صفحه 1 از 12 12311 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا عدم تناسب گناه با عذاب اخروی منافی با عدل و حکمت خدا نیست؟؟؟!!!

  1. #1

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۹
    علاقه
    تحقیق
    نوشته
    12
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    111

    مطلب آیا عدم تناسب گناه با عذاب اخروی منافی با عدل و حکمت خدا نیست؟؟؟!!!




    با سلام به همگی دوستان عزیز

    این هم سوالی است که یکی از دوستان چند وقت پیش از من پرسید ، که دوست داشتم شما هم در جریان سوال او و جواب بنده قرار بگیرید، تا اگر نقدی بر جواب من و یا اضافه ای بر آن دارید ، دریغ نفرمایید!!

    واما سوال: کیفر دادن به هر جرمی ،عین عدالت بوده و اگر در پیشگاه الهی همه یکسان باشد ، با عدالت و حکمت الهی منافات خواهد داشت؛ حال اگر تناسب میان جرم و جریمه رعایت نشود، مثلا برای ریختن زباله در پیاده رو کسی را گرفته و به حبس ابد محکوم کنند، خود نوعی ظلم و بی عدالتی است، پس باید همواره میان جرم و مجازات همخوانی و تناسب وجود داشته باشد.
    آیا عذابهای طولانی و شدید انسان در آخرت با جرم زودگذر و موقت او در این دنیا ، عدالت و حکمت خدا را زیر سوال نمی برد؟ آیا جاودان ماندن در جهنم و یا خورش سگهای جهنم شدن با جرمهایی چون قتل نفس ویا غیبت تناسب دارد ؟و اصلا چگونه ممكن است خداي رحیم ، ما را در برابر جرمهاى بسيار كوچك، مجازاتهاى بسيار بزرگ بكند؟

    ادامه دارد...



    دلا دلالت خیرت کنم به راه نجات ؟
    مکن به فسق مباهات و زهد هم مفروش

  2. صلوات ها 6


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۹
    علاقه
    تحقیق
    نوشته
    12
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    111

    مطلب




    نقل قول نوشته اصلی توسط مشکات 142 نمایش پست ها

    آیا عذابهای طولانی و شدید انسان در آخرت با جرم زودگذر و موقت او در این دنیا ، عدالت و حکمت خدا را زیر سوال نمی برد؟ آیا جاودان ماندن در جهنم و یا خورش سگهای جهنم شدن با جرمهایی چون قتل نفس ویا غیبت تناسب دارد ؟و اصلا چگونه ممكن است خداي رحیم ، ما را در برابر جرمهاى بسيار كوچك، مجازاتهاى بسيار بزرگ بكند؟


    این هم جوابی که من به این سوال دادم ( خواهشا جواب را ارزیابی کنید)

    در ابتدا می بایست به این نکته توجه کرد که قوانینی بر جهان آخرت حکومت دارد که غیر از قوانین طبیعی دنیاست. ایندو دو عالم ، دو ساحت و دو نشئه جدای از هم هستند که هر کدام قوانین خاص خود را دارند و اینگونه نیست که تنها تفاوت میان دنیا و آخرت در این باشد که آخرت از لحاظ زمانی بعد از دنیاست.
    درک این تفاوت میان ایندو عالم کار راحتی نیست و مثال دقیقی نیز نمی توان برایش آورد ، چرا که هر مثالی بیاوریم در چارچوب قوانین طبیعی این دنیا تعریف شده است ولی برای تقریب به ذهن می توان به تفاوت های میان عالم رحم و عالم دنیا مثال زد که چگونه گاهی آنچه در آن دنیا لازم است در این دنیا موجبات هلاک آدمی را فراهم می سازد.
    از جمله تفاوتهایی که میان عالم دنیا و آخرت وجود دارد ، تفاوت میان نوع مجازات در ایندو عالم است. برای بیان این موضوع باید توجه داشت که مجازات بر سه گونه است:
    1. مجازات قراردادى (تنبيه و عبرت)
    این نوع مجازات از نوع مجازاتهایی است که در دنیا و به واسطه جرمی خاص و قانونی مشخص صورت می گیرد و برای ایجاد نظم، امنیت ،تشفی ستمدیده ،جلوگیری از تکرار جرم و... در جامعه انسانی ضروری است؛ و به هر حال می بایست میان جرم و جریمه تناسب و همخوانی وجود داشته باشد.
    ولی این نوع مجازات در آخرت معقول نیست ، چرا که در آنجا نه از ناامنی و بی نظمی اجتماعی خبری است و نه از تکرار جرم و نه از اینکه -نعوذ بالله- خداوند در مجازات کردن انسانها عقده گشایی کرده و تشفی خاطر پیدا می کند.
    2. مجازاتی که با گناه رابطه تکوینی و طبیعی دارد (مجازات دنیوی)
    دومین نوع از مجازات مجازاتهایی است که با جرم رابطه علَی و معلولی دارد ، که آنرا اصطلاحا " اثر وضعی گناه" می گویند.
    مثلا شرابخواری اثر وضعی ناگواری بر جسم و روان گذاشته و یا خوردن سم کشنده مرگ را به همراه دارد و این نوع مجازات را کسی از بیرون بر این اعمال بار نکرده و دادگاه و قانونی لازم نیست تا حکم مرگ خوردنده سم و یا نارسایی های شرابخوار را صادر کند بلکه اینها آثار طبیعی همان اعمال است.
    حال آیا می توان گفت که او یک لحظه بیشتر سم نخورده ، چرا باید بمیرد؟ و یا پنج دقیقه بیشتر شراب ننوشیده ، چرا باید تا آخر عمر دچار اختلالات جسمی و روحی باشد؟
    از اینجا روشن می شود که مسئله تناسب میان جرم و جریمه تنها در مجازاتهای نوع اول ، یعنی مجازاتهای قراردادی است ، که رابطه واقعی و ذاتی بین جرم و جریمه وجود ندارد.
    3. مجازاتی که تجسم خود جرم و چیزی جدای از آن نیست( عذاب اخروی)
    در این نوع از مجازات رابطه میان جرم وجریمه نه قراردادی و نه علت و معلولی است، بلکه رابطه ای به مراتب قوی تر و واقعی تر برقرار است و آن "عینیت" و "یگانگی" میان جرم و جریمه است؛ به عبارت دیگر آنچه در آخرت به عنوان پاداش و یا سزای عمل به نیکوکاران و بدکاران داده می شود ، تجسم خود عمل آنهاست.
    توجه داشته باشید که بر اساس آموزه های قرآن کریم و متون دینی ، اعمال ما دارای صورتی ملکی و دنیایی است که زودگذر بوده و نیز دارای صورتی ملکوتی است که باقی بوده و در آخرت خود را به ما رسانده و همان بهشت و جهنم آنجا همين اعمال نيك و بد است كه وقتى پرده كنار رود تجسّم و تمثّل پيدا مى‏كند؛ تلاوت قرآن صورتى زيبا مى‏شود و در كنار انسان قرار مى‏گيرد؛ غيبت و رنجانيدن مردم به صورت خورش سگان جهنّم در مى‏آيد.

    ادامه دارد...


    دلا دلالت خیرت کنم به راه نجات ؟
    مکن به فسق مباهات و زهد هم مفروش

  5. صلوات ها 5


  6. #3

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۹
    علاقه
    تحقیق
    نوشته
    12
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    111



    نقل قول نوشته اصلی توسط مشکات 142 نمایش پست ها

    آیا عذابهای طولانی و شدید انسان در آخرت با جرم زودگذر و موقت او در این دنیا ، عدالت و حکمت خدا را زیر سوال نمی برد؟ آیا جاودان ماندن در جهنم و یا خورش سگهای جهنم شدن با جرمهایی چون قتل نفس ویا غیبت تناسب دارد ؟و اصلا چگونه ممكن است خداي رحیم ، ما را در برابر جرمهاى بسيار كوچك، مجازاتهاى بسيار بزرگ بكند؟


    ...ادامه

    قرآن كريم این معنی را در آیات فراوانی بیان می دارد که به عنوان نمونه به برخی از این آیات اشاره می کنیم:
    1- يوم تجد كلّ نفس ما عملت من خير محضراً و ما عملت من سوء تودّ لو انّ بينها و بينه امدا بعيدا « آل عمران/ 30».
    «روزى كه هر كس آنچه از كار نيك يا زشت انجام داده است حاضر مى‏بيند، آرزو مى‏كند كه كاش بين او و بين كار زشتش مسافت درازى فاصله مى‏بود».
    2- و وجدوا ما عملوا حاضرا و لا يظلم ربّك احدا «كهف/ 49».
    «آنچه را كه انجام داده‏اند حاضر مى‏يابند و پروردگار تو به احدى ستم نمى‏كند».
    3- يومئذ يصدر النّاس اشتاتا ليروا اعمالهم، فمن يعمل مثقال ذرّة خيرا يره، و من يعمل مثقال ذرّة شرّا يره « زلزال/ 6- 8».
    «در اين روز مردم گروه گروه بيرون مى‏آيند تا در نمايشگاه اعمال، اعمال آنها به آنها ارائه داده شود. پس هر كس هموزن يك ذرّه، كار نيك كند آن را مى‏بيند و هر كس هموزن يك ذرّه، كار زشت كند مى‏بيند».
    سخن از دیدن خود عمل است نه جریمه یا اثری که از بیرون و به واسطه قرارداد و یا دادگاه بر آن بار شده باشد.
    4- در آيه‏اى كه به قول برخى از مفسرين آخرين آيه‏اى است از قرآن كه نازل شده است مى‏فرمايد: و اتّقوا يوما ترجعون فيه الى اللّه ثمّ توفّى كلّ نفس ما كسبت و هم لا يظلمون « بقره/ 281».
    «و بپرهيزيد از آن روز كه بسوى خدا بازگشت داده مى‏شويد، آنگاه به هر كسى آنچه كه فراهم كرده است به تمام و كمال پرداخت مى‏گردد و به آنان ستم نمى‏شود».
    5- درباره مال يتيم خوردن تعبير قرآن كريم اين است: انّ الّذين يأكلون اموال اليتامى ظلما انّما يأكلون فى بطونهم نارا و سيصلون سعيرا « نساء/ 10».
    «آنان كه اموال يتيمان را به ستم مى‏خورند، جز اين نيست كه در شكم خويش آتش فرو مى‏برند و بزودى در آتشى افروخته مى‏افتند».
    يعنى مال يتيم خوردن عيناً آتش خوردن است اما چون در اين دنيا هستند نمى‏فهمند، به محض اينكه حجاب بدن كنار رفت و از اين جهان بيرون شدند آتش مى‏گيرند و مى‏سوزند.
    نتیجه آنکه «تناسب كيفر و گناه» بحثى است كه در مورد كيفرهاى اجتماعى و قراردادى قابل طرح است. البته در اينگونه كيفرها، قانونگزار بايد متناسب بودن كيفر را با جرم در نظر بگيرد؛ اما در كيفرهايى كه رابطه تكوينى با عمل دارد يعنى معلول واقعى و اثر حقيقى كردار است يا كيفرى كه با گناه، رابطه عينيّت و وحدت دارد، يعنى در حقيقت خود عمل است، ديگر مجالى از براى بحث تناسب داشتن و نداشتن نيست.
    به جهت حسن ختام این بحث روایتی را می آوریم:
    قيس بن عاصم كه از اصحاب رسول خدا (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم) است نقل كرده كه روزى با گروهى از «بنى تميم» خدمت پيغمبر اكرم (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم) شرفياب شدم، گفتم يا رسول اللّه! ما در صحرا زندگى مى‏كنيم و از حضور شما كمتر بهره‏مند مى‏گرديم، ما را موعظه فرماييد. رسول اكرم (ص) نصايح سودمندى فرمود و از آن جمله چنين فرمود: «براى تو به ناچار همنشينى خواهد بود كه هرگز از تو جدا نمى‏گردد؛ با تو دفن مى‏گردد در حالى كه تو مرده‏اى و او زنده است. همنشين تو اگر شريف باشد تو را گرامى خواهد داشت و اگر نابكار باشد تو را به دامان حوادث مى‏سپارد. آنگاه آن همنشين با تو محشور مى‏گردد و در رستاخيز با تو برانگيخته مى‏شود و تو مسؤول آن خواهى بود. پس دقت كن كه همنشينى كه انتخاب مى‏كنى نيك باشد زيرا اگر او نيك باشد مايه انس تو خواهد بود و در غير اين صورت موجب وحشت تو مى‏گردد. آن همنشين، كردار تو است»

    والسلام علی من اتبع الهدی


    ویرایش توسط مشکات 142 : ۱۳۹۰/۰۲/۰۱ در ساعت ۰۱:۰۱
    دلا دلالت خیرت کنم به راه نجات ؟
    مکن به فسق مباهات و زهد هم مفروش

  7. صلوات ها 5


  8. #4

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط مشکات 142 نمایش پست ها
    آیا عذابهای طولانی و شدید انسان در آخرت با جرم زودگذر و موقت او در این دنیا ، عدالت و حکمت خدا را زیر سوال نمی برد؟ آیا جاودان ماندن در جهنم و یا خورش سگهای جهنم شدن با جرمهایی چون قتل نفس ویا غیبت تناسب دارد ؟و اصلا چگونه ممكن است خداي رحیم ، ما را در برابر جرمهاى بسيار كوچك، مجازاتهاى بسيار بزرگ بكند؟
    سلام
    پاداش عمل چه خوبش چه بدش بواسطه عمل و متناسب آن بلکه عین عمل است
    خدای متعال انگیزه ای برای آزار بنده ای ندارد بلکه عذاب عین عمل انسانهاست اما در مرتبه عالم آخرت لذا همه بیانات قرآنی در مورد عذابهاب جهنم ( از هر نوعش ) از قبیل بیان حقیقت است نه وعده .
    درباره خلود هم همه می دانند که خلود مختص کفار و منافقین است و این خلود نتیجه از دست رفتن استعداد کمال است همچنانکه اگر یک انسان با یک عمل چشم خود را کور کند برای همیشه کور خواهد بود یا اگر دانه ای حرارت ببیند دیگر هیچگاه جوانه نخواهد زد .
    موفق باشید

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  9. صلوات ها 4


  10. #5

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    1,508
    حضور
    23 روز 22 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    16
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6204



    نقل قول نوشته اصلی توسط مشکات 142 نمایش پست ها
    آیا جاودان ماندن در جهنم و یا خورش سگهای جهنم شدن با جرمهایی چون قتل نفس ویا غیبت تناسب دارد ؟و اصلا چگونه ممكن است خداي رحیم ، ما را در برابر جرمهاى بسيار كوچك، مجازاتهاى بسيار بزرگ بكند؟
    با سلام و عرض ادب
    ممنون از جناب مشكات از بحث خوبشون.جوابي هم كه داده ايد درست است و بزرگان هم به اين سه نكته اشاره كرده اند.

    البته اين مطلب در مورد پاداش چندان مهم نيست؛ زيرا بخشش و پاداش هر چه بيشتر باشد نشانه فضل و كرم پاداش دهنده است بنابراين جاي ايراد و خرده‏گيري نيست. اما در مورد كار و گناه و ظلم و كفر اين سؤال هست كه چگونه عذاب جاودانه در برابر گناه محدود با اصل عدالت خداسازگار است؟ كسي كه دوران طغيان گري و سركشي و تجاوزش حداكثر از يك صد سال تجاوز نمي‏كند، چرا هميشه بايد در آتش و مجازات شكنجه ببيند؟ آيا عدالت ايجاب نمي‏كند كه يك نوع تعادل بين گناه و كيفر آن برقرار باشد؟
    پاسخ خوبي جناب مشكات دادند اما بنده هم چند نكته عرض ميكنم:

    اولاً: مجازات ابدي و جاويد، منحصر به كساني است كه تمام روزنه‏ هاي نجات را به روي خود بسته‏اند، و عالماً و عامداً غرق در فساد و تباهي و كفر و نفاق گشته‏اند. سايه شوم گناه تمام قلب و جان آنها را پوشانيده است و در حقيقت به رنگ گناه و كفر در آمده‏اند.

    ثانياً: اين اشتباه است كه برخي خيال مي‏كنند كه مدت و زمان كيفر بايد به اندازه مدت و زمان گناه باشد. زيرا رابطه ميان گناه و كيفر رابطه زماني نيست بلكه رابطه كيفي است. يعني مقدار زمان مجازات تناسب با كيفيت گناه دارد، نه مقدار زمان آن. مثلاً كسي ممكن است در يك لحظه دست به قتل نفس بزند و طبق پاره‏اي از قوانين محكوم به زندان ابد گردد. در اينجا مي‏بينيم زمان گناه تنها يك لحظه بوده در حاليكه مجازات آن گاهي 80 سال زندان خواهد بود.

    ثالثاً: مجازاتها و كيفرهاي رستاخيز بيشتر جنبه اثر طبيعي عمل و خاصيت گناه دارد. به عبارت روشنتر، رنج‏ها و دردها و ناراحتي‏هايي كه گناهكاران در جهان مي‏كشند اثر و نتيجه اعمال خود آنها است كه دامانشان را فرا مي‏گيرد. در قرآن سوره يس، آيه 54 مي‏خوانيم:
    «فاليوم لاتظلم نفس شيئاً و لاتجزون الا ما كنتم تعلمون».
    (امروز (روز رستاخيز) به هيچ كس ستم نمي‏شود و جز اعمال خود شما جزايي براي شما نيست).
    در سوره قصص آيه 84 مي‏خوانيم:
    «... فلا يجزي الذين عملواالسيئات الا ما كانوا يعلمون».
    (به آنها كه بد انجام دادند جزايي جز اعمال آنها داده نمي‏شود).

    آیا عدم تناسب گناه با عذاب اخروی منافی با عدل و حکمت خدا نیست؟؟؟!!!

    الهی من ذاالذی ذاق حلاوه محبتک فرام منک بدلا

    آن کس که تورا شناخت جان را چه کند
    فرزند وعیال وخانمان را چه کند.




  11. صلوات ها 5


  12. #6

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    624
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1719



    با سلام و احترام
    فرض كنيد كسى در اثر مصرف زياد مشروبات الكلى در مدت يك هفته ، گرفتار زخم معده شديد شود; چندان كه مجبور باشد تا آخر عمرش با اين درد بسازد، آيا اين برابرى ميان عمل بد و نتيجه آن ، بر خلاف عدالت است ؟ حال اگر مدت عمر اين شخص يك ميليون سال بود بايد به خاطر يك هفته هوسرانى ، يك ميليون سال رنج ببرد، آيا اين بر خلاف اصل عدالت است ؟ در حالى كه قبلاً وجود اين خطر در به اواعلام شده و عاقبت آن نيز برايش توضيح داده شده است .آيا اين امور كه همه از آثار اعمال است ، هيچگونه منافاتى با اصل عدالت دارد، در حالى كه مساوات و برابرى ميان كميت عمل و نتيجه آن موجود نيست ؟
    آيا پيامبر الهى از يك سو، و فرمان خرد از سوى ديگر به او اعلام نكردند، و آيابدون توجه به اختيار دست به چنان كارى زد و چنان سرنوشتى پيدا كرد؟ نه ، بلكه از روى علم و عمد و اختيار انجام داد و نتيجه مستقيم اعمالش اين سرنوشت را براى او فراهم ساخت ، پس نه جاى شكايتى باقى مى ماند و نه ايراد واشكال به كسى وارد است ، و نه منافاتى با قانون عدالت پروردگار دارد. (تفسير نمونه ، همان ، ج 9، ص 240)البته مجازات اخروى عميق تر و فراتر از مكافات عمل است ، چون چيزى جز خود عمل (تجسم عمل ) نيست.
    ویرایش توسط هادي : ۱۳۹۰/۰۲/۰۱ در ساعت ۱۹:۲۸

  13. صلوات ها 3


  14. #7

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۹
    علاقه
    تحقیق
    نوشته
    12
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    111

    شاد




    نقل قول نوشته اصلی توسط عمار نمایش پست ها
    با سلام و عرض ادب
    نقل قول نوشته اصلی توسط عمار نمایش پست ها
    ممنون از جناب مشكات از بحث خوبشون.جوابي هم كه داده ايد درست است و بزرگان هم به اين سه نكته اشاره كرده اند.


    با سلام و درود فراوان

    با تشکر از دوستانی که در این موضوع شرکت کردند...
    .
    .
    خصوصا جناب عمار عزیز
    .
    .
    .که اولا بسیار از اظهار لطفشون و ثانیا از جواب های تکمیلی که بیان کردند منشکرم...
    .
    .
    .ممنونم
    دلا دلالت خیرت کنم به راه نجات ؟
    مکن به فسق مباهات و زهد هم مفروش

  15. صلوات ها 4


  16. #8

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۰
    نوشته
    7
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    7

    شبهه عدل الهي




    با سلام خدمت همه دوستان گرامي
    پاسخي كه فرموديد همگي در جاي خود صحيح و متين است؛ اما مسائل بايد به طور ريشه اي حل شوند. اين مسأله در سايه اثبات عدالت خدا به راحتي قابل حل است. خداوند عادل است و به همين دليل عذابش متناسب با گناه خواهد بود. عدالت خدا نيز از طريق كمال مطلق بودنش قابل اثبات است. ظلم ناشي از جهل و نقصان است. خدايي كه همه كمالات را به صورت مطلق داراست، نمي تواند منشأ هيچ ظلمي باشد. بنابراين هر عقابي حتي از نوع ابدي اش به جهت استحقاق گنهكار است و بر ساحت حضرت حق ايرادي نمي­تواند وارد باشد. اينكه به نظر ما فلان عذاب متناسب با آن گناه خاص نيست، به جهت اشتباه محاسباتي ماست. علم ما نسبت به مصالح و مفاسد اعمال و ملاك هاي فعل الهي بسيار محدود است. طبيعي است اگر با اين محدوديت ها دچار چنين اشتباهاتي شويم. بنابراين بعد از اثبات عدالت حضرت حق جايي براي اشكال نمي ماند؛ اما براي اسكات خصم، مي توان به آن توجيهات متوسل شده و مثلاً عذاب جاويدان را اثر تكويني گناه شمرد؛ چنانكه اثر تكويني يك لحظه غفلت در رانندگي نابودي همه سرنشينان بوده و اثر تكويني يك ضربه چاقو، كوري دائمي شخص است.
    ویرایش توسط پیرو : ۱۳۹۰/۰۷/۱۳ در ساعت ۲۰:۲۳

  17. صلوات


  18. #9

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    624
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1719



    با سلام و احترام

    بين گناه و عذاب اخروي رابطه تكويني وجود دارد؛ نه اين كه از امور اعتباريات و قراردادي باشد كه در اين صورت جاي اين پرسش باقي است كه چرا در قرارداد بين جرم و كيفر تناسبي نيست، اما در اين جا مي‏گوييم: اصلاً قراردادي نيست، بلكه رابطه تكويني است و مانند اين در امور تكوينيات بسيار است، مثل اين كه: در يك لحظه سنگي به چشم فردي اصابت مي‏كند و بر اثر آن او تا پايان زندگي، از نعمت بينايي محروم مي‏شود. چرا چنين است؟ پاسخش اين است كه بين كوري چشم و اصابت سنگ رابطه تكويني وجود دارد و قراردادي نيست. زندگي آخرت معلول، يا محصول و ثمره زندگي دنيوي است (الدّنيا مزرعة الآخرة) هر چه در اين جا كاشته شود، در آن جا محصولش برداشت خواهد شد. قرآن مي‏گويد: كساني كه از ياد خدا غافل مي‏شوند، بدين جهت در فرداي قيامت نابينا محشور مي‏گردند. اين‏ها در قيامت لب به اعتراض مي‏گشايند و مي‏گويند: خدايا! ما در دنيا چشم داشتيم و بينا بوديم، پاسخ مي‏شنوند: آري در دنيا چشم داشتيد، ولي براي آخرت خود از پيش بينايي آماده نكرده‏ايد.(1)

    1. طه (20) آيات 126 - 124.
    ویرایش توسط هادي : ۱۳۹۰/۰۷/۱۶ در ساعت ۲۲:۱۱

  19. صلوات ها 3


  20. #10

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    624
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1719



    برخي از متفكّران گفته‏اند كه رابطه اعمال ما در دنيا و زندگي اخروي (سعادت و شقاوت ابدي و عذاب‏ها يا نعمت‏هاي اخروي) بالاتر از رابطه تكويني است و از نوع تجسّم اعمال است، زيرا رابطه تكويني، از نوع رابطه علت و معلول است، در حالي كه در تجسّم اعمال، عمل انسان در قيامت تجسم مي‏يابد، نه نتيجه يا معلول آن. در اين صورت جاي اشكال نخواهد بود كه چه تناسبي بين عمل محدود ما در دنيا با پاداش يا جزاي نامحدود در آن جهان خواهد بود.
    بنابر تجسم اعمال، اعمال ما دو صورت دارد: صورت ظاهري در دنيا به نمايش در مي‏آيد و صورت واقعي در آن دنيا آشكار مي‏شود و حقيقت اعمال به ما نشان داده مي‏شود.
    در برخي آيات اين حقيقت تأييد شده است، مثلاً در مورد كسي كه مال يتيم مي‏خورد، قرآن مي‏گويد كه: درون خود آتش مي‏ريزد و آتش مي‏خورد و حقيقت اين آتش سوزناك در آخرت به انسان نشان داده مي‏شود و به انسان همان را كه خورده است، مي‏خورانند. آن كس كه تمام عمرش در اين جهان، انساني پليد بوده و كارهاي زشت انجام داده است، در تمام عمرش در آن سرا، بدبخت خواهد بود. ابدي بودن، لازمه آن جهان است، همان گونه كه محدوديّت لازمه اين جهان است و اين مسئله فرقي در حقيقت عمل ايجاد نمي‏كند.

    ویرایش توسط هادي : ۱۳۹۰/۰۷/۱۶ در ساعت ۲۲:۱۰

  21. صلوات ها 3


صفحه 1 از 12 12311 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. « بحث و مناظره تا چه مقدار سودمند است؟؟؟ »
    توسط ali pir در انجمن ولایت فقیه و حکومت اسلامی
    پاسخ: 12
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۶/۰۴, ۱۰:۳۷
  2. پاسخ: 10
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۴/۲۶, ۲۲:۰۸
  3. اتلاف زمان برای تیمم بدل از غسل؟؟؟!!!
    توسط kosar در انجمن متفرقه
    پاسخ: 2
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۴/۲۲, ۰۹:۱۷
  4. « توسل و توحید » ؟؟؟
    توسط FTMH_Mohammadi در انجمن براهین اثبات خدا
    پاسخ: 16
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۲/۱۴, ۱۳:۳۶

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 2

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود