صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ""نماز"" با ""ولایت""یعنی چه ؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682

    ""نماز"" با ""ولایت""یعنی چه ؟




    سلام
    شعری است که مضمونش اینه :
    اگر ولایت علی علیه السلام نداری نمازت باطله
    سوال :
    اساسا ولایت در نماز چه انحاء حضور و ظهوری می تونه داشته باشه ؟
    و چرا نماز بی ولایت ارزش نداره ؟
    بحث بفرمایید تا ما هم چیزی یاد بگیریم .
    موفق در پناه حق

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  2. صلوات ها 6


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    سلام
    عناوبن راهنما :
    1- رابطه اصول و فروع
    2- ظاهر نماز و ولایت
    3- باطن نماز و ولایت
    4- رابطه وجودی ما و ولی اعظم
    5- نسبت افعال ما و فعل ولی اعظم
    6- تصور ولایت در نماز
    7- نشانه های ولایت در نماز
    8- قبله و مساله ولایت
    حالا همین اندازه بسه تا بعد
    موفق در پناه حق

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  5. صلوات ها 6


  6. #3

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۹
    علاقه
    ائمه ی اطهار,شیعیان حقیقی,کتاب,ورزش مخصوصا از نوع رزمی
    نوشته
    517
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2913



    با سلام بر دوستان

    امام حسین -ع- فرمود:
    «اِنَّ دَفْعَ الزّاهِدِ الْعابِدِ لِفَضْلِ عَلِیٍّ عَلَی الْخَلْقِ کُلِّهِمْ بَعْدَ النَّبِیِّ صلی الله علیه و آله لَیَصیرُ کَشُعْلَةِ نارٍ فی یَوْمٍ عاصِفٍ، وَتَصیرُ سائِرُ اَعْمالِ الدّافِعِ لِفَضْلِ عَلِیٍّ (علیه السلام) کَالْحَلْفاءِ وَ اِنِ امْتَلاَءَتْ مِنْهُ الصَّحاری وَاشْتَعَلَتْ فیها تِلْکَ النّارُ وَ تَخْشاها تِلْکَ الرّیحُ حَتّی تَأْتی عَلَیْها کُلِّها فَلا تَبْقی لَها باقِیَةً؛
    به راستی زاهد عابدی که برتری و فضیلت علی (علیه السلام) بر تمامی انسانها پس از رسول خدا صلی الله علیه و آله را دفع می کند، [دفع کردن او] چونان شعله آتشی در روز طوفانی می شود [که هستی او را به آتش کشیده] و بقیه اعمال او را (هر چند فراوان باشد) مانند علفهای خشک بیابان می گرداند، هرچند سراسر بیابان را پر کرده باشد. آن گاه شعله آتش در آن زبانه کشد و باد وزیدن گیرد تا همه آن علف ها را فرا گیرد و هیچ چیزی از آن باقی نماند.»

    این جملات می رساند که نه تنها نماز بی ولایت بی نمازی است، و حج و زکات، بی امامت غیر مقبول و ...، بلکه زهد بی دوستی و محبت علی(علیه‌السلام) بی زهدی است و در نوع خود یک حقه‌بازی است.


    به منکر علی بگو نماز خود قضا کند....


    من فکر میکنم نماز کسانی که (با علم حقانیت امامت و ولایت) منکر آن هستن, پذیرفته نیست

    ویرایش توسط عبد الزهرا : ۱۳۸۹/۱۲/۱۰ در ساعت ۲۲:۴۹
    مدعی گوید که با یک گل نمی گردد بهار
    من گلی دارم که عالم را گلستان میکند


  7. صلوات ها 8


  8. #4

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۹
    علاقه
    ائمه ی اطهار,شیعیان حقیقی,کتاب,ورزش مخصوصا از نوع رزمی
    نوشته
    517
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2913



    یادم رفت
    منبع حدیث:. تفسیر امام حسن عسکری(علیه‌السلام)، ص 89، ح 47؛ فرهنگ سخنان امام حسین(علیه‌السلام)، ص 111.

    مدعی گوید که با یک گل نمی گردد بهار
    من گلی دارم که عالم را گلستان میکند


  9. صلوات ها 5


  10. #5

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    1,508
    حضور
    23 روز 22 ساعت 14 دقیقه
    دریافت
    16
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6203



    با سلام به دوستان
    در مورد اين بحث عرض كنم كه خداوند قرآن‌ را براي‌ هدايت‌ بشر فرستاده كه‌ همراه‌ رسالت‌ و رهبري‌ پيامبر است‌؛ نمي‌شود به‌ قرآن‌ عمل‌ كرد وسعادتمند شد، در حالي‌ كه‌ پيامبر را قبول‌ نداشت‌؛ نمي‌توان‌ به‌ قرآن‌ عمل‌ كرد و شيطان‌ رهبر انسان‌ باشد، چرا كه‌ كار شيطان‌گمراه‌ كردن‌ است‌.

    پيامبر از طرف‌ خداوند ولايت‌ دارد و رهبري‌ مسلمانان‌ و تفسير اسلام‌ و قرآن‌ به‌ عهده‌ او بود، و شرايط‌لازم‌ را هم‌ داشته‌ (علم‌ غيب‌ و اتصال‌ به‌ منبع‌ وحي‌) اين‌ ولايت‌ به‌ ائمه‌ عليهم‌ السلام‌ منتقل‌ شده‌ و آنهاچون‌ داراي‌ علم‌غيبت‌ و عصمت‌ هستند بايد مفسر قرآن‌ باشند و رهبري‌ مسلمانان‌ را به‌ عهده‌ داشته‌ باشند تا مردم‌ را به‌ آن‌ هدف‌ اصلي‌ كه‌هدايت‌ وسعادت‌ است‌ برسانند و اسلام‌ جامه‌ عمل‌ به‌ خود بپوشد والا گمراهي‌ و جهل‌ بر جامعه‌ حاكم‌ خواهد شد، لذااست‌ كه‌ ولايت‌ اصل‌ مهم‌ و ملاك‌ و كليد قبولي‌ ساير اعمال‌ است‌ ومراد از اين‌ ولايت‌، امامت‌ دوازده‌ امام‌ معصوم‌ بعد ازپيامبر اكرم‌(ص‌) است‌.

    امام باقر(علیه السلام) فرمود: کل من دان الله عزوجل بعبادة یجهد فیها نفسه و لا امام له من الله فسعیه غیر مقبول.10 اگر کسى که با عبادت به خداوند نزدیک مى شود، به وجود امامى از سوى خدا باور نداشته باشد، عبادتش پذیرفته نخواهد شد، هرچند تلاش کرده باشد.

    امام سجاد(علیه السلام) فرمود: اگر کسى به اندازه عمر نوح، عبادت کند، سپس خدا را دیدار کند، بدون ولایت ما، از آن عبادت، سود نمى برد.1

    آیات و روایاتى که دلالت مى کند اعمال منکران نبوت یا امامت مقبول نیست، ناظر به آن است که آن انکارها از روى عناد و لجاج و تعصب باشد، ولى انکارهایى که صرفاً عدم اعتراف است و منشأ عدم اعتراف هم قصور است نه تقصیر، مورد نظر آیات و روایات نیست. این گونه منکران از نظر قرآن کریم، مستضعف2 و مرجُون الامر (توبه، 106) به شمار مى روند.3

    1- وسائل الشیعة، ص 93، روایت 12 و 14.
    2- اشاره به آیه 96 و 98 سوره نساء.
    3- توحید صدوق، شیخ صدوق، مؤسسة النشر الاسلامی، جامعه مدرسین قم، ص 19، روایت

    ""نماز"" با ""ولایت""یعنی چه ؟

    الهی من ذاالذی ذاق حلاوه محبتک فرام منک بدلا

    آن کس که تورا شناخت جان را چه کند
    فرزند وعیال وخانمان را چه کند.




  11. صلوات ها 8


  12. #6

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    سلام
    راهنمای اول :
    رابطه اصول و فروع
    رابطه اصول و فروع به حسب معنای لغوی آنها هم قابل درک است . رابطه ایندو همان رابطه ریشه و شاخه است . شاخه از ریشه ،حیات ،سرسبزی ، بالندگی و طراوت می گیرد هرچند ریشه ها پنهانند .
    اساسا قوت دین هرکسی در قوت اصول و عقاید اوست . هرچه عقاید فرد به حقیقت نزدیکتر و عمیق تر باشد ثبات و ارزش اعمال نیز بیشتر می شود .
    یکی از اصول دین ما نبوت است . مساله نبوت در حقیقت مساله ولایت است . یعنی نبوت تعیین مسیر اتصال مومنین به خدا و حقایق تکوینی و تشریعی است . لذا با این تعریف از نبوت مساله ولایت والیان الهی جایگاه خودرا بهتر نشان می دهد .
    وقتی کسی خود را از ولایت والیان الهی جدا می سازد در حقیقت ارتباط خود را با رسول و تمام حقایق هستی قطع می کند . قطع این ارتباط بطور طبیعی باعث خشک شدن شاخه اعمال می گردد .
    ادامه دارد انشاء الله

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  13. صلوات ها 5


  14. #7

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    1,160
    حضور
    5 روز 4 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2443



    نقل قول نوشته اصلی توسط حامد نمایش پست ها
    سلام
    انشاء الله

    یا ستار.

    سلام..

    نکته ای هست که دیدم بد نباشد دوستان بدانند ؛البته این قبیل نکات ظریف هستند و کسی در ظاهر امر به ان توجه ای نمی کند ولی در اصل معنا را به سمت وسویی دیگر می کشاند که برخی مواقع خلاف اصل معنا را ظهور می دهد ...البته خدایی ناکرده سوء غرضی نیست بلکه یاداوری است و خود حقیر نیز دچار همچین موردی شده ام..

    در کتاب شذور الذهب ابن هشام، انشاء به معنای بوجود آوردن و ایجاد معنا شده است.
    عبارت انشاء به معنی ایجاد کرد میباشد همانطور که در آیه ء 35 سوره ء واقعه به عبارت زیر برمی خوریم:

    إنا أنشأناهن إنشاء
    یعنی به درستی که ما آنها را بوجود آوردیم

    بنابراین با نوشتن انشاءالله منظور غلطی از این عبارت استنباط میشود ، یعنی ما خدا رو بوجود آوردیم (العیاذ بالله)
    درست آن است که بنویسیم ان شاء الله یعنی اگر خدا بخواهد
    در کتاب لسان العرب نیز، شاء به معنای خواستن و اراده معنا شده است.

    همانطور که در آیهء 30 سورهء انسان آمده است که:
    و ما تشاؤن الا ان یشاء الله

    یاحق

    ویرایش توسط erfan_alavi : ۱۳۸۹/۱۲/۱۱ در ساعت ۲۳:۴۰

    هر
    کسی را نتوان گفت که صاحب نظر است -----عشقبازی دگر و نفس پرستی دگر
    است

    نه هر
    آن چشم که بیند که سیاه است و سپید ---یا سپیدی ز سیاهی بشناسد بصر است

  15. صلوات ها 4


  16. #8

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    590
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2890



    بسم الله الرحمن الرحیم
    خداوند طبق استدلالهای عقلی و نقلی و تجربه و شهود وجود دارد و خالق تمام هستی است و بر همه خلق ولایت دارد و این ولایت اصیل و بالذات است یعنی کسی این ولایت را به او نداده است بلکه چون خودش مالک همه خلق است بر انها ولایت دارد. یعنی سرپرست و صاحب اختیار آنها و اذن تصرف در امور خلق را اصالتا" داراست.

    الله ولی ّ الذین امنوا؛ بقره،275 و ال عمران 68. توبه،16و74. شوری،8و9و28و31و44.

    بنابراین خداوند در شئون خلق دخل و تصرف دارد. حال چگونه؟ آیا فقط در امور فردی است یا اجتماعی است؟ مثلا" وقتی انسانی به انسان دیگر ظلمی روا میدارد و مالش را میدزدد لازمه اش طبق دستور خداوند در باره دزد قطع ید سارق است. حال چگونه خداوند این قانون را که خود تشریع کرده است اجرا کند؟
    در اینجا خداوند با افاضه ولایت خود به برگزیدگانش به آنها اجازه اعمال ولایت الله را میدهد یعنی با اعطاء ولایت از سویخدا به آنها ، به تبع و بالعرض خداوند حق ولایت بر خلق را پیدا میکنند . لذاست که میبینیم پیامبرصلوات الله علیه در مدینه تشکیل حکومت میدهند و به ولایتی که از سوی خدا بر مردم دارند به اجرا احکام خدا میپردازند وکسی نیز متعرض او نمیشود چرا مثلا" دست سارق را قطع کردی؟
    چرا که از سوی خدا بر مردم ولایت دارد.و این چنین ولایت خداوند به صورت بالفعل در میان خلق به وسیله پیامبر صلی الله علیه واله اعمال میشود. و به عبارتی ولایت پیامبر در طول ولایت الله است.

    النبیّ اولی بالمومنین من انفسهم؛احزاب،6.

    حال پس از پیامبر صلی الله علی واله چطور؟ آیا جامعه انسانی فرق کرده ؟ نیازهاشان ، روابطشان، تعامل بین آنها؟ بالاخره این انسان همان انسانی است که در زمان پیامبر صلی الله علیه واله یک زندگی اجتماعی داشت و زندگی اجتماعی و فردی نیز یک سری مسائل را به دنبال خود دارد. و نیازمند کسی است که در امورش حق تصرف داشته باشد. هرکسی نمیتواند اعمال ولایت بر مردم کند به عبارت واضحتر باید مشروعیت داشته باشد. در اینجا باید شخصی که ادعا میکند که ولیّ مردم است یعنی حق دخل و تصرف در امور خلق را دارد باید طبق ادعایش دلیل داشته باشد. حضرت علی علیه السلام با ادله عقلی و نقلی فراوان و مستند و معتبر از سوی خداوند بر ولایت بر مردم نصب شده است و نص صریح قرانی و روایی درباره اش آمده است . که البته ولایت امام معصوم نیز در طول ولایت پیامبر و خداوند است.یعنی ولایت امام معصوم همان و ولایت نبی اکرم صلی الله علیه و اله همان و ولایت نبی اکرم صلی الله علیه واله همان و ولایت خداوند همان.

    حال کسی که سخن خداوند را درباره اعمال ولایت امام معصوم نپذیرد در واقع سخن پیامبر صلی الله علیه واله را نپذیرفته است یعنی سخن خداوند را نپذیرفته است . در واقع ولایت خداوند را نپذیرفته است . و کسی که از تحت ولایت الله خارج شود خود را با اختیار تحت ولایت شیطان قرار داده است . حال چنانچه نماز هم بخواند نماز با اعتقاد به اینکه ولایت از آن شیطان است ،مورد قبول شیطان است و بس. چنین نمازی مقبول درگاه احدیت نیست.
    بنابر این کسی که معتقد به ولایت شیطان است توحیدش هم اشکال دارد.در واقع موحد نیست و خیال میکند موحد است .

    انّهم اتخذوا الشیاطین اولیاء من دون الله ویحسبون انهمّ مهتدون...؛ اعراف،30.
    همانا ایشان شیاطین را اولیا خود به غیر خداوند گرفتند و گمان کردند هدایت شده اند(در حالی که هدایت نشده اند)

    ویرایش توسط زمزم : ۱۳۸۹/۱۲/۱۲ در ساعت ۱۱:۱۲
    این بقیةالله التّی لا تخلوا من العترة الهادیة!!

  17. صلوات ها 7


  18. #9

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط erfan_alavi نمایش پست ها
    بنابراین با نوشتن انشاءالله منظور غلطی از این عبارت استنباط میشود ، یعنی ما خدا رو بوجود آوردیم (العیاذ بالله) درست آن است که بنویسیم ان شاء الله یعنی اگر خدا بخواهد در کتاب لسان العرب نیز، شاء به معنای خواستن و اراده معنا شده است.
    سلام
    تذکر شما در مورد نوشتن ان شاء الله درست می باشد
    اما انشاء الله به معنای ما خدا را ایجاد کردیم نیست بلکه عبارت : انشانا الله این معنا را می دهد
    با تشکر موفق در پناه حق

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  19. صلوات ها 2


  20. #10

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    1,160
    حضور
    5 روز 4 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2443



    نقل قول نوشته اصلی توسط حامد نمایش پست ها
    سلام
    تذکر شما در مورد نوشتن ان شاء الله درست می باشد
    اما انشاء الله به معنای ما خدا را ایجاد کردیم نیست بلکه عبارت : انشانا الله این معنا را می دهد
    با تشکر موفق در پناه حق
    :gol:

    سلام بر شما..

    البته چون تلفظ با کسره است نه فتحه ؛حرف شما درست است؛و کسی ظاهرا انرا به فتحه نمی خواند ولی غرض از مطلب قواعد درست نویسی است و شخصی که منظور را نداند و همزه به فتح بخواند معنای ایجاد کردم می دهد و در هر صورت غرض یاداوری بود..

    یاحق

    هر
    کسی را نتوان گفت که صاحب نظر است -----عشقبازی دگر و نفس پرستی دگر
    است

    نه هر
    آن چشم که بیند که سیاه است و سپید ---یا سپیدی ز سیاهی بشناسد بصر است

  21. صلوات ها 3


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. تایید """""باطل""""" آری یا خیر ؟
    توسط حامد در انجمن مدیریت محتوا
    پاسخ: 12
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۹/۲۹, ۰۰:۰۶
  2. پاسخ: 126
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۷/۲۲, ۱۰:۲۴
  3. یک بحث داغ: "اسلام" و "ملی گرایی"
    توسط حامد در انجمن ولایت فقیه و حکومت اسلامی
    پاسخ: 16
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۲/۱۸, ۱۱:۲۵
  4. "مورچه" داناتر از ""سلیمان"" ؟؟؟
    توسط حامد در انجمن نبّوت خاصه
    پاسخ: 10
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۱/۰۹, ۱۷:۳۹
  5. """""""+++راستی،مهدی کیست؟؟+++"""""""""""
    توسط ستاره زهراء در انجمن مهدویت و آخرالزمان
    پاسخ: 3
    آخرين نوشته: ۱۳۸۹/۱۱/۰۶, ۱۷:۳۶

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود