صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ویژگی خدا در صحیح بخاری معتبر ترین کتاب اهل سنت بعد از قران

  1. #1

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    15
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    55

    ویژگی خدا در صحیح بخاری معتبر ترین کتاب اهل سنت بعد از قران




    1- 35متر قد دارد 2- دو تا دست دارد که هردو در سمت راست بدنش میباشد 3- خداوند در آسمان است 4- خدا روی عرش نشسته است 5- خدا به شکل جوانی است خوش صورت 6- عرش خدا غژ غژ میکند (به خاطر نشستن خدا)7- عرش خدا از خدا باندازه چهار انگشت بزرگتر است 8-خداوند هر شب جمعه به آسمان چهارم میاید 9- خدا در آسمان است 10- خدا جسم است 11- خداوند را بعضی ها در دنیاهم میبینند 12- خدا انگشت دارد 13-خدا در قیامت پایش را روی جهنم میگذارد 14- پیامبر خدا را دیده است

  2. صلوات ها 7


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    نوشته
    169
    حضور
    5 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    1
    گالری
    1
    صلوات
    727



    خوبه ولی بدون سند به درد نمی خوره
    لطفا سند هایش را هم ذکر کنید
    الحمدلله الذي جعلنا من المتسكين بولايه اميرالمومنين و الائمه عليهم السلام
    الحمدلله الذي جعل كمال دينه و تمام نعمته بولايه اميرالمومنين علي ابن ابيطالب عليه السلام


  5. صلوات ها 9


  6. #3

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۹
    علاقه
    iran qom
    نوشته
    331
    حضور
    24 دقیقه
    دریافت
    17
    آپلود
    1
    گالری
    0
    صلوات
    1452



    نقل قول نوشته اصلی توسط محمد67 نمایش پست ها
    ویژه گی خدا در صحیح بخاری معتبر ترین کتاب اهل سنت بعد از قران
    ویژه گی خدا در صحیح بخاری معتبر ترین کتاب اهل سنت بعد از قران

    راستی رها کردن اهل بیت علیهم السلام ورفتن به در خانه خلفائ وراویانی مثل ابوهریره ومحدثینی مثل بخاری ومسلم که از دشمنان اهل بیت هستند چه قدر برای برادران اهل تسنن ما گران تمام شده است. من به اسناد بعضی از موارد بالا دست پیدا کردم البته فقط از بخاری ولی درکتب دیگر اهل سنت فراوان تر از این داریم.

    1- خداوند در آسمان است وهر شب پایین میاید
    صحيح البخاري- الجمعة - الدعاء في الصلاة .. - رقم الحديث : ( 1077 )

    2- خدا انگشت دارد .

    صحيح البخاري- تفسير القرآن - قوله: وما قدروا الله حق قدره - رقم الحديث : ( 4437 )



    3-خدا در قیامت پایش را روی جهنممیگذارد(هشت روایت)

    صحيح البخاري- تفسير القرآن - قوله: وتقول هل من مزيد-رقم الحديث : ( 4470 )
    4- ....

    5- خدا در روز قیامت رویت میشود .

    صحيح البخاري- التوحيد - قولالله تعالى: وجوه يومئذ ناضرة إلىربها ناظرة -رقم الحديث : ( 6882 )

    6-خدا می خندد

    صحيح البخاري- الأذان - فضل السجود-رقم الحديث : ( 764 )

    7-خدا می خندد وشهید وقاتلش را در بهشت داخل میکند.

    صحيح البخاري- الجهاد والسير - الكافر يقتل مسلم.... -رقم الحديث : ( 2614 )

    8- خدا هر شب به اسمان دنیا پایین میآید

    صحيح البخاري- الجمعة - الدعاء في الصلاة .. - رقم الحديث : ( 1077 )


    9-خدا شلوار دارد.


    صحيح البخاري - تفسير القرآن - وتقطعوا أرحامكم - رقم الحديث : ( 4455 )



    10-خدا چشم دارد ولوچ نیست.


    صحيح البخاري- الجهاد والسير - كيف يعرض الإسلام...- رقم الحديث : ( 2829 )


    11-خدا خانه دارد ودر آن ساکن میشود.


    صحيح البخاري - التوحيد - قول الله تعالى : وجوه يومئذ ناضرة إلي ربها ناظرة -رقم الحديث : ( 6886
    ویرایش توسط یوسف : ۱۳۹۰/۰۱/۱۰ در ساعت ۱۲:۴۴ دلیل: تنظیم فونت

  7. صلوات ها 11


  8. #4

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    15
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    55



    \سلام دوست عزیز ادرساشو اقا یوسوف زحمت کشیدن فرستادن در صلوات ها

  9. صلوات ها 3


  10. #5

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط محمد67 نمایش پست ها
    - 35متر قد دارد 2- دو تا دست دارد که هردو در سمت راست بدنش میباشد 3- خداوند در آسمان است 4- خدا روی عرش نشسته است 5- خدا به شکل جوانی است خوش صورت 6- عرش خدا غژ غژ میکند (به خاطر نشستن خدا)7- عرش خدا از خدا باندازه چهار انگشت بزرگتر است 8-خداوند هر شب جمعه به آسمان چهارم میاید 9- خدا در آسمان است 10- خدا جسم است 11- خداوند را بعضی ها در دنیاهم میبینند 12- خدا انگشت دارد 13-خدا در قیامت پایش را روی جهنم میگذارد 14- پیامبر خدا را دیده است
    سلام
    این نقلها موجب ننگ امت اسلام است چون خدا را برتر از توصیف یهود و نصاری وصف نکرده است لذا از میان این همه حرفها هرکس راه هدایت بیابد خیلی خدا دوستش داشته .
    موفق

    ویرایش توسط حامد : ۱۳۹۰/۰۱/۱۱ در ساعت ۰۱:۱۷
    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  11. صلوات ها 6


  12. #6

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۰
    نوشته
    3
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3



    سلام علیکم
    سند احادیث صحیح است ولی مقصود از آن ها قصد معنوی است
    اصل این روایت را برای شما نقل میکنم (که شما آن را در بند 2_ خدا انگشت دارد. ذکر کردید )



    297 - باب: {وما قدروا الله حق قدره} /67/.

    4533 - حدثنا آدم: حدثنا شيبان، عن منصور، عن إبراهيم، عن عبيدة، عن عبد الله رضي الله عنه قال:
    جاء حبر من الأحبار إلى رسول الله صلى الله عليه وسلم فقال: يا محمد، إنا نجد: أن الله يجعل السماوات على إصبع والأرضين على إصبع، والشجر على إصبع، والماء والثرى على إصبع، وسائر الخلائق على إصبع، فيقول أنا الملك، فضحك النبي صلى الله عليه وسلم حتى بدت
    نواجذه تصديقا لقول الحبر، ثم قرأ رسول الله صلى الله عليه وسلم: {وما قدروا الله حق قدره والأرض جميعا قبضته يوم القيامة والسماوات مطويات بيمينه سبحانه وتعالى عما يشركون}.



    اگر ما استناد شما را قبول کنیم باید آیهای 25 و 26 سوره ی الرحمان را نیز قبول کنیم که خداوند در آن ها میفرماید (( کل من علیها فان و یبقی وجه ربک ذو الجلال و الاکرم)) ترجمه:هرچه روی زمین قرار دارد فانی است وفقط صورت پروردگارت که دارای جلال و کرامت است باقی میماند
    پس طبق استناد شما خداوند دارای صورت است ودلیل نقصان قرآن را بیان میکند

    در حالی که مقصود مقصود معنوی است > من تمام کتاب صحیح بخاری را خواندم و در آن هیچ گونه نقصی ندیدم و به نظر من این کتاب برای ما شیعیان هم باید صحیح تلقی شود

    اگر نظری دارید لطفا بگویید والسلام
    ویرایش توسط abcdef : ۱۳۹۰/۱۱/۱۳ در ساعت ۱۶:۴۵

  13. صلوات ها 2


  14. #7

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    علاقه
    فقه و حقوق _ علم رجال و حدیث _ مدیریت و حسابداری و ادبیات
    نوشته
    154
    حضور
    1 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1150



    نقل قول نوشته اصلی توسط abcdef نمایش پست ها
    من تمام کتاب صحیح بخاری را خواندم و در آن هیچ گونه نقصی ندیدم و به نظر من این کتاب برای ما شیعیان هم باید صحیح تلقی شود اگر نظری دارید لطفا بگویید والسلام
    سلام دوست گرامی :
    مطمئن هستید که تمام صحیح بخاری را خوانده اید ؟؟؟؟؟؟؟

    منظورتان همان ، ابو عبدالله محمد بن اسماعیل بن ابراهیم بن مغیره بن بردزبه بخاری است ؟؟؟

    اگر منظورتان همین بخاری است . که اگر نقایص آنرا بنویسم . مدیران بعلت حفظ وحدت بلافاصله پاک میکنند .

    از طرفی خودم هم به علت حفظ وحدت مایل نیستم نقایص آنرا بیاورم .
    فقط به دوستان عزیز توصیه میکنم . بصورت تصادفی یکی از صفحات جلد اول آنرا باز کنند و بخوانند . !!!
    ویرایش توسط سید امیر : ۱۳۹۰/۱۱/۱۳ در ساعت ۲۰:۴۱
    یا علی جان :
    جزیک نسب که ازتو بخود بسته چیستم ؟ ***** من آنچنانکه آل علی هست نیستم .
    اما مرا هم ای علی از خود مران که من ****تا چشم داشتم به حسینت گریستم .
    پس از نیت لطفا کلیک کنید و آیات شریفه تصادفی را قرائت کنید. صلوات

  15. صلوات ها 5


  16. #8

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۰
    علاقه
    نویسندگی، مطالعه و تحقیق
    نوشته
    1,375
    حضور
    1 روز 7 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    245
    آپلود
    28
    گالری
    423
    صلوات
    11370



    نقل قول نوشته اصلی توسط abcdef نمایش پست ها

    من تمام کتاب صحیح بخاری را خواندم و در آن هیچ گونه نقصی ندیدم و به نظر من این کتاب برای ما شیعیان هم باید صحیح تلقی شود

    اگر نظری دارید لطفا بگویید والسلام


    سلام
    دوست عزیز آیا به مفهوم حرفهایی که زده ای توجه و دقت کرده ای؟؟
    آیا واقعا شما تمام کتاب بخاری را خوانده اید؟
    آیا واقعا همه چیز آن را فهمیده اید که می گویید در آن هیچ نقصی نیست؟
    مگر ما شیعه و پیرو اهل بیت عصمت و طهارت نیستیم؟
    اصلا تاکنون هیچ کس از شیعیان ادعا کرده که بجز قرآن کتابی صحیح داریم؟؟؟ حتی ما شیعیان در مورد کتب اربعه ( اصول کافی، من لایحضره الفقیه، تهذیب و استبصار ) چنین ادعایی نداشته و نداریم. یعنی مدعی نشده ایم که : هر آنچه که در کتاب کافی از ابتدا تا انتها آمده صحیح است!!!
    اگر اینگونه می بود دیگر چه نیازی است که برویم علم رجال بخوانیم و ببینیم کدام راوی آدم مورد اطمینانی است وکدام نیست؟ خب تمام روایات کتب اربعه صحیح است و در هرکتاب دیگری هم که آن روایات را دیدیم صحیح هستند.؟؟؟!!!!!
    کمی دقت کنید!
    در همین کتابی که شما ادعا می کنید در آن هیچ نقصی وجود ندارد دهها نمونه وجود دارد که متاسفانه بر خلاف نص صریح قرآن می باشد که نمی دانم آیا طبق قوانین سایت مجاز به نقل آنها هستم یا نه؟ دوستان مسوول من را در جریان قوانین این سایت بگذارند و بگویند که آیا مجاز به نقل این موارد هستم یا نه؟
    در غیر اینصورت اگر خواستید آدرس آن را به شما می دهم که خودتان مراجعه کنید.

    خدایا محبت خودت و پیامبر گرامی ات و خاندان مطهرش را در قلبهایمان روز افزون کن.
    اللهم عجل لولیک الفرج


    می خـواسـتــم ز آدمیــان دلـبـری کنـم

    گفتـم که «یـا عـلـی» دل پروردگار رفت






  17. صلوات ها 4


  18. #9

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۹
    علاقه
    قرآن و عترت علیهم السلام
    نوشته
    845
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3654



    مسئلة شناخت خداوند و توصيف ذات باري تعالي از همان آغاز جريان سقيفه بحران عقيدتي دردناكي آفريد. سختگيريهاي عمر بن خطاب و خفقان فكري خاصي كه او در سراسر قلمرو خلافت ايجاد كرد، به بحراني شدن اوضاع فكري جامعه انجاميد. از طرفي رژيم اموي كه محصول اين جريان بود براي سرگرم كردن عوام و خواص و انحراف اذهان به بحثهاي انحرافي و اوهام و خرافات جاهلي دامن زد و در نتيجه آن قرن دوم هجري شاهد بروز عقايد شگفتي در باب ذات و صفات باري تعالي گرديد. اين عقايد گوناگون محصول خشك مغزي اهل حديث و اخباريون بود. آنان با جعل احاديث و روايات به ترسيم چهره هاي گوناگوني از خداوند ميپرداختند. از وقتي ستيز با مسائل عقلي و كلامي آغاز شد، تصاويري از خداوند پديدار گشت كه پايه هاي فرقه هاي مجسمه و مشبهه را پي ريخت.(1) واقعيت اين است كه با نگاهي بر سير عقايد و آراء مسلمانان از همان قرن اول هجري تصورات نامعقول و شرك آلودي از خداوند در مخيله بسياري از اصحاب و تابعين و پيروانشان وجود داشت اين ميراث فكري كه جايگاه مناسب خود را در احاديث و روايات اسرائيلي يافت، همچنان دست نخورده نسل به نسل منتقل گرديد.(2)

    شهرستاني در رابطه با عقيده فرقه «حشويه» كه از مشبهه ميباشند به نقل از داود جواربي كه قائل به تشبيه بوده ميآورد: خداوند جسم دارد و گوشت و خون و اعضاء و جوارح او همچون دست و پا و سر و زبان و چشم و گوش ميباشد و ليكن جسم و گوشت و خون و... او همچون جسم و گوشت و خون ما نيست.(3) و در ادامه مينويسد: اين گروه عقايد خود را از يهود گرفتهاند چرا كه يهوديان قائل به تشبيه ميباشند و از جمله رواياتي را كه نقل ميكنند اين است كه: پيامبر اكرم ـ صلّي الله عليه و آله ـ ميفرمايند: من خدا را ملاقات نموده و با او مصافحه نمودم و او دست خود را كتف من نهاد تا آنجا كه سردي آنگشتهاي او را احساس كردم.(4) اين تلقي شرك آلود همچنان بقاي خود را در اذهان عامه مسلمين حفظ كرده است و در اشكال گوناگون خود را نشان ميدهد. شايد شگفت انگيزترين موارد اين اوهام و اساطير اسرائيلي در داستان خلقت آدم و پيامبران و اولياء و اوصياء جاي گرفته باشد، و در تفسير و تأويل آيات قرآن، مخصوصاً آنجا كه زبان سمبليك بكار رفته و حقايقي در قالب داستان و ضرب المثل بيان شده است. زلزله نتيجه پائين آمدن خداوند به زمين است و جزر و مدها نتيجه شناي فرشتگان.(5)
    براي آشنائي بيشتر اين گروه و عقايد آنها يك مورد از مطالبي را كه در اين باره ذكر ميكنند ميآوريم: گفته شده يك بار كه جناب احمد حنبل به حج رفته بود در عرفات شتر سواري ميكرد. در آنجا خدا را ديد كه حج ميگذارد، او را شناخت و به دنبال شتر خدا رفت. خداوند نيز شترش را تند به حركت درآورد كه احمد حنبل او را نبيند ولي احمد حنبل دم شتر خدا را گرفت و مقداري پشم آن را به چنگ آورد كه هنوز اين پشمها در دست حنبليان است.(6)


    حال با گذري اجمالي از اين گونه مطالب در مييابيم كه علت روي آوري اين افراد به اين گونه عقايد از عوامل زير برخاسته است:

    1. دوري از اهل بيت ـ عليهم السّلام ـ :
    اهل بيت پيامبر اكرم ـ صلّي الله عليه و آله ـ به عنوان مفسرين حقيقي كتاب و سنت الهي كوشيدهاند با شرح و بسط عقايد اصيل اسلامي، راه را براي سعادت بشري آماده سازند و مانع از انحراف در اين دين مقدس گردند. ولي برخي با روي گرداني از مكتب اهل بيت ـ عليهم السّلام ـ كه يكي از دو امانت پيامبر ـ صلّي الله عليه و آله ـ ميباشد و نيز بخاطر عناد و دشمني كه نسبت به آن حضرات داشتند سعي كردند با جعل احاديث و تأويل روايات مانع از پيشرفت اسلام راستين شوند و در اين راه بود كه خرافات را نيز داخل در دين نموده و سپس همان خرافات را از اصول آن پنداشتند.

    2. ظاهرگرايي و تمسك به ظاهر آيات و روايات و ناديده گرفته شدن حكم عقل:

    اين گروه بدون اينكه به آيات از ديد علمي و عقلي بنگرند و در تفسير آنها به روايات اهل بيت ـ عليهم السّلام ـ رجوع كنند، خود هر آنچه كه از ظاهر آيات برداشت ميكردند را عنوان اصلي و هدف غائي آيات تلقي ميكردند و آن را سرلوحه عقايد خود قرار ميدادند در صورتي كه بنابه تصريح پيامبر ـ صلّي الله عليه و آله ـ و ائمه معصومين ـ عليهم السّلام ـ ، آيات قرآن هفت و يا هفتاد بطن دارد كه هر بطنش بطني ديگري دارد(7) و به اين معارف قرآن كسي جز خداوند و پيامبر ـ صلّي الله عليه و آله ـ و نيز ائمه معصومين ـ عليهم السّلام ـ كه راسخين در علماند، كسي ديگر آگاه نيست.

    3. اعتماد به اسرائيليات و روايات جعلي

    در طول سالهاي اوليه اسلام بنابه نزديكي مسلمانان با يهوديان، و وجود خرافات بسيار در عقايد يهوديان، آرام، آرم، اين عقايد در سبكهاي جديد و در قالب مطالب اسلامي وارد جامعه اسلامي ميشد و چه بسا يهودياني كه با اهداف سودجويانه مسلمان ميشدند، باعث انتقال اينگونه موارد ميشدند و افراد فرصت طلب براي رسيدن به قدرت و كسب وجهه اجتماعي از اينها استفاده مينمودند و اسرائيليات را وارد مسائل اسلامي مينمودند كه از جمله آنها قائل بودن به تجسيم است كه در يهوديت ريشه داشت:


    پاورقی:
    1. مبلغي آباداني، عبدالله، تاريخ اديان و مذاهب جهان، انتشارات منطق (سينا)، چاپ اول 1373 هـ ش، ج 3، ص 1308.
    2. همان، ج 3، ص 1309.
    3. در اين رابطه رجوع شود به: ترجمه الفرق بين الفرق در تاريخ مذاهب اسلام، ترجمه محمد جواد مشكور، انتشارات اشراقي، چاپ چهارم، 1367 هـ ش، ص 165 و نيز ابي خلف اشعري قمي، سعد بن عبدالله، المقالات و الفرق،‌انتشارات علمي و فرهنگي چاپ سوم 1361 هـ‌ ش، ص 136 و نيز: شريف يحيي الامين، معجم الفرق الاسلاميه، دارالاضواء، چاپ اول 1406 هـ ق، ص 98 و 213 «حشويه و مجسمه».
    4. شهرستاني، محمد بن عبدالكريم (479 ـ 548 هـ)، الملل والنحل، دارالمعرفه بيروت، (1387 هـ ق، 1967 م ج 1،‌ص 105 و 106 و نيز ر. ك: مشكور، دكتر محمد جواد، فرهنگ فرق اسلامي، بنياد پژوهشهاي اسلامي آستان قدس رضوي، چاپ دوم 1372 هـ ش، ص 390 (مجسمه).
    5. تاريخ اديان و مذاهب جهان، ج 3، ص 1310.
    6. تاريخ اديان و مذاهب جهان، ج 3، ص 1310.
    7. ر. ك: بحارالانوار، ج 89، (كتاب القرآن)، ص 78 كه احاديث در رابطه با اينكه قرآن ظاهري دارد و باطني در اين بخش گردآوري شده است.


  19. صلوات ها 5


  20. #10

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    5,227
    حضور
    68 روز 6 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    253
    آپلود
    48
    گالری
    41
    صلوات
    22069



    نقل قول نوشته اصلی توسط abcdef نمایش پست ها
    اگر ما استناد شما را قبول کنیم باید آیهای 25 و 26 سوره ی الرحمان را نیز قبول کنیم که خداوند در آن ها میفرماید (( کل من علیها فان و یبقی وجه ربک ذو الجلال و الاکرم)) ترجمه:هرچه روی زمین قرار دارد فانی است وفقط صورت پروردگارت که دارای جلال و کرامت است باقی میماند پس طبق استناد شما خداوند دارای صورت است ودلیل نقصان قرآن را بیان میکند

    سلام علیکم

    کلمه وجه در


    نقل قول نوشته اصلی توسط abcdef نمایش پست ها
    یبقی وجه ربک

    به چه دلیل منظور صورتی است که ما داریم ؟

    متن آیه شریفه میفرمایند همه چیز از بین میرود و وجه معبودت باقی می ماند . این چه باقی ماندنی که دلالت بر باقی ماندنش صورت است ؟

    تا به حال شنیده اید باقی ماندن هر جسمی ( چون خدا را العیاذ بالله جسم میدانند ) یعنی باقی ماندن صورت آن جسم ؟

    این کاملا بی معنی و مفهوم است . دلیل این بی معنائی هم استناد به ظاهر قرآن نیست چون ظاهر قرآن هم دارای معانی عمیق است این نگرش فهمی عوامانه از قرآن است.


    باسپاس

    یاحق
    ویرایش توسط bina88 : ۱۳۹۰/۱۱/۱۴ در ساعت ۰۶:۱۸
    علی علیه السلام :
    خداوند، ملائكه را از نيروى عقل محض ، حيوانات را از غرائز و شهوات محض و انسان را تركيبى از هر دو آفريد. آن كس كه نيروى انديشه و فكرش ‍ بر شهوتش غلبه كند، از ملائكه برتر و آن كس كه نيروى شهوت و غريزه اش ‍ بر قوه عقل غالب شود از حيوانات پست تر است . ( بحارالانوار، ج 57، ص 299، حديث 5 )

  21. صلوات ها 2


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از ۱۳۹۴/۰۲/۲۷, ۱۷:۳۳ : 1

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود