جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ادم مظهر تمامی اسماء

  1. #1

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    رادیو-کتاب -اینترنت
    نوشته
    488
    حضور
    5 ساعت 56 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1417

    ادم مظهر تمامی اسماء




    ادم ,،مظهر تمام اسماءالهیه است و فوق تمام ملائکه ،بلکه فوق تمام موجودات عالم است،و چون بدن جسمانی نمی تواند مظهر اسمای الهی باشد معلوم می شود چیز دیگری در کار است که فوق التجرد است ،وان نفس است .
    نفس از صعق ربوبی است و به تمام ملادکه امر شد بر او سجده کنند و ان ،همان مظهر اسم جامع ،الله،است.
    ملائکه اعتراض کردند که ما تسبیح و تقدیس می کنیم ،خداوند فرمود:من چیزی می دانم که شما نمی دانید.سپس به ادم فرمود :
    خود را به ملائکه عرضه کن و ملائکه تا دیدند بلافاصله گفتند:
    خدایا می دانی که ما نمی دانیم ،مگر انچه تو به ما تعلیم فرموده ای.
    معنی تعلیم این نیست که به ادم بیشتر درس داده شده،و به اینها کمتر،بلکه معنی تعلیم این است که وجود اینها مظهریت محدودی داشته است و تنها وجود ادم بود که می توانست مظهر همه اسماءالهیه باشد.
    انسان مظهریت اسم اعظم الهی را داشته،و اسم اعظم ،جامع همه اسماء الهی استو تمام اسماءدر او فعلیت دارند لذا ادم توانست خودش را به ملائکه عرضه بدارد تا بدانند کمالات او از انان بیشتر است،هر چه انان بر روی هم دارند او به تنهایی دارد:

    هیچ کس جز خداوند هست نیست

  2. صلوات ها 3


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    رادیو-کتاب -اینترنت
    نوشته
    488
    حضور
    5 ساعت 56 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1417



    البته فقط ادم , نبود که مظهر همه اسماءالهی بود بلکه ما همه ادمیم ،ولیکن فزق ما و او این است که در ما قوه ای هست که به واسطه ان مظهر اسماء الهی بودن می تواند در ما فعلیت پیدا کند.لیکن این قوه در حالت قوه مانده ،و به فعلیت نرسیده است و نخواهد رسید،در نتیجه ما نمی توانیم خودمان را به ملائکه عرضه بداریم و نمی توانیم اسمای الهیه را نمایان کنیم.
    ما فقط می توانیم حیوانیت را به خوبی عرضه کنیم ،و تمام شدون حیوانیت را به طور کمال فعلی و به نحو فعلیت اتم -از شهوت و حرص و طمع و غضب و درندگی و حقد و حسد -می توانیم عرضه کنیم ،ولی هیچ یک از شئون انسانی را نمی توانیم عرضه بداریم.به خلاف ادم که این مظهریت تامه در او فعلیت داشت و توانست ان را عرضه بدارد.
    و ملائکه هم تا دیدند دانستند که ادم اشرف است و قابلیت ان را دارد که مقدم باشد ؛چرا که بر خلاف ادم ،مظهریت اینها محدود بوده ،و بلکه اینها خود از ،ابو البشر،روحانی متعلم بودند ،واگر ان ابو البشر نبود این کمالات محدود نبود .این کمالات محدود هم برای انان نبود.
    و ان ابو البشر عبارت از ،نور نورانی محمد صلی الله علیه و اله-است که مظهر اسم اعظم الهی است ؛لذا در روایات فرمودند

    ویرایش توسط امیر احمدی : ۱۳۹۰/۰۱/۲۴ در ساعت ۱۲:۲۲
    هیچ کس جز خداوند هست نیست

  5. صلوات


  6. #3

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    رادیو-کتاب -اینترنت
    نوشته
    488
    حضور
    5 ساعت 56 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1417



    سبحنا فسبحت الملائکه و قدسنا فقدست الملائکه.
    پس ان ادم روحانی ،ابوالبشر نورانی اولی است که به ملائکه الله تعلیم الهیه داد و ملائکه از اظله او هستند.
    اما ان ادمی که در دامنه کوه سرندیب ،افتاد ابو البشر روحانی نیست ،بلکه او ادم ع بود ،و فرقش با ما این است که انچه ماها بالقوه داریم ،او باالفعل داشته است.
    وجود این ادم بعد از وجود ملائکه بوده ،در حالی که ان ابو البشر روحانی قبل از تمام موجودات بوده است و حتی صدور ملائک هم از اوست.

    ویرایش توسط امیر احمدی : ۱۳۹۰/۰۱/۲۴ در ساعت ۱۲:۳۷
    هیچ کس جز خداوند هست نیست

  7. #4

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۹
    علاقه
    مطالعه بازی و دین و بحث
    نوشته
    6,441
    حضور
    98 روز 19 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    95
    آپلود
    0
    گالری
    33
    صلوات
    27323



    نقل قول نوشته اصلی توسط امیر احمدی نمایش پست ها
    وجود این ادم بعد از وجود ملائکه بوده ،در حالی که ان ابو البشر روحانی قبل از اتمام موجودات بوده است و حتی صدور ملائک هم از اوست.
    سلام

    ببخشید پا برهنه ام

    من یه جا خواندم قبل از اینکه موجودات خلق بشوند پیامبر وامامان از نور رحمت خدا خلق شدند و بعد بقیه؟

    می شه اگر شما هم خوا ندید سندشو بگذارید؟

    ویرایش توسط رستگاران : ۱۳۹۰/۰۱/۲۴ در ساعت ۱۲:۲۸
    اسلام درخشانترین راه است
    غررالحکم امدی ترجمه ادیب فقید محمد علی انصاریحدیث505

    موسسه انتشاراتی امام عصر(عج)
    عقل آدمی را به گفتار نیک و نهاد پاکیزه و کردار نیکو دلیل آورند
    (همان ح-10811)



  8. صلوات


  9. #5

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    رادیو-کتاب -اینترنت
    نوشته
    488
    حضور
    5 ساعت 56 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1417



    نبوت از دیدگاه امام خمینی ص 302 ادم مظهر تمامی اسما
    هیچ کس جز خداوند هست نیست

  10. #6

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط امیر احمدی نمایش پست ها
    و چون بدن جسمانی نمی تواند مظهر اسمای الهی باشد معلوم می شود چیز دیگری در کار است که فوق التجرد است ،وان نفس است .
    سلام
    مگر موجودات مادی اسماء(علامات و نشانه ها ) الهی نیستند پس چرا نباید این مظهریت در بعد مادی آن هم منظور نظر باشد ؟
    موفق باشید

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  11. صلوات ها 2


  12. #7

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    رادیو-کتاب -اینترنت
    نوشته
    488
    حضور
    5 ساعت 56 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1417



    بعد مادی قالبی است برای رویت شدن در این دنیا و توان ان را ندارد.
    هیچ کس جز خداوند هست نیست

  13. صلوات


  14. #8

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    رادیو-کتاب -اینترنت
    نوشته
    488
    حضور
    5 ساعت 56 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1417



    تفاوت ادم اولی با ادم ابوالبشر:

    ثبوت عقل مجرد ،بلکه عوالم عقلیه ،موافق احادیث اهل بیت عصمت و اشارات بعض ایات الهیه و ضرورت عقول اولواالالباب و نتیجه ریاضات اصحاب معارف است
    .
    و این جوهر مجرد،عقل عالم کبیر است و در لسان بعضی ،از ان به ادم اول تعبیر شده است.
    و این غیر ادم ابوالبشر است ،بلکه روحانیت ادم ع ظهور ان است

    نظر به ظاهر سجده شیطان
    در قصه شریفه حضرت ادم ع ببینید سبب مطرود شده شیطان از بارگاه قدس با انهمه سجده ها و عبادتهای طولانی چه بوده
    از ایات شریفه استفاده شود که مبدا سجده ننمودن ابلیس خود بینی و عجب بوده ،که کوس –انا خیر منه خلقتنی من نار و خلقته من طین –زد و این خوبینی اسباب اسباب خودخواهی و خودفروشی-که استکبار است-شده ،و ان اسباب خودرایی –که استقلال و سرپیچی از فرمان است –شده پس مطرود درگاه شد/اول کسی که در حد ظاهر ایستاد و چشم دلش از بهره باطن کور شد .شیطان لعین بود .چون به ظاهر ادم ع نگریست ،حقیقت امر بر او مشتبه شد و گفت –من را از اتش افریدی و او را از گل ،من از او بهترم.زیرا اتش از گل بهتر است.و نفهمید که باطن ادم را درک نکردن و فقط ظاهر را بدون توجه به مقام نورانیت و روحانیت دیدن ،بیرون رفتن از مذهب برهان است.و قیاس خود را بر پایه یک مغالطه غلط بنا نهاد/

    ویرایش توسط امیر احمدی : ۱۳۹۰/۰۱/۲۵ در ساعت ۰۸:۳۶
    هیچ کس جز خداوند هست نیست

  15. #9

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    رادیو-کتاب -اینترنت
    نوشته
    488
    حضور
    5 ساعت 56 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1417



    استنکاف شیطان از سجده بر ادم.
    جهل هر چه رو به ترقیات جهلیه رود،این خاصیت -یعنی خودخواهی و خودبینی -در ان افزون گردد و از این جهت ،نماز چهارهزارساله شیطان جز تاکد انانیت و کثرت عجب و افتخار،ثمری از ان حاصل نشدو به انجا رسید که در مقابل امر حق ،قیام کردو من از او بهترم گفتو از غایت جهل و خودبینی و خودخواهی نودانیت ادم ع را ندید و قیاس مغالطی کرد.

    هیچ کس جز خداوند هست نیست

  16. #10

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط امیر احمدی نمایش پست ها
    بعد مادی قالبی است برای رویت شدن در این دنیا و توان ان را ندارد.
    سلام
    قالب چیست و توان چه را ندارد ؟
    با توجه به معنای لغوی اسم ( علامت و نشانه ) چرا نباید موجودات مادی اسماء الله باشند ؟
    موفق باشید

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  17. صلوات


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود