صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: سكوت امام علي[ع] = تاييد اصالت جامعه؟

  1. #1
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۹
    نوشته
    509
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    2417

    سكوت امام علي[ع] = تاييد اصالت جامعه؟




    جامعه و فرد در اسلام كدام اصالت كدام اعتبار؟
    شايد در نگاه اول گفته شود، جامعه را افراد تشكيل مي دهد! و اگر افراد يك جامعه نبودند، آن جامعه صورت نمي گرفت!
    همچنين سعادت و خوشبختي فرد فرد يك جامعه مد نظر است!و جامعه به خودي خود ، هيچ اصالتي ندارد.
    از طرفي در تعارض منافع شخص با جامعه، رويه معمول تقدم و حفظ منافع جامعه است.
    همچنين اگرچه جامعه وجود عيني و خارجي همچون افراد را ندارد، لكن منشاء آن اموري حقيقي و عيني هستند.
    مثلا هيچگاه خانمي با حجاب بد وارد مراكز حوزوي نمي شود، چون مي داند فضا و هنجارهايي بر اين مراكز حاكم است كه عكس العمل شديدي خواهد داشت. به عبارتي اگرچه مراكز مذكور را افراد تشكيل مي دهند، ولي آنچه باعث شده اين افراد چنين تشكلي را تشكيل دهند، مشتركاتي است كه آنها را در يك محور جمع كرده است.
    پس اين تعريف از جامعه كه جامعه را افراد تشكيل مي دهد، تقريبا با تسامح است. چون در واقع جامعه را نه وجود خود افراد كه ما به الاشتراك هايي كه افراد با هم دارند، تشكيل مي دهد. ما به الاشتراك هايي مثل نژاد، دين و مذهب و سرزمين.
    در ضمن شما پيگير اون خانم نشيد!! چون توسط همون هنجارها هدايت شد و با يكي از ... به طور موقت ازدواج كردند و الان به خوبي و خوشي با هم كه نه! ولي خوب! زندگي مي كنند.
    خوب شايد بپرسيد اين بحث چه ربطي به هفته بسيج دارد؟
    ربطش اين است كه آيا در آموزه هاي اسلامي اصلا از اين اصطلاح يا مشابه آن حرفي زده شده است؟
    ايا سكوت_ به معناي عام_ حضرت علي(ع) براي حفظ جامعه اسلامي به ما هو جامعه بود؟ كه در اين صورت حفظ جامعه اسلامي از اولويت هاي هر گونه پلان و طرح و استراتژي مي باشد! و همچنين هميشه جامعه بر منافع شخص مقدم است!
    به نظر حقير رابطه فرد و جامعه رابطه اي دو سويه است.


  2. صلوات ها 6


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط ashkan62 نمایش پست ها
    ايا سكوت_ به معناي عام_ حضرت علي(ع) براي حفظ جامعه اسلامي به ما هو جامعه بود؟ كه در اين صورت حفظ جامعه اسلامي از اولويت هاي هر گونه پلان و طرح و استراتژي مي باشد! و همچنين هميشه جامعه بر منافع شخص مقدم است!
    سلام
    جایی نشنیده ایم که سکوت برای حفظ جامعه بوده بلکه برای حفظ امت و دین بوده است این دو تعبیر با هم فرق دارند . چون محور در تعبیر دوم حفظ اصول ارزشهای دین اسلام است و در تعبیر اول صرفا جهت اجتماعی زندگی بشری
    موفق در پناه حق

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  5. صلوات ها 6


  6. #3

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    70
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    228



    سلام علیک،

    در کدام متن تعبیر "سکوت" را دیده اید و یا برداشت کرده اید؟
    یکی از بزرگترین تحلیل های غلط در مورد حوادث بعد از رحلت پیامبر (ص) و حکومت خلفا، سکوت حضرت امیر (ع) است

  7. صلوات ها 7


  8. #4

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    590
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2890



    نقل قول نوشته اصلی توسط ashkan62 نمایش پست ها
    ايا سكوت_ به معناي عام_ حضرت علي(ع) براي حفظ جامعه اسلامي به ما هو جامعه بود؟ كه در اين صورت حفظ جامعه اسلامي از اولويت هاي هر گونه پلان و طرح و استراتژي مي باشد! و همچنين هميشه جامعه بر منافع شخص مقدم است!
    نخیر جناب اشکان عزیز !سکوت علی علیه السلام برای حفظ اسلام بود و نه برای حفظ جامعه و منافع آن بما اینکه فقط جامعه است.
    زیرا جامعه بما اینکه جامعه است هیچ ارزشی ندارد چرا که جامعه یعنی اجتماع انسانها در کنار یکدیگر . حال زمانی این جامعه ارزش دارد که افرادی که این جامعه را تشکیل میدهند موحد و یکتا پرست و قوانین اسلامی را رعایت کنند . ولی زمانی که یک اجتماع انسانی مانند حیوانات تحت قید هیچ قانون و تشریع الهی قرار نگیرند
    چه ارزشی دارند با حیوانات چه تفاوتی دارند. از انجمله در طول تاریخ بشر حوامع ملحد و مشرکی بوده اند که مورد غضب الهی قرار گرفتند و عذاب الهی بر آنها نازل شد.مثل قوم عاد و ثمود.
    بنابراین نمیتوان گفت جامعه بما هو جامعه ارزشمند است بلکه جامعه به وصف اسلامیت ارزشمند است و برای حفظ اسلام و چنین جامعه ای و یا برای تشکیل جامعه اسلامی کوشید و حتی جان خود را فدا کرد چون در واقع جان خود را برای اسلام عزیز فدا نموده است.

    بنابراین سکوت علی علیه السلام برای حفظ اسلامی بود که احکام ان نجات بخش همه انسانها در همه اعصار است.
    ویرایش توسط زمزم : ۱۳۸۹/۱۲/۱۸ در ساعت ۱۹:۳۸
    این بقیةالله التّی لا تخلوا من العترة الهادیة!!

  9. صلوات ها 10


  10. #5

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    590
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2890



    البته کسانی که چنین نظری دارند که حفظ جامعه به عنوان جامعه مهم است متآسفانه باید روی ناهنجاری ها چشم فرو بست و اصل امر به معروف و نهی از منکر ارزش و اعتبار خود را از دست خواهد داد که این مسأله خلاف نظر اسلام و متضاد با تکامل بشر و شکوفایی استعداهای اوست
    این بقیةالله التّی لا تخلوا من العترة الهادیة!!

  11. صلوات ها 8


  12. #6

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعات علوم عقلی و نقلی
    نوشته
    4,418
    حضور
    14 روز 5 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    25229



    نقل قول نوشته اصلی توسط ashkan62 نمایش پست ها
    جامعه و فرد در اسلام كدام اصالت كدام اعتبار؟


    با سلام


    برخورد مولا در جريان خلافت پيامبر فقط حفظ اسلام بود و بس

    مهمترين و اصلي ترين هدف مولا در جريان خلافت پيامبر حفاظت از اسلام بود

    مولا فرد معصومي بودند و امام بعد از پيامبر

    و البته مهمترين وظيفه امام حفظ دين است

    وظيفه ايشان هدايت انسانهاست

    بهتر است در اين حوزه تاريخ سكوت مولا را تحليل كنيم






  13. صلوات ها 9


  14. #7

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۹
    نوشته
    23
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    99



    بسم الله الرحمن الرحیم

    سلام به دوستان

    قیام حضرت موجبات آشوب و تلاطم در پایتخت جامعه اسلامی و تضعیف اسلام و امیدوار گردیدن دشمنان می شد.
    اعتراض در شرایط نامناسب , یک پارچگی جامعه را بر هم زده و زمینه برای استیلای دشمن خارجی و داخلی را فراهم می سازد.
    از این رو حضرت علی (ع ) می فرمودند: من صبر کردم ولی همانند آن که تیغی در چشمانم و استخوانی در گلویم باشد
    سکوت معنادار علی (ع ) پس از غصب خلافت و دست نبردن به شمشیر علل بسیاری دارد که به برخی از آنها اشاره می شود.
    الف ) شرایط سیاسی و اجتماعی امت اسلام پس از رحلت پیامبر(ص ): وقتی رهبر یک حرکت عظیم تاریخی که بنیانهای جامعه آن روز را زیرو رو کرده و اندیشه و نظامی نوین برقرار نموده از میان مردم می رود بهترین شرایط برای حرکت ارتجاعی و ضد تکاملی فراهم می آید حال اگر در داخل امت و در بین سران آن نیز درگیری بوجود آید روشن است که امور آن جامعه و امت هیچ گاه به سامان نخواهد رسید و چه بسا نتایج همه حرکتهای قبلی نیز از دست برود.
    در صدر اسلام نیز دقیقا همین شرایط پیش آمد; دشمنان خارجی حرکت عظیم اسلام همانند روم و ایران آن زمان از یکسو, منافقان و عناصر ارتجاعی داخلی از سویی دیگر منتظر فراهم آمدن شرایطی بودند تا نهال نورسته اسلام را از بیخ برکنند.
    اگر فرضا علی (ع ) برای احقاق حق دست به شمشیر می برد مسلما جنگ دامنه داری درگیر می شد که پایان آن چیزی جز از بین رفتن زحمات پیامبر(ص ) نبود.


    ویرایش توسط زمان و مكان : ۱۳۸۹/۱۲/۱۹ در ساعت ۰۲:۰۶
    اهل بيت پيامبر (صلّي الله عليه وآله) در كتاب خدا
    {إِنَّما يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيراً}

    يعني: «جز اين نيست كه خداوند اراده فرموده تا زشتي و پليدي را از شما اهل بيت بزدايد و شما را از هر جهت (و از هر شائبه‌اي) پاك سازد.»


  15. صلوات ها 3


  16. #8

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۹
    نوشته
    23
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    99



    ب ) اقدام برای یک حرکت اجتماعی آن هم به صورت نظامی نیازمند شرایط مختلف و آمادگیهای مختلف است و به دلایل مختلفی این زمینه پس از ارتحال پیامبر(ص ) وجود نداشت.
    علی (ع ) (بنابر نقل تاریخ ) بارها بزرگان اصحاب را برای ایجاد حرکتی بر علیه وقایع پیش آمده فراخواند ولی جز معدودی انگشت شمار به دعوت آن حضرت پاسخ ندادند. از سوی دیگر شرایط محیط و افکار عمومی نیز آمادگی قبول نبردی داخلی در بین اصحاب پیامبر(ص ) را نداشت زیرا همگان انتظار داشتند که اصحاب بزرگ پیامبر(ص ) پس از آن حضرت همانند او عمل نمایند و محور وحدت جامعه باشند نه اینکه به نزاع و درگیری در بین خود اقدام نمایند.
    خلاصه سخن آنکه علی (ع ) برای حفظ اساس اسلام و حراست از نهال نورسته آن از احقاق حق خلافت خویش خودداری نمود تا ریشه های اسلام در پرتو تعالیم پیامبر و قرآن و اهل بیت استحکام یابد.

    ویرایش توسط زمان و مكان : ۱۳۸۹/۱۲/۱۹ در ساعت ۰۲:۰۶
    اهل بيت پيامبر (صلّي الله عليه وآله) در كتاب خدا
    {إِنَّما يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيراً}

    يعني: «جز اين نيست كه خداوند اراده فرموده تا زشتي و پليدي را از شما اهل بيت بزدايد و شما را از هر جهت (و از هر شائبه‌اي) پاك سازد.»


  17. صلوات ها 3


  18. #9
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۹
    نوشته
    509
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    2417



    نقل قول نوشته اصلی توسط حامد نمایش پست ها
    جایی نشنیده ایم که سکوت برای حفظ جامعه بوده بلکه برای حفظ امت و دین بوده است
    .........
    سلام اللهم صل علي محمد و ال محمد
    دوست عزيز امت اصطلاح متشرعه از جامعه مي باشد.يعني مسلمين به جاي لفظ جامعه اسلامي از امت اسلامي استفاده مي كردند. بله لفظ جامعه عام تر از امت مي باشد؛ چون امت مختص مسلمانان است ولي وقتي قيد اسلامي به جامعه اضافه مي شود همان معنا را مي رساند.


  19. صلوات ها 2


  20. #10
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۹
    نوشته
    509
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    2417



    نقل قول نوشته اصلی توسط زمزم نمایش پست ها
    نابراین سکوت علی علیه السلام برای حفظ اسلامی بود که احکام ان نجات بخش همه انسانها در همه اعصار است.
    ...
    دوست عزيز حفظ اسلام يا جامعه اسلامي؟
    مگر نشنيديد كه از اسلام نماند مگر نام آن!
    اگر نگاهي به تاريخ سياسي اسلام داشته باشيم. متوجه سكوت به معناي عام امام علي(ع) قبول معاهده توسط امام حسن(ع) باز سكوت امام سجاد (ع) پرداختن امام صادق (ع) به نشر اسلام ناب به تمام بلاد مسلمين و... تا امام زمان و غيبت ايشان همه و همه براي حفظ جامعه اسلامي بود. چون در فضاي همين جامعه بود كه هشام ها و آيات و مراجعي چون بروجردي ها و امام ها رشد كردند.
    مهم حفظ بستري بود كه در ان اسلام بتواند شكوفا شود.
    البته به نظر حقير دچار قصدنا واحد عباراتنا شتي شديم. چون جامعه اسلامي را همان ويژگي ها و ارزش هاي اسلامي كه هر فرد مسلمان به ان معتقد است را تشكيل مي دهد.


  21. صلوات ها 2


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. پاسخ: 32
    آخرين نوشته: ۱۳۹۴/۰۴/۱۸, ۱۳:۱۰
  2. تغيير قبله مسلمين
    توسط گمنام در انجمن تاریخ اهل بیت(ع)
    پاسخ: 1
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۳/۲۰, ۱۹:۰۸
  3. پاسخ: 80
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۱/۲۶, ۲۱:۰۳
  4. من روحيه‌ي مرد سالاری دارم، چجوري رفتارم رو تغيير بدم؟
    توسط خاک سرشت در انجمن آسیب شناسی و آسیب زدایی
    پاسخ: 10
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۶/۰۶, ۱۱:۲۷
  5. پاسخ: 14
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۵/۱۶, ۰۸:۱۰

کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از ۱۳۹۳/۰۹/۰۴, ۲۰:۴۷ : 1

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود