جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: مفتى مصر: زیارت قبور خاندان پیامبر(ص) از افضل اعمال است

  1. #1

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    علاقه
    اهل بیت علیهم السلام
    نوشته
    10,199
    حضور
    144 روز 6 ساعت 14 دقیقه
    دریافت
    622
    آپلود
    104
    گالری
    1493
    صلوات
    93054

    مفتى مصر: زیارت قبور خاندان پیامبر(ص) از افضل اعمال است




    مفتى مصر:  زیارت قبور خاندان پیامبر(ص) از افضل اعمال است

    مفتى اعظم مصر با تأکید بر این‌که زیارت قبور به‌معناى شرک و کفر نیست، گفت: زیارت آل‌البیت نبى صلى‌اللّه‌علیه‌وآله‌وسل م از اقرب اعمال بوده و داراى بیشترین احتمال و رجاى قبول الهى است.


    به گزارش فارس، على جمعه مفتى مصر در مخالفت با سخنان برخى سلفیون مصرى مبنی بر ضرورت تخریب ضریح بزرگان دینى و به‌ویژه ضریح رأس‌الحسین علیه‌السلام گفت: زیارت قبور یا ضریح بزرگان و صالحان لزوماً به‌معناى شرک و کفر نیست.

    وى در این زمینه با اشاره به سه اصل اساسى گفت: اگر کسى درباره زیارت قبور صالحان بخواهد صحبت کند، باید سه مسئله را در نظر بگیرد: اول؛ هر عملى از برادر مسلمان را که مى‌بیند حمل بر توحید و ایمان او بکند.

    مفتى اعظم مصر افزود: دومین مسئله آن است که بین توسل و وسیله قرار دادن و شرک تفاوت وجود دارد و خداوند متعال در آیه 35 مائده مى‌فرماید: «یا أیّها الّذین آمنوا اتّقوا اللّه وابتغوا إلیه الوسیلة وجاهدوا فى سبیله لعلّکم تفلحون».

    وى در بیان مقصود این آیه تاکید کرد: این آیه به این معناست که تقرب به خداوند متعال به وسیله هر آن‌چه که شرع مقدس تعیین کرده و تعظیم شعائر الهى و آنچه که خداوند بزرگ داشته از جمله مکان‌ها، زمان‌ها، اشخاص و اموال مجاز است و مسلمانان با دعا در نزد قبر نبى مکرم اسلام صلى‌اللّه‌علیه‌وآله‌وسل م و با دوست‌داشتن او به خداوند متعال تقرب مى‌جویند.

    على جمعه در عین حال با اشاره به اختلاف دیدگاه درباره وسیله تقرب الى‌اللّه گفت: ممکن است برخى با توسل به قبور صالحان و یا سجده بر قبور و یا طواف به دور آن‌ها به عنوان وسیله تقرب به خداوند متعال مخالف باشند، اما نمى‌توانند با این مخالفتشان، افراد و اماکن را از دایره وسیله به دایره شرک منتقل کنند.

    مفتى اعظم مصر هم‌چنین با اشاره به مساله سوم گفت: بین این‌که چیزى سبب و وسیله باشد و اعتقاد به این‌که آن چیز خالق و فى‌نفسه موثر است اختلاف وجود دارد و مثلاً مسلمانان مسیح را سببى براى زنده شدن مردگان مى‌دانند اما مسیحیان وى را فى‌نفسه موثر و خالق مى‌دانند.
    مفتى مصر:  زیارت قبور خاندان پیامبر(ص) از افضل اعمال است

    وى افزود: پس اگر مسلمانى دیده شد که از فردى به غیر خداوند متعال مسئله‌اى خواست و از او طلب نفع و یا ضرر کرد باید بدانیم که این مسلمان آن فرد را سبب خیر و شر مى‌داند و نه خالق، چرا که مسلمانان همگى مى‌دانند و اعتقاد دارند که منفعت و مفسدت، هر دو در دست خداوند است و در این بین مخلوقاتى هستند که به اذن خدا نفع و یا ضرر مى‌رسانند.

    بنابر گزارش خبرگزارى عراقى «ابا»، على جمعه مفتى اعظم مصر در ادامه با تاکید بر سه اصل مطروحه خود عنوان کرد: اگر بدانیم مسلمانى که ضریحى را زیارت مى‌کند، زیارتش با اعتقاد به صالح‌بودن اهل قبر و به نیت قرب الهى بوده، این زیارت عملى صالح است.

    وى همچنین تاکید کرد: زیارت آل‌البیت نبى صلى‌اللّه‌علیه‌وآله‌وسل م از اقرب اعمال بوده و داراى بیشترین احتمال و رجاى قبول الهى است و پیامبر اسلام صلى‌اللّه‌علیه‌وآله‌وسل م امتش را درباره آل‌بیتش توصیه کرد و درباره زیارت قبور فرمود: «قبور را زیارت کنید که آن یادآور مرگ است»، و نخستین قبرى که زیارتش بهتر از باقى قبور است، زیارت قبر حضرت رسول صلى‌اللّه‌علیه‌وآله‌وسل م است که زیارت آن، موجب مودت و نزدیکى با رسول‌اللّه صلى‌اللّه‌علیه‌وآله‌وسل م است.

    منبع

  2. صلوات ها 6


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۹
    علاقه
    مطالعه بازی و دین و بحث
    نوشته
    6,441
    حضور
    98 روز 20 ساعت 6 دقیقه
    دریافت
    95
    آپلود
    0
    گالری
    33
    صلوات
    27323



    واقعا فرد فهیمی است

    ان شاء الله

    اسلام درخشانترین راه است
    غررالحکم امدی ترجمه ادیب فقید محمد علی انصاریحدیث505

    موسسه انتشاراتی امام عصر(عج)
    عقل آدمی را به گفتار نیک و نهاد پاکیزه و کردار نیکو دلیل آورند
    (همان ح-10811)



  5. صلوات ها 4


  6. #3

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,905
    حضور
    84 روز 15 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40521



    نقل قول نوشته اصلی توسط مدیر فرهنگی نمایش پست ها
    مفتى مصر:  زیارت قبور خاندان پیامبر(ص) از افضل اعمال است

    مفتى اعظم مصر با تأکید بر این‌که زیارت قبور به‌معناى شرک و کفر نیست، گفت: زیارت آل‌البیت نبى صلى‌اللّه‌علیه‌وآله‌وسل م از اقرب اعمال بوده و داراى بیشترین احتمال و رجاى قبول الهى است.



    با سلام
    و تشکر از مدیر فرهنگی گرامی
    این سوال را باید از دیگر مفتیان وهابی پرسید که مشکلشان چیست در مورد زیارت قبور!؟
    اگر نه که در خود کتانهای علمای بزرگ اهل سنت روایات زیاد است

    از احاديثي که صحاح و سنن آنها را نقل کرده‏اند، استفاده مي‏شود که پيامبر خدا به علّتي، بطور موقّت از زيارت قبور نهي کرده بود سپس اجازه داد که مردم راهيِ زيارت آنها شوند.
    شايد علت نهي اين بوده که اموات گذشته آنان، غالباً مشرک و بت ‏پرست بوده‏ اند و اسلام علاقه و پيوند آنان را با جهان شرک قطع کرده بود.
    ممکن است علت نهي چيز ديگري بوده باشد و آن اين که گروه تازه مسلمان، بر سر خاک مردگان به باطل نوحه‏ سرايي مي ‏کردند و سخنان خارج از ادبِ اسلامي به زبان مي‏ راندند.
    ولي پس از گسترش اسلام و پا برجايي نهال ايمان در دل افراد، اين نهي برداشته شد و پيامبر گرامي به خاطر منافع تربيتي که در زيارت قبور هست اجازه داد تا مردم به زيارت قبور بشتابند.

    نويسندگان سنن و صحاح در اين زمينه چنين نقل مي‏کنند:


    1 - «زُورُوا القبورَ فإنها تُذَکِّرُکم الآخِرَةَ...»(1).
    «قبرها را زيارت کنيد؛ زيرا زيارت آنها، مايه يادآوري سراي ديگر مي‏گردد.»

    2 - «کُنْتُ نَهَيْتُکُمْ عَنْ زِيارَةِ الْقُبُورِ فَزُورُوا، فَاِنَّها تُزَهِّدُ فِي الدُّنْيا وَتُذَکِّرُ الآخِرَةَ»(2).
    «من شما را از زيارت قبور نهي کرده بودم، از اين به بعد زيارت کنيد؛ زيرا زيارت قبور، شما را نسبت به دنيا بي‏اعتنا مي‏سازد و آخرت را به ياد مي‏آورد.»
    روي همين اساس است که پيامبر گرامي، قبر مادر خود را زيارت مي‏کرد و مردم را به زيارت قبور سفارش مي‏فرمود؛ زيرا زيارت قبور مايه يادآوري آخرت است.

    3 - «زارَ النّبيّ قَبْرَ اُمِّهِ فَبَکي واَبْکي مَنْ حَولَه... إستأْذَنْتُ رَبِّي في اَنْ أَزُورَ قَبرها، فَاَذِنَ لِي، فَزُورُوا الْقُبُورَ فَإِنَّها تُذَکِّرُکُمُ الْمَوْتَ»(3).
    «پيامبر - ص - قبر مادر خود را زيارت کرد و در کنار قبر او گريست و کساني را که دورش گرد آمده بودند گرياند، آنگاه فرمود: از خدايم اجازه گرفته‏ام که قبر مادرم را زيارت کنم، شما نيز قبرها را زيارت کنيد، زيرا زيارت آنها مرگ را به ياد مي‏آورد.»

    4 - عايشه مي‏گويد:
    «أنَّ رَسُولَ اللَّهِ رَخَّصَ في زِيارَةِ الْقُبُورِ»(4).
    «پيامبر خدا بر زيارت قبور اجازه داد.»

    5 - عايشه همچنين مي‏گويد: پيامبر کيفيت زيارت قبور را اين چنين برايم آموخت:
    «فَأمَرَني رَبِّي آتي الْبقِيعَ فَأَسْتَغْفِرَلَهُمْ، قُلْتُ کَيفَ أقُولُ: يا رسول اللَّهَ، قالَ: قُولي: السلامُ علي أهل الدِّيارِ مِنَ الْمُؤمنينَ والمُسْلِمينَ يَرْحمُ اللَّه المُسْتَقْدِمينَ مِنّا وَالمُسْتأخِرينَ وإنَّا إنْ شاءاللَّه بِکُمْ لاحِقونَ»(5).
    «پروردگارم دستور داد که به بقيع بيايم و بر خفتگان در آن طلب آمرزش کنم، (عايشه) مي‏گويد: گفتم اي رسول خدا چگونه بگويم؟
    فرمود: بگو سلام بر اهل اين ديار؛ از مؤمنان و مسلمانان. خداوند پيشينيان از ما و آنان که به دنبال ما مي‏آيند را رحمت کند، ما به همين زودي به شما ملحق مي‏شويم.»

    6 - در احاديث وارد شده که پيامبر با چه جمله‏هايي به زيارت قبور مي‏پرداخت، مانند:
    «السَّلامُ عَلَيْکُم دارَ قَوْمٍ مُؤمنينَ وإنّا واِيَّاکُمْ مُتواعِدونَ غَداً ومُواکِلُونَ، واِنَّا اِنْ شاءاللَّهُ بِکُم لاحِقُونَ، أللّهمَّ اغْفِر لأِهْلِ بقيع الغَرْقَدِ»(6).
    در حديث ديگر، چنين آمده:
    «السَّلامُ عَلَيْکُمْ أهْلَ الدِّيارِ مِنَ الْمُؤْمِنينَ وَالْمُسْلِمِينَ وَإنَّا اِنْ شاءاللَّهُ بِکُمْ لاحِقونَ، اَنتُم لنا فَرَطٌ ونَحْنُ لَکُم تَبَعٌ أسْئَلُ اللَّه الْعافِيةَ لَنا وَلَکُمْ»(7).
    از حديث عايشه استفاده مي‏شود که هرگاه آخر شب فرا مي‏رسيد، پيامبر به سوي بقيع مي‏رفت و مي‏گفت:
    «السَّلامُ عَلَيْکُمْ دارقَوْمٍ مُؤْمِنينَ وَاَتاکُمْ ما تُوعَدُونَ، غَداً مُؤَجِّلُونَ، وَاِنَّا اِنْ شاءَاللَّهُ بِکُمْ لاحِقُونَ أَللَّهُمَّ اغْفِرْ لِأهْلِ بَقِيعِ الْغَرْقَدِ»(8).

    ازحديث ديگري استفاده ‏مي ‏شود که ‏پيامبر گرامي بطور دستجمعي ‏به زيارت قبور مي‏شتافت و به آنان تعليم مي‏ کرد که اهل قبور را چگونه زيارت کنند.
    «کانَ رسوُلُ اللَّهَ يُعَلِّمُهُمْ اِذا خَرَجوا اِلَي الْمَقابِرِ فَکانَ قائِلُهُمْ يَقُول: السَّلامُ عَلَي أهلِ الدِّيارِ (يا) السَّلامُ عَلَيْکُمُ أهْلَ الدِّيارِ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ وَالْمُسْلِمِينَ وإنّا إنْ شاءَاللَّهُ لاحِقُونَ أَسْئَلُ اللَّهَ لَنا وَلَکُم الْعافِيَةَ...»(9).


    (1) صحیح ابن ماجه 1 :113.
    (2) سنن ترمذی 3 :274.
    (3) صحیح مسلم 3 :65.
    (4) سنن ابن ماجه 1 :113.
    (5) صحیح مسلم 3 :64 وسنن نسایی 3: 76.
    (6) سنن نسایی 4 :76.
    (7) همان.
    (8) صحیح مسلم 3 : 63.
    (9) صحیح مسلم 3 : 11.

    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  7. صلوات ها 5


  8. #4

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    5,227
    حضور
    68 روز 6 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    253
    آپلود
    48
    گالری
    41
    صلوات
    22069



    سلام علیکم جمیعا

    این فتوی را بعد از فتوای رهبر بزرگترین حرکت بر علیه وهابیت باید دانست

    با سپاس فراوان از مدیر فرهنگی عزیز


    یاحق
    علی علیه السلام :
    خداوند، ملائكه را از نيروى عقل محض ، حيوانات را از غرائز و شهوات محض و انسان را تركيبى از هر دو آفريد. آن كس كه نيروى انديشه و فكرش ‍ بر شهوتش غلبه كند، از ملائكه برتر و آن كس كه نيروى شهوت و غريزه اش ‍ بر قوه عقل غالب شود از حيوانات پست تر است . ( بحارالانوار، ج 57، ص 299، حديث 5 )

  9. صلوات ها 4


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود