صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: پیدایش دین صابئین

  1. #1

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,899
    حضور
    84 روز 13 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40511

    مطلب پیدایش دین صابئین




    با سلام

    دین صابئان یكى از دینهایى است كه قبل از ظهور اسلام در شبه جزیره عربستان معروف بود و مركز آن نزدیك به مصب رود كرخه در تالابها و باطلاقهاى شمال غربى خوزستان در شهرك طیب نزدیك به سوسنگرد و قرقوت كه شهرحویزه فعلى نزدیك همان محل ساخته شده است.
    اما در باره تاریخ این دین و این كه مؤسس آن كیست؟
    و در چه تاریخى پیدا شده و این كه قوم صابئان به این منطقه از كجا آمده اند و سابقه تاریخى آنها كدام است، روایات تاریخى بسیار مختلف است و از میان این همه اقوال متضاد به دشوارى مى توان بدانچه واقعیت دارد، دست یافت.
    از منابع كهن تاریخى استفاده مى شود كه صابئان از قدیمى ترین ملتهاى تاریخ هستند، تا آنجا كه ابوالفداء گفته است: امت سریانى قدیمى ترین امت هاست وحضرت آدم و فرزندانش به سریانى سخن مى گفتند و دین آنها همان دین صابئان بود.
    و همچنین ابن العبری (گریگوریوس) مورخ مسیحى (متوفى 685ه) در كتاب «مختصر الدول » آورده است كه در زمانهاى قدیم هفت ملت مهم وجود داشت كه آنها عبارت بودند از: فارسیان، كلدانى ها، یونانى ها، قبطى ها، ترك و هند و چین و همه اینها دین صابئان داشتند.
    ابن اثیر نوشته است: زردشت پیامبر قوم مجوس در زمان( «بشتاسب » گشتاسب) ظهور كرد و بشتاسب و پدرانش و سایر فارسیان قبل از زردشت در دین صابئى بودند.
    طبرى (متوفى 310ه) و به پیروى او ابن اثیر (متوفى 630) گفته اند: نخستین كسى كه مردم را به آیین صابئان دعوت كرد شخصى بود به نام « بیوراسب » كه در اولین سال سلطنت طهمورث آغاز به دعوت نمود و قوم طهمورث به او گرویدند; آنان همان قومى بودند كه بعدها حضرت نوح بر آنها مبعوث گردید.

    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  2. صلوات ها 6


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,899
    حضور
    84 روز 13 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40511



    پیشینه تاریخی صابئین از دیدگاه مسعودی
    مسعودى بنیانگذار آیین صابئان را شخصى به نام «بوداسف » معرفى كرده و گفته است او در اصل هندى بود و در هند ظهور كرد و از هند به «سند» و سپس به شهرهاى بجستان و زابلستان شهرهاى فیروز بین كبك و كرمان رفت و ادعاى پیغمبرى نمود و چنین پنداشت كه او پیغمبر و واسطه بین خدا و خلق او است و بعد به سرزمین فارس آمد و این در اوایل سلطنت طهمورث پادشاه فارس بود و گفته شده ظهور او در دوران سلطنت جمشید بود و او اولین كسى بود كه مذاهب صابئان را ظاهر ساخت.
    مسعودى در كتاب «التنبیه و الاشراف » مى نویسد: كلدانى ها همان بابلى ها هستند كه بقیه آنها اكنون در «بطایح » میان واسط و بصره در دهاتى زندگى مى كنند، آنان نماز مى خوانند ولى نماز خود را به سوى قطب شمال و ستاره جدى به جا مى آورند.
    «سمینه » كه همان صابئان چین و غیر آنها هستند بر مذهب «بوداسب » مى باشند و در نماز به سوى مشرق مى ایستند ولى صابى هاى مصر كه بقیه آنها هم اكنون حرانیها هستند پشت به سمت شمال نماز مى خوانند.

    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  5. صلوات ها 5


  6. #3

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,899
    حضور
    84 روز 13 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40511



    پیشینه تاریخی صابئین از دیدگاه یعقوبی
    یعقوبى آنجا كه درباره پادشاهان روم و مدت سلطنت آنها سخن مى گوید، در باره مذهب آنها نیز یادآور مى گردد: پادشاهان یونان و رومیانى كه پس از آنها به پادشاهى رسیدند كیشهاى مختلف داشتند، طایفه اى بر دین صابئان بودند و حنفا گفته مى شدند، اینها كسانى هستند كه به خدا و پیغمبرانى اعتراف داشته اند مانند «اوزائى » و «عابیدیمون » و «هرمس » داوست «مثلث بنعمت » گفته اند هرمس همان ادریس پیغمبر است.

    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  7. صلوات ها 5


  8. #4

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,899
    حضور
    84 روز 13 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40511



    پیشینه تاریخی صابئین از دیدگاه شهرستانى
    شهرستانى در باره سابقه تاریخى «صابئان » مى گوید: صابئان نخستین همان كسانى بودند كه به «عاذیمون » و «هرمس » كه همان شیث و ادریس هستند اعتقاد داشتند و پیامبران دیگر را قبول نداشتند.
    قاضى عبد الجبار معتزلی اظهار مى دارد: صابئان حران چنین مى پندارند كه آنها بر دین حضرت شیث هستند و شیث در ایام طوفان درگذشت وحضرت نوح براى حفظ دین او مبعوث گردید.
    ابن اثیر نیز گفته است: «خنوخ » ( ادریس) فرزندى به نام «متوشلخ » داشت و از او فرزندى به نام «صابى » متولد شد و صابئان به همین جهت به همین نام نامیده شدند.
    به گفته خوارزمى: صابئان همان بقایاى كلدانى ها هستند كه درحران و عراق زندگى مى كنند و گمان مى كنند كه پیامبر آنها «بوداسف » كه در بلاد هند بود، ولى به نظر بعضى از آنها، پیامبرشان «هرمس » بود و «بوداسف » در دوران طهمورث ظهور كرد.

    ادامه دارد.......!!
    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  9. صلوات ها 4


  10. #5

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۹
    نوشته
    63
    حضور
    57 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    390



    نقل قول نوشته اصلی توسط رضا نمایش پست ها
    مسعودى بنیانگذار آیین صابئان را شخصى به نام «بوداسف » معرفى كرده و گفته است او در اصل هندى بود و در هند ظهور كرد

    ممکنه که وی همان بودای معروف باشه؟چون بودا هم هندی بوده است و از هند ظهور کرد.

    پس اینکه میگن صابئی ها پیروان حضرت یحیی علیه السلام هستند چیه؟

    و اینکه مقام معظم رهبری آنها از اهل کتاب شمرده بر چه مبنایی است؟

    با تشکر

    اگر طالب معرفت باشیم و در طلب ، جدیت و خلوص داشته باشیم ، در و دیوار به اذن خدا معلم ما خواهند شد و الا سخن پیامبر هم در ما اثر نمی کند چنانچه در ابوجهل اثر نکرد

    حضرت آیت الله العظمی بهجت رحمة الله علیه

  11. صلوات ها 4


  12. #6

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,899
    حضور
    84 روز 13 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40511



    نقل قول نوشته اصلی توسط العبد نمایش پست ها

    ممکنه که وی همان بودای معروف باشه؟چون بودا هم هندی بوده است و از هند ظهور کرد.

    پس اینکه میگن صابئی ها پیروان حضرت یحیی علیه السلام هستند چیه؟

    و اینکه مقام معظم رهبری آنها از اهل کتاب شمرده بر چه مبنایی است؟

    با تشکر
    با سلام
    العبد گرامی در ادامه سخنان انشاءالله به تمامی آنها خواهیم پرداخت

    .
    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  13. صلوات ها 2


  14. #7

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    624
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1719



    صابئین مندایی پیرو، یحیای نبی تعمیددهنده، هستند و هم اكنون با آرامش در كنار مسلمانان و در حاشیه رودخانه‌های كارون و كرخه زندگی می‌كنند. واژه صابئه از ریشه عربی صبع به معنی در آب فرو رفته می‌باشد. معابد پیروان این دین الهی به نام مندی در كنار آبهای جاری است و بسیاری از مراسم مذهبی و اجتماعی این قوم، مانند غسل تعمید و آغاز زندگی زناشویی در كنار آبهای جاری برگزار می‌شود. غسل و تعمید با آب جاری در نظر آنها نه فقط پلیدی ظاهری را برطرف می‌كند بلكه گناه و پلیدی باطن را نیز می‌شوید و از بین می‌برد. در اعتقاد آنها، قوه خلاقه و حفظ كننده عالم كه از آن به عبارت حیات عظمی تعبیر می‌كنند مظهرش آب جاری است كه هم حیات می‌بخشد و هم تطهیر می‌كند. به این جهت تعمید در آب جاری ركن عمده دیانت آنهاست. این قوم نیز سرآغاز هستی را آفرینش آب می‌دانند. آیین غسل تعمید كه از گذشته‌ای نامعلوم در شرق وجود داشته و بعدها توسط پیروان عیسی مسیح (ع) به غرب رفته نشانه دیگری از مقدس بودن آب در میان ادیان الهی است كه حضرت یحیی تعمیددهنده در حق حضرت عیسی مسیح و در كودكی به جای آورد.

  15. صلوات ها 5


  16. #8

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,899
    حضور
    84 روز 13 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40511



    پیشینه تاریخی صابئین از دیدگاه ابو ریحان بیرونى

    ابو ریحان بیرونى در مواضع مختلف از صابئان نام برده از جمله تحت عنوان «كسانى كه پیغمبرى را به خود بسته و امتى كه فریب ایشان را خوردند» مى نویسد: نخستین كسى كه از این دسته ذكر مى شود «بوذاسف » است كه چون یكسال از پادشاهى طهمورث گذشت، در هند ظاهر شد و كتابى به پارسى بیاورد و به ملت صابئان دعوت كرد و خلقى زیاد اورا پیروى كردند.. ..
    باقى مانده هاى این طایفه در حران سكنى دارند و به آنها حرانیه گفته مى شود و این اسم منسوب به موضع و مسكن ایشان است و برخى گفته اند كه این نام منسوب به «هاران بن ترح » مى باشد كه برادر ابراهیم است و او از دیگر رؤساى ایشان در دین پا برجاتر و متمسك تر بود و از این قوم «ابن سنكلانی »
    نصرانى در كتابى كه نقض نحله ایشان را نموده است و پر از دروغ و اباطیل كرده چنین نقل مى كند كه ابراهیم از جمله هم كیشان این گروه بود ولى از این مسلك خارج شد; زیرا كه در قلفه او برصى پیدا شد و هر كس این مرض را بگیرد نجس است و ایشان با او مخالطه و آمیزش نمى كنند، پس بدین سبب ابراهیم قلفه خود را برید، یعنى ختنه كرد سپس داخل یكى از بیوت اصنام گردید، آوازى شنید كه بت با او مى گفت: اى ابراهیم! تو از نزد ما با یك عیب خارج شدى و اكنون با دو عیب بازگشتى بیرون شو و دوباره بدین مكان مراجعت مكن.
    پس ابراهیم در خشم شده بتان را درهم شكست و از زمره صابئان خارج گشت، سپس از كرده ى خویش پشیمان شد و خواست بنابر عادتى كه ایشان در ذبح اولاد داشتند، پسر خود را براى ستاره مشترى ذبح كند، پس از این كه كوكب مشترى صدق انابت او را دانست پسرش را به یك قوچ فدا گرفت.. ..

    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  17. صلوات ها 4


  18. #9

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,899
    حضور
    84 روز 13 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40511



    سپس بیرونى پس از بیان پاره اى از عقاید صابئان، یادآور مى گردد كه: از براى ایشان انبیاى بسیارى است كه اكثر ایشان فلاسفه یونان اند مانند: هرمس مصرى، آغاثاذیمون، والیس، فیثاغورث با ماسوار جد مادرى افلاطون و امثال آنها و بعضى از ایشان بر خود ماهى را حرام كرده و جوجه را حرام نموده، زیرا همیشه در حال تب است و سیر را نیز حرام كرده چون دردسر مى آورد و خون یا منى را كه قوام جهان از او است مى سوزاند و باقلا را نیز حرام نموده چون دهن را غلیظ و فاسد مى كند و این گیاه در اول امر در جمجمه انسان سبز شده.
    بیرونى پس از ذكر پاره اى از احكام آیین صابئان، در آخر مى افزاید: بعضى از این جماعت بوذاسف را هرمس مى دانند و گفته شده كه صابئان حقیقى آنهایى هستند كه در بابل از جمله اسباطى كه كورش و ارطخشاست به بیت المقدس حركت دادند باز ماندند و بیشترشان در واسط و سواد عراق در ناحیه جعفر وجامده و دو نهر صله ساكن اند و خود را با نوش بن شیث نسبت مى دهند و با حرانیه مخالفند و مذهب ایشان را عیب مى كنند و جز در اشیاى معدودى با ایشان موافق نیستند حتى این كه در نمازشان به قطب شمال متوجه اند و حرانیه به جنوب.. .. آنگاه بیرونى پس از دو سه سطرى كه در باب «مانوى »ها بحث مى كند، مى گوید: «برخى از اهل كتاب بر این گمانند كه «متوشالح » را غیر از «لمك » پسرى بود كه «صابى » نام داشت و «صابئه » بدو منسوب اند. مردم پیش از ظهور شرایع و خروج بوذاسف ت پرست بودند... ».

    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  19. صلوات ها 4


  20. #10

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,899
    حضور
    84 روز 13 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40511



    ابو ریحان بیرونى در فصل دیگر از كتابش زیر عنوان «در اعیاد مجوس اقدمین و روزه هاى صابیان و عیدهاى ایشان در باره صابئان چنین آورده است: در پیش گفتیم كه صابئان حقیقى آنهایى را گویند كه از اسیرانى كه بخت نصر (بنوكد نضر) به بابل آورده بود در آنجا باز ماندند و پس از آنكه دیرگاهى در بابل بماندند به همان دیار خو گرفتند و چون اصول صحیحى در دست نداشتند این بود كه پاره اى از گفته هاى مجوس را كه در بابل شنیدند باور داشتند و كیش صابئان از مجوسیت و یهودیت آمیخته است، چنان كه همین قضیه براى اشخاصى كه از بابل به شام نقل شدند و به سامرى معروفند، پیش آمد.
    بیشتر صابئان در سواد عراق به طور متفرق زیست مى نمایند و صابئان حقیقى ایشانند و چون این جماعت اساس صحیحى از وحى و الهام ندارد بدین سبب اختلافات بسیارى در مذهب صابئان دیده مى شود و این گروه خود را به «انوش بن شیث بن آدم » منسوب دارند.
    گاهى حرانیان را كه از بازماندگان از معتقدان دین قدیم مغرب زمین هستند كه رومیان پس از مسیحیت دست از آن برداشتند صابئان گویند و این دسته خود را به آغاثاذیمون و هرمس و والیس و باماسوار كه از فلاسفه به شمار مى روند منسوب مى دارند و اشخاص نامبرده را با جمعى دیگر از حكما پیغمبر مى دانند و طایفه مشهور به صابئان ایشان هستند هر چند كه این نام را در دولت عباسى در سال 228 برخود گذاشتند كه تا شرایط ذمه درباره ایشان مراعات شود و پیش از این ایشان را حنفا و وثنیه وحرانیان مى گفتند. سپس بیرونى به ذكر نام ماههاى صابیان كه به ماههاى یهود، مانند است و اعیاد آنان مى پردازد.

    سید مرتضى رازى در كتاب «تبصرة العوام » در مورد صابئه شهر واسط مى نویسد: «و صابئه واسط گویند كه اول انبیا آدم بود و آخر ایشان شیث و با این همه ایمان به عیسى دارند و براهمه انكار بعثت انبیا كنند... بعضى از ایشان گویند كه آدم و ابراهیم پیغمبر بودند و جز ایشان پیغمبر دیگر نبود».
    ادامه دارد.......!!
    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  21. صلوات ها 3


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود