صفحه 1 از 61 1231121314151 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: سوالاتی از موبد مهران

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    رجال و حدیث، فقه و کلام در حوزه اهل سنت
    نوشته
    2,860
    حضور
    47 روز 17 ساعت 36 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    10623

    سوالاتی از موبد مهران




    بسم الله الرحمن الرحیم

    در مباحثی که با موبد مهران در بحث توسل و شرک به عمل آمد سوالاتی در حواشی اتفاق افتاد که ربطی به عنوان بحث نداشت لذا ما آن سوالات را در اینجا پیگیری می کنیم.
    امیدوارم که جناب موبد به این تایپیک توجه خاص بنمایند و سوالات دوستان را در زمینه های مختلف پیگیر باشند.
    هدف ما از ایجاد این تایپیک رسیدن به پاسخ است نه خدای نکرده مخالفت نمودن با یک اعتقاد.
    امیدوارم که کارشناسان مربوطه نیز دوستان عزیزمان را یاری دهند.
    موفق باشید.

    سوالاتی از موبد مهران
    مناجات العارفین لمولانا علی بن الحسین (علیهما السلام)

    «إلهى! فَاجْعَلْنا مِنَ الَّذينَ تَوَشَّحَتْ [تَرَسَّخَتْ‏] أشْجارُ الشَوْقِ إلَيْكَ فى حَدآئِقِ صُدُورِهِمْ، وَأخَذَتْ لَوْعَةُ مَحَبَّتِكَ بِمَجامِعِ قُلُوبِهِمْ»؛

    (معبودا! پس ما را از آنانى قرار دِهْ كه نهالهاى شوق به تو در باغ دلشان سبز و خرّم [يا: پايدار] گشته، و سوز محبّتت شراشر قلب آنها را فرا گرفته است).

    بحارالانوار، ج91، ص150.





  2. صلوات ها 16


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    رجال و حدیث، فقه و کلام در حوزه اهل سنت
    نوشته
    2,860
    حضور
    47 روز 17 ساعت 36 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    10623



    با سلام به موبد مهران

    کتاب الهی که متضمن سعادت دنیا و آخرت است در نزد زرتشتیان چیست؟آیا گاتها فقط جنبۀ الهی دارد؟در این صورت آیا زرتشتیان به قسمتهای دیگر اوستا همچون یسنا «52 هات غیر گاتها»یشتها،ویسپرد،وندیدا د،خرده اوستا» مانند گاتها اعتقاد ندارند.آیا به احکام وندیداد در حال حاضر عمل نمی شود؟اگر عمل نمی شود دستور العمل دینی زرتشتیان در حال حاضر چیست؟
    لطفا در پاسخ دیدگاهی که مقبول اکثریت موبدان است بیان بفرمائید.
    متشکرم.
    ویرایش توسط صدرا : ۱۳۸۹/۱۲/۰۳ در ساعت ۲۱:۴۲
    سوالاتی از موبد مهران
    مناجات العارفین لمولانا علی بن الحسین (علیهما السلام)

    «إلهى! فَاجْعَلْنا مِنَ الَّذينَ تَوَشَّحَتْ [تَرَسَّخَتْ‏] أشْجارُ الشَوْقِ إلَيْكَ فى حَدآئِقِ صُدُورِهِمْ، وَأخَذَتْ لَوْعَةُ مَحَبَّتِكَ بِمَجامِعِ قُلُوبِهِمْ»؛

    (معبودا! پس ما را از آنانى قرار دِهْ كه نهالهاى شوق به تو در باغ دلشان سبز و خرّم [يا: پايدار] گشته، و سوز محبّتت شراشر قلب آنها را فرا گرفته است).

    بحارالانوار، ج91، ص150.





  5. صلوات ها 14


  6. #3

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    فرهنگ ایران
    نوشته
    1,270
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1012



    نقل قول نوشته اصلی توسط صدرا نمایش پست ها
    با سلام به موبد مهران

    کتاب الهی که متضمن سعادت دنیا و آخرت است در نزد زرتشتیان چیست؟آیا گاتها فقط جنبۀ الهی دارد؟در این صورت آیا زرتشتیان به قسمتهای دیگر اوستا همچون یسنا «52 هات غیر گاتها»یشتها،ویسپرد،وندیدا د،خرده اوستا» مانند گاتها اعتقاد ندارند.آیا به احکام وندیداد در حال حاضر عمل نمی شود؟اگر عمل نمی شود دستور العمل دینی زرتشتیان در حال حاضر چیست؟
    لطفا در پاسخ دیدگاهی که مقبول اکثریت موبدان است بیان بفرمائید.
    متشکرم.
    صدرای گرامی
    درود
    از مهرورزیتان که چنین عنوانی (تاپیکی) را ساختید سپاسگزارم.
    امیدوارم که همگی نخهایی باشیم که پس از تابیدن به گرد هم ریسمانی شود که ما را به خداوند برساند.
    در همه اوستا، از یسنا تا خرده اوستا، در وندیداد و بندهش و هر نوشته ساسانی، گاتها/ستوت یسن/مانتره تنها بخش خدایی و آسمانی دانسته شده است. در اوستای 21 نسکی (کتابی/جلدی) ساسانی هم ستوت نسک از دیگر کتابها جدا بود.
    پارسیان هند، همه اوستا را از جمله وندیداد را مقدس میدانند. بجز تهمت ازدواج با محارم، دیگر آیین های ساسانی را کم و بیش رعایت میکنند. از جمله آیینهای وندیدادی را.
    در ایران، انجمن موبدان، کتابچه ای را برای انجام یکنواخت آیین و رسم و ... نوشته و داده که هیچ کدام از آیین های وندیدادی در آن نیست.
    در آموزش سنتی من از موبدان کرمان و یزد پیش از برگزاری آزمون انجمن موبدان هم این آیین ها نبوده است.
    انجمن موبدان با احترام به همه اوستا، حتی وندیداد، آنها را آیین و آداب و رسوم میداند. گاتها را تنها بخش آسمانی میداند این در نوشته های موبد موبدان شادروان رستم شهزادی، شادروان جهانگیر اشیدری و بهدین اردشیر خورشیدیان هست.
    دیگر بخش های اوستا، بویژه خرده اوستا و هشت هات نخست یسنا، هفت هات و سروش یشت، تنها برای برگزاری آیین های جشن (نماز جماعت) خوانده میشود.
    برای نمونه: هنگام شستن مرده و برای آیین پرسه اهنود گات خوانده میشود. تا سه روز پس از مرگ، روزها درون سروش و شب سروش یشت شب خوانده میشود. برای آیین سدره پوشی و زایش وووو اورمزدیشت میخوانیم. در پیمان زناشویی (خطبه عقد) گزیده ای از اورمزدیشت و پتت (توبه) خوانده میشود.


  7. صلوات ها 7


  8. #4

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    فرهنگ ایران
    نوشته
    1,270
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1012



    دوستان گرامی
    درود
    آیا میخواهید که معنای نام دوازه ماه سال، یا مفهوم هفت سینی=خوانچه (سفره هفت سین) و سفره عقد و سفره نذر را بدانید؟
    گفته میشود که ساسانیان با سواد آموزی مردم مخالف بودند. آیا سندهایی که این را رد میکند میخواهید بدانید؟

  9. صلوات ها 5


  10. #5

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۹
    علاقه
    مطالعه بازی و دین و بحث
    نوشته
    6,441
    حضور
    98 روز 20 ساعت 9 دقیقه
    دریافت
    95
    آپلود
    0
    گالری
    33
    صلوات
    27323




    سوالاتی از موبد مهران نقل سوالاتی از موبد مهران
    سوالاتی از موبد مهران سوالاتی از موبد مهران نوشته اصلی توسط : mkk1369 سوالاتی از موبد مهران
    سوالاتی از موبد مهران



    موبدیارمهربان
    درود بر شما
    من هم قبول دارم حالا این عقل که شک می کنه کدوم راه درسته(در انتخاب پزشک و خیلی از

    مسایل دیگر) چه طوری می تونه راه حق که یکی است رو تشخیص بده و خطا نکند؟
    سوالاتی از موبد مهران
    سوالاتی از موبد مهران

    م ک ک 139 گرامی
    درود
    راه های بسیاری است که خود عقل آنها را میداند. به شرط آنکه آزادی باشد، روشنی باشد، سیاه نمایی و ترور شخصیت نباشد و ...
    این حق هر عقل است که خود بیندیشد و برگزیند.
    ---------------------------------------------------------------------------------------------------------

    درود بر شما موبد یار مهربان

    در ابتدا با توجه به این که صدرای گرامی گفتند سوالات را اینجا بپرسیم من سوالاتم را اینجا
    ادامه می دهیم
    خوب جناب موبدیار مهربان

    این عقلی که شک می کنه ایا نیاز به یک راهنما (آموزگار) نداره تا بتونه به ان کمک کنه تا راه حق را تشخیص بده ؟
    و بعد خوشحال می شم در مورد تاریخچه و مفهوم وتصویر ان مردی که در فروهر نشان داده می شود هم مطلع بشوم

    اسلام درخشانترین راه است
    غررالحکم امدی ترجمه ادیب فقید محمد علی انصاریحدیث505

    موسسه انتشاراتی امام عصر(عج)
    عقل آدمی را به گفتار نیک و نهاد پاکیزه و کردار نیکو دلیل آورند
    (همان ح-10811)



  11. صلوات ها 5


  12. #6

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    فرهنگ ایران
    نوشته
    1,270
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1012



    نقل قول نوشته اصلی توسط mkk1369 نمایش پست ها

    این عقلی که شک می کنه ایا نیاز به یک راهنما (آموزگار) نداره تا بتونه به ان کمک کنه تا راه حق را تشخیص بده ؟
    و بعد خوشحال می شم در مورد تاریخچه و مفهوم وتصویر ان مردی که در فروهر نشان داده می شود هم مطلع بشوم :gol:
    م ک ک 1369 گرامی
    درود
    1- آیا میشود نام خود را بفرمایید تا با نام مستعار برایتان نامه ننویسم؟
    2- نام مهران است. اگر صفت مهربانی من مورد نظرتان است، قند توی دلم آب شد.
    3- به درستی که عقل آموزگار میخواهد. حال اینکه این آموزگار از دانشگاه کرمان باشد یا دانشگاه یزد یا شیراز و ... تفاوتی دارد، ولی در اصل دانش که تفاوت ندارد. ریاضی را از هر آموزگاری بیاموزی، ریاضی است. یک دانشجو با این آموزگار حال میکنه، یکی با آن آموزگار. ولی هنگامی که بحث ریاضی باشد، کسی دیگر از آموزگار نمیپرسد. میپرسد چه اندازه ریاضی بلدی؟
    4- آ- یک مفهوم فروهر است و ب- یک نگاره که آنرا با این نام میشناسیم.
    آ- واژه فروهر در زبان فارسی باستان یعنی هخامنشی، فرورتی است که در فارسی امروزین فروردین شده است. ف و ه و ر آخر ساکن هستند. ر یکم و و زبر (فتحه) دارند.
    فر در زبان فارسی امروزین همان پیشوند فرا است. فراگرفتن، فراآموختن که معنای جلو و پیش را دارد.
    وهر/ورد/وش از دو رویشه دانسته شده است. یکی روییدن و بالیدن و یکی برگزیدن و ...
    فروهر نیرویی، ذره ای از ذات خداوند است که درون مردم (=مردنیها، فانی ها) نهاده شده تا مردم را به سوی خداوند راهنمایی کند. انسان در گاتها و اوستا با واژه مرد، مردم، مشی خوانده میشود که همگی از مصدر مردن و به معنای فناپذیر و مردنی هستند. این مردم اگر آموزشهای گاتها را که فروهر به ایشان یادآوری میکند، بیاموزند و بکار ببرند، امشا و اَمرداد خواهند شد. مرداد یعنی مرگ و نیستی، ا(با فتحه) نشان نفی است، میشود جاودانگی. سعدیا مرد نکو نام نمیرد هرگز *** مرده آنست که نامش به نکویی نبرند. روان مردم راستکار و روان هر کسی پس از سی سال زمینی، با فروهرش یکی میشود (خدایی میشود). این ملکول هاش دو اُ هنگامی که پالوده شد با دریا یکیست و هرگاه به دریا برسد با دریا یکی میشود. این همانست که وحدت در عین کثرت و کثرت در عین وحدت گفته شده است.
    ب- این نگاره در اصل یکی از خدایان ملتهای غرب ایران زمین است. با توجه به فرهنگ ملتهای گوناگون که روان (روح) را به گونه پرنده تجسم میکنند، باید نماد روان درگذشتگان باشد. سرخپوستان روان را به گونه عقاب میپندارند و پر آن را برای یاری گرفتن از روان اجدادشان در مو وکلاه خد میگذارند. مصریها خورشید بالدار را مامور بردن روان از این دنیا به خانه آخرت میدانستند.
    در فرهنگ ایرانی هم میگوییم روحش پر کشید.
    طایر گلشن قدسم چه دهم شرح فراق *که در این دامگه حادثه چون افتادم
    مرغ باغ ملکوتم نیم از عالم خاک *** چند روزی قفسی ساخته اند از بدنم
    آنگونه که از فروردین یشت و یسنا بر می آید، ایرانیان باستان و زرتشتیان به برتر بودن زندگی پس از مرگ نسبت به زندگی پیش از مرگ، باور داشتند. از این رو بر این باور بودند که روان درگذشته به دلیل توان بیشتر و زندگی برتری که دارند، میتوانند بر روی زندگی مردم این جهان اثر بگذارند. این باور ریشه مرده پرستی در ایران شده است.
    پایان سخن آنکه این مرد بالدار پیرمردی است که از آموخته هایش به ما آموزش میدهد (=پیر، پیر دیر، پیر مغان). با دستهایش که در حال نماز است به ما می آموزد که همواره در حال نماز باشیم. در دست چپش حلقه مهر است. که باید با مهربانی و مهرورزی، با یکدیگر همبسته (متحد) باشیم. بالهایش سه نیک را نشان میدهد. با سه پر اندیشه، گفته و کرده نیک میتوان به سوی خداوند پر کشید. دامنش سه بد را نشان میدهد که باید اندیشه، گفته و کرده بد را زیر پا گذاشت و رها کرد. چنبر میان (دایره) کمر، نماد بی آغازی و بی پایانی هستی است. هستی از خدا آغاز و به خدا پایان می یابد. از این رو یک چنبر بسته است. دو ریشه آویخته نیز نماد دو نیروی نیک و بد (افزاینده و بازدارنده) در اندیشه (مینو) انسان است. خداوند به هر انسان دو توان اندیشه ای برای نیک و یا بد بودن داده است. سپنتا مینو که با آن من هر کس به (بهمن) میشود. و انگرهه مینو=اهرمن که با آن من هر کس بد=دوش (دشمن) میشود.
    ناایرانی هایی که به ایران آمدند و در تخت جمشید این نگاره را دیدند، آن را اهورامزدا نامیدند. از آنجا که نمیتوان برای اهورامزدا نشانی ونگاره ای پنداشت، موبدان ما نزدیک به 200 سال پیش آن را فروهر نامیدند.

  13. صلوات ها 6


  14. #7

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۹
    علاقه
    مطالعه بازی و دین و بحث
    نوشته
    6,441
    حضور
    98 روز 20 ساعت 9 دقیقه
    دریافت
    95
    آپلود
    0
    گالری
    33
    صلوات
    27323



    درود بر شما مهران عزیز
    نام من محمد است اما شما می توانید به هر نامی که دوست دارید من را صدا کنید
    و بعد از شما به خاطر اطلاعات مفیدتون ممنونم

    نقل قول نوشته اصلی توسط موبدیار مهران نمایش پست ها
    به درستی که عقل آموزگار میخواهد. حال اینکه این آموزگار از دانشگاه کرمان باشد یا دانشگاه یزد یا شیراز و ... تفاوتی دارد، ولی در اصل دانش که تفاوت ندارد. ریاضی را از هر آموزگاری بیاموزی، ریاضی است. یک دانشجو با این آموزگار حال میکنه، یکی با آن آموزگار. ولی هنگامی که بحث ریاضی باشد، کسی دیگر از آموزگار نمیپرسد. میپرسد چه اندازه ریاضی بلدی؟
    درود خدا بر شما که این چنین روشن به تفکر می پردازید
    درست است هر عقلی برای فهم موضوعات نیاز به یک آموزگار دارد حال این اموزگار باید دارای چه ویژگی هایی باشد تا عقل آن را بپزیرد؟
    2. درمورد فروهر این نماد با معنی خوبی رو چه شخصی معرفی کرد ایا خود حضرت زرتشت (ع) این نماد را معرفی کردند یا موبدان(موبدان شما مثل روحانیون ما هستند؟)

    اسلام درخشانترین راه است
    غررالحکم امدی ترجمه ادیب فقید محمد علی انصاریحدیث505

    موسسه انتشاراتی امام عصر(عج)
    عقل آدمی را به گفتار نیک و نهاد پاکیزه و کردار نیکو دلیل آورند
    (همان ح-10811)



  15. صلوات ها 6


  16. #8

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    فرهنگ ایران
    نوشته
    1,270
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1012



    نقل قول نوشته اصلی توسط mkk1369 نمایش پست ها
    درود بر شما مهران عزیز
    نام من محمد است اما شما می توانید به هر نامی که دوست دارید من را صدا کنید
    و بعد از شما به خاطر اطلاعات مفیدتون ممنونم


    درود خدا بر شما که این چنین روشن به تفکر می پردازید
    درست است هر عقلی برای فهم موضوعات نیاز به یک آموزگار دارد حال این اموزگار باید دارای چه ویژگی هایی باشد تا عقل آن را بپزیرد؟
    2. درمورد فروهر این نماد با معنی خوبی رو چه شخصی معرفی کرد ایا خود حضرت زرتشت (ع) این نماد را معرفی کردند یا موبدان(موبدان شما مثل روحانیون ما هستند؟):mohabbat:
    محمد گرامی
    درود
    نامی به این زیبایی دارید برای چه به نامی دیگر شما را بنامم؟ گرچه خودم برای نقصهایی انسانی که دارم، بر نامهای ایرانی پافشاری میکنم.

    در باره شرایط آموزگار، اشو زرتشت به ما آموزش میدهد، بنگر که گفته چیست، منگر که گوینده کیست.
    استاد مطهری نوشته است که عقل پیامبر درون است. راستش هیچ ابزاری نمیشناسم. چون معجزه میتواند یک تردستی هم باشد. تازه معجزه برای کسانی است که میبینند. آنها که نمیبینند، دوباره مشکل دارند. تاریخ هم نشان داده که معجزه سودی نداشته است.
    چون سریال مختار نامه را میبینم، این پرسش برایم هست. توابین چرا به یاری حسین (ع) نرفتند و آنگاه برای انتقام رفتند و بجای کشته شدن در کنار حسین (ع) برای خونخواهی او کشته شدند. اینکار آنها عاقلانه است یا با یک انگیزش احساسی اینکار را کردند؟
    آیا مردم آلمان عاقلانه اطاعت از هیتلر را پذیرفتند یا با انگیزش احساسی؟ چرا میان استادان دانشگاه جنگ نیست؟
    تنها چیزی که میتوانم بگویم، آزادی است. آزادی خودمان از هر بندی چه مادی و چه مینوی (بجز خداوند) این را ما شهریور میگوییم و شما ایاک نعبد میگویید. دیگر اعتماد به آسنیده خرد (شما میگویید فطرت) است. که آنهم با آزادی معنا پیدا میکند. وگرنه میتوان آن را سرکوب کرد.

    موبدان مانند روحانیان شما هستند. هم موبد آزاده داریم و هم موبد دکاندار. هم قاری بهشت فروش داریم و هم خردمند پند ده راهگشا.

  17. صلوات ها 3


  18. #9

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    فرهنگ ایران
    نوشته
    1,270
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1012



    نقل قول نوشته اصلی توسط mkk1369 نمایش پست ها
    2. درمورد فروهر این نماد با معنی خوبی رو چه شخصی معرفی کرد ایا خود حضرت زرتشت (ع) این نماد را معرفی کردند یا موبدان:mohabbat:
    محمد گرامی
    درود
    مفهوم فره ایزدی، از پیامبر است. این نگاره و معنایی که برای اجزای آن نوشتم از موبدان نزدیک به 200 سال پش است.

  19. صلوات ها 2


  20. #10

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    نوشته
    117
    حضور
    3 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    769



    نقل قول نوشته اصلی توسط موبدیار مهران نمایش پست ها
    این نگاره و معنایی که برای اجزای آن نوشتم از موبدان نزدیک به 200 سال پش است.
    جناب موبدیار با درود! اما من این نشان را روی در و دیوار تخت جمشید دیده ام.چطور مال 200سال پیش است؟(شاید من مطلب شما را بد فهمیده ام.توضیح بیشتری دهید لطفا)
    راه روشن است...

    فاطمه پاره تن من است هرکس او را غضبناک کند مرا غضبناک کرده است. (صحیح بخاری چاپ دارالفکر لبنان، ج4 ،ص210 )

    ... پس فاطمه بر او غضبناک شد و بر وی (خلیفه اول) خشم گرفت و پیوسته با وی اینگونه بود تا وفات کرد.(صحیح بخاری ،ج4 ،ص42)


    نتیجه با شما!!



    http://www.etrehedayat.blogfa.com

  21. صلوات ها 2


صفحه 1 از 61 1231121314151 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از ۱۳۹۴/۰۸/۰۵, ۱۰:۳۵ : 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود