صفحه 1 از 11 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: نقدی بر برهان نظم

  1. #1

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    230
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    282

    مطلب نقدی بر برهان نظم




    نقدی بر برهان نظم:
    در بیان برهان نظم عموماً به دنبال ثابت نمودن این دو مطلب هستیم که اولاً ایجاد جهان منظم و پیچیده نیازمند به یک ناظم هوشمند دارد و ثانیاً این ناظم هوشمند باید از خلق جهانی با این نظم هدفی را دنبال کند. اما می توان به این دو مضوع ایرادات زیر را وارد دانست:
    همواره ایجاد سیستم های منظم نیاز به ناظم هوشمند ندارند. برای مثال روش ساخت بلورهای منظم نبات را در نظر بگیرید. در ساخت نبات ابتدا خاک قندهایی که نامنظم هستند را به مقدار زیاد در آب در حال جوش حل می کنند و سپس اجازه داده می شود که تا به آرامی سرد شود. به این ترتیب بلور منظم نبات تشکیل می شود. این فرایند کاملاً خود به خودی است. اما چه عاملی باعث ایجاد چنین نظمی شده است؟ آیا یک ناظم هوشمند این کار را انجام داده است؟ علم ترمودینامیک و قانون دوم ترمودینامیک بیان می کند که نظم ایجاد شده در اثر حرارت دادن آب ایجاد شده است. در واقع سوختی که حرارت ایجاد کرده بخشی از اکسرژی (بر وزن انرژی) موجود در خود را از دست داده و باعث ایجاد نظم در بلورهای نبات شده است. در ترمودینامیک بیان می شود که سیستم هایی که اکسرژی بیشتری دارند می توانند در سیستم هایی که دارای نظم کمتری هستند با عث ایجاد نظم شوند. در مورد نظم موجود در سیستم های گیاهی و جانوری زمین نیز می توان گفت که بیشتر این نظم ها از حرارت و انرژی خورشید به وجود آمده اند که به هیچ وجه هوشمند نیست. بنابراین اگر هم خالقی وجود داشته باشد این خالق می تواند موجودی با اکسرژِی زیاد باشد نه یک موجود هوشمند.
    ممکن است سوال شود که اگر نظم موجود در جهان با یک اکسرژی زیاد ایجاد شده است آن نیز باید علتی داشته باشد و نیازمند دلیلی خواهد بود. در پاسخ باید گفت که اولاً این موضوع مربوط به برهان علیت می شود و از حوزه برهان نظم خارج می شود. ثانیاً ایجاد شدن اکسرژی در یک سیستم می تواند به صورت تصادفی هم اتفاق بیافتد برای مثال اگر در یک روز گرم تابستان دیده شد که یک لیوان آب خود به خود یخ زد تنها نقض قانون دوم ترمودینامیک شده که به طور احتمالی صادق است و نقض آن محال نیست. چناچه که در مقیاس کوانتمی مشخص شده است که در شرایطی این قانون بدون دلیل نقض می شود. باز در اینجا این سوال پیش می آید که احتمال ایجاد اکسرژی بی انتها به طور طبیعی بسیار ناچیز است. در پاسخ باید گفت که ما از وسعت عالم بی خبر هستیم و مشخص نیست که آیا این اکسرژی در برابر وسعت کل فضا و زمان ناچیز است یا خیر. برای مثال اگر در یک کلاس 30 نفری ببینیم که 15 نفر در یک روز متولد شده اند تعجب می کنیم و به دنبال دلیل آن می گردیم. اما چناچه در یک جمعیت هزار نفری دیدیم که 15 نفر در یک روز متولد شده اند می توان تصور کرد که این رویداد تصادفی و بدون دلیل باشد.
    ایراد بعدی مربوط به هدفمندی در نظام خلقت است. حتی اگر بپذیریم که نظام خلقت دارای هدفی است می توان این ایراد را گرفت که از کجا معلوم هدف خلقت ما انسان ها و یا موجودات هوشمند دیگری است؟ شاید هدف دیگری در کار باشد. برای مثال راننده ای را در نظر بگیرید که برای رسیدن به مقصد خود مسیری را طی می کند و در حین طی مسیر مقداری آلودگی ایجاد می کند. آیا می توانیم بگوییم که هدف راننده ایجاد آلودگی است؟ در واقع راننده برای رسیدن به هدف خود ناچار است که آلودگی ایجاد کند و هدف اصلی او چیز دیگری است.

  2. صلوات ها 2


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۹
    علاقه
    فلسفه و علوم اجتماعی و ..
    نوشته
    520
    حضور
    8 روز 10 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1317



    عرض سلام و ادب


    نقل قول نوشته اصلی توسط naghad نمایش پست ها
    ایراد بعدی مربوط به هدفمندی در نظام خلقت است. حتی اگر بپذیریم که نظام خلقت دارای هدفی است می توان این ایراد را گرفت که از کجا معلوم هدف خلقت ما انسان ها و یا موجودات هوشمند دیگری است؟ شاید هدف دیگری در کار باشد. برای مثال راننده ای را در نظر بگیرید که برای رسیدن به مقصد خود مسیری را طی می کند و در حین طی مسیر مقداری آلودگی ایجاد می کند. آیا می توانیم بگوییم که هدف راننده ایجاد آلودگی است؟ در واقع راننده برای رسیدن به هدف خود ناچار است که آلودگی ایجاد کند و هدف اصلی او چیز دیگری است.
    ضمن سپاس از شما دوست عزيز
    به نظر ميرسد خودمرکزبيني! بيشتر متوجه جهالت بشر بوده و هست. (مرکزيت زمين و چرخش خورشيد و مابقي اجرام به دور آن يا انسان محوري خلقت)

    به نام خداوند جان و خرد
    کزین برتر اندیشه برنگذرد

  5. صلوات ها 3


  6. #3

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    علاقه
    چیزی که همه چیز باشد
    نوشته
    32
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    37



    با سلام

    می شود توضیح دهید منظور از نظم بلور های نبات چیست؟ شما چه تعریفی از نظم دارید؟

  7. صلوات


  8. #4

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    علاقه
    خواندن درس و کتابهای مذهبی ،غیر فلسفه
    نوشته
    28
    حضور
    57 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    82



    بسم رب الاعلی
    با سلام
    در رابطه با برهان نظم باید بگویم که خداوند متعال هرجزئی را ویژگی خاصی داده است که به آن قدر خداوندی می گویند .
    خداوند که عالم و داناست هر جزعی را سرجای خود قرار داده است و مجموعه ای تشکیل شده است .وقتی که این اجزاء در کنارهم قرار می گیرند و تشکیل یک مجموعه می دهند،در آنجا است که ویژگی های خود را به نمایش می گزارند که به آن قضی خداوندی می گویند.خداوند به انسان اختیار و علم داده است وتا حدودی بسیار بسیار بسیار .... کم می تواند به علم خداوندی پی ببرد.بنابراین انسان هم خیلی خیلی.... کوچک به این ویژگی های اجزاء دست یافته است.در تشکیل بلور نبات،
    حال اگر انسان به این ویژگی ها آگاهی نداشت آیا می توانست خاک قندوآب با دمای بالا را در کنار هم قرار دهد ونبات به وجود آید؟ آیا می توانست هواپیما بسازد؟و آیا...؟
    در رابطه هدفمندی خلقت باید بگم که چنین جهان با نظمی که خداوندی عادل دارد آیا می تواند هدف نداشته باشد. حالا که هدف دارد پس خداوند باید مخلوق خود را به آن هدف هدایت کند،واین کار توسط مامورانش انجام میشود.
    اثبات فرستاده خداوند شاید در سایت آمده باشد.
    در آخر این را اضافه کنم که علم فیزیک جدید یا اتمی بر پایه نظریه ها است ونمی توان نتیجه درستی از آنها گرفت.
    یا علی
    امام حسین (ع) یاروفاداری به نام ابوالفضل(ع)داشت،
    ولی حضرت مهدی(عج) یار ویاوری ندارد وغریب عالم است.
    آیا لحظهای به یاد مولایمان بوده ایم؟
    موفق باشید.

  9. صلوات


  10. #5

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    علاقه
    چیزی که همه چیز باشد
    نوشته
    32
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    37



    جناب کیند شما می گویید اگر انسان به علم دست یابی نداشت نمی توانست مجموعه های منظم ایجاد کند اما این ربطی به ادعای این دوست مون در مورد تشکیل مجموعه های منظم بدون دخالت نیروی فرا طبیعی در جهان ندارد.

    اساسا آیا منظور از وجود ناظم فرا طبیعی چیست؟ این ناظم چگونه جهان را منظم می کند؟ بوسیله نیروی های غیر مادی؟ یا ترکیبی از ماده و فرا ماده یا تنها بوسیله همین ماده بدون دخالت عامل غیر مادی؟
    اگر اخری صحیح است تاثیر خداوند در نظم و ایجاد آن چگونه توجیه می شود؟!
    ویرایش توسط یک چیز : ۱۳۹۰/۰۱/۱۵ در ساعت ۱۴:۰۷

  11. #6

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    230
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    282

    مطلب




    نقل قول نوشته اصلی توسط kindmother4 نمایش پست ها
    بسم رب الاعلی

    با سلام
    در رابطه با برهان نظم باید بگویم که خداوند متعال هرجزئی را ویژگی خاصی داده است که به آن قدر خداوندی می گویند .
    با سلام؛
    دوست عزیز، ایراد بنده مربوط به قیاسی می شود که معمولاً بین انسان و مصنوعاتش و خداوند و جهان خلقت صورت می گیرد. مثال های کلیشه ای که معمولاً در این زمینه زده می شود شامل ساعت، ماشین و غیره است. مدافعان برهان نظم استدلال می کنند که چون این چیزها نیاز به یک ناظم هوشمند مثل انسان دارند جهان خلقت هم دارای یک ناظم هوشمند است. این در واقع یک نوع قیاس است. این که شما می گویید در اجزاء جهان ویژگی هایی وجود دارد که باعث ایجاد نظم می شود و این ویژگی ها نیازمند خالق است باز هم نوعی قیاس است. ویژگی در اجزاء ناشی از قوانین فیزیکی است اما ایا این قوانین مانند قوانینی است که انسان وضع می کند؟ مثل قوانین راهنمایی و رانندگی که باعث ایجاد نظم در حرکت خودروها می شود؟ در پاسخ باید بگویم که هر قانونی نیازمند قانون گذار نیست مثل قوانینی که در ریاضیات و هندسه وجود دارد. مثل اینکه بگوییم مجموع زوایای هر مثلثی 180 درجه است. علاوه بر این بعضی از قوانین، قواعد احتمالی هستند و این قوانین هم نیازمند قانون گذار نمی باشند. برای مثال اگر یک سکه را 1000 بار پرتاب کنید حدود 500 بار خط و 500 بار شیر می افتد. این قانون به علت وجود تقارن در سکه ایجاد می شود. اما قوانین فیزیکی از کدام یک هستند؟ بسیاری از دانشمندان و فلاسفه معتقد هستند قوانین فیزیکی قوانین احتمالی هستند. برای مثال برتراند راسل در کتاب "چرا مسیحی نیستم" این گونه می گوید:
    "بسیاری از قوانین طبیعی هم از این نوعند. آنها همان طور که از قوانین شانس ناشی می شوند، نتیجه بررسی های تجربی آماری نیز می باشند."
    این که شما می گوئید قوانین فیزیک نظریه هستند کاملاً درست است اما گاهی اوقات این نظریه ها آنچنان قوی هستند که رد کردن آن ها قابل انکار نیست. مثلاً اینکه زمین به دور خورشید می چرخد و یا اینکه زمین جاذبه دارد و قبول نکردن آن ها عاقلانه نیست. در ضمن اگر نظریه های علمی که بر پایه عقل و تجربه هستند قابل اتکا نباشد، چگونه می توانیم به این برهان هایی که بر پایه عقل هستند و نه تجربه اتکا کنیم؟ چگونه می توانیم به صحت تاریخی ظهور پیامبران و معجزات آن ها تکیه کنیم؟

  12. #7

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط naghad نمایش پست ها
    اما می توان به این دو مضوع ایرادات زیر را وارد دانست: همواره ایجاد سیستم های منظم نیاز به ناظم هوشمند ندارند. برای مثال روش ساخت بلورهای منظم نبات را در نظر بگیرید. در ساخت نبات ابتدا خاک قندهایی که نامنظم هستند را به مقدار زیاد در آب در حال جوش حل می کنند و سپس اجازه داده می شود که تا به آرامی سرد شود. به این ترتیب بلور منظم نبات تشکیل می شود
    سلام
    ابتدا اینکه باید دانست هر برهانی امر خاصی را اثبات می کند مثلا برهان اثبات واجب فقط واجب را ثابت می کند ، برهان توحید واجب توحید را ثابت می کند و ...
    برهان نظم نیز برای اثبات ناظمی برای کل جهان است .
    در برهان نظم که بر مبنای مشاهده است می بینیم که وجود انسان یک وجود منظم و هماهنگ است . این انسان با جهان خارج از خود ارتباط منظم و هماهنگی دارد . این ارتباط منظم و هماهنگ در همه موجوداتی که در اطراف خود می بینیم وجود دارد . هرچه موجودات دیگر را نیز کشف می کنیم همین ارتباط منظم و هماهنگ را با سایر موجودات دارند . نتیجه این مشاهدات ما را به وجود ناظمی برای کل جهان راهنمایی می کند .
    پس در برهان نظم هم ناظمی عظیم برای کل جهان ثابت می شود و هم وحدت او ثابت می شود و این نتیجه مشاهده نظم و هماهنگی واحد در کل جهان است .
    در مطلبی که خود شما آوردید وجودی بنام اکسرژی ناظم بعضی پدیده ها معرفی شده است . می بینید که هر نظمی نیاز به ناظم دارد حال چه این ناظم به ظاهر فاقد هوشمندی باشد چه دارای هوش .
    آنچه در برهان نظم مورد توجه است ناظمی است که کل عالم را نظم می بخشد . وگرنه چگونه می توان وجود ناظمهای جزئی را در سراسر هستی انکار کرد الا اینکه این ناظمهای جزئی بلکه کلی همه تجلی بخش اراده آن ناظمی است که کل هستی را نظم می بخشد .
    یک نگاه نادرستی که در مورد خداوند وجود دارد آنستکه خدای عالم را از عالم جدا می بینند و این منشا بسیاری از مشکلات است . در نگاه توحیدی اسلام خدای عالم بعنوان حقیقت آن در متن عالم است و تمام هستی تجلی و ظهور اوست دیگر اینکه بر اساس اصل اسباب تمام حقایق هستی که به نحوی دست اندر کار امور هستی اند تجلی فعل الهی اند و این قرب و نزدیکی تا جایی است که ما اسباب را عینیت ظهور مسبب می دانیم بعبارت ساده : در عالم این خداست که خدایی می کند و همه امور را انجام می دهد چه کلی چه جزئی
    لذا اگر دانشمندان جهان برای تمام امور مادی اسبابی طبیعی شناسایی کنند در عقیده موحد حقیقی اندک خللی وارد نمی شود چون او همه این اسباب را تجلی مسببیت او می داند لذا اگر روزی حقیقتی یافت شود که عامل بسیاری از نظمهای کلی عالم باشد ما آنرا تجلی فعل خدا می دانیم
    آنچه که ناقضان برهان نظم با کشف ناظمهای جزئی یا کلی با آن روبرو هستند و باید حل کنند تا بتوانند در نگاه توحیدی خلل وارد کنند استقلال این ناظمهاست . که تصور نمی شود به هیچ وجه بتوانند این استقلال را ثابت کنند.
    موفق در پناه حق

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  13. صلوات ها 4


  14. #8

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    230
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    282



    نقل قول نوشته اصلی توسط حامد نمایش پست ها
    سلام
    ابتدا اینکه باید دانست هر برهانی امر خاصی را اثبات می کند مثلا برهان اثبات واجب فقط واجب را ثابت می کند ، برهان توحید واجب توحید را ثابت می کند و ...
    برهان نظم نیز برای اثبات ناظمی برای کل جهان است .
    در برهان نظم که بر مبنای مشاهده است می بینیم که وجود انسان یک وجود منظم و هماهنگ است . این انسان با جهان خارج از خود ارتباط منظم و هماهنگی دارد . این ارتباط منظم و هماهنگ در همه موجوداتی که در اطراف خود می بینیم وجود دارد . هرچه موجودات دیگر را نیز کشف می کنیم همین ارتباط منظم و هماهنگ را با سایر موجودات دارند . نتیجه این مشاهدات ما را به وجود ناظمی برای کل جهان راهنمایی می کند .
    پس در برهان نظم هم ناظمی عظیم برای کل جهان ثابت می شود و هم وحدت او ثابت می شود و این نتیجه مشاهده نظم و هماهنگی واحد در کل جهان است .
    در مطلبی که خود شما آوردید وجودی بنام اکسرژی ناظم بعضی پدیده ها معرفی شده است . می بینید که هر نظمی نیاز به ناظم دارد حال چه این ناظم به ظاهر فاقد هوشمندی باشد چه دارای هوش .
    آنچه در برهان نظم مورد توجه است ناظمی است که کل عالم را نظم می بخشد . وگرنه چگونه می توان وجود ناظمهای جزئی را در سراسر هستی انکار کرد الا اینکه این ناظمهای جزئی بلکه کلی همه تجلی بخش اراده آن ناظمی است که کل هستی را نظم می بخشد .
    یک نگاه نادرستی که در مورد خداوند وجود دارد آنستکه خدای عالم را از عالم جدا می بینند و این منشا بسیاری از مشکلات است . در نگاه توحیدی اسلام خدای عالم بعنوان حقیقت آن در متن عالم است و تمام هستی تجلی و ظهور اوست دیگر اینکه بر اساس اصل اسباب تمام حقایق هستی که به نحوی دست اندر کار امور هستی اند تجلی فعل الهی اند و این قرب و نزدیکی تا جایی است که ما اسباب را عینیت ظهور مسبب می دانیم بعبارت ساده : در عالم این خداست که خدایی می کند و همه امور را انجام می دهد چه کلی چه جزئی
    لذا اگر دانشمندان جهان برای تمام امور مادی اسبابی طبیعی شناسایی کنند در عقیده موحد حقیقی اندک خللی وارد نمی شود چون او همه این اسباب را تجلی مسببیت او می داند لذا اگر روزی حقیقتی یافت شود که عامل بسیاری از نظمهای کلی عالم باشد ما آنرا تجلی فعل خدا می دانیم
    آنچه که ناقضان برهان نظم با کشف ناظمهای جزئی یا کلی با آن روبرو هستند و باید حل کنند تا بتوانند در نگاه توحیدی خلل وارد کنند استقلال این ناظمهاست . که تصور نمی شود به هیچ وجه بتوانند این استقلال را ثابت کنند.
    موفق در پناه حق
    با سلام خدمت شما دوست عزیز؛
    همان طور که قبلاً گفتم ایراد من به قیاس هایی است که در برهان نظم صورت می گیرد. مدافعان برهان نظم سعی می کنند با قیاس بین نظم مصنوعات بشری، یک یا چند ناظم مانند انسان که دارای شعور است را برای نظم جهانی ثابت کنند. هدف آن ها به هیچ وجه ثابت کردن خالق یا توحید نیست. چنانچه استاد شهید مطهری در کتاب "علل گرایش به مادی گری" این چنین می گوید:
    "ما در جلد پنجم اصول فلسفه يادآور شديم كه ارزش برهان نظم تنها در اين‏
    حد است كه ما را تا مرز ماوراء الطبيعه سوق می‏دهد . اين برهان همين قدر
    ثابت می‏كند كه طبيعت ماورايی دارد و مسخر آن ماوراء است و آن ماوراء ،
    مستشعر به ذات و مستشعر به افعال خود است . اما اينكه آن ماوراء واجب‏
    است يا ممكن ، حادث است يا قديم ، واحد است يا كثير ، محدود است يا
    نامحدود ، علم و قدرتش متناهی است يا نامتناهی ، از حدود اين برهان‏
    خارج است . اينها مسائلی است كه تنها و تنها برعهده فلسفه الهی است و
    فلسفه الهی با براهين ديگری اينها را اثبات می‏كند ."


  15. #9

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    230
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    282



    نقل قول نوشته اصلی توسط یک چیز نمایش پست ها
    با سلام

    می شود توضیح دهید منظور از نظم بلور های نبات چیست؟ شما چه تعریفی از نظم دارید؟
    با سلام؛
    پاسخ: به مجموعه ای منظم گفته می شود که اجزای آن از یک دسته قاعده، قانون و یا دستور تبعیت کنند. در بلور نبات قاعده مربوط به بلورها بین ذرات وجود دارد.

    ویرایش توسط naghad : ۱۳۹۰/۰۱/۱۵ در ساعت ۲۲:۵۵

  16. #10

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط naghad نمایش پست ها
    ایراد من به قیاس هایی است که در برهان نظم صورت می گیرد. مدافعان برهان نظم سعی می کنند با قیاس بین نظم مصنوعات بشری، یک یا چند ناظم مانند انسان که دارای شعور است را برای نظم جهانی ثابت کنند. هدف آن ها به هیچ وجه ثابت کردن خالق یا توحید نیست
    سلام
    همانطور که عرض کردیم برهان نظم بر اساس مشاهده است و انسان تا جایی که پیش رفته این نظم و هماهنگی واحد را شاهد بوده است لذا برهان نظم یک استقراء است و به تعمیم نظم به کل هستی می انجامد اما نکته اساسی اینستکه وحدت نظم و هماهنگی یا وحدت صنع علاوه بر اثبات ناظم و صانع قادر به اثبات وحدت آن نیز هست چه اینکه اگر عالم صانع و ناظم واحد نداشت نظم واحد و هماهنگ نیز نداشت البته این بخش آخر یعنی رسیدن به وحدت صانع وناظم از طریق وحدت صنع و نظم بیشتر صبغه فلسفی دارد
    موفق باشید

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  17. صلوات ها 3


صفحه 1 از 11 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود