صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: شبهه در ازدواج موقت (نگه داشتن عده)

  1. #1

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    6
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    36

    شبهه در ازدواج موقت (نگه داشتن عده)




    سلام خدمت دوستان عزیز و عرض خسته نباشید خدمت کارشناسان محترم


    اگر مردی با زنی ازدواج موقت بکند و یقین داشته باشد که اون زن پس از

    اتمام زمان صیغه عده نگه نمیدارد آیا این ازدواج از نظر شرعی برای مرد حلال

    میباشد؟ و اینکه این ازدواج برای مرد با این شرایط حکم زنا دارد یا صحیح و

    حلال میباشد؟



    با توجه با اینکه مرجع بنده رحمت الله علیه حضرت آیت الله بهجت میباشد.

    ممنون میشوم اگر از نظر ایشون جواب بدهید.
    گفت : دانایی که گرگی خیره سر هست پنهان در نهاد این بشر

    هر که با گرگش مدارا میکند خلق و خوی گرگ پیدا میکند

    هر که گرگش را در اندازد به خاک رفته رفته میشود انسان پاک

    زور بازو چاره این گرگ نیست صاحب اندیشه داند چاره چیست؟

    در جوانی جان گرگت را بگیر! وای اگر این گرگ گردد با تو پیر!

  2. صلوات ها 7


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۹
    علاقه
    مطالعه بازی و دین و بحث
    نوشته
    6,441
    حضور
    98 روز 20 ساعت 6 دقیقه
    دریافت
    95
    آپلود
    0
    گالری
    33
    صلوات
    27323



    نقل قول نوشته اصلی توسط appreciable نمایش پست ها
    اگر مردی با زنی ازدواج موقت بکند و یقین داشته باشد که اون زن پس از اتمام زمان صیغه عده نگه نمیدارد آیا این ازدواج از نظر شرعی برای مرد حلال میباشد؟ و اینکه این ازدواج برای مرد با این شرایط حکم زنا دارد یا صحیح و حلال میباشد؟
    سلام

    تا جایی که من می دونم اگر در ازدواج موقت (شاید دائم ام باشه) تا کام گیری صورت نگیرد عده ندارد(درست می گویم؟)

    باز کارشناسان جواب کارشناسانه می دهند

    ویرایش توسط رستگاران : ۱۳۹۰/۰۱/۲۲ در ساعت ۱۹:۰۸
    اسلام درخشانترین راه است
    غررالحکم امدی ترجمه ادیب فقید محمد علی انصاریحدیث505

    موسسه انتشاراتی امام عصر(عج)
    عقل آدمی را به گفتار نیک و نهاد پاکیزه و کردار نیکو دلیل آورند
    (همان ح-10811)



  5. صلوات ها 4


  6. #3

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۹
    نوشته
    23
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    99



    نقل قول نوشته اصلی توسط appreciable نمایش پست ها
    سلام خدمت دوستان عزیز و عرض خسته نباشید خدمت کارشناسان محترم


    اگر مردی با زنی ازدواج موقت بکند و یقین داشته باشد که اون زن پس از

    اتمام زمان صیغه عده نگه نمیدارد آیا این ازدواج از نظر شرعی برای مرد حلال

    میباشد؟ و اینکه این ازدواج برای مرد با این شرایط حکم زنا دارد یا صحیح و

    حلال میباشد؟



    با توجه با اینکه مرجع بنده رحمت الله علیه حضرت آیت الله بهجت میباشد.

    ممنون میشوم اگر از نظر ایشون جواب بدهید.
    بسم الله الرحمن الرحیم

    پایگاه اطلاع رسانی آیة الله العظمی محمد تقی بهجت قدس سرّه الشریف ..



    حكم عدم ذكر مدّت در عقد موقّت
    559. اگر در ازدواج موقت از روى فراموشى و يا به علت جهل نسبت به مسأله، ذكر مدّت انجام نشود، حكم آن چيست؟
    ج. آن نكاح باطل است، ولى اگر قصد عاقد به قصد اصل نكاح منحل شود و قصد متعه از باب تعدّد مقصود باشد، عقد منقلب به دايم مى‏شود، به خلاف وحدت مقصود؛ و در موردى كه تحليل قصد واضح نيست، احتياط در اين است كه اگر راضى به دوام باشند، عقد را تجديد كنند و اگر راضى به آن نباشند، طلاق دهند.

    عدّه‏ى متعه
    560. عدّه‏ى زنى كه حيض مى‏شود ـ در ازدواج موقت ـ دو حيض است. حال اگر زن بعد از انقضاى مدت بلافاصله حيض شود و پس از انقضاى حيض و پاك شدن و فاصله شدن كم‏ترين زمان پاكى كه 10 روز است با خوردن قرص حيض شود ـ كه مجموع مدّت عدّه مثلاً 20 روز مى‏شود ـ آيا مى‏تواند شوهر كند؟
    ج. ظاهرا مى‏تواند.

    متعه در عدّه‏ى رجعيّه
    561. در عدّه‏ى رجعيّه فردى عيال قبلى خود را متعه مى‏كند. آيا متعه صحيح است؟ و آيا عمل او رجوع محسوب مى‏شود؟
    ج. متعه لغو است، ولى رجوع محسوب مى‏شود، ظاهرا.

    مجهول بودن زمان متعه
    562. اگر در عقد متعه مدّت ذكر شود ولى مجهول باشد، مثل بازگشت فلان مسافر از سفر، آيا متعه باطل است يا به دايم منقلب مى‏شود؟
    ج. ظاهرا متعه باطل است.

    عدم لزوم فحص از عده‏ى زن
    575. مردى زنى را به عقد موقّت خود درمى‏آورد. در بين مباشرت با آن زن شكّ مى‏كند كه آيا او از زنانى است كه زياد صيغه مى‏شود و عدّه نگه نمى‏دارد يا نه؟، آيا تحقيق واجب است؟
    ج. واجب نيست.

    میتوانید برای تحقیقات بیشتر به سایتآیت الله بهجت مراجعه کنید

    http://bahjat.org/fa/content/view/941/45/

    .
    اهل بيت پيامبر (صلّي الله عليه وآله) در كتاب خدا
    {إِنَّما يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيراً}

    يعني: «جز اين نيست كه خداوند اراده فرموده تا زشتي و پليدي را از شما اهل بيت بزدايد و شما را از هر جهت (و از هر شائبه‌اي) پاك سازد.»


  7. صلوات ها 4


  8. #4

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    220
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1636



    با سلام وتشكر ازجناب appreciable

    درابتدا تذكر اين نكته لازم است كه شما بايد مرجع زنده انتخاب كنيد تا تكليف بقا برايه الله بهجت براي شما روشن شود واما پاسخ شما طبق نظر ايشان :اگر زني را كه در عده ديگري است براي خود عقد كند ،چنانچه مرد و زن ويا يك از انان بدانند كه عده زن تمام نشده وبدانند عقد كردن در عده حرام است ،ان زن براو حرام مي شود ،اگرچه مرد بعد از عقد با زن رابطه زناشويي انجام نداده باشد .

    رساله ايه الله بهجت / م 1919.

  9. صلوات ها 6


  10. #5

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    فقه جعفري
    نوشته
    3,121
    حضور
    53 روز 1 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    8
    صلوات
    11230



    نقل قول نوشته اصلی توسط mkk1369 نمایش پست ها
    تا جایی که من می دونم اگر در ازدواج موقت (شاید دائم ام باشه) تا کام گیری صورت نگیرد عده ندارد(درست می گویم؟)
    در ازدواج (دائم و موقت) زنی که نه سالش تمام شده و یائسه نیست اگر شوهرش با او نزدیکی کند و طلاقش دهد و یا مدت عقد موقت تمام شود یا شوهر بقیه مدت را به او ببخشد ؛ باید عده نگه دارد

    البته مدت عده در عقد دائم و موقت متفاوت است

    توضیح المسائل مراجع،م2511
    شبهه در ازدواج موقت (نگه داشتن عده)

    شبهه در ازدواج موقت (نگه داشتن عده)

  11. صلوات ها 7


  12. #6

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۹
    علاقه
    مطالعه بازی و دین و بحث
    نوشته
    6,441
    حضور
    98 روز 20 ساعت 6 دقیقه
    دریافت
    95
    آپلود
    0
    گالری
    33
    صلوات
    27323



    نقل قول نوشته اصلی توسط شفا نمایش پست ها
    البته مدت عده در عقد دائم و موقت متفاوت است
    سلام

    یه سوال

    پس ان ازدواج هایی که امامان کردند چه؟

    مثلا اینکه (داستان را درست یادم نمیاد ولی لابد خودتان خواندید)

    اینکه یزید ادم هوس بازی بود عاشق زن یک می شود و به معاویه اصرار می کند که بگیر و معاویه ان مرد رو با حیله مجبور می کنه طلاق بده و بعد یکی رو می فرسته تا از زنه خواستگاری کنه که امام هم به پیک می گه بگو منم خواستگاری می کنم
    و...
    در اخر مرد میاد در خونه امام امانتی از دست زن سابقش بگیره و امام میگه من طلاقش دادم و به او دست نزدم؟
    چی؟

    انگار توی قران هم ایه داریم که اگر دست زده نشه عده ندارد درست است؟

    اسلام درخشانترین راه است
    غررالحکم امدی ترجمه ادیب فقید محمد علی انصاریحدیث505

    موسسه انتشاراتی امام عصر(عج)
    عقل آدمی را به گفتار نیک و نهاد پاکیزه و کردار نیکو دلیل آورند
    (همان ح-10811)



  13. صلوات ها 4


  14. #7

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    فقه جعفري
    نوشته
    3,121
    حضور
    53 روز 1 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    8
    صلوات
    11230



    نقل قول نوشته اصلی توسط mkk1369 نمایش پست ها
    انگار توی قران هم ایه داریم که اگر دست زده نشه عده ندارد درست است؟
    بله در پاسخ سوال قبلی شما همین موضوع بیان شد

    نقل قول نوشته اصلی توسط شفا نمایش پست ها
    اگر شوهرش با او نزدیکی کند و طلاقش دهد باید عده نگه دارد

    شبهه در ازدواج موقت (نگه داشتن عده)

    شبهه در ازدواج موقت (نگه داشتن عده)

  15. صلوات ها 6


  16. #8

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۹
    علاقه
    مطالعه بازی و دین و بحث
    نوشته
    6,441
    حضور
    98 روز 20 ساعت 6 دقیقه
    دریافت
    95
    آپلود
    0
    گالری
    33
    صلوات
    27323



    نقل قول نوشته اصلی توسط شفا نمایش پست ها
    له در پاسخ سوال قبلی شما همین موضوع بیان شد
    فکر کنم باید جمله تونو کامل می کردید

    چون اگه نکنند نداره دیگه (جمله ایهام داره و به حد کافی روشن نیست البته برای من شاید برای دوستان این طور نباشد)

    اسلام درخشانترین راه است
    غررالحکم امدی ترجمه ادیب فقید محمد علی انصاریحدیث505

    موسسه انتشاراتی امام عصر(عج)
    عقل آدمی را به گفتار نیک و نهاد پاکیزه و کردار نیکو دلیل آورند
    (همان ح-10811)



  17. صلوات ها 2


  18. #9

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    6
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    36



    نقل قول نوشته اصلی توسط عرفات نمایش پست ها
    با سلام وتشكر ازجناب appreciable

    درابتدا تذكر اين نكته لازم است كه شما بايد مرجع زنده انتخاب كنيد تا تكليف بقا برايه الله بهجت براي شما روشن شود واما پاسخ شما طبق نظر ايشان :اگر زني را كه در عده ديگري است براي خود عقد كند ،چنانچه مرد و زن ويا يك از انان بدانند كه عده زن تمام نشده وبدانند عقد كردن در عده حرام است ،ان زن براو حرام مي شود ،اگرچه مرد بعد از عقد با زن رابطه زناشويي انجام نداده باشد .

    رساله ايه الله بهجت / م 1919.

    سلام
    منظورم این نیست که فرد در عده کسی باشه و دوباره مردی با این یقین که در عده کسی هست اون زن رو صیغه کنه!!!
    هدف از این سوال اینکه زن در عده هیچ کسی نیست ولی مرد یقین دارد که اگر با او ازدواج موقت انجام دهد زن پس از پایان زمان صیغه عده نگه نمیدارد در این صورت این ازدواج حلال میباشد یا خیر؟

    گفت : دانایی که گرگی خیره سر هست پنهان در نهاد این بشر

    هر که با گرگش مدارا میکند خلق و خوی گرگ پیدا میکند

    هر که گرگش را در اندازد به خاک رفته رفته میشود انسان پاک

    زور بازو چاره این گرگ نیست صاحب اندیشه داند چاره چیست؟

    در جوانی جان گرگت را بگیر! وای اگر این گرگ گردد با تو پیر!

  19. صلوات ها 3


  20. #10

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۹
    علاقه
    علوم اسلامي
    نوشته
    5,555
    حضور
    148 روز 4 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    27
    صلوات
    31823



    نقل قول نوشته اصلی توسط appreciable نمایش پست ها
    سلام خدمت دوستان عزیز و عرض خسته نباشید خدمت کارشناسان محترم اگر مردی با زنی ازدواج موقت بکند و یقین داشته باشد که اون زن پس از اتمام زمان صیغه عده نگه نمیدارد آیا این ازدواج از نظر شرعی برای مرد حلال میباشد؟ و اینکه این ازدواج برای مرد با این شرایط حکم زنا دارد یا صحیح و حلال میباشد؟ با توجه با اینکه مرجع بنده رحمت الله علیه حضرت آیت الله بهجت میباشد. ممنون میشوم اگر از نظر ایشون جواب بدهید.
    با سلام خدمت کاربر محترم و تشکر از سئوالتان و عرض تسلیت شهادت حضرت فاطمه سلام الله علیها

    ازدواج با چنین زنی اگر شرایط ازدواج موقت از نظر شرعی رعایت شود ، بلا مانع و حلال است .(1)


    پی نوشت:
    1. استفتاء از دفتر آیت الله بهجت ره در قم (7743271-0251)


  21. صلوات ها 7


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود