صفحه 1 از 4 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: قلمرو و جغرافیای اخلاق

  1. #1
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    963
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6043

    مطلب قلمرو و جغرافیای اخلاق




    اخلاق موضوعی است که قلمرو آن در تمام ابعاد زندگی به صورت فردی و اجتماعی مطرح است ، بدین جهت برای هر گروه و اجتماعی بحث اخلاقی مطرح است :

    نمونه هایی از این قلمرو :
    1 - اخلاق معاشرت .
    2 - اخلاق گردشگری .
    3 - اخلاق اداری .
    4 - اخلاق در خانواده .
    5 - اخلاق نقد و مناظره .
    6 - اخلاق حاکمان و کارگزاران .
    7 - اخلاق نویسندگی .
    8 - اخلاق بازی و مسابقه .
    10 - اخلاق سیاسی .
    11 - اخلاق پزشکی .
    12 - اخلاق کسب و بازار .
    13 - اخلاق تبیلغ .
    14 - اخلاق انواع مشاغل مانند اخلاق رانندگی و مسافر کشی .
    16 - اخلاق مدیریت .
    17 - اخلاق انتخابات .
    18 - اخلاق خبرنگاری .
    19 - اخلاق پرستاری .
    20 - اخلاق بازرسی .
    و ................................................. 1

    پی نوشت :
    1 - برداشت از کتاب مهارت های آموزش اخلاق - محمود اکبری .


  2. صلوات ها 6


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط سلیم نمایش پست ها
    - اخلاق معاشرت . 2 - اخلاق گردشگری . 3 - اخلاق اداری . 4 - اخلاق در خانواده . 5 - اخلاق نقد و مناظره . 6 - اخلاق حاکمان و کارگزاران . 7 - اخلاق نویسندگی . 8 - اخلاق بازی و مسابقه . 10 - اخلاق سیاسی . 11 - اخلاق پزشکی . 12 - اخلاق کسب و بازار . 13 - اخلاق تبیلغ . 14 - اخلاق انواع مشاغل مانند اخلاق رانندگی و مسافر کشی . 16 - اخلاق مدیریت . 17 - اخلاق انتخابات . 18 - اخلاق خبرنگاری . 19 - اخلاق پرستاری . 20 - اخلاق بازرسی .
    سلام
    بطور معمول یک انسان در حالات و شرایط مختلف متلبس به یکی از این عناوین است و اگر قرار باشد از اصول همه این اخلاقیات هم مطلع شود ساعتها بلکه روزها باید مطالعه کند .
    چه راهی پیشنهاد می دهید که ما را از این همه تکثر نجات دهد ؟ یعنی رعایت چه اصولی باعث ادای حق اخلاقی در هر مورد می شود ؟
    موفق در پناه حق

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  5. صلوات ها 5


  6. #3
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    963
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6043



    نقل قول نوشته اصلی توسط حامد نمایش پست ها
    سلام بطور معمول یک انسان در حالات و شرایط مختلف متلبس به یکی از این عناوین است و اگر قرار باشد از اصول همه این اخلاقیات هم مطلع شود ساعتها بلکه روزها باید مطالعه کند . چه راهی پیشنهاد می دهید که ما را از این همه تکثر نجات دهد ؟ یعنی رعایت چه اصولی باعث ادای حق اخلاقی در هر مورد می شود ؟
    اصول مشترک :
    به نظر می رسد اگر بخواهیم این اصول را معرفی نماییم به دو قانون والای الهی می رسیم که عبارتند از انجام واجب و ترک حرام است . یعنی مصادیق این دو قانون سعادت بخش را در قلمرو کاری خود پیاده نموده مسئله یابی کنیم و رعایت کنیم . ودر مرحله ی عالی تر انجام مستحب و ترک مکروه را نیز پیاده نماییم .
    ممکن است دوستان اصول دیگری از جمله انصاف - ادب - وجدان - محبت و اصول دیگری را هم بیان نمایند اما حقیقت این است که همه ی اینها تحت لوای این دو قانون خدای متعال قرار دارند .

    و من الله التوفیق

    ویرایش توسط سلیم : ۱۳۹۰/۰۱/۰۷ در ساعت ۱۰:۰۸

  7. صلوات ها 4


  8. #4

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16428



    باسمه تعالی

    مطالبی که مطرح می‌شود، برگرفته از کتاب اخلاق الهی، استاد اخلاق، مرحوم آیة الله مجتبی تهرانی است.

    برای شادی روح آن عالم فرزانه صلوات


  9. #5

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16428



    الف: مفهوم شناسی
    1-اخلاق
    1-1، اخلاق در لغت:
    اخلاق جمع خلقو خُلق در لغت به معنی خوی و طبع است.[1]؛ که به آن طبیعت ثانویه هم گفته می‌شود. خُلق به معنی صورت باطنی و خَلق به معنی صورت ظاهری است.[2]
    2-1، اخلاق در اصطلاح
    در اصطلاح علم اخلاق خلق عبارت از ملکه‌ای نفسانی است که باعث می‌شود انسان بدون نیاز به تفکر و درنگ، به آسانی کارهای مناسب با آن را انجام دهد.[3]

    پی‌نوشت:
    1-ابن منظور، لسان العرب، ج10، ص87
    2-راغب اصفهانی، المفردات، ص296
    3-جامع السعادات، ج1، ص26




  10. صلوات


  11. #6

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16428



    برای تبیین بیشتر این مفهوم، لازم است با معنی ملکه آشنا شویم.
    ملکه چیست؟
    انسان همان‌طور که دارای صورتی مُلکی و دنیایی است، یک صورت و شکل ملکوتی غیبی هم دارد.[چهل حدیث، ص13]؛ به تعبیر دیگر، انسان دارای جسم و روح است و روح انسان دارای دو گونه حالت است: حالت‌های زودگذر و ناپایدار و حالت‌های مانا و پایدار. حالت‌های زودگذر مثل حالت‌هایی که تحت تاثیر عواملی چون صحنه‌های هیجانی و مواعظ بلیغ به‌طور دفعی در انسان پیدا می‌شود و اگر برای تثبیت آنها در میدان عمل اقدامی نشود پس از دور شدن از حوزه تاثیر آن عوامل، به تدریج کم رنگ شده و در یک دوره کوتاه زمانی از بین می‌روند. حالت‌های پایدار مثل حالت‌هایی که به مرور زمان و در پی تمرین و تکرار فراوان در نفس انسان نقش می‌بندند؛

  12. #7

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16428





    برای نمونه انسان وقتی در صحنه درگیری قرار می‌گیردو اقدام‌های شجاعانه شیردلان را می‌بیند، در یک فرآیند سریع هیجانی، ترس را فراموش می‌کندو چه بسا به اقدامی شجاعانه مبادرت ورزد؛ ولی هنگامی که از آن میدان فاصله بگیرد و هیجان‌های ناشی از آن فروکش کند، به حال عادی برمی‌گردد و توانایی آن قبیل اقدام ها را از دست می‌دهد؛ چرا که شجاعت در نفس او رخنه نکرده و جایگاه ثابتی پیدا نکرده است.

    این شجاعت زودگذر در اصطلاح اخلاق حال نامیده می‌شود و ممکن است در موقعیت‌های ویژه منشا صدور کاری شودولی کسی ‌که در زمانی طولانی بارها به قلب خطر تاخته و با تکرار و تمرین فراوان ترس خود را مهار کرده برای آن‌که با خطر مواجه شود و اقدامی شجاعانه کند نه به فکر و تامل نیازمند است نه به عاملی خارجی؛ چرا که شجاعت در جان او استوار و نهادینه شده است.

    این شجاعت نهادینه شده در اصطلاح ملکه نفسانی نامیده می‌شود. این ملکه نفسانی همان چیزی است‌که از آن به خُلق ، خوی و سجیه تعبیر می‌شود. به همین دلیل برخی از دانشمندان اخلاق خُلق را به حالت نفسانی[1] و برخی به هیئت ثابت در نفس[2] تعریف کرده اند.


    پی‌نوشت:
    1-احمد بن محمدبن یعقوب مسکویه، تهذیب الاخلاق، ص51
    2-محمدبن مرتضی فیض کاشانی، الحقایق فی محاسن الاخلاق، ص 54



  13. #8

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16428



    نکته‌ای که نباید از نظر دور داشت این‌که هر چند ملکات و صفت‌های پایدار نفسانی خاستگاه رفتار آدمی است، وجود ملکه در نفس آدمی مستلزم این نیست که انسان بدون هیچ تخلفی فعل مناسب با آن را انجام دهد؛ زیرا بسا کسانی که با وجود ملکه به خاطر عوامل خارجی از انجام فعل مناسب آن ناتوان اند؛ مثل سخاوتمندی که بر اثر فقر توانایی بخشش ندارد و شجاعی که به خاطر ملاحظه‌های انسانی از ورود به صحنه نبرد باز می‌ایستد.


    امام حسن مجتبی علیه السلام با آن‌که بی‌شک شجاع‌ترین انسان زمان خویش بود، در پی حفظ جهان اسلام از تفرقه، از جنگ باز ایستاد و با معاویه مصالحه کرد. در کنار این اصل باید توجه داشت که تمامی کارهای انسان ناشی از اخلاق و ملکه‌های نفسانی او نیست، زیرا بسا کسانی‌که بدون برخورداری از ملکه‌ها ی نفسانی، به انگیزه‌های ویژه‌ای، کار مناسب آن را انجام می‌دهند؛ مثل بخیلی‌که برای کسب شهرت، بذل و بخشش می‌کند و ترسویی که برای پرهیز از بدنامی، اقدامی شجاعانه می‌کند[1]

    پی‌نوشت:
    [1].ر.ک محمد بن مرتضی فیض کاشانی؛ المحجة البیضاء فی تهذیب الاحیاء؛ج5،ص95


  14. #9

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16428



    از آن‌چه گذشت، نتیجه می‌گیریم که اخلاق، عبارت است از مجموعه صفت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها روحی و باطنی انسان
    صفت‌های روحی(اخلاق) بر خلاف صفت‌های جسمانی، اکتسابی است و انسان می‌تواند خود، آن‌ها را به‌دست آورد
    اخلاق انسان از طریق آثار و افعال قابل شناسایی است؛زیرا رفتار خاصی که به طور مستمر از کسی سر می‌زند، از ریشه درونی نشان دارد، از این رو می‌توان اخلاق یک انسان را از ملاحظه رفتار او شناسایی کرد.
    به همین دلیل برخی از علما با اندکی توسعه، واژه اخلاق را بر رفتارهای انسان-حتی اگر ناشی از خلقیات او نباشد-اطلاق می‌کنند(1) و از این رهگذر، اخلاق را به دو قسم اخلاق صفاتی و اخلاق رفتاری تقسیم می کنند.(2

    پی‌نوشت:
    1-
    ر.ک: ناصر مکارم شیرازی؛ اخلاق در قرآن؛ج1ص19
    2-
    همان

    ویرایش توسط سمیع : ۱۳۹۳/۱۰/۱۵ در ساعت ۱۵:۵۴

  15. #10

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16428



    از آن‌چه گذشت، نتیجه می‌گیریم که اخلاق، عبارت است از مجموعه صفت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها روحی و باطنی انسان
    صفت‌های روحی(اخلاق) بر خلاف صفت‌های جسمانی، اکتسابی است و انسان می‌تواند خود، آن‌ها را به‌دست آورد
    اخلاق انسان از طریق آثار و افعال قابل شناسایی است؛زیرا رفتار خاصی که به طور مستمر از کسی سر می‌زند، از ریشه درونی نشان دارد، از این رو می‌توان اخلاق یک انسان را از ملاحظه رفتار او شناسایی کرد.
    به همین دلیل برخی از علما با اندکی توسعه، واژه اخلاق را بر رفتارهای انسان-حتی اگر ناشی از خلقیات او نباشد-اطلاق می‌کنند(1) و از این رهگذر، اخلاق را به دو قسم اخلاق صفاتی و اخلاق رفتاری تقسیم می کنند.(2

    پی‌نوشت:
    1-
    ر.ک: ناصر مکارم شیرازی؛ اخلاق در قرآن؛ج1ص19
    2-
    همان


صفحه 1 از 4 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از ۱۳۹۴/۰۲/۲۶, ۱۹:۵۰ : 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود