صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: میان عاشق و معشوق هیچ حایل نیست

  1. #1

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۹
    نوشته
    824
    حضور
    15 ساعت 16 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    13
    صلوات
    5631

    میان عاشق و معشوق هیچ حایل نیست





    با سلام یک سوال

    میان عاشق و معشوق هیچ حایل نیست
    تو خود حجاب خودی حافظ از میان برخیز


    این خودیت و منیت که حافظ هم در شعرش بکار برده رو چطور میتونیم بفهمیم که در وجود ما هم هست یا نه و اگر هست چقدره و چطور میتونیم از بین ببریمش؟

    ویرایش توسط سایه خورشید : ۱۳۸۹/۱۲/۲۷ در ساعت ۱۶:۳۲
    شهید محمود آقا شیری

    امروز من می روم ، فردا تو

    ولی ببین چه با خود آوردی ، خیر یا شر .

    ***********

    وصیت های پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم به ابوذر غفاری

  2. صلوات ها 21


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط سایه خورشید نمایش پست ها
    این خودیت و منیت که حافظ هم در شعرش بکار برده رو چطور میتونیم بفهمیم که در وجود ما هم هست یا نه و اگر هست چقدره و چطور میتونیم از بین ببریمش؟
    سلام
    انسان به حسب وجود محدودی که دارد به شوون وجودیش بعنوان یک حقیقت مستقل نگاه می کند و این در حالیستکه در یک نگاه دقیق منطقی انسان بلکه هیچ موجودی به نحو مستقل وجود خارجی ندارد .
    در یک سیر علمی و معرفتی شایسته نهایتا انسان خود را فانی در یک حقیقت کلی بنام حقیقه الحقایق یا خدای متعال می یابد وقتی به این نظرگاه رسید رسم خودیت از او برداشته می شود
    اما از آنجا که آن حقیقت کلی در همه ابعاد و شوون وجودیش در حد کمال مطلق است و تمام افعال او حقند رسیدن به این حقیقت والا در صورتی میسر می شود که انسان نیز این کمالات را در حد ممکن کسب کرده و در مقام عمل نیز حق مدار باشد
    وقتی این طریق طی شد انسان خود را در این حقیقت کلی وجود یعنی وجود خدای متعال مستهلک و فانی می یابد

    رزقنا الله و جمیع المومنین بحقهم علیهم السلام

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  5. صلوات ها 16


  6. #3

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    1,160
    حضور
    5 روز 4 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2443



    نقل قول نوشته اصلی توسط سایه خورشید نمایش پست ها

    با سلام یک سوال:gol:

    میان عاشق و معشوق هیچ حایل نیست
    تو خود حجاب خودی حافظ از میان برخیز


    این خودیت و منیت که حافظ هم در شعرش بکار برده رو چطور میتونیم بفهمیم که در وجود ما هم هست یا نه و اگر هست چقدره و چطور میتونیم از بین ببریمش؟
    با سلام.

    انسان دو نوع منیت دارد و بر اساس این دو منیت تعلقات و اویخته های این دو منیت نیز دو گونه می باشند...

    یکی همین من ظاهری که هر کس در ورحله اول خود را با ان می نمایاند و همچنین تمام تعلقات و اویختگان به ان را ...

    در پس این من یک من دیگری است که تا از این من ورحله اول نگذری به ان من دومی نمی رسی و ان در زیر این من ابتدایی است؛به عبارتی ان من دومی همان اتصال درونی انسان با عالم حقیقت است ؛درست مانند یک چشمه و دریایی که به ان متصل می باشد ؛وقتی به این من رسیدی دیگر بحث استقلال منتفی شده و بحث اتصال و یکی شدن به میان می اید؛نتیجتا انسان از درون به همه هستی متصل می گردد و نتیجتا در متن هستی قرار می گیرد انوقت دیگر من گفتن ظاهری و تعلقات ان اساسا بی معنی می باشد؛چون وقتی اتصال مستقیم میان امد انوقت واسطه نیز بی معنا است و حایلی دیگر در بین نیست...


    این حرفهایی که برخی می گویند مانند انا الله ناظر همین است ،به عبارتی این من ان من ابتدایی و ظاهری نیست بلکه ان من دومی و اتصال واقعی است که شخص از درون با هستی یکی شده است و خود را نمی تواند از ان متمایز نشان دهد ؛نتیجتا به این واقعیت می رسد...

    یاحق


    هر
    کسی را نتوان گفت که صاحب نظر است -----عشقبازی دگر و نفس پرستی دگر
    است

    نه هر
    آن چشم که بیند که سیاه است و سپید ---یا سپیدی ز سیاهی بشناسد بصر است

  7. صلوات ها 16


  8. #4

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    علاقه
    تدریس - تألیف - تحصیل
    نوشته
    1,916
    حضور
    34 روز 17 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    12300



    نقل قول نوشته اصلی توسط سایه خورشید نمایش پست ها
    با سلام یک سوال:gol:

    میان عاشق و معشوق هیچ حایل نیست
    تو خود حجاب خودی حافظ از میان برخیز
    این خودیت و منیت که حافظ هم در شعرش بکار برده رو چطور میتونیم بفهمیم که در وجود ما هم هست یا نه و اگر هست چقدره و چطور میتونیم از بین ببریمش؟
    اگر دقت کنید حافظ در مصرع اول از عاشق و معشوق گفته واین که اگر عاشقی برای این که پیام عشق خود را به معشوق برسانی باید که موانع را از سر راه برداری . وبا استفاده از صفت مبهم «هیچ» ازحایل به تمام موانع مادی ومعنوی یک جا اشاره کرده !

    در مصرع دوم «خود» را مورد خطاب قرار می دهد واز ازاین کاربری ضمیر مشترک «خود » به مراد خطاب عمومی می رسد.
    ودر آخر با درج نام خود «حافظ» به دو منظور دست می یابد .
    اول تخلص و دوم این که می گوید این خود مشترک از یک سو و این خود منیت که وابسته ی امور است از سوی دیگر باید از میان عاشق ومعشوق کنار رود تاوصال جمال یار بر قلب دلدار هویدا شود .


    با دقت به آخر مصرع دوم می بینیم که حافظ نگفته که از میان رو یا از میان بردار بلکه با فعل امر برخیز خود را مورد خطاب قرار داده !!!
    که همین مطلب نشان از این دارد که عاشقی بر خلاف ادعای مدعیان از دید حافظ فنا و فدا نیست .بلکه عاشق در وصال معشوق علو و اعلا را باید که بطلبد !
    این علویت با برخاستن و جلب نظر معشوق نمودن وبا معشوق همراه شدن را می نمایاند .

    از نظر علوم بلاغی این معنی ساده ی این بیت از شعر حافظ بود .

    نتیجه :انسان در ادعای عاشقی متصل است به حلقه هایی از آنچه اورا با علایق دیگر پیوند میدهد . یک پیوند مشترک میان درون او وبیرون او یعنی عشق را در تضاد علم حضوری وعلم حصولی با هم خلط میکند .
    وهمین خلط مطلب اورا به اشتباه می اندازد . واین اشتباه حایل می شود میان حقیقت عشق و ادعا !

    واما رسیدن بر حقیقت عشق را برخاستن می داند و برخاسته نیز از صفت التزام پیروی می کند ؛ به قرینه ی حرف(ب) در مصدر والتزام برخاستن و اعلام حضور است در محضر معشوق !!!حضوری برای اطاعت امر معشوق! وحایل نیز همان اتصالات است که از کاربرد ضمیر مشترک حاصل می شد وبرخاستن ودر محضر معشوق ارادت داشتن را مانند زنجیری منع میکند

    اگر در باب مطالب سؤالی باقی است بفرمایید .

    .................................................. .................................... حق یارتان .................................................. ........................................
    ویرایش توسط ••ostad•• : ۱۳۸۹/۱۲/۲۸ در ساعت ۰۶:۵۶

  9. صلوات ها 14


  10. #5

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۹
    علاقه
    معصومین
    نوشته
    46
    حضور
    1 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    5
    صلوات
    355

    محرم دل




    هر که شد محرم دل در حرم یار بماند وانکه این کار ندانست در انکار بماند که در ادامه میفرمایند دلا بسوز که سوز تو کارها بکند نیاز نیمشبی دفع صد بلا کند
    از انم به دیر مغان عزیز میدارندکه اتشی که نمیرد همیشه در دل ماست

  11. صلوات ها 11


  12. #6

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۹
    نوشته
    824
    حضور
    15 ساعت 16 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    13
    صلوات
    5631



    ممنونم از بزرگوارانی که لطف کردن جواب دادن
    اگه کمی واضح تر و بیشتر توضیح بدید ممنون میشم

    شهید محمود آقا شیری

    امروز من می روم ، فردا تو

    ولی ببین چه با خود آوردی ، خیر یا شر .

    ***********

    وصیت های پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم به ابوذر غفاری

  13. صلوات ها 8


  14. #7

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط سایه خورشید نمایش پست ها
    ممنونم از بزرگوارانی که لطف کردن جواب دادن اگه کمی واضح تر و بیشتر توضیح بدید ممنون میشم
    سلام
    واضحتر اینکه اگر چشم این توانایی را داشت که دیدن خود را درک کند حتما می پنداشت که اوست که دارد می بیند و فریاد بلند می کرد که ای اهل عالم ببینید که من دارم می بینم من .
    اما سلطان جان که بیینده حقیقی است به او می خندد و می گوید آن کس که می بیند منم نه تو . تو می پنداری که می بینی بیننده حقیقی منم .
    حق تعالی نیز چنین است او دائما به ما می گوید : "و هو السمیع البصیر ، هوالذی ارسل الریاح ، هو یحیی و یمیت ، هو اضحک و ابکی ، هو عالم الغیب و الشهاده "
    همه اوست شما چه می گویید چرا این سخن حق نمی شنوید
    خلاصه اینکه نسبت حق و خلق نسبت ظاهر و مَظهَر است و مَظهَر چیزی ندارد مگر آنچه که از مظهریت ظاهر نصیبش است
    "الغیرک ظهور ما لیس لک "
    اگر چند سوال مثل این سوالات نبود اسک دین چقدر بها داشت ؟
    موفق در پناه حق

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  15. صلوات ها 10


  16. #8

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط سایه خورشید نمایش پست ها
    میان عاشق و معشوق هیچ حایل نیست
    سلام
    میان عاشق و معشوق حقیقی هیچ حایل نیست مگر یک خیال و تمام عمر ما با برنامه دین ، صرف رفع این خیال می شود . انشاء الله که بشود
    موفق در پناه حق

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  17. صلوات ها 10


  18. #9

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۹
    نوشته
    824
    حضور
    15 ساعت 16 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    13
    صلوات
    5631



    سلام ممنونم از پاسخ های عالیتون
    یه سوال
    آیا انجام واجبات ترک محرمات میتونه این نتیجش باشه یا اینکه احتیاج به خیلی فراتر از اینها داره؟

    شهید محمود آقا شیری

    امروز من می روم ، فردا تو

    ولی ببین چه با خود آوردی ، خیر یا شر .

    ***********

    وصیت های پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم به ابوذر غفاری

  19. صلوات ها 7


  20. #10

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط سایه خورشید نمایش پست ها
    آیا انجام واجبات ترک محرمات میتونه این نتیجش باشه یا اینکه احتیاج به خیلی فراتر از اینها داره؟
    سلام
    انجام واجب و ترک محرمات کافی اند اما اغلب این کفایت بالفعل نمی شود به دو دلیل :
    1- انجام واجب و ترک محرمات به همان نحو که مد نظرند اغلب عملی نمی شوند چون هم نیازمند علم فروان و هم قوت در عمل است و اکثر افراد از این دو شرط برخوردار نیستند
    2- اقدام به این دو در فرد سالم اثر مطلوب را دارند اما اغلب افراد سالم نیستند یعنی به اقسام ضعفهای روحی ناشی از وراثت یا گناهان مبتلا هستند
    لذا در شرع مقدس برای جبران کاستی عمل به این دو ، اعمال مستحبی در نظر گرفته شده که از مهمترین آنها تهجد و عبادت نیمه شبی است .
    از امام عسکری ع منقول است که : رسیدن به خدا راهی است که جز به مرکب شب پیموده نمی شود
    چه بسا از امثال این روایات ضرورت بعضی اعمال مستحبی برای وصول به حق دانسته شود
    موفق باشید

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  21. صلوات ها 11


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود