صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: بحثی پیرامون تاپیک «تزئین غذا به صورت جانداران حکم مجسمه سازی داره؟»

  1. #1

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    1,578
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    61
    آپلود
    31
    گالری
    0
    صلوات
    9349

    بحثی پیرامون تاپیک «تزئین غذا به صورت جانداران حکم مجسمه سازی داره؟»





    با سلام

    امروز مطلب این تاپیک رو مطالعه می کردم:

    تزئین غذا به صورت جانداران حکم مجسمه سازی داره؟


    چون بحث اون تاپیک (به معنای متداول) صرفا فقهی بود و مقداری هم طولانی شده بود بهتر دیدم برای این بحث تاپیک جدید بزنم، برای اینکه در جریان بحث باشید مطلب اون تاپیک رو حداقل گذرا مطالعه بفرمایید...

    اما راجع به بحث تاپیک، به نظر می یاد علت تحریم مجسمه سازی در صدر اسلام این بوده که برای مردمی که بت پرستی در عمق جان و بن فرهنگ اونها ریشه دوونده بوده احتمال معقول انحراف از توحید می رفته، اما الان که در مورد اهل اسلام بطور معمول چنین چیزی مطرح نیست این مطلب نیاز به بازاندیشی داره...

    در این تاپیک در باب این قبیل بازاندیشی ها مباحث کلی تری مطرح شده:

    فقه و چالش های معاصر


    ویرایش توسط seyedziya : ۱۳۹۰/۰۱/۳۱ در ساعت ۱۹:۳۴

    هُوَ الأَوَّلُ وَ الآخِرُ وَ الظَّاهِرُ وَ الْبَاطِن...(الحدید، 3.)

    وبلاگ من




  2. صلوات ها 12


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    علاقه
    کامپیوتر، گرافیک، طراحی سایت
    نوشته
    745
    حضور
    1 روز 5 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    16
    آپلود
    2
    گالری
    171
    صلوات
    6203



    در ضمن عروسک سازی هم حرامه.
    و فقط خرید و فروشش اشکالی نداره.

  5. صلوات ها 11


  6. #3

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    1,578
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    61
    آپلود
    31
    گالری
    0
    صلوات
    9349



    نقل قول نوشته اصلی توسط زیتون نمایش پست ها
    در ضمن عروسک سازی هم حرامه.
    و فقط خرید و فروشش اشکالی نداره.
    بله بنا به مشهور عروسک هم در حکم مجسمه است، در اینجا مجسمه ی مثلا انسان یا حیوان معنای عامی داره که شامل هر هیئتی از انسان یا حیوان میشه حالا جنسش هر چه می خواد باشه، سنگ، چوب، فلز، پلاستیک، درخت تو پارک و میدون! و...


    ویرایش توسط seyedziya : ۱۳۹۰/۰۲/۰۱ در ساعت ۱۳:۰۰

    هُوَ الأَوَّلُ وَ الآخِرُ وَ الظَّاهِرُ وَ الْبَاطِن...(الحدید، 3.)

    وبلاگ من




  7. صلوات ها 9


  8. #4

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۹
    علاقه
    تنها به یاد توست، جوش و خروش ما / ای مهدی عزیز، ای آخرین امید
    نوشته
    3,382
    حضور
    16 ساعت 9 دقیقه
    دریافت
    44
    آپلود
    22
    گالری
    495
    صلوات
    31673

    پرسش




    نقل قول نوشته اصلی توسط seyedziya نمایش پست ها
    اما راجع به بحث تاپیک، به نظر می یاد علت تحریم مجسمه سازی در صدر اسلام این بوده که برای مردمی که بت پرستی در عمق جان و بن فرهنگ اونها ریشه دوونده بوده احتمال معقول انحراف از توحید می رفته، اما الان که در مورد اهل اسلام بطور معمول چنین چیزی مطرح نیست این مطلب نیاز به بازاندیشی داره...
    با سلام و احترام

    جناب سیدضیاء یعنی منظورتون این هست مجسمه سازی یا تزئین غذا به صورت جانداران در شرایط امروزی بدون اشکال هست ؟!



    امام حسین علیه السلام میفرمایند: هرکس هدف و خواسته ای را با معصیت و نافرمانی خدا بجوید, بیشتر از آنچه را که بدان امید دارد از دست میدهد و سریعتر در آنچه که از آن میترسید واقع میشود.

  9. صلوات ها 5


  10. #5

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    1,578
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    61
    آپلود
    31
    گالری
    0
    صلوات
    9349



    نقل قول نوشته اصلی توسط آذر بانو نمایش پست ها
    با سلام و احترام

    جناب سیدضیاء یعنی منظورتون این هست مجسمه سازی یا تزئین غذا به صورت جانداران در شرایط امروزی بدون اشکال هست ؟!
    سلام علیکم

    با توجه به بحثی که گذشت به نظر می رسه اگه شائبه ی
    گرایش به بت پرستی و انحراف از توحید مطرح نباشه مشکلی نداره، در روزگار ما هم برای اهل اسلام بطور معمول بعیده چنین شائبه ای مطرح باشه، این نظر شخصی حقیره، تامل در این باره به عهده ی خودتونه...



    هُوَ الأَوَّلُ وَ الآخِرُ وَ الظَّاهِرُ وَ الْبَاطِن...(الحدید، 3.)

    وبلاگ من




  11. صلوات ها 7


  12. #6

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۹
    علاقه
    تنها به یاد توست، جوش و خروش ما / ای مهدی عزیز، ای آخرین امید
    نوشته
    3,382
    حضور
    16 ساعت 9 دقیقه
    دریافت
    44
    آپلود
    22
    گالری
    495
    صلوات
    31673

    تعجب




    نقل قول نوشته اصلی توسط seyedziya نمایش پست ها
    سلام علیکم:gol:


    با توجه به بحثی که گذشت به نظر می رسه اگه شائبه ی گرایش به بت پرستی و انحراف از توحید مطرح نباشه مشکلی نداره، در روزگار ما هم برای اهل اسلام بطور معمول بعیده چنین شائبه ای مطرح باشه، این نظر شخصی حقیره، تامل در این باره به عهده ی خودتونه...
    با سلام و احترام

    بنده متاسفانه اصلا وقت نکردم تاپیک فقه و چالش های معاصر رو مطالعه کنم .

    لطفا کارشناسان محترم که در این زمینه آگاهی دارند ، با توجه به این موضوعات پاسخ دقیق رو بفرمایند .

    آیا صرف اینکه شائبه ی گرایش به بت پرستی و انحراف از توحید در این نوع کارها مطرح نباشه دیگه مشکلی نداره ؟

    اگر اینطور هست چرا مراجع تقلید جایز ندونستند ؟

    با تشکر




    امام حسین علیه السلام میفرمایند: هرکس هدف و خواسته ای را با معصیت و نافرمانی خدا بجوید, بیشتر از آنچه را که بدان امید دارد از دست میدهد و سریعتر در آنچه که از آن میترسید واقع میشود.

  13. صلوات ها 5


  14. #7

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۹
    علاقه
    علوم اسلامي
    نوشته
    5,555
    حضور
    148 روز 3 ساعت 33 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    27
    صلوات
    31823



    نقل قول نوشته اصلی توسط seyedziya نمایش پست ها
    سلام علیکم با توجه به بحثی که گذشت به نظر می رسه اگه شائبه ی گرایش به بت پرستی و انحراف از توحید مطرح نباشه مشکلی نداره، در روزگار ما هم برای اهل اسلام بطور معمول بعیده چنین شائبه ای مطرح باشه، این نظر شخصی حقیره، تامل در این باره به عهده ی خودتونه...
    نقل قول نوشته اصلی توسط آذر بانو نمایش پست ها
    لطفا کارشناسان محترم که در این زمینه آگاهی دارند ، با توجه به این موضوعات پاسخ دقیق رو بفرمایند . آیا صرف اینکه شائبه ی گرایش به بت پرستی و انحراف از توحید در این نوع کارها مطرح نباشه دیگه مشکلی نداره ؟ اگر اینطور هست چرا مراجع تقلید جایز ندونستند ؟

    بسم الله الرحمن الرحیم

    با سلام خدمت جناب سید ضیاء گرامی و سرکار آذربانوی محترم

    همانطور که مستحضرید استنباط احکام شرعی یعنی بکار بردن عقل در استخراج حکم الهی در موضوعات مختلف ، بر آیات و روایات مبتنی است و بدون استناد آیات و روایات و بدون پشتوانه آنها و صرفا با احتمالاتی که عقل می دهد ، نمی توان به حکم دین در مورد خاصی مانند حرمت یا حلیت ساخت مجسمه رسید یا اینکه حکم شرعی مجسمه را به مواردی که شائبه بت پرستی می رود ، مقید ساخت.

    در این مورد هم روایات صحیح السند مختلفی در کتب شیعه و سنی به صورت مطلق دستور ترک ساخت مجسمه ذی روح را داده اند و عذاب های شدیدی بر ساختن آن وعده فرموده اند مانند:

    1. قول علي عليه السّلام: إيّاكم و عمل الصور؛ فتسألوا عنها يوم القيامة. (1)
    امام علی علیه السلام فرمود: از صورتگری بپرهیزید که روز قیامت از آن بازخواست خواهید شد.

    2. قول رسول الله صلی الله علیه و آله : إنّ أشدّ الناس عذابا عند اللّه يوم القيامة المصوّرون (2)‏
    پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند: شدید ترین عذاب نزد خداوند در روز قیامت از آن کسانی است که صورتگری کرده اند.

    3. الفضل أبو العبّاس قال: قلت لأبي جعفر عليه السّلام: قول اللّه- عزّ و جلّ-: يَعْمَلُونَ لَهُ ما يَشاءُ مِنْ مَحارِيبَ وَ تَماثِيلَ وَ جِفانٍ كَالْجَوابِ‏ ، قال: ما هي تماثيل الرجال و النساء، و لكنّها تماثيل‏ الشجر و شبهه‏(3)
    ابو العباس گوید: از حضرت امام باقر علیه السلام پرسيدم در باره گفته خداوند متعال: «جنيان براى سليمان هر چه مى‏خواست از محراب‏ها و تمثال‏ها مى‏ساختند .... كه مراد از اين تماثيل چيست؟ فرمود:
    تمثال و عكسهايى كه شبيه مردان و زنان باشد نبود، بلكه تمثال درخت و مانند آن بود.

    4. عن أبي عبد اللّه عليه السّلام قال: من مثّل تمثالا كلّف يوم القيامة أن ينفخ فيه الروح‏ (4)
    امام صادق علیه السلام فرمودند: هر کس تمثالی بسازد در روز قیامت او را به زنده ساختنش مکلّف می کنند !

    و دیگر روایاتی که مجالی برای پرداختن به آنها در اینجا نیست اما نکته ای را که باید بگویم این است که :

    این احتمال و احتمالات بسیار بیشتری که به ذهن شریف دوستان نرسیده است در کتب فقهای اسلام و مراجع عظام از گذشته تا کنون مورد نقد و بررسی قرار گرفته است و چنین حکمی از نتیجه بررسی ها و نقد های متعدد و زیادی که در دروس خارج فقه صورت گرفته است ، حاصل گشته است پس اشتباه است که فکر کنیم این احتمالی که می دهیم فقط به ذهن ما رسیده است و فقهای اسلام با عرض معذرت با نگاه سطحی و قشری بر روایات و بدون توجه به احتمالات عقلی مختلف ، حکم به محتوای آن داده اند .

    پی نوشت:
    1. الخصال: 635 قطعة من ح 10، و عنه بحار الأنوار 10: 113 قطعة من ح 1 و مستدرك الوسائل 13: 210، كتاب التجارة، أبواب ما يكتسب به ب 75 ح 1

    2. السنن الكبرى للبيهقي 11: 78- 79، أبواب الوليمة، باب التشديد في المنع من التصوير ح 14932 و صحيح البخاري 7: 85 ب 89 ح 5950، و صحيح مسلم 3: 1330 ح 2109. و قد رواه الحميدي في المسند 1: 65 ح 117، و ابن أبي شيبة في المصنّف 6: 73 ب 71 ح 2، و ابن حنبل في المسند 2: 8 ح 3558 و ص 114 ح 4050، و النسائي في السنن 8: 216، و الطحاوي في شرح معاني الآثار 4: 286.
    3. الكافي 6: 476 ح 3، و عنه وسائل الشيعة 5: 305، كتاب الصلاة، أبواب أحكام المساكن ب 3 ح 6 و مرآة العقول 22: 367 ح 3
    4. الكافي 6: 527 ح 4، المحاسن 2: 455 ح 2569، و عنهما وسائل الشيعة 5: 304، كتاب الصلاة، أبواب أحكام المساكن ب 3 ح 2، و في بحار الأنوار 79: 287 ح 5 عن المحاسن، و في مرآة العقول 22: 438 ح 4 عن الكافي.







  15. صلوات ها 11


  16. #8

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۹
    علاقه
    تنها به یاد توست، جوش و خروش ما / ای مهدی عزیز، ای آخرین امید
    نوشته
    3,382
    حضور
    16 ساعت 9 دقیقه
    دریافت
    44
    آپلود
    22
    گالری
    495
    صلوات
    31673

    شاد




    با سلام و احترام

    متشکرم از پاسخ کامل و جامع تون .

    در پناه حق ؛



    امام حسین علیه السلام میفرمایند: هرکس هدف و خواسته ای را با معصیت و نافرمانی خدا بجوید, بیشتر از آنچه را که بدان امید دارد از دست میدهد و سریعتر در آنچه که از آن میترسید واقع میشود.

  17. صلوات ها 8


  18. #9

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    1,578
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    61
    آپلود
    31
    گالری
    0
    صلوات
    9349



    نقل قول نوشته اصلی توسط آذر بانو نمایش پست ها
    با سلام و احترام

    بنده متاسفانه اصلا وقت نکردم تاپیک فقه و چالش های معاصر رو مطالعه کنم .

    لطفا کارشناسان محترم که در این زمینه آگاهی دارند ، با توجه به این موضوعات پاسخ دقیق رو بفرمایند .

    آیا صرف اینکه شائبه ی گرایش به بت پرستی و انحراف از توحید در این نوع کارها مطرح نباشه دیگه مشکلی نداره ؟

    اگر اینطور هست چرا مراجع تقلید جایز ندونستند ؟

    با تشکر
    سرکار آذربانو این تفاوت ها به تفاوت متدها برمی گرده، از جمله اینکه در فقه و اصول فعلی به این شکلی که ما از در مناط و علت حکم وارد شدیم وارد نمی شن، چرا که در اونجا این نحوه درک عقلی در باب مناط و علت حکم رو به این شکلی که ما در پروسه ی استنباط دخالت دادیم دخالت نمی دن، در اونجا به یه معنا، دین خدا از دسترس عقول خارجه؛ «ان دین الله لایصاب بالعقول»...

    برای توضیح بیشتر به همون تاپیک «فقه و چالش های معاصر» مراجعه بفرمایید...


    ویرایش توسط seyedziya : ۱۳۹۰/۰۲/۰۸ در ساعت ۲۰:۴۵

    هُوَ الأَوَّلُ وَ الآخِرُ وَ الظَّاهِرُ وَ الْبَاطِن...(الحدید، 3.)

    وبلاگ من




  19. صلوات ها 4


  20. #10

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    علاقه
    نقد
    نوشته
    811
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3330



    فتواهایی که اگه وهابیا بدن، تمسخرامیزه اما اگه شیعه ها بدن ایراد نیست!!:
    تحریم نصب قاب عکس بر دیوار
    ابن عثیمین وهابی می گوید :
    « تعلیق الصور علی الجدار -و لا سیما الکبیرة منها - حرام حتی و ان لم یخرج الا بعض الجسم و الراس و قصد التعظیم فیها ظاهر و اصل الشرک هو هذا الغلو ...»
    «آویزان کردن تصاویر بر دیوار خصوصا تصاویر بزرگ حرام است ، حتی در صورتی که برخی از جسم یا سر آن ظاهر شده باشد ؛ چرا که قصد تعظیم در آن ظاهر است ، واصل شرک همین گونه غلوهاست ...»
    المجموع الثمین ، ابن عثیمین ج 1 ص 200-201
    وهابیت از دیدگاه اهل سنت ، رضوانی ص 226

    http://www.askdin.com/showthread.php?t=5107&page=2
    سرکار آذربانو این تفاوت ها به تفاوت متدها برمی گرده، از جمله اینکه در فقه و اصول فعلی به این شکلی که ما از در مناط و علت حکم وارد شدیم وارد نمی شن، چرا که در اونجا این نحوه درک عقلی در باب مناط و علت حکم رو به این شکلی که ما در پروسه ی استنباط دخالت دادیم دخالت نمی دن، در اونجا به یه معنا، دین خدا از دسترس عقول خارجه؛ «ان دین الله لایصاب بالعقول»...
    اوناهم از عمر و ابوبکر و پیامبر،حدیثای خودشونو دارن و طبق اونا فتوا میدن،عقلشونم دخالت نمیدن

    شما احادیث جعلی رو قبول دارین و اگه مخالف قرآن و عقل باشه بازم قبولش میکنین،اونام همینن

    عیب کسان منگر و احسان خویش
    دیده فروبر به گریبان خویش

    به نظر من مسلمونا دارن خودشونو زیرسوال میبرن و فکر میکنن دارن یه فرقه دیگه رو زیرسوال میبرن
    ویرایش توسط منتقد : ۱۳۹۰/۰۲/۰۸ در ساعت ۲۳:۵۵
    حافظا می خور و رندی کن و خوش باش ولی / دام تزوير مکن چون دگران قرآن را
    وقتی عنان و افسار عقل آزاد شود و عقل، محبوس در سه زنجیز نباشد : هوای نفس،عادت دینی و اعمال دینی- تعصب بر تفکر و يا سنت گذشتگان یا این شرط ، این عقل آزاد صاحبش را به منزل نجات می رساند
    (
    شرح نهج البلاغه(ابن ابی الحدید)ج 20 ص 343، روایت شماره ی 950)

  21. صلوات ها 2


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود