صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: اینکه ائمه معصومین آینه تمام نمای خدای متعالند به چه معناست؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۹
    نوشته
    63
    حضور
    57 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    390

    پرسش اینکه ائمه معصومین آینه تمام نمای خدای متعالند به چه معناست؟




    بسیار شنیده ایم و می شنویم که انبیاء و معصومین علیهم صلوات الله ، آینه تمام نمای ذات ذوالجلالند.
    سوال این است که اگر آینه تمام نما باشند یکی از صفات خدا واجب الوجود بالذات است.یکی دیگر خالقیت بالذات و دیگری نداشتن ماهیت (به معنای مایقال فی جواب ماهو)و دیگری یکی بودن ماهیت (به معنای ما به الشیء هو هو یا به اصطلاح دیگر هویتش)و انیتش(واجب الوجود بالذات ماهیته انیته) و دیگری قدیم بودن و ...
    سوال اینجاست چگونه این ذوات مقدسه که همگی ممکن اند می توانند آینه تمام نما باشند؟
    یا باید بگوییم آینه بعضی صفات و اسمای حق اند و نه تمام نما و یا بگوییم اینها از صفات حق تعالی نیست-معاذالله-


    اگر طالب معرفت باشیم و در طلب ، جدیت و خلوص داشته باشیم ، در و دیوار به اذن خدا معلم ما خواهند شد و الا سخن پیامبر هم در ما اثر نمی کند چنانچه در ابوجهل اثر نکرد

    حضرت آیت الله العظمی بهجت رحمة الله علیه

  2. صلوات ها 8


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط العبد نمایش پست ها
    سوال این است که اگر آینه تمام نما باشند یکی از صفات خدا واجب الوجود بالذات است.یکی دیگر خالقیت بالذات و دیگری نداشتن ماهیت (به معنای مایقال فی جواب ماهو)و دیگری یکی بودن ماهیت (به معنای ما به الشیء هو هو یا به اصطلاح دیگر هویتش)و انیتش(واجب الوجود بالذات ماهیته انیته) و دیگری قدیم بودن و ... سوال اینجاست چگونه این ذوات مقدسه که همگی ممکن اند می توانند آینه تمام نما باشند؟
    سلام
    از عنوان نما دانسته می شود منظور آیینگی خدای متعال در مقام ظهور است نه در مقام غیب ذات پس شامل هیچ وصفی از اوصاف ذاتی نمی شود .
    به عبارت دیگر آن بزرگوران همه صفات الهی را در مقام ظهورش دارا هستند لذا اوصاف آنها بالاصاله و بالذات نیست . البته ذات آنها علیهم السلام نیز خود نشانه ای و ظهوری از ذات الهی است که آنرا نشان می دهد ( وجوب بالغیر دارد ) و سایر موارد...
    موفق در پناه حق

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  5. صلوات ها 7


  6. #3

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۹
    علاقه
    قرآن و عترت علیهم السلام
    نوشته
    845
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3654



    بسم الله الرحمن الرحیم
    نقل قول نوشته اصلی توسط العبد نمایش پست ها
    باید بگوییم آینه بعضی صفات و اسمای حق اند و نه تمام نما

    آینه آری ولی تمام نما هرگز
    ایشان مظهر اسماء و صفات الهی هستند مظهر رحمت الهی هستند ولی تمام رحمت الهی نیستند.
    شما اگر صد آینه را در مقابل خورشید قرار دهید همۀ آینه ها محل تجلی نور خورشید خواهند بود ولی آنها نه خود خورشید می شوند و نه همۀ خصوصیات خورشید را تماما منعکس می کنند. فقط خورشید در آنه تجلی کرده.
    در پناه حق
    ویرایش توسط رسا : ۱۳۸۹/۱۲/۲۲ در ساعت ۱۰:۲۰
    پس تا مى‏توانيد از خدا پروا بداريد و بشنويد و فرمان ببريد، و مالى براى خودتان [در راه خدا] انفاق كنيد، و كسانى كه از خسّت نفس خويش مصون مانند، آنان رستگارانند. (تغابن/16)

  7. صلوات ها 4


  8. #4

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    1,508
    حضور
    23 روز 22 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    16
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6203



    با سلام و عرض ادب

    در مورد این سوال اول مقدمه ای عرض کنم و آن اینکه: در قرآن کریم بندگان به سه دسته تقسیم شده اند: اصحاب یمین و اصحاب شمال و مقربین. اصحاب شمال، افراد منحرف و متعدی چون کفار و مشرکین و منافقین هستند، و اصحاب یمین مردمان مومن که دارای عمل صالح هستند می باشند، و مقربین که آنان را ابرار یا سابقین نیز خوانند کسانی هستند که از مقامات و درجات اصحاب یمین عبور کرده، و با زبان دل و با گوش دل و با چشم دل، می شنوند و می گویند و می بینند، و تمام شئون وجودی خود را به خدا سپرده اند، و خدا در وجود آنها به جای اراده و اختیار آنان، اراده و اختیار دارد، یعنی نفس اراده و اختیار آنان عینا همان اراده و اختیار خداست.

    از «کافی » روایت است حضرت صادق علیه السلام حدیث میکند که در قول خدای عزوجل: «و لله الا سمآء الحسنی ' فادعوه بها، قال: نحن و الله الا سمآء الحسنی التی لا یقبل الله من العباد إلا بمعرفتنا؛ و از برای خداست اسماء حسنی پس خدا را به آن اسماء بخوانید، حضرت فرمود: سوگند بخدا که ما اسماء حسنی هستیم، آنچنان اسمائی که خداوند از بندگانش هیچ عملی را قبول نمی کند مگر به معرفت ما».

    و نیز از «بصائر الدرجات» روایت است که با إسناد خود از حضرت باقر علیه السلام روایت میکند که فرمود: «اسم اعظم خداوند از هفتاد و سه حرف بوجود آمده است، و از این حروف در نزد آصف بن برخیا فقط یک حرف بود، که با آن حرف تکلم کرد و بدین جهت زمین فیما بین او و بین تخت بلقیس فرو رفت. و پس از آن تخت را بدست خود گرفت و در نزد سلیمان گذاشت و سپس زمین به حال اولیه خود برگشت، و تمام این کارها از یک چشم بر هم نهادن کمتر بود. و در نزد ما از آن اسم هفتاد و دو حرف است، و یک حرف از آن حروف اختصاص به خدا دارد که به علم غیب خود مختص گردانیده است.

    معنای این روایات و دسته عظیمی از روایات دیگر که غالبا در «اصول کافی » باب الحجة آورده شده است این است که حقیقت اسم قادر، اسم عالم، اسم قیوم، اسم رحیم، اسم رؤوف و سائر اسماء پروردگار را اگر بخواهیم بدانیم، باید آنها را در اینها پیدا کنیم. چون وجودشان مندک در ذات شده و آن اسماء در اینان تجلی نموده، و بنابراین در عالم وجود هر جا تماشا کنیم اینها هستند، زیرا وجه خدا هستند؛ فأینما تولوا فثم وجه الله؛ به هر جا روی خود را بگردانید آنجا وجه خداست» (بقره/115). و علت این حقیقت آنستکه در هیچیک از عوالم ملک و ملکوت، هیچ موجودی لباس وجود در تن نمی کند مگر آنکه از جنبه وجه اللهی باید به او افاضه شود و ربط هر موجود با پروردگار خود بوسیله همان جنبه وجه اللهی است، و اگر آن وجه نباشد همه موجودات معدومند.

    کتاب معاد شناسی جلد 4، صفحه 233 تا 237

    اینکه ائمه معصومین آینه تمام نمای خدای متعالند به چه معناست؟

    الهی من ذاالذی ذاق حلاوه محبتک فرام منک بدلا

    آن کس که تورا شناخت جان را چه کند
    فرزند وعیال وخانمان را چه کند.




  9. صلوات ها 6


  10. #5

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۹
    نوشته
    63
    حضور
    57 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    390



    نقل قول نوشته اصلی توسط حامد نمایش پست ها
    سلام از عنوان نما دانسته می شود منظور آیینگی خدای متعال در مقام ظهور است نه در مقام غیب ذات پس شامل هیچ وصفی از اوصاف ذاتی نمی شود . به عبارت دیگر آن بزرگوران همه صفات الهی را در مقام ظهورش دارا هستند لذا اوصاف آنها بالاصاله و بالذات نیست . البته ذات آنها علیهم السلام نیز خود نشانه ای و ظهوری از ذات الهی است که آنرا نشان می دهد ( وجوب بالغیر دارد ) و سایر موارد... موفق در پناه حق
    لطفا توضیح بیشتری بدهید.به نظرم این بحث از مباحث مهمی است که در افزایش معرفت ما نسبت به اهل بیت نقش بی نظیری دارد
    اگر طالب معرفت باشیم و در طلب ، جدیت و خلوص داشته باشیم ، در و دیوار به اذن خدا معلم ما خواهند شد و الا سخن پیامبر هم در ما اثر نمی کند چنانچه در ابوجهل اثر نکرد

    حضرت آیت الله العظمی بهجت رحمة الله علیه

  11. صلوات ها 5


  12. #6

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    1,508
    حضور
    23 روز 22 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    16
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6203



    سلام مجدد
    رسیدن حضرت ابراهیم به مقام وجه الهی

    به جزء اهل بیت علیهم السلام از جمله کسانی که به مقام وجه اللهی رسیده و متحقق به حقیقت ملکوت آسمانها و زمین شده است، حضرت إبراهیم خلیل الرحمن علیه الصلوة و السلام است. آن پیامبر بزرگ که بنیاد گذار توحید اسلام و آورنده دین حنیف است، در میان جمیع پیغمبران غیر از پیغمبر اسلام، دارای تشخص و مزایائی است که مقام و مرتبه اش را از سائر پیامبران بالاتر برده است. «و کذ'لک نری ´إبر'هیم ملکوت السمـ'وات و الا رض و لیکون من الموقنین؛ و اینچنین ما به إبراهیم ملکوت آسمانها و زمین را می نمایانیم، و برای اینکه از صاحبان یقین باشد» (آیه 75 سوره انعام).

    خداوند تبارک و تعالی به دست حضرت ابراهیم علیه السلام مرده زنده کرد، بواسطه همان جنبه وجه اللهی که در او بود و تحقق آن حضرت به اسم محیی خداوند عزوجل. در هر کس هر اسم از اسماء خداوند ظهور و تجلی کند، به اذن خدا و امر خدا، مفاد و مصداق آن اسم را میتواند در خارج تحقق بخشد. آیات شریفه قرآن صراحت دارد بر آنکه حضرت عیسی بن مریم می گفت: من به اذن خدا مردگان را زنده میکنم، و به اذن خدا کور مادرزاد را بینا میکنم، و کسی که به مرض پیسی دچار است شفا می بخشم. («و أبری الا کمه و الا برص و أحی الموتی ' بإذن الله؛ و به اذن خدا کور مادرزاد و پیس را شفا می دهم و مردگان را زنده می کنم» آیه 49 سوره آل عمران).

    حضرت إبراهیم علیه السلام از خدا خواست که کیفیت زنده کردن مردگان را بدست خدا بداند. خداوند این عمل را به افاضه اسم المحیی (زنده کننده ) بدست خود او انجام داد. به خلاف حضرت إرمیا که او از خدا برای سکون خاطر خود، زنده شدن مردگان را خواست؛ و خداوند، خود زنده فرمود و او تماشا میکرد. بین این دو درخواست و این دو مقام فرق بزرگی است.
    .

    اینکه ائمه معصومین آینه تمام نمای خدای متعالند به چه معناست؟

    الهی من ذاالذی ذاق حلاوه محبتک فرام منک بدلا

    آن کس که تورا شناخت جان را چه کند
    فرزند وعیال وخانمان را چه کند.




  13. صلوات ها 5


  14. #7

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۹
    نوشته
    63
    حضور
    57 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    390



    نقل قول نوشته اصلی توسط حامد نمایش پست ها
    از عنوان نما دانسته می شود منظور آیینگی خدای متعال در مقام ظهور است نه در مقام غیب ذات پس شامل هیچ وصفی از اوصاف ذاتی نمی شود .

    بالاخره نقش نمایاندن ذات حق را می فرمایید دارند.یعنی آینه تمام نمایی را تایید می فرمایید.واقعا چطور یک نامحدود در یک محدود نمایان می شود؟

    نقل قول نوشته اصلی توسط عمار نمایش پست ها
    چون وجودشان مندک در ذات شده و آن اسماء در اینان تجلی نموده، و بنابراین در عالم وجود هر جا تماشا کنیم اینها هستند، زیرا وجه خدا هستند؛ فأینما تولوا فثم وجه الله؛

    قول به حلول چه فرقی با این حرف دارد؟

    اگر طالب معرفت باشیم و در طلب ، جدیت و خلوص داشته باشیم ، در و دیوار به اذن خدا معلم ما خواهند شد و الا سخن پیامبر هم در ما اثر نمی کند چنانچه در ابوجهل اثر نکرد

    حضرت آیت الله العظمی بهجت رحمة الله علیه

  15. صلوات ها 3


  16. #8

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۹
    علاقه
    مطالعه بازی و دین و بحث
    نوشته
    6,441
    حضور
    98 روز 19 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    95
    آپلود
    0
    گالری
    33
    صلوات
    27323



    نقل قول نوشته اصلی توسط العبد نمایش پست ها
    بالاخره نقش نمایاندن ذات حق را می فرمایید دارند.یعنی آینه تمام نمایی را تایید می فرمایید.واقعا چطور یک نامحدود در یک محدود نمایان می شود؟
    با سلام فکر کنم جواب شما این باشه
    همانطور که آسمان در نگاه ما نمایان می شود

    اسلام درخشانترین راه است
    غررالحکم امدی ترجمه ادیب فقید محمد علی انصاریحدیث505

    موسسه انتشاراتی امام عصر(عج)
    عقل آدمی را به گفتار نیک و نهاد پاکیزه و کردار نیکو دلیل آورند
    (همان ح-10811)



  17. صلوات ها 3


  18. #9

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط العبد نمایش پست ها
    بالاخره نقش نمایاندن ذات حق را می فرمایید دارند.یعنی آینه تمام نمایی را تایید می فرمایید.واقعا چطور یک نامحدود در یک محدود نمایان می شود؟
    سلام
    خدای متعال در مقام ذات، غیب مطلق است . این حقیقت غیبی ظهور می کند در حقایقی که در روایات اشتقاق اسماء آمده است . این اسماء - که حقایق وجودی اند نه الفاظ - سپس به مقام عقل و آنگاه عالم مثال و ماده تنزل یافته و در این مقامات ظهور می یابد .
    از دل این عالم مادی حقیقتی به نام نفس ناطقه انسانی بر می آید که ویژگی اش قابلیت رشد و گسترش وجودی است . او ابتدا مادی است بعد به مرتبه مثال و سپس عقل ارتقاء می یابد و با حقیقت عقل کلی متحد می شود اما در این مرتبه هم متوقف نشده و به مراتب بالاتر وجود ارتقاء می یابد تا جایی که مظهر اسم جامع الله شده و با حقیقت آن پیوند و اتحاد می یابد . در این سیر انسان حقیقتا گسترش می یابد و با حقیقت برتر از خود متحد می گردد و بدین سان انسان خاکی مظهر تام خدای متعال می گردد . در عروج انسان به مقامات عالیه او به حدی می رسد که واسطه بین ذات الهی و تمام ما سوی الله می گردد . بنگر که تا چه حد است مقام آدمیت . این مقام را عرفا مقام صادر اول می نامند که رسول خاتم و به تبع او امیر مومنان علیهما الصلاه و السلام بدان نائل گشته اند . سایر ائمه نیز مراتب پایینتر را حائز هستند . حائز این رتبه نه مانند خلق محدود است و نه مانند خالق مستقل بلکه او ظل الله است و هرآنچه صاحب سایه دارد این سایه نیز بالتبع داراست . دقت بفرمایید .
    موفق در پناه حق

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  19. صلوات ها 3


  20. #10

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۹
    نوشته
    63
    حضور
    57 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    390



    نقل قول نوشته اصلی توسط mkk1369 نمایش پست ها
    با سلام فکر کنم جواب شما این باشه همانطور که آسمان در نگاه ما نمایان می شود

    آسمان که در چشم من نمی آید عزیز برادر! و الا انطباع صغیر در کبیر پیش میاد.
    این جواب شما مثل جواب اسکاتی است که امام صادق علیه السلام دادند.در جواب کسی که پرسیده بود ایا خداوند می تواند زمین را درون تخم مرغی جا بدهد که نه تخم مرغ بزرگ شود و نه زمین کوچک؟و امام جواب داد سرت را به آسمان بلند کن.خدا بزرگتر از زمین را در کوچک تر از تخم مرغ(چشم تو)جا داده.و در جواب شخص دیگری که همین سوال را پرسید فرمودند این سوالی که می پرسی ناشدنی (محال) است.


    نقل قول نوشته اصلی توسط حامد نمایش پست ها
    بلکه او ظل الله است و هرآنچه صاحب سایه دارد این سایه نیز بالتبع داراست
    خداوند که صاحب سایه است نامحدود است.پس سایه اش هم باید نامحدود باشد.درست است؟
    اگر طالب معرفت باشیم و در طلب ، جدیت و خلوص داشته باشیم ، در و دیوار به اذن خدا معلم ما خواهند شد و الا سخن پیامبر هم در ما اثر نمی کند چنانچه در ابوجهل اثر نکرد

    حضرت آیت الله العظمی بهجت رحمة الله علیه

  21. صلوات ها 2


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود