جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: عرف یعنی چه ؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    آن که یک گوشه چشمش غم عالم ببرد
    نوشته
    33
    حضور
    10 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    140

    تعجب عرف یعنی چه ؟




    منظور از عرفى كه شارع مقدس در احكام معتبر مى‌داند چيست ؟

  2. صلوات ها 2


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,905
    حضور
    84 روز 15 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40521



    با سلام
    لغت عرف اصطلاحاً به عادت های افراد جامعه که دارای رنگ و صبغهء خاصی باشد، اطلاق می شود، مثلاً عرف مسلمانان ، عرف مسیحیان ، عرف ادبا و شاعران ، عرف ادیبان . مناطق و مکان های مختلف عرف مخصوص به خود دارند، مانند:عرف شمالی ها، عرف بندری ها، عرف چادر نشینان ، عرف بالاشهری هاو پایین شهری ها.
    حال آن چه مورد بحث باید باشد، عرف متشرعه و مسلمانان است . دین داران به خاطر دین داری شان تحت تأثیر آداب دینی خود می باشند و خُلق و خوی دینی به خود گرفته اند و در مجالس و نشست و برخاست ها وگفت و گوها دارای آداب و رسومی هستند که از دین متأثر است ، مثلاً در برخوردها به یک دیگر سلام می کنند یابه یک دیگر احترام می گذارند.
    بعضی از موضوعات احکام شرعی توسط عرف مشخص می شود، مثلاً می گویند آب مضاف پاک کننده نیست ؛ حال اگر در موردی شک داریم آب مضاف شده یا نه ، می گویند عرفاً ـ یعنی نزد عرف ـ اگر آب مضاف باشد و مردم بگویند آب مضاف است ، حکم شرعی بر آن مترتب خواهد بود.
    مثال دیگر، اگر کسی بخواهد مکان جدیدی را برای خود وطن قرار دهد، باید مدتی در آن جا بماند، تاعرف بگویند این آقا، این جایی شده است و از اهل آن جا حساب می شود. در این صورت حکم وطن که تمام بودن نماز و صحّت روزه است ، بر او مترتب می شود.
    اما درست نیست ؛ احکام از جانب خدا است و بعضی ازموضوعات توسط عرف مشخص می شود.
    این که هم درست نیست ، حتی موضوعاتی که توسط عرف مشخص می شود، این طور نیست که یک روز چیزی پذیرفته شود و روز دیگر ردّ شود. ثانیاً تغییرموضوع اگر باعث تغییر حکم شود، اشکالی ندارد. مثلاً اگر در زمانی خرید و فروش خون هیچ منفعت محلّل وحلال نداشت و خرید و فروش آن جائز نبود، حال اگر بر اثر پیشرفت علم پزشکی ، خون دارای منافع فراوانی باشد، خرید و فروش یا واگذاری و مصالحهء آن اشکالی نخواهد داشت . اگر اگر خوردن مواد چربی زا و قندزابرای انسانی ضرر نداشت ، حلال خواهد بود، ولی بر اثر بیماری فشار خون یا بیماری قند، خوردن برخی چیزهاحرام است ، چون به بدن ضرر می رساند.
    این گونه تغییرات به جهت عوض شدن موضوع ، اشکالی ندارد و موجب نگرانی نیست . درست مانند این که تا انسان سالم است ، غذاهای سرخ شده و کباب و ترشی می خورد و اشکالی ندارد، اما اگر سرماخوردگی پیدا کرد، نباید غذاهای چرب یا سرخ شده و یا ترش بخورد و اگر بخورد، کار حرامی انجام داده است .

    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  5. صلوات ها 5


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    491
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3623



    نقل قول نوشته اصلی توسط يه منتظر نمایش پست ها
    منظور از عرفى كه شارع مقدس در احكام معتبر مى‌داند چيست ؟
    با سلام
    منظور عرف آگاه به مسائل ومتدین است .
    استفتا از دفتر مقام معظم رهبری



  7. صلوات ها 4


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود