صفحه 1 از 5 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: جایگاه عقل و ایمان در خدا باوری

  1. #1

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    نجوم - فيزيك - الهيات - مكانيك
    نوشته
    538
    حضور
    3 روز 5 ساعت 44 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    350

    جایگاه عقل و ایمان در خدا باوری




    با سلام
    در بحث های متعددی که شرکت داشتم همواره این سخن از سنت اگوستین طرح میشود


    اوگوستین درباره رابطه عقل و ایمان وی معتقد است که علم بدون ایمان روبه سوی انحراف دارد. وباعث گمراهی انسان‌ها می‌گردد، پس انسان باید ابتدا ایمان بیاورد و در پرتو این ایمان است که می‌تواند از عقل استفاده کند چرا که در غیر این صورت به گمراهی کشیده می‌شود. عقل پس از ایمان آوردن می‌تواند در سایه سار عقل الهی به حقیقت مطلق دست پیدا کند.

    انچه در باره جایگاه عقل گفته میشود بسیار نیکوست - اما سوالی که باقی است ایا با عقل میتوان به بنیادهای ایمان رسید؟ ایا با عقل میتوان تصویری درست از خدا ایجاد کرد به نوعی که همگان آن را یکسان ببینند؟؟ خیر - و دلیل آن واقعیت های بیرونی از انواع ایمان است
    آیا میتوان با عقل بهشت یا جهنم و اخباری که از آنها نقل شده است را ثابت کرد؟؟ خیر
    ایا میتوان با عقل ارزش اعمال عبادی را تعیین کرد؟؟ خیر - چرا نماز میخوانید؟ چرا 17 رکعت ؟ چرا صبح دو رکعت؟ چرا چهار رکعت نه؟ چرا حج؟ اگر عبادت نکنیم چه میشود؟ ایا عقل توان پاسخ گویی دارد؟
    اینکه وجود خدا را بتوان با عقل ثابت کرد!!!! پس وجود و جایگاه انبیا در ایمان ما چیست؟ ایا وجود ایمان !!!! به انبیا و کارکرد آنها نشان از ناتوانی عقل نیست؟؟؟


    در این تاپیک از دوستان دعوت میکنم نظر خود را در باره جایگاه عقل و ایمان در خدا باوری بیان کنند


    و الحال اين سه چيز باقی است:
    ايمان و اميد و محبت
    اما بزرگتر اينها محبت است
    ((( پولس رسول )))

  2. صلوات ها 3


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۹
    علاقه
    فلسفه و علوم اجتماعی و ..
    نوشته
    520
    حضور
    8 روز 10 ساعت 14 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1317



    عرض سلام و ادب خدمت دوستان

    هر مساله​اي که طرح ميشود ابتدا نيازمند تعريف مفروضات آن مساله است. سوال طرح شده بسيار مهم و اساسي است لکن ابتدا بهتر است منظور از مفاهيم اصلي سوال مشخص شود:
    منظور از ايمان چيست؟ آيا اعتقاد به دين و به طول کلي اعتقاد به کليه گزاره​هاي تصديق شده توسط دين مد نظر است يا اعتقاد به اصول اساسي دين منهاي دستورالعمل​هاي کاربردي و روزمره آن براي دينداران ؟
    حتي مفهوم عقل ، آيا منظور همان خرد است؟ يا ...
    مفهوم خداباوري نيز جاي بحث بسيار دارد. آيا منظور از خدا ، خداي اسلام است (الله) يا خدايي که در ساير اديان تعريف ميشود و يا آفريدگار (که اغلب غير مذهبي ها باورمند به آن ميباشند)

    به نام خداوند جان و خرد
    کزین برتر اندیشه برنگذرد

  5. صلوات ها 2


  6. #3

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    1,508
    حضور
    23 روز 22 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    16
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6204



    با سلام و عرض ادب
    سوال و بحث خوبیست انشاالله دوستان هم شرکت کنند.
    در ابتدا چند نکته در جواب عرض کنم:

    الف) اصل ديانت (خداشناسي و رسالت و گرايش به معاد) با عقل به اثبات مي‏رسد.

    ب ) آنچه را عقل به طور قطع به اثبات رسانده، چنان نيست كه شارع مقدس آن را طرد نمايد؛ مثلاً 4=2×2 اين گونه نيست كه دين بگويد خير 2×2 مساوي 5 است يا مثلاً بداهت عقل اصل عليت را ثابت مي‏كند، آن وقت دين بگويدخير لزومي ندارد كه هر معلولي، علت بخواهد.

    ج ) آنچه را كه عقل به عنوان امر نيك يا زشت صد در صد قضاوت نمايد، مطرود شرع نيست؛ مثلاً قبل از هر چيزعقل زشتي دروغ و ظلم و خيانت را اعلام مي‏كند. حال شارع مقدس اين امر مسلم را نپذيرد و بگويد خير اين هر سه ازافتخارات يك انسان است. يا عقل به نيكي و زيبايي صداقت و اخلاص پي برده يا عدالت و وفاي به عهد را ارزش وكمال انسان قلمداد كرده است. آن گاه شرع بگويد خير اينها زيبا نيست و... . هرگز چنين نخواهد بود.

    در اين جا شايسته است قبل از بررسي موارد ديگر، از كاربرد عقل در دين به برخي از متوني كه در راستاي ارزش عقل نقل شده اشارده شود:

    الف) از امام صادق(ع) خطاب به هشام نقل شده كه مي‏فرمايد:« يا هشام! انّ للّه‏ علي الناس حجّتين: حجةً ظاهرةً و حجةً باطنةً:فامّا الظاهرة فالرّسل والانبياء و الائمّة عليهم السلام و امّا الباطنةُ فالعقول »؛ اي هشام! همانا كه خداوند بر مردم دو گونه حجت دارد: حجتي آشكار و حجتي پنهان. حجت آشكار او، رسولان، پيامبران و امامان هستند و حجّت پنهان عقول ايشان است»

    ب ) و هم چنين باز از حضرتش خطاب به هشام چنين آمده كه:« يا هشام! انّ اللّه‏ تبارك و تعالي اكمل للنّاس الحجج بالعقول و نصرالنبيين بالبيان »؛ اي هشام! همانا خداي متعال حجت‏ها را براي مردم، به وسيله عقل‏هاشان كامل كرد و انبيا را به وسيله بيان ياري نمود».

    ج ) باز از امام صادق(ع) در جاي ديگري نقل شده است كه مي‏فرمايد:« انّ اوّل‏الامور مبدأَها... العقل الّذي جعله اللّه‏ زينةً لخلقه ونوراً لهم. فبالعقل عَرَفَ‏العباد خالقهم و انّهم مخلوقون... و عرفوا الحسن من القبيح »؛ همانا، آغاز و مبدأ امور، عقلاست كه خداي متعال آن را زينتي براي خلق و نوري براي آفريدگان خويش قرار داده است. پس به وسيله عقل است كه بندگان خداآفريدگار خويش را مي‏شناسند و به مخلوق بودن خويش پي مي‏برند... و نيز به وسيله آن، خوب را از بد تشخيص مي‏دهند».
    ابي جعفر محمد بن يعقوب الكليني اصول كافي، ج 1، ص 16.

    ادامه دارد...


    جایگاه عقل و ایمان در خدا باوری

    الهی من ذاالذی ذاق حلاوه محبتک فرام منک بدلا

    آن کس که تورا شناخت جان را چه کند
    فرزند وعیال وخانمان را چه کند.




  7. صلوات ها 4


  8. #4

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    1,508
    حضور
    23 روز 22 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    16
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6204



    ادامه بحث:
    از روايات مذكور چنين برداشت خواهد شد كه:

    1- اعتبار عقل عملي در كنار عقل نظري‏است؛ يعني، همان طوري كه با عقل نظري به خداشناسي، راهنماشناسي و معادشناسي نائل مي‏شويم وچنين شناختي تكليف ما را تعيين مي‏كند. هم چنين شناخت نيكي‏ها و نكوهيده‏ها، زيبايي‏ها و زشتي‏هاي عقل از ديدگاه شرع تكليف ما راروشن مي‏سازد.

    2- با همه ارزشي كه عقل انسان دارد؛ ولي به گونه‏اي نيست كه همه قوانين و وظايفي را كه براي كمال و سعادت انسان ضروري است بتوانددرك كند و نياز به پشتوانه نيرومند ديگري هم چون سفراي الهي و كتاب‏هاي آسماني نداشته باشد.

    3- و از سوي ديگر استفاده مي‏شود كه ارسال پيامبران و فرستادن كتاب‏هاي آسماني بدان معنا نيست كه حتي ادراكات يقيني و بديهي عقل نيزحجت نباشد.

    4- و در نهايت مي‏يابيم كه از ديدگاه شارع، ارزش وجودي افراد به ميزان سرمايه عقل و برد فكري آنهاست.

    د ) مورد ديگري كه پاي عقل به ميان مي‏آيد، در ملازمات است. فرض بفرماييد كه شارع چيزي را واجب فرموده است. طبيعي است كه هر امري مقدمات و شرايطي مي‏خواهد تا به وقوع بپيوندد. اگر فرمود وضو و غسل واجب است، بنابر اين تهيه آب و مقدمات آن نيز به داوري عقل سليم انسان واجب خواهد بود. اين جاست كه حكم شرع برحكم عقل بار مي‏شود. هم چنين در مورد نهي و حرمت اگر چيزي از نظر شارع مقدس حرام و ممنوع شد، بديهي است كه مقدمات و شرايط آن نيز ممنوع مي‏گردد.

    ه ) هر كجا كه عقل به درك مسائل نائل آيد، از ناحيه شرع نيز مهر تأييد خواهد خورد. ولي همه مي‏دانيم كه شعاع عقل در فهم بسياري از حقايق نارساست و در اين جاست كه حجت ظاهر و پيامبران الهي بايد به كمك انسان بشتابند. «علّمكم ما لم تكونوا تعلمون »؛ خداي سبحان به شما ياد داد آنچه را كه شما نمي‏توانستيد بفهميد و فرا بگيريد (بقره، آيه239).

    و ) نكته حائز اهميت اين كه دين تضمين كننده احكام و دستورات عقلي است؛ بدين معنا كه وقتي عقل عملي ما فضايل اخلاقي را به عنوان وظايف انساني از ما درخواست مي‏كند، چه ضمانت اجرايي براي انجام چنين دستوراتي وجود دارد؟ گر چه در شرايط عادي وجدان اخلاقي مؤثر است ولي در نهايت و به ويژه در شرايط خاص اين ديانت است كه ما را وادار به انجام وظايف شرعي و از جمله وظايف عقل عملي خواهد ساخت.

    پيرامون اين سؤال میتوانید به این منابع هم رجوع کنید:
    اصول‏الفقه، ج 2، ص 109 مظفر
    دروس في علم الاصول، ص 289 شهيد صدر
    درآمدي بر حقوق اسلامي، ص 327 دفتر همكاري حوزه و دانشگاه



    جایگاه عقل و ایمان در خدا باوری

    الهی من ذاالذی ذاق حلاوه محبتک فرام منک بدلا

    آن کس که تورا شناخت جان را چه کند
    فرزند وعیال وخانمان را چه کند.




  9. صلوات ها 4


  10. #5

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    نجوم - فيزيك - الهيات - مكانيك
    نوشته
    538
    حضور
    3 روز 5 ساعت 44 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    350



    با سلام
    مطالب ارزشمندی در بیانات دوستان دیده میشود با این حال برای ورود به بحث و امکان بررسی لازم است که محدوده و تقدم و تاخر ایمان و عقل به وضوح اشکار و تبین شود
    کما انکه مطالب در عین اینکه عقلانی و منطقی بیان شده ولی خود عقل را در محدودیت شناخت قرار داده است و از سوی دیگر امور تربیت دینی با چنین لوازمی سازگاری ندارد - منظور این است که ایا مثلا در مدارس و اموزشگاه های دینی ابتدا وجود خدا و نبوت و معاد برای یک فرد به اثبات میرسد و بعد ان فرد تشویق به اطاعت از اوامر دین میشود یا بلعکس - بدیهی است که برای رانندگی اول تعلیم و گرفتن گواهی نامه رانندگی مقرر میشود و سپس به فرد اجازه رانندگی داده میشود - در حالیکه در دینداری عکس این مطلب عمل میشود و این پارادکس در عمل و نظر را چگونه با ابزار عقل میتوان توجیه کرد
    امیدوارم عزیزان ضمن بیان استدلال به شیوه های عملی خداباوری در کنار دینداری نیز توجه داشته باشند
    و الحال اين سه چيز باقی است:
    ايمان و اميد و محبت
    اما بزرگتر اينها محبت است
    ((( پولس رسول )))

  11. صلوات ها 2


  12. #6

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,905
    حضور
    84 روز 15 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40518



    نقل قول نوشته اصلی توسط sina178s نمایش پست ها
    با سلام
    مطالب ارزشمندی در بیانات دوستان دیده میشود با این حال برای ورود به بحث و امکان بررسی لازم است که محدوده و تقدم و تاخر ایمان و عقل به وضوح اشکار و تبین شود
    کما انکه مطالب در عین اینکه عقلانی و منطقی بیان شده ولی خود عقل را در محدودیت شناخت قرار داده است و از سوی دیگر امور تربیت دینی با چنین لوازمی سازگاری ندارد - منظور این است که ایا مثلا در مدارس و اموزشگاه های دینی ابتدا وجود خدا و نبوت و معاد برای یک فرد به اثبات میرسد و بعد ان فرد تشویق به اطاعت از اوامر دین میشود یا بلعکس - بدیهی است که برای رانندگی اول تعلیم و گرفتن گواهی نامه رانندگی مقرر میشود و سپس به فرد اجازه رانندگی داده میشود - در حالیکه در دینداری عکس این مطلب عمل میشود و این پارادکس در عمل و نظر را چگونه با ابزار عقل میتوان توجیه کرد
    امیدوارم عزیزان ضمن بیان استدلال به شیوه های عملی خداباوری در کنار دینداری نیز توجه داشته باشند
    با سلام
    و تشکر از عمار گرامی
    جناب سینا این که جایگاه عقل و ایمان در مسیحیت با اسلام متفاوت است را اول باید برسی کرد !!
    چون فکر کنم قصد شما هم از ایجاد تاپیک همین باشد!
    در جهان مسیحیت، چون اصول اساسی مسیحیت رازوار و غیر عقلانی است و نمی توان از طریق عقل، آن ها را مستدل كرد، بسیاری از متفکران چاره ای جز آن ندیدند که بگویند: ایمان بیاورید تا بفهمیم نه این که ابتدا بفهمید و سپس ایمان بیاورید.
    به نظر می رسد که دلیل عمده ایمان گرایی در مسیحیت همین رازوار بودن و غیر عقلانی بودن اصول مسیحیت باشد و حتی عقل گرایان مسیحی از فهم عقلانی اصول اساسی مسیحیت از جمله تثلیث و. .. در مانده اند و در این موارد چاره ای جز ایمان گرایی نیافته اند؛ بنابراین ایمان گرایی در حوزه مسیحیت در اسلام وجود ندارد، و آن هم به جهت اهتمام اسلام به تعقل و خردورزی است .


    ویرایش توسط رضا : ۱۳۸۹/۱۲/۱۴ در ساعت ۰۳:۴۷
    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  13. صلوات ها 3


  14. #7

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,905
    حضور
    84 روز 15 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40518



    اما جناب سینا
    در مکتب تشیع در عین حال که حجیت استدلال عقلی را باور دارد، به وحی نیز ارزش می دهد و بر اثر اعتقاد به تعامل این دو منبع به حقایق گرانبهایی نائل شده است.
    استاد شهید مطهری در باب تفکر شیعی می گوید: مورخان اهل تسنن اعتراف دارند که عقل شیعی از قدیم الایام عقل فلسفی بوده است؛ یعنی طرز تفکر شیعی از قدیم استدلالی و تعقلی بوده است.
    تعقل و تفکر شیعی نه تنها با تفکر حنبلی که از اساس منکر به کار بردن استدلال در عقاید مذهبی بود و یا تفکر اشعری که اصالت را از عقل می گرفت و آن را تابع ظواهر الفاظ می کرد مخالف و مغایر است، با تفکر معتزلی نیز با همه عقل گرایی آن مخالف است؛ زیرا تفکر معتزلی هر چند عقلی است، ولی جدلی است، نه برهانی؛ به همین جهت است که اکثریت قریب به اتفاق فلاسفه اسلامی شیعه بوده اند. طرفداران مکتب تشیع بر آنند که هم در رجوع به دین و هم در کشف احکام دینی نیازمند عقل هستیم، و احکام دینی یا به طور مستقیم یا به طور غیر مستقیم بر عقل مبتنی است.
    همچنین عقل حجت الاهی در نهاد آدمی است و احکام الهی به دو طریق در دسترس آدمی قرار داده شده است: یکی از طریق وحی و متون مقدس و دیگری از طریق عقل؛ بنابراین همان طور که احکام صریح در متون مقدس دارای حجیت و اعتبارند، احکام بدیهی عقلی (اعم از نظری و عملی ) نیز اعتبار دارند؛ به همین دلیل، عقل یکی از منابع احکام دین ،لحاظ شده است؛ از این رو در اسلام هیچ گاه تعارض بین عقل و دین وجود ندارد؛ بلکه اگر تعارض هم هست، بین احکام عقلی و احکام نقلی است که آن هم با روش و شیوه خاص حل می شود؛ یعنی همان گونه که دو خبر متعارض را بر اساس ترجیحات باب تعارض حل می کنیم، همین طور هم تعارض حکم عقلی با حکم نقلی را مرتفع می سازیم؛
    نتیجه آن که در حوزه اسلام، به عقل هم در جهت رجوع به دین و هم در مورد کشف احکام دینی، اهمیت بسیاری داده شده است و اصول دین اسلامی را می توان از طریق استدلال عقلانی مبرهن كرد.
    و همچنین احکام جزئی هم یا هماهنگ با عقل و یا مبتنی بر عقل هستند؛ یعنی چون از طریق استدلال عقلی، حجیت قول معصوم علیه السَّلام به اثبات رسیده است، اگر سخنی و حکمی از معصوم صادر شد که عقل مستقیم توانایی درک آن را نداشت، چون با پشتوانه و تکیه گاه آن حکم عقلی است، قابل پذیرش است.

    ویرایش توسط رضا : ۱۳۸۹/۱۲/۱۴ در ساعت ۰۳:۳۸
    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  15. صلوات ها 3


  16. #8

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,905
    حضور
    84 روز 15 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40518



    قرآن مجید اصولاً نزول قرآن را برای تعقل می داند: « اِنّا اَنْزَلْناهُ عَرَبیَّاً لَعَلَّکُمْ تَعْقِلُونْ» (یوسف ،2).
    ترجمه:همانا ما قرآن را به زبان عربی نازل کردیم؛ شاید تعقل کنند .

    همچنین در آیه ای دیگر می فرماید: « اِنَّ شَرَ الدَوابِ عِنْدَ الله الصُمُّ البُکْمُ الَّذیْنَ لا یَعْقِلُونْ » (انفال، 22)
    ترجمه: بدترین جنبندگان نزد خدا کسانی هستند که کر و لال اند و اصلاً تعقل نمی کنند.

    در آیه ای دیگر می فرماید: اگر مردم سخن انبیای الاهی را می شنیدند یا تعقل می ورزیدند، هرگز گرفتار دوزخ نمی شدند. « قالُوا لَوْ کُنّا نَسْمَعُ اوْ نَعْقِلُ ما کُنّا فی اَصْحابِ السَّعیْر » (ملک، 10)
    ترجمه: آن گاه گویند که اگر ما سخن انبیا را شنیده بودیم یا به دستور عقل رفتار می کردیم، امروز از دوزخیان نبودیم،

    در آیه دیگر، افرادی را که بدون تعقل از پدران خود پیروی می کردند، نكوهش می كند. « وَ إِذا قیلَ لَهُمْ أتْبَعوا ما أَنْزَلَ الله قالوا بَلْ نَتْبَعُ ما الفَینا عَلَیه آبائُنا اوْ لَوْکانَ آبائُهُم لا یَعْقِلونَ شَیْئاً و لا یَهْتَدون»
    ترجمه: و چون به آنها گفته شود: از چیزى كه خدا نازل كرده پیروى كنید، مى گویند: [نه ] بلكه از آنچه پدران خویش را بر آن یافته ایم پیروى مى كنیم.
    آیا هر چند پدرانشان چیزى نمى فهمیدند و هدایت نیافته بودند [باز پیروى مى كنند]؟ (بقره، 170).

    ویرایش توسط رضا : ۱۳۸۹/۱۲/۱۴ در ساعت ۰۳:۵۱
    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  17. صلوات ها 3


  18. #9

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,905
    حضور
    84 روز 15 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40518



    امام کاظم به هشام می فرماید: « یا هشام، إِن لله عَلَی النّاسَ حُجَتَین: حجه ظاهره و حجه باطنه فاما الظاهره فالرسل و الانبیاء و الائمه علیهم السلام و اما الباطنه فالعقول» (کلینی، اصول كافی ج 1، ص 16)
    ترجمه:خداوند بر مردم دو حجت دارد: حجت آشکار و ظاهری و حجت باطنی. حجت آشکار، رسولان و انبیا و امامان هستند و اما حجت باطنی، عقول مردمند.

    رسول خدا نیز در روایتی می فرماید: «اوّلَ ما خَلَقَ الله العَقْل»
    ترجمه:عقل نخستین آفریده خداوند است.

    امام صادق علیه السَّلام می فرماید: « العقل دلیل المؤمن» ترجمه: عقل راهنمای مؤمن است (کلینی، اصول كافی ج 1، ص25 ).
    همچنین در روایتی دیگر می فرماید: هرکس عاقل است، دین دارد و کسی که دین دارد به بهشت می رود.

    ویرایش توسط رضا : ۱۳۸۹/۱۲/۱۴ در ساعت ۰۳:۵۲
    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  19. صلوات ها 3


  20. #10

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,905
    حضور
    84 روز 15 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40518



    از این آیات و روایات به خوبی بر می آید که در اسلام اهمیت بسیاری به مسأله عقلانیت داده شده است.
    همچنین گزینش و پیروی از دین نیز به وسیله عقل صورت می گیرد.
    با عقل و استدلال عقلانی است که آدمی پیروی از دین را سعادت بخش می داند به نظر نمی رسد که هیچ فرقه اسلامی عقلانیت را به کلی انکار کرده باشد.
    اختلاف فقط در قلمرو و حیطه کارکرد عقل است؛ بنا براین، متدینان از هر مسلک و مرامی به درجات گوناگون از عقل بهره می برند منتها بعضی از آن ها بیشتر و بعضی کمتر.


    .
    یا علی (ع)
    ویرایش توسط رضا : ۱۳۸۹/۱۲/۱۴ در ساعت ۰۶:۳۹
    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  21. صلوات ها 3


صفحه 1 از 5 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود