صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: بررسی قانون کپی رایت

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۹
    علاقه
    مطالعه بازی و دین و بحث
    نوشته
    6,441
    حضور
    98 روز 20 ساعت 6 دقیقه
    دریافت
    95
    آپلود
    0
    گالری
    33
    صلوات
    27323

    اشاره بررسی قانون کپی رایت




    بسم الله الرحمن الرحیم

    با سلام خدمت دوستان

    من این سرنگار را زدم تا با هم به برسی قانون کپی رایت بپردازیم و ببینیم ایا با قوانین اسلامی سازگار است یا خیر چرا که احتمال دارد که ایران نیز به این قانون بپیوندد

    خوب من در ابتدا از کارشناس ها و دوستانی که با این قانون آشنایی دارند این قانون رو معرفی کنند و مفاد آن را ذکر کنند تا به برسی مفاد ان بپردازیم


    اسلام درخشانترین راه است
    غررالحکم امدی ترجمه ادیب فقید محمد علی انصاریحدیث505

    موسسه انتشاراتی امام عصر(عج)
    عقل آدمی را به گفتار نیک و نهاد پاکیزه و کردار نیکو دلیل آورند
    (همان ح-10811)



  2. صلوات ها 9


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    معارف
    نوشته
    80
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    483



    باسمه تعالي
    سلام وبا تشكر از سوءال خوبتان.
    مادر اينجا بايد دو مسئله را مورد برسي قرار بدهيم
    .1-ايا اصولا نرم افزار حقي براي توليد كننده ايجاد ميكند؟
    آيات عظام :امام.تبريزي.سيستاني .صافي:خير حقي براي آنان ايجاد نميكند(امام تحرير الوسيله ج2.دفتر صافي .تبريزي صراط النجاةج5)
    آيات عظام :مكارم فاضل نوري:ايجاد حق ميكند(مكارم استفتاءات ج1 فاضل جامع المسائلج1ص1419)
    آيات عظام:بهجت .رهبري .وحيد :بنا بر احتياط واجب براي انان حق ايجاد ميكند.( اجوبه ص1341.دفتر وحيد بهجت )
    مطلب ديگر اينكه اگر از لحاظ قانوني ممنوع باشد چه حكمي دارد؟
    همه مراجع عظام:اگر در اين زمينه قانوني باشد بايد رعايت شود.(دفتر همه مراجع)


  5. صلوات ها 9


  6. #3

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    نوشته
    234
    حضور
    54 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    3
    گالری
    67
    صلوات
    1750



    یا حق
    بحث خیلیییییی خوبیه از شما ممنوووووووووونم جناب mkk1369
    آخه جدیدا این شبهات مطرح میشه که اسلام و فقه برای مسائل امروزی حکمی نداره و در واقع کم میاره(این حرفو من از یکی از اساتید دانشگاه شنیدم)
    در صورتی که این ی جور بی انصافیه درباره اسلام که کاملترین دین هستش
    باید بیشتر به این مسائل فقهی امروزی پرداخت تا با استناد به منابع اصیل اسلام بشه جواب اونطور ادما رو داد
    من هم بی صبرانه منتظر شنیدن نظرات اساتید هستم که البته اگر منابع استناد هم ذکر بشه عالیه
    پیشاپیش ممنووووون

    دلم به مستحبی خوش است که جوابش واجب است:
    السلام علیک یا بقیه الله فی ارضه

  7. صلوات ها 7


  8. #4

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۹
    علاقه
    مطالعه بازی و دین و بحث
    نوشته
    6,441
    حضور
    98 روز 20 ساعت 6 دقیقه
    دریافت
    95
    آپلود
    0
    گالری
    33
    صلوات
    27323



    با سلام
    از شما استاد گرامی سپاس گذارم اگر لطف کنید این قانون را بر اساس قانون غرب بررسی کنید ممنون می شوم

    ویرایش توسط رستگاران : ۱۳۸۹/۱۲/۰۵ در ساعت ۱۷:۲۵
    اسلام درخشانترین راه است
    غررالحکم امدی ترجمه ادیب فقید محمد علی انصاریحدیث505

    موسسه انتشاراتی امام عصر(عج)
    عقل آدمی را به گفتار نیک و نهاد پاکیزه و کردار نیکو دلیل آورند
    (همان ح-10811)



  9. صلوات ها 6


  10. #5

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۹
    علاقه
    مطالعه بازی و دین و بحث
    نوشته
    6,441
    حضور
    98 روز 20 ساعت 6 دقیقه
    دریافت
    95
    آپلود
    0
    گالری
    33
    صلوات
    27323



    سلام


    من امروز توی این وبلاگ چیزی در مورد این قانون خواندم

    لطف کنید ببینید صحت دارد یا خیر

    http://masnavi313.blogfa.com/cat-1.aspx

    لطفا دلیل محک به من بدهید

    و بگویید چرا 3 مرجع زیر
    نقل قول نوشته اصلی توسط عباس علمدار نمایش پست ها
    .1-ايا اصولا نرم افزار حقي براي توليد كننده ايجاد ميكند؟ آيات عظام :امام.تبريزي.سيستاني .صافي:خير حقي براي آنان ايجاد نميكند(امام تحرير الوسيله ج2.دفتر صافي .تبريزي صراط النجاةج5)
    حقی در نظر نگرفته اند

    لطفا دقیق چون حکم را می دانیم

    علت حکم را می خواهیم ممنون

    اسلام درخشانترین راه است
    غررالحکم امدی ترجمه ادیب فقید محمد علی انصاریحدیث505

    موسسه انتشاراتی امام عصر(عج)
    عقل آدمی را به گفتار نیک و نهاد پاکیزه و کردار نیکو دلیل آورند
    (همان ح-10811)



  11. صلوات ها 5


  12. #6

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    کامپیوتر, کتاب, مستند
    نوشته
    1,141
    حضور
    115 روز 9 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    40
    آپلود
    0
    گالری
    120
    صلوات
    7916



    با سبلام.

    در مورد سوالی که بیان فرمودید, می توانید در گوگل! حقوق مالکیت معنوی در اسلام را جستجو کنید که مقالات خوبی آورده و علل قبول یا رد این حقوق نیز بررسی شده است.

    برای مثال:

    حقوق مالكيت فكري از ديدگاه اسلام

    پژوهشي فقهي در باب مالكيت فكري و معنوي (حق كپي‌رايت)

    و مقالات دیگر

    در مورد قانون کپی رایت در غرب, شاید بد نباشد در مورد پیمان Bern و توافقنامه Trips تحقیق کنید.

    تا جایی که می دانم پیوستن ایران به WTO برابر با پرداخت هزینه ویندوز و سپس استفاده از آن خواهد بود.(فعلا در سازمان, تنها ناظرهستیم و معاهده برن را نیز قبول نکرده ایم)

    ترجمه توافقنامه Trips تحت عنوان سند نهایی دور اروگوئه در ۶۷۲ صفحه چاپ شده است.

    اگر اشتباهی در جملات و راهنمایی ها بود, پوزش می طلبم.

    ان شاء الله اساتید, سوالتان را پاسخ می دهند.

    نظر شخصی: جنبش نرم‌افزار آزاد را عشق است.

    تشکر.
    ویرایش توسط رحیمی : ۱۳۹۰/۰۳/۱۸ در ساعت ۲۰:۰۳ دلیل: تصحیح

  13. صلوات ها 6


  14. #7

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    علاقه
    نقد
    نوشته
    811
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3330



    نظر شخصی: جنبش نرم‌افزار آزاد را عشق است.
    همه نرم افزارایی که از رده خارج میشن یا بعد اینکه سودشونو کردن و نرم افزار جدیدتر ساختن،آزاد میشن،رایگان میشن
    اما وقتی میخوان ازش سود زحمتاشونو بگیرن یعنی هنوز تو زمان سود و فروشنه، کپی رایتش حلاله؟؟؟
    نمیشه زحمت آدما رو هدر داد!

    اگه مالکش آمریکایی از دشمن باشه،که باهاشون قرار ملی نداریم و عهد نداریم و توافقنامه نداریم میتونیم از نرم افزاراشون استفاده کنیم چون اونام کلی پولای ایرانیا رو بلوکه کردنو و درحال جنگم میشه یه حقو حقوقی برا خودمون در نظر گرفت

    ولی واسه کپی رایت نرم افزار آدمای زحمتکش یا شرکتای ایرانی مثل ن رایانه و ه رایانه نباید حق قائل باشیم؟



    حافظا می خور و رندی کن و خوش باش ولی / دام تزوير مکن چون دگران قرآن را
    وقتی عنان و افسار عقل آزاد شود و عقل، محبوس در سه زنجیز نباشد : هوای نفس،عادت دینی و اعمال دینی- تعصب بر تفکر و يا سنت گذشتگان یا این شرط ، این عقل آزاد صاحبش را به منزل نجات می رساند
    (
    شرح نهج البلاغه(ابن ابی الحدید)ج 20 ص 343، روایت شماره ی 950)

  15. صلوات ها 4


  16. #8

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    کامپیوتر, کتاب, مستند
    نوشته
    1,141
    حضور
    115 روز 9 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    40
    آپلود
    0
    گالری
    120
    صلوات
    7916



    با سلام.



    نقل قول نوشته اصلی توسط منتقد نمایش پست ها

    همه نرم افزارایی که از رده خارج میشن یا بعد اینکه سودشونو کردن و نرم افزار جدیدتر ساختن،آزاد میشن،رایگان میشن


    با عرض شرمندگی فلسفه ایجاد این جنبش اینهایی که فرمودید نیست, و اصلا اینگونه نیست.

    مثال نقض:

    مرورگر فایرفاکس از اول آزاد و رایگان بود, الان هم سود می کند و ۱۰۰٪ بهتر از نمونه مشابه اش IE هست.


    یا وردپرس, mysql , php , وب سرور آپاچی و ... (که شکی در قدرتشان نیست)

    این جنبش آزادی عمل برای استفاده کننده به معنای واقعی را ممکن می سازد.

    موردی که شما می فرمایید فکر کنم در مورد مجانی بودن برخی نسخه های نرم افزار های مختلف هست, که رابطه ای با Free Software ندارد.

    اما وقتی میخوان ازش سود زحمتاشونو بگیرن یعنی هنوز تو زمان سود و فروشنه، کپی رایتش حلاله؟؟؟
    سود و تجارت منافاتی با پیوستن به این جنبش و ارائه نرم افزار آزاد ندارد.(مثل شرکت redhat - ردهت)

    اگه مالکش آمریکایی از دشمن باشه،که باهاشون قرار ملی نداریم و عهد نداریم و توافقنامه نداریم میتونیم از نرم افزاراشون استفاده کنیم چون اونام کلی پولای ایرانیا رو بلوکه کردنو و درحال جنگم میشه یه حقو حقوقی برا خودمون در نظر گرفت
    دلائل فقها تا جایی که خواندم دلیلی که شما فرمودید, نبود.(بلوکه کردن پول ایرانیان)

    ولی در حال جنگ را بله نوشته بودند.

    ولی واسه کپی رایت نرم افزار آدمای زحمتکش یا شرکتای ایرانی مثل ن رایانه و ه رایانه نباید حق قائل باشیم؟
    حق قائل بشویم.

    منظور حقیر این بود که راه پیشرفت مان و بیرون آمدن از این وضع در جنبش نرم افزار آزاد و اپن سورس و ... نهفته است.

    وگرنه ملت ما که ویندوز بخر نیستند.

  17. صلوات ها 4


  18. #9

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    علاقه
    نقد
    نوشته
    811
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3330



    با عرض شرمندگی فلسفه ایجاد این جنبش اینهایی که فرمودید نیست, و اصلا اینگونه نیست.
    قانونی که الان برا اکثر نرم افزارا اجرا میشه اینجوریه
    مرورگر فایرفاکس از اول آزاد و رایگان بود, الان هم سود می کند و ۱۰۰٪ بهتر از نمونه مشابه اش IE هست.
    سود و تجارت منافاتی با پیوستن به این جنبش و ارائه نرم افزار آزاد ندارد.(مثل شرکت redhat - ردهت)
    اگه برنامه ریزی شرکت جوری بوده که غیرفروش نتونن ازش سود ببرن، با کپی رایتش، ضرر میکنن
    هنوز شیوه درآمدزایی خیلی ازین شرکتا اینجوریه
    پس اگه کپی رایت کنیم زحمتشون هدر رفته و حقشون ضایع شده و راضیم نیستن
    اگه راضی نباشن حرومه

    دلائل فقها تا جایی که خواندم دلیلی که شما فرمودید, نبود.(بلوکه کردن پول ایرانیان)

    ولی در حال جنگ را بله نوشته بودند.
    گفتم تا معلوم شه اونها هم به ما ضرر میزنن
    پس عادلانست که اونام ضرر ببینن
    منظور حقیر این بود که راه پیشرفت مان و بیرون آمدن از این وضع در جنبش نرم افزار آزاد و اپن سورس و ... نهفته است.

    وگرنه ملت ما که ویندوز بخر نیستند
    .



    ویرایش توسط منتقد : ۱۳۹۰/۰۳/۱۸ در ساعت ۱۹:۰۹
    حافظا می خور و رندی کن و خوش باش ولی / دام تزوير مکن چون دگران قرآن را
    وقتی عنان و افسار عقل آزاد شود و عقل، محبوس در سه زنجیز نباشد : هوای نفس،عادت دینی و اعمال دینی- تعصب بر تفکر و يا سنت گذشتگان یا این شرط ، این عقل آزاد صاحبش را به منزل نجات می رساند
    (
    شرح نهج البلاغه(ابن ابی الحدید)ج 20 ص 343، روایت شماره ی 950)

  19. صلوات ها 2


  20. #10

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    کامپیوتر, کتاب, مستند
    نوشته
    1,141
    حضور
    115 روز 9 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    40
    آپلود
    0
    گالری
    120
    صلوات
    7916



    قانونی که الان برا اکثر نرم افزارا اجرا میشه اینجوریه
    اطلاع چندانی ندارم ولی مثل شما فکر نمی کنم.


    اگه برنامه ریزی شرکت جوری بوده که غیرفروش نتونن ازش سود ببرن، با کپی رایتش، ضرر میکنن
    هنوز شیوه درآمدزایی خیلی ازین شرکتا اینجوریه
    یک شرکت می تواند نرم افزارش آزاد باشد و در عین حال همان نرم افزار را بفروشد.

    بله باید شیوه درآمدزایی تغییر پیدا کند.(مثلا کسب درآمد از پشتیبانی محصول یا آگهی یا حتی فروش نسخه سازمانی/تجاری و ...)

    زحمتشون هدر رفته و حقشون ضایع شده و راضیم نیستن
    اگه راضی نباشن حرومه
    همین جمله شما بحث تاپیک هست که آیا اینگونه هست یا نه.

    مثلا سوال پیش می آید که آیا اصلا حق دارند راضی باشند یا نباشند؟

    به این سادگی هم که شما استدلال فرمودید نیست.

    در همان مقالات بالایی بحث های خوبی شده است.

    برای مثال:

    شخصي كتابي تاليف مي‌نمايد يا در موضوعي قلم مي‌زند يا كتابي را ترجمه يا تصحيح مي‌نمايد و يا نرم‌افزاري را تهيه مي‌كند و يا در مسأله‌اي عقلي يا تجربي طرحي را ارائه مي‌كند؛ اختلافي نيست كه اين امور مورد احترام همه انسان‌ها است و مسلماً عامل در برابر كار خود مي‌تواند عوضي را دريافت كند. محل اختلاف جايي است كه از حق‌التاليف و انتشار (كپي رايت) سخن به ميان مي‌آيد. زيرا عامل معتقد است كه اثر حاصل تلاش فكري اوست. لذا در باب انتشار يا عدم آن يا نحوه انتشار يا دفعات انتشار فقط او است كه مي‌تواند تصميم بگيرد فلذا حق دارد در برابر واگذاري هركدام از اينها به غير، عوضي را دريافت كند.


    امام خميني(ره) در تحرير‌الوسيله در بحث مسائل مستحدثه با اشاره به مسأله مورد بحث مي‌فرمايند: آنچه كه معروف به حق طبع نزد افراد است حق شرعي به شمار نمي‌آيد و زايل نمودن سلطه مردم بر اموالشان بدون اينكه شرط و عقدي در بين باشد جايز نيست و مجرد نوشتن جمله «حق چاپ و تقليد محفوظ است» حقي به وجود نمي‌آورد و التزام ديگران را به دنبال ندارد.


    پس افراد مي‌توانند آن را چاپ و تقليد نمايند وكسي نمي‌تواند آنها را از اين كار منع كند. و نيز آنچه كه معروف است به «ثبت اختراع» براي مخترعش و منع ديگران از تقليد او و تكثير نمودن آن اختراع هيچ اثر شرعي ندارد و نمي‌توان افراد را از تقليد نمودن آن اختراع و تجارت و كسب كردن با آن منع كرد و هيچ كس حق ندارد ديگري را از سلطنت در اموال خودش منع كند. و نيز آنچه كه معروف است از «انحصاري بودن تجارت يك شيء يا اشياء» براي موسسه‌اي يا تعدادي از تجار يا مانند اين‌ها هيچ اثر شرعي ندارد و بازداشتن ديگران از تجارت و صنعت حلال و محصور دانستن در حق چند نفر جايز نمي‌باشد. و نيز قيمت‌گذاري بر اجناس و بازداشتن مالكش از بيش‌تر فروختن جايز نيست البته براي امام و والي مسلمين اين حق است كه چنانچه صلاح مي‌داند در امور مسلمين از قيمت‌گذاري بر جنس و صنعت و انحصار تجارت يا غير آن و هر آنچه را كه براي نظم و صلاح جامعه مفيد است انجام دهد.

    .................................................. ........

    مرحوم آيت‌الله شهيد مطهري در مورد مالكيت‌هاي صنعتي به ويژه اختراعات به نظر مي‌رسد به مالكيت اشتراكي قائل باشند و در توضيح اين نظر چنين بيان نموده‌اند:
    ماشين‌(هاي توليد) از آن نظر كه مظهر ترقي اجتماع (هستند) و محصول آن را نمي‌توان محصول غيرمستقيم سرمايه دانست بلكه محصول غيرمستقيم شعور و نبوغ مخترع هستند و آثار شعور و نبوغ نمي‌تواند مالك شخصي داشته باشد، نمي‌توانند به اشخاص تعلق داشته باشند بلكه مالكيت اشتراكي درموارد خاص است كه موجبات آن اقتضا مي‌كند در آن موارد مالكيت اشتراكي و اجتماعي باشد نه فردي.

    از مقاله: پژوهشی فقهی در باب مالكیت فكری و معنوی

    و مطالب بسیار که حقوقدانان و فقها به آن ها پرداخته اند, و ان شاء الله اساتید پاسخ می دهند.

    گفتم تا معلوم شه اونها هم به ما ضرر میزنن
    پس عادلانست که اونام ضرر ببینن
    در جایگاهی نیستم که بگویم چی عادلانه هست چی نه.

    این جمله شما هم بایستی بررسی شود.

    مثلا منظور از "اونها" کیست, رابطه دولت و مردم و برنامه نویس بیچاره و بلوکه کننده و ...

    در صورت تمایل می توانید سیستم عامل آزاد و کاربر پسند Ubuntu را نصب و استفاده کنید.

    تشکر.
    ویرایش توسط رحیمی : ۱۳۹۰/۰۳/۱۸ در ساعت ۲۰:۰۳

  21. صلوات ها 3


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود