صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ایا رجعت جسمانی است؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    995
    حضور
    2 روز 11 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    1
    گالری
    8
    صلوات
    7958

    ایا رجعت جسمانی است؟




    سلام
    رجعت چیست ؟
    رجعت در لغت بمعنی بازگشت است ودر اصطلاح بمعنی بازگشت گروهی از مومنان خالص وعده ای از منافقان فاجر پیش از قیامت به این جهان است .

    ایا رجعت جسمانی است؟
    منتظر پاسخ های کارشناسانه اساتید همراه با منبع هستم.
    ویرایش توسط valayat : ۱۳۸۹/۱۲/۲۵ در ساعت ۰۸:۵۵
    یا صاحب الزمان (عج)
    توکه یک گوشه چشمت غم عالم ببرد
    حیف باشد که تو باشی و مرا غم ببرد

  2. صلوات ها 4


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط valayat نمایش پست ها
    ایا رجعت جسمانی است؟ منتظر پاسخ های کارشناسانه اساتید همراه با منبع هستم.
    سلام
    روایات رجعت بسیار است تا جایی که از عقاید حتمی شیعه محسوب می شود اما بحث در جسمانی بودن آن مرتبط و مشابه بحث معاد است .
    به نظر بنده مساله رجعت هرچند در ادامه زمانی حیات دنیوی است اما مربوط به اشخاص نیست بلکه مربوط به نوع بشر و بازگشت مظاهر تامه اسماء الهی به دنیاست .
    دلیل :
    1- روایت امام باقر علیه السلام که برای حیات بشر روی کره ارض ادوار متعددی قائل شده اند
    2- در روایت به بازگشت مومنان خالص و کافران خالص تاکید شده که می تواند منظور از آن مظاهر اسماء الله باشد که در هر دوره ای ظهور می کنند . لذا ما آدمها و خاتمها و ابلیسها داشته و خواهیم داشت که هریک مظهر تامه ای از اسماء الهی اند مثلا آدم ع مظهر اسم هادی و ابلیس مظهر اسم مضل است و اینها باز خواهند گشت به نحو ظهور مجدد اسم هادی و مضل در اشخاص دیگر در دوره بعدی نه به نحو بازگشت شخص آدم ع و ابلیس
    3- در روایتی برای حضرت امیر مومنان علیه السلام چهل هزار بار رجعت قائل شده است که امثال این بیانات نظریه تکرار ادوار حیات بشری را ثابت می کند وگرنه وقوع چهل هزار بار رجعت در همین دوره و پس از ظهور حضرت حجت جدا بعید است
    4- کشف اهل معرفت که وجود ادوار متعدد حیات بشری را بر کره ارض تایید می کند
    هرچند این بیان مستلزم تغییر اساسی در نگاه ما به معاد است اما پیگیری ان شایسته است . یعنی بهش می ارزه
    موفق در پناه حق

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  5. صلوات ها 4


  6. #3

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    1,160
    حضور
    5 روز 4 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2443



    .یا ستار.

    با سلام.

    اینکه رجعت جسمانی است شکی در ان نیست؛چون جسم جوهری است عقلی که جهات می پذیرد ولی فعلیت ان در مراتب وجودی، نظامهای مغایری را می طلبد نتیجتا عمل فعلیت دادن به این جهات کار خود جسم نیست بلکه کار جوهری دیگر است که نظام مورد نظر هم سنخ با ان ساخته می گردد؛مثلا در عالم مادی جهات مادی با احکام و خصوصیات ان و در عالم مثال جهات مثالی و در عالم قیامت جهات دیگر را ؛پس جسم مادی داریم و جسم غیر مادی ،منظور شما کدام مرتبه جسمیت است؟!!...البته باید این موضوع را مد نظر داشت که احکام هر مرتبه وجودی مغایر با نظام مراتب دیگر است که البته ذاتی همان مرتبه می باشد...

    یاحق





    هر
    کسی را نتوان گفت که صاحب نظر است -----عشقبازی دگر و نفس پرستی دگر
    است

    نه هر
    آن چشم که بیند که سیاه است و سپید ---یا سپیدی ز سیاهی بشناسد بصر است

  7. صلوات ها 3


  8. #4

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    995
    حضور
    2 روز 11 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    1
    گالری
    8
    صلوات
    7958



    به نام خدا
    با سلام وتشکر از سروران گرامی حامد و عرفان علوی بابت شرکت در بحث
    بنده هم از اساتید حوزوی که سوال گرفتم بر همین امر (جسمانی ) بودن تاکید داشتند
    منتهی این بحث در انجمن معارف تبیان اینجا
    مطرح گردید ولی یکی از بزرگواران با استدلال به کلام امام رحمة الله علیه این طور بیان کردند
    ادامه در پست بعد

    ویرایش توسط valayat : ۱۳۸۹/۱۲/۲۶ در ساعت ۱۰:۳۸
    یا صاحب الزمان (عج)
    توکه یک گوشه چشمت غم عالم ببرد
    حیف باشد که تو باشی و مرا غم ببرد

  9. صلوات


  10. #5

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    995
    حضور
    2 روز 11 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    1
    گالری
    8
    صلوات
    7958



    بسم الله الرحمن الرحیم
    با سلام
    نظرات اعتقادی امام خمینی (ره) از چند جهت اهمیت فراوانی برای دانش پژوهان دارد.
    اول اینکه امام به عنوان فیلسوفی بارز و قوی مطرح بوده اند به گونه ای که از بزرگان عصر خویش در فلسفه به شمار می روند.
    دوم آنکه امام علاوه بر فلسفه در دو عرفان عملی و نظری تبحر فراوان داشته و خود از اهل مکاشفه و شهود بوده اند، به گونه ای که آنچه را که با استدلال و فلسفه برای خویش برهانی نموده بودند با شهود و مکاشفه عیناً مشهاده می نمودند.
    سوم اینکه امام دارای درجه بالایی در فقه، اصول و حدیث شناسی بودند به شکلی که یگانه دوران خویش در اسلام شناسی به شمار می رفتند و راه هر گونه شائبه ای در مورد عدم صحت اعتقادات این رهبر بزرگ الهی را می بسته است.
    نظر امام خمینی در مورد رجعت
    امام در یک بیانی اصل عدم امتناع وقوع مثالی رجعت رو اثبات می فرمایند و می گویند: « . . . و اما جواب از قضیه رجعت این است كه آنكه براى ما مسلّم است اصل رجعت است و این ضرورى مذهب ماست و همین اندازه بر آن دلیل داریم، اما بر ما زاد بر این، كه بدنى خلق مى‏شود، یا آن بدن اوّلى را آورده و ارواح پاك رجعت‏كنندگان در آن داخل مى‏شود دلیل نداریم، فلذا ممكن است قضیه رجعت به نحو تمثّل مثالى و لو درعالم ملك صورت بگیرد، و رجعت حسینیه هم ممكن است به این نحو باشد؛ زیرا ما بر اصل رجعت دلیل داریم نه بر كیفیت آن، و كیفیت آن ضرورى مذهب ما نیست.»
    در این گفتار حضرت امام اصل رجعت را از مسلمات می داند ولی کیفیت آن را مورد اختلاف و می فرمایند دلیلی بر مادی بودن آن نداریم، هر چند در همین گفتار هم تمایل به مثالی بودن آن را مطرح نموده اند و امکان آن را بیان داشته اند.
    و در جایی دیگر نفی بدن مادی می نمایند و ضرورت بدنی مثالی را تصریح می کنند، که در رجعت بدن مثالیه انشاء شده توسط نفس حاضر می شود. امام می فرمایند:
    « ... خلاصه آنچه بر آن دلیل داریم و ضرورى است اصل قضیه رجعت است، اما خصوصیات آن كه مثلًا در رجعت حسینى علیه السلام بعضى را مى‏آورند و مى‏بندند، یا اینكه با همان بدنى كه سرش را بریدند رجعت مى‏فرماید، و یا اینكه آن بدن شریف اجزایش را جمع كرده و روح مطهرش با آن بدن خواهد آمد، اینها خصوصیاتى است كه بر آنها دلیل نداریم و ضرورى هم نیستند، پس در خصوص رجعت اگر بگوییم كه نفس شریف و مبارك رجعت‏كنندگان بدن مُلكى انشا نموده و با آن بدن انشایى مُلكى رجوع مى‏نمایند هیچ استبعادى ندارد، بلكه حتماً قضیه چنین خواهد بود.»
    همانطور که مشاهده می شود امام خمینی عدم ضرورت بدن مادی را بیان می دارند و بر مثالی بودن این قضیه تأکید دارند.
    حتی امام خمینی رجعت با بدن مثالی و غیر مادی را مفاد برخی از آیات قرآن می دانند و می فرمایند :« ... و چون این آخرین درجه رجعت نیست، منافات ندارد كه جسم و جسمانیات به صورت جسم برزخى باشد، چنانكه مفاد بعضى از آیات دیگر همین است كه آن نشئه، نشئه‏اى جسمانى است.»

    تقریرات فلسفه ج‏3 ص: 194 جواب از استدلال اهل تناسخ ..... ص : 192

    تقریرات فلسفه ج‏3 ص:197 جواب از استدلال به حشر و رجعت ..... ص : 196

    تقریرات فلسفه ج‏3 ص:195
    منبع : انجمن معارف تبیان
    ویرایش توسط valayat : ۱۳۸۹/۱۲/۲۶ در ساعت ۱۰:۴۱
    یا صاحب الزمان (عج)
    توکه یک گوشه چشمت غم عالم ببرد
    حیف باشد که تو باشی و مرا غم ببرد

  11. صلوات ها 3


  12. #6

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    995
    حضور
    2 روز 11 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    1
    گالری
    8
    صلوات
    7958



    مطلبی هم در سایت راسخون در این باب زده شده بود که بر جسمانی بودن صحه می گذاشت

    آیا رجعت جسمانی است؟
    از عموم روایات رجعت چینن استفاده می شود که رجعت انسانهای خاصی که به دنیا آمدنشان قطعی است، جسمانی است نه مثالی. زیرا در هیچ روایتی رجعت را مقیّد به غیر جسمانی بودن، نکرده اند.
    شیخ حر عاملی(ره) در کتاب ایقاظ می فرماید: « اوّلاً این که در رجعت ، روح به یک بدن مثالی وارد شود، نوعی تناسخ است که باطل و محال می باشد، ثانیاً بر خلاف صریح روایات است، ثالثاً بر خلاف اجماع است، رابعاً آن بدن مثالی گناهی نکرده، تا مجازات آن در مورد رجعت بدکاران جایز باشد.»(1)
    بعضی گویند موجودی که استعداد کمال دارد، هنگامی که کمالات استعدادی آن جنبه ی فعلیت به خود بگیرد، یعنی از قوه به فعل در آید، دیگر نمی-تواند به حال اول برگردد، زیرا رجوع از فعلیت به قوه محال است. نفس انسانی با مردن از ماده، تجرد پیدا می کند و یک موجود مجرد مثالی یا عقلی می شود، که این دو رتبه (مثالی و عقلی) از مرتبه ی ماده برتر است، و وجود آنها از وجود ماده قوی تر است. اگر مجدداً نفس بعد از مرگ به ماده تعلق پیدا کند، لازم می آید که از فعل به قوه باز گردد و آن محال است.
    علامه طباطبایی (ره) در پاسخ به این شبهه می فرماید: « آنچه گفته می شود که بازگشت فعل به قوه محال است، مطلب درستی است ، ولی زنده شدن یک موجود پس از مرگ از مصادیق آن نیست، زیرا اگر انسانی پس از مرگ به دنیا باز گردد و نفس او مجدداً با ماده (بدن قبلی) تماس و تعلق پیدا کند، این امر باعث ابطال تجرد و بازگشت از فعل به قوه نیست ، چه اینکه او قبل از مردن ، و پیش از قطع رابطه با بدن هم، مجرد بوده است، بنابراین تعلق و ارتباط مجدد او با بدن به طور یقین منافاتی با تجرد او ندارد.
    تنها چیزی که هست این است که بر اثر مرگ، ، روابطی که ضامن تأثیر و فعل نفس در ماده بود مفقود شد و لذا پس از آن قدرت بر انجام افعال مادی را نداشت، درست مانند صنعتگری که آلات و ابزار لازم، برای عمل را از دست بدهد. ولی با بازگشت نفس به حال سابق و تعلق آن به بدن مجدداً قوا و ادوات آن را به کار می اندازد. در نتیجه می تواند حالات و ملکات خود را به واسطه ی افعال جدید به مرحله ای فوق مرحله سابق برساند و تکامل تازه ای پیدا کند بدون اینکه سیر نزولی و عقب گرد از حال کمال به نقص، و از فعل به قوه کرده باشد.»(2)

    1-الایقاظ من الهجعه/ ترجمه جنتی/ ص 427.

    2-المیزان/ج1 / ص207.

    یا صاحب الزمان (عج)
    توکه یک گوشه چشمت غم عالم ببرد
    حیف باشد که تو باشی و مرا غم ببرد

  13. صلوات ها 3


  14. #7

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    995
    حضور
    2 روز 11 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    1
    گالری
    8
    صلوات
    7958



    ولی این مطلب بدین مضمون رد شد

    در مورد سخن مرحوم آملی هم که شکال فراوانی به این سخن وارد است ، ایشون در حدیث تبحر دارند ولی در اعتقادات وارد نبودند برای همین هم اینگونه اشتباهات از ایشان بعید نیست.

    در مورد علامه و سخنشون هم که قبلا بیان شد این گفتار خلاف مبانی خود ایشان در کتب فلسفی می باشد و خود نیز بدان معترف گشته اند

    توضیح بیشتر کلام علامه رحمة الله علیه
    اعتراف علامه را هم در همین کتاب شریف المیزان می تونید در ادامه بحث رجعت مشاهده نمایید. هر چند در بحث های قبلی تقریبا مفصل بیان شد اما چون شمایید چشم.

    علامه در تقریر رجعت فرمودند که رجعت از مراتب معاد و قیامت هست

    قیامت و معاد و لوازم و مراتب آن هم یا مثالی هستند و یا عقلی و ماده در آن وجود ندارد. پس در نتیجه اگر فرمایش علامه را در خصوص اینکه رجعت از مراتب قیامت است بپذیریم باید قبول کنیم که رجعت هم غیر مادیست و این نشان دهنده تزلزل رای مرحوم علامه است .

    نکته دیگر اینکه پذیرفتن مادی بودن رجعت از سوی علامه به معنای انکار مبانی فکری و فلسفی ایشون می باشد
    منبع : انجمن معارف تبیان

    منتظر جوابهای کارشناسان بزرگوار در این باب همچنان هستم
    با تشکر

    یا صاحب الزمان (عج)
    توکه یک گوشه چشمت غم عالم ببرد
    حیف باشد که تو باشی و مرا غم ببرد

  15. صلوات ها 3


  16. #8

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط valayat نمایش پست ها
    همانطور که مشاهده می شود امام خمینی عدم ضرورت بدن مادی را بیان می دارند و بر مثالی بودن این قضیه تأکید دارند.
    سلام
    نظر امام شایسته است اما خالی از اشکال نیست چه اینکه به اعتقاد ما ارواح حضرات اولیاء الهی در عالم مثال وجود دارد لذا حمل رجعت بر بدن مثالی تحصیل حاصل خواهد بود و اما بسیاری از امور از نظر عقل غیر ممکن به نظر می رسد اما وقتی واقع می شود می فهمیم که محال دانستن عقل از عدم دسترسی به حقایقی بوده که اگر از آنها خبر داشت اینگونه حکم نمی کرد لذا فی الجمله می توان پذیرفت که به اعجاز الهی نفوسی به بدنی مادی تعلق گرفته و به اصطلاح رجعت جسمانی محقق شود چه اینکه این امر محال عقلی نیست
    و آن رجعت جسمانی که ما بالا عرض کردیم هم رجعت نوع بشر در دوره بعدی خواهد بود
    موفق در پناه حق

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  17. صلوات


  18. #9

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    1,160
    حضور
    5 روز 4 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2443



    .یا ستار.

    با سلام.

    سخن جناب حامد ظاهرا صحیح می باشد.

    البته افعال بدن مادی نیز به واسطه بدن مثالی انجام می گیرد و بدون این بدن مثالی بدن مادی فاقد هیچ گونه فعل وحرکتی می گردد؛که این امر مربوط به مراتب عالم مادی و مثالی و عقلی است؛که هر یک سلسله وار موثر در دیگری است...

    اما اینکه روح مجرد به بدن مادی تعلق نگیرد؛در حالی غیر ممکن است که ان روح در مرتبه ای کاملتر ،به بدن نهایی(اغاز مرگ) در دنیا متعلق گردد؛مثلا شخصی هفتاد سال عمر نماید؛و در لحظه فراق روح از بدن نهایت کمال بدن به واسطه روح همان است که هفتاد سال بر ان گذشته؛نتیجته بعد از فراق روح از بدن وسیر تکاملی ان به واسطه اعمالی که به واسطه بدن انجام داده است،انرا مثلا تا پانصد سال بعد نفسی مغایر با نفس ابتدایی در لحظه فراق از بدن می کند،نتیجتا این نفس در این مرتبه نمی تواند به ان بدن نهایی در دنیا بر گردد؛ولی بر بدنی که تعلق این نفس تکامل یافته را داشته باشد می تواند متعلق گردد؛...

    به عنوان مثال نظفه (جسم مادی) در ابتدا یک جسم ملکوتی و مثالی دارد که جهت تکامل انرا برای سیر به طرف انسان شدن به عهده می گیرد ؛و همینطور که این جسم به طرف انسانیت در حرکت است ماثر از تکامل ان جسم مثالی است و البته این تکامل می رسد به جایی که این روح مثالی عینا تبدیل به روح انسانی می شود و تکامل این بدن و جسم را به عهده می گیرد به عبارتی ان روح مثالی که حاکم بر نطفه بود و انرا تبدیل به علقه و دیگر موارد می کرد ؛در این سیر در یک مرتبه شد روح انسانی و از این مرحله به بعد انچه حاکم بر این جسم است روح انسانی است که البته ،اثر صورت جسمانی را هم همین روح به عهده دارد ؛به عبارتی روح انسان باعث نوع صورت جسمانی اوست نتیجتا غذاهایی هم که می خورد ان روح باعث تبدیل انها به صورت مادی او می گردد و فرم جسمانی انرا تحت تاثیر خود در می اورد؛در مورد حیوان وگیاه نیز همینطور است و روح ونفس نقش حفظ این صورت و تبدیل انرا به اقتضای مربوطه به عهده دارد.در حالی که غذای اشخاص با غذای دیگر موجودات در خیلی از جهات یکی است؛این در حالی است که روح حیوان ان غذا را تبدیل به صورت حیوان می کند و همین غذا را روح انسان تبدیل به صورت انسان...

    با توضیحات بالا تکامل جسم همراه با تکامل روح رقم می خورد وبالعکس ،نتیجتا در هر مرحله جسم منطبق با یکی از مراتب تکاملی نفس است؛همین قضیه در مورد رجعت نیز صادق است،به عبارتی نفس انسان مومن باعث تاثیر در بدن او می گردد و انرا منطبق به این تعلق می گرداند،نتیجتا ان روح به جسم نهایی او در دنیا بر نمی گردد که حالا ان جسم از لحاظ کمال وجودی لیاقت پذرفتن انرا نداشته باشد بلکه ؛ان جسم تعلق به جسمی می گردد که ماثر از ان شده باشد....نتیجتا بدن شخص در دو مرتبه متعلق دو مرتبه از روح می گردد...البته تغییر چهره اشخاص در قیامت اصلی نیز مرهون همین موضوع است ؛یعنی صورت ابدان اشخاص متاثر از روح انها متشکل می گردد....



    یاحق


    هر
    کسی را نتوان گفت که صاحب نظر است -----عشقبازی دگر و نفس پرستی دگر
    است

    نه هر
    آن چشم که بیند که سیاه است و سپید ---یا سپیدی ز سیاهی بشناسد بصر است

  19. صلوات ها 2


  20. #10

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    995
    حضور
    2 روز 11 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    1
    گالری
    8
    صلوات
    7958



    حامد جان ممنونم
    در انجمن مذکور اینگونه به جواب شما پرداخته شده
    لطفا جوابشون رو بدهید
    ممنونم

    با سلام

    اول اینکه تعلق نفس به بدن مادی بعداز رجعت محال عقلیه و معجزه و قدرت خداوند به امر محال تعلق نمی گیرد

    دوم نظر امام خمینی در این زمینه اشتباه نیست ولی فهمش نیازمند مطالعه دقیق و اشنایی با مبانی فلسفی و عرفانیه.

    ثالثا مرادتون ازاین جمله « چه اینکه به اعتقاد ما ارواح حضرات اولیاء الهی در عالم مثال وجود دارد لذا حمل رجعت بر بدن مثالی تحصیل حاصل خواهد بود» چیست؟؟

    اصلا روح هر کسی که دارای قوه خیال باشه در عالم مثال قرار داره اولیاء الهی که شئنشان اجل از این صحبت هاست . حیوانی مانند کلاغ مرتبه اش مرتبه مثال است نه ماده چه برسه با انسان ، اون هم انسان الهی.

    برای همین تحصیل حاصل صورت نگرفته. غرض در رجعت ظاهر شدن جسمانی برخی از اولیا در دوره ای می باشد اون هم با بدن مثالی. حالا این تحصیل حاصل کجاست؟؟؟

    شما اگر براتون مقدوره دلایل گفتارتون و اینکه رجعت مادیه رو بیارید تا بعد از نقدشون مشخص بشه که دلایل محکم هستند یا نه.

    فعلاً که ادله مثالی بودن خدشه ناپذیر بودند. تا ببینیم بعدش خدا چی می خواد

    یا صاحب الزمان (عج)
    توکه یک گوشه چشمت غم عالم ببرد
    حیف باشد که تو باشی و مرا غم ببرد

  21. صلوات


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود