صفحه 1 از 16 12311 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چرا تقلید؟

  1. #1
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۹
    نوشته
    31
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    29

    چرا تقلید؟




    بسم الله الرحمن الرحیم
    والحمد لله رب العالمین
    وصلی الله علی محمد وآل محمد الائمة والمهدیین وسلم تسلیما کثیرا

    چرا تقلید؟

    فقهای برای مردم ناآگاه دلایلی می‌ آورند که داشتن مرجع تقلید و تبعیت بی چون و چرای آنان بر همه واجب است و با آن مردم را فریب داده‌ اند . تا جایی که اعمال آنها بدون داشتن مرجع تقلید نزد خداوند متعال پذیرفته نمی باشد . مردم نیز حکم آنان را بدون تحقیق و تفکر ، در اصول و فروع دین می پذیرند . غافل از کلام خدا و احادیث محمد و آل محمد صلوات الله علیهم اجمعین


    اما دلایلی که با آن مردم ساده و بیخبر از دین خدا را به انحراف کشانده اند عبارتند از




    آیات کریمه قرآن

    وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنفِرُواْ كَآفَّةً فَلَوْلاَ نَفَرَ مِن كُلِّ فِرْقَةٍ مِّنْهُمْ طَآئِفَةٌ لِّيَتَفَقَّهُواْ فِي الدِّينِ وَلِيُنذِرُواْ قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُواْ إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ
    مؤمنان نمی توانند همگي كوچ كنند ، پس چرا از هر گروهي ، طايفه ‏اي از آنان كوچ نمي ‏كنند تا در دين آگاهي پيدا كنند تا هنگام بازگشت به سوي قوم خود آنها را هشدار دهند بلکه خودداري كنند
    العذاب(التوبة):122


    که تفسیر آنان از این آیه این است که نیاز نیست همهء مردم به دنبال آگاهی و تفقه در دین خدا بروند و کفایت می‌ کند که عده‌ ای معرفت و شناخت از دین حاصل کنند و بقیه باید از آنان تقلید کنند


    حال ببینیم تفسیر اهل بیت ع راجع به این آیه چیست


    على بن أبى حمزه گويد : شنيدم كه حضرت صادق ع مى ‏فرمود : در دين آگاهی کسب کنید زيرا هر كه در دين آگاهی پیدا نکند مانند صحراگردان است. خداوند در كتابش مى‏فرمايد : تا در دين آگاهي پيدا كنند تا هنگام بازگشت به سوي قوم خود آنها را هشدار دهند بلکه خودداري كنند .اصول کافی ج 1 ص 31


    يـعـقـوب بن شعيب گويد : به امام صادق ع عرض كردم : چون براى امام حادثه‌ ای اتفاق افتد (وفـات نـمـايـد) مـردم چـه كـنـنـد ؟ فـرمـود : قـول خـداى عـزوجـل كـجـاسـت كـه مـى فـرمـايـد : پس چرا از هر گروهي ، طايفه ‏اي از آنان كوچ نمي ‏كنند تا در دين آگاهي پيدا كنند تا هنگام بازگشت به سوي قوم خود آنها را هشدار دهند بلکه خودداري كنند سـفـر كـنـنـدگـان تـا زمـاني كه در طلب هستند معذورند و آنها كه در انتظارند ، تا زمان بازگشت یاران خود معذورند . اصول کافی ج 1 ص 378


    عـبـد الاعـلى گـويـد : از امـام صـادق ع راجـع بقول عامه پرسيدم كه گويند : رسول خدا ص فرموده : هر كه بميرد و امـامـى نـداشـتـه باشد، به مرگ جاهليت مرده است فرمود : درست است بخدا . عرض كردم : امامى وفات كرده و مردى در خراسان است و نميداند وصى او كيست ، همين دورى از امـام بـراى او عذر نيست ؟ فرمود: براى او عذر نيست . همانا چون امامی بميرد حجیت وصيش بـر كـسـانـى كـه در شهر او هستند خواهد بود و بـر كساني كه در شهر امام نيستند ، چون خبر وفات او را شنيدند ، لازمست كوچ كنند ، هـمـانـا خـداى عـزوجـل مـى فـرمـايد : پس چرا از هر گروهي ، طايفه ‏اي از آنان كوچ نمي ‏كنند تا در دين آگاهي پيدا كنند تا هنگام بازگشت به سوي قوم خود آنها را هشدار دهند بلکه خودداري كنند .اصول کافی ج 1 ص 378


    مـحـمـد بـن مـسلم گويد : به امام صادق ع عرض كردم : براى مردم رواست كه چون امـامـى بـمـيـرد ، امـام بـعـد از او را نـشـنـاسـد ؟ فـرمـود : امـا بـراى اهـل ايـن شـهـر يـعـنـى مـديـنـه روا نـيـسـت و نسبت به شهرهاى ديگر معذوريت آنها به اندازه رسيدنشان است ، همانا خدا مى فرمايد : مؤمنان نمی توانند همگي كوچ كنند ، پس چرا از هر گروهي ، طايفه ‏اي از آنان كوچ نمي ‏كنند تا در دين آگاهي پيدا كنند تا هنگام بازگشت به سوي قوم خود آنها را هشدار دهند بلکه خودداري كنند .اصول کافی ج 1 ص 378


    امام رضا ع فرمود : خداوند می‌ فرماید : از اهل ذکر بپرسید اگر نمی دانید و می‌ فرماید : پس چرا از هر گروهي ، طايفه ‏اي از آنان كوچ نمي ‏كنند تا در دين آگاهي پيدا كنند تا هنگام بازگشت به سوي قوم خود آنها را هشدار دهند . پس همانا که بر شما سؤال کردن و رجوع به ما واجب و فریضه می‌ باشد .تفسیر العیاشی ج 2 ص 261 . بصائر الدرجات ص 59 . بحار الانوار ج 23 ص 183


    احادیثی که صراحتاً مسلمانان را به طلب علم و یادگیری در دین دستور داده اند


    مفضل گويد از امام صادق ع شنيدم كه مى ‏فرمود: بر شما واجب است كه در دين خدا دانشمند شويد و صحراگرد نباشيد زيرا آنكه در دين خدا دانشمند نشود خدا روز قيامت به او توجه نكند و كردارش را پاكيزه نشمارد .اصول کافی ج 1 ص 31


    رسول خدا ص فرمود : دانشجوئى بر هر مسلمانى واجب است، همانا خدا دانشجويان را دوست دارد .اصول کافی ج 1 ص 30


    حضرت صادق ع فرمود : دانشجوئى واجب است .اصول کافی ج 1 ص 30


    امير المؤمنين ع ‏فرمود : اى مردم بدانيد كمال دين طلب علم و عمل بدان است، بدانيد كه طلب علم بر شما از طلب مال واجب تر است زيرا مال براى شما قسمت و تضمين شده. عادلى آن را بين شما قسمت كرده و تضمين نموده و به شما مى‏رساند ولى علم نزد اهلش نگهداشته شده و شما مأموريد كه آنرا از اهلش طلب كنيد ، پس آن را بجویید .اصول کافی ج 1 ص 30

    ویرایش توسط صدرا : ۱۳۹۱/۰۵/۰۹ در ساعت ۰۲:۱۶

  2. صلوات ها 4


  3.  

  4. #2
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۹
    نوشته
    31
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    29



    فَاسْأَلُواْ أَهْلَ الذِّكْرِ إِن كُنتُمْ لاَ تَعْلَمُونَ
    از اهل ذکر بپرسید اگر نمی دانید
    النحل:43 و الانبیاء:7


    امیر المومنین امام علی ع درباره گفتار خداوند عزوجل از اهل ذکر بپرسید اگر نمی دانید فرمود : اهل ذکر ما هستیم . کنز الفوائد ص 162 . بحار الانوار ج 23 ص 186


    امام علی ع فرمود : همانا ذکر رسول الله ص می‌باشد و ما اهل ایشان هستیم . بحار الانوار ج 23 ص 184


    امام باقر ع درباره گفتار خداوند متعال از اهل ذکر بپرسید اگر نمی دانید فرمود : رسول الله ص و اهل بیت ایشان همان اهل ذکر هستند و آنها امامان هستند . بصائر الدرجات ص 60 . بحار الانوار ج 23 ص 179


    امام صادق ع درباره آیهء از اهل ذکر بپرسید اگر نمی دانید فرمود : ذکر محمد ص است و ما اهل ایشان هستیم و ما سؤال شوندگانیم . بصائر الدرجات ص 60 . بحار الانوار ج 23 ص 179


    امام رضا ع فرمود : خداوند متعال می‌ فرماید : از اهل ذکر بپرسید و ایشان امامان می‌باشند اگر نمی‌ دانید پس بر آنها واجب است که از ایشان بپرسند . بصائر الدرجات ص 62 . بحار الانوار ج 23 ص 176


    امام رضا ع فرمود : خداوند می‌ فرماید : از اهل ذکر بپرسید اگر نمی دانید و می‌ فرماید : پس چرا از هر گروهي ، طايفه ‏اي از آنان كوچ نمي ‏كنند تا در دين آگاهي پيدا كنند تا هنگام بازگشت به سوي قوم خود آنها را هشدار دهند .پس همانا که بر شما سؤال کردن و رجوع به ما واجب و فریضه می‌ باشد . تفسیر العیاشی ج 2 ص 261 . بصائر الدرجات ص 59 . بحار الانوار ج 23 ص 183






    احادیثی که فقهای گمراه‌ کننده با آنها بر شریعت مردم حکومت می کنند


    حدیث اول


    یک حدیث که در توقیعی (نامه) از امام مهدی ع است که در آن ذکر شده : در زمان وقوع حوادث به راویان حدیث ما مراجعه کنید . که این توقیع را (البته نه مثل این افراد بریده شده و بر حسب هوای نفسشان) مورد بررسی قرار می‌ دهیم


    از اسحاق بن یعقوب که گفت : از محمد بن عثمان عمری (سفیر دوم امام مهدی ع) خواستم که برایم جوابی از سوالاتی که داشتم برایم بیاورد . پس توقیعی به خط مولایمان صاحب الدار ع آورد : ... در زمان وقوع حوادث به راویان حدیث ما مراجعه کنید که آنها حجت من بر شما هستند و من حجت خدا هستم . و اما محمد بن عثمان عمری که خدا از او و پدرش (سفیر اول امام مهدی ع) که قبل از او بود راضی باشد . که همانا او ثقهء من است و امر او امر من است ... و اما خمس که من آن را تا زمان ظهور امرمان بر شیعیانمان مباح کردم و آن را بر ایشان حلال کردم تا ولادت آنان پاکیزه باشد و ناپاک به دنیا نیایند .الغیبة - الطوسی ص 290 . كمال الدين ص 483


    در این توقیع می‌ بینیم که امام رجوع را به راویان حدیث ایشان امر فرمود . و کسانی که امر ایشان امر امام مهدی ع می‌ باشد سفرای امام ع در غیبت صغری می‌ باشد . زیرا امام ع بعد از رجوع به روات حدیث ایشان سریعاً به افراد خاص یعنی سفیر دوم و سفیر اول اشاره فرمودند و امر آنها را امر خودشان گفتند . نه هر کسی که حدیث روایت کند . چون احادیث از امام مهدی ع را سفرای ایشان که با امام ع ارتباط داشتند و احادیث را از ایشان گرفته و برای ما می آوردند . و همانطور که واضح است سفرا از خودشان امری نمی‌ کردند بلکه امر امام ع را به مردم می رساندند


    حتی اگر بخواهیم رجوع به روات احادیث را برای زمان غیبت تامه (کبری) نیز بدانیم که فرض محال است . زیرا توقیع روشن است که مربوط به سفرای امام ع می‌باشد . اما امام ع فرمود راوی حدیث . و نفرمود که کسی از خود حکمی در مسأله ای صادر کند . بلکه در مسأله ای که به ایشان برده می‌ شود حدیثی درباره آن موضوع از اهل بیت ع نقل کنند تا آن شخص از حدیث حکم خود را بگیرد . یعنی از امام معصوم و حجت خدا . و هیچکدام از سفرا نیز از خود حکمی ندادند و همیشه حکم را از امام مهدی ع می‌ گرفتند و به مردم می‌ دادند


    اما مسئلهء جالبی که در همین توقیع دیده می‌ شود که فقهای این زمان از آن به مردم چیزی نمی‌ گویند این است که امام مهدی ع خمس را تا وقت ظهور امر ایشان مباح کردند . در صورتی که این مراجع مردم را به پرداخت خمس امام ع به ایشان می‌ خوانند و به مردم می‌ گویند که پرداخت خمسی که امام مهدی ع آن را بر مردم مباح و حلال کرده واجب است . یعنی مخالف دستور امام مهدی ع


    حدیث دوم


    به حدیثی اشاره می‌ کنند که امام حسن عسکری ع امر به تقلید از فقها فرموده و آن را واجب کرده است . فقیهی که بازدارندهء نفسش و حافظ بر دینش و مخالف هوا و هوسش و مطیع امر مولایش باشد عوام باید از او تقلید کنند


    و این دلیل ایشان را مورد بررسی قرار می دهیم


    امام حسن عسکری ع فرمود : امام صادق ع فرمود : بین عوام ما و علمای ما و عوام یهود و علمای یهود از جهتی شباهت و از جهتی فرق است . اما شباهت آنها : همانا خداوند عوام ما را بخاطر تقلید از علمایشان مذمت فرموده همانطور که عوام آنها را مذمت فرموده است ... پس اگر کسی از فقها بازدارندهء نفسش و حافظ بر دینش و مخالف هوا و هوسش و مطیع امر مولایش بود پس اگر عوام بخواهند می توانند تقلیدش کنند .الاحتجاج ج 2 ص 263


    چگونه ممکن است که امام حسن عسکری ع از امام صادق ع حدیثی نقل می‌ کنند که امام صادق ع فرموده است که خداوند مذمت مقلدان فرموده چه یهودی چه مسلمان . اما امام حسن عسکری ع در ادامه بعد از ذکر حدیثی که خود از امام صادق ع نقل فرموده آن را اجازه داده است ؟ آیا در حدیث دست برده شده ؟


    بر فرض محال هم که امام حسن عسکری ع نیز اجازه تقلید داده باشد . حدیث می گوید (فللعوام) اگر عوام بخواهند . یعنی اختیاری است . و نه این که (علی العوام) عوام باید تقلیدش کنند


    تازه چه کسی جز خدا یا حجت معصوم می داند که دیگری در آشکار و پنهان این خصوصیات را دارد یا خیر ؟ آیا این مردم مراجعشان را شب و روز مراقبت کرده‌ اند و در خلوت های آنها نیز حضور داشتند . تا این خصوصیات را بر ایشان تطبیق دهند ؟


  5. صلوات ها 3


  6. #3
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۹
    نوشته
    31
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    29



    حدیث سوم


    دلیل دیگری که پیشوایان گمراهی برای مردم بی اطلاع از احادیث اهل بیت ع می‌ آورند حدیثی البته باز هم بریده شده از امام صادق ع است که امام صادق ع فرموده اند : کسانی كه حديث ما را روايت كند و در حلال و حرام ما نظر افكند و احكام ما را بفهمد ، باید به حکم او راضى شوند ، همانا من او را حاكم شما قرار دادم ، اگر طبق دستور ما حكم داد و يكى از آنها از او نپذيرفت همانا حكم خدا را سبك شمرده و ما را رد كرده است و آنكه ما را رد كند خدا را رد كرده و اين در مرز شرك به خدا است


    اما ابتدا حدیث را کامل بخوانیم


    عمر بن حنظله گويد: از امام صادق ع پرسيدم : دو نفر از ما راجع به وام يا ميراثى نزاع دارند و نزد سلطان و قاضيان وقت به محاكمه مى ‏روند، اين عمل جايز است ؟ فرمود : كسي كه در موضوعى حق يا باطل نزد آنها به محاكمه رود چنان است كه نزد طاغوت به محاكمه رفته باشد و آنچه او برايش حكم كند اگر چه حق مسلم باشد چنان است كه مال حرامى را مى ‏گيرد زيرا آن را به حكم طاغوت گرفته است در صورتى كه خدا امر فرموده است به او كافر باشند خداى تعالى فرمايد : يُرِيدُونَ أَنْ يَتَحاكَمُوا إِلَى الطّاغُوتِ وَ قَدْ أُمِرُوا أَنْ يَكْفُرُوا بِهِ. مى ‏خواهند به طاغوت محاكمه برند در صورتى كه مأمور بودند به او كافر شوند .النساء:60 . عرض كردم : پس چه كنند ؟ فرمود : نظر كنند به شخصى از خود شماست . کسانی كه حديث ما را روايت كند و در حلال و حرام ما نظر افكند و احكام ما را بفهمند، به حكميت او راضى شوند . همانا من او را حاكم شما قرار دادم، اگر طبق دستور ما حكم داد و يكى از آنها از او نپذيرفت همانا حكم خدا را سبك شمرده و ما را رد كرده است و آنكه ما را رد كند خدا را رد كرده و اين در مرز شرك به خدا است .اصول کافی ج 1 ص 67


    این حاکم ، حاکم مملکت و کشور ، یا حاکمی که احکام شرعی صادر کند ، یا حاکمی که باید در همه امور مطیع او باشیم ، نیست . بلکه حاکم به معنای قاضی یا حکم یا داور ، آن هم به اقتضای حدیث اهل بیت ع می باشد




    والحمد لله وحده وحده وحده
    وصلی الله علی محمد وآل محمد الائمة والمهدیین وسلم تسلیما کثیرا
    والسلام علیکم ورحمة الله وبرکاته


  7. صلوات ها 3


  8. #4

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعات علوم عقلی و نقلی
    نوشته
    4,418
    حضور
    14 روز 5 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    25229



    نقل قول نوشته اصلی توسط ansar_allah_313 نمایش پست ها
    فقهای گمراه‌ کننده برای مردم ناآگاه دلایلی می‌ آورند که داشتن مرجع تقلید و تبعیت بی چون و چرای آنان بر همه واجب است و با آن مردم را فریب داده‌ اند .
    با سلام

    عرض سلام
    و خوش امد خدمت انصار الله بزرگوار

    همان طور که می دانید این سایت انجمن گفتگوی دینی است و در این سایت به صورت علمی و با استدلال و برهان ؛ طرفین به مناظره و مباحثه می نشینند و از توهین و تهمت و ذکر مطالب بیدون سند مبراست

    اولا که فقهای مطالب دین را می گویند و از خود چیزی نمی گویند و ندارند که بگویند و برای تمام گفته های خود استدلال و برهان و سند و دلیل دارند
    که هر مقلدی اگر بخواهد دلیل و فلسفه فلان حکم را بداند می تواند به هر مرجعی که خواست رجوع کند و از خود یا شاگردان ایشان دلیل و سند ان حکم را بپرسد
    و مجتهد برای این که اثبات کند که احکام دین را از روی هوا و هوس نگفته است می تواند اثبات کند

    عزیز برادر


    شما بخشی از مطالب را برداشته اید و ان را با مطالب باطل درهم امیخته اید
    مجتهد عالم و عادل چندین شرط دارد که اگر یکی از انها را رعایت نکند خود به خود از مرجعیت ساقط می شود

    بحث مجتهد در مکتب تشیع و عالم دین بودن در شیعه را با مطالب سیاسی و یا عالمان دیگر ادیان یکی ندانید
    در مکتب شیعه مرجع ؛ رهبری معنوی است و فقط و فقط احکام خداود را از منابع اسلامی که قران و سنت و عقل است استخراج میکند و در اختیار انسان ها قرار می دهد و هیچ داعی هم ندارد که مردم بدانها عمل کنند یا نکنند

    همه مردم دنیا بدان عمل کنند و یا هیچ کسی بدان عمل نکند هیچ سود و زیانی به حال مجتهد ندارد که بخواهد بدان خاطر مطالبی از روی هوا و هوس بگوید


    مجتهد نایب امام زمان(عج) است تا در غیاب ایشان احکام اسلام را به دست مردم برساند

    ادامه دارد......




  9. صلوات ها 7


  10. #5

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعات علوم عقلی و نقلی
    نوشته
    4,418
    حضور
    14 روز 5 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    25229



    نقل قول نوشته اصلی توسط ansar_allah_313 نمایش پست ها
    مردم نیز حکم آنان را بدون تحقیق و تفکر ، در اصول و فروع دین می پذیرند . غافل از کلام خدا و احادیث محمد و آل محمد صلوات الله علیهم اجمعین
    با سلام

    ان شاء الله به تمام مطالب حضرت عالی یک به یک خواهیم پرداخت و امید وارم بحث خوبی داشته باشیم هرچند این مطالب را قبلا با دیگر دوستان هم داشتیم و در صورت لزوم ادرس تایپک ها را خدمتتان معرفی خواهم کرد

    این که مردم بدون تحقیق و تفکر مطالب علما دین را قبول می کنند یا نمی کنند مشکل مراجع نیست و همه مردم می توانند از هر مساله ای که بخواهند سوال کنند و دلیل و استدلال بخواهد و مراجع می توانند پاسخ دهند



    از طرفی بنده در مورد اصل مساله تقلید از حضرت عالی سوالاتی داشتم:


    ایا شما اصلی به نام مساله تقلید را در دیکر مسایل و موضوعات زندگی قبول دارید یا نه؟؟

    ایا انسان باید در تمام مسایل و موضوعات زندگی خود به اجتهاد خود عمل کند؟؟

    شما اصل تقلید را در این دنیای تکنولوژی و پیشرفته چگونه معرفی می کنند و چه می دانید؟؟

    ایا مردم می توانند از پزشک و مهندس و......تمام راههای رسیدن به مساله ای که ان را برای کاربران تجویز می کنند سوال بپرسند و انها پاسخ دهند و ایا اصلا پاسخ می دهند؟؟؟


    به طور کلی نظر شما در مورد تقلید چیست؟؟؟


    اد امه دارد......



  11. صلوات ها 7


  12. #6

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعات علوم عقلی و نقلی
    نوشته
    4,418
    حضور
    14 روز 5 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    25229



    نقل قول نوشته اصلی توسط ansar_allah_313 نمایش پست ها
    وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنفِرُواْ كَآفَّةً فَلَوْلاَ نَفَرَ مِن كُلِّ فِرْقَةٍ مِّنْهُمْ طَآئِفَةٌ لِّيَتَفَقَّهُواْ فِي الدِّينِ وَلِيُنذِرُواْ قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُواْ إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ مؤمنان نمی توانند همگي كوچ كنند ، پس چرا از هر گروهي ، طايفه ‏اي از آنان كوچ نمي ‏كنند تا در دين آگاهي پيدا كنند تا هنگام بازگشت به سوي قوم خود آنها را هشدار دهند بلکه خودداري كنند العذاب(التوبة):122 که تفسیر آنان از این آیه این است که نیاز نیست همهء مردم به دنبال آگاهی و تفقه در دین خدا بروند و کفایت می‌ کند که عده‌ ای معرفت و شناخت از دین حاصل کنند و بقیه باید از آنان تقلید کنند


    با سلام

    خب این که تفسیر نیست و نص صریح ایه قران ان را بیان می کند که عده ای که توانایی تفقه در دین را دارند
    و استعدادهای لازم را دارند برای اجتهاد و سختی و دشواری های علم اموزی را می توانند تحمل کنند و........
    برای تفقه در دین به راه بیفتند و به مراکز علمی کوچ کنند و پس از علم اموزی برگردند و دین خدا را تبلیغ کنند

    عزیز دل این که تفسیر نشد و نص صریح فرموده خداوند این مطلب است چه علما تفسیر کنند و چه تفسیر نکنند مطلب این است

    از طرفی این مطلب را شما بزرگوار ادعا کرده اید و سنت مناظره می طلبد که بر این ادعای خود دلیل بیاورید و سند
    کدام یک از علما دین این مطلب شما را گفته اند و از کدام نوشته ایشان این مطلب را نقل می کنید


    نقل قول نوشته اصلی توسط ansar_allah_313 نمایش پست ها
    نیاز نیست همهء مردم به دنبال آگاهی و تفقه در دین خدا بروند


    این تفسیر را چه کسی و چه عالم و مجتهدی گفته است بفرمایید با ذکر دلیل و سند ؟؟؟؟


    منتظریم


    ادامه دارد......


  13. صلوات ها 6


  14. #7

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعات علوم عقلی و نقلی
    نوشته
    4,418
    حضور
    14 روز 5 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    25229



    نقل قول نوشته اصلی توسط ansar_allah_313 نمایش پست ها
    على بن أبى حمزه گويد : شنيدم كه حضرت صادق ع مى ‏فرمود : در دين آگاهی کسب کنید زيرا هر كه در دين آگاهی پیدا نکند مانند صحراگردان است. خداوند در كتابش مى‏فرمايد : تا در دين آگاهي پيدا كنند تا هنگام بازگشت به سوي قوم خود آنها را هشدار دهند بلکه خودداري كنند .اصول کافی ج 1 ص 31 يـعـقـوب بن شعيب گويد : به امام صادق ع عرض كردم : چون براى امام حادثه‌ ای اتفاق افتد (وفـات نـمـايـد) مـردم چـه كـنـنـد ؟ فـرمـود : قـول خـداى عـزوجـل كـجـاسـت كـه مـى فـرمـايـد : پس چرا از هر گروهي ، طايفه ‏اي از آنان كوچ نمي ‏كنند تا در دين آگاهي پيدا كنند تا هنگام بازگشت به سوي قوم خود آنها را هشدار دهند بلکه خودداري كنند سـفـر كـنـنـدگـان تـا زمـاني كه در طلب هستند معذورند و آنها كه در انتظارند ، تا زمان بازگشت یاران خود معذورند . اصول کافی ج 1 ص 378 عـبـد الاعـلى گـويـد : از امـام صـادق ع راجـع بقول عامه پرسيدم كه گويند : رسول خدا ص فرموده : هر كه بميرد و امـامـى نـداشـتـه باشد، به مرگ جاهليت مرده است فرمود : درست است بخدا . عرض كردم : امامى وفات كرده و مردى در خراسان است و نميداند وصى او كيست ، همين دورى از امـام بـراى او عذر نيست ؟ فرمود: براى او عذر نيست . همانا چون امامی بميرد حجیت وصيش بـر كـسـانـى كـه در شهر او هستند خواهد بود و بـر كساني كه در شهر امام نيستند ، چون خبر وفات او را شنيدند ، لازمست كوچ كنند ، هـمـانـا خـداى عـزوجـل مـى فـرمـايد : پس چرا از هر گروهي ، طايفه ‏اي از آنان كوچ نمي ‏كنند تا در دين آگاهي پيدا كنند تا هنگام بازگشت به سوي قوم خود آنها را هشدار دهند بلکه خودداري كنند .اصول کافی ج 1 ص 378 مـحـمـد بـن مـسلم گويد : به امام صادق ع عرض كردم : براى مردم رواست كه چون امـامـى بـمـيـرد ، امـام بـعـد از او را نـشـنـاسـد ؟ فـرمـود : امـا بـراى اهـل ايـن شـهـر يـعـنـى مـديـنـه روا نـيـسـت و نسبت به شهرهاى ديگر معذوريت آنها به اندازه رسيدنشان است ، همانا خدا مى فرمايد : مؤمنان نمی توانند همگي كوچ كنند ، پس چرا از هر گروهي ، طايفه ‏اي از آنان كوچ نمي ‏كنند تا در دين آگاهي پيدا كنند تا هنگام بازگشت به سوي قوم خود آنها را هشدار دهند بلکه خودداري كنند .اصول کافی ج 1 ص 378 امام رضا ع فرمود : خداوند می‌ فرماید : از اهل ذکر بپرسید اگر نمی دانید و می‌ فرماید : پس چرا از هر گروهي ، طايفه ‏اي از آنان كوچ نمي ‏كنند تا در دين آگاهي پيدا كنند تا هنگام بازگشت به سوي قوم خود آنها را هشدار دهند . پس همانا که بر شما سؤال کردن و رجوع به ما واجب و فریضه می‌ باشد .تفسیر العیاشی ج 2 ص 261 . بصائر الدرجات ص 59 . بحار الانوار ج 23 ص 183


    با سلام

    خب بزرگوار ما که متوجه نشدیم

    کدام یک از این مطالب تفسیر علماست و کدام یک فرموده ائمه؟؟؟

    همه این مطالب یک چیز را تایید می کند و ان کوچ عده ای برای تفقه در دین و عالم شدن و برگشتن به دیار خود برای تبلیغ دین خدا

    لطفا توضیح بیشتری بفرمایید که منظورتان چیست؟؟؟

    ادامه دارد..........


  15. صلوات ها 7


  16. #8

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعات علوم عقلی و نقلی
    نوشته
    4,418
    حضور
    14 روز 5 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    25229



    نقل قول نوشته اصلی توسط ansar_allah_313 نمایش پست ها
    احادیثی که صراحتاً مسلمانان را به طلب علم و یادگیری در دین دستور داده اند مفضل گويد از امام صادق ع شنيدم كه مى ‏فرمود: بر شما واجب است كه در دين خدا دانشمند شويد و صحراگرد نباشيد زيرا آنكه در دين خدا دانشمند نشود خدا روز قيامت به او توجه نكند و كردارش را پاكيزه نشمارد .اصول کافی ج 1 ص 31 رسول خدا ص فرمود : دانشجوئى بر هر مسلمانى واجب است، همانا خدا دانشجويان را دوست دارد .اصول کافی ج 1 ص 30 حضرت صادق ع فرمود : دانشجوئى واجب است .اصول کافی ج 1 ص 30 امير المؤمنين ع ‏فرمود : اى مردم بدانيد كمال دين طلب علم و عمل بدان است، بدانيد كه طلب علم بر شما از طلب مال واجب تر است زيرا مال براى شما قسمت و تضمين شده. عادلى آن را بين شما قسمت كرده و تضمين نموده و به شما مى‏رساند ولى علم نزد اهلش نگهداشته شده و شما مأموريد كه آنرا از اهلش طلب كنيد ، پس آن را بجویید .اصول کافی ج 1 ص 30


    با سلام

    اولا که این موارد و مطالب را در مقابل کسانی نقل می کنند و استدلال می اورند که طرف مقابل مخالف علم اموزی و کسب علم باشد

    کدامیک ار علما و مراجع و بزرگان دین مردم را از کسب علم و علم اموزی منع کرده اند
    در کدامیک از کتاب های خود نوشته اند که به دنبال علم نروید ؟؟
    کجا مراجع علم اموزی را مختص خود کرده اند؟
    دلیل و سند لطفا

    ثانیا:
    مکر علمی که در اختیار مراجع است منحصر به انهاست و دیگران از دست یابی به ان علوم منع شده اند خب مردم بروند خودشان مجتهد شوند و تقلید نکنند
    اصلا می دانید که تقلید کردن عالم از عالم حرام است و عالمی که خودش به درجه اجتهاد رسیده است حق ندارد که از عالم دیکر تقلید کند
    ایا این حد از تقلید در دیکر حرفه ها هم همین طور است ؟؟؟
    علوم اسلامی و احکام دین در دست رس همه است و همه می توانند به دنبال علوم دینی بروند و به درجه اجتهاد برسند و تقلید نکنند چه کسی مانع انهاست؟؟؟

    ادامه دارد......

    ویرایش توسط طاها : ۱۳۹۰/۰۱/۲۶ در ساعت ۱۵:۱۲

  17. صلوات ها 6


  18. #9

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    229
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    433



    نقل قول نوشته اصلی توسط طاها نمایش پست ها
    که هر مقلدی اگر بخواهد دلیل و فلسفه فلان حکم را بداند می تواند به هر مرجعی که خواست رجوع کند و از خود یا شاگردان ایشان دلیل و سند ان حکم را بپرسد و مجتهد برای این که اثبات کند که احکام دین را از روی هوا و هوس نگفته است می تواند اثبات کند
    درود.
    معذرت می خواهم در بحث شما شرکت می کنم. اما آنچه که من از متن انصار الله متوجه شدم سوال این است.
    امام می گوید اگر عوام بخواهند می توانند تقلید بکنند. ولی در رساله امده است حتما باید تقلید بکنند.
    نقل قول نوشته اصلی توسط طاها نمایش پست ها
    در مکتب شیعه مرجع ؛ رهبری معنوی است و فقط و فقط احکام خداود را از منابع اسلامی که قران و سنت و عقل است استخراج میکند و در اختیار انسان ها قرار می دهد و هیچ داعی هم ندارد که مردم بدانها عمل کنند یا نکنند
    این سخن را بر چه مبنایی می زنید؟
    توضیح : در کتاب رساله آمده است مقلد باید از مرجع تقلید پیروی بکند . و حتی در مساله ای که مرجع تقلیدش حکم داده است نمی تواند به حکم مرجع تقلید دیگری عمل بکند.
    آیا این توضیح در تمام رساله ها با آنچه که شما می گویید در تضاد کامل نیست؟
    نقل قول نوشته اصلی توسط طاها نمایش پست ها
    این که مردم بدون تحقیق و تفکر مطالب علما دین را قبول می کنند یا نمی کنند مشکل مراجع نیست و همه مردم می توانند از هر مساله ای که بخواهند سوال کنند و دلیل و استدلال بخواهد و مراجع می توانند پاسخ دهند
    من یک نکته را در پستهای شما متوجه شدم. شما در دو جا گفتید " مراجع می توانند پاسخ بدهند " و انچه که برداشت می شود این است که پاسخگویی مراجع به دلخواه است و می توانند به ان پاسخ ندهند. آیا این نوشته سهوی اینگونه شده است. یا برداشت من درست است؟
    امام علی(ع): «تولی الاراذل و الاحداث الدول دلیل انحلالها و ادبارها»
    «روی کارآمدن افراد فرومایه و کم سنان تازه به دوران رسیده، نشانه انحلال و انحطاط و سقوط یک حکومت است»!





  19. صلوات ها 2


  20. #10

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    229
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    433



    نقل قول نوشته اصلی توسط طاها نمایش پست ها
    ایا شما اصلی به نام مساله تقلید را در دیکر مسایل و موضوعات زندگی قبول دارید یا نه؟؟
    اگر من اشتباه نکنم. در آخرین باری که من در این سایت بودم.( دقیقا نمی دانم این سایت بود یا اسک قران ) فکر کنم یکسال پیش بود. این مساله بین من و یکی از اساتید بیان شد. و انجا همین سوال پیش امد. من جواب دادم .
    تقلید در انسان نیست. بلکه حیواناتی مثل میمون و طوطی و ... کار انسان را تقلید می کنند.
    طبیعت انسان در آموزش است. یعنی رفتاری را از فردی که داناتر از ایشان است می آموزد . با عقل خود سنجش می کند و اگر در نظرش درست امد انجام می دهد. و هر گاه انسانی بدون فهمیدن دست به تقلید از کسی *بزند.نتیجه ان درست از آب در نمی آید.
    نقل قول نوشته اصلی توسط طاها نمایش پست ها
    ایا انسان باید در تمام مسایل و موضوعات زندگی خود به اجتهاد خود عمل کند؟؟
    به عقیده من بله.
    انسان دارای رسول باطنی شده است تا به اجتهاد خود عمل بکند.
    نقل قول نوشته اصلی توسط طاها نمایش پست ها
    شما اصل تقلید را در این دنیای تکنولوژی و پیشرفته چگونه معرفی می کنند و چه می دانید؟؟ ایا مردم می توانند از پزشک و مهندس و......تمام راههای رسیدن به مساله ای که ان را برای کاربران تجویز می کنند سوال بپرسند و انها پاسخ دهند و ایا اصلا پاسخ می دهند؟؟؟ به طور کلی نظر شما در مورد تقلید چیست؟؟؟
    جناب طاها فکر کنم شما دارید به سفسطه می افتید. اگر این احادیث درست باشد و ما را در حوزه دینی از تلید منع کرده باشد . دیگر مقایسه کردن و قیاس مع الفارغ است که ما بیاییم مقایسه بین علوم دیگر بکنیم .
    اگرچه در همین قیاس هم باز حق با شما نیست. چراکه مثلا من مختارم در علوم هر نظریه ای را بپذیرم یا نپذیرم.**و ما ملزم نیستیم همه نظریه های یک دانشمند را دربست قبول بکنیم. و ممکن است یک نظریه را از یک دانشمند و نظریه دیگری را از یک دانشمند دیگر بپذیریم.
    به بیان دیگر اساسا در علوم دیگر مساله ای به نام تقلید نه تنها بی معناست بلکه مضحک نیز هست.

    -------------------------
    *: مانند تقلید برخی جوانان از مدل مو یا طرز لباس پوشیدن برخی از گروه های موسیقیایی خارجی که عمدتا شیطان پرستی هستند.
    **: مثلا نظریه تکامل داروین در همان ابتدای مطرح شدنش مخالفان بسیاری داشت که برای مخالفت هیچ دلیل علمی هم نداشتند.
    امام علی(ع): «تولی الاراذل و الاحداث الدول دلیل انحلالها و ادبارها»
    «روی کارآمدن افراد فرومایه و کم سنان تازه به دوران رسیده، نشانه انحلال و انحطاط و سقوط یک حکومت است»!





  21. صلوات


صفحه 1 از 16 12311 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از ۱۳۹۳/۰۹/۰۹, ۰۳:۵۸ : 3

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود