جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: سئوال-يكي كور است ويكي بينا...

  1. #1

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    رادیو-کتاب -اینترنت
    نوشته
    488
    حضور
    5 ساعت 56 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1417

    سئوال-يكي كور است ويكي بينا...




    سياهى و سفيدى ، كورى و بينايى ، زشتى و زيبايى ، عاقلى و ديوانگى ، خلاف عدالت وا نمود مى كند؛ زيرا زشت يا كور از اغلب تمنيات دنيا بى بهره وازاعمال خير، كمتر بهره و نصيب دارد، آيا در آخرت جبران اين محروميتها خواهد شد و اگركافر بميرد، در آخرت هم معذب خواهد بود .

    اختلاف در خلقت بنى آدم از حيث زشتى و زيبايى و تماميت در خلقت و نقص آن وسايرعوارضات از قبيل فقر و غنا، صحت و سلامت هر يك را حكمتهاست كه به بعضی از آنها اشاره مى شود:
    یک: چيزها به ضدشان شناخته مى گردند، اگر زشتى نباشد كجا جمال و زيبايى ظاهر مى گردد، اگر نقص نباشد تماميت شناخته نمى شود وغیره.
    دوم: براى اظهار عموم قدرت و اينكه حق تعالى شناخته شود به ،اِنَّهُ عَلى كُلِّشَىْءٍقَديرٌ، و در بعضى از موارد براى اظهار دو صفت لطف و قهر است .
    سوم: بعضى از افراد بشر صلاحشان در زشتى يا كورى يا مثلا فقر و مرض وغيراينهاست كه اگر متوجه مى شدند، آنچه خداوند قرارداده اختيار مى نمودند.
    مروى است كه روزى يكى از انبيا در كنار شط آب ، عبور مى فرمود، عده اى بچه مشاهده كرد كه در بين آنان بچه كورى بود و او را اذيت مى كردند و گاهى او رازير آب مى نمودند، آن پيغمبر متاءثر شد و دعا كرد كه خداوند او را بينا بفرمايد، پس دعاى اومستجاب شد و آن بچه چشم دار شد، وقتى خوب شد، بچه ها رامى گرفت و زير آب مى كرد و نمى گذاشت بيرون بيايند تا هلاك شوند و چند بچه را بدين منوال هلاك نمود، پس پيغمبر عرض كرد خدايا! تو بهتر مى دانى ، او رابه حالت اوليه برگردان ، شواهد اين موضوع بسيار است .


    ویرایش توسط امیر احمدی : ۱۳۹۰/۰۱/۱۶ در ساعت ۱۲:۳۴
    هیچ کس جز خداوند هست نیست

  2. صلوات ها 5


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    رادیو-کتاب -اینترنت
    نوشته
    488
    حضور
    5 ساعت 56 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1417



    چهارم: اختلافاتبين بشر، براى امتحان عباد و ظهور سعادت و شقاوت است ؛ زيرامبتلايان به صبرو تسليم امتحان مى شوند و از مقامات صابرين بهره مند مى گردند ومعافهاامتحان مى شوند به شكر و اداى تكاليف الهيه نسبت به آنها دربارهمبتلايان چنانچه مى فرمايد:
    ... وَجَعَلْنا بَعْضَكُمْ لِبَعْضٍ فِتْنَةً اَتَصْبِرُونَ
    و اما سؤ ال از تلافى شدن اين محروميتها:
    شكى نيست كه تماما به احسن وجه تلافى خواهد شد و يكى از اسماى الهى جبار است ؛يعنى ،جبران كننده ، و در علم كلام ثابت گرديده كه بر خداوند تبارك و تعالى است كه در مقابلآلام و شدايد و مصايب و محروميتها، عوض ‍ مرحمت فرمايد به مقدارى كهبنده راضى شود، ولى البته نسبت به امورى كه فقط از طرف حق تعالى باشد واختيار عبد مدخليت نداشته باشد.
    در كافى باب ،شدة ابتلاء المؤ منين ، روايت كرده است كه -ابن ابى يعفور- مى گويد: شكايت كردم به امام صادق عليه السّلام ، از دردها كه مى كشيدم ،و او مرد پُردردى بود ، امامعليه السّلام ، در پاسخ فرمود: اى عبداللّه ! اگر مؤ من مى دانست درمصيبت چه اجرى دارد، آرزو مى كرد كه با مقراض ، قطعه قطعه شود
    و در جلد يازدهم بحار مروى است كه جنابابوبصيركه از چشم محروم بود، برحضرت باقر عليه السّلام ، وارد شد و عرض كرد شمامى توانيد مرده را زنده كنيد وابرص را شفا دهيد؟ حضرت فرمود: بلى باذن اللّه ، و غرضش اين بود كه آن حضرت چشم او را بينا گرداند.
    حضرت فرمود: نزديك بيا پس دست مبارك را بر چشم او كشيد و بينا شد و عرض كرد همه چيز را مى بينم . حضرت فرمود:
    اتحب ان تكون هكذا و لك ما للناس و عليك ما عليهم يوم القيمة او تعود كما كنت ولك الجنة خالصا .
    آيادوست مى دارى با چشم باشى و براى تو باشد آنچه براى خلق از منافع است وبرتو باشد آنچه بر خلق از مضار و شدايد در قيامت يا اين كه برگردى بهحالت كورى كه قبلا داشتى تا بهشت بدون حساب نصيب تو شود؟ .
    عرض كرد: همان كورى را اختيار نمودم پس او را به حالت اوليه برگردانيد.
    از اين حديث مستفاد مى شود كه در عوض زحمت كورى در دنيا، از مشقت موقف حساب در روز جزادر امان خواهد بود.


    هیچ کس جز خداوند هست نیست

  5. صلوات ها 3


  6. #3

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    رادیو-کتاب -اینترنت
    نوشته
    488
    حضور
    5 ساعت 56 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1417



    درروايات كثيره وارد گرديده كه در روز قيامت خداوند منان از آنهايى كه دردنيا مبتلا بودند و بعضى حوايج و دعاهاى آنها به واسطه مصلحت برآوردهنگرديده ، عذرخواهى فرموده و مى فرمايد امروز هر چه بخواهيد به شما مى دهم وچنان تلافى مى فرمايد كه هر كس آرزو مى كند كه اى كاش هيچ حاجت من در دنيابرآورده نشده بود.
    و اما سؤ ال :
    از آنهايى كه در دنيا به واسطه مصلحت عامه نظام عالم يا مصلحت خاصه مبتلا بودند وبى ايمان هم از دنيا رفتند مصداق حقيقى ،ليس له الدنيا و الاخرة ، هستند؟
    درجواب گوييم چون محروميت از جبران الهى در سراى آخرت نسبت به اين طايفه دراثرسوء اختيار و كفر خود ايشان است ؛ زيرا كافر را در آخرت نصيبى نيست پسجاى سؤال نيست .
    اِنَّ اللّهَ لا يَظْلِمُ النّاسَ شَيْئا وَ لكِنَّ النّاسَ اَنْفُسَهُمْ يَظْلِمُونَ

    هیچ کس جز خداوند هست نیست

  7. صلوات ها 3


  8. #4

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    رادیو-کتاب -اینترنت
    نوشته
    488
    حضور
    5 ساعت 56 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1417



    دونفر صالح يكى سى سال و ديگرى شصت سال عمر مى كنند چنانچه نفر اول به درگاه خداوند اعتراض كند كه چرامثل برادر خود عمر نكردم تا عبادتم زيادتر واجر ودرجه ام فزونتر گردد، چه جوابى دارد؟


    ویرایش توسط امیر احمدی : ۱۳۹۰/۰۱/۱۶ در ساعت ۱۳:۱۱
    هیچ کس جز خداوند هست نیست

  9. صلوات ها 3


  10. #5

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    رادیو-کتاب -اینترنت
    نوشته
    488
    حضور
    5 ساعت 56 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1417



    جواب اوّل : زيادى و كمى عمل يا از جهت كميت است مثل اينكه يك سال شبها رابه نماز و ذكر بيدار باشد و روزها را روزه دار بوده و از تمام دارايى بهمقدار ضرورت مصرف نموده و تتمه را در راه خدا انفاق نمايد و يا از جهتكيفيتاست كه از حيث شرايط صحت و قبول جامع تر يا ناقص تر باشد مثلاينكه شخصى نماز مغرب و عشاى واجب را بخواند در حالى كه با حضور قلب وخشوع و حالت هيبت و حيا و تعظيم باشد، بعد تا صبح بخوابد البته افضل است ازكسى كه نمازش داراى اين حالات نباشد و ازاول شب تا صبح مشغول خواندن نمازباشد؛ چنانچه از حضرت رسول صلّى اللّه عليه و آله ، در بحارالا نوارنقلنموده :
    صلوة ركعتين خفيفتين فى تمكن خير من قيام ليلة
    و نيز عمل كننده اى كه ورع و تقواى او بيشتر باشد،عمل او به حسب كيفيت مقبول تر و اجر او عظيم تر و شواهد مطلب بسيار است .
    پساز دانستن اين مقدمه ، مى گوييم ممكن است كسى كه سى سال عمرش ‍ در عبادتبوده و از دنيا برود، خداوند متعال او را در اين مدت كم ، توفيقاتى مرحمتفرموده باشد كه اعمال سى ساله او به حسب كيفيت مطابق يا زيادتر باشد ازاعمالكسى كه شصت سال در عبادت عمر نموده است ، بنابراين ، جاى سؤ الى باقىنيست.


    هیچ کس جز خداوند هست نیست

  11. صلوات ها 2


  12. #6

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    رادیو-کتاب -اینترنت
    نوشته
    488
    حضور
    5 ساعت 56 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1417



    جواب دوم :
    ممكن است آن كسى كهسى سال در عبادت عمر نموده و خداوند او را قبض روح فرموده ،حال او طورىبوده كه اگر بيشتر در دنيا مى ماند در اثر ابتلاآت و امتحانات وتغييراتاوضاع معيشت ، موفق به عمل بيشترى نمى شد بلكه ممكن بود آن مقدار ازسعادتى كه كسب نموده از دست بدهد و در قيامت مى فهمد كه مرگ او در آن سن ،لطفى خاص بوده است وجايى براى سؤ ال مذكور نمى ماند كه بگويد چرا بيشتر مراعمر ندادى .


    هیچ کس جز خداوند هست نیست

  13. صلوات ها 4


  14. #7

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    رادیو-کتاب -اینترنت
    نوشته
    488
    حضور
    5 ساعت 56 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1417



    جواب سوم :
    ممكن است آنكسى كه سى سال بيشتر عمر ننموده ، در اثر سوء اختيار خودش و ارتكاب بعضىمحرمات الهيه از قبيل قطع رحم يا قسم دروغ ، مرگ خود را نزديك نمودهباشد؛چنانچه كسى كه شصت سال عمر نموده ، در اثر حسن عمل و بجا آوردن اعمالصالحه كه موجب طول عمر مى گردد باشد؛ چنانچه از حضرت صادق عليه السّلام ، مروى است : كسانى كه به سبب گناهان مى ميرند، ازكسانى كه به سبب اجل و تمام شدن مدت عمرشان مى ميرند، بيشترند و كسانى كه بهسبب نيكى كردن زندگى كرده در دنيا مى مانند بيشترند از كسانى كه به سبب عمرداشتن ، زنده اند.
    در قيامت كه حقايق مكشوف مى شود جايى براى سؤال مزبور باقى نماند.


    هیچ کس جز خداوند هست نیست

  15. صلوات ها 3


  16. #8

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۰
    علاقه
    ورزش،مباحثه
    نوشته
    393
    حضور
    1 روز 7 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    1433



    بابا ای ولا، خودت سوال می کنی خودت جواب میدی؟ پس ما کشکیم دیگه
    ولی به هر حال عالی بود
    دوست دارم
    یا حق

  17. صلوات


  18. #9

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    نوشته
    723
    حضور
    6 روز 23 ساعت 33 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    3
    گالری
    5
    صلوات
    2877



    نقل قول نوشته اصلی توسط امیر احمدی نمایش پست ها
    سياهى و سفيدى ، كورى و بينايى ، زشتى و زيبايى ، عاقلى و ديوانگى ، خلاف عدالت وا نمود مى كند؛ زيرا زشت يا كور از اغلب تمنيات دنيا بى بهره وازاعمال خير، كمتر بهره و نصيب دارد، آيا در آخرت جبران اين محروميتها خواهد شد و اگركافر بميرد، در آخرت هم معذب خواهد بود .
    سلام.
    جهت اطلاع دوستان؛ این بحث به علم کلام مربوط می شود. جهت دانستن نظر علمای اسلام در این زمینه همراه با استدلالهای مربوطه و بحث تفصیلی، ، می توانید به کتب مربوط به علم کلام (دانشمندانی چون خواجه نصیر الدین طوسی و ... ) مراجعه نمایید.

  19. صلوات ها 2


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. پاسخ: 13
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۱۲/۲۲, ۱۴:۳۲
  2. پاسخ: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۷/۲۵, ۱۴:۲۱
  3. سه تجربه از يكي از روحانيون تهران
    توسط سادات در انجمن حکایات و توصیه های اخلاقی
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۴/۱۳, ۰۷:۵۰
  4. پاسخ: 14
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۱۲/۰۴, ۱۰:۲۸
  5. ✔✔✔ماشین زمان✔✔✔ (تاپيكي براي كودك شدن)
    توسط باران☂ در انجمن ساير موارد
    پاسخ: 3
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۹/۰۸, ۱۰:۱۸

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود