جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: "پیامبران" ، ترک "اولی" یا ترک "غیر اولی" ؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682

    "پیامبران" ، ترک "اولی" یا ترک "غیر اولی" ؟




    سلام
    در برخی آیات وروایات صحیح مطالبی نقل شده است که موهم ترک اولی توسط پیامبران الهی است . مثلا در مورد حضرت آدم فریب خوردن از شیطان مطرح است .
    آیا فریب خوردن از شیطان ترک اولی است یا ترک غیر اولی ؟
    بگذارید این موضوع را در ضمن نقل جریان حضرت آدم ع بررسی کنیم :
    جریان حضرت آدم ع در قرآن کریم با یک بیان نمادین مطرح شده است تا برای همیشه و برای همه اهل ایمان در هرمرتبه و مقامی مورد استفاده قرار گیرد . اما اصل قضیه چیست ؟
    با توجه به تعبیراتی خاص در آیات و روایات وبر مبنای انسان شناسی دینی و تکیه بر کلمات بعضی بزرگان چنین بدست می آید که :
    قوه خیال حضرت آدم ع باعث شد در یک توجه خاص او به همسرش اسباب میل به حوا فراهم شود . این توجه نتیجتا به نزدیک شدن به شجره ذریه و خروج هردو از آسایش و آسودگی تجرد گشت .
    خدای متعال از همان ابتدا عواقب قرب به شجره ذریه را به آدم ع گوشزد نمود و مصلحت شخصی اورا به او یادآوری فرمود اما در اینجا مصلحت عالیه ای هم بود که نه به آدم بلکه به ذریه او بر می گردد . یعنی مصلحت کلیه تکون بشریت .
    با توجه به این روایت از قضیه آدم و حوا علیهما السلام دو مصلحت در این بین با هم تضاد می یابند :
    1- مصلحت شخصی آدم و حوا یعنی دوام آسودگی و آسایش
    2- مصلحت تکون بشریت از آندو
    مصلحت اولی جزئی و شخصی و به اصطلاح غیر اولی است و مصلحت دوم کلی و عمومی و اولی می باشد .
    با توجه به این نتیجه گیری آیا آدم ع ترک اولی کرد یا غیر اولی ؟
    معلوم است که این یک ترک غیر اولی است . آدم و حوا مانند هر پدر و مادری مصلحت شخصی خود را نادیده گرفتند تا فرزندان به حلیه وجود آراسته گردند .
    ما معتقدیم در اکثریت قریب به اتفاق مواردی که ترک اولی نامیده می شود در اثر تنافی دو مصلحت ترک غیر اولی بوقوع پیوسته است نه ترک اولی .
    این امر با عصمت انبیاء الهی هم سازگارتر است ؟
    حال اگر این سوال مطرح شود که در این موارد چرا الفاظ دال بر مذمت و امثال آنها وجود دارد در حالیکه بنا بر نظر شما ترک غیر اولی صورت گرفته نه ترک اولی
    جواب می دهیم : این الفاظ ناظر بر تفویت مصلحت غیر اولی است که با مصلحت اولی متفاوت بوده است مثلا در جریان آدم ع تمام بیانات به عنوان : به مشقت افتادن و به سختی دچار شدن ( فتشقی ) راجع است که اثر ترک مصلحت غیر اولی می باشد . به عبارتی بیانگر ناصح بودن خدای متعال است .
    موفق باشید

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  2.  

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. تایید """""باطل""""" آری یا خیر ؟
    توسط حامد در انجمن مدیریت محتوا
    پاسخ: 12
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۹/۲۹, ۰۰:۰۶
  2. پاسخ: 126
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۷/۲۲, ۱۰:۲۴
  3. یک بحث داغ: "اسلام" و "ملی گرایی"
    توسط حامد در انجمن ولایت فقیه و حکومت اسلامی
    پاسخ: 16
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۲/۱۸, ۱۱:۲۵
  4. "مورچه" داناتر از ""سلیمان"" ؟؟؟
    توسط حامد در انجمن نبّوت خاصه
    پاسخ: 10
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۱/۰۹, ۱۷:۳۹
  5. """""""+++راستی،مهدی کیست؟؟+++"""""""""""
    توسط ستاره زهراء در انجمن مهدویت و آخرالزمان
    پاسخ: 3
    آخرين نوشته: ۱۳۸۹/۱۱/۰۶, ۱۷:۳۶

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود