صفحه 1 از 6 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آيا در دوره پيامبر مانند دوران ما با بدحجابي برخورد مي شد؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۹
    علاقه
    نقاشی
    نوشته
    110
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    536

    آيا در دوره پيامبر مانند دوران ما با بدحجابي برخورد مي شد؟




    آيا در دوره پيامبر مانند دوران ما با بدحجابي برخورد مي شد؟در دوران حضرت علي چه ؟اصلا بي حجاب آندوره بود يا نبود؟

  2. صلوات ها 9


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    16
    حضور
    13 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    41



    بی حجاب در آن زمان نیز بوده چرا که طبق نقل تاریخ قسمتی از اعمال طواف آنها به دور کعبه عریان بودن زن درهنگام طواف بوده(البته جزییاتش رونمیدونم) وهمچنین از داستانهایی که از زمان جاهلیت نقل شده این مطلب واضح میشود.

  5. صلوات ها 7


  6. #3

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,899
    حضور
    84 روز 13 ساعت 22 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40511



    نقل قول نوشته اصلی توسط گلبرگ نمایش پست ها
    آيا در دوره پيامبر مانند دوران ما با بدحجابي برخورد مي شد؟در دوران حضرت علي چه ؟اصلا بي حجاب آندوره بود يا نبود؟
    با سلام

    آنچه مسلم است چه در عصر نبى اكرم(ص) و چه در عصر حضرت على(ع)، مسأله امر به معروف ونهى از منكر اجرا مى‏گشته و در حد امكان جلوى بى‏حجابى و بدحجابى گرفته مى‏شد.
    اينكه تا چه حد ممكن بوده، بستگى به ميزان قدرت اجرايى آن بزرگواران داشته است.
    چه بسا امروزه، قدرت اجرائى‏ حكومت اسلامي بيشتر باشد و ابزار، امكانات،وسايل و نيروى انسانى بيشترى در اختيار داشته باشيم.
    در رابطه با ضرورت و لزوم حجاب توجه به امور زير لازم است:
    الف. از تاريخ استفاده مي‏شود که در صدر اسلام حتي يهودي و نصاري هم نوعي حجاب داشتند.
    منتها حجاب‏هاي آنان با حجاب‏هاي مسلمين فرق داشته.
    شايد اين‏كه در روايات اسلامي داريم كنيزها واجب نيست سرشان را بپوشانند، به خاطر اين بوده كه اينان مسلمان نبودند، تحت حكومت اسلامي آمدند و حجاب را در تمام بدن رعايت مي‏كنند، منتها در موهاي سر رعايت نمي‏كردند.
    اين در حالي است كه ما مي‏بينيم بعضي از اهل كتاب هم پوشش سر را رعايت مي‏كردند.
    در مورد حكومت اسلامي كه نسبت به اين‏ها چگونه رفتار كردند، به يقين حكومت اسلامي، فشار زيادي روي اهل كتاب و اهل ذمه نداشته و شايد در ميان آن‏ها زناني بودند كه موهاي خود را نمي‏پوشاندند و در اجتماع ظاهر مي‏شدند؛ ولي گاهي مي‏شود اگر تبعيضي ميان زنان مسلمان و غير مسلمان در يك جامعه واقع شود، به عنوان ثانوي، منشأ مشكلات مي‏شود؛ مثل زنان عصر ما، حكومت اسلامي مي‏تواند از آن‏ها هم بخواهد براي رعايت احترام جامعه اسلامي و همرنگ شدن با مسلمين و براي اين‏كه در محيط تبعيضي نباشد، احتراماً ارزش‏هاي كشوري را كه در آن زندگي مي‏كنند، رعايت كنند كه يكي از آن ارزش‏ها حجاب است.
    (برگرفته از: فرهنگ حجاب؛ بيم‏ها و اميدها، قم: دفتر مطالعات ديني زنان، 138)


    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  7. صلوات ها 7


  8. #4

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,899
    حضور
    84 روز 13 ساعت 22 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40511



    ب. پوشش اسلامي از احکام ضروري اسلام است و هيچ مسلماني نمي تواند در آن ترديد کند، زيرا هم قرآن کريم بدان تصريح نموده و هم روايات فراوان بر وجوب آن دلالت دارد.
    از همين رو فقهاي شيعه و سني به اتفاق به وجوب آن فتوا داده اند، همان گونه که نماز و روزه و ساير معارف اسلامي، به دوراني خاص اختصاص ندارد دستور پوشش نيز چنين است و ادعاي عصري بودن آن بي دليل و غير کارشناسانه مي نمايد، هر چند در زمان پيامبر(ص) و امام علي(ع) زنان بدحجاب وجود داشته است اما قرآن با اين پديده برخورد کرده، به دنبال آن ديگر آنها نمي توانستند هر طور دلشان خواست در اجتماع ظاهر شوند، اين مطلب از آيات حجاب که بر لزوم پوشش و پرهيز از تبرج، خودنمايي، تحرک و بي حجابي زمان جاهليت تأکيد مي نمايد، به خوبي قابل استفاده است:
    1. «وَ قَرْنَ في بُيُوتِكُنَّ وَ لا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجاهِلِيَّةِ اْلأُولى‏؛ اي زنان پيامبر! در خانه هاي خود بمانيد و هم چون جاهليت نخستين در ميان مردم ظاهر نشويد.
    اندام و وسايل زينت خود را در معرض تماشاي ديگران قرار ندهيد.»(1)

    مراد از جاهليت اولي همان جاهليتي است که مقارن عصر پيامبر(ص) بوده و به طوري که در تاريخ آمده آن موقع زنان حجاب درستي نداشتند و دنباله روسري خود را به پشت سر مي انداختند به گونه اي که گلو و قسمتي از سينه و گردن بند و گوشواره آنان نمايان بود و به اين ترتيب قرآن همسران پيامبر را از اين گونه اعمال باز مي دارد.
    البته بدون شک اين حکم عام و تکيه آيات بر زنان پيامبر به عنوان تأکيد بيشتر است.(2)
    2. «يا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ ِلأَزْواجِكَ وَ بَناتِكَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنينَ يُدْنينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلاَبِيبِهِنَّ ... ؛ اي پيامبر! به همسران و دخترانت و زنان مؤمن بگو روسري هاي بلند خود را بر خويش فرو افکنند تا شناخته نشوند و مورد آزار قرار نگيرند.»(3)


    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  9. صلوات ها 6


  10. #5

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,899
    حضور
    84 روز 13 ساعت 22 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40511



    3. «وَ قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ وَ يَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَ لا يُبْدينَ زينَتَهُنَّ إِلاّ ما ظَهَرَ مِنْها وَ لْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلى‏ جُيُوبِهِنَّ وَ لا يُبْدينَ زينَتَهُنَّ إِلاّ لِبُعُولَتِهِنَّ ... ؛ به زنان با ايمان بگو چشم هاي خود را فرو گيرند و از نگاه به مردان نامحرم خودداري کنند و دامان خود را حفظ نمايند و نبايد زينت خود را آشکار سازند جز آن مقدار که طبيعتا ظاهر است و اطراف روسري هاي خود را بر سينه خود افکند (تا گردن و سينه با آن پوشانده شود)»(4)

    روايات که دلالت بر وجوب حجاب دارد
    در اين زمينه روايات متواتري وجود دارد که در کتب حديثي شيعه از جمله وسائل الشيعه ذکر شده است که برخي از اين روايات در ارتباط با تفسير آيات ذکر شده مي باشد و برخي هم حکم زنان سالخورده را در مورد حجاب بيان داشته و برخي در مورد اِماء و کنيز وارد شده است و بعضي نيز زمان وجوب حجاب را بيان مي دارد. در کل اصل وجوب حجاب را مسأله مسلم و ضروري دانسته، به شرايط، خصوصيات، زمان و استثنائات آن پرداخته است، به طور نمونه به موارد از آنها
    اشاره مي نماييم:
    1. در حديثي از امام صادق(ع) مي خوانيم: «کل آيته في القرآن فيها ذکر الفروج فهي من الزنا إلا هذه الآيته فإنها من النظر؛ هر آيه که در قرآن مجيد سخن از حفظ فروج به ميان مي آورد منظور حفظ کردن از زنا است جز اين آيه که مراد از آن، حفظ کردن از نگاه ديگران مي باشد.»(5)

    2. فضيل بن يسار مي گويد: «سألت ابا عبدالله(ع) عن الذراعين من المرائته، هما من الذينته التي قال الله: «و لا يبدين زينتهن إلا لبعولتهن»؟ قال: نعم و ما دون الخمار من الزينته و ما دون السوارين؛
    از امام صادق(ع) سؤال کردم آيا دو تا ذراع زن از مارد زينت است که خداوند مي فرمايد: براي غير شوهر نشان داده نشود؟»
    فرمود: بلي ونيز سر و موهاي سر و گردن و مقداري از سينه که با روسري پوشانده مي شود هم از زينت است و نيز آن چه زير دستبند و بالاتر است هم از زينت (مراد محل زينت است) است و براي غير محارم نمي تواند نشان بدهد.»(6)


    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  11. صلوات ها 5


  12. #6

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,899
    حضور
    84 روز 13 ساعت 22 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40511




    3. روايات که اصل حجاب را مسلم گرفته و زمان آن را مطرح مي سازد:
    الف. محمد بن مسلم از امام محمد باقر(ع) روايت مي کند: «لا يصلح للجاريته إذا حاضت إلا أن تختمر؛ دختر زماني که به حد بلوغ شرعي رسيد، بايد روسري داشته باشد.»(7)
    ب. از امام هشتم(ع) روايت شده است: «لا تغطي المرأئته رأسها من الغلام حتي يبلغ الغلام؛ پسر وقتي به حد بلوغ رسيد زن بايد حجاب را رعايت کرده و سر خود را از وي بپوشاند.»(8)
    بنابراين بر لزوم حجاب علاوه بر ضرورت و کارکردهاي فردي و اجتماعي آن، آيات و روايات فراواني دلالت دارد.
    و اصولا پوشش امر غريزي و فطري براي بشر است و کاوش هاي باستان شناسي نشان مي دهد که از دير زمان بشر در حد امکان نسبت به مسأله پوشش اهتمام ورزيده است و همه صاحبان اديان نيز آن را سرلوحه عمل قرار داده اند. با اين حال، موارد برخورد پيامبر با بدحجابي به دست نيامد و به طور کلي جزئيات دقيق زندگي عصر پيامبر روشن نيست.
    حضرت زهرا(ع)در امر حجاب بسیار مواظبت می نمودند، تا آنجا که در مقابل افراد نابینا هم بی مبالاتی نداشتند، مرد نابینایی وارد منزل ایشان شد.
    حضرت برخاستند و به اتاق دیگر رفتند.
    پیامبر (ص) فرمودند: دخترم! این مرد نابیناست.
    حضرت زهرا (سلام الله علیها) فرمودند: پدر اگر چه او مرا نمی بیند، ولی من که او را می بینم و او بوی من را استشمام می کند....
    همچنین تا آنجایی که ضرورت نداشت، حضرت از خانه خارج نمی شدند.
    حتی زمانی هم که حضرت برای ایراد خطبه وارد مسجد شدند و برای احقاق حق و ابطال باطل سخن رانی کردند در عین حفظ حریم و عفت بودند.
    حضرت امام حسن علیه السلام در کیفیت این حضور حضرت در جمع می فرمایند:
    مادرم روسری بر سر نمود و چارقد بلند خود را پوشید ... در حال راه رفتن بگونه ای بود که لباسش به پا گیر می کرد (کنایه از این که پوشش کامل رعایت شده بود.) ... او در میان زنان انصار از خانه خارج شد... همچون حضرت رسول (ص) با وقار و متانت حرکت می نمود حضرت فاطمه‏ى زهرا)س( بهترين الگوى تربيتى زن مسلمان، در بيرون منزل و در مواجهه با نامحرم، از پوشش‏هاى خاصى، مثل جِلباب )چادر( و برقع )روپوش صورت( استفاده مى‏كردند،



    --------------------------
    پي نوشت ها:
    1. احزاب، آيه 33.
    2. مکارم شيرازي، ناصر و همکاران، تفسير نمونه، ج 14.
    3. احزاب، آيه 59.
    4. نور، آيه 31.
    5. بحارالانوار، ج 97، ص 33.
    6. وسائل الشيعه، حر عاملي، بيروت، دار احياء التراث، ج 14، ب 109، ح 1، ص 145.
    7. وسائل الشيعه، ج 14، باب 126، ح 1، ص 168.
    8. همان، ح 4.

    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  13. صلوات ها 6


  14. #7

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    1,146
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5482



    نقل قول نوشته اصلی توسط hadiesmati نمایش پست ها
    بی حجاب در آن زمان نیز بوده چرا که طبق نقل تاریخ قسمتی از اعمال طواف آنها به دور کعبه عریان بودن زن درهنگام طواف بوده(البته جزییاتش رونمیدونم) وهمچنین از داستانهایی که از زمان جاهلیت نقل شده این مطلب واضح میشود.
    سلام بزرگوار
    آنچه فرموده اید بی حجابی به شمار نمی رفت بلکه جزئی از مراسم حج بود که باید زنانی که به مکه می آمدند باید لباس خود را در مکه از تن درآورده و لباس دیگری از مکه تهیه می کردند اگر لباسی نمی توانستند در مکه تهیه کنند به صورت عریان به طواف می پرداختند که برخی از اشعار جاهلی به این موضوع پرداخته اند. به نظر می آید زنهای عرب حجاب را رعایت می کردند اما روسری خود را به گونه ای می بستند که سینه ها و زیر گردنشان را نمی پوشانید و قرآن دستور داد که این کار نیز رعایت شود. به هر حال برای درک اوضاع زنان جاهلی و برخوردهای پیامبر یا حضرت علی در دوران حکومتشان با بی حجابی باید به مجال دیگری که فراخ تر باشد امید بست و البته نیاز به مطالعه بیشتر بسیار ضروری است. نکته پایانی اینکه حتی اگر بپذیریم که در عصر جاهلیت حجاب به خوبی رعایت نمی شده اما از مساله را نمی توان به بیشتر زنان نسبت داد به نظر می آید بسیار محدود بوده و زنان کمتر به این مساله می پرداخته اند علاوه بر آنکه امروز پدیده بی حجابی رویکرد سیاسی نیز به خود گرفته و این می تواند دلیلی برای برخورد با این قضیه که حاکمیت اسلامی را تهدید می کند باشد.

    اگر نور چشم شما بدلیل مطالعه زیاد و یا کار با اینترنت کم شده این آیه را زیاد بخوانید : فَجَعَلْناهُ سَميعاً بَصيراً (انسان2)
    اگر می خواهید پس از مطالعه آنچه را می خوانید در ذهنتان نقش ببندد، این آیه را پس از آن بخوانید: لَهُمْ دارُ السَّلامِ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَ هُوَ وَلِيُّهُمْ بِما كانُوا يَعْمَلُونَ (انعام127)

  15. صلوات ها 6


  16. #8

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۹
    نوشته
    179
    حضور
    2 ساعت نامشخص
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    753



    سلام
    به جای این بحث ها از خودتان بپرسید چرا دارم با قوانین الهی بازی می کنم یا چرا به قوانین الهی تن نمی دهدم
    آیا خودم خیرم رابهتر می دانم یا کسی که من را خلق کرده
    آیا با قوانین الهی آشنایی ندارم
    آیا تحت تاثیر دیگران هستم
    ....
    متشکر
    مزرع سبز فلک دیدم و داس مه نو یادم از کشته خویش آمد و هنگام درو

  17. صلوات ها 6


  18. #9

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    علاقه
    زبان انگلیسی،کتاب،سرچ
    نوشته
    30
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    211



    • به جای این بحث ها از خودتان بپرسید چرا دارم با قوانین الهی بازی می کنم یا چرا به قوانین الهی تن نمی دهدم
      آیا خودم خیرم رابهتر می دانم یا کسی که من را خلق کرده
      آیا با قوانین الهی آشنایی ندارم
    • سلام ببخشید من این جمله رو خوندم خیلی وقته دنبال یکی می گردم جوابم رو بده ،من اصلا کاری به این بحث ندارم .میشه یکم در مورد این جمله اتون توضیح بدید.همه میدونن که خدا خیر و صلاح ما رو میخواد ولی نمی تونن توکل کنن .مثل من .میشه این موضوع رو بازش کنید


  19. صلوات ها 4


  20. #10

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۹
    نوشته
    179
    حضور
    2 ساعت نامشخص
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    753



    سلام
    کسی نیاز به وکیل دارد که بداند توانایی کامل برای انجام کارش و رسیدن به مقصدش را ندارد و یا ناقص دارد
    انسان باید به جایی برسد که بداند ناقص است. چه عقلی چه بدنی و ... و این مساله را باور داشته باشد نه در حد حرف
    انسان وقتی می فهمد ناقص است که از کمال با خبر شود
    انسان وقتی از کمال با خبر می شود که با اهل کمال باشد و یا از آثار آنها بهره مند شود
    کامل ترین انسانها 14 معصومند
    کسی می تواند به خدا توکل کند که آثار معصومین را برای اصلاح شدن و عمل کردن یاد بگیرد
    حالا توکل یر خدا
    ویرایش توسط hoomanb : ۱۳۹۰/۰۲/۰۳ در ساعت ۱۴:۲۹
    مزرع سبز فلک دیدم و داس مه نو یادم از کشته خویش آمد و هنگام درو

  21. صلوات ها 3


صفحه 1 از 6 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 2

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود