صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: فلسفه نمازومسائل متفرقه در مورد نماز

  1. #1

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    2,644
    حضور
    1 روز 12 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11247

    فلسفه نمازومسائل متفرقه در مورد نماز





    پاسخ :دستورات پيامبر را در ما تقويت و استوار مى‏كند.
    در متون دينى (يعنى قرآن كريم و روايات معصومين(ع) در مواردى كه لازم و ضرورى بوده، بعضى از اسرار و فلسفه احكام مستقيما مورد اشاره قرار گرفته است؛ مثل: فلسفه نماز، روزه، حج، جهاد و ... لكن در مورد جزئيات احكام اولاً نياز و ضرورتى براى بيان اسرار و فلسفه آنها وجود نداشت و ثانيا همه مردم قدرت هضم بسيارى از اسرار را نداشتند و ائمه(ع) تنها در جواب افرادى كه چيزى در اين زمينه مى‏پرسيدند، مطالبى را كه مطابق با فكر و درك آنها بود، بيان مى‏كردند. بديهى است كه در اين گونه موارد، نمى‏شود حكم كرد كه فلسفه و اسرار آن احكام منحصر به چيزى است كه در آن روايت اشاره شده است؛ زيرا اگر پرسش كنندگان اسرار زيادترى را مى‏خواستند، پيشوايان دينى از جواب دريغ نكرده و مطالب زيادى مى‏گفتند و ما از اين نمونه‏ها زياد داريم كه شخصى از امام چيزى را مى‏پرسيد و جوابى مى‏گرفت و دوباره كه سؤال مى‏كرد، امام مطلب عميق‏ترى را براى او بيان مى‏فرمود.


    از جمله اين كه فضيل مى‏گويد:

    از امام(ع) پرسيدم:
    چرا كنيه پيامبر(ص) را ابوالقاسم ناميدند؟
    حضرت فرمود:
    براى اين كه پسرى داشتند به نام قاسم، به همين دليل آن حضرت را ابوالقاسم گفتند. گفتم:
    يابن رسول اللّه‏! اگر مرا سزاوار مى‏دانيد زيادتر از اين مطلب بيان بفرماييد.

    گفتند:
    آيا مى‏دانى كه رسول خدا(ص) فرمود:
    «من و على دو پدر اين امتيم»؟
    گفتم: بله.
    بعد فرمود: آيا مى‏دانى كه رسول خدا(ص) پدر جميع امت است و على نيز از امت پيامبر است و آيا مى‏دانى كه على(ع) قاسم (تقسيم كننده) بهشت و جهنم است؟
    گفتم: بلى.
    فرمود:
    به پيامبر(ص) ، ابوالقاسم گفته شد؛ چون او پدر كسى است كه تقسيم كننده بهشت و جهنم است.
    پرسيدم؛ چگونه پيامبر(ص) پدر امت است.
    فرمود: شفقت و مهربانى پيامبر(ص) بر امتش، مانند شفقت و مهربانى پدر بر فرزندانش است و على نيز بهترين امت پيامبر(ص) است و پس از او على براى امت از همه دلسوزتر و مهربان‏تر است و او پدر امت است
    . به اين جهت پيامبر(ص) فرمودند
    : «من و على پدر اين امتيم»،


    (علل الشرائع ، ج 1 ، باب 106 ، حديث 2)


    و اگر راوى به اين جواب نيز بسنده نكرده بود، امام(ع) اسرار زيادترى را براى او بيان مى‏كردند


  2. صلوات ها 2


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    2,644
    حضور
    1 روز 12 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11247

    اگر نماز می خوانید هدفتان از نماز خواندن چیست؟





    اگر انسان بخواهد در این دنیا با اگاهی و ازادی وشخصیت انسانی زندگی کند ، قطعا باید برای چنین زندگی حکمت و هدفی والا داشته باشد!!انسانی ترین کاری که برای تامین زندگی هدف دار ضرورت دارد به ثمر رساندن احساس عمیق وابستگی به کمال است.
    انسان با قرار دادن زندگی خود در جذابیت کمال باید بر یک حقیقت تسلیم شود و در برابرش به زانو بیفتد و برای او پیشانی بر سجده بگذارد !این تسلیم و سجده احساس عمیق کمال گرایی را به بار می نشاند.
    باید به یقین بدانیم که اگر ما انسان ها در برابر ان کمال مطلق تسلیم نشویم و سر به سجده نگذاریم باید به تعداد خواسته ها و تمایلات و وابستگی های وجود خود ، خدایانی بتراشیم و در برابر آنها تسلیم شده و به زانو بیفتیم و سجده کنیم.
    شناخت معبود و افریدگار حقیقی ، محبت او را در دل ایجاد می کند و این محبت انسان را به پرستش و عبادت و اظهار کوچکی و تواضع در برابر عظمت او وا میدارد.
    انسان در کل سرشتی خدا آشنا . خداگرا و خدا پرست دارد و خود و جهان را وابسته به خالقی می یابد که سرچشمه ی همه خوبی ها و زیبایی هاست . کمتر کسی در طول تاریخ این حقیقت را انکار کرده است . حتی انان که بت پرست بودند یا بت ها را شریک خدا می دانستند در صدد پاسخ گویی به این نیاز فطری خود بودند ولی در یافتن مصادق واقعی دچار اشتباه می شدند.
    انسان که از دروان گرایشی به خدا احساس میکند . تمایلی مقدس و متعالی که او را گاه و بی گاه به نجوا با خدا می نشاند و وادارش می کند که راز های درونی خود را بی واسطه با او در میان بگذارد.
    نماز جلوه ی بندگی انسان در پیشگاه خدا و مظهر عبادت است آن که بنده ی افریدگار است و این بندگی را احساس می کند می داند و باور دارد ،که در برابر او مطیع و فرمان بردار است و به سجده می افتد با او راز می گوید و نیاز می طلبد و به یاد ما می اندازد که بنده ای بیش نیستیم.
    نماز این حقیقت والا و سازنده ، بیان کننده ی بی نهایت گرایی آدمیان ، این اگاهی بخش به جان های مشتاق اگاهی این ازادی بخش شخصیت انسان ، این اب حیات جانهای زنده ی ادمیان نیازی به تعریف ، توصیف و تفسیر ندارد !!
    در این جهان معنی دار که حرکت تکاملی دارد همه ی اشیا خدا را تسبیح می کنند و حمد و ثنا میگویند.
    << همه ی آن چه که در آسمان و زمین است برای خدا سجده میکنند >>(سوره رعد آیه ی ۱۵ )
    فقط برخی از انسان ها هستند که از این حرکت تکاملی بی بهره ماندهند .
    نماز عبارت است از بر قرار ساختن ارتباط بین یک موجود بی نهایت کوچک به یک موجودی بی نهایت بزرگ در حال معرفت.
    آن جایی که این ارتباط با عظمت بر قرار میگردد چه مسجد ، چه گوشه ای از خانه ی محقر ، یا در میان زیبا ترین منازل باشد و یا هر جا که این ارتباط بر قرار شد آن جا رصد گاهی میشود برای نظاره به کمال بی نهایت.
    نماز عبادتی است در پیشگاه پرورگار بزرگ که در سایه ی آن نیاز های روحی و معنوی انسان تامین می شود و انسان های نماز گزار از آرامش روان و صفای روح و نیز از رفتار فردی و اجتماعی مناسب و مطلوب بر خوردار میشوند.
    اگر ما انسان ها خدا رو قبول داریم و می دانیم او افریدگار است و ما مخلوق. چرا در برابر این همه نعمت این خواسته ی کوچک یعنی نماز را به جا نیاوریم؟
    آیا ما نباید از این افریدگار سپاس گزار باشیم ؟ نباید به گونه ای از خداوند تشکر کرد ؟ آیا راه بهتری برای تشکر از او می شناسید ( اگر می شناسید به ما هم نشان دهید) ما از خداوند تقاضا میکنیم اما نباید به او که نماز را از ما خواسته گوش فرا دهیم؟


  5. صلوات


  6. #3

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    2,644
    حضور
    1 روز 12 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11247

    نماز چيست ؟




    سخن شهيد آيت ا... دكتر محمّد حسين بهشتى رحمه اللّه (1307 - 1360 ه‍ .ش ):
    اين ايستادن و خم شدن ، اين نشستن و به خاك افتادن ، و با هر يك كلماتى گفتن چه معنا دارد؟ در آن لحظه كه آدمى به كمال و شكوه بى نهايت آفريدگار جهان مى انديشد، سراپا شيفته آن مى شود، دل و جانش به خضوع و خشوع و فروتنى مى گرايد، با آهنگ فطرت در برابر آن همه كمال و عظمت سر تعظيم فرود مى آورد، ركوع و سر به زمين مى سايد، سجود و زبان به ستايش مى گشايد، حمد و تسبيح .
    و در آن لحظه كه انسان خود را به كمك يك نيروى برتر از ماده نيازمند مى يابد، دل به سوى آفريدگار دانا و توانا و مهربان جهان مى آورد، راز و نياز خود را با او در ميان مى نهد و او را به كمك مى خواند، دعا اين است نماز ما و نيايش روزانه ما، به سوى خدا، خداى يكتا، خداى پر مهر. نيايشى كه هر فرازش ، بيانگر اصلى از اصول جهان بينى اسلام ، و هر حركتش ، نمايشگر پيوند عميق انسان اسلام با خداست . نيايشى كه انسان را به سوى خدا، به سوى راه او، و به سوى رهبران او مى كشاند. او را به همه شايسته كاران روى زمين ، در طول تاريخ ، در گذشته و آينده و حال ، پيوند مى دهد. و صف او را از صف ستمگران و تبهكاران و گمراهان جدا مى سازد تا در راه راست خدا استوار بماند و به بيراهه نيفتد. اينك تو اى انسان جستجو گر عصر ما برخيز، برخيز تا با شور و نشاط، به نيايشى چنين زنده و سازنده بپردازيم ، و خود را از هر چه جز حق و حقيقت است پيراسته سازيم.[1]
    پی نوشت:
    [1] . نماز چيست ، شهيد آيت ا... دكتر سيّد محمد حسين بهشتى (ره )، ص 10.

  7. صلوات


  8. #4

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    ایمان ، اخلاق ، عمل ، امر به معروف و نهی از منکر
    نوشته
    1,947
    حضور
    3 روز 22 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    0
    گالری
    75
    صلوات
    10621

    مطلب اقامه نماز یا خواندن نماز




    چرا در قرآن کریم در کنار نماز اقامه آمده است و قرائت نیامده است؟
    قَد تَّبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ

    قال الامام الباقر (ع): ان حدیثنا یحیی القلوب


    صبا از نكهت كویت نسیمی سوی ما آورد
    ز سوز شعلة شوقت چو تاب افتاد در دلها

    بار الها: از تو پوزش می خوام که به اصرار می خواستم اراده خودم بر زندگیم حاکم باشه!خدایا اینک سکان زندگی طوفان زده ام را به تو می سپارم!باشد که آرامش نتیجه این اعتماد و توکل باشد.من وثق بالله اراه السرور و من توکل علیه کفاه الامور

  9. صلوات ها 2


  10. #5

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    2,644
    حضور
    1 روز 12 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11247



    نماز از دیدگاه قرآن
    نمازدر تمام ادیان الهی به عنوان برترین آیین عبادی و رکن معنویت و ارتباط با خداوند مطرح بوده است . درخواست‏حضرت ابراهیم (ع) چنین بوده است که: «رب اجعلنی مقیم الصلوة و من ذریتی . . . ; (1) پروردگارا، من و ذریه‏ام را برپا دارنده نماز قرار ده‏» . به حضرت موسی (ع) در کوه طور خطاب شد: «اننی انا الله لا اله الا انا فاعبدنی و اقم الصلوة لذکری; (2) همانا
    من الله هستم، معبودی جز من نیست مرا پرستش کن و نماز را برای یاد من برپا دار» .
    حضرت عیسی (ع) می‏گوید: «. . . و اوصانی بالصلوة والزکاة ما دمت‏حیا; (3) . . . و مرا توصیه به نماز و زکات مادام که زنده‏ام کرده است‏» .
    و در چند جای قرآن سخن از میثاق بنی‏اسرائیل است که بخشی از مواد آن اقامهنماز است . (4)
    در آیین مقدس اسلام نیز «نماز» جایگاه ویژه‏ای دارد و درقرآنکریم بر آن تاکید فراوان شده است .
    در این کتاب الهی وظایفی برای مسلمانان، در مقابل نماز مقرر شده است . این وظایف عبارتند از:
    1 - برپایی نماز .

    در آیات زیادی برپایی نمازدرکنار «ایتاء زکوة‏» ; پرداختن زکات آمدهاست .
    تکیه بر این دو رکن، در حقیقت‏برای بیان این واقعیت است که مسلمان شایسته، هم در پیوند با خداوند باید ارتباط عاشقانه و صمیمی داشته باشد و هم در رابطه با مردم بی‏تفاوت نبوده و وظایف واجب و مستحب مالی خود را انجام داده، به فکر محرومان جامعه باشد . عالی‏ترین شکل ارتباط عاشقانه با خداوند نمازاست و بهترین شیوه ارتباط با مردم حل مشکلات مادی آنهاست که با ادای وظایف مالی، از سوی مسلمانان این مهم برآورده می‏شود . (5) درقرآنکریم «اقامهنماز» و «ایتاء زکوة‏» به عنوان محک ایمان، تقوی، اخلاص و . . . شمرده شده (6) و این دو در حقیقت اولین گام وفاداری به دین معرفی شده‏اند . قرآنکریمدرباره برخورد با مشرکین می‏فرماید: «فان تابوا و اقاموا الصلاة و آتوا الزکوة فخلوا سبیلهم; (7) هرگاه توبه کنند و نماز را برپا دارند و زکات را بپردازند، آنها را رها ساخته و مزاحمشان نشوید . . . .»
    در آیه دیگری آمدهاست «فان تابوا و اقاموا الصلوة و آتوا الزکوة فاخوانکم فی الدین; (8) پس اگر توبه کردند و نماز را برپا داشته و زکات را بپردازند پس برادران دینی شما هستند . . .» .
    معنای اقامهنماز چیست؟

    به نظر می‏رسد با توجه به ریشه لغوی اقامه، که از قیام - در مقابل قعود است - اقامه نماز را به معنای برپایی آن بگیریم در مقابل آن زمین ماندن و زمین گیر شدن و بی‏اعتنایی به آن است و این معنا دارای مصادیقی است:
    الف - گزاردن درست نماز با حدود و شرایط آن;
    ب - به جای آوردن نماز به نحو کامل و احسن;
    ج - تداوم در برپایی نماز;
    د - تلاش برای مطرح کردن و گسترش نمازدر جامعه .
    راغب در مفردات گوید:
    «و لم یامر تعالی بالصلوة حیثما امر و لا مدح به حینما مدح الا بلفظ الاقامة تنبیها ان المقصود منها توفیة شرائطها لا الاتیان بهیئاتها . . . ; (9) در تمام مواردی که خداوند به نماز امر یا مدح به آن کرده است واژه اقامهنمازآمدهاست تا به این معنا توجه داده شود که مقصود از نماز، گزاردن نماز واجد شرایط است نه تنها به جای آوردن هیات نماز (بدون روح)» .
    درقرآنکریم، اقامهنماز با ویژگی‏های ذیل مطلوب است:
    الف - برپا داشتن نماز، با نشاط و شادابی

    در دو آیه از قرآن، نماز خواندن با کسالت از ویژگی‏های منافقان شمرده شده است: «و اذا قاموا الی الصلوة قاموا کسالی . . . ; (10) و هنگامی که به نماز می‏ایستند از روی کسالت می‏ایستند . . .» .
    «. . . و لا یاتون الصلوة الا و هم کسالی . . . ; (11) و نماز به جا نمی‏آورند جز با کسالت .»
    و ویژگی چنین نمازی جز نماز بی‏کیفیت که به همه چیز جز نماز شبیه است، نیست . در روایتی از حضرت امام سجاد (ع) می‏خوانیم:
    «ان المنافق ینهی و لاینتهی و یامر بما لایاتی و اذا قام الی الصلوة اعترض; همانا منافق (از کار زشت) نهی می‏کند، ولی خود از آن کار دست نمی‏کشد و فرمان می‏دهد (به خوبی) ولی خود انجام نمی‏دهد و چون به نماز بایستد اعتراض می‏کند» . راوی می‏گوید: پرسیدم: «ما الاعتراض; اعتراض چیست‏» ؟ حضرت فرمود: «الالتفات و اذا رکع ربض; رو به راست و چپ گردانیدن و چون رکوع کند خود را مانند گوسفند به زمین اندازد (یعنی بعد از رکوع نایستد و به همان حال به سجده رود .» (12)
    ب - اهتمام به نماز و وقت فضیلت آن

    قرآنکریم می‏فرماید: «فویل للمصلین الذین هم عن صلوتهم ساهون; (13) پس وای بر نمازگزارانی که از آن غافلند .»
    «ساهون‏» آنانند که از اصل نماز غافلند، توجهی به آن ندارند، گاه آن را نمی‏خوانند، گاه در آخر وقت می‏خوانند . قرآنکریم می‏گوید این مساله در ضعف اعتقاد دینی او ریشه دارد . گفتنی است که «سهو» و «اشتباه‏» درنماز مورد نظر آیه نیست، زیرا اگر چنین بود، می‏فرمود: «فی صلوتهم‏» درنمازشان نه «عن‏صلوتهم‏» از نمازشان . یونس بن عمار از حضرت امام صادق (ع) پرسید: مقصود از سهو همان وسوسه شیطان است؟ حضرت فرمود: «لاکل احد یصیبه هذا ولکن ان یغفلها و یدع ان یصلی فی اول وقتها; (14) نه هر کس مبتلا به وسوسه می‏شود بلکه مقصود آن است که از اصل نماز غفلت کند و در اول وقت نخواند .» امام صادق (ع) در روایتی فرمود: «تاخیر الصلوة عن اول وقتها لغیر عذر; (15) مقصود از سهو بدون عذر نماز را از اول وقت تاخیر انداختن است‏» .
    در روایتی از حضرت امام علی (ع) می‏خوانیم:
    «لیس عمل احب الی الله عزوجل من الصلوة فلایشغلنکم عن اوقاتها شی‏ء من امور الدنیا فان الله عزوجل ذم اقواما فقال الذین هم عن صلاتهم ساهون یعنی انهم غافلون استهانوا باوقاتها; (16) هیچ کاری نزد خداوند محبوت‏تر از نماز نیست، پس نباید در وقت نماز هیچ یک از امور دنیا شما را مشغول از نماز سازد که خداوند گروهی را که از نماز سهو می‏کنند نکوهش کرده است و مقصود این است که اینها غفلت از نماز داشته، حریم وقت نماز را نگه نمی‏دارند» .
    علاوه بر توجه به اصل نماز باید درنماز نیز انسان به این نکته توجه داشته باشد که در مقابل حضرت حق ایستاده با او سخن می‏گوید، باید تمام وجود خویش را به این میهمانی ببرد تا شیطان جرات زمینه‏سازی برای خروج از این میهمانی را فراهم نسازد .
    «یا ایها الذین آمنوا لاتقربوا الصلوة و انتم سکاری حتی تعلموا ما تقولون . . . ; (17) ای کسانی که ایمان آورده‏اید، در حالی که مست هستید به نماز نزدیک نشوید تا بدانید چه می‏گویید . . .» .
    ظاهر آیه روشن است و نیاز به توضیح ندارد که مقصود، نهی از نمازدر حال مستی است لکن از تعلیل «حتی تعلموا ما تقولون‏» می‏توان این معنا را برداشت کرد: نماز مطلوب آن است که انسان با عنایت و توجه نماز بخواند، بداند که چه می‏گوید و با که سخن می‏گوید . مؤید این برداشت روایت امام باقر (ع) است که فرمود: در حالتی که کسل هستید یا چرت آلود یا سنگین، مشغول نماز نشوید، زیرا خداوند مؤمنان را از نماز خواندن در حال مستی نهی کرده است . (18)
    ج - نماز با خشوع

    از مصادیق اقامهنماز به جای آوردن نماز با خشوع آن است .
    «قد افلح المؤمنون الذین هم فی صلاتهم خاشعون; (19) به تحقیق مؤمنان رستگار شدند آنها که درنمازشان خشوع دارند» .
    خشوع به معنای تواضع و ادب جسمی و روحی است که در برابر شخص بزرگ یا حقیقت مهمی در انسان پیدا می‏شود و آثارش در بدن ظاهر می‏گردد .
    فیومی گوید: «خشع خشوعا اذا خضع و خشع فی صلاته و دعائه اقبل بقلبه علی ذلک و هو ماخوذ من خشعت الارض اذا سکنت و اطمانت; (20) خشوع به معنای تواضع است و خشوع درنماز و دعا به معنای اقبال قلبی بر آن است و این واژه برگرفته از سکون و اطمئنان است، آن چنان که برای سکون زمین واژه خشوع به کار رفته و می‏گویند: «خشعت الارض‏» . خشوع درنماز; یعنی جسم و روح را درنماز به دیدار خداوند بردن و انقطاع از غیر او آن چنان که برگزیدگان خداوند پیامبر و آل - علیهم السلام - چنین بودند . اولین فرودگاه این خشوع روح است که بر جسم نیز اثر می‏گذارد; یعنی آن کس که در نماز خشوع دارد در حال نماز اعضا و جوارح او نیز آرام بوده، پیوسته بازی با ریش و صورت ندارد! در حدیثی می‏خوانیم که پیامبر (ص) مردی را دید که در حال نماز با ریش خود بازی می‏کند فرمود: «اما انه لو خشع قلبه لخشعت جوارحه; (21) اگر او در قلبش خشوع بود، اعضای بدنش نیز خاشع می‏شد» .
    د - دوام درنماز

    از مصادیق اقامهنماز «دوام نماز» است .
    در سوره معارج پس از آن که خداوند برخی صفات ناشایست انسان‏ها را مورد تذکر قرار می‏دهد، اوصاف شایسته آنها را هم ذکر می‏کند که از جمله آن: «الا المصلین الذین هم علی صلاتهم دائمون; (22) مگر نمازگزارانی که بر نماز خود تداوم دارند» . ظاهر آیه دوام است; یعنی هم به وقت نماز می‏خوانند و هم همیشه نماز می‏خوانند، این گونه نیست که نماز خواندن آنها مقطعی باشد و چنین نمازی است که اگر جزو برنامه زندگی شد و با حدود آن به جای آورده شد انسان را از فحشا و منکر باز می‏دارد . و اصولا برنامه‏های تربیتی جز با تداوم کارآیی لازم را ندارند، لذا در حدیثی از پیغمبر اکرم (ص) می‏خوانیم: «ان احب الاعمال الی الله مادام و ان قل; (23) محبوب‏ترین اعمال نزد خداوند کاری است که انسان بر آن مداومت داشته باشد هر چند کم باشد» .
    ه - گسترش و مطرح کردن نمازدر جامعه

    بدون تردید از مصادیق «اقامهنماز» گسترش و مطرح کردن نمازدر جامعه است (نه تنها مصداق) . پیش از این، مصادیق اقامهنمازدر بعد فردی مورد توجه قرار گرفت و اینک آن را از بعد اجتماعی مورد بررسی قرار می‏دهیم .
    قرآنکریم می‏فرماید از ویژگی‏های یاران خداوند آن است که: «الذین ان مکناهم فی الارض اقاموا الصلوة و آتوا الزکاة و امروا بالمعروف و نهوا عن المنکر و لله عاقبة الامور; (24) آنها کسانی هستند که هرگاه در زمین به آنها قدرت بخشیدیم، نماز را برپا می‏دارند و زکات را ادا می‏کنند و امر به معروف و نهی از منکر می‏نمایند» .
    از این آیه شریفه به قرینه واژه تمکین (که به معنای فراهم ساختن وسائل و ابزار کار است; اعم از آلات و ادوات لازم یا علم و آگاهی کافی و توان و نیروی جسمی) می‏توان استفاده کرد که مردان خدا از قدرت خود در جهت اقامهنمازاستفاده می‏کنند، علاوه بر آن که خود اهل اقامهنمازاند، بر مطرح کردن آن در جامعه تلاش می‏کنند .
    با مصادیق پنج‏گانه فوق می‏توان معنای وسیع «اقامهنماز» را درقرآندریافت . بحث پیرامون اولین وظیفه در قبال نماز; یعنی «اقامهنماز» را با کلامی از شهید علامه آیة الله مطهری به پایان می‏برم:
    «به پا داشتن نماز آن است که حق نماز ادا شود; یعنی نماز به صورت یک پیکر بی‏روح انجام نگردد، بلکه نمازی باشد که واقعا بنده را متوجه خالق و آفریننده خویش سازد و این است معنی ذکرالله که در آیه شریفه 14 سوره طه بدان اشاره شده: «اقم‏الصلوة لذکری‏» یاد خدا بودن مساوی است‏با فراموش کردن غیر خدا; اگر انسان ولو مدت کوتاهی با خداوند در راز و نیاز باشد و از او استمداد جوید و او را ثنا گوید، او را به الله بودن، رب بودن، رحمان بودن، رحیم بودن، احد بودن، صمد بودن، لم یلد و لم یولد و لم‏یکن له کفوا احد بودن توصیف کند، عالی‏ترین تاثیرها در نفس او گذاشته می‏شود و روح انسان آن چنان ساخته می‏شود که مذهب اسلام می‏خواهد و بدون چنین برنامه‏ای امکان‏پذیر نیست‏» . (25)
    2 - پاسداشت‏حریم نماز

    دیگر وظیفه مؤمنان در قبال نماز پاسداشت‏حریم نمازاست; نیکوداشت نماز جایگاه ویژه‏ای در زندگی برای آن قائل بودن، به جای آوردن آن با آداب واجب و مستحب از مصادیق آن است . نگهداری
    حریم نماز نقطه مقابل استخفاف است; یعنی سبک شمردن نماز و شان و منزلتی برای آن ندیدن! که امام صادق (ع) فرمود: «ان شفاعتنا لن‏تنال مستخفا بالصلوة‏» . (26) که ترجمه آن این دو بیت است:
    گویم ز امام صادق این طرفه حدیث
    تا شیعه او به لوح دل بنگارد
    فرمود که بر شفاعت ما نرسد
    هر کس که نماز را سبک بشمارد
    قرآنکریم از این «حریم نگهداری‏» ، تعبیر به حفظ کرده است:
    «حافظوا علی الصلوات والصلوة الوسطی . . . ; (27) در انجام همه نمازها و نماز وسطی کوشا و مراقب باشید» . در این آیه بر مراقبت همه نمازها، به ویژه نماز وسطی تاکید شده است . این که «صلوة‏وسطی‏» کدام است؟ اقوال گوناگونی بین مفسران هست، (28) نماز ظهر، نماز عصر، نماز مغرب، نماز عشا، نماز صبح، نماز جمعه، نماز شب، نماز وتر و . . . اینها برخی از اقوالی است که در مصداق «صلوة وسطی‏» گفته شده است، ولی با توجه به شان نزول آیه بعید نیست که مقصود از آن نماز ظهر باشد . در شان نزول آیه آمدهاست: جمعی از منافقان به بهانه گرمی هوا درنماز جماعت ظهر شرکت نمی‏کردند و این سبب شده بود که از جمعیت نماز جماعت پیامبر (ص) کاسته شود تا جایی که گاه پشت‏سر پیامبر یک صف یا دو صف بیشتر نبود . آیه شریفه تذکر به مؤمنان است که حریم نماز را نگهدارید و با ترک جماعت‏حریم این عبادت بزرگ را نشکنید . (29)
    در سه آیه از قرآن نیز «محافظت‏بر نماز» از ویژگی‏های مؤمنان شمرده شده است:
    «والذین هم علی صلواتهم یحافظون; (30) مؤمنان کسانی‏اند که بر نمازهای خویش مراقب‏اند» .
    راغب در معنای حفظ گوید: «ثم یستعمل فی کل تفقد و تعهد و رعایة . . .» . (31)
    این واژه در مورد تفقد، پیمان داری و مراقبت‏به کار می‏رود .
    3 - کمک گرفتن از نماز

    انسان در زندگی مادی بدون تردید در تنگنا قرار می‏گیرد، امکانات و توان انسان محدود است و مشکلات بسیار، بدون پشتوانه نمی‏توان زندگی کرد . آنان که مادی می‏اندیشند، فقط به پشتوانه‏های مادی فکر می‏کنند، ولی آنان که الهی فکر می‏کنند پیوسته با پشتوانه‏های معنوی خود را از بن بست می‏رهانند . از این دست پشتوانه‏ها نمازاست . نماز، جلوه برجسته یاد خداست و «دل آرام گیرد ز یاد خدای «الا بذکر الله تطمئن القلوب‏» . (32)
    «واستعینوا بالصبر والصلوة و انها لکبیرة الا علی الخاشعین; (33) از صبر و نماز یاری جویید (و با استقامت و کنترل هوس‏های درونی و توجه به پروردگار نیرو بگیرید) و این کار جز برای خاشعان سنگین است‏» .
    بر این اساس است که در روایات فراوانی آمدهاست که وقتی پیامبر (ص) یا امام علی (ع) با مشکلی رو به رو می‏شدند به نماز روی می‏آوردند . (34) امام صادق (ع) فرمود: مستند این کار همین آیه شریفه است . (35)
    از حضرت امام صادق (ع) نقل شده است که فرمود: چه مانعی دارد وقتی که با
    غمی از غم‏های دنیا رو به رو می‏شوید وضو گرفته به مسجد بروید، دو رکعت نماز بخوانید و درنماز دعا کنید، زیرا خداوند دستور داده: «واستعینوا بالصبر والصلوة‏» . (36)
    و بی‏تردید استوارترین پشتوانه در زندگی همین است و بس، دیگر پشتوانه‏ها سست است و غیر قابل اعتماد:
    «مثل الذین اتخذوا من دون الله اولیاء کمثل العنکبوت اتخذت بیتا و ان اوهن البیوت لبیت العنکبوت لو کانوا یعلمون; (37) کسانی که غیر از خدا را اولیا خود برگزیدند، همچون عنکبوت‏اند که خانه‏ای برای خود انتخاب کرده و سست‏ترین خانه‏ها خانه عنکبوت است; اگر می‏دانستند!»
    «هر حیوان و حشره‏ای برای خود خانه و لانه‏ای دارد اما هیچ یک از این خانه‏ها به سستی خانه عنکبوت نیست . اصولا خانه باید دیوار، سقف، و دری داشته باشد و صاحب آن را از حوادث حفظ کند، طعمه و غذا و نیازهای او را در خود نگه دارد، بعضی خانه‏ها سقف ندارند، اما لااقل دیواری دارند یا اگر دیوار ندارند سقف دارند، اما لانه عنکبوت که از تعدادی تارهای بسیار نازک ساخته شده نه دیواری دارد، نه سقفی، نه حیاطی و نه دری . اینها همه از یک سو .
    از سوی دیگر مصالح آن به قدری سست و بی‏دوام است که در برابر هیچ حادثه‏ای مقاومت نمی‏کند، اگر نسیم ملایمی بوزد تار و پودش را درهم می‏ریزد . اگر چند قطره باران بر آن ببارد آن را متلاشی می‏کند . کمترین شعله آتش به آن برسد، نابودش می‏سازد، حتی اگر گرد و غبار بر آن بنشیند، پاره پاره می‏شود و از سقف خانه آویزان می‏گردد . معبودهای دروغین این گروه نه سودی دارد و نه زیانی نه مشکلی را حل می‏کند و نه در روز بیچارگی پناهگاه کسی هستند» . (38)
    آری فقط او پناه‏گاه است و بس!
    4 - امر به نماز

    دیگر وظیفه در قبال نماز «امر» به آن است . امر به معروف از فرایض بزرگ مکتب ماست و برترین معروف‏ها نمازاست . معروفی که اگر در جامعه آن گونه که دین خواسته مطرح باشد، ریشه بسیاری از منکرات خشکانده می‏شود از ویژگی‏های مردان خدا آن است که «امر» به نماز دارند . قرآنکریمدر مورد حضرت اسماعیل صادق الوعد (که این غیر از اسماعیل فرزند حضرت ابراهیم است (39) ) می‏فرماید:
    «. . . و کان یامر اهله بالصلوة والزکوة . . . ; (40) و این پیامبر پیوسته خاندان خود را امر به نماز و زکات می‏کرد . . .» .
    و در مورد دیگر خطاب به پیامبر (ص) می‏خوانیم:
    «و امر اهلک بالصلوة واصطبر علیها . . . ; (41) و خانواده خود را به نماز دستور ده و بر انجام آن شکیبا باش . . .» .
    در این دو آیه بر «امر» اهل به نماز تاکید ویژه است، چرا که اصلاح بنیان خانواده زیربنای سایر اصلاحات است . اگر خانواده‏ها، الهی شدند جامعه الهی خواهد شد . بر این اساس است که در دو آیه فوق سخن از امر کردن خانواده به نمازاست و این در حقیقت راهی برجسته برای نجات خانواده از آتش است همان که در آیه شش سوره تحریم آمده است:
    «یا ایها الذین آمنوا قوا انفسکم و اهلیکم نارا وقودها الناس والحجارة . . . ; ای کسانی که ایمان آورده‏اید خود و خانواده خویش را از آتشی که هیزم آن انسان‏ها و سنگ‏هاست نگه دارید» .
    از این آیه می‏توان رسالت‏سنگین پدر و مادر را در تربیت معنوی فرزندان استفاده کرد .
    در روایتی از پیامبر گرامی اسلام می‏خوانیم:
    «الا کلکم راع و کلکم مسؤول عن رعیته فالامیر علی الناس راع و هو مسؤول عن رعیته والرجل راع علی اهل بیته و هو مسؤول عنهم فالمرئة راعیة علی اهل بیت‏بعلها و ولده و هی مسؤولة عنهم الا فکلکم راع و کلکم مسؤول عن رعیته; (42) بدانید همه شما نگهبانید و همه در برابر کسانی که مامور نگهبانی آنها هستید مسؤولید . امیر و رئیس حکومت اسلامی نگهبان مردم است و در برابر آنها مسؤول است مرد نگهبان خانواده خویش است و در مقابل آنها مسؤول، زن نیز نگهبان خانواده شوهر و فرزندان است و در برابر آنها مسؤول می‏باشد . بدانید همه شما نگهبانید و همه شما در برابر کسانی که مامور نگهبانی آنها هستید مسؤولید» .
    اینها برخی از وظایفی بود که ما در قبال نماز - این امانت‏بزرگ الهی - داریم امید که امانت‏داری شایسته باشیم و در انجام وظایف خویش کوتاهی نکنیم .
    پی‏نوشت‏ها:
    1) ابراهیم (14) آیه‏40 .
    2) طه (20) آیه‏14 .
    3) مریم (19)، آیه‏31 .
    4) از جمله بقره (2) آیه 83 و مائده (5) آیه 12 و . . . .
    5) این برداشت در مواردی از تفسیر ارزشمند المیزان آمدهاست . از جمله ج‏9، ص‏328; ج‏15، ص‏127 و ج‏15، ص‏340، (چاپ بیروت) .
    6) بقره (2) آیه 3; انفال (8)، آیه 3; رعد (13) آیه‏22; لقمان (31) آیه‏3 و حج (22) آیه‏35 و . . . .
    7) توبه (9) آیه‏5 .
    8) همان، آیه‏11 .
    9) المفردات فی غریب القرآن، ص‏418، (کتاب‏فروشی مرتضوی تهران) .
    10) نساء (4) آیه 142 .
    11) توبه (9) آیه 54 .
    12) اصول کافی، جلد دوم، ص‏396 (باب ضعة النفاق والمنافق حدیث‏3) .
    13) ماعون (107) آیه 4 و 5 .
    14) مجمع البیان، ج‏10، ص‏548 و کنزالدقائق، ج‏15، ص‏498 (با تصحیح حاج آقا مجتبی عراقی) .
    15) تفسیر القمی، ج‏2، ص‏444 و کنز الدقائق، ج‏15، ص‏497 .
    16) الخصال، ج‏2، ص‏621 . (حدیث اربعماة) و کنزالدقائق، ج‏15، ص‏497 .
    17) نساء (4) آیه‏43 .
    18) علل الشرائع، ج‏2، ص‏47 و کنزالدقائق، ج‏2، ص‏446 .
    19) مؤمنین (23) آیه 2 .
    20) المصباح المنیر، ص‏170 .
    21) مجمع البیان، ج‏7، ص‏99; انوار التنزیل بیضاوی، ج‏3، ص‏159 و کنزالدقائق، ، ج‏7، ص‏559 .
    22) معارج (70) آیه‏22 .
    23) اصول کافی، ج‏2، ص‏82، (چاپ آخوندی) .
    24) حج (22) آیه 41 .
    25) آشنایی با قرآن، سوره‏های حمد و بقره، ص‏67 و 68 .
    26) بحارالانوار، ج‏82، ص‏235 .
    27) بقره (2) آیه 238 .
    28) در تفسیر مجمع البیان شش قول، در تفسیر فخر رازی هفت قول، در تفسیر قرطبی ده قول، در تفسیر روح المعانی سیزده قول نقل شده است! !
    29) تفسیر مجمع البیان، ج‏1 - 2، ص‏342 .
    30) انعام (6) آیه 92; معارج (70) آیه‏34 و مؤمنون (23) آیه‏9 .
    31) المفردات فی غریب القرآن، ص‏124 .
    32) رعد (13) آیه‏28 .
    33) بقره (2) آیه 45 .
    34) مجمع البیان، ج‏1 - 2، ص‏217 .
    35) فروع کافی، ج‏3، ص‏480 .
    36) تفسیر مجمع البیان، ج‏1 - 2، ص‏217 .
    37) عنکبوت (
    29) آیه 41 .
    38) تفسیر نمونه، ج‏16، ص‏277 و 288 .
    39) تفسیر البرهان، ج‏3، ص‏15 .
    40) مریم (19) آیه 55 .
    41) طه (20) آیه 132 .
    42) مجموعه ورام، ج‏1، ص‏6 .

  11. صلوات ها 2


  12. #6

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    ایمان ، اخلاق ، عمل ، امر به معروف و نهی از منکر
    نوشته
    1,947
    حضور
    3 روز 22 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    0
    گالری
    75
    صلوات
    10621

    مطلب نماز دیگر پیامبران




    وَجَعَلَنِي مُبَارَكًا أَيْنَ مَا كُنتُ وَأَوْصَانِي بِالصَّلَاةِ وَالزَّكَاةِ مَا دُمْتُ حَيًّا ﴿۳۱﴾

    می خواستم بدونم دیگر پیامبران چگونه نماز می خواندند؟
    قَد تَّبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ

    قال الامام الباقر (ع): ان حدیثنا یحیی القلوب


    صبا از نكهت كویت نسیمی سوی ما آورد
    ز سوز شعلة شوقت چو تاب افتاد در دلها

    بار الها: از تو پوزش می خوام که به اصرار می خواستم اراده خودم بر زندگیم حاکم باشه!خدایا اینک سکان زندگی طوفان زده ام را به تو می سپارم!باشد که آرامش نتیجه این اعتماد و توکل باشد.من وثق بالله اراه السرور و من توکل علیه کفاه الامور

  13. صلوات ها 3


  14. #7

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    علاقه
    ایران اسلامی
    نوشته
    13
    حضور
    2 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    66

    ایا نماز شیعیان درست است یا اهل سنت ؟؟




    ایا نماز شیعیان درست است یا اهل سنت ؟؟
    جواب: بلی ولی در چند مورد مستحباتی وجود دارد ما نماز ظهر وعصر را باهم ومغرب وعشا را باهم می خوانیم در صورتی که درست نیست چون هر نمازی وقتی دارد در ضمن می دانید که اگر نمازی در وقت خود خوانده نشود قبول نیست
    ولی اهل تسنن اذان جداگانه برای هر نماز دارند که این درست است چرا چون اگر پیامبر صلوات خدا و همه ی اهل زمین بر او باد می فرمودند به جای 3 رکعت مغرب و 4 رکعت عشا می فرمودند نماز مغرب یک 3 رکعتی است ویک 4 رکعتی و دیگر این رکعات جداگانه را با لفظ مغرب وعشا جدا نمی کردند و یا می گفتند مغرب 7 رکعت دارد و دیگر اینکه چون خدا وند می خواهد انسان همیشه به ذکر و یاد او مشغول باشد مثلا شما اگر نماز مغرب و عشا خود را باهم بخوانید در مسجد 5.20 تا حدود 6 طول می کشد و بعد ممکن است به یاد خداوند وذکر او مشغول نباشید ولی اگر مغرب را مثلا از 5.20 تا 5.45 خواندید تا موقع نماز عشا موقع اذان نماز عشا خواهید بود تا موقع این نماز شود پس به یاد نماز وذکر خدا خواهید بود.البته این نکته را متذکر شوم حتما فقهای اگاه به زمان نیز نسبت به زمان تر جیح داده اند که به علت مشغله ودیگر کارها صلاح دیده اند با هم باشد در ضمن گفتند هم بهتر است 5 گانه بخوانیم
    السلام علیکم و رحمت الله و برکات

    ویرایش توسط مدیر سایت : ۱۳۸۸/۱۰/۱۰ در ساعت ۱۳:۲۱
    سلم لمن سالمکم خامنه‌ای حرب لمن حاربکم خامنه‌ای

  15. صلوات ها 2


  16. #8

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    ایمان ، اخلاق ، عمل ، امر به معروف و نهی از منکر
    نوشته
    1,947
    حضور
    3 روز 22 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    0
    گالری
    75
    صلوات
    10621



    نقل قول نوشته اصلی توسط irainian نمایش پست ها
    ما نماز ظهر وعصر را باهم ومغرب وعشا را باهم می خوانیم در صورتی که درست نیست چون هر نمازی وقتی دارد در ضمن می دانید که اگر نمازی در وقت خود خوانده نشود قبول نیست
    یعنی می فرمایید نمازهای شیعیان قبول نیست ؟ دقیقا متوجه این قسمت نشدم.


    قَد تَّبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ

    قال الامام الباقر (ع): ان حدیثنا یحیی القلوب


    صبا از نكهت كویت نسیمی سوی ما آورد
    ز سوز شعلة شوقت چو تاب افتاد در دلها

    بار الها: از تو پوزش می خوام که به اصرار می خواستم اراده خودم بر زندگیم حاکم باشه!خدایا اینک سکان زندگی طوفان زده ام را به تو می سپارم!باشد که آرامش نتیجه این اعتماد و توکل باشد.من وثق بالله اراه السرور و من توکل علیه کفاه الامور

  17. صلوات ها 2


  18. #9

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    185
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    668



    نقل قول نوشته اصلی توسط irainian نمایش پست ها
    ایا نماز شیعیان در همه موارد درست تر از اهل سنت است

    جواب: بلی ولی در چند مورد مستحباتی وجود دارد ما نماز ظهر وعصر را باهم ومغرب وعشا را باهم می خوانیم در صورتی که درست نیست چون هر نمازی وقتی دارد در ضمن می دانید که اگر نمازی در وقت خود خوانده نشود قبول نیست
    ولی اهل تسنن اذان جداگانه برای هر نماز دارند که این درست است چرا چون اگر پیامبر صلوات خدا و همه ی اهل زمین بر او باد می فرمودند به جای 3 رکعت مغرب و 4 رکعت عشا می فرمودند نماز مغرب یک 3 رکعتی است ویک 4 رکعتی و دیگر این رکعات جداگانه را با لفظ مغرب وعشا جدا نمی کردند و یا می گفتند مغرب 7 رکعت دارد و دیگر اینکه چون خدا وند می خواهد انسان همیشه به ذکر و یاد او مشغول باشد مثلا شما اگر نماز مغرب و عشا خود را باهم بخوانید در مسجد 5.20 تا حدود 6 طول می کشد و بعد ممکن است به یاد خداوند وذکر او مشغول نباشید ولی اگر مغرب را مثلا از 5.20 تا 5.45 خواندید تا موقع نماز عشا موقع اذان نماز عشا خواهید بود تا موقع این نماز شود پس به یاد نماز وذکر خدا خواهید بود.البته این نکته را متذکر شوم حتما فقهای اگاه به زمان نیز نسبت به زمان تر جیح داده اند که به علت مشغله ودیگر کارها صلاح دیده اند با هم باشد در ضمن گفتند هم بهتر است 5 گانه بخوانیم
    السلام علیکم و رحمت الله و برکات

    رسول خدا بارها در زمان حیات خود نمازهای ظهر و عصر ، و مغرب و عشا را با هم جمع نمودند و این به جهت آن بود که مومنین در سختی قرار نگیرند .

    بله ، اگر نمازها در اوقات پنجگانه ی خاص خود خوانده شود افضل است ، اما با توجه به شرایط زندگی مردم بسیاری از ایشان چنانچه بخواهند این روش را در پیش بگیرند دچار مشکلاتی خواهند شد پس شیعه به سنت حسنه ی رسول خدا تاسی کرده همچنان که در اجرای فریضه ی جماعت سرعت و مراعات حال ضعیف ترین نمازگزاران را شیوه ی مرسوم خود نموده ، در نمازهای جماعت بین نماز ظهر و عصر ، و مغرب و عشا به قاعده ی تانی جمع می کنند .

  19. صلوات ها 4


  20. #10

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    339
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    540



    شيعيان نمازهاي روزانه را در سه وقت ادا مي‌کنند و در يک نوبت، دو نماز را يک جا مي‌خوانند. اما بنگريم که امام -رضي الله عنه- در اين مورد چه مي‌فرمايد: در نامه‌اي که به فرمانداران شهرها در مورد نماز مي‌نويسد، مي‌فرمايد:

    «أما بعد فصلوا بالناس الظهر حتى تفيء الشمس مثل مربض العنز، وصلوا بهم العصر والشمس بيضاء حية في عضو من النهار حين يسار فيها فرسخان، وصلوا بهم المغرب حين يفطر الصائم، ويدفع الحاج إلى منى، وصلوا بهم العشاء حين يتوارى الشفق إلى ثلث الليل، وصلوا بهم الغداة والرجل يعرف وجه صاحبه، وصلوا بهم صلاة أضعفهم، ولا تكونوا فتّانين».

    «وقتي خورشيد از وسط آسمان مايل گشت، نماز ظهر را بخوانيد. و نماز عصر را وقتي که خورشيد سفيد و نوراني است و مي‌توان تا قبل از غروب دو فرسخ راه را طي کرد،
    بخوانيد.
    و مغرب را زماني بخوانيد که روزه‌دار افطار مي‌کند و حاجي از عرفه راهي مني مي‌شود. و از زماني که سرخي غروب پنهان مي‌شود تا سپري‌شدن يک سوم شب، نماز عشا را بخوانيد. و نماز صبح را هنگامي بخوانيد که هر فرد چهرة همراهش را مي‌شناسد.

    وقتي با مردم نماز مي‌خوانيد و امام آنها هستيد، ناتوان ترين آنها را در نظر بگيريد و مردم را به فتنه مبتلا نکنيد»[2].

    اين نامه بسيار مهمي است، زيرا امام -رضي الله عنه- اين نامه را به همه شهرهايي که زيردست او بودند، فرستاد. بنابراين خيلي مهم است و اهميت ديگر آن اين است که مهم‌ترين عبادت در اسلام را که نماز است، توضيح مي‌دهد و مي‌فرمايد:

    أ- نماز ظهر بعد از زوال آفتاب است. و سپس فرمود: وقت نماز عصر از زماني که خورشيد روشن و نوراني است تا قبل از غروب.

    اگر اين دو نماز يک جا خوانده، مي‌شدند و مي‌توانستيم آنها را با هم جمع کنيم موقع اداي هر کدام را جداگانه مشخّص نمي‌کرد، ولي چون زمان هر يک با ديگري فرق مي‌کند، وقت هر نماز را جداگانه مشخص نموده است.

    ب- سپس فرمودند: وقت نماز مغرب «زماني است که روزه‌دار افطار مي‌کند و حاجي به مني برمي‌گردد» و اين کارها به هنگام غروب خورشيد انجام مي‌شوند.

    سپس وقت نماز عشاء را بعد از مغرب تعيين فرمود. وقت مغرب از غروب تا زماني است که شفق و سرخي غروب پنهان مي‌شود، آنگاه وقت نماز عشاء شروع مي‌شود و تا يک سوّم شب ادامه دارد. سنّت و روش نماز در دوران اصحاب همين گونه بوده است و امام بر نماز جماعت و وجود يک پيشنماز و وجود جماعتي به عنوان مقتدي، تأکيد مي‌کند.


    ج- اين نامه اميرالمؤمنين و حاکم دولت اسلامي است که آن را به همه شهرهايي مي‌فرستد که تحت امر او مي‌باشند، پس جايز نيست مردم برخلاف حق و برخلاف کتاب و سنت، به انجام عبادت بپردازند.

    نمي‌خواهيم به قضاياي فقهي و اختلاف فقهاء در اين موارد بپردازيم، ولي آنچه براي ما مهم است، اينکه امام براي نماز، پنج وقت تعيين کرده است و نه سه وقت.
    ویرایش توسط طاها : ۱۳۸۸/۱۰/۱۰ در ساعت ۱۵:۳۱ دلیل: تغییر فونت

  21. صلوات ها 2


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود