صفحه 1 از 14 12311 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: علت تفاوت در احکام جنسی در مرد و زن؟!

  1. #1

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    20,860
    حضور
    213 روز 1 ساعت 36 دقیقه
    دریافت
    245
    آپلود
    8
    گالری
    585
    صلوات
    151469

    علت تفاوت در احکام جنسی در مرد و زن؟!





    با سلام
    خدمت دوستان محترمم در انجمن کلام یکی از سئوالاتی که پرسشگران می پرسند فلسفه تفاوت در احکام جنسی مرد و زن است برای نمونه سئوال زیر را بیان می کنم.
    سئوال: مراجع می فرمایند: ترک همخوابی با زن بیشتر از چهار ماه جایز نیست. اگر در کمتر از این زمان موجب مفسده ای در زن شود بنابر احتیاط مرد باید تقاضای زن را قبول کند

    چر اسلام برای زن در این مورد اهمیت ویژه ای قائل نشده ؟ زن هم انسان است و ممکن است نیاز جنسی اش مانند مرد نوسان داشته باشد گاهی کم باشد و گاهی زیاد برای برخی کم و برای عده ای زیاد باشد؟


    گفتم مرا غم تو خوشتر ز شادمانی
    گفتا که در ره ما غم نیز شادمان است

  2. صلوات ها 19


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    سلام
    سوال

    نقل قول نوشته اصلی توسط حامی نمایش پست ها
    زن هم انسان است و ممکن است نیاز جنسی اش مانند مرد نوسان داشته باشد گاهی کم باشد و گاهی زیاد برای برخی کم و برای عده ای زیاد باشد؟
    جواب
    نقل قول نوشته اصلی توسط حامی نمایش پست ها
    اگر در کمتر از این زمان موجب مفسده ای در زن شود بنابر احتیاط مرد باید تقاضای زن را قبول کند
    موفق باشید
    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  5. صلوات ها 15


  6. #3

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    1,578
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    61
    آپلود
    31
    گالری
    0
    صلوات
    9349



    نقل قول نوشته اصلی توسط حامی نمایش پست ها

    با سلام
    خدمت دوستان محترمم در انجمن کلام یکی از سئوالاتی که پرسشگران می پرسند فلسفه تفاوت در احکام جنسی مرد و زن است برای نمونه سئوال زیر را بیان می کنم.
    سئوال: مراجع می فرمایند: ترک همخوابی با زن بیشتر از چهار ماه جایز نیست. اگر در کمتر از این زمان موجب مفسده ای در زن شود بنابر احتیاط مرد باید تقاضای زن را قبول کند

    چر اسلام برای زن در این مورد اهمیت ویژه ای قائل نشده ؟ زن هم انسان است و ممکن است نیاز جنسی اش مانند مرد نوسان داشته باشد گاهی کم باشد و گاهی زیاد برای برخی کم و برای عده ای زیاد باشد؟
    با سلام
    مطلبی قریب به همین رو حقیر در تاپیک «فقه و چالش های معاصر» مطرح کردم، این مطلب در اونجا موضوعیت نداشت و صرفا مثالی برای پیش بردن بحث بود اما مبانی اون مورد نقد قرار گرفت، به عنوان نمونه این پست هفتم اون تاپیکه:
    نقل قول نوشته اصلی توسط seyedziya نمایش پست ها
    با سلام
    این مطالب برگرفته ای از صفحات 45-43 کتاب «عقل فقهی»(تالیف حجت الاسلام عباس یزدانی) و صرفا نمونه هایی برای پیش بردن بحثه:

    مرد می تونه بدون عذر موجه زنش رو طلاق بده، مرد می تونه بدلیل خوره، کوری، برص، شلی و... عقد رو فسخ کنه، در صورتی که اگر خود مرد چنین باشه زن چنین حقی نداره، مرد می تونه درخواست آمیزش زنش رو اجابت نکنه، در حالیکه خودش حق داره هر وقت که اراده کنه، حتی وقتی زنش وسط نمازه، اون رو وادار به آمیزش کنه، و زن فقط سالی سه بار، اون هم به مدتی خیلی کوتاه، چنین حقی داره، مرد حق داره به زنش دروغ بگه، مرد می تونه مانع شرکت زنش در مراسم تشییع جنازه و دفن و ترحیم پدرش بشه و...

    حالا سوال اینه که آیا از منظر شیعه که داعیه ی عقلگرایی و بحث حسن و قبح عقلی رو داره، اینها بی عدالتی آشکار نیست؟(بنا به ایده ی حسن و قبح عقلی، عقل تا حد خوبی قادر بر تشخیص زشتی و زیبایی های اخلاقیه)، آیا پذیرفتن اشعری گونه ی این بی عدالتی آشکار به عنوان فقه اهل بیت(ع)، با تکیه بر خبر واحد مقبوله؟(اشعری گری از جمله از نظر همین بحث حسن و قبح عقلی در برابر دیدگاه عقلگرای شیعه است)، آیا اینها نشانه ای بر اشتباه در پروسه ی استنباط نیست؟...
    برای توضیح بیشتر به همون تاپیک «فقه و چالش های معاصر» مراجعه بفرمایید...


    ویرایش توسط seyedziya : ۱۳۹۰/۰۲/۱۲ در ساعت ۱۸:۴۴

    هُوَ الأَوَّلُ وَ الآخِرُ وَ الظَّاهِرُ وَ الْبَاطِن...(الحدید، 3.)

    وبلاگ من




  7. صلوات ها 8


  8. #4

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۹
    علاقه
    ائمه ی اطهار,شیعیان حقیقی,کتاب,ورزش مخصوصا از نوع رزمی
    نوشته
    517
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2913



    مرد می تونه بدون عذر موجه زنش رو طلاق بده، مرد می تونه بدلیل خوره، کوری، برص، شلی و... عقد رو فسخ کنه، در صورتی که اگر خود مرد چنین باشه زن چنین حقی نداره، مرد می تونه درخواست آمیزش زنش رو اجابت نکنه، در حالیکه خودش حق داره هر وقت که اراده کنه، حتی وقتی زنش وسط نمازه، اون رو وادار به آمیزش کنه، و زن فقط سالی سه بار، اون هم به مدتی خیلی کوتاه، چنین حقی داره، مرد حق داره به زنش دروغ بگه، مرد می تونه مانع شرکت زنش در مراسم تشییع جنازه و دفن و ترحیم پدرش بشه و...
    با سلام
    این قوانین را پیامبر (ص) گذاشتند؟

    ویرایش توسط عبد الزهرا : ۱۳۹۰/۰۲/۱۲ در ساعت ۲۰:۱۱
    مدعی گوید که با یک گل نمی گردد بهار
    من گلی دارم که عالم را گلستان میکند


  9. صلوات ها 9


  10. #5

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    علاقه
    نقد
    نوشته
    811
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3330



    با سلام
    این قوانین را پیامبر (ص) گذاشتند؟
    سلام
    نه!!!!!!
    اینا برداشتای فقهیه نه قوانین پیامبر

    اینجا رو بخون:
    فقه و چالش های معاصر

    این احکام باید تجدید نظر بشن


    حافظا می خور و رندی کن و خوش باش ولی / دام تزوير مکن چون دگران قرآن را
    وقتی عنان و افسار عقل آزاد شود و عقل، محبوس در سه زنجیز نباشد : هوای نفس،عادت دینی و اعمال دینی- تعصب بر تفکر و يا سنت گذشتگان یا این شرط ، این عقل آزاد صاحبش را به منزل نجات می رساند
    (
    شرح نهج البلاغه(ابن ابی الحدید)ج 20 ص 343، روایت شماره ی 950)

  11. صلوات ها 8


  12. #6

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۹
    علاقه
    ائمه ی اطهار,شیعیان حقیقی,کتاب,ورزش مخصوصا از نوع رزمی
    نوشته
    517
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2913



    نقل قول نوشته اصلی توسط منتقد نمایش پست ها
    اینا برداشتای فقهیه نه قوانین پیامبر
    خدا رو شکر!!!
    مدعی گوید که با یک گل نمی گردد بهار
    من گلی دارم که عالم را گلستان میکند


  13. صلوات ها 9


  14. #7

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط seyedziya نمایش پست ها
    حالا سوال اینه که آیا از منظر شیعه که داعیه ی عقلگرایی و بحث حسن و قبح عقلی رو داره، اینها بی عدالتی آشکار نیست؟(بنا به ایده ی حسن و قبح عقلی، عقل تا حد خوبی قادر بر تشخیص زشتی و زیبایی های اخلاقیه)، آیا پذیرفتن اشعری گونه ی این بی عدالتی آشکار به عنوان فقه اهل بیت(ع)، با تکیه بر خبر واحد مقبوله؟(اشعری گری از جمله از نظر همین بحث حسن و قبح عقلی در برابر دیدگاه عقلگرای شیعه است)، آیا اینها نشانه ای بر اشتباه در پروسه ی استنباط نیست؟...
    سلام
    هرچند دقت نظر بیشتر در احکام هیچ جای اشکالی ندارد ولی ظاهرا اصل یک موضوع فراموش شده است و آن اینکه :
    ازدواج یک قرار داد است و احکام مربوط به آن به عنوان شروط ضمن عقد شرعی محسوب می شوند پس :
    1- زن حق دارد ازدواج نکند
    2- زن حق دارد شروطی را به عقد اضافه کند و حق و حقوقی را برای خود تعیین نماید ( در حدی که شرع می پذیرد و موجب از بین رفتن ماهیت ازدواج نشود )
    3- مرد هم می تواند از حقوقی صرف نظر کند
    وقتی چنین راه حلهای وجود داشته باشد چه جای شکستن حرمت ادله شرعی بوسیله قیاس عقلی است ؟ مگر نه اینکه فرمودند : دین خدا با عقل مردم مقایسه نمی شود . اگر فرض را بر صحت صدور همین اخبار آحاد بگیریم شما یا هرکس دیگری جرات تبدیل و تغییر آنرا دارد ؟ ما که در یک دو رکعتی بودن نماز صبحش مانده ایم چه جای ادعای فهم عقل در این مباحث است ؟ حتی بزرگان فلاسفه هم هیچوقت وارد حوزه احکام عملی نشده اند . احکام شرعی حوزه اختصاصی ولایت الله است و حتی خود پیامبر ص هم در آن دخیل نمی شوند چه رسد به عقول آحاد رعیت امت ایشان .
    "ما لکم لا ترجون لله وقارا "

    سلوک کدام راه مطمئن تر و عاقلانه تر است ؟
    موفق باشید

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  15. صلوات ها 12


  16. #8

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    علاقه
    نقد
    نوشته
    811
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3330



    حکم خدا با احکام ثانویه و برداشتهای فقهی فرق میکنه بعضیا نمیتونند درک کنند که اختلاف در فتواها وجود داره،فکر میکنند هرمرجع تقلید هرچی بگه عین حکم خداست!!

    برداشت فقهی ،لزوما حکم خدا نیست


    حافظا می خور و رندی کن و خوش باش ولی / دام تزوير مکن چون دگران قرآن را
    وقتی عنان و افسار عقل آزاد شود و عقل، محبوس در سه زنجیز نباشد : هوای نفس،عادت دینی و اعمال دینی- تعصب بر تفکر و يا سنت گذشتگان یا این شرط ، این عقل آزاد صاحبش را به منزل نجات می رساند
    (
    شرح نهج البلاغه(ابن ابی الحدید)ج 20 ص 343، روایت شماره ی 950)

  17. صلوات ها 8


  18. #9

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    1,578
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    61
    آپلود
    31
    گالری
    0
    صلوات
    9349



    نقل قول نوشته اصلی توسط حامد نمایش پست ها

    هرچند دقت نظر بیشتر در احکام هیچ جای اشکالی ندارد ولی ظاهرا اصل یک موضوع فراموش شده است و آن اینکه :
    ازدواج یک قرار داد است و احکام مربوط به آن به عنوان شروط ضمن عقد شرعی محسوب می شوند پس :
    1- زن حق دارد ازدواج نکند
    2- زن حق دارد شروطی را به عقد اضافه کند و حق و حقوقی را برای خود تعیین نماید ( در حدی که شرع می پذیرد و موجب از بین رفتن ماهیت ازدواج نشود )
    3- مرد هم می تواند از حقوقی صرف نظر کند
    وقتی چنین راه حلهای وجود داشته باشد چه جای شکستن حرمت ادله شرعی بوسیله قیاس عقلی است ؟ مگر نه اینکه فرمودند : دین خدا با عقل مردم مقایسه نمی شود . اگر فرض را بر صحت صدور همین اخبار آحاد بگیریم شما یا هرکس دیگری جرات تبدیل و تغییر آنرا دارد ؟ ما که در یک دو رکعتی بودن نماز صبحش مانده ایم چه جای ادعای فهم عقل در این مباحث است ؟ حتی بزرگان فلاسفه هم هیچوقت وارد حوزه احکام عملی نشده اند . احکام شرعی حوزه اختصاصی ولایت الله است و حتی خود پیامبر ص هم در آن دخیل نمی شوند چه رسد به عقول آحاد رعیت امت ایشان .
    "ما لکم لا ترجون لله وقارا "

    سلوک کدام راه مطمئن تر و عاقلانه تر است ؟
    موفق باشید
    جناب حامد سوالی از شما دارم امیدوارم صادقانه و منصفانه پاسخ بدین، برای یک لحظه هر نوع ربط و نسبت این مطلب با دین و فهم دینی تعدادی از فقها رو کنار بذارین و برکنار از این ربط و نسبت ها تنها و تنها خود این مطلب رو از حیث عقلی صادقانه و منصفانه مورد قضاوت قرار بدین:
    ...مرد می تونه درخواست آمیزش زنش رو اجابت نکنه، در حالیکه خودش حق داره هر وقت که اراده کنه، حتی وقتی زنش وسط نمازه، اون رو وادار به آمیزش کنه، و زن فقط سالی سه بار، اون هم به مدتی خیلی کوتاه، چنین حقی داره...
    خب حاصل این تامل چیه؟ آیا اگه این مطلب رو در نظام فکری دیگه ای می دیدین، مثلا دین بودایی، اون رو تقبیح نمی کردین؟...

    از قرار معلوم نگاه شما شبیه نگاه جناب سجاده، حقیر پیش از این در همون تاپیک «فقه و چالش های معاصر» با جناب سجاد در این باره مباحثی رو مطرح کردم و در این تاپیک قصد تکرار اونا رو ندارم...

    این مطلب رو هم که در این تاپیک مطرح کردم برای این بود که وقتی سیل توجیهات صد من یه غاز بعضی دوستان در باب این قبیل مطالب شروع میشه:
    ...مرد می تونه درخواست آمیزش زنش رو اجابت نکنه، در حالیکه خودش حق داره هر وقت که اراده کنه، حتی وقتی زنش وسط نمازه، اون رو وادار به آمیزش کنه، و زن فقط سالی سه بار، اون هم به مدتی خیلی کوتاه، چنین حقی داره...
    بعضی از دوستان این قبیل مطالب رو به حساب دین مبین و شارع «حکیم» اون ننویسن، بلکه به حساب تعدادی از فقها بنویسن که از «عقلانیت دینی» فاصله گرفتن...


    ویرایش توسط seyedziya : ۱۳۹۰/۰۲/۱۲ در ساعت ۲۳:۱۴

    هُوَ الأَوَّلُ وَ الآخِرُ وَ الظَّاهِرُ وَ الْبَاطِن...(الحدید، 3.)

    وبلاگ من




  19. صلوات ها 11


  20. #10

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    سلام
    نقل قول نوشته اصلی توسط منتقد نمایش پست ها
    حکم خدا با احکام ثانویه و برداشتهای فقهی فرق میکنه بعضیا نمیتونند درک کنند که اختلاف در فتواها وجود داره،فکر میکنند هرمرجع تقلید هرچی بگه عین حکم خداست!! برداشت فقهی ،لزوما حکم خدا نیست
    ما از برداشتهای فقهی حرف نمی زنیم از اخبارآحاد حرف می زنیم . شما طوری از برداشتهای فقهی سخن می گویید که انگار فقها در برداشت از امثال من و شما کمترند . این نوع تصور تمام احکام شرعی را سست می کند اگر دقت بفرمایید .
    نقل قول نوشته اصلی توسط seyedziya نمایش پست ها
    جناب حامد سوالی از شما دارم امیدوارم صادقانه پاسخ بدین، برای یک لحظه هر نوع ربط و نسبت این مطلب با دین و فهم دینی تعدادی از فقها رو کنار بذارین و برکنار از این ربط و نسبت ها تنها و تنها خود این مطلب رو از حیث عقلی مورد قضاوت
    مشکل اساسی همین جاست که بنده به شما عرض می کنم گزاره های دینی را با عقل نسنجید و شما می فرمایید بسنجید شما اول امکان درک عقلی از مبانی احکام شرعی را ثابت بفرمایید بعد سراغ فهم بروید
    نقل قول نوشته اصلی توسط seyedziya نمایش پست ها
    بعضی از دوستان کم اطلاع این قبیل مطالب رو به حساب دین مبین و شارع «حکیم» اون ننویسن، بلکه به حساب تعدادی از فقها بنویسن که از «عقلانیت دینی» فاصله گرفتن...
    همان حرفی را که به خانم منتقد زدم به شما هم می زنم . یا باید تقلید را در تمام احکام بپذیرید یا خیر ؟ حد وسطی جز اجتهاد خود شما وجود ندارد . یعنی فقط وقتی می توانید رها از تقلید در باب شرعیات اظهار نظر بفرمایید که مجتهد باشید وگرنه نمی توانید در یک مساله ای که با عقل شما مشکل پیدا کرده تقلید را رد کنید و در جای دیگر که به مذاقتان چسبیده قبول . شما که خردمندید درست نیست ؟
    موفق باشید

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  21. صلوات ها 11


صفحه 1 از 14 12311 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از ۱۳۹۳/۰۹/۰۴, ۰۲:۱۸ : 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود