صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: استغفار حصنی حصین

  1. #1

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    علاقه
    ALLAH
    نوشته
    2,406
    حضور
    20 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    9
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11066

    استغفار حصنی حصین




    بسم الله الرحمن الرحیم

    انسان موجودي شگفت انگيز و پر از اضداد و تناقضات است لذا مي توان او را همانند خداوند و آفريدگارش برشمرد. از اين روست كه خداوند، وي را مظهر كامل خويش به تجلي و تعليم اسمايي شمرده است و به خاطر اين شاهكار آفرينش، بر خويش درود و آفرين فرستاده است. اين گونه است كه در عين اول بودن در آخر است و در همان حال كه ظاهر است باطن است.
    تنها تفاوتي كه ميان خدا و انسان وجود دارد اختلاف در الوهيت و عبوديت است؛ به اين معنا كه يكي خالق و ديگري مخلوق است. وجود فقري انسان و وجود غني ذاتي خداوندي موجب مي شود كه انسان همواره در حال اتصال خواهي با مبدا وجودي خود باشد. اگر ميان خداوند و هر موجود ديگري، اتصال وجودي به شكل اكراهي است، ميان انسان و خداوند دو گونه اتصال وجود دارد؛ اتصالي كه به عنوان اتصال خالق و مخلوق است و اتصالي كه به عنوان عبد و معبود است. اين اتصال اخير است كه به انسان ويژگي هاي خاص و توانمندي هاي ويژه بخشيده است به گونه اي كه مي تواند با بهره مندي درست از اين اتصال، در مقام خلافت ربوبي خاص و كامل نسبت به خود و حتي جهان هستي، در كائنات تصرف نمايد.


    امام حسین علیه السلام

    زنهار زنهار بپرهیز از ظلم به کسی که در مقابل تو یاوری جز خدا ندارد

  2. صلوات ها 8


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    علاقه
    ALLAH
    نوشته
    2,406
    حضور
    20 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    9
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11066



    با اين همه اراده و اختياري كه منشأ و خاستگاه اتصال عبد و معبودي مي شود، به علل دروني و بيروني، انسان مي تواند به گونه ديگر رقم بخورد و به جاي آن كه متصل به جمال الهي شود به جلال الهي متصل شود و خشم و غضب الهي را به جان بخرد و در آتش دوزخ جلالي خداوند گرفتار آيد.
    عوامل دروني چون هواهاي نفساني و بيروني چون وسوسه هاي شيطاني همواره آدمي را از جمال خداوندي به سوي جلال خداوندي سوق مي دهد. البته از آن جايي كه رحمت و فضل و عنايت الهي بر غضب و خشم و جلال او مقدم مي شود، همواره الهامات تقوايي در گوش جان و دل انسان القا مي شود تا او را به سوي خير و جمال و كمال هدايت كند. هر گاه هواي نفساني و وسوسه شيطاني او را به سوي جلال الهي مي كشاند در همان حال فطرت، عقل، الهامات دروني و وحياني بيروني، وي را به سوي خير و صلاح مي خواند و توبه و استغفار را به گوش جانش مي رساند.

    امام حسین علیه السلام

    زنهار زنهار بپرهیز از ظلم به کسی که در مقابل تو یاوری جز خدا ندارد

  5. صلوات ها 7


  6. #3

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    علاقه
    ALLAH
    نوشته
    2,406
    حضور
    20 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    9
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11066



    تاكنون درباره نقش استغفار، بسيار گفته و نوشته اند، با اين همه به نظر مي رسد كه اين عامل سرنوشت ساز كه حضرت آدم(ع) را در هنگام هبوط از بهشت، رهايي بخشيد و فرصت هاي مكرري به او داد تا در مسير كمالي و هدايتي عبوديت گام بردارد و به مقام راستين خويش دست يابد و هم چنين بسياري از انسان ها را دستگير شده و حتي پيامبراني را از خطر هلاكت نگه داشت، آن چنان مهم و ارزشمند است كه هر از گاهي مي بايست و بلكه مي توان چيزهاي جديد و آثار و بركات تازه اي از آن كشف كرد و به دست آورد. از اين رو بازخواني آداب و آثار آن تنها براي كشف بعدي ديگر از ابعاد و جهتي ديگر از جهات بي نهايت اين ابزار كارآمد الهي در دست بشر است كه به سادگي مي تواند به وسيله آن خود را از بسياري از گرفتاري ها رهايي بخشد و يا بسياري از گرفتاري ها و مصيبت ها را از خويش دفع كند؛ زيرا استغفار داراي دو كاركرد مهم دفعي و رفعي است.

    ادامه دارد انشاالله

    امام حسین علیه السلام

    زنهار زنهار بپرهیز از ظلم به کسی که در مقابل تو یاوری جز خدا ندارد

  7. صلوات ها 7


  8. #4

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    علاقه
    ALLAH
    نوشته
    2,406
    حضور
    20 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    9
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11066



    بسم الله الرحمن الرحیم

    از چه چيزي استغفار كنيم؟
    بسياري از مردم به ويژه جوانان مي پرسند كه از چه چيزي استغفار كنيم؟ ما كه گناهي نكرده و جرم و جنايتي مرتكب نشده ايم. اين پرسش زماني پررنگ تر مطرح مي شود كه آنان كه با آموزه هاي قرآني و يا روايي مواجه مي شوند كه در آن پيامبران و امامان(ع) و اولياي خداوندي مامور به استغفار شده و يا در دعاهاي خويش به ذيل توبه و استغفار چنگ زده اند. در اين صورت مي پرسند كه پيامبر(ص) و يا امامان(ع) چرا بايد استغفار كنند و از چه چيزي مي بايست استغفار كنند؟ اصولا استغفار چيست و چه جايگاهي در هستي شناسي و امور تكوين دارد كه براي دفع امور تكويني و بلاهاي طبيعي به ذيل آن تمسك جسته مي شود و يا براي رفع مصيبت و بلايي آن را ابزار و وسيله رهايي قرار مي دهند؟

    امام حسین علیه السلام

    زنهار زنهار بپرهیز از ظلم به کسی که در مقابل تو یاوری جز خدا ندارد

  9. صلوات ها 7


  10. #5

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    علاقه
    ALLAH
    نوشته
    2,406
    حضور
    20 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    9
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11066



    آن گونه كه محقق انديشمند و زبان شناس و قرآن پژوه فرهيخته راغب اصفهاني در كتاب مفردات الفاظ القرآن الكريم خويش گفته است: «استغفار به معناي طلب آمرزش، از ريشه غفران گرفته شده است كه در اصل به معناي پوشيدن چيزي است كه آدمي را از آلودگي نگه دارد. بنابراين استغفار به معناي طلب پوشيدن چيزي است كه آدمي را از آلودگي هاي دروني و بيرون محافظت كند و از آن دور نگه دارد. به سخن ديگر، استغفار، درخواست مصونيت از عذاب با گفتار و رفتار خويش است. (مفردات راغب اصفهاني ذيل واژه غفر)
    كسي كه استغفار مي كند مي كوشد تا خود را از آلودگي حفظ كند و تن پوشي را به تن نمايد تا بوي گناهان بيروني ديگران به وي نرسد و يا نمي گذارد بوي گناهان او به بيرون درز كند و او را رسوا سازد و يا كاري مي كند كه آثار و پيامدهاي آن از درون و بيرون وي برطرف شود.

    امام حسین علیه السلام

    زنهار زنهار بپرهیز از ظلم به کسی که در مقابل تو یاوری جز خدا ندارد

  11. صلوات ها 7


  12. #6

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    علاقه
    ALLAH
    نوشته
    2,406
    حضور
    20 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    9
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11066



    بوي بد گناهان
    در روايات است كه هر گناهي بويي دارد كه بسيار زننده است و ديگران را مي آزارد. انسان هايي كه اهل دل هستند حتي از كسي كه در حالت جنابت و يا حيض است در رنج و عذاب قرار مي گيرند؛ زيرا با آن كه جنابت و حيض امري طبيعي است ولي بويي خاص و زننده براي اهل دل دارد و آنان را به رنج مي افكند. اصولا هر چيزي در دنيا داراي بوي خوش و بوي زننده است. رفتارها و گفتارهاي آدمي نيز اين گونه است. لذا از مؤمن و انسان هاي طيب و پاك بوي خوشي برمي خيزد كه همگان را به سوي خود جلب و جذب مي كند.

    ادامه دارد انشاالله

    ویرایش توسط **عبدالله** : ۱۳۸۹/۱۲/۱۵ در ساعت ۰۵:۴۹
    امام حسین علیه السلام

    زنهار زنهار بپرهیز از ظلم به کسی که در مقابل تو یاوری جز خدا ندارد

  13. صلوات ها 7


  14. #7

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    963
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6043

    مطلب دو بعد مهم استغفار




    ضمن تشکر از دوست عزیز جناب فقیر دو بعد مهم نهفته در استغفار را بیان می نمایم باشد که همه ی ما از مستغفرین واقعی باشیم :

    بعد اول :
    اعتراف : استغفر الله یا استغفرالله ربی یعنی این که خدایا من به گناه و معصیت خویش آگاه بوده و در محضر با عظمتت بدان ها اعتراف نموده و جرم خود را می پذیرم .

    بعد دوم :
    عهد : و اتوب الیه یعنی این که بار پروردگارا تصمیم راسخ دارم و عهد می بندم بر این که از بیراهه به راه آیم و دیگر معصیت و نافرمانبرداری حضرتت را نکنم .

    پس استغفار هم اعتراف نامه و هم عهد نامه ی مؤمن گنه کار است . عهد نامه نیز برای عمل هست چنان که عهد نامه بین دول و شرکت ها برای عمل هست نه صرفاَ تشریفات . بالنتیجه مستغفر واقعی می بایست علاوه بر قلب و زبانش که معترف است ، باید در مرحله عمل نیز متعهد باشد .

    و من الله التوفیق

    ویرایش توسط سلیم : ۱۳۸۹/۱۲/۱۵ در ساعت ۲۲:۳۶

  15. صلوات ها 7


  16. #8

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۶
    علاقه
    تحقیق
    نوشته
    2,487
    حضور
    14 روز 3 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8530



      1. احسنت استفاده خوبيه آدم بااستغار بدون تصميم ترك گناه واراده براي كارهاي خوب خودشو مسخره كرده توبگواصلا ولمعطله


  17. صلوات ها 4


  18. #9

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    علاقه
    ALLAH
    نوشته
    2,406
    حضور
    20 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    9
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11066



    بسم الله الرحمن الرحیم

    در داستان اويس قرني آمده است كه وقتي آن حضرت(ص) از مسافرت به مدينه بازگشت بيان كرد كه بوي خوشي به مشام مي رسد و اين بوي از قرن است. معلوم شد كه اويس قرني به مدينه آمده بود تا به ديدار محبوب خويش حضرت ختمي مرتبت(ص) برسد ولي به سبب وعده اي كه به مادر خويش داده بود آن حضرت را نديده از مدينه بازگشت؛ زيرا پيامبر(ص) به بيرون مدينه مسافرت كرده بود و در آن جا حضور نداشت. اين بوي خوش مؤمن است كه اهل دل آن را مي بويند و مي شنوند.
    در روايت است كه حضرت پيامبر(ص) براي ديدن فاطمه زهرا(س) لحظه شماري مي كرد و هر روز به نزد ايشان مي شتافت و ايشان را مي بوييد و مي گفت كه او بوي بهشت مي دهد.
    بوي تعفن كافران و مشركان چنان است كه مؤمنان و اهل دل را مي آزارد و آثار آن رنج آور و سخت است.

    امام حسین علیه السلام

    زنهار زنهار بپرهیز از ظلم به کسی که در مقابل تو یاوری جز خدا ندارد

  19. صلوات ها 3


  20. #10

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    علاقه
    ALLAH
    نوشته
    2,406
    حضور
    20 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    9
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11066



    گناهان نيز بوي ناخوش دارند. هرگناهي بوي خاص دارد و از هر امر ناپسند و زشتي، بوي كريه و بدبو متصاعد مي شود. بنابراين اهل دل با بوهاي متفاوت مي توانند بفهمند كه شخص چه گناهي كرده است و در چه حالتي است. درباره برخي از اهل دل نقل شده كه هنگام ديدن يكي از شاگردان خود، درس خويش را تعطيل كرد و به او گفت كه با حالت جنابت و غسل نكرده در درس حاضر نشود. او با بويي كه از جنابت وي متصاعد مي شد دريافت كه وي غسل جنابت نكرده است.
    اهل دل و مومنان واقعي همان گونه كه حالت شخص را مي دانند و از باطن وي آگاه هستند، هم چنين از بوي بد و خوش مي فهمند كه چه عمل نيك و يا بدي را انجام داده است و درچه حالتي از حالات انساني قرار دارد.

    امام حسین علیه السلام

    زنهار زنهار بپرهیز از ظلم به کسی که در مقابل تو یاوری جز خدا ندارد

  21. صلوات ها 3


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود