صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: نفقه فرزندان تا چه سنی بر پدر واجب است؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۹
    نوشته
    63
    حضور
    57 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    390

    نفقه فرزندان تا چه سنی بر پدر واجب است؟




    با سلام و عرض احترام خدمت کارشناسان محترم!

    1-می خواستم ببینم نفقه فرزندان تا چه سنی بر پدر واجب است؟یعنی اگر ازدواج کردند و حتی میانسال شدند باز هم نفقه آنها واجب است؟

    2-از طرف دیگر می بینیم که از جمله کسانی که نفقه آنها واجب است والدین هستند.این یعنی چه؟یعنی نفقه فرزند بر پدر و نفقه پدر بر فرزند واجب است؟لطفا درباره اش توضیح دهید.من نمی فهمم.

    3-چه مخارجی جزو نفقه واجب حساب می شود؟آیا خرج ازدواج ، جزو نفقه واجب است؟

    با تشکر فراوان

    اگر طالب معرفت باشیم و در طلب ، جدیت و خلوص داشته باشیم ، در و دیوار به اذن خدا معلم ما خواهند شد و الا سخن پیامبر هم در ما اثر نمی کند چنانچه در ابوجهل اثر نکرد

    حضرت آیت الله العظمی بهجت رحمة الله علیه

  2. صلوات ها 11


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    علاقه
    نقد
    نوشته
    811
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3330



    یعنی اگر ازدواج کردند و حتی میانسال شدند باز هم نفقه آنها واجب است؟
    اگه ازدواج بکنن دیگه نفقشون گردن پدر و مادرشون نیست،دختر میشه گردن شوهرش،پسر میشه گردن خودش
    فکر کنم پسر فقط تا وقتی که به سن بلوغ یا هجده سالگی برسه،خرجش گردن پدر و مادرش باشه
    بعد ازون دیگه شرعا واجب نیست
    دختر تا پیر بشه و ازدواج نکنه خرجش گردن پدرشه،حتی اگه هشتاد سالش شد،به خاطر این قدیما میگفتن اختیار ازدواج دختر دست پدرشه چون اگه نخواد ازدواج کنه تا ابد نمیتونهد خرجشو بدهاگه نخواد ازدواج کنه کار کنه تا خرجش گردن باباش نباشه
    اینا حکم شرعیه،قانونیشو نمیدونم
    از طرف دیگر می بینیم که از جمله کسانی که نفقه آنها واجب است والدین هستند.این یعنی چه؟یعنی نفقه فرزند بر پدر و نفقه پدر بر فرزند واجب است؟
    مال پیر شدن یا ازکارافتادگیشونه
    حتی پدر میتونه پسربچشو مجبور به کار کنه
    چه مخارجی جزو نفقه واجب حساب می شود؟آیا خرج ازدواج ، جزو نفقه واجب است؟
    نفقه اخلاقیه،چون تو احادیث اومده


    حافظا می خور و رندی کن و خوش باش ولی / دام تزوير مکن چون دگران قرآن را
    وقتی عنان و افسار عقل آزاد شود و عقل، محبوس در سه زنجیز نباشد : هوای نفس،عادت دینی و اعمال دینی- تعصب بر تفکر و يا سنت گذشتگان یا این شرط ، این عقل آزاد صاحبش را به منزل نجات می رساند
    (
    شرح نهج البلاغه(ابن ابی الحدید)ج 20 ص 343، روایت شماره ی 950)

  5. صلوات ها 2


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    491
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3623



    نقل قول نوشته اصلی توسط العبد نمایش پست ها
    با سلام و عرض احترام خدمت کارشناسان محترم!

    1-می خواستم ببینم نفقه فرزندان تا چه سنی بر پدر واجب است؟یعنی اگر ازدواج کردند و حتی میانسال شدند باز هم نفقه آنها واجب است؟

    2-از طرف دیگر می بینیم که از جمله کسانی که نفقه آنها واجب است والدین هستند.این یعنی چه؟یعنی نفقه فرزند بر پدر و نفقه پدر بر فرزند واجب است؟لطفا درباره اش توضیح دهید.من نمی فهمم.

    3-چه مخارجی جزو نفقه واجب حساب می شود؟آیا خرج ازدواج ، جزو نفقه واجب است؟

    با تشکر فراوان
    با سلام وتشکر
    1- در وجوب نفقه سن خاصی ملاک نیست ،ملاک فقر واحتیاج آنان است .تا زمانی که قدرت بر نفقه ومایحتاج خود را نداشته باشد ،نفقه او بر والدین واجب است ،هرچند میانسال باشد.
    2-در صورتی که والدین (پدر ومادر)،قدرت بر تأمین مایحتاج ونفقه خود را نداشته باشند ،بر فرزندان تأمین آنان واجب است .(البته در صورتی که از توان فرزندان خارج نباشد )
    3-نفقه واجب هرچیزی است که در زندگی به نحو متعارف وعرفی که در آن زندگی می کند بدان نیاز است ،مثل پوشاک ،خوراک ،مسکن ،وسایل مورد نیاز .
    مقدار وکم وکیف آن به نحو متعارف محاسبه می شود .
    خرج ازدواج از نفقه واجب نیست هر جند احتیاط مستحب آن است که در صورت نیاز وعدم توانم مالی ،به او کمک شود خصوصآ از سوی پدر.

    امام خمینی(ره)،تحریر الوسیله ،ج2،القول فی نفقةالاقارب


  7. صلوات ها 12


  8. #4

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    علاقه
    نقد
    نوشته
    811
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3330



    در وجوب نفقه سن خاصی ملاک نیست ،ملاک فقر واحتیاج آنان است .تا زمانی که قدرت بر نفقه ومایحتاج خود را نداشته باشد ،نفقه او بر والدین واجب است ،هرچند میانسال باشد.
    2-در صورتی که والدین (پدر ومادر)،قدرت بر تأمین مایحتاج ونفقه خود را نداشته باشند ،بر فرزندان تأمین آنان واجب است .(البته در صورتی که از توان فرزندان خارج نباشد )
    منظورتون اینه که هرکی توانایی داشت به کسایی که توانایی ندارن کمک کنه؟
    حتی اگه ازدواج کرده باشه فرزنداشون؟
    اگه هیچکدوم توانایی نداشتن،چی؟
    دختر و پسر فرقی ندارن تو این موضوع؟


    حافظا می خور و رندی کن و خوش باش ولی / دام تزوير مکن چون دگران قرآن را
    وقتی عنان و افسار عقل آزاد شود و عقل، محبوس در سه زنجیز نباشد : هوای نفس،عادت دینی و اعمال دینی- تعصب بر تفکر و يا سنت گذشتگان یا این شرط ، این عقل آزاد صاحبش را به منزل نجات می رساند
    (
    شرح نهج البلاغه(ابن ابی الحدید)ج 20 ص 343، روایت شماره ی 950)

  9. صلوات ها 7


  10. #5

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    491
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3623



    نقل قول نوشته اصلی توسط منتقد نمایش پست ها

    منظورتون اینه که هرکی توانایی داشت به کسایی که توانایی ندارن کمک کنه؟
    حتی اگه ازدواج کرده باشه فرزنداشون؟
    اگه هیچکدوم توانایی نداشتن،چی؟
    دختر و پسر فرقی ندارن تو این موضوع؟

    با سلام وتشکر
    بله منظور این است که نفقه فرزندان نیازمند بر پدر ومادر ویا نفقه پدر ومادر نیازمند، بر فرزندان واجب است ،حتی اگر ازدواج کرده باشند .
    اگر توانایی نداشتند این وجوب ساقط است .
    فرقی بین فرزند دختر وپسر نیست .
    امام خمینی (ره)تحریرالوسیله ،ج2،القول فی نفقةالاقارب

  11. صلوات ها 10


  12. #6

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    علاقه
    نقد
    نوشته
    811
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3330



    با سلام وتشکر
    بله منظور این است که نفقه فرزندان نیازمند بر پدر ومادر ویا نفقه پدر ومادر نیازمند، بر فرزندان واجب است ،حتی اگر ازدواج کرده باشند .
    سلام
    ممنونم از پاسختون
    یعنی اگه دخترشون وضع مالی خوبی نداشت،باید به دخترشون کمک کنند؟به دامادشون چطور؟
    مگه خرج دختر برعهده شوهرش نیست؟
    کمک به پسر واجبه یا کسانی که تحت سرپرستی مالی پسرشون هستند مثل عروس و نوه هم نفقه براشون واجبه؟
    اگر توانایی نداشتند این وجوب ساقط است
    اگه هردو توانایی نداشتن،فقط خرج خودشون واجبه؟ اگه فرزند کوچیک باشه چی؟ حتی قبل بلوغ؟
    اگه پدرو مادر توانایی نداشتن،فرزند خردسالشونو کی باید خرجی بده؟
    اگه طلاق گرفته باشن و هیچکدوم توانایی نداشته باشن؟اگه مادر داشته باشه و پدر نداشته باشه یا برعکس(با لحاظ کردن اینکه فرزند در دوره حضانت کدامیک از والدین است)
    فرقی بین فرزند دختر وپسر نیست .
    پسری که ارث دوبرابر دختر گرفته، باید بده یا دختر؟
    اگه یکیشون داشته باشه چی؟ یعنی اگه یه بچه ای داشته باشه باید بده ،اونایی که ندارن معاف میشن؟در این صورت تفاوتی تو وضعیت ارثشون ایجاد نمیشه؟
    اگه خواهر و برادر خردسالی هم داشته باشن که توانایی نداشته باشه، هم زمان خرج پدر و مادر و برادر یا خواهرشون بر گردنشونه(گردن فرد توانمند)؟

    ببخشید سوالات کنکوری شد


    حافظا می خور و رندی کن و خوش باش ولی / دام تزوير مکن چون دگران قرآن را
    وقتی عنان و افسار عقل آزاد شود و عقل، محبوس در سه زنجیز نباشد : هوای نفس،عادت دینی و اعمال دینی- تعصب بر تفکر و يا سنت گذشتگان یا این شرط ، این عقل آزاد صاحبش را به منزل نجات می رساند
    (
    شرح نهج البلاغه(ابن ابی الحدید)ج 20 ص 343، روایت شماره ی 950)

  13. صلوات ها 5


  14. #7

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    علاقه
    تدریس - تألیف - تحصیل
    نوشته
    1,916
    حضور
    34 روز 17 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    12300



    سلام بر بقیة الله الاعظم ومنتظرانش

    با تشکر از پاسخگوی محترم که مطلب را ازدیدگاه فقهی به زبان ساده وکامل پاسخ دادند .

    بااجازه از ایشان بنده منتظر ماندم تا کارشناس محترم نظر فقهی را بفرمایند و بنده مطلب را پیگیری کنم

    اما این مطلب از لحاظ قانونی نیز اینگونه بر رسی میشود:

    "اجزاء نفقه نزدیکان در قانون مدنی ایران"

    قرابت معمولا بر سه گونه است: 1-"نسبی"که بر اثر خون یعنی تولد یکی از دیگری ویا دونفر ازیک نفر به وجود می آید واز این راه اصطلاحا" گروه فامیلی هم خون بوجود میآیند یعنی با تولد یک فرد افراد همخون به یکدیگر نسبت پیدا میکنند .مثل پدر -ماد- پدر بزرگ -مادر بزرگر -خواهر -برادر-عمو- عمه - دایی- خاله که این نسبتها خود به دو گروه عمودی و افقی تقسیم میشوند. گروه نسبی عمودی مثل خاله - خاله ی مادر - خاله ی مادر بزرک هرچه بالاتر برودیا پدر - پدر بزرگ -پدر بزرگ پدر و هرچه بالاتر برود . گروه افقی مثل خاله -فرزندان خاله -نوه های خاله - نبیره های خاله و هر چه پایین تر برود ؛ 2-"رضاعی"که به سبب شیر خوردن ایجاد می شود 3-"سببی"که در اثر نکاح بین هریک از زوجین با خویشاوندان دیگری حاصل می گردد.
    در اینجا دونوع رضائی و سببی به بحث ما به عنوان نفقه خویشاوندان ونزدیکان ، ارتباطی نخواهد داشت .زیرا طبق ماده 1196 قانون مدنی:در روابط بین اقارب نسبی در خط عمودی اعم از صعودی یا نزولی ملزم به انفاق و تامین نفقه ی یکدیگرند.واین ارتباط به سن خاصی ندارد و ملاک نیاز و عدم استطاعت است.

    در بحث راجع به مفهوم نفقه نزدیکان وموارد آن، ماده 1204 همین قانون تصریح می کند:نفقه اقارب عبارت است ازمسکن والبسه وغذا واثاث البیت (منزل) به قدر حاجت با درنظر گرفتن درجه استطاعت منفق(نفقه دهنده)
    قطع نظر از اینکه چه کسی نفقه گیرنده وچه کسی ملزم به انفاق می باشد؟(ودرمواد1197لغایت 1206 قانون مدنی در این خصوص بحث شده است.)دیدیم که ظاهرا ماده 1204 قانون یاد شده، اجزاء نفقه نزدیکان را صرفا مسکن ،پوشاک،غذا و وسایل خانه می داند که در ادامه راجع به هریک از آنها ومسائل پیرامون آن مطالبی بیان خواهد شد

    * * لازم به ذکر است که در فقه اسلامی بر اقوام واقارب نسبی واجب است که هر کدام نیازمند باشند و استطاعت تامین مخارج خود را نداشته باشند نزدیکترین فرد مسطیع وظیفه ی تامین نفقه ی او را دارد . مثلا" اگر پدری استطاعت مالی نداشته باشد نفقه ی او بر عهده ی فرزندش(ذکور -یا اوناث) واگر ایشان استطاعت پرداخت نفقه ی او را نداشتند بر عهده ی نوه ی مستطیع است ودر صورت عدم استطاعت اقوام نسبی تا برادر وخواهر و فرزندان ایشان ؛ وظیفه ی حکومت اسلامی است تا نفقه ی او را پرداخت نماید .
    مانند افرادی که تحت کفالت سازمان تامین اجتماعی کمیته ی امداد امام و سایر مراکز دولتی سرپرستی و نظارت بر امور این افراد است مثل خانه ی سالمندان کهریزک که یا تحت حمایت مستقیم حکومت قرار میگیرد ویا با نظارت حکومت افراد خیر نفقه ی ایشان را تامین مینمایند


    .................................................. ........................ حق یارتان .................................................. ..............................



    ویرایش توسط ••ostad•• : ۱۳۹۰/۰۲/۲۵ در ساعت ۰۷:۲۵

  15. صلوات ها 8


  16. #8

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    علاقه
    تدریس - تألیف - تحصیل
    نوشته
    1,916
    حضور
    34 روز 17 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    12300



    سلام بر بقیة الله العظم ومنتظرانش

    از موضوعات نفقه عبارتند از:

    1- مسکن

    پیشترگفتيم كه قانون مدني در ماده 1204 مقرر نموده: نفقه اقارب عبارت است از مسكن و البسه و غذا و اثاث‌البيت به قدر رفع حاجت با در نظر گرفتن درجه استطاعت منفق. (نفقه دهنده ) بنابراين، اولين مصداق نفقه اقارب كه مهم‌ترين و پرهزينه‌ترين نياز و اجزاء نفقه هم محسوب مي‌شود، مسكن است. قبل از پرداختن به اين جزء از نفقه خويشان، مناسبت دارد، مقايسه‌اي اجمالي بين نفقه زن همسر که تنها نفقه بگیر غیر نسبی است (سببی) به واسطه یازدواج دایم یا شرط پرداخت نفقه در ازدواج موقت؛ و نزديكان داشته باشيم. با قياس تعريف نفقه اقارب با تعريف مربوط به نفقه زن، تا حدود زيادي، به تفاوت‌هاي في‌مابين اين دو نوع نفقه، آشنا مي‌شويم. اينك ماده 1204ق.م.
    (قانون مدنی) درخصوص نفقه اقارب را با ماده1107ق.م. در برابر يكديگر قرار مي‌دهيم. به نص ماده 1204ق.م. آگاه شديم و براي اطلاع و ياد‌آوري مي‌گوييم، ماده 1107ق.م. مقرر كرده است: نفقه عبارت است از همه نيازهاي متعارف و متناسب با وضعيت زن (همسر) از قبيل مسكن، البسه، غذا، اثاث منزل و هزينه‌هاي درماني و بهداشتي و خادم در صورت عادت يا احتياج به واسطة نقصان يا مرض - بدين ترتيب، به وسعت دامنه ی نفقه زن نسبت به نفقه ی خويشاوندان پي مي‌بريم و به چند اختلاف عمده در اركان اين دو نوع نفقه آشنا مي‌شويم. نخست اينكه، در نفقه زن، همه نيازهاي متعارف و متناسب با وضعيت زن وجود دارد. ولي نفقه اقارب، محدود و به قدر رفع حاجت است. دوم اينكه، در نفقه زوجه، هزينه‌هاي درماني و بهداشتي صراحتاً ذكر شده، حال آنكه، در مورد خويشان، حداكثر با تفسير موسع به نفع نزديكان، شايد بتوانيم اين هزينه‌ها را جزء نفقه اقارب بياوريم. سوم آنكه، در نفقه زن، خادم (در صورت عادت يا احتياج به واسطة نقصان يا مرض)، پيش‌بيني شده، در صورتي كه در نفقه خويشان، چنين جزئی از نفقه ديده نمي‌شود. چهارم ، نفقه اقارب با درنظر گرفتن استطاعت انفاق‌كننده است. اما، در نفقه زن، وضعيت گيرنده نفقه يعني زن ملاك عمل قرار دارد. البته اختلاف اين دو نوع نفقه، محدود به موارد يادشده نيست. و با مراجعه به مواد ديگر قانون مدني، اختلافات ديگري نيز مي‌توان يافت.

    .................................................. ............... حق یارتان .................................................. ............................
    ویرایش توسط ••ostad•• : ۱۳۹۰/۰۲/۲۵ در ساعت ۰۰:۱۶

  17. صلوات ها 7


  18. #9

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    علاقه
    تدریس - تألیف - تحصیل
    نوشته
    1,916
    حضور
    34 روز 17 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    12300



    سلام بر بقیةالله الاعظم ومنتظرانش

    و اما در ادامه و تکمیل بحث مسکن :

    نفقه دادن، به معناي تمليك نيست و نفقه گيرنده، فقط حق استفاده از آن را دارد يا هيچ ضرورتي ندارد كه مسكن ملك منفق (نفقه دهنده) باشد. بلكه، نفقه‌دهنده مي‌تواند آن را اجاره كند و يا به نحو ديگري، تنها در حد رفع نياز اقارب و ملائت و توانايي خود منزل را تهيه و در اختيار آنان قرار دهد. بنابراين، اقارب، نمي‌توانند نفقه‌دهنده را به پرداخت مبلغي پول بابت مسكن مجبور نمايند. يعني شيوة انتخاب تأمين نفقه از جمله مسكن را منفق تعيين مي‌كند، نه خويشان. زيرا، معمولاً نفقه دهنده تأمين هزينه خود و همسر ش را هم به عهده دارد و قانوناً اين افراد، بر اقارب ديگر تقدم دارند. بدين ترتيب، وقتي منفق، تكليف به تأمين مسكن ساير نزديكان هم دارد و اگر بعد از پرداخت هزينه افراد مزبور، قادر باشد نفقه خويشان ديگر خود را هم به مقدار احتياج آنان رفع نمايد بايد شيوه انتخاب را خود تعيين كند، ، هرگاه اين توان را به طور كامل ندارد، يعني نمي‌تواند همه نيازهاي آنان را برآورده كند، به هر مقداري كه پس از وضع نفقه خود، زن و فرزندانش، باقي مي‌ماند، بايد به اقارب و ديگر خويشان مستحق بدهد. (استنباط شده از مواد 1202 و 1203ق.م.) به علاوه، نبايد شيوة انتخاب تأمين نفقه و در اينجا مسكن را هم به نفقه گيرنده واگذار نمود. با این وجود گفته شده، در نفقه اقارب نيز بايد رعايت وضعيت اجتماعي اقارب بشود و ماده 1204ق.م. هم خلاف آن را نمي‌رساند. زيرا، منافات ندارد كه نفقة اقارب به مقدار رفع حاجت باشد، ولي در همان مقدار وضعيت اجتماعي اقارب در نظر گرفته شود، مثلاً هرگاه پدري از مردمان آبرومند محل خود مي‌باشد و سالها حيثيات خود را در جامعه آن گونه كه معمول مي‌باشد حفظ كرده است، با در نظر گرفتن زندگاني گذشته او، پسر بايد احتياجات او را بدهد . در هر حال چون فرزندان معمولاً با پدر و مادر زندگي مي‌كنند (مگر در صورت حدوث طلاق و غيره كه ممکن است فرزند با منفق در يك جا ممكن است زندگي نكند)، تأمين مسكن فرزندان چندان معظلي را براي پدر پيش نخواهد آورد. زيرا مسكني كه مرد براي خود و همسرش تهيه كرده، فرزندان نيز در همان منزل ساكن مي‌شوند. اما مشكل در آنجا پيش مي‌آيد كه منفق ناگزير است براي اقارب منزل جداگانه‌‌اي تهيه نمايد. مثل اينكه، زوجه حاضر نباشد با پدر و مادرشوهر، در يك مسكن زندگي كند يا بر اثر مفارقت و طلاق پدر و مادر، فرزندان قبول نكنند با نامادري به راحتي زندگي نمايند. كه در اينجا، به ناچار تهيه مسكن نزديكان به قدر رفع حاجت آنها، با در نظر گرفتن استطاعت منفق و وضع زندگاني شخصي او خواهد بود.

    .................................................. ....................... حق یارتان .................................................. ................................




  19. صلوات ها 7


  20. #10

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    علاقه
    تدریس - تألیف - تحصیل
    نوشته
    1,916
    حضور
    34 روز 17 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    12300



    سلام بر بقیةالله الاعظم ومنتظرانش

    واما بعد از مسکن مضوع البسه و جامه نیز در بحث انفاق جایگاه خود را دارد .


    2- البسه
    دومين جزئي از نفقه كه در تعريف نفقه اقارب احصاء گرديده، لباس است. امروزه پوشاك فرزندان تحت تكفل پدر، هزينه قابل توجهي را به او كه تكليف قانوني براي تهيه لباس اقارب دارد، تحميل مي‌كند.

    در مورد نحوه مالكيت اقارب بر پوشاك ملاک کلی این است که در اموال مصرف‌شدني چون حق انتفاع (بهره وری) را نمي‌توانیم از مالكيت جدا كنيم، پس در اين موارد قائل به مالكيت گيرنده هستیم. اما، در خصوص اموالي كه با انتفاع از آنها، مال از بين نمي‌رود مانند مسكن و لباس و اثاث منزل، تمايل به حق انتفاع نفقه گيرنده بيشتراست. با این وجود بايد ديد اراده منفق چه بوده؟ ... اگرمثلا وي پول خريد لباس را به زوجه‌اش داده است كه براي فرزندان، لباس تهيه كند، لباس تهيه يا خريداري شده، متعلق به زن نيست و حتي اگر از آن پولي كه براي مصرف خاص دريافت كرده، صرفه‌جويي نموده باشد، مقدار باقي مانده از آن منفق (نفقه دهنده) است. زيرا، زوجه به عنوان امين، اذن استفاده از پول را آنهم در جهت مصرف در مورد معيّن داشته است. اما، آيا لباس خريداري شده براي فرزندان، متعلق به آنان است يا ملكيت آنها با پدر و حق استفاده از آن فرزندان مي‌باشد؟ به نظر مي‌رسد اگر وي مالك البسه بوده و آنها را به فرزندان تمليك نكرده باشد، مالكيت براي او باقي است و فرزند حق استفاده و پوشيدن لباس را دارد. چون علّت تأمين نفقه اقارب همان‌گونه كه ماده 1204ق.م. به آن اشاره نموده رفع حاجت است. بدين ترتيب، همان‌طور كه برخي از حقوقدانان گفته‌اند: در صورتي كه موضوع نفقه بعد از تسليم به مستحق آن تلف شود، خواه در اثر تقصير گيرنده باشد يا حوادث خارجي، انفاق‌كننده ملزم است دوباره آن را تهيه كند. زيرا، چنانكه گفته شد، آنچه در تميز استحقاق گيرنده نفقه اهميت دارد نياز او است نه علّت آن. به همين جهت نيز، اگر مستحق نفقه در نتيجه ارتكاب جرم يا تقصير به نيستي كشانده شود، اين دليل از جهت استحقاق او نمي‌كاهد.
    در مورد پوشاكي كه پدر و مادر منفق، به عنوان نفقه دريافت مي‌كنند، هرچند معمولاً نفقه‌دهنده با توجه به شخصيت، موقعيت و سن آنها، لباس را به منفق‌عليه تمليك مي‌كند يا هبه مي‌نمايد (ماده 803ق.م.)، اما، چنانچه در مالكيت يا حق انتفاع لباسي كه به عنوان نفقه به اقارب، خصوصاً پدر و مادر داده شده ترديد به وجود آيد، عرف جامعه كنوني ما حق مالكيت را نسبت به حق انتفاع ترجيح مي‌دهد. هرچند از جنبه حقوقي، ملاك كلي پيش گفته در اينجا نيز صادق است و اگر منفق پوشاك را به اقارب تمليك نكرده باشد، كماكان بايد معتقد باشيم، خويشان حق انتفاع از لباس را خواهند داشت و حق مالكيت نسبت به آن ندارند.
    در هر حال نفقه دهنده كه در چهارچوب قوانين، بايد البسه خويش خود را تأمين نمايد، بايد به طور متعارف محل و در حد رفع نياز و فصول سال، لباس او را به نحو مقتضي تهيه و در اختيارش قرار دهد و در اين راستا آنچه شخص مي‌پوشد، عنوان البسه و پوشاك پيدا مي‌كند و عرفاً شامل لباس زير، رو، كفش، جوراب و امثال آنها خواهد بود

    .................................................. ....................... حق یارتان .................................................. ..........................
    ویرایش توسط ••ostad•• : ۱۳۹۰/۰۲/۲۵ در ساعت ۰۱:۳۳

  21. صلوات ها 7


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از ۱۳۹۶/۰۷/۰۲, ۰۹:۱۲ : 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود