صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ۩۞۩ تفسیر « بسم الله الرّحمن الرّحیم » ۩۞۩

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    312
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1445

    مطلب ۩۞۩ تفسیر « بسم الله الرّحمن الرّحیم » ۩۞۩




    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ

    به نام خداى بخشاينده مهربان

    سرآغاز گفتار نام خداست __________ كه رحمتگر و مهربان خلق راست


    سيماى‏ « بِسْمِ اللَّهِ » :

    1 . «بِسْمِ اللَّهِ» نشانگر رنگ و صبغه‏ى الهى و بيانگر جهت‏گيرى توحيدى ماست. «1»

    2 . «بِسْمِ اللَّهِ» رمز توحيد است و ذكر نام ديگران به جاى آن رمز كفر، و قرين كردن نام خدا با نام ديگران، نشانه‏ى شرك. نه در كنار نام خدا، نام ديگرى را ببريم و نه به جاى نام او. «2»

    3 . «بِسْمِ اللَّهِ» رمز بقا و دوام است. زيرا هر چه رنگ خدايى نداشته باشد، فانى است. «3»

    4 . «بِسْمِ اللَّهِ» رمز عشق به خدا و توكّل به اوست. به كسى كه رحمن و رحيم است عشق مى‏ورزيم و كارمان را با توكّل به او آغاز مى‏كنيم، كه بردن نام او سبب جلب رحمت است.

    5 . «بِسْمِ اللَّهِ» رمز خروج از تكبّر و اظهار عجز به درگاه الهى است.

    6 . «بِسْمِ اللَّهِ» گام اوّل در مسير بندگى و عبوديّت است.

    7 . «بِسْمِ اللَّهِ» مايه‏ى فرار شيطان است. كسى كه خدا را همراه داشت، شيطان در او مؤثّر نمى‏افتد.

    8 . «بِسْمِ اللَّهِ» عامل قداست يافتن كارها و بيمه كردن آنهاست.

    9 . «بِسْمِ اللَّهِ» ذكر خداست، يعنى كه خدايا من تو را فراموش نكرده‏ام.

    10 . «بِسْمِ اللَّهِ» بيانگر انگيزه ماست، يعنى خدايا هدفم تو هستى نه مردم، نه طاغوت‏ها و نه جلوه‏ها و نه هوس‏ها.

    11 . امام رضا عليه السلام فرمود: «بِسْمِ اللَّهِ» به اسم اعظم الهى، از سياهى چشم به سفيدى آن نزديك‏تر است. «4»


    ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــ
    (1). امام رضا عليه السلام مى‏فرمايد: بسم اللَّه يعنى نشان بندگى خدا را بر خود مى‏نهم. تفسير نور الثقلين.
    (2). نه فقط ذات او، بلكه نام او نيز از هر شريكى منزّه است «سبّح اسم ربّك الاعلى» حتّى شروع كردن كار به نام خدا و محمد صلى اللَّه عليه و آله ممنوع است. إثبات الهداة، ج 7، ص 482.
    (3). «كُلُّ شَيْ‏ءٍ هالِكٌ إِلَّا وَجْهَهُ» قصص، 88.

    (4). تفسير راهنما.

    ****************
    تفسير نور، ج‏1، ص: 21


  2. صلوات ها 8


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    312
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1445



    « بسم الله الرّحمن الرّحیم »



    1 . « بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ » در آغاز سوره، رمز آن است كه مطالب سوره، از مبدأ حقّ و مظهر رحمت نازل شده است.

    2 . « بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ » در آغاز كتاب، يعنى هدايت تنها با استعانت از او محقّق مى‏شود.

    3 . « بِسْمِ اللَّهِ » كلامى كه سخن خدا با مردم و سخن مردم با خدا، با آن شروع مى‏شود.

    4 . رحمت الهى همچون ذات او ابدى و هميشگى است. « اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ »

    5 . بيان رحمت الهى در قالب‏هاى گوناگون، نشانه‏ى اصرار بر رحمت است. (هم قالب «رحمن»، هم قالب «رحيم») «الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ»

    6 . شايد آوردن كلمه رحمن و رحيم در آغاز كتاب، نشانه اين باشد كه قرآن جلوه‏اى از رحمت الهى است، همانگونه كه اصل آفرينش و بعثت جلوه لطف و رحمت اوست. « الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ »

    *******************
    تفسير نور، ج‏1، ص: 21 و 22

  5. صلوات ها 6


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    312
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1445




    در ميان اقوام و ملل مختلف، رسم است كه كارهاى مهم و با ارزش را به نام بزرگى از بزرگان خويش كه مورد احترام و علاقه‏ى آنهاست، شروع مى‏كنند تا آن كار ميمون و مبارك گردد و به انجام رسد. البتّه آنان بر اساس اعتقادات صحيح يا فاسد خويش عمل مى‏كنند. گاهى به نام بت‏ها و طاغوت‏ها و گاهى با نام خدا و به دست اولياى خدا، كار را شروع مى‏كنند. چنان كه در جنگ خندق، اوّلين كلنگ را رسول خدا صلى اللَّه عليه و آله بر زمين زد. «1»

    پی نوشت :

    «1» بحار، ج 20 ص 218.

    منبع : تفسير نور ـ ج‏1 ـ ص: 18




  7. صلوات ها 4


  8. #4

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    312
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1445



    « بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ »

    سر آغاز كتاب الهى است. « بِسْمِ اللَّهِ » نه تنها در ابتداى قرآن، بلكه در آغاز تمام كتاب‏هاى آسمانى بوده است.

    در سر لوحه‏ى كار و عمل همه‏ى انبيا « بِسْمِ اللَّهِ » قرار داشت. وقتى كشتى حضرت نوح علیه السلام در ميان امواج طوفان به راه افتاد، نوح عليه السلام به ياران خود گفت: سوار شويد كه « بِسْمِ اللَّهِ مَجْراها وَ مُرْساها » «1»

    يعنى‏ حركت و توقّف اين كشتى با نام خداست.

    حضرت سليمان عليه السلام نيز وقتى ملكه سبا را به ايمان فراخواند، دعوتنامه خود را با جمله‏ى « بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ » «2» آغاز نمود.

    حضرت على عليه السلام فرمود: « بِسْمِ اللَّهِ » ، مايه بركت كارها و ترك آن موجب نافرجامى است.

    همچنين آن حضرت به شخصى كه جمله‏ى بِسْمِ اللَّهِ را مى‏نوشت، فرمود:

    « جَوِّدها » آن را نيكو بنويس.
    «3»

    _____________________

    (1). هود، 41.
    (2). نمل، 30.
    (3). كنز العمّال، ح 29558.


    منبع : تفسير نور، ج‏1، ص: 18






  9. صلوات ها 3


  10. #5

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    312
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1445



    ميان همه مردم جهان رسم است كه هر كار مهم و پر ارزشى را به نام بزرگى از بزرگان آغاز مى‏كنند، و نخستين كلنگ هر مؤسسه ارزنده‏اى را به نام كسى كه مورد علاقه آنها است بر زمين مى‏زنند، يعنى آن كار را با آن شخصيت مورد نظر از آغاز ارتباط مى‏دهند.

    ولى آيا بهتر نيست كه براى پاينده بودن يك برنامه و جاويد ماندن يك تشكيلات، آن را به موجود پايدار و جاويدانى ارتباط دهيم كه فنا در ذات او راه ندارد؟ چرا كه همه موجودات اين جهان به سوى كهنگى و زوال مى‏روند، تنها چيزى باقى مى‏ماند كه با آن ذات لا يزال بستگى دارد.

    اگر نامى از پيامبران و انبياء باقى است به علت پيوندشان با خدا و عدالت و حقيقت است كه كهنگى در آن راه ندارد، و اگر فى المثل اسمى از " حاتم" بر سر زبانها است به خاطر همبستگي اش با سخاوت است كه زوال‏ناپذير است.

    از ميان تمام موجودات آنكه ازلى و ابدى است تنها ذات پاك خدا است و به همين دليل بايد همه چيز و هر كار را با نام او آغاز كرد و در سايه او قرار داد و از او استمداد نمود لذا در نخستين آيه قرآن مى‏گوئيم " بنام خداوند بخشنده بخشايشگر " ( بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ ).

    اين كار نبايد تنها از نظر اسم و صورت باشد، بلكه بايد از نظر واقعيت و معنى با او پيوند داشته باشد، چرا كه اين ارتباط آن را در مسير صحيح قرار مى‏دهد و از هر گونه انحراف باز مى‏دارد و به همين دليل چنين كارى حتما به پايان مى‏رسد و پر بركت است.



    ******************
    تفسير نمونه، ج‏1، ص: 13



  11. صلوات ها 3


  12. #6

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    312
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1445



    در حديث معروفى از پيامبر صلّی الله علیه و آله و سلّم مى‏خوانيم:

    كل امر ذى بال لم يذكر فيه اسم اللَّه فهو ابتر:

    " هر كار مهمى كه بدون نام خدا شروع شود بى‏فرجام است " «1».

    امير مؤمنان حضرت على علیه السلام پس از نقل اين حديث اضافه مى‏كند " انسان هر كارى را مى‏خواهد انجام دهد بايد بسم اللَّه بگويد يعنى با نام خدا اين عمل را شروع مى‏كنم، و هر عملى كه با نام خدا شروع شود خجسته و مبارك است".

    و نيز مى‏بينيم امام محمّد باقر علیه السلام مى‏فرمايد: " سزاوار است هنگامى كه كارى را شروع مى‏كنيم، چه بزرگ باشد چه كوچك، بسم اللَّه بگوئيم تا پر بركت و ميمون باشد".

    ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــ
    (1) بحار جلد 16 باب 58 (طبق تفسير البيان جلد 1 صفحه 461).

    **************************
    منبع : تفسير نمونه، ج‏1، ص: 13 و 14

  13. صلوات ها 3


  14. #7

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    312
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1445



    بر زبان آوردن « بِسْمِ اللَّهِ » در شروع هر كارى سفارش شده است در خوردن و خوابيدن و نوشتن، سوارشدن بر مركب و مسافرت و بسيارى كارهاى ديگر. حتّى اگر حيوانى بدون نام خدا ذبح شود، مصرف گوشت آن حرام است و اين رمز آن است كه خوراك انسان‏هاى هدف‏دار و موحّد نيز بايد جهت الهى داشته باشد.

    در حديث مى‏خوانيم: « بِسْمِ اللَّهِ » را فراموش نكن، حتّى در نوشتن يك بيت شعر.

    و رواياتى در پاداش كسى كه اوّلين بار « بِسْمِ اللَّهِ » را به كودك ياد بدهد، وارد شده است. «1»

    _________________________
    (1). تفسير برهان، ج 1، ص 43.


    ****************
    تفسير نور، ج‏1، ص: 19

  15. صلوات ها 2


  16. #8

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    312
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1445



    كوتاه سخن اينكه پايدارى و بقاء عمل بسته به ارتباطى است كه با خدا دارد.

    به همين مناسبت خداوند بزرگ در نخستين آيات كه به پيامبر وحى شد دستور مى‏دهد كه در آغاز شروع تبليغ اسلام اين وظيفه خطير را با نام خدا شروع كند: اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ «1».

    ـــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــ
    (1) سوره علق آيه 1.

    **********************
    منبع : تفسير نمونه، ج‏1، ص: 14



  17. صلوات ها 3


  18. #9

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    312
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1445




    چرا در شروع هر كارى « بِسْمِ اللَّهِ » سفارش شده است؟

    پاسخ: « بِسْمِ اللَّهِ » آرم و نشانه‏ى مسلمانى است و بايد همه كارهاى او رنگ الهى داشته باشد. همانگونه كه محصولات و كالاهاى ساخت يك كارخانه، آرم و علامت آن كارخانه را دارد خواه به صورت جزيى باشد يا كلّى. مثلًا يك كارخانه چينى سازى، علامت خود را روى تمام ظروف مى‏زند، خواه ظرف‏هاى بزرگ باشد يا ظرف‏هاى كوچك. يا اينكه پرچم هر كشورى هم بر فراز ادارات و مدارس و پادگان‏هاى آن كشور است و هم بر فراز كشتى‏هاى آن كشور در درياها، و هم بر روى ميز ادارى كارمندان.

    ****************
    تفسير نور، ج‏1، ص: 19
    اگر خدا بهت فرمود که لیاقت شهادت را نداری؛ بگو : مگر آنچه را که تا بحال به من داده ای لیاقتش را داشته ام!
    کدام نعمت تو را من لیاقت داشته ام که این یکی را داشته باشم؟!
    مگر تو تا بحال در بذل نعمت هایت به لیاقت من نگاه می کردی؟!

    ***********************




  19. صلوات ها 2


  20. #10

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    312
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1445



    آيا « بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ » آيه‏اى مستقل است؟

    پاسخ: به اعتقاد اهل بيت رسول اللَّه عليهم السلام كه صد سال سابقه بر ساير رهبران فقهى مذاهب دارند و در راه خدا به شهادت رسيده و در قرآن نيز عصمت و پاكى آنها به صراحت بيان شده است، آيه « بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ » آيه‏اى مستقل و جزء قرآن است.

    فخر رازى در تفسير خويش شانزده دليل آورده كه «بِسْمِ اللَّهِ» جزء سوره است.

    آلوسى نيز همين اعتقاد را دارد.

    در مسند احمد نيز «بِسْمِ اللَّهِ» جزء سوره شمرده شده است. «1»

    برخى از افراد كه بسم اللَّه را جزء سوره ندانسته و يا در نماز آن را ترك كرده‏اند، مورد اعتراض واقع شده‏اند.

    در سنن بيهقى در ضمن حديثى آمده است: چرا بعضى « بِسْمِ اللَّهِ‏ » را جزء سوره قرار نداده‏اند! «2»

    شهيد مطهّرى قدس سره در تفسير سوره حمد، ابن عباس، عاصم، كسايى، ابن عمر، ابن زبير، عطاء، طاووس، فخر رازى و سيوطى را از جمله كسانى معرّفى مى‏كند كه بسم اللَّه را جزء سوره مى‏دانستند.

    در تفسير قرطبى از امام صادق عليه السلام نقل شده است: «بِسْمِ اللَّهِ» تاج سوره‏هاست.
    تنها در آغاز سوره برائت (سوره توبه) بسم اللَّه نيامده و اين به فرموده حضرت على عليه السلام به خاطر آن است كه «بِسْمِ اللَّهِ» كلمه امان و رحمت است، و اعلام برائت از كفّار و مشركين، با اظهار محبّت و رحمت سازگار نيست. «3»

    ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــ
    (1). مسند احمد، ج 3، ص 177 و ج 4، ص 85.
    (2). سنن بيهقى، ج 2، ص 50.
    (3). تفسير مجمع البيان و فخر رازى.

    ****************
    تفسير نور، ج‏1، ص: 19
    اگر خدا بهت فرمود که لیاقت شهادت را نداری؛ بگو : مگر آنچه را که تا بحال به من داده ای لیاقتش را داشته ام!
    کدام نعمت تو را من لیاقت داشته ام که این یکی را داشته باشم؟!
    مگر تو تا بحال در بذل نعمت هایت به لیاقت من نگاه می کردی؟!

    ***********************




  21. صلوات ها 3


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود