صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: صلاحیت خلفا در ""کشورگشایی به نام اسلام ""

  1. #1

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682

    صلاحیت خلفا در ""کشورگشایی به نام اسلام ""




    سلام
    روش طریقه شیعه این نبوده است که یک جریان تاریخی را به صرف وقوع در میان امت حق بداند .
    یکی از وقایع مهم تاریخ صدر اسلام کشورگشاییهای خلفاست .
    با توجه به اینکه شیعه منصب خلافت را خاص ائمه معصومین ع می داند محملی برای تایید این کشورگشاییها وجود دارد ؟
    خلاصه اینکه به لحاظ بحث صلاحیت خلفا ، این اقدام حق است یا باطل ؟
    دوستان و بخصوص کارشناسان عزیز اظهار نظر بفرمایند تا ابعاد این قضیه روشن شود .
    عزیزان بحث آثار و مطابقت یا عدم مطابقت نحوه کشورگشاییها با مبانی اسلامی را بگذارند برای مرحله بعد . فعلا فقط روی موضوع صلاحیت بحث بفرمایید .
    موفق باشید

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  2. صلوات ها 6


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,905
    حضور
    84 روز 15 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40518



    با سلام
    و تشکر از جناب حامد
    به نظر بنده اگر
    ديدگاه اميرمؤمنان‌(ع) درباره فتوحات‌ را مورد برسی قرار بدهیم خوب است !!؟
    از این طریق میتوانیم به صلاحیت از دید اميرمؤمنان‌(ع) هم به خلفا نگاه کنیم !!
    تا نظر شما و دوستان چه باشد !!
    یا علی ع

    ویرایش توسط رضا : ۱۳۹۰/۰۲/۲۱ در ساعت ۲۲:۵۴
    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  5. صلوات ها 6


  6. #3

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط رضا نمایش پست ها
    تا نظر شما و دوستان چه باشد !!
    سلام
    خوب است . شما این مبحث را شروع بفرمایید. (علی مع الحق و الحق مع علی)
    موفق باشید

    ویرایش توسط حامد : ۱۳۹۰/۰۲/۲۱ در ساعت ۲۲:۴۸
    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  7. صلوات ها 7


  8. #4

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,905
    حضور
    84 روز 15 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40518



    با سلام
    با رحلت پیامبر گرامی اسلام‌(صلی الله علیه و آله و سلم) و انحراف خلافت از مسیر حقیقی خویش‌، یكی‌ازاقداماتی كه در دستور كار خلفا قرار گرفت‌، راه اندازی پیكارها و در نتیجه انجام‌فتوحاتی در خارج از قلمرو حكومت اسلامی بود.
    آنچه مورد بررسی این پژوهش است‌، مواضع ودیدگاه‌های علی (علیه السلام)درباره فتوحات یاد شده است‌
    علی (علیه السلام)و فتوحات دردوره خلافت ابوبكر
    دوران كوتاه خلافت ابوبكر (دو سال و چهار ماه‌) و وجود شورش‌ها و مخالفان فراوان‌حكومت وی هم چون مرتدان‌، پیامبران دروغین و مانعان زكات (كه بیش از یك سال ازدوران خلافت ابوبكر به نبرد با این گروه‌ها صرف شد) سبب شد كه ابوبكر مجال‌فراوانی برای دست‌یابی به فتوحات چشم‌گیری‌، همانند دوران پس از خویش نداشته‌باشد.


    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  9. صلوات ها 5


  10. #5

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,905
    حضور
    84 روز 15 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40518



    لشكركشی‌های وی را تنها می‌توان در مصاف با رومیان و ایرانیان در بعضی ازمناطق شام و عراق دانست‌.1
    امیرمؤمنان (علیه السلام)كه به سبب تجارب و مهارت‌های زیاد در امور جنگی و شجاعت‌ها وفداركاری‌های فراوان در نبردهای پیامبر”صلی الله علیه و آله و سلم» با مشركان‌، كارنامه درخشانی از خویش به‌یادگار گذاشته بود،2 نمی‌توانست مورد غفلت و بی‌توجهی خلیفه و كارگزارانش در این‌برهه حساس باشد.
    نقش تعیین كننده علی (علیه السلام)در نبردهای عصر پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) هم چون پیكارهای بدر،احد، خندق‌، خیبر و... از او یك جنگاور تمام عیار و بلامنازع ساخته بود و این امر برای‌بسیاری كه او را می‌شناختند و از نزدیك شاهد دلاوری‌ها و رشادت‌هایش بودند، مسأله‌كم اهمیتی نبود. خلیفه و یارانش نیز نمی‌توانستند در برابر این امر بی‌تفاوت باشند؛ چراكه عدم شركت حضرت در فتوحات و انزوای وی می‌توانست این سؤال را در اذهان‌مسلمانان برانگیزاند كه چرا علی بن ابی طالب با آن همه سابقه درخشان در نبردهای‌گذشته‌، اكنون كه زمان انتشار اسلام در سرزمین‌های كفر و شرك رسیده است‌، بی‌تفاوت‌یا منزوی است‌؟
    به طور قطع بسیاری ـ اگر نگوییم همه‌ ـ می‌دانستند كه ترس او از مرگ‌ یا سستی از جهاد، عامل این مسأله نبوده است‌؛3 از این رو خلیفه و یارانش می‌كوشیدندبا ورود و شركت دادن علی (علیه السلام)در فتوحات از یك طرف‌، زمینه طرح چنین پرسش وابهامی را از بین ببرند و با ورود او به عرصه فتوحات‌، اعتبار و مشروعیت چنین اقدامی رادر اذهان بسیاری از هواخواهانش به ویژه بنی هاشم مستحكم سازند و از سوی دیگر، ازمهارت‌ها و تجارب جنگی آن حضرت در فتح شهرها استفاده كنند.



    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  11. صلوات ها 6


  12. #6

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,905
    حضور
    84 روز 15 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40518



    علی (علیه السلام)كه نمی‌خواست با حضور و شركت مستقیم در فتوحات بر سیاست‌های‌خلیفه مهر تأیید بزند و در یك كلام‌، موید خلفا باشد، در این جهت موضعی «بی‌طرفانه‌»یا حداكثر «مشاورانه‌» اتخاذ كرد.
    طبق بعضی از گزارش‌های تاریخی‌، ابوبكر برای فتح‌شام از اصحاب نظرخواهی كرد. هركس نظری داد كه مورد پذیرش وی واقع نشد، ولی‌نظر علی (علیه السلام)را پذیرفت‌.
    حضرت در این باره فرمود: «چه خلیفه خود به این نبردروی آورد و چه لشكری از جانب خویش روانه كند، در هر دو حال پیروز خواهد بود.
    زیرا از پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) شنیده است كه آیین اسلام بر همه ادیان غلبه خواهد كرد.»

    آن گاه‌علی (علیه السلام)خلیفه رابه صبرو استقامت در این امر سفارش نمود.
    ابوبكر در حالی كه ازشنیدن چنین خبری خوشحال شده بود، مسلمانان را به جهاد با تحریك و تشویق رومیان‌نمود و آنان را به اطاعت از خدا و پیروی از فرماندهانشان امر كرد.4

    سپاه اسلام با مجاهدت‌ها و فداكاری‌های زیاد مسلمانان به پیروزی نایل آمد. خبرپیروزی بر رومیان و در نتیجه فتح شام‌، زمانی به مدینه رسید كه ابوبكر مرده و عمر بهجای او بر مسند خلافت تكیه زده بود.



    1. ابو محمد احمد بن اعثم الكوفی‌، كتاب الفتوح‌، تحقیق‌: علی شیری‌، ج‌1، ص 79به بعد و احمد بن یحیی بن‌جابر البلاذری‌، فتوح البلدان‌، تعلیق رضوان محمد، ص 115به بعد.
    2. چنان كه حضرت در این‌باره می‌فرماید:«هل احد منهم اشد لها مراسا واقدم فیها مقاما منی‌، لقد نهضت‌فیها ومابلغت العشرین‌؛ آیا یكی از آنها (قریش‌) تجربه‌های جنگی دشوار مرا دارد؟ و آیا در پیكار توانست ازمن پیشی بگیرد؟ هنوز بیست ساله نشده بودم كه در میدان نبرد حاضربودم‌». (نهج البلاغه‌، تحقیق صبحی‌صالح‌، خطبه 27).
    3. حضرت نیز در این زمینه می‌فرماید:«و الله لو تظاهرت العرب علی قتالی لما ولیت عنها؛ به خدا سوگند،اگر عرب تماما در كارزار با من رو برو شوند به آنان پشت نمی‌كنم‌». (نهج البلاغه‌، همان‌، نامه 45).
    4. ابن اعثم‌، همان‌، ج 1، ص 80ـ81؛ محمدبن عبداللّه الازدی‌، تاریخ فتوح الشام‌، تحقیق عبدالمنعم عبدالله‌عامر، ص‌4ـ54 و احمد بن ابی‌یعقوب بن وهب بن واضح (یعقوبی )، تاریخ الیعقوبی‌، ج‌2، ص 133.


    ادامه دارد...!!
    ویرایش توسط رضا : ۱۳۹۰/۰۲/۲۲ در ساعت ۰۰:۱۶
    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  13. صلوات ها 7


  14. #7

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,905
    حضور
    84 روز 15 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40518



    علی (علیه السلام)و فتوحات در عصر عمر

    علی بن ابی طالب در برابر فتوحات این دوران‌، همان موضعی را اتخاذ كرد كه در دوران‌خلیفه اوّل در پیش گرفته بود؛ امّا چون در این عصر، فتوحات دامنه‌ی‌گسترده تری‌داشت‌، نقش علی (علیه السلام)نسبت به دوران ابوبكر در این باره‌، ملموس‌تر و چشم‌گیرتر بود.
    باتوجه به سابقه درخشان علی (علیه السلام)در امور جنگی ـ چنان كه قبلاً نیز اشاره شد ـ خلیفه دوم‌نیز نمی‌توانست از همكاری‌ها و رهنمودهای حضرت در این زمینه غافل باشد.
    او كه‌نمی‌توانست علی (علیه السلام)را به طور مستقیم به همكاری و شركت در فتوحات حاضر كند،تلاش می‌كرد تا از دیدگاه‌ها و راهنمایی‌های آن حضرت بهره مند شود.
    امیرمؤمنان‌«ع»نیز چون نمی‌توانست نسبت به سرنوشت اسلام و مسلمانان بی تفاوت باشد، فقط درقالب مشاوره و ارائه دیدگاه‌های خویش‌، هم چون یك كارشناس برجسته نظامی‌، آنان رادر این امر همراهی می‌كرد.
    در هیچ یك از مآخذ تاریخی و حدیثی‌، شركت علی (علیه السلام)درفتوحات این دوران گزارش نشده است‌.

    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  15. صلوات ها 6


  16. #8

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,905
    حضور
    84 روز 15 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40518



    چنان‌كه نه تنها در هیچ یك از منابع دیده نشده‌است كه عُمَر از او نظر مشورتی خواسته باشد و آن حضرت ارایه نكرده باشد، بلكه‌(چنان كه خواهیم نوشت‌) بنابر روایتی از امام باقر(علیه السلام)، عمر امور حكومت را كه ازمهم‌ترین آنها مسأله فتوحات بود، با نظر خواهی از علی (علیه السلام)به سامان می‌رساند.1
    نكته مهم دیگر در این باره آن است كه نباید تصور شود عدم شركت علی (علیه السلام)درفتوحات این عصر به دلیل سیاست عمر مبنی بر عدم آلوده كردن صحابه به امور2 یا به سبب‌ممنوعیت خروج مهاجران از مدینه بوده‌؛3 چرا كه اگر چنین منعی درباره تمام مهاجران‌قرشی پذیرفته شود، حداقل درباره علی (علیه السلام)قابل پذیرش نیست‌.
    چنان‌كه بعضی از گزارش‌هاحاكی از آن است كه عمر از امام‌(علیه السلام) تقاضای شركت در فتوحات می‌كردند؛ امّا علی (علیه السلام)خودامتناع می‌ورزید. مسعودی در این باره می‌نویسد: «چون عمر درباره جنگ با ایرانیان از عثمان‌نظرخواهی كرد، عثمان در جواب گفت‌: سپاه اعزام كن و هركدام را با سپاه بعدی تقویت نماو مردی را بفرست كه در كار جنگ تجربه و بصیرت كافی داشته باشد. عمر گفت‌: آن كیست‌؟

    عثمان گفت‌: علی بن ابی طالب‌.
    عمر گفت‌:پس او را ببین و با او گفت و گو كن‌. بنگر آیابه این كار تمایل دارد یا نه‌؟! عثمان با علی (علیه السلام)در این باره مذاكره كرد، امّا علی (علیه السلام)این راخوش نداشت و ردّ كرد.4

    دلیل چنین تمایلی را شاید بتوان در این دانست كه خلفا بیشتر خشنود می‌شدندمردم‌، علی (علیه السلام) را به عنوان یك فرمانده نظامی تحت فرمان حكومت بشناسند تا رقیبی‌توانا و قدرت‌مند كه با بیانات رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم) با آنان احتجاج و استدلال می‌كند.
    بنابراین‌، علی (علیه السلام)به‌رغم آنكه حق خویش را به وسیله خلفا پایمال شده می‌دید،هرگاه خلیفه از او در این خصوص یا در هر موردی از مسائل مهم امت اسلامی نظری‌مشاورانه می‌خواست‌، آن حضرت هرگز دریغ نمی‌كرد.


    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  17. صلوات ها 6


  18. #9

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,905
    حضور
    84 روز 15 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40518



    اگر به تمام دیدگاه‌های علی‌«ع»كه به درخواست خلیفه در باره فتوحات اظهار شده است‌، با دقت نگریسته شود، ایننتیجه به دست می‌آید كه هر زمان خلیفه به نظرهای علی (علیه السلام)در این باره‌، عمل می‌كرد،چیزی جز پیروزی‌، نصیب سپاه اسلام نمی‌شد.
    نمونه‌هایی از دیدگاه‌های حضرت رادرباره نبرد جسر،5 فتح نهاوند،6 جنگ با رومیان‌،7 فتح بیت المقدس‌،8 فتح خراسان‌،9 وفتح شوش‌10 در اخبار و گزارش‌های فتوحات می‌توان یافت‌.

    1. شیخ صدوق‌، الخصال‌، ج‌2، ص‌424 و محمد بن محمد بن نعمان (شیخ مفید)، الاختصاص‌، تصحیح وتعلیق علی اكبر غفاری‌، ص‌173.
    2. سیوطی‌، تاریخ الخلفاء، تحقیق محمد محیی الدین عبدالحمید، ص‌106.
    3. یعقوبی‌، همان‌، ج‌2، ص 157ـ158 و ابن ابی الحدید، همان‌، ج‌2، ص‌159 و ج 9، ص‌29ـ30.
    4. مسعودی‌، مروج المذهب و معادن الجوهر، تحقیق سعید محمد اللّحام‌، ج‌2، ص‌311. بلاذری نیز به این‌موضوع به صورت اختصار اشاره كرده است‌: عمر از علی (علیه السلام)خواست برای فرماندهی سپاه اسلام به قادسیه‌برود، اما علی (علیه السلام)تقاضای عمر را ردّ كرد. (بلاذری‌، فتوح البلدان‌، ص‌255).
    5. مسعودی‌، همان‌، ج‌2، ص‌310.
    6. نهج البلاغه‌، صبحی صالح‌، خ‌146؛ احمد ابن اعثم‌، همان‌، ج‌2، ص‌293ـ295 و ابوحنیفه دینوری‌، همان‌،ص‌34ـ135؛ طبری‌، همان‌، ج‌3، ص‌212 و ابن ابی الحدید، همان‌، ج‌9، ص‌100ـ101.
    7. نهج البلاغه‌، خ‌134؛ یعقوبی‌، همان‌، ج‌2، ص‌1334 و ابن ابی الحدید، همان‌، ج‌8، ص‌296ـ298.
    8. ابوعبداللّه واقدی‌، فتوح الشام‌، راجعه و قدم له عبدالرؤوف سعد، اسكندریه‌، ج‌1، ص‌306؛ تقی الدین‌حموی‌، ثمرات الاوراق فی المحاضرات‌، چاپ شده در حاشیه كتاب «المستطرف‌»، ج‌2.
    9. ابن اعثم‌، همان‌، ج‌2، ص‌320ـ321.
    10. همان‌، ص‌274.

    ادامه دارد...!!
    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  19. صلوات ها 6


  20. #10

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,905
    حضور
    84 روز 15 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40518



    علی (علیه السلام)و فتوحات عصر عثمان‌

    علی (علیه السلام)در عصر خلافت عثمان بر خلاف گذشته‌، كمتر در صحنه حضور می‌یافت وبه مشورت و همكاری در امور حكومت می‌پرداخت‌.
    از این رو هیچ گزارشی در مآخذتاریخی مبنی بر راهنمایی و ارائه نظر در امر فتوحات از سوی آن حضرت وجود ندارد.علّت چنین موضع‌گیری را باید در تفاوت شیوه خلافت عثمان با خلفای پیشین دانست‌.
    عثمان با مخالفت آشكار با كتاب خدا و سنت پیامبر«ص»، تعطیلی حدود الهی‌، حیف ومیل بیت المال و بخشش‌های بی‌حساب و كتاب به نزدیكان و خاندان اموی ، واگذاری‌مناصب و پست‌های مهم حكومتی به خاندان بنی‌امیه و بنی ابی‌معیط و سرانجام ضرب وشتم یاران پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) و تبعید آنان كه در نهایت چنین اعمالی منجر به قتل وی شد از امام‌علی (علیه السلام)فاصله گرفت و امام‌(علیه السلام) به سبب صدور چنین اعمالی از عثمان كه در تضادآشكار با قرآن و سیره رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم) بود، به همكاری با عثمان به شیوه همكاری باخلفای پیشین حاضر نشدند. با این همه‌، مآخذ تاریخی از حضور بعضی از یاران‌امیرمؤمنان (علیه السلام)همانند حذیفة بن الیمان‌،1 سلمان فارسی2 و ـبنا بر قولی‌ـ براء بن عازب3 در فتوحات دوران خلافت عثمان خبر داده‌اند.



    1. طبری‌، ، ج‌3، ص‌323.
    2. همان‌، ص‌351ـ352؛ محمد بن محمد بن النعمان (شیخ مفید)، الارشاد، تحقیق مؤسسة آل‌البیت‌:، ج‌2،ص‌73؛ عبداللّه عبدالعزیز البكری الاندلسی‌، معجم ما استعجم‌، تحقیق مصطفی السقّا، ج‌1، ص‌276 (ذیل‌كلمه‌: بَلَنْجَر)؛ ابوالمؤید الموفق بن احمد المكّی (اخطب خوارزم‌)، مقتل الحسین‌، تحقیق محمد السماوی‌،ج‌1، ص‌323؛ محمد بن الفتّال النیشابوری‌، روضة‌الواعظین‌، تصحیح و تعلیق حسین الاعلمی‌، ص‌197 و نجم‌الدین جعفر بن محمد بن جعفر بن هبة اللّه بن نما الحلّی‌، مثیر الاحزان‌، ص‌47.
    3. ابن عبدالبر القرطبی‌، همان‌، ج‌1، ص‌241 و احمد بن علی بن حجر العسقلانی‌، الاصابة فی تمییز الصحابة‌،تحقیق و تعلیق عادل احمد عبدالموجود و علی محمد معوّض‌، ج‌1، ص‌412.


    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  21. صلوات ها 6


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. تایید """""باطل""""" آری یا خیر ؟
    توسط حامد در انجمن مدیریت محتوا
    پاسخ: 12
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۹/۲۹, ۰۰:۰۶
  2. پاسخ: 126
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۷/۲۲, ۱۰:۲۴
  3. ""موجودات خردمند فضایی""
    توسط حامد در انجمن علم و دین
    پاسخ: 18
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۶/۱۲, ۱۸:۳۴
  4. یک بحث داغ: "اسلام" و "ملی گرایی"
    توسط حامد در انجمن ولایت فقیه و حکومت اسلامی
    پاسخ: 16
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۲/۱۸, ۱۱:۲۵
  5. """""""+++راستی،مهدی کیست؟؟+++"""""""""""
    توسط ستاره زهراء در انجمن مهدویت و آخرالزمان
    پاسخ: 3
    آخرين نوشته: ۱۳۸۹/۱۱/۰۶, ۱۷:۳۶

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود