صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: دموكراسي اسلامي يا اسلام دموكراسي، كدام محتوي كدام قالب؟

  1. #1
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۹
    نوشته
    509
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    2417

    دموكراسي اسلامي يا اسلام دموكراسي، كدام محتوي كدام قالب؟




    معنا و مفهوم خام دموكراسي يعني (( حكومت مردم، به وسيله مردم و براي مردم))_ ابراهام لينكن
    اين معنا به خودي خود مشكلي ندارد، ولي هنگام اجرا ؛ آن هم در جوامع مختلف و پيچيده امروزي دچار برداشت ها و تفسيرهاي متفاوتي شده است!
    از آنجا كه همه مردم نمي توانند در آن واحد حكومت كنند! ناگزير بايد حكومت به نام مردم و از طريق نمايندگي صورت گيرد. با اين حال آيا نمايندگي صرفا به معناي آنچه مردم مي خواهند؟ يا آنچه براي مردم بهتروشناسايي منافع حقيقي آنها است.
    جايگاه ونقش مردم در اسلام؟ و دولت جمهوري اسلامي يا دولت اسلامي؟
    يعني نظام جمهوري ودموكراسي(قالب) با محتوايي اسلامي! كه ناخودآگاه در مقام تعارض جمهوري و قالب به طور طبيعي مقدم است.


  2. صلوات ها 3


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,905
    حضور
    84 روز 15 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40521



    با سلام
    از دموکراسی برداشتهای متفاوت گردیده است که به برخی اشاره می‌گردد:

    1-
    دموکراسی به معنی حضور مردم در صحنه و پشتوانه مردمی در راستای اجرای حکومت اسلامی و شکوفا سازی حکومت و ولایت اسلامی و بفعلیت رساندن آن توسط آرا عمومی.
    2-دموکراسی به معنی تقسیم قدرت بین واجدین صلاحیت و شایستگی.
    3- دموکراسی به معنی حکومت و حاکمیت بر اساس خواست اکثریت مردم (دموکراسی غربی).
    دو مورد اول از دیدگاه اسلام پذیرفته شده است اما مورد اخیر با معارف دینی اسلام در تنش و ... است.
    زیرا اندیشه‌های بشری بخاطر محدودیت علمی و تأثیر پذیری از عوامل محیطی فاقد شایستگی لازم برای درک نیازمندی‌ها واقعی خویش می‌باشد.
    و معمولاً خواست بشر بخاطر همان نارساییها هماهنگ با نیازهای واقعی خویش نمی‌باشد.

    برای اطلاع بیشتر به کتابهای ذیل مراجعه کنید:
    1. سلسله مباحث اسلام، سیاست و حکومت ـ استاد مصباح.
    2. پرسشها و پاسخها ـ استاد مصباح.
    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  5. صلوات ها 4


  6. #3

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    نوشته
    35
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    240



    من كه اساسا با دموكراسي مخالفم و معتقدم نظام دموكراتيك نميتونه نتيجه خوبي را در بر داشته باشه به وي‍‍ژه خيلي هم نمي تونه اسلامي باشه فقط مسكني است تا ظهور امام عصر (عج). انشاءا...
    *** و الله اعلم بذات الصدور ****

    دوستانی که به هواشناسی علاقه مند هستند می توانند به این وبلاگ مراجعه نمایند:
    http://www.jajarmmeteo.blogfa.com

  7. صلوات ها 3


  8. #4

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط ashkan62 نمایش پست ها
    معنا و مفهوم خام دموكراسي يعني (( حكومت مردم، به وسيله مردم و براي مردم))_ ابراهام لينكن اين معنا به خودي خود مشكلي ندارد، ولي هنگام اجرا ؛ آن هم در جوامع مختلف و پيچيده امروزي دچار برداشت ها و تفسيرهاي متفاوتي شده است! از آنجا كه همه مردم نمي توانند در آن واحد حكومت كنند! ناگزير بايد حكومت به نام مردم و از طريق نمايندگي صورت گيرد. با اين حال آيا نمايندگي صرفا به معناي آنچه مردم مي خواهند؟ يا آنچه براي مردم بهتروشناسايي منافع حقيقي آنها است. جايگاه ونقش مردم در اسلام؟ و دولت جمهوري اسلامي يا دولت اسلامي؟
    سلام
    از شیوه انبیاء و اولیاء بخصوص در اسلام دانسته می شود تا مردم ولی الهی را بعنوان حاکم نخواهند ایشان به جبر حاکم نمی شوند لذا دموکراسی در حکومت اسلامی تامین کننده جهت مقبولیت است
    موفق در پناه حق

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  9. صلوات ها 4


  10. #5
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۹
    نوشته
    509
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    2417



    نقل قول نوشته اصلی توسط حامد نمایش پست ها
    سلام از شیوه انبیاء و اولیاء بخصوص در اسلام دانسته می شود تا مردم ولی الهی را بعنوان حاکم نخواهند ایشان به جبر حاکم نمی شوند لذا دموکراسی در حکومت اسلامی تامین کننده جهت مقبولیت است موفق در پناه حق
    .........
    سلام
    اللهم صل علي محمد و آل محمد
    دموكراسي در بستر تاريخ نتيجه حاكميت غلط و اجبار گونه دين مسيحيت بوده !
    تا آنجا كه بشر دين را كنار گذاشته و فقط خود انسان را صالح براي حاكميت بر خود دانسته!(اومانيسم و منشعباتش)
    گذشته از عوام فريبي غرب از اين مقوله در راستاي رسيدن به اهداف خود؛
    بنده سوالم اين است كه با توجه به اينكه اكثر كشورها بخصوص در عصر حاضر از جمله مصر و ليبي و ... خواهان آزادي سياسي مبتني بر خواست مردم هستند! آيا دموكراسي صرفا روشي جهت حكومت است؟ يا علاوه بر آن به لحاظ محتوي هم هم داراي پيام اومانيسم است.؟
    شبهه مذكور از آنجا ناشي مي شود كه با توجه به اينكه اكثر كشورهاي دنيا با كمي و بيش نظام دموكراسي بر انها حام است!
    ايا محتوي نظام جمهوري اسلامي ايران هم از همين مقوله است؟
    يعني آيا دموكراسي جزء محتوي اين نظام است؟
    يا نظام دموكراسي را صرفا روشي براي اعمال حكومت مي داند؟
    كه در نتيجه در مقام تنازع و تضاد با محتواي اصلي نظام كه ارزش هاي مبين دين اسلام است؛ اصل با احكام و آموزه هاي اسلامي است؟


    ویرایش توسط سید علی جان : ۱۳۸۹/۱۲/۲۲ در ساعت ۰۹:۰۵

  11. صلوات


  12. #6
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۹
    نوشته
    509
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    2417



    نقل قول نوشته اصلی توسط رضا نمایش پست ها
    از دموکراسی برداشتهای متفاوت گردیده است که به برخی اشاره می‌گردد: 1- دموکراسی به معنی حضور مردم در صحنه و پشتوانه مردمی در راستای اجرای حکومت اسلامی و شکوفا سازی حکومت و ولایت اسلامی و بفعلیت رساندن آن توسط آرا عمومی. 2-دموکراسی به معنی تقسیم قدرت بین واجدین صلاحیت و شایستگی. 3- دموکراسی به معنی حکومت و حاکمیت بر اساس خواست اکثریت مردم (دموکراسی غربی).
    ..........
    از اظهار نظرتون ممنون
    ولي به نظر حقير
    انچه شما برداشتهايي از دموكراسي خوانديد؛ آثار آن است!
    بنده هم به خاطر همين قيد خام را به دموكراسي اضافه نمودم!
    از انجا كه همه مردم نمي توانند به طور مستقيم حاكميت را در دست بگيرند؛ مفهوم اراده مردم پيش مياد يعني نمايندگاني از مردم كه بيان كننده اراده مردم هستند!
    و چون لازمه حاكميت اراده مردم؛ تقنين است(مكتوب شدن) ما بايد نهادي را با اين هدف طراحي كنيم .خوب اين مكتوبات نياز به اجرا دارد= قوه مجريه و حتما بايد نهادي بر حسن تقنين و اجراي آن نظارت داشته باشد= قوه قضائيه
    اصولا تفكيك قوي جهت عدم تمركز قدرت است. به عبارتي هدف از حاكميت اراده مردم ؛ نفي ديكتاتوري و نظام پادشاهي(اراده فرد) مي باشد. واگر ما تفكيك قوي را مد نظر نگيريم عملا دچار تمركز قدرت در يم نهاد و بالطبع فساد خواهيم شد.



  13. صلوات


  14. #7

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط ashkan62 نمایش پست ها
    بنده سوالم اين است كه با توجه به اينكه اكثر كشورها بخصوص در عصر حاضر از جمله مصر و ليبي و ... خواهان آزادي سياسي مبتني بر خواست مردم هستند! آيا دموكراسي صرفا روشي جهت حكومت است؟ يا علاوه بر آن به لحاظ محتوي هم هم داراي پيام اومانيسم است.؟
    سلام
    عرض کردیم که حکومت علاوه بر مشروعیت ، مقبولیت نیز می خواهد و دموکراسی جهت مقبولیت را تامین می کند . دخیل کردن مردم در حاکمیت بر اساس اصل شوری و اصل اقامه قسط بدست خود مردم که اصول قرانی اند می تواند مستند دینی ما در پذیرش شیوه دموکراسی باشد . لذا دموکراسی برای ما مفهوم اومانیستی افراطی غرب را ندارد . بلکه صرفا شیوه ای برای تحقق برنامه ها آرمانهای اسلامی و قرآنی است . با همه این حرفها ما مشروعیت را ناشی از حکم الهی می دانیم نه نظر اکثریت این خط روشن بین ما و فکر اومانیستی است .
    موفق در پناه حق

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  15. صلوات ها 2


  16. #8

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعات علوم عقلی و نقلی
    نوشته
    4,418
    حضور
    14 روز 5 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    25229



    نقل قول نوشته اصلی توسط ashkan62 نمایش پست ها
    يعني نظام جمهوري ودموكراسي(قالب) با محتوايي اسلامي! كه ناخودآگاه در مقام تعارض جمهوري و قالب به طور طبيعي مقدم است.


    با سلام

    ممنون از تايپك خوب كه كليد زديد

    براي تعارض در مطالب شما دو صورت متصور است

    اول:
    زماني كه مردم حكومت اسلامي را نخواهند و عملا در مقابل محتواي اسلامي بايستند و بگويند كه ما حكومت اسلامي نمي خواهيم
    بله در اين صورت حكومت اسلامي نمي تواند در مقابل خواست مردم مقاومت كند

    دوم:
    اين كه قالب بخواهد محتوا را عوض كند يعني دموكراسي بخواهد محتواي خود رادر بستر زمان دچار فرسايش كند
    چون حكومت هايي كه در قالب هاي غربي بر سر كار مي ايند در دراز مدت مجبورا محتواي خود را عوض كنند
    همان بلايي كه بر سر خود قالب دموكراسي اوردند

    دموكراسي كه خودشان، ان را نصف بعلاوه يك معنا كرده بودند -- و اشكالات فراواني كه بر ان بار بود را قبول نمي كردند -- همان قالب را در بستر زمان عوض كردند
    زيرا اين قالب به ضرر انها بود

    به جرات مي توان گفت اكثر كشورهاي
    غربي حامي دموكراسي طي چندين دهه در هيچ انتخاباتي بالاي 50 درصد را كسب نكرده اند

    درانتخابات اتحاديه اروپا 25 درصد شركت كننده بود و اين يعني اتحاديه اروپا طبق قوانين و قالب خودشان نه مقبوليت دارد و نه مشروعيت و همچنين است خيلي از حكومت هاي غربي

    در كشورهايي هم كه مردم خود خواهان حكومت بر كشور خود هستند دخالت مي كنند و انتخابات انها را قبول ندارند

    در اين مورد نخير، بايد مقاومت كرد و در اين تضاد محتوا بر قالب حتما بايد پيروز شود






  17. صلوات ها 3


  18. #9

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعه و تفکر
    نوشته
    5,135
    حضور
    59 روز 23 ساعت 23 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    15170

    راهنما نظام اسلامی و دموکراسی




    نقل قول نوشته اصلی توسط ashkan62 نمایش پست ها
    معنا و مفهوم خام دموكراسي يعني (( حكومت مردم، به وسيله مردم و براي مردم))_ ابراهام لينكن
    اين معنا به خودي خود مشكلي ندارد، ولي هنگام اجرا ؛ آن هم در جوامع مختلف و پيچيده امروزي دچار برداشت ها و تفسيرهاي متفاوتي شده است!
    از آنجا كه همه مردم نمي توانند در آن واحد حكومت كنند! ناگزير بايد حكومت به نام مردم و از طريق نمايندگي صورت گيرد. با اين حال آيا نمايندگي صرفا به معناي آنچه مردم مي خواهند؟ يا آنچه براي مردم بهتروشناسايي منافع حقيقي آنها است.
    جايگاه ونقش مردم در اسلام؟ و دولت جمهوري اسلامي يا دولت اسلامي؟
    يعني نظام جمهوري ودموكراسي(قالب) با محتوايي اسلامي! كه ناخودآگاه در مقام تعارض جمهوري و قالب به طور طبيعي مقدم است.

    با سلام و تشکر از شما و مشارکت دوستان

    همانگونه برخی دوستان اشاره کردند دموكراسي به معناي مشاركت مردم در چارچوب نظام و مقررات و ضوابط اسلامي و به معني رضايت و مقبوليت مردم و مشاركت آنها جهت عينيت يافتن حكومت مورد قبول حکومت اسلامی و علوی است. ولي اگر به معناي مشروعيت بخش به حكومت الهي و علوي باشد در حكومت اسلامی و علوي جايگاهي ندارد.

    در حقیقت شكل صحيح مشاركت مردم در حكومت ديني همان همياري و رضايت و مقبوليت آنها و تلاش در جهت برقراري و تداوم و سامان حكومت دينی است.

    همان مدلی که به همت رهبر کبیر انقلاب اسلامی امام خمینی (ره)، بعد از فروپاشی نظام شاهنشاهی در کشور عزیزمان ایران جایگزین گردید، البته ناگفته نماند برخی از جایگاه های تعریف شده در این نظام به اقتضای شرایط غیبت است و در زمان حضور و ظهور امام این اقتضاءات برداشته می شود.

    موفق باشید ...


    دموكراسي اسلامي يا اسلام دموكراسي، كدام محتوي كدام قالب؟

  19. صلوات ها 3


  20. #10

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعات علوم عقلی و نقلی
    نوشته
    4,418
    حضور
    14 روز 5 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    25229



    با سلام

    مباني حكومت اسلام كه مشخص ومبين است و در ان شك و شبهه اي نيست

    حكومت ازان خدا و خداونمد تنفيض كننده ان به پيامبر و امام و......
    اين قالب و محتواي حكومت اسلامي است

    ولي در عصر غيبت چاره اي جز قبول يكي از قالب هاي حكومتي براي نشان دادن اراده سياسي مردم در حكومت و ايفا نقش مردم انتخاب حاكمان اسلامي نداريم

    و صد البته كه قالب دموكراسي فقط و فقط براي بيان قالب حكومت است وبس البته اين قالب براي حكومت اسلامي شيعي قالب است
    ولي در حكومت هاي غير اسلامي و غربي ؛ مشروعيت حكومت هم بسته به دموكراسي است و حكومت ها مشروعيت حكومت هاي خود را از خواست مردم مي گيرند

    و البته محتوايي كه مديريت اين قالب را در دست دارد محتواي غربي است يعني اموزه هاي عقل بشري است و نه وحي الهي
    و اين يعني اومانيسم


    حال سوال اصلي شما:
    نقل قول نوشته اصلی توسط ashkan62 نمایش پست ها
    بنده سوالم اين است كه با توجه به اينكه اكثر كشورها بخصوص در عصر حاضر از جمله مصر و ليبي و ... خواهان آزادي سياسي مبتني بر خواست مردم هستند! آيا دموكراسي صرفا روشي جهت حكومت است؟ يا علاوه بر آن به لحاظ محتوي هم هم داراي پيام اومانيسم است.؟


    اين كشورهايي كه نام برديد اكر خواهان حكومت اسلامي با قالب دموكراسي و محتواي اسلامي باشند به راحتي مي توانند
    يكي از قالب ها را انتخاب كنند براي نشان دادند اراده سياسي مردم در حكومت و از محتواي اسلامي استفاده كنند كه البته براي اين امر هم بايد ساز و كار ان را مشخص كنند

    ولي اگر مردم خواهان حكومت اسلامي نباشند ويا خواهان حكومت اسلامي باشند ولي در محتواي ان دقت نداشته و مقاومت در خواسته هاي اسلامي حكومت نكنند

    و انقلاب ها به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد
    ممكن است حكومت ها محتواي خود را هم از دست دهند و در بستر زمان همان قالب هاي غربي را به خود بگيرند و همچنين محتواي ان را

    پس همه چيز بسته به خواست و اراده مردم است و البته اگاهي سياسي اسلامي انها




  21. صلوات ها 2


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. پاسخ: 19
    آخرين نوشته: ۱۳۹۳/۰۳/۲۳, ۱۷:۰۳
  2. تك بيتي، دوبيتي هاي طوفان
    توسط seyed در انجمن ادبیات و پیامک مذهبی
    پاسخ: 31
    آخرين نوشته: ۱۳۹۳/۰۳/۰۱, ۱۴:۵۲
  3. وحدت اعتقادي، وحدت سياسي
    توسط zizo در انجمن مذاهب اسلامی
    پاسخ: 1
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۱/۱۵, ۱۹:۲۸
  4. تخلفات اخلاقي، حرفه اي و تعرفه هاي مشاوران
    توسط حامی در انجمن مشکلات و اختلالات رواني
    پاسخ: 3
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۹/۲۱, ۲۱:۴۷
  5. پاسخ: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۷/۱۴, ۰۱:۵۹

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود