صفحه 1 از 5 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: "فیریک جدید" دین و عالم معنا را باور پذیرتر می کند ؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682

    "فیریک جدید" دین و عالم معنا را باور پذیرتر می کند ؟




    سلام
    بر عکس ادعای بعضی مغرورین به علوم تجربی هر روز علم به مرزهای دین نزدیکتر می شود و می توان این پیش بینی را داشت که متون دینی در آینده ای نزدیک بهترین منبع برای تحقیقات علمی عمیق درشناخت جهان خواهد بود .
    برعکس کسانی که دلایل علمی را برای رد عقاید دینی می آورند ما هر چه نگاه می کنیم نه تنها تضادی نمی یابیم بلکه بیانی نو را در پیش روی خود می بینیم که حقیقتی کلی را برای ما روشنتر می سازد
    شاید تا چندی پیش وجود عوالم دیگر باور پذیر نبود اما در فیزیک نوین یا همان فیزیک کوانتوم عوالم تو در تویی برای جهان ترسیم می شود که از نگاه و آگاهی عادی ما پنهان است .
    نمی خواهم بگویم عالم معنایی که در دین مطرح می شود همان عوالم تو در توی فیزیک کوانتوم است اما این تقریب نگاهها بشارت دهنده است .
    یکی از اصول فیزیک کوانتوم وجود جهان احتمالات بجای جهان قطعی و حتمی است . این بیان با تعابیر ساده دینی خیلی واضح بیان شده اند . در روایات وقتی از قضا و قدر سخن به میان می آید همیشه یک راهی برای تغییر لحاظ می شود . حتی دعا را رد کننده قضای حتمی می دانند . این تشابه بیانات برای اهل تفکر نشانه ها دارد .
    نظر شما چیست ؟ آیا علم و دین ( به زعم کسانی که آندو را متضاد می دانند ) روزی آشتی می کنند ؟
    مهمترین سوالی که اینجا می توان مطرح کرد آنستکه :
    ماده چیست ؟ مرز میان ماده و معنا کجاست ؟ آیا مرزی وجود دارد ؟ آیا نگاه و توجهی خاص به یک حقیقت واحده ماده ساز و معنا ساز است ؟
    دوستانی که فیزیک خوانده اند اینجا وارد شوند خیلی خوب است .
    موفق باشید

    ویرایش توسط حامد : ۱۳۹۰/۰۲/۱۸ در ساعت ۲۲:۴۴
    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  2. صلوات ها 3


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط حامد نمایش پست ها
    ماده چیست ؟ مرز میان ماده و معنا کجاست ؟ آیا مرزی وجود دارد ؟ آیا نگاه و توجهی خاص به یک حقیقت واحده ماده ساز و معنا ساز است ؟
    سلام
    تعیین حد ماده تعیین کننده خواهد بود . ماده چیست ؟ تعبیر جسم و جسمانی که از گذشته و حتی در متون دینی بوده است شامل تمام مراتبی است که اکنون برای ماده یافت شده یا فقط بعدی از آنرا شامل می شود ؟
    آنچه که در فلسفه مطرح است این است که هستی دو قوس نزولی و صعودی دارد . هستی در قوس نزولی خود از فوق تجرد به تجرد و از تجرد به ماده منتهی می شود . در قوس صعود عکس این قضیه اتفاق می افتد یعنی از ماده به تجرد محدود و سپس به تجرد بالاتر و نهایتا به فوق تجرد استمرار می یابد .
    در این قوس نزول و صعود مرتبه ماده وجود دارد . خوب این ماده چیست ؟ منظور از جسم و ماده چیست ؟ آیا جسم و ماده بر آنچه که تا به حال بعنوان ماده ( در فیزیک ) شناخته ایم منطبق می شود یا بر آنچه بعنوان جسم ، محسوس و ملموس ماست ( جسم عرفی ) ؟
    این سوال بسیار مهمی است . دوستان نظرات خود را مطرح بفرمایند .
    ادامه دارد انشاء الله
    موفق باشید

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  5. صلوات ها 2


  6. #3

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط حامد نمایش پست ها
    آیا جسم و ماده بر آنچه که تا به حال بعنوان ماده ( در فیزیک ) شناخته ایم منطبق می شود یا بر آنچه بعنوان جسم ، محسوس و ملموس ماست ( جسم عرفی ) ؟
    سلام
    ما برای بررسی این موضوع هیچ راهی نداریم جز اینکه بر دانسته هایی از اهل معنا و اهل ماده اعتماد کنیم .
    فیزیک دانان قائلند به اینکه ماده مراتبی دارد . یعنی آنچه که ما با ادراک عادی خود احساس می کنیم مرتبه ای از مراتب عالم ماده است . این عالم مراتب دیگری هم دارد . اگر در مراتب عالم ماده صعود کنیم می توانیم منظومه شمسی را ببینیم و همینطور در مرتبه بالاتر کهکشانها را . این صعود در حجم بیشتر است اما نزول در حجمهای کوچکتر از خودمان منجر به مشاهده عالم مولکولی بعد عام اتمی و بعد عوالم دیگری مثل عالم تارهاست .
    آنچه که در همه این عوالم ثابت شده است حرکت است . یعنی عالم ماده در تمام مراتبی که اکنون کشف شده متحرک است . همین اندازه از یافته علمی کافی است که نتیجه بگیریم عالم ماده کشف شده تا امروز نمی تواند آن حقایق معنوی باشد که در متون دینی آمده است چه اینکه ویژگی اساسی مجردات ثابت بودن است البته این ثبات از ثبات در اقسام مقولات فراتر است بلکه ذاتشان برخوردار از ثبات است . ثبات مجردات از قبیل ثبات یک فرمول ریاضی است
    تا اینجا می توان حکمی در حد اطمینان داشت که عالم مادی با همه مراتبش غیر از مجردات است .
    ما از این جهت این حکم را اطمینان بخش و نه یقینی دانستیم که هنوز تمام ابعاد عالم مادی کشف نشده است .
    اما هیچ بعید نیست همین عالم مادی دارای شباهتهایی به عالم مجردات باشد که موجب شگفتی شود .
    ادامه دارد انشاء الله
    موفق باشید

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  7. صلوات ها 2


  8. #4

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط حامد نمایش پست ها
    اما هیچ بعید نیست همین عالم مادی دارای شباهتهایی به عالم مجردات باشد که موجب شگفتی شود .
    سلام
    یکی از مشکلات سخت در تفکیک ماده از معنا ارتباط تگاتنگ آندو است . تقریبا هیچ اثر معنوی در عالم ماده بی اسباب نیست . این قانون عالم ماده است چه اینکه ظهور مادی مستلزم تلبس به ماده است فلذا هر امر معنوی که بخواهد در متن عالم مادی ظهوری داشته باشد باید از راه اسباب مادی وارد شود . با این حال وجدانیات انسانها ایشان را در هدایت به امر مجرد غیر مادی کمک می کند چه اینکه انسان مانند خود عالم بیرون دارای همه مراتب وجود از ماده تا معناست فلذا با دقت نظر می تواند حقایق معنوی را کشف کند .
    مشکل دیگر اینستکه نسبت ماده و معنا نسبت دو شی جدا از هم مثل دو سیب کنار هم نیست بلکه شبیه نسبت نور و لیوان است . چطور نور در لیوان و لیوان در نور است . ماده و معنا نیز چنین نسبتی را با هم دارند . در عین در هم بودن با هم ممزوج هم نمی شوند . این در متن یکدیگر بودن باز اسباب مشکل بودن تفکیک است . البته این نگاه از آن نگاه عادی ( مثال دوسیب ) کارسازتر است با این حال خالی از صعوبت فهم نیست
    ادامه دارد انشاء الله
    موفق باشید

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  9. صلوات ها 2


  10. #5

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    230
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    282



    با سلام؛
    نقل قول نوشته اصلی توسط حامد نمایش پست ها
    بر عکس ادعای بعضی مغرورین به علوم تجربی هر روز علم به مرزهای دین نزدیکتر می شود
    برعکس ادعای برخی، این دین است که سعی می کند خود را به مرزهای علم نزدیک کند. تا همین سه چهار قرن پیش مسیحیان می گفتند زمین ثابت و خورشید می چرخد اما بعد که معلوم شد غلط است آمدند گفتند که در دین چنین چیزی گفته نشده است و یا قبلا گفته می شد که انسان از گل و به صورت دفعی به وجود آمده ولی بعدا معلوم شد که نه تنها در دین چنین چیزی گفته نشده بلکه در آن به صراحت گفته شده که موجودات با تکامل به وجود آمده اند. قبلا گفته می شد که دنیا در شش روز به وجود آمده بعدا معلوم شد که در شش دوران به وجود آمده است. پس این دین است که خود را به علم نزدیک می کند. اینجا به یاد یک سخن از مرحوم دکتر ارانی افتادم:
    "مذهب با آن که حقیقتأ دائمأ در تغییر است، معتقدین و پیشوایان آن، آن را جامد و دائمأ صحیح و لایتغییر می‌دانند. اما مذهب مطابق با معلومات زمان اصلاح می‌گردد. ولی دیگر «مذهب اصلاح شده» آخرین درجه ترقی مذهب است."

    نقل قول نوشته اصلی توسط حامد نمایش پست ها
    از اصول فیزیک کوانتوم وجود جهان احتمالات بجای جهان قطعی و حتمی است . این بیان با تعابیر ساده دینی خیلی واضح بیان شده اند . در روایات وقتی از قضا و قدر سخن به میان می آید همیشه یک راهی برای تغییر لحاظ می شود . حتی دعا را رد کننده قضای حتمی می دانند . این تشابه بیانات برای اهل تفکر نشانه ها دارد .
    درست است که قوانین احتمال در مقیاس کوانتم حکم می راند ولی همان احتمال هم تحت قانون است و این گونه نیست که هرج و مرج باشد و با نذر و نیاز تغییر کند. در ثانی قانون علیت یکی از اصول اصلی خداشناسی است چنانچه استاد شهید مطهری این گونه می گوید:
    "گروهی اثبات خدا را در گرو خدشه وارد كردن بر قانون عليت و بر اصل‏ ضرورت علی و معلولی پنداشته‏اند ، يعنی در گرو همان چيزی كه اساسی ترين‏ پايه اثبات وجود خداوند است ، نه تنها اساسی ترين پايه اثبات وجود خداوند ، بلكه اساس قبول هر نظريه علمی و فلسفی است ."
    بنابراین اینکه در نظریه کوانتم اصل علیت نقض می شود معلوم نیست که آیا این به نفع و یا به ضرر عالم معناست.
    نقل قول نوشته اصلی توسط حامد نمایش پست ها
    ماده چیست ؟ مرز میان ماده و معنا کجاست ؟ آیا مرزی وجود دارد ؟ آیا نگاه و توجهی خاص به یک حقیقت واحده ماده ساز و معنا ساز است ؟
    اینجا تعریفی که لنین از ماده ارائه داده است را می آورم (البته آوردن آن به معنی تائید همه آن توسط بنده نیست):

    "لنین مفهوم ماده را به مثابه یک مقوله فلسفی توضیح می‌دهد و روشن می‌کند که مقصود از آن تمامی واقعیت عینی است که انسان با آن، یعنی با این واقعیت، توسط حواس پنجگانه خویش آشنا می‌شود. واقعیت عینی مستقل از حواس وجود دارد ولی توسط حواس منعکس می‌شود. پس، آن شاخص‌های اساسی و عام که در همه اشیاء و پدیده‌ها مشترک است و توسط مقوله «ماده» بیان می‌گردد عبارت‌اند از آن که:
    1. همه آن‌ها مادی هستند، به طور عینی و مستقل از شعور ما وجود دارند.
    2. همه آن‌ها از طریق خواص مختلف خود(نظیر رنگ و بو، مزه و صدا و حرارت و ابعاد و غیره) روی ارگان‌های حس ما تأثیر می‌گذارند و متناسب با آن احساس ویژه‌ای را به وجود می‌آورند.
    پس اولا تأکید می‌کنیم که مفهوم بیان کننده واقعیت عینی ماده یک مفهوم مربوط به علم فیزیک یا شیمی یا سایر علوم مشخص نیست، بلکه یک مقوله فلسفی است.
    ثانیا تأکید می‌کنیم که مفهوم ماده به مثابه یک مقوله فلسفی را نباید با خود ماده که عبارت از واقعیت عینی مستقل از احساس انسان و مستقل از هر گونه مفهوم و مقوله فلسفی، اشتباه کرد مقوله فلسفی «ماده» بازتاب وجود عینی جهان، واقعیت عینی خارج از ما در شعور ماست."
    ویرایش توسط naghad : ۱۳۹۰/۰۲/۲۴ در ساعت ۱۰:۰۷

  11. صلوات ها 2


  12. #6

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط naghad نمایش پست ها
    برعکس ادعای برخی، این دین است که سعی می کند خود را به مرزهای علم نزدیک کند. تا همین سه چهار قرن پیش مسیحیان می گفتند زمین ثابت و خورشید می چرخد اما بعد که معلوم شد غلط است آمدند گفتند که در دین چنین چیزی گفته نشده است و یا قبلا گفته می شد که انسان از گل و به صورت دفعی به وجود آمده ولی بعدا معلوم شد که نه تنها در دین چنین چیزی گفته نشده بلکه در آن به صراحت گفته شده که موجودات با تکامل به وجود آمده اند. قبلا گفته می شد که دنیا در شش روز به وجود آمده بعدا معلوم شد که در شش دوران به وجود آمده است. پس این دین است که خود را به علم نزدیک می کند. اینجا به یاد یک سخن از مرحوم دکتر ارانی افتادم: "مذهب با آن که حقیقتأ دائمأ در تغییر است، معتقدین و پیشوایان آن، آن را جامد و دائمأ صحیح و لایتغییر می‌دانند. اما مذهب مطابق با معلومات زمان اصلاح می‌گردد. ولی دیگر «مذهب اصلاح شده» آخرین درجه ترقی مذهب است."
    سلام
    در این مطلب طولانی یک خلط مبحث آشکار و نتیجه گیری غلط است و آن اینکه :
    دین را با فهم دینداران از دین یکی گرفته اند و آنگاه کوتاه آمدن دینداران ( آن هم مسیحی ) را از مواضع خود بعنوان نزدیک شدن دین به علم محسوب کرده اند

    نقل قول نوشته اصلی توسط naghad نمایش پست ها
    درست است که قوانین احتمال در مقیاس کوانتم حکم می راند ولی همان احتمال هم تحت قانون است و این گونه نیست که هرج و مرج باشد و با نذر و نیاز تغییر کند. در ثانی قانون علیت یکی از اصول اصلی خداشناسی است چنانچه استاد شهید مطهری این گونه می گوید: "گروهی اثبات خدا را در گرو خدشه وارد كردن بر قانون عليت و بر اصل‏ ضرورت علی و معلولی پنداشته‏اند ، يعنی در گرو همان چيزی كه اساسی ترين‏ پايه اثبات وجود خداوند است ، نه تنها اساسی ترين پايه اثبات وجود خداوند ، بلكه اساس قبول هر نظريه علمی و فلسفی است ." بنابراین اینکه در نظریه کوانتم اصل علیت نقض می شود معلوم نیست که آیا این به نفع و یا به ضرر عالم معناست.
    گرچه من از نظریه کوانتوم جز بیانات کلی نمی دانم اما قائل شدن به احتمالات به معنای نفی علیت نیست بلکه به معنای امکان ظهور علت در چهره های مختلف خود است هرچند در نهایت یکی از آنها متعین می گردد و سایر گزینه ها منتفی می شود
    دیگر اینکه نذر و نیاز نیز یک سبب تکوینی است و می تواند تاثیر گذار باشد . چطور یک نظریه علمی می گوید :
    باد ناشی از بال یک پروانه می تواند یک طوفان در آنسوی عالم ایجاد کند
    اما یک توجه معنوی تحت عنوان نذر نمی تواند اثری داشته باشد ؟

    نقل قول نوشته اصلی توسط naghad نمایش پست ها
    ثانیا تأکید می‌کنیم که مفهوم ماده به مثابه یک مقوله فلسفی را نباید با خود ماده که عبارت از واقعیت عینی مستقل از احساس انسان و مستقل از هر گونه مفهوم و مقوله فلسفی، اشتباه کرد مقوله فلسفی «ماده» بازتاب وجود عینی جهان، واقعیت عینی خارج از ما در شعور ماست."
    اتفاقا ما در این مورد حرف داریم
    از نظر ما هم ماده یک تلقی خاص از یک حقیقت خارجی است که نحو خاص ظهورش باعث ادراک ما از آن بعنوان ماده با اقتضائات ویژه می شود .
    انشاء الله اگر لازم باشد در این خصوص نظر خودمان را می آوریم
    موفق باشید

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  13. صلوات ها 2


  14. #7

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    230
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    282



    با سلام؛
    نقل قول نوشته اصلی توسط حامد نمایش پست ها
    دین را با فهم دینداران از دین یکی گرفته اند و آنگاه کوتاه آمدن دینداران ( آن هم مسیحی ) را از مواضع خود بعنوان نزدیک شدن دین به علم محسوب کرده اند
    بحث اصلی بر روی درست و غلط بودن دین نیست. بحث اصلی اینست که آیا دین می تواند کمک کننده باشد؟ وقتی ما نمی توانیم حقیقت درست مطالب دینی را برداشت کنیم و در این راه اشتباه می کنیم و برای یافتن معنی درست نیاز به علم جدید داریم دیگر چه نیازی به دین هست؟
    نقل قول نوشته اصلی توسط حامد نمایش پست ها
    باد ناشی از بال یک پروانه می تواند یک طوفان در آنسوی عالم ایجاد کند اما یک توجه معنوی تحت عنوان نذر نمی تواند اثری داشته باشد ؟
    بله می تواند تاثیر داشته باشد ولی این را بدون توسل به فیزیک جدید هم می توانستید بگویید.
    ویرایش توسط naghad : ۱۳۹۰/۰۲/۲۱ در ساعت ۰۱:۲۶

  15. صلوات ها 2


  16. #8

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    سلام
    نقل قول نوشته اصلی توسط naghad نمایش پست ها
    بحث اصلی بر روی درست و غلط بودن دین نیست. بحث اصلی اینست که آیا دین می تواند کمک کننده باشد؟ وقتی ما نمی توانیم حقیقت درست مطالب دینی را برداشت کنیم و در این راه اشتباه می کنیم و برای یافتن معنی درست نیاز به علم جدید داریم دیگر چه نیازی به دین هست؟
    این مباحث در دین مقصود بالذات نیستند . در دین انسانیت و کمالات انسانی از معرفت به رب و اخلاق و رفتار شایسته مطرح است . در دین انسان سازی در حد اعلای خود مطرح است نه پرداخت به به خلقت موجودات و انسان ووو به صورت جزئی . هرچند بیانات دینی راهگشای خوبی می توانند باشند . یعنی اشاراتی در منابع دینی به حقایق هستی هست که می تواند مورد استفاده دانشمندان قرار گیرد .
    پس علم تجربی در اصل و اساس مقصود خلقت انسان که رسیدن به کمال انسانی است حرفی برای گفتن ندارد .
    این که چندی است بحث تطبیقات منابع دینی بر مسائل علمی رونق یافته بخاطر علم پرستی ( به زعم خودشان ) انسان امروز است وگرنه این مباحث علمی در دین مقصود بالذات نیستند .
    برای دین زیاد مهم نیست که یک مومن به اصل خلقت آدم ع اعتقاد داشته باشد یا به خلقتش بعلاوه تمام جزئیاتش مهم آن است که او آدم گونه شود و با کسب طهارت باطنی اسماء الهی را از حقیقت عالم دریافت کند .

    نقل قول نوشته اصلی توسط naghad نمایش پست ها
    بله می تواند تاثیر داشته باشد ولی این را بدون توسل به فیزیک جدید هم می توانستید بگویید.
    ما به فیزیک متوسل نیستیم چه اینکه به تجربی روشن اهل ایمان و به باور کلام دین توسل را قبول داریم الا اینکه بحث ما بحث ارتباط فیزیک و مسائل دینی است چه اینکه امروز فیزیک مدعی فهم هستی است و ما می خواهیم ببینیم این فیزیک تا چه حدی بالا آمده است . اگر دقت کنید در اصل مباحث فیزیک حرف جدیدی ندارد الا اینکه او این مباحث را در عالم مادی اثبات کرده است . مثل همین قانون احتمالات که ما نمونه اش را از بحث قضا و قدر آوردیم .
    سعی داریم این تشابهات را پیدا کنیم و در صورت امکان ارتباط منطقی خوبی بین آنها بیابیم .
    موفق باشید

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  17. صلوات ها 2


  18. #9

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    230
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    282



    با سلام؛
    نقل قول نوشته اصلی توسط حامد نمایش پست ها
    در دین انسانیت و کمالات انسانی از معرفت به رب و اخلاق و رفتار شایسته مطرح است .
    این مباحث که فرمودید مربوط به جنبه شخصی دین می شود. اما جنبه دیگر دین که همان جنبه اجتماعی است نیازمند برداشت درست و دقیق است. احکام و مجازات های مذهبی نمونه بارز آن هستند و این احکام در جامعه که شامل افراد معتقد و غیر معتقد است اجرا می گردد. در حقیقت این احکام باید با تجربه و علم پایه ریزی شوند و گرنه برداشت های نادرست می تواند مخرب باشد. اما دیده می شود که این برداشت ها مسلم و بدیهی فرض می شوند و بدون چون و چرا اجرا می گردند. خوب اگر دین برای انسان سازی است و ربطی به علم ندارد نباید ربطی هم به حقوق و قضا (که آن هم علم است) داشته باشد و در این امور دخالتی داشته باشد.

  19. صلوات ها 2


  20. #10

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط naghad نمایش پست ها
    این مباحث که فرمودید مربوط به جنبه شخصی دین می شود. اما جنبه دیگر دین که همان جنبه اجتماعی است نیازمند برداشت درست و دقیق است. احکام و مجازات های مذهبی نمونه بارز آن هستند و این احکام در جامعه که شامل افراد معتقد و غیر معتقد است اجرا می گردد. در حقیقت این احکام باید با تجربه و علم پایه ریزی شوند و گرنه برداشت های نادرست می تواند مخرب باشد. اما دیده می شود که این برداشت ها مسلم و بدیهی فرض می شوند و بدون چون و چرا اجرا می گردند. خوب اگر دین برای انسان سازی است و ربطی به علم ندارد نباید ربطی هم به حقوق و قضا (که آن هم علم است) داشته باشد و در این امور دخالتی داشته باشد.
    سلام
    عرض شداین امور ( جزئیات علمی ) مقصود بالذات دین نیست . یعنی اینها هدف اولیه دین نیست . دین به دنبال اصلاح و تکمیل فضایل انسانی است بدنبال تعالی معنوی اوست .
    البته دین هم جنبه فردی دارد و هم جنبه اجتماعی چه اینکه اجتماع نقش بسیار عمیق و موثری در تربیت انسانی مردم دارد فلذا همه انبیاء با طواغیت درگیر بوده اند .
    اگر دین به عرصه اجتماع می آید بخاطر اینستکه جامعه یک واقعیت بزرگتر و تاثیر گذارتر است پس باید حقوق و قضا داشته باشد .
    و اما تجربی بودن حقوق و قضا به حسب انسانهایی است که علم کامل به مصالح و مفاسد ندارند نه خدایی که علم و حکمت مطلق است
    در هر جامعه قانون برای همگان اجرا می شود و استثناء ندارد .
    البته دین با ترغیب و تشویق بسیار به کسب علم انسانها را در مسیر فعلیت بخشیدن به این استعداد هدایت می کند و از مسائل علمی به اهم امور دخیل در سعادتش اکتفا نمود هرچند این کتاب بزرگ یعنی قرآن کریم کان علم است ولی زبان فهم خودش را می خواهد .
    موفق باشید

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




صفحه 1 از 5 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. تایید """""باطل""""" آری یا خیر ؟
    توسط حامد در انجمن مدیریت محتوا
    پاسخ: 12
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۹/۲۹, ۰۰:۰۶
  2. پاسخ: 126
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۷/۲۲, ۱۰:۲۴
  3. یک بحث داغ: "اسلام" و "ملی گرایی"
    توسط حامد در انجمن ولایت فقیه و حکومت اسلامی
    پاسخ: 16
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۲/۱۸, ۱۱:۲۵
  4. "مورچه" داناتر از ""سلیمان"" ؟؟؟
    توسط حامد در انجمن نبّوت خاصه
    پاسخ: 10
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۱/۰۹, ۱۷:۳۹
  5. """""""+++راستی،مهدی کیست؟؟+++"""""""""""
    توسط ستاره زهراء در انجمن مهدویت و آخرالزمان
    پاسخ: 3
    آخرين نوشته: ۱۳۸۹/۱۱/۰۶, ۱۷:۳۶

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 3

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود