يَا أَبَتِ إِنِّي قَدْ جَاءنِي مِنَ الْعِلْمِ مَا لَمْ يَأْتِكَ فَاتَّبِعْنِي أَهْدِكَ صِرَاطًا سَوِيًّا (مریم43)
اى پدر! علمى براى من آمده كه براى تو نيامده مرا پيروى كن تا تو را به راهى راست هدايت كنم .
با سلام
قبلا هم گفتیم که مبحث احادیث واخبار بسیار مهم و تخصصی است واین امر آنجا خطرناک میشود که بخواهد زیربنای اعتقادات انسان را تشکیل دهد . دراین مبحث دو حدیث از جریانات زمان حضرت رسول (ص) یکی در مورد عدم علم آنحضرت به لقاح درختان خرما و دیگری در مورد حادثه تهمت به ماریه قبطیه و دستور حضرتش مبنی بر قتل زانی وتبرئه وی که خدشه در علم وعصمت معصومین دارد مورد بررسی قرار میگیرند .
خلاصه : حدیث جهل پیامبر (ص) به درخت نخل ؛ کذب و جعلی است بعلت تعارض صریح با آیات قرآن و احادیث دیگر مخصوصا که با اخباری که از سوی بنی امیه جعل شده هماهنگ است .
حدیث دستور پیامبر به علی (ع) مبنی بر کشتن غلام قبطی دارای اصلی است هرچند که در متن اختلافاتی دارد اما حاوی نکاتی ظریف ودقیق است وهرگز نفی علم آنحضرت نمیکند.
..............
ودرصحيحترين كتاب عامه يعني صحيح بخاري دو حديث متضاد وجود دارد :
حَدَّثَنِى عَبْدُ اللَّهِ بْنُ مُحَمَّدٍ حَدَّثَنَا هِشَامُ بْنُ يُوسُفَ أَخْبَرَنَا مَعْمَرٌ عَنِ الزُّهْرِىِّ عَنْ أَبِى سَلَمَةَ عَنْ أَبِى هُرَيْرَةَ - رضى الله عنه - قَالَ قَالَ النَّبِىُّ - صلى الله عليه وسلم - « لاَ عَدْوَى ، وَلاَ صَفَرَ ، وَلاَ هَامَةَ » . فَقَالَ أَعْرَابِىٌّ يَا رَسُولَ اللَّهِ فَمَا بَالُ الإِبِلِ تَكُونُ فِى الرَّمْلِ كَأَنَّهَا الظِّبَاءُ ، فَيُخَالِطُهَا الْبَعِيرُ الأَجْرَبُ فَيُجْرِبُهَا . فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ - صلى الله عليه وسلم - « فَمَنْ أَعْدَى الأَوَّلَ »
وَعَنْ أَبِى سَلَمَةَ سَمِعَ أَبَا هُرَيْرَةَ بَعْدُ يَقُولُ قَالَ النَّبِىُّ - صلى الله عليه وسلم - « لاَ يُورِدَنَّ مُمْرِضٌ عَلَى مُصِحٍّ » . وَأَنْكَرَ أَبُو هُرَيْرَةَ حَدِيثَ الأَوَّلِ قُلْنَا أَلَمْ تُحَدِّثْ أَنَّهُ لاَ عَدْوَى فَرَطَنَ بِالْحَبَشِيَّةِ .
قَالَ أَبُو سَلَمَةَ فَمَا رَأَيْتُهُ نَسِىَ حَدِيثًا غَيْرَهُ
قَالَ أَبُو سَلَمَةَ بْنُ عَبْدِ الرَّحْمَنِ سَمِعْتُ أَبَا هُرَيْرَةَ عَنِ النَّبِىِّ - صلى الله عليه وسلم - قَالَ « لاَ تُورِدُوا الْمُمْرِضَ عَلَى الْمُصِحِّ »
وعن ‏ ‏أبي سلمة ‏‏سمع ‏ ‏أبا هريرة ‏ ‏بعد ‏ ‏يقول ‏ ‏قال النبي ‏ ‏صلى الله عليه وسلم ‏ ‏لا ‏ ‏يوردن‏ ‏ممرض على مصح وأنكر ‏ ‏أبو هريرة ‏‏حديث الأول قلنا ألم تحدث أنه لا عدوى فرطن بالحبشية قال ‏ ‏أبوسلمة ‏ ‏فما رأيته نسي حديثا غيره ‏


ذَلِكَ مَبْلَغُهُم مِّنَ الْعِلْمِ
واين هم تناقضي ديگر كه ابوهريرة خودش به آن اعتراف ميكند و و قتيكه ابو سلمه رضي الله عنه به او اعتراض كرده وميگويد كه ابوهريرة تو اول بار گفتي كه پيامبر فرمود مرض واگير وجود ندارد واكنون ميگويي كه پيامبر گفت شخص مريض بر انسان تندرست وارد نشود (چون واگير دارد ) و ابوهريره كه رسوا شده بود روايت اول خودش را منكر ميشود و به زبان حبشي كلمات نامفهومي بر زبان جاري ساخت.
بنابراین در احادیث باید دقت نمود تا دچار انحراف نشویم .


بسیار محتمل است که بنی امیه این قبیل اخبار را ساختند تا عوام را فریب دهند که اگر ما در کار دنیا از پیامبر(ص) وعلی (ع) موفقتریم وفتوحات داریم و سیاست مداریم بخاطر اینست که پیامبر در امور دینی از ما داناتر بود و ما در امور دنیایی از ایشان داناتریم وخلیفه الهی مقامی بالاتر از رسالت الهی است ! غافل از آنکه قضاوت و سیاست و... محتاج به علم کامل است که پیامبر شهر علم است وعلی دروازه آن .


اما تفصیل مطالب :
بررسی احادیث مذکور وتایید علوم مختلف پیامبر(ص) در زمینه های مختلف پزشکی و ...


https://sites.google.com/site/hojjah/elme.masum.zip

فَلَمَّا جَاءتْهُمْ رُسُلُهُم بِالْبَيِّنَاتِ فَرِحُوا بِمَا عِندَهُم مِّنَ الْعِلْمِ وَحَاقَ بِهِم مَّا كَانُوا بِهِ يَسْتَهْزِؤُون {غافر/83}