جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: مشکل "تناسخ" در معاد "جسمانی"

  1. #1

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682

    مشکل "تناسخ" در معاد "جسمانی"




    وقتی ما معاد را به صورت جسمانی تصور می کنیم
    در حقیقت تناسخ مردود را به نحو دیگری پذیرفته ایم ؟
    سلام
    یکی از مباحث بسیار جنجالی مابین متکلمین و فلاسفه بحث معاد جسمانی است .
    متکلمین قائلند که انسان پس از مرگ به عالم برزخ منتقل می شود و با برپایی قیامت به دنیا باز می گردد نتیجه این سخن ، جسمانی روحانی بودن معاد است
    فلاسفه به جسمانی بودن معاد نظر دیگری دارند آنها می گویند انسان در معاد بدن دارد اما بدن او مادی نیست و بازگشت به عالم جسمانی هم ندارد . انسان با مرگش معادش آغاز می شود و مراتب وجودی را از برزخ تا مافوق مقام تجرد خواهد پیمود که هیچیک مادی نیست پس بازگشتی به عالم جسمانی وجود ندارد .
    ایرادی که بر نظریه متکلمین وارد است این است که این بیان مستلزم تناسخی است که به اتفاق علمای اسلام مردود است .
    تناسخ چیست ؟
    بعضی از ایینها بخصوص آیینهای هندویی معتقدند روح انسان پس از مرگ در قالب موجودی دیگر به این دنیا باز می گردد و نحوه بازگشت آنرا اعمال دوره قبلی تعیین می کند و این رفت و آمد تا ابد ادامه می یابد
    خوب ربط معاد جسمانی و تناسخ چیست ؟
    اگر به بعضی آیات و روایات مربوط به حشر توجه کنیم ربط این دو مشخص می شود .
    در آیات بطور اجمال و در روایات بطور تفصیل بیان شده است که نحوه حشر انسانها در معاد به حسب ملکات نفسانی آنهاخواهد بود فلذا بعضی انسانها بصورت حیوان محشور می شوند
    خوب باید تا اینجا به شباهتها و بعضی نکات ظریف پی برده باشید .
    نکته ظریف : تناسخ یک برداشت غلط از حشر خاص انسانها در معاد است . محشور شدن انسانها به سبب اعمال و ملکات نفسانی وجه مشترک این دو دیدگاه است اما احیانا در یک برداشت غلط از متون اصلی آیینهای معتقد به تناسخ ، این تصور عامیانه صورت بوجود آمده است که این نحو معاد و بازگشت به این دنیاست آنهم بصورت مکرر .
    و اما اشکال اساسی که خود باید بدان پی برده باشید :
    فرق تناسخ و معاد جسمانی در چیست ؟
    ظاهرا تفاوت این دو در همان مقداری است که ما گفتیم برداشت غلط بوده است وگرنه در مابقی موارد شباهت غریبی وجود دارد .
    دقت کنید :
    معاد جسمانی : انسان به دنیا باز می گردد
    تناسخ : انسان به این دنیا باز می گردد
    معاد جسمانی : بعضی انسانها در صورت حیوانات محشور می شوند
    تناسخ : بعضی انسانها به شکل حیوانات به دنیا باز می گردند
    معاد جسمانی : معاد با جسم مادی است
    تناسخ : بازگشت به همین دنیای مادی است
    آیا تمام اشکالاتی که به تناسخ وارد می کنیم بر معاد جسمانی متکلمین وارد نیست ؟

    موفق باشید

    ویرایش توسط حامد : ۱۳۹۰/۰۲/۰۹ در ساعت ۱۷:۴۱
    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  2.  

  3. #2

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط حامد نمایش پست ها
    وقتی ما معاد را به صورت جسمانی تصور می کنیم در حقیقت تناسخ مردود را به نحو دیگری پذیرفته ایم ؟
    سلام
    پاسخ سوال فوق این است :
    اشکال اساسی که بر تناسخ وارد می شود بر معاد جسمانی وارد نیست .
    این اشکال آنستکه :
    در تناسخ بین فعلیت روح و بالقوه بودن جسم جدید مناسبتی نیست . به عبارت دیگر وقتی یک انسان می میرد روح او فعلیتهایی دارد لذا اگر بخواهد دوباره به جسمی تعلق بگیرد که می خواهد مراحل تکامل را از نو آغاز کند در حقیقت فعلیتهای روح بالقوه شده است و این سیر قهقرایی در تکامل از نظر فلسفه محال است
    اما این مشکل در معاد جسمانی وجود ندارد چون روح نمی خواهد به جسمی تعلق بگیرد که مراحل تکامل را به تدریج طی می کند بلکه روح به جسمی متناسب با فعلیتهای خودش تعلق می گیرد و این چیزی است که مساله رجعت را نیز پشتیبانی می کند .
    البته هرچند این پاسخ پاسخ صحیحی است اما معاد جسمانی را از اشکالات دیگر مبرا نمی کند .
    اشکال اساسی که بر معاد جسمانی وارد می شود امکان وقوع تمام وقایع معاد در وجود برزخی است لذا با وجود گزینه ای دیگر ترجیح جسمانی بودن معاد بلا مرجح می شود . هر امر ممکنی ( معاد جسمانی ) هم به صرف امکان صلاحیت وقوع نمی یابد .
    موفق باشید

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  4. #3

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    علاقه
    علم و معرفت
    نوشته
    2
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط حامد نمایش پست ها
    وقتی ما معاد را به صورت جسمانی تصور می کنیم در حقیقت تناسخ مردود را به نحو دیگری پذیرفته ایم ؟
    بسمه تعالی
    اگر معنای صحیح تناسخ را برسی کنیم خواهیم یافت که:انتقال روح از یک بدن به بدن دیگری برای تکامل علمی و عملی را تناسخ گویند. اسفار ج9 ص8
    درحالی که :اولا معاد ،هر چند جسمانی آن انتقال روح از یک بدن به بدن دیگر نیست بلکه به همان بدن بازسازی شده توسط خداوند است
    ثانیا برای تکامل علمی یا عملی نیست بلکه برای دریافت جزاء ویا پاداش اعمال دنیویش میباشد.

    z

  5. #4

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط القطـره نمایش پست ها
    اگر معنای صحیح تناسخ را برسی کنیم خواهیم یافت که:انتقال روح از یک بدن به بدن دیگری برای تکامل علمی و عملی را تناسخ گویند. اسفار ج9 ص8
    سلام
    با تشکر از شما
    البته ما خود پاسخ را مطرح کرده ایم اما :
    ظاهرا تعریف معتقدین به تناسخ با آنچه شما از اسفار نقل فرموده اید کمی تفاوت دارد . آنها بدن جدید را پاداش اعمال مرحله قبل می شمارند . یعنی بدن جدید خود نوعی جزاست .
    دیگر اینکه بدن بازسازی شده هم نوعی مغایرت با بدن قبلی دارد که بتوان آنرا بدن دیگر دانست چون بدن آخرتی است . هرچند قائل به بدن جسمانی مادی در معاد هم نیستیم .
    موفق باشید

    ویرایش توسط حامد : ۱۳۹۰/۰۲/۲۵ در ساعت ۱۰:۰۶
    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  6. #5

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    ایمان ، اخلاق ، عمل ، امر به معروف و نهی از منکر
    نوشته
    1,947
    حضور
    3 روز 22 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    0
    گالری
    75
    صلوات
    10621



    با سلام ، گفتگوی دیگری در قالب این موضوع در تاپیک زیر صورت گرفته:
    http://www.askdin.com/showthread.php?t=3779
    قَد تَّبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ

    قال الامام الباقر (ع): ان حدیثنا یحیی القلوب


    صبا از نكهت كویت نسیمی سوی ما آورد
    ز سوز شعلة شوقت چو تاب افتاد در دلها

    بار الها: از تو پوزش می خوام که به اصرار می خواستم اراده خودم بر زندگیم حاکم باشه!خدایا اینک سکان زندگی طوفان زده ام را به تو می سپارم!باشد که آرامش نتیجه این اعتماد و توکل باشد.من وثق بالله اراه السرور و من توکل علیه کفاه الامور

  7. #6

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    علاقه
    علم و معرفت
    نوشته
    2
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط حامد نمایش پست ها
    آنها بدن جدید را پاداش اعمال مرحله قبل می شمارند . یعنی بدن جدید خود نوعی جزاست . دیگر اینکه بدن بازسازی شده هم نوعی مغایرت با بدن قبلی دارد که بتوان آنرا بدن دیگر دانست چون بدن آخرتی است . هرچند قائل به بدن جسمانی مادی در معاد هم نیستیم .
    سلام علیکم
    بدن جدیدرا نه بعنوان پاداش بلکه ابزاری برای دریافت عقاب اعمال بد قبلی خود و همچنین وسیله ای برای تکامل در ابعاد علمی و عملی میدانند الملل و النحل ج:1 ص:55 و اسفار ج:9 ص:8
    مطلب دوم آنکه:
    مشکل اصلی تناسخ در صرفا 2 بدن ایجاد شدن نیست.(مادر رجعت و مسخ امم سابقه و معاد هم 2 بدن البته طبق نظر شما داریم) بلکه:
    برگشت روح(نفس)از حالت بالفعل شده به حالت بالقوه است(برخلاف رجعت و معاد باتمامی دیدگاه ها در مورد آن و بر خلاف مسخ) برای سیر کمالی
    z

  8. #7

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط القطـره نمایش پست ها
    بدن جدیدرا نه بعنوان پاداش بلکه ابزاری برای دریافت عقاب اعمال بد قبلی خود و همچنین وسیله ای برای تکامل در ابعاد علمی و عملی میدانند
    سلام
    اهل تناسخ قائلند شکل و هیئت بدن جدید را اعمال گذشته تعیین می کند لذا بدن نوعی پاداش برای دوره قبل است که خود مبنای دریافت پاداشها و تکاملات بعدی اوست

    نقل قول نوشته اصلی توسط القطـره نمایش پست ها
    برگشت روح(نفس)از حالت بالفعل شده به حالت بالقوه است(برخلاف رجعت و معاد باتمامی دیدگاه ها در مورد آن و بر خلاف مسخ) برای سیر کمالی
    ما به این مطلب پرداخته ایم :
    نقل قول نوشته اصلی توسط حامد نمایش پست ها
    در تناسخ بین فعلیت روح و بالقوه بودن جسم جدید مناسبتی نیست . به عبارت دیگر وقتی یک انسان می میرد روح او فعلیتهایی دارد لذا اگر بخواهد دوباره به جسمی تعلق بگیرد که می خواهد مراحل تکامل را از نو آغاز کند در حقیقت فعلیتهای روح بالقوه شده است و این سیر قهقرایی در تکامل از نظر فلسفه محال است اما این مشکل در معاد جسمانی وجود ندارد چون روح نمی خواهد به جسمی تعلق بگیرد که مراحل تکامل را به تدریج طی می کند بلکه روح به جسمی متناسب با فعلیتهای خودش تعلق می گیرد و این چیزی است که مساله رجعت را نیز پشتیبانی می کند .
    موفق باشید
    هردو عالم یک فروغ روی اوست




اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. تایید """""باطل""""" آری یا خیر ؟
    توسط حامد در انجمن مدیریت محتوا
    پاسخ: 12
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۹/۲۹, ۰۰:۰۶
  2. پاسخ: 126
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۷/۲۲, ۱۰:۲۴
  3. یک بحث داغ: "اسلام" و "ملی گرایی"
    توسط حامد در انجمن ولایت فقیه و حکومت اسلامی
    پاسخ: 16
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۲/۱۸, ۱۱:۲۵
  4. "مورچه" داناتر از ""سلیمان"" ؟؟؟
    توسط حامد در انجمن نبّوت خاصه
    پاسخ: 10
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۱/۰۹, ۱۷:۳۹
  5. """""""+++راستی،مهدی کیست؟؟+++"""""""""""
    توسط ستاره زهراء در انجمن مهدویت و آخرالزمان
    پاسخ: 3
    آخرين نوشته: ۱۳۸۹/۱۱/۰۶, ۱۷:۳۶

کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از ۱۳۹۶/۰۴/۳۰, ۱۳:۱۴ : 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود