جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: تفاوت علماى حاضر با علماى سابق

  1. #1

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,902
    حضور
    84 روز 14 ساعت 39 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40515

    اشاره تفاوت علماى حاضر با علماى سابق




    با سلام

    منشاء اين قدر تفاوت بين ما و علماى گذشته - كه صاحب آن همه كرامات بودند - و علت عقب ماندگى ما از آن ها چيست ؟
    بايد منشاء آن را پيدا كرد.
    با اين كه آن ها هم همين كارهايى را كه ما به آن مشغوليم - از قبيل درس و مباحثه و تدريس و تلمذ و نوشتن - انجام مى دادند.
    آيا علت آن است كه آن ها مستحبات را به جا مى آوردند گمان مى كنم اگر تفحص كنيم ، پيدا مى كنيم كه فرق ما و آن ها در چيست .
    با اين كه امكانات زندگى آن ها از ما كمتر بود، ولى حركتشان بيش از ما و نتيجه كارشان بيشتر بود. ما با اتوبوس و هواپيما در مدت حدود يك ساعت (يا كمتر و يا بيشتر) از تهران به اصفهان مى رويم و به منبر مى رويم .
    ولى چه قدر در مردم اثر گذاشته ايم ؟
    و چه قدر مردم را اصلاح كرده ايم ؟
    ولى آن ها همين فاصله را در طول يك ماه و يا يك هفته و يا چند روز مى رفتند. با اين حال ، خدا مى داند كه مردم زمانشان چه قدر روبه راه تر بودند و چه قدر علما آثار مثبت در ميان آن ها گذاشته اند.
    ما در بيت المال زياد تصرف مى كنيم و به مختصر قانع نمى شويم ، ولى آن ها كم تصرف مى كردند.
    با اين حال ، نتيجه كار ما كم و نتيجه كار آن ها زياد بود.
    در هر حال ، بايد ببينيم مابه الامتياز ما و علماى گذشته چيست ؟
    بعضى از آن ها در ركوع و سجود فقط سه مرتبه سبحان الله مى گفتند.
    ما كه بيشتر مى گوييم چرا كار ما بى نتيجه است ؟
    چرا؟ بايد حساب كنيم و ببينيم كه مابه التفاوت ما و آن ها چيست ؟
    عموم آن طبقه اهل كرامت بودند و در درس نيز اهل تلاش و تحقيق فراوان بودند. چرا ما اين قدر با آن ها فرق داريم ؟
    بعضى از آن ها ادعا مى كردند اگر كتاب هاى موجود از بين برود، تمام اصول و دوره فقه را مى توانيم بنويسيم . اهل گزاف گويى هم نبودند.
    مرحوم شيخ انصارى (رحمه الله ) با آن همه درس و بحث و تاءليف ، هر روز زيارت عاشورا، زيارت جامعه و يك جزء قرآن مى خواند.
    گويا علت عقب ماندگى ما، ترك مستحبات است كه علماى سابق بدان ملتزم بودند؛ از قبيل زيارت و دعا و تلاوت قرآن و يا نماز اول وقت و ترك مكروهات ، مانند خواب بين الطلوعين .
    تفاوت ما و علماى سلف اين است كه آن ها در علم و عمل ترقى داشتند و ما معترفيم به تقصير در علم و عمل .
    تخلف و عقب ماندگى ما از علماى سلف و قدما خيلى زياد است .
    خيلى خطرناك است كه ندانيم قدما كدام راه را مى رفتند.
    خدا كند مستبصر و مهتدى شويم به آن چه موجب عقب افتادگى ما شده است . اگر اهل عمل باشيم و تفحص كنيم ، قطعا علت را پيدا خواهيم كرد.
    آيا مى شود گفت آن ها روزى را از خدا مى گرفتند و ما با تلاش و اين طرف و آن طرف رفتن ؟!

    منبع :
    آينه حقيقت
    (امام حسين عليه السلام در كلام آيت الله بهجت )

    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  2. صلوات ها 3


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط رضا نمایش پست ها
    تفاوت علماى حاضر با علماى سابق
    سلام
    هرچند علمای گذشته ویژگیهای شایسته ای داشته اند اما علمای حاضر نیز دارای جنبه های مثبتی هستند که در گذشته وجود نداشته است .
    ویژگی علمای گذشته ممحض شدن در درس و بحث و امور عبادی و معنوی بود . خوب طبیعتا این امر باعث بروز احکام باطنی و معنوی در آنها می شده است . اما فراموش نکنیم که این روش ، با جامعیت مورد نظر اسلام سازگار نیست لذا امام ره در کلامی شایسته فرمودند : کاملان ما نیز نیاز به کمال دارند . یعنی ابعادی از کمال در کاملان ما جلوه شایسته نیافت که با توجه به روش و منش امام ره می توان این کمال را همان کمالات ناشی از حضور و عمل به تکالیف اجتماعی دانست چیزی که امامان ما نیز اصلا از آن خالی نبودند .
    در مقابل علمای کنونی بیشتر به جنبه های اجتماعی توجه کرده و در این بعد آثاری را به جای گذاشته اند که گذشتگان نداشته اند مثل نظام اسلامی که نتیجه حضور فراگیر علماء بوده است . اما آسیب این حضور کاسته شدن از تلاشهای معنوی و عبادی خاص بوده که شاهد بعضی نتایجش نیز هستیم .
    اما به نظر می رسد روش ایده آل جمع بین این دو روش است . یعنی همان راهی که پیشوایان دین ما و پیروان کوشای ایشان از قبیل امام و رهبری رفته اند . این مستلزم یک جهاد واقعی در دو بعد ظاهری و باطنی است و خلاصه اینکه باید مصداق زاهد شب و شیر روز شد .
    موفق باشید

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  5. صلوات


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود