچه كه در قبر بر انسان مى گذرد جزئى از عالم غيب و مـلكوت اين جهان است، و اطلاعات و آگاهيهاى ما از آن عالم همان مقدارى است كه پيشوايان معصوم در اخبار و روايات فرموده اند.

    در ايـن راسـتـا، بـه فـرمـوده علامه مجلسى بنا بر آنچه از روايات بر مى آيد، مراد از قبر در بـيـشـتـر روايـات جايگاه روح انسان در عالم برزخ است.(2) بنابراين، عالم قبر در واقـع هـمـان عـالم بـرزخ اسـت. اگـر چـه بظاهر بـدن شـخـص در حـفـره و گودال خاكى دفن مى شود. اما در حقیقت این روح است که به عالم قبر و برزخ منتقل می شود و مورد بازخواست و سؤال قرار می گیرد.

    عـمـرو بـن يـزيـد مـى گـويـد: از امـام جـعـفر صادق (ع) پرسيدم: برزخ چيست؟ امام در پاسخ فرمود: ((قبر است از آن هنگام كه مى ميرد تا روز قيامت))(3)

    بـنـابـرايـن روشـن شـد كـه مـراد از قـبـر هـمـيـن گـودال خـاكـى مـحـل دفـن بدن ميت نيست، و همه چیز انسان به همین بدن خاکی ختم نمی شود که بگوییم این بدن یا خاک می شود و یا به روح مبدل می شود. و اصولاً بدن مادی و خاکی قابلیت تبدیل و تبدل به روح که امری مجرد است را ندارد.

    و یا اینکه بگوییم همین بدن خاکی به جایی می رسد که آدم و یا "العیاذ بالله" خود الله می شود. بلکه نهایت اوج انسان در قیامت، مقام قرب الهی و فناء فی الله است نه اینکه بگوییم خود الله یا نثل او می شود.

    برای اینکه تفاوت روح و جسم و بدن خاکی روشن تر شود گفتنی است: در روايات که سخن از عذاب قبر و فشار قبر به مـيـان مـى آيـد بـه ايـن مـعـنا نيست كه ديوارهاى قبر از دو طرف بهم نزديك شوند، و بدن خاکی ميت را بـفـشـارنـد، بـلكـه ايـن فـشـار، عذابى است كه در ماوراى اين عالم ماده، دامنگير روح متوفى مى شود، گـرچـه مـمكن است فشار وارد بر روح، موجب فشار بر بدن نيز گردد. براى همين ممكن است حتى اشخاصى كه در قبر خاكى دفن نشوند فشار قبر داشته باشند، شبيه كسانى كه شب در بستر آرام خـوابـيـده انـد ولى در اثـر خـواب هولناكى كه ديده اند فشار سختى بر بدنشان وارد مى شود.
    (4)

    موفق باشید ...


    پاورقی______________________________________ _________
    1. ر.ك: سجده (32)، آيه 11؛ زمر (39)، آيه 42.
    2. بحارالانوار، ج 6، ص 271.
    3. فروع كافى ، ج 3، ص 242.
    4. ر.ک: کتاب معاد استدلالی، مرکز تحقیقات اسلامی، گنجینه معارف.

    آخرت

  15. صلوات


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود