جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: شرط عصمت و علم امامت در ولایت

  1. #1

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۹
    نوشته
    12
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    76

    شرط عصمت و علم امامت در ولایت




    مدتی است روی تریبون خطبه های نماز جمعه تهران این جمله نوشته شده .((ولایت فقیه همان ولایت رسول الله است))
    حال این سوالات مطرح است

    1-آیا شرط عصمت درپذیرش و محدوده ولایت تاثیر دارد؟

    2-آیا علم پیامبر وامام با ولی فقیه یکسان است؟

    لطفاً پاسخ ها مستند باشد .خداوند همه مارا به راه راست هدایت فرماید

  2. صلوات ها 4


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,516
    حضور
    175 روز 1 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58316



    با نام و یاد دوست






    شرط عصمت و علم امامت در ولایت








    کارشناس بحث: استاد عامل

  5. صلوات ها 2


  6. #3

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۴
    علاقه
    حب الحسین(ع)
    نوشته
    1,238
    حضور
    30 روز 19 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    8
    صلوات
    4483



    بسم الله الرحمن الرحيم


    با عرض سلام و ادب
    در اصل صد و نهم قانون اساسي به شرایط و صفات ولي فقيه اشاره شده است:
    1. صلاحیت علمى لازم براى افتاء در ابواب مختلف فقه.
    2. عدالت و تقواى لازم براى رهبرى امّت اسلام.
    3. بینش صحیح سیاسى و اجتماعى، تدبیر، شجاعت، مدیریت و قدرت کافى براى رهبرى.
    همانطور كه مشاهده كرديد، عدالت، شرط ولايت فقيه است نه عصمت.
    برخي آيات قرآن و روايات ما بر عدالت حاكم اسلامي دلالت مي كنند، مانند آیه شریفه: وَ لا تُطِعْ مَنْ أَغْفَلْنا قَلْبَهُ عَنْ ذِکْرِنا وَ اتَّبَعَ هَواه‏؛از کسى که او را از یاد خود غافل کرده‌ایم و او پیرو هوا و هوس خود است، پیروى مکن.(1) و همچنين روايتي كه امام باقر(عليه السلام) از رسول اکرم(صلي الله عليه و آله) نقل می‌کند: «امامت و زمام‌دارى سزاوار نیست، مگر مردى را که در او سه ویژگى باشد:
    1. ورعى که او را از معاصى و گناهان الهى منع کند.
    2. حلمى که به واسطه آن مالک و صاحب اختیار غضب خویش باشد.
    3. نیکویى سرپرستى نسبت به کسانى که زمام آنها را به دست دارد، تا براى آنها چون پدرى مهربان باشد».(2)
    در اين زمينه امام صادق(عليه السلام) نيز مي فرمايد: فاما من کان من الفقهاء: صائناً لنفسه، حافظاً لدینه، مخالفاً علی هواه، مطیع لامر مولاه، فللعوام این یقلدوه؛ هر کدام از فقها که صیانت نفس دارد، از دینش محافظت می‌نماید، با هوای نفس مخالفت می‌کند و امر مولای خود(ائمه‌ی معصومین) را اطاعت می‌کند، پس بر مردم است که از او تقلید کنند.(3)
    بنابراين براي امام بر اساس منابع اسلامي و البته بنابر دلايل عقلي، عصمت شرطي لازم است ولي در مورد ولي فقيه، آنچه در منابع يافت مي شود تنها بحث عدالت اوست.

    اما در مورد علم نيز مسلما چنين نيست كه علم ولي فقيه در حد امام باشد. چرا كه در مورد علم امام در منابع، مواردي مانند: تحديث، عمود نور، الهام، دريافت از امام قبل و ... ذكر شده است در حالي كه در مورد ولي فقيه تنها به روايتِ احاديث ائمه(عليهم السلام) اشاره شده و هيچ حرفي از علم غيب ولي فقيه يا يكساني محدوده علم ولي فقيه با امام نيست.
    بنابراين معناي جمله «ولایت فقیه همان ولایت رسول الله(صلي الله عليه و آله) است»، استمرار ولايت رسول خدا(صلي الله عليه و آله) است اما در يك مرتبه پايين تر، به عبارتي سنخ اين دو ولايت يكي است اما حدود و شرايط آنها مسلما متفاوت است.





    1. کهف: 28.
    2. کلینى، الکافى، ج 1، ص 407.
    3. وسائل الشیعه، ج 27، ص 131.


    شرط عصمت و علم امامت در ولایت

  7. صلوات


  8. #4

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۴
    علاقه
    علاقمند به کتاب روانشناسی و تاریخی
    نوشته
    1,310
    حضور
    40 روز 12 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    10
    صلوات
    3701



    با سلام

    برخی پنداشته اند که اگر ولایت در ولی فقیه، استمرار همان ولایت نبی و امام باشد (ولایت کلامی و نه صرفاً فقهی) باید شخصِ واجد این ولایت از ملکه‌ی عصمت هم برخوردار باشد چون ولایتی که در عقاید و کلام برای نبی و امام ثابت است از ویژگی عصمت برخوردار است، پس ولی فقیه هم باید عصمت داشته باشد و چون فقیه عصمت ندارد پس راهی برای اثبات ولایتش هم نیست.
    فعاليت داشتن در فضاي مجازي و پاک ماندن در آن ' تقواي دو چندان ميخواهد. يادمان نرود گاهي با گناه به اندازه ي يک لايک فاصله داريم... يادمان نرود فضاي مجازي هم "محضر خداست " نکند که شرمنده باشيم، امان از لحظه ي غفلت که فقط خدا شاهد است و بس...! گاهي روي مانيتور بچسبانيم "ورود شيطان ممنوع " مراقب دستي که کليک ميکند، چشمي که ميبيند و گوشي که ميشنود باشيم... و بدانيم و آگاه باشيم که خدا هم هميشه آنلاين "است. .وما فقط در مشگلات آنلاین میشیم

  9. صلوات


  10. #5

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۴
    علاقه
    حب الحسین(ع)
    نوشته
    1,238
    حضور
    30 روز 19 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    8
    صلوات
    4483

    جمع بندی




    بسم الله الرحمن الرحیم


    سوال:
    با توجه به جمله «ولایت فقیه همان ولایت رسول الله(صلی الله علیه و آله) است
    (1)»، اولا؛ آیا عصمت در پذیرش و محدوده ولایت تاثیر دارد؟ و ثانیا؛ آیا علم پیامبر یا امام با ولی فقیه یکسان است؟

    پاسخ:

    در اصل صد و نهم قانون اساسي به شرایط و صفات ولي فقيه اشاره شده است:
    1. صلاحیت علمى لازم براى افتاء در ابواب مختلف فقه.
    2. عدالت و تقواى لازم براى رهبرى امّت اسلام.
    3. بینش صحیح سیاسى و اجتماعى، تدبیر، شجاعت، مدیریت و قدرت کافى براى رهبرى.
    همانطور كه مشاهده می شود، عدالت، شرط ولايت فقيه است نه عصمت.
    برخي آيات قرآن و روايات، بر عدالت حاكم اسلامي دلالت مي كنند، مانند آیه شریفه: وَ لا تُطِعْ مَنْ أَغْفَلْنا قَلْبَهُ عَنْ ذِکْرِنا وَ اتَّبَعَ هَواه‏؛از کسى که او را از یاد خود غافل کرده‌ایم و او پیرو هوا و هوس خود است، پیروى مکن.(2) و همچنين روايتي كه امام باقر(عليه السلام) از رسول اکرم(صلي الله عليه و آله) نقل می‌کند: «امامت و زمام‌دارى سزاوار نیست، مگر مردى را که در او سه ویژگى باشد:
    1. ورعى که او را از معاصى و گناهان الهى منع کند.
    2. حلمى که به واسطه آن مالک و صاحب اختیار غضب خویش باشد.
    3. حُسْنِ سرپرستى نسبت به کسانى که زمام آنها را به دست دارد، تا براى آنها چون پدرى مهربان باشد».(3)
    در اين زمينه امام صادق(عليه السلام) نيز مي فرمايد: فاما من کان من الفقهاء: صائناً لنفسه، حافظاً لدینه، مخالفاً علی هواه، مطیع لامر مولاه، فللعوام این یقلدوه؛ هر کدام از فقها که صیانت نفس دارد، از دینش محافظت می‌نماید، با هوای نفس مخالفت می‌کند و امر مولای خود(ائمه‌ی معصومین) را اطاعت می‌کند، پس بر مردم است که از او تقلید کنند.(4)
    بنابراين براي امام بر اساس منابع اسلامي و البته بنابر دلايل عقلي، عصمت، شرطي لازم است ولي در مورد ولي فقيه، آنچه در منابع يافت مي شود تنها بحث عدالت اوست.

    اما در مورد علم نيز مسلما چنين نيست كه علم ولي فقيه در حدِّ امام باشد. چرا كه در مورد علم امام در منابع روایی، مواردي مانند: تحديث، عمود نور
    (5)، الهام(6)، دريافت از امام قبل و ... ذكر شده است در حالي كه در مورد ولي فقيه تنها به نقلِ احاديث ائمه(عليهم السلام) اشاره شده و هيچ حرفي از علم غيب ولي فقيه يا يكساني محدوده علم ولي فقيه با امام نيست.

    بنابراين معناي جمله «ولایت فقیه همان ولایت رسول الله(صلي الله عليه و آله) است»، استمرار ولايت رسول خدا(صلي الله عليه و آله) است اما در يك مرتبه پايين تر، به عبارتي سنخ اين دو ولايت يكي است اما حدود و شرايط آنها مسلما متفاوت است.





    1. امام خمینی، صحیفه، ج10، ص308.
    2. کهف: 28.
    3. کلینى، الکافى، ج 1، ص 407.
    4. وسائل الشیعه، ج 27، ص 131.
    5. مجلسی، مرآة العقول، ج4، ص268.
    6. راوندی، خرائج و الجرائح، ج2، ص830.

    ویرایش توسط عامل : ۱۳۹۶/۰۴/۱۴ در ساعت ۱۷:۴۳
    شرط عصمت و علم امامت در ولایت

  11. صلوات


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 6

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود