جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: حدود حجاب و حریم اخلاق و عفاف

  1. #1

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,900
    حضور
    21 روز 10 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8431

    حدود حجاب و حریم اخلاق و عفاف




    با سلام

    بعضی موارد فقهی هستند که با اخلاقیات معارض هستند مثلا :

    اگر زنی به نیت خودنمائی و نه به قصد جلب نظر مردان چهره خود را باز گذارد مرتکب فعل حرام شده است یا نه؟

    بعضی مراجع امر فوق را حرام ندانسته اند البته قصد ما مجادله با مراجع عظام نیست بلکه صرفا آیات و روایات مربوط به حجاب وحدود آنرا بررسی میکنیم .

    آیا از دوستان کسی از قرآن واخبار دلیلی بر حرمت موضوع بالا دارد ؟


  2. صلوات ها 5


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,900
    حضور
    21 روز 10 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8431



    با سلام وتشکر از همه عزیزان

    مقصود من از این موضوع بطور خلاصه این است که اگر چه مراجع عظام تقلید خط میانه ای جهت مکلفین مشخص کرده اند اما این هرگز بدان معنی نیست که ما حتما از همه حلالها تا حد امکان استفاده کنیم .بزبان دیگر جهت رسیدن به لقاء الله ، نه تنها باید از محرمات بلکه از پاره ای از حلالها نیز پرهیز کرد.


    براساس آیات و روایاتی که در ذیل خواهد آمد خودنمایی امری مذموم است مگر در شرایط خاص.


    همانطوریکه بعضی مراجع معتقد به استفاده از پوشیه(روبند) و حرمت تلویزیون و...برای مقلدین خود شده اند درمقابل بعضی مراجع دیگر آزادی بیشتری قائل هستند.

    اما لب مطلب اینست که طبق آیات شریفه قرآن انسان نمیتواند سر خود (وخدا) کلاه بگذارد : بل الانسان علی نفسه بصیرة ولو القی معاذیرة : واحکام شارع در دو سوی یک خط قرار گرفته که یک سر آن مخصوص مقربین مانند انبیاء واولیاء (وزنان پیامبر) ودر این مقام کوچکترین تخطی مقبول نیست طبق : حسنات الابرار سیئات المقربین ، ودر سوی دیگر این خط انحطاط و اباحی گری واقع شده است .

    اما طبق تعالیم قرآن ؛ تقوا ، حدی ندارد : فَاتَّقُوا اللَّهَ مَا اسْتَطَعْتُمْ : بنابراین بانوان گرامی اگر خواهان دیدار حضرت مهدی (ع) هستند باید بسان آن خانمیکه در زمان کشف حجاب رضا خان بمدت 7 سال در خانه ماند در حالیکه شرعا میتوانست خارج شود ومانند زنان دیگر زندگی راحتی داشته باشد اما اخلاقا ادب را نگه داشت وسرانجام هم هنگام رحلتش موفق بدیدار مولایش گردید .


    پس چشمی میتواند حضرت مهدی (ع) را ببیند که همه صحنه های حتی حلال و مجاز را نبیند وگوشی میتواند مجرای ملکوتیان گردد که هر حلالی را نشوند و.....

    اما اگر زنی خواهان تقرب به سرور زنان جهان است باید تا حد امکان از خانه خارج نشود چون طبق روایت : بهترین مسجد برای زن خانه اوست.


    ودر اینجا از نقطه اوج خط سیر زنان جهان که حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها قرار دارد شروع میکنیم وبه تدریج به پایین میرویم تا مکلفین خود تکلیف خود را بدانند :


    قال الله تعالی :
    يَا نِسَاءَ النَّبِيِّ لَسْتُنَّ كَأَحَدٍ مِنَ النِّسَاءِ إِنِ اتَّقَيْتُنَّ فَلا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَيَطْمَعَ الَّذِي فِي قَلْبِهِ مَرَضٌ وَقُلْنَ قَوْلا مَعْرُوفًا (32) وَقَرْنَ فِي بُيُوتِكُنَّ وَلا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِيَّةِ الأُولَى وَأَقِمْنَ الصَّلاةَ وَآَتِينَ الزَّكَاةَ وَأَطِعْنَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا (33احزاب)

    امیرالمؤمنین حضرت علی (ع) می‌فرماید: روزی رسول خدا از ما پرسید : بهترین کار برای زنان چیست ؟ فاطمه (س) پاسخ داد : بهترین کار برای زنان این است که مردان را نبینند و مردان نیز آنها را نبینند ، رسول خدا فرمود:{ فاطمه پاره تن من است }


    حضرت موسي بن جعفر عليه السلام از پدران گراميش از حضرت اميرالمؤمنين علي عليه السلام نقل فرمود که: روزي شخص نابينايي اجازه ورود خواست. فاطمه عليهاسلام برخاست و چادر به سر کرد. رسول خدا فرمود:« چرا از او رو مي‌گيري، او که تو را نمي‌بيند؟» فاطمه عرض کرد: او مرا نمي‌بيند، اما من که او را مي بينم. و او اگر چه مرا نمي‌بيند ولي بوي مرا که حس مي‌کند .

    ودر قضیه دفاع از حق هنگام ظلم :
    حضرت زهرا(س) هنگام خروج از منزل مقنعه را محکم به سر بستند و جلباب(چادر) را به گونه ای که تمام بدن آن حضرت را می پوشاند و گوشه های آن به زمین می رسید به تن کردند و به همراه گروهی از نزدیکان و زنان قوم خود به سوی مسجد حرکت کردند.(طبرسی الاحتجاج ج ۱ ص ۹۸)

    امام صادق (ع) : بر شما باد به فرمانبرداری خدا تا می توانید که خدا است پروردگار شما. روضة الکافی جلد 1 صفحه 14 که ترجمه آیه قرآن است.


    المراة عورة
    فقذا خرجت استشر فها الشيطان." ( رواء الترمذي و قال حسن صحيح ) : زن عورت است ... همچنین در منابع شیعه آمده است.

    المرأة عورة : العورة : كل ما يُسْتَحْيَى منه إذا ظهر ، والمرأة عورة ، لأنها إذا ظهرت يستحيى منها.
    استشرفها : استشرفت الشيء : إذا اطلعت عليه.

    عورة، وهو ما يجب على الإنسان ستره.


    حتی موضوع آنقدر مهم است که انسان تا آنجا که میتواند حتی در خلوت هم نباید برهنه ولخت شود :قلتُ : يا رسولَ الله ، عوراتُنا : ما نأتي منها وما نذَرُ ؟ قال : احفظ عورتَك إلا من زوجتك ، أو ما ملكت يمينك ، قلت : يا رسول الله ، فالرجل يكون مع الرجل ؟ قال: إن استطعت أن لا يراها أحد فافعل ، قلت : فالرجل يكون خاليا ؟ قال : الله أحقُّ أن يَستَحْي منه الناسُ».

    وفي رواية : «قلتُ : يا رسول الله ، إذا كان القوم بعضُهم في بعض ؟ قال : إن استطعتَ أن أن لايراها أحد فلا يَرينَّها ، قلت : فإذا كان أحدنا خاليا ؟ قال : الله أحق أن يستحيي منه النَّاس»

    حضرت محمد (ص) : بهترین مسجد برای زن کنج خانه است. بحار



    امام علي عليه السلام مي فرمايد: بهترين لباس ؛ لباسي است که تو را از خدا به خود مشغول نسازد.


    حضرت علي علیه السلام فرمودند: بر شما باد بر پوشيدن لباس ضخيم؛ چرا که هرکس لباسش نازک باشد، دينش نازک است.


    ام سلمه مي گويد:

    روزي من و ميمونه خدمت رسول خدا بوديم که ابن مکتوم نابينا آمد. پيامبر به ما دو نفر فرمود چادر به سر کنيم و خود را بپوشانيم. ما گفتيم:«يا رسول الله، ابن مکتوم که نابيناست و ما را نمي‌بيند.»

    پيامبر فرمود:«آيا شما هم کوريد و او را نمي بينيد؟!»

    این حدیث بسیار عجیب است و معنی حجاب طرفینی است با وجود کوری طرف مقابل ومعنی حجاب را گسترش ووظیفه مکلفین را سنگین میکند.



    امام رضا (ع):هر کس لباس بپوشد تا مباهات و جلوه گري کند خدا رحمتش را از او باز مي دارد .

    - پيامبر فرمود: لباسي بپوش که انگشت نماي مردم نشوي و عزت واحترامت هم محفوظ بماند.

    وَلَا تُصَعِّرْ خَدَّكَ لِلنَّاسِ وَلَا تَمْشِ فِي الْأَرْضِ مَرَحًا إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ كُلَّ مُخْتَالٍ فَخُورٍ (18لقمان)

    النبي صلی الله علیه وآله : «ان من خير نسائکم المتبرجه من زوجها، الحصان عن غيره»

    رسول خدا صلی الله علیه وآله فرمود: «بهترين زنان شما، زني است که براي شوهرش آرايش و خودنمايي کند، اما خود را از نامحرمان بپوشاند».

    (بحارالانوار، ج ۱۰۳، ص ۲۳۵)



    اميرالمومنين عليه السلام در وصيت خود به امام حسن مجتبي عليه السلام فرمود:«با پوشش و حجابي که براي همسرانت قرار مي‌دهي، چشم آنان را از هوس و حرام بازمي‌داري، چرا که حجاب براي آنها ثبات بيشتري به ارمغان مي آورد. از خروج بي‌حساب و بي‌رويه زنان جلوگيري کن، زيرا مفاسدي دارد؛ و اگر مي‌تواني، کاري کن که همسرانت غير از تو را نشناسند و با مردان رفت و آمد نداشته باشند.

    در این حدیث نیز حجاب زن باعث تقویت تقوای خود زن میشود !


    البته یک مرد هم اگر ببیند نوع لباس پوشیدنش باعث جلب نگاه شهوت آلود از سوی زنان است باید لباس و پوشش خود را اصلاح کند.

    اسلام احکام را به صورت متعدل بیان میدارد و نه بصورت مساوی. مسلّم است که وقتی زن بیشتر از مرد میل به جلوه کردن دارد باید بیشتر به او فرمان به پوشش داده شود تا مرد.


    گستره حجاب در قرآن از نوع سخن گفتن و نحوه نگاه آغاز می‌شود كه هیچیک را چادر نمی‌پوشاند. بسیاری از مجادله‌ها بر محور موی سر است، در حالی كه پوشاندن سرسینه و گردن، كه صریحاً در قرآن توصیه شده .

    شبهه ای که وارد میکنند که چرا دستور صریحی در قرآن مبنی بر پوشیدن سر وارد نشده ؟

    جواب اینست که در روایات وارد شده واگر قرآن نیامده شاید دلیلش این بوده که در زمان نزول قرآن، و امروز نیز، در محیط عربستان به دلیل شدت آفتاب و گرد و خاك هوا، زن و مرد سر خود را می‌پوشاندند و نیازی به ذكر صریح این حكم نبوده‌است.

    ودر قرآن شدیدترش آمده :

    قُلْ لِلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَيَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذَلِكَ أَزْكَى لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا يَصْنَعُونَ (30) وَقُلْ لِلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَيَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلاَّ مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُيُوبِهِنَّ وَلا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلاَّ لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آَبَائِهِنَّ أَوْ آَبَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنَائِهِنَّ أَوْ أَبْنَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي أَخَوَاتِهِنَّ أَوْ نِسَائِهِنَّ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُنَّ أَوِ التَّابِعِينَ غَيْرِ أُولِي الإِرْبَةِ مِنَ الرِّجَالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذِينَ لَمْ يَظْهَرُوا عَلَى عَوْرَاتِ النِّسَاءِ وَلا يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ مَا يُخْفِينَ مِنْ زِينَتِهِنَّ وَتُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِيعًا أَيُّهَا الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ (نور31)

    حضرت محمد (ص) : هر خانمی که خود را معطر و خوشبو کند ( عطر بزند ) و سپس از خانه خارج شود ، همواره مورد لعنت خدا و ملائکه خواهد گرفت ، تا وقتی که به خانه برگردد ، هرچند برگشتش به خانه طول بکشد. فروع کافی جلد 5 صفحه 163 ، ثواب الاعمال و عقاب الاعمال صفحه 559

    امام رضا (ع) در نامه‌ای به یکی از یاران خود نوشت : نگاه به موی زنان حرام است، چون موجب تحریک و فساد است.

    حتی حجاب در تورات وادیان گذشته نیز وجود داشته است.


    پس خلاصه این گفتار این شد که انجام حدود شرع ، موجب اسقاط تکلیف است اما اگر کسی خواهان کمال سریع و آسان است جانب احتیاط را فراموش نکند.وخواهران گرامی باتوجه به شرایط مردم منطقه ای که زندگی میکنند تشخیص با خودشان است که چه نوع پوششی انتخاب کنند تا دیگران را تحریک نکنند :ذلكم اطهر لقلوبكم وقلوبهنّ :در هر حال بنفع همه است ، وبهترین لباس هم لباس تقواست : وَلِبَاسُ التَّقْوَى ذَلِكَ خَيْرٌ : که حدی ندارد : يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقَاتِهِ .
    ویرایش توسط خیر البریه : ۱۳۸۹/۱۲/۲۴ در ساعت ۰۹:۴۰

  5. صلوات


  6. #3

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    5
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5

    نور هدایت





    با سلام و تشکر :
    سؤال : آيا حجاب تنها چادر است؟ يا مانتو و شلوار همراه با روسرى بلند يا مقنعه هم حجابى كامل است؟ و آيا ظاهر شدن با لباس گشاد و روسرى بلند كه به روى شانه‏هابيفتد از لحاظ اسلام حجاب نيست؟
    جواب. زن بايد تمام بدن را- به استثناى دستها تا مچ و صورت- از مرد نامحرم بپوشاند و در حجاب، لباس خاصى معتبر نيست، اگر چه پوشيدن چادر بهتر است و از لباسهايى كه جلب توجه نامحرم كند، اجتناب شود. « استفتاءات، ج 3، ص 253، س 24.»

    دو كليد وازه مهم براى حجاب در قر]ن كريم :
    1- بخمرهن : مقنعه بلند
    آيه 31 نور
    و به زنان باايمان بگو كه چشمان خود را (از نگاه به عورت غير و بدن مرد اجنبى) فرو بندند و عورت‏هاى خود را (تمام بدن را غير از صورت و دست‏ها، از اينكه در معرض ديد اجنبى قرار گيرد) حفظ كنند، و زيور و زينت خود و جاهاى آن را (مانند، گردن، سينه، موهاى سر، بازوان و ساق‏هاى پا) آشكار نسازند، جز آنچه (بر حسب ضرورت عرفى) پيداست (مانند لباس‏هاى رو و صورت و دست‏ها)، و بايد روسرى‏هاى خود را بر روى گريبان‏ها بزنند (تا گردن و سينه پوشانده شود)، و زيور (و جاهاى زيور) را بر كسى آشكار نسازند جز بر شوهرانشان يا پدرانشان يا پدران شوهرانشان يا پسرانشان يا پسران شوهرانشان يا برادرانشان يا پسران برادرانشان يا پسران خواهرانشان يا زن‏هاى همجنس خودشان يا برده‏هاى ملكى‏شان يا مردان عقب مانده تابع خانواده كه نياز شهوانى ندارند يا كودكانى كه نيروى آميزش با زن‏ها را ندارند، و (زنانى كه خلخال در پا دارند) پاهاى خود را (محكم) به زمين نزنند تا زينت‏هايى كه پنهان مى‏دارند معلوم گردد. و همگى شما- اى مؤمنان- به سوى خدا (در تمام ابعاد انسانى) بازگرديد، باشد كه رستگار شويد.

    2- جلابيبهن : بهترين مصداقش چادر
    سوره احزاب آيه 59
    اى پيامبر، به همسران و دخترانت و زن‏هاى مؤمنان بگو روسرى‏ها و چادرهاى خود را بر خويش بيفكنند (كه گردن و سينه و بازوان و ساق‏ها پوشيده شود) اين (كار) نزديكتر است به آنكه (به حجاب و عفت) شناخته شوند تا مورد تعرض و آزار (فاجران) قرار نگيرند و خداوند همواره آمرزنده و مهربان است.


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود