صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: حق زنان در ایات 6 تا 9 سوره ی نسا

  1. #1

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۹
    نوشته
    32
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    262

    پرسش حق زنان در ایات 6 تا 9 سوره ی نسا




    سلام خدمت همه ی دوستان گل اسک دینی
    من یه سوال برام پیش اومده ممنون میشم اگه نظراتتونو راجع بهش بدونم

    سوره ی نور ایه ی 4 همراه با بخشی از تفسیر مرحوم شبر: "والذین یرمون المحصنات "یقذفون العفائف بالزنی،وکذا الرجل اجماعا و تخصیصهن لخصوص الواقعه"ثم لم یاتو باربعه شهداء فاجلدو هم ثمانین جلده و لا تقبلوا لهم شهاده ابدا و اولئک هم الفاسقون"

    ایه ی 6 و 7 و 8 و 9 سوره ی نور: "والذین یرمون ازواجهم و لم یکن شهداء الا انفسهم فشهاده احدهم اربع شهادات بالله انه لمن الصادقین""والخامسه ان لعنه الله علیه ان کان من الکاذبین""و یدرء عنه العذاب ان تشهد اربع شهادات بالله انه لمن ااکاذبین ""والخامسه ان غضب الله علیها ان کان من الصادقین"

    موضوع ایه ی 4 و ایات 6 تا 9 هر کدام یه حکم فقهی در مورد زناست حالا سوال من اینه :
    نص صریح قران در ایه ی 4 در رابطه با زنانه اما علما اجماع کردند که نخیر زن و مرد نداریم این که برای زنها گفته بخاطر شان نزوله و الا برای مردها هم همین حکمه
    اما در ایات 6 تا 9 هیچ کس چیزی نگفته . حق زنی که مطمئنه و دیده شوهرش زنا میکنه و جز خودش شاهدی نداره این وسط چی میشه؟
    اگه بخوایم این ایاتو کنار هم بزاریم یعنی حتی حق دم زدن هم نداره اگه جایی بگه حد قذف برش واجب میشه و اگر هم شلاقش نزنن تو اون دنیا باید پاسخگو باشه که چرا این راز رو برملا کرده یا اشاعه ی فحشا کرده یا نمیدونم هر سوال دیگه که صلاح بدونند
    چرا ؟چرا ؟ چرا؟
    نیست که زنا مدام در حال خیانتند و اقایون مثل بچه های گل نشستند تو خونشون اصلا کاری هم به زنای نامحرم دیگه ندارند ........
    در طول تاریخ حتی تاریخ اسلام همیشه مرد سالاری بوده راستشو بخواین خیلی جالبه رجال ایهی به نفع خودشونو اجماع میکنند اما به اونی که به ضررشونه کاری ندارن . البته منظور من به کل تاریخه نا فی الحال

    من دلیل عقلی و نقلی میخوام . ایه ی قران که دلیل نقلی نشد پس یه چند تا دلیل دیگه بیارید لطفا
    خیلی ممنون

  2. صلوات ها 15


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    نوشته
    117
    حضور
    3 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    769



    نقل قول نوشته اصلی توسط ghazal sadat نمایش پست ها
    چرا ؟چرا ؟ چرا؟
    خب حالا چرا خودتو داغون می کنی؟الان میان جواب می دن.

    سوء تفاهم شده
    راه روشن است...

    فاطمه پاره تن من است هرکس او را غضبناک کند مرا غضبناک کرده است. (صحیح بخاری چاپ دارالفکر لبنان، ج4 ،ص210 )

    ... پس فاطمه بر او غضبناک شد و بر وی (خلیفه اول) خشم گرفت و پیوسته با وی اینگونه بود تا وفات کرد.(صحیح بخاری ،ج4 ،ص42)


    نتیجه با شما!!



    http://www.etrehedayat.blogfa.com

  5. صلوات ها 10


  6. #3

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    نوشته
    520
    حضور
    3 ساعت 13 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    77
    صلوات
    3595



    سلام به همه دوستان

    دوست عزيز منم مثل شما منتظر ميشم كارشناسان محترم سايت يه جواب خوب و كامل بدن

    ولي به نظر من

    مهم حكمه اسلامه كه در حكم و اجراي حكم و احكام لعان بين زن و مرد فرقي وجود نداره .

    آيه هم همونطور كه خودت اشاره كردي شان نزول خاصي داره و بعد از تهمتي كه مرد به همسرش زده بود نازل شده . به خاطر همين در آيه فقط به تهمتي كه ممكنه مرد بزنه مستقيم اشاره شده با اين ديد نگاه نكن كه :

    نقل قول نوشته اصلی توسط ghazal sadat نمایش پست ها
    نيست که زنا مدام در حال خیانتند
    با اين ديد نگاه كن كه خب حتما تعداد مرداني كه به زنان پاكدامن تهمت زنا ميزنن و يا ادعا ميكنن كه پدر فرزندي كه زن بارداره يا به دنيا اومده نيستن بيشتره و در گذشته هم اينگونه بوده و اين آيه خطاب به مردانه و در واقع يه جور مواخذست و هشدار براي اونها كه بدون دليل تهمت نزنيدبا اين ديد نگاه كني اصلا ناراحت نميشي
    ویرایش توسط نازنين مريم : ۱۳۸۹/۱۲/۰۳ در ساعت ۱۹:۱۸
    الهي
    اي كريمي كه بخشنده عطايي , اي حكيمي كه پوشنده خطايي , اي احدي كه در ذات و صفات بي همتايي , اي خالقي كه راهنمايي و اي قادري كه خدايي را سزايي , بذات لا يزال خود , به صفات با كمال خود , به عزت و جلال خود و بعظمت جمال خود , جان ما را صفاي خود ده , دل ما را هواي خود ده , چشم ما را ضياء خود ده و ما را آن ده كه آن به .

  7. صلوات ها 12


  8. #4

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۸
    علاقه
    معارف قرآن
    نوشته
    1,420
    حضور
    130 روز 14 ساعت 34 دقیقه
    دریافت
    31
    آپلود
    0
    گالری
    29
    صلوات
    23607



    سلام
    با عرض پوزش از تاخیر
    بزودی کارشناسان عزیز پاسخ شما را خواهند داد

    ان الله مع الصابرین


  9. صلوات ها 8


  10. #5

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۹
    نوشته
    32
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    262



    نقل قول نوشته اصلی توسط نازنين مريم نمایش پست ها
    مهم حكمه اسلامه كه در حكم و اجراي حكم و احكام لعان بين زن و مرد فرقي وجود نداره .
    اره عزیزم مطمئنا مهم حکم اسلامه ولی این امر با تعقل در حکم منافاتی نداره .اتفاقا بازار تفاوت های فقهی بین زن و مرد الان خیلی داغه . به نظرم بهتره قبلش ما خودمون در این باره بحثامونو بکنیم تا بعد اگه یکی ازمون پرسید توش نمونیم

    نقل قول نوشته اصلی توسط نازنين مريم نمایش پست ها
    با اين ديد نگاه كن كه خب حتما تعداد مرداني كه به زنان پاكدامن تهمت زنا ميزنن و يا ادعا ميكنن كه پدر فرزندي كه زن بارداره يا به دنيا اومده نيستن بيشتره و در گذشته هم اينگونه بوده و اين آيه خطاب به مردانه و در واقع يه جور مواخذست و هشدار براي اونها كه بدون دليل تهمت نزنيدبا اين ديد نگاه كني اصلا ناراحت نميشي
    این که درسته اما حرف من اینه که چرا اگه یه مردی به یقین رسید که زنش زنا کرده و دید میتونه جای 4 نفر شهادت بده و از حق خودش دفاع کنه
    اما اگه یه زنی به یقین رسید که شوهرش زنا کاره و دید نمیتونه و حتما باید 3 تا شاهد دیگه با همه ی شرایط فقهیش داشته باشه تا بتونه حرفشو ثابت کنه و از حقش دفاع بشه و الا حتی حق بیان دردشو نداره

  11. صلوات ها 6


  12. #6

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۹
    علاقه
    قرآن و عترت علیهم السلام
    نوشته
    845
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3654



    نقل قول نوشته اصلی توسط ghazal sadat نمایش پست ها
    حرف من اینه که چرا اگه یه مردی به یقین رسید که زنش زنا کرده و دید میتونه جای 4 نفر شهادت بده و از حق خودش دفاع کنه اما اگه یه زنی به یقین رسید که شوهرش زنا کاره و دید نمیتونه و حتما باید 3 تا شاهد دیگه با همه ی شرایط فقهیش داشته باشه
    بسم الله الرحمن الرحیم

    با سلام
    پاسخ این پرسش دلیل روایی و قرآنی لازم نداره، با دلیل عقلی هم خیلی راحت روشن میشه.
    بودن زن شوهر دار با مردی غیر شوهرش اثبات زنا میکنه.
    اما بودن مرد زن دار با زن دیگری غیر از همسر مذکور اثبات زنا نمیکنه!
    اون زن زناکار بودن شوهرش رو چطور اثبات میکنه؟!
    چون ممکنه زن مشروع اون باشه.
    در پناه حق

    ویرایش توسط رسا : ۱۳۸۹/۱۲/۰۳ در ساعت ۱۹:۵۱
    پس تا مى‏توانيد از خدا پروا بداريد و بشنويد و فرمان ببريد، و مالى براى خودتان [در راه خدا] انفاق كنيد، و كسانى كه از خسّت نفس خويش مصون مانند، آنان رستگارانند. (تغابن/16)

  13. صلوات ها 13


  14. #7

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعه و تفکر
    نوشته
    5,135
    حضور
    59 روز 22 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    15170

    راهنما هدف از احکام اسلام حفظ آبروی مؤمنان است




    نقل قول نوشته اصلی توسط ghazal sadat نمایش پست ها
    سلام خدمت همه ی دوستان گل اسک دینی
    من یه سوال برام پیش اومده ممنون میشم اگه نظراتتونو راجع بهش بدونم

    سوره ی نور ایه ی 4 همراه با بخشی از تفسیر مرحوم شبر: "والذین یرمون المحصنات "یقذفون العفائف بالزنی،وکذا الرجل اجماعا و تخصیصهن لخصوص الواقعه"ثم لم یاتو باربعه شهداء فاجلدو هم ثمانین جلده و لا تقبلوا لهم شهاده ابدا و اولئک هم الفاسقون"

    ایه ی 6 و 7 و 8 و 9 سوره ی نور: "والذین یرمون ازواجهم و لم یکن شهداء الا انفسهم فشهاده احدهم اربع شهادات بالله انه لمن الصادقین""والخامسه ان لعنه الله علیه ان کان من الکاذبین""و یدرء عنه العذاب ان تشهد اربع شهادات بالله انه لمن ااکاذبین ""والخامسه ان غضب الله علیها ان کان من الصادقین"

    اگه بخوایم این ایاتو کنار هم بزاریم یعنی حتی حق دم زدن هم نداره اگه جایی بگه حد قذف برش واجب میشه و اگر هم شلاقش نزنن تو اون دنیا باید پاسخگو باشه که چرا این راز رو برملا کرده یا اشاعه ی فحشا کرده یا نمیدونم هر سوال دیگه که صلاح بدونند

    چرا ؟چرا ؟ چرا؟

    نیست که زنا مدام در حال خیانتند و اقایون مثل بچه های گل نشستند تو خونشون اصلا کاری هم به زنای نامحرم دیگه ندارند ........

    خیلی ممنون

    با سلام

    قذف (بر وزن حذف) در لغت به معنى پرتاب كردن به سوى یك نقطه دور دست است، ولى در این گونه موارد - مانند كلمه رمى - كنایه از متهم ساختن كسى به یك اتهام ناموسى است، و به تعبیر دیگر عبارت از فحش و دشنامى است كه به این امور مربوط مى شود. هر گاه قذف با لفظ صریح انجام گیرد، به هر زبان و به هر شكل بوده باشد حد آن هشتاد تازیانه است، و اگر صراحت نداشته باشد مشمول حكم تعزیر است (منظور از تعزیر گناهانى است كه حد معینى در شرع براى آن نیامده بلكه به اختیار حاكم گذارده شده كه با توجه به خصوصیات مجرم و كیفیت جرم و شرایط دیگر روى مقدار آن در محدوده خاصى تصمیم مى گیرد).

    هیچ مسلمانى حق ندارد كه به دیگری دشنام دهد و یا کسی دشنام را پاسخ به مثل بدهد، بلكه تنها مى تواند از طریق قاضى شرع احقاق حق كند و مجازات دشنام دهنده را بخواهد. و در این حکم بین زن و مرد هیچ فرقی وجود ندارد.

    به هر حال هدف از این حكم اسلامى اولا حفظ آبرو و حیثیت انسانها است، و ثانیا جلوگیرى از مفاسد فراوان اجتماعى و اخلاقى است كه از این رهگذر دامان جامعه را مى گیرد، چرا كه اگر افراد فاسد آزاد باشند هر دشنام و هر نسبت ناروائى به هر كس بدهند و از مجازات مصون بمانند، حیثیت و نوامیس مردم همواره در معرض خطر قرار مى گیرد و حتى سبب مى شود كه به خاطر این تهمتهاى ناروا همسر نسبت به همسرش بد بین گردد، و پدر نسبت به مشروع بودن فرزند خود! خلاصه، موجودیت خانواده به خطر مى افتد، و محیطى از سوء ظن و بدبینى بر جامعه حكم فرما مى شود، بازار شایعه سازان داغ، و همه پاكدامنان در اذهان لكه دار مى گردند. اینجا است كه باید با قاطعیت رفتار كرد، همان قاطعیتى كه اسلام در برابر این افراد بد زبان و آلوده دهن نشان داده است. آنها باید جریمه یك دشنام زشت و تهمت آور را هشتاد تازیانه بخورند تا حیثیت و نوامیس مردم را بازیچه نگیرند!

    موفق باشید ...

    حق زنان در ایات 6 تا 9 سوره ی نسا

  15. صلوات ها 11


  16. #8

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۹
    نوشته
    32
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    262



    نقل قول نوشته اصلی توسط رسا نمایش پست ها
    بسم الله الرحمن الرحیم با سلام پاسخ این پرسش دلیل روایی و قرآنی لازم نداره، با دلیل عقلی هم خیلی راحت روشن میشه. بودن زن شوهر دار با مردی غیر شوهرش اثبات زنا میکنه. اما بودن مرد زن دار با زن دیگری غیر از همسر مذکور اثبات زنا نمیکنه! اون زن زناکار بودن شوهرش رو چطور اثبات میکنه؟! چون ممکنه زن مشروع اون باشه. در پناه حق
    چی بگم والا
    امان از ش مردای بی وفا
    ولی به نظر من که زنا خیلی خوب شوهراشونو میشناسن زنا کار و غیرشو خوب تشخیص میدن ...

  17. صلوات ها 8


  18. #9

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعه و تفکر
    نوشته
    5,135
    حضور
    59 روز 22 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    15170

    راهنما به احکام الهی نگاهی حکیمانه بیندازیم




    نقل قول نوشته اصلی توسط ghazal sadat نمایش پست ها
    حرف من اینه که چرا اگه یه مردی به یقین رسید که زنش زنا کرده و دید میتونه جای 4 نفر شهادت بده و از حق خودش دفاع کنه
    اما اگه یه زنی به یقین رسید که شوهرش زنا کاره و دید نمیتونه و حتما باید 3 تا شاهد دیگه با همه ی شرایط فقهیش داشته باشه تا بتونه حرفشو ثابت کنه و از حقش دفاع بشه و الا حتی حق بیان دردشو نداره

    با سلام مجدد

    علاوه بر نکته استاد رسا اضافه کنم که اگر به عدل و حکمت مطلقه شارع مقدس و فیاض و خیر علی الاطلاق بودنش شناخت پیدا کرده و ایمان آوردیم، باید نگاهمان را به احکام و دستورات اسلامی درست و منطقی تنظیم کنیم نه بر اساس احساسات و سازگاری حکم با طبع و میل خودمان، زیرا بی شک خدای متعال به صلاح و خیر بندگانش بیش از هر کسی واقف است و به لطف و احسان خویش، احکام الهی را بنا به مصالح و بمنظور دفع مفاسد تشریع کرده و هیچگاه خیر و لطفش را از بندگان دریغ نمی کند.

    اگر به فرض هم در نگاه ظاهری، منفعت حکمی را برای مردان و یا بالعکس برای زنان بیشتر بدانیم، و یا حکمی را مضر برای گروهی تصور کنیم، این به معنای این نیست که در باطن امر نیز واقعیت اینگونه باشد، چه بسا خدا مصالحی را به صورت اسرار و حکمت هائی در باطن این حکم قرار داده که ما از انها غافلیم. چنانکه در قرآن فرموده است: "عسی ان تحبوا شیئاً و هو شر لکم و عسی ان تکرهوا شیئاً و هو خیراً لکم".

    بعلاوه در چنین مسئله ای اگر خوب بیندیشیم، دلیل آنکه به حسب ظاهر کمی شرایط مواجهه با موضوع، برای زنان سخت تر گرفته شده و مردان از شرایط آسان تری برخوردارند روشن و مبرهن است، زیرا از آنجائیکه خداوند برای مردان امکان تعدد زوجات و نیز ازدواج موقت را با توجه به شرایط خاصی فراهم ساخته، مردان، بیشتر در معرض این اتهام از سوی دیگران و یا حتی زنان خودشان قرار می گیرند (حساسیت زنان در خصوص این مسأله امری بدیهی و مورد اتفاق است) بنابر این در این مسأله نیز می تواند عاملی در جهت بالا رفتن ضریب این مخاطره برای مردان شود، بمنظور آنکه آبروی مردان به مخاطره نیفتد، شارع مقدس، شرایط اثبات اتهام را دشوارتر گرفته است.

    اما شرایط دشوار تر بودن حکم در خصوص زنان، از این جهت است، از انجائیکه مردان، بدلیل غیرتی که دارند از بی آبروئی و آشکار شدن فساد نوامیس شان اِبا داشته و عموماً پرهیز می کنند، حتی در موارد بسیاری هم که فساد و ارتباط حرام همسرشان ثابت شده، اما بدلیل حفظ آبروی خود و خانواده از علنی کردن و پیگیری ان چشم پوشی کرده و نهایتاً به جدائی و متارکه رضایت داده اند. در این وضعیت معمولاً باید دلیل واضح و آشکار و عاملی اساسی در کار باشد تا مرد دست به چنین کاری بزند و خود به بی آبروئی و فساد همسرش گواهی دهد. جز انکه بودن زن با مرد دیگر، نیاز به دلیل و برهان خاصی ندارد و فسادش آشکار است اما بودن مرد با زن دیگر، گواه فساد و حرام نیست، از اینرو اثبات فساد آن نیاز به دلیل و شاهد و برهان دارد.

    از اینروست که خدای متعال با توجه به شناخت فیزیک روحی زن و مرد، و با لحاظ همه جوانب، حد و حدود احکام را تشریع نموده، و حق آنگونه نیست که ما به حسب ظاهر، حکم به بی عدالتی و تبعیض در برخی احکام می کنیم.

    ختم کلام اینکه بیاییم نگاهمان را به احکام و حدود الهی دقیق تر و حکیمانه تنظیم کنیم نه بر اساس طبع و میل و احساسات و سطح درک و شناخت ظاهری خودمان از آیات الهی.

    موفق باشید ...

    ویرایش توسط صدیق : ۱۳۸۹/۱۲/۰۳ در ساعت ۲۳:۳۴ دلیل: فونت
    حق زنان در ایات 6 تا 9 سوره ی نسا

  19. صلوات ها 8


  20. #10

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    علاقه
    فلسفه - فقه استدلالی
    نوشته
    885
    حضور
    13 روز 5 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3130

    مطلب




    بسم الله الرحمان الرحیم
    با سلام و تشکر
    احکام دین تابع مصالح و مفاسد است نه تابع قیاس و استحسانات اگر خدای متعال حقی را برای شوهر قرار بدهد که همسرش چنین حقی نداشته باشد، دلیل بر تبعیض نیست بلکه قطعا به خاطر رعایت مصالح و دفع مفاسدی بوده که شاید بر ما پوشیده باشد.اگر در مورد این موضوع دقت کنیم شاید به پاره ای از این مصالح و مفاسد دست پیدا کنیم.
    به عنوان مثال وقتی مردی نعوذ بالله شاهد زنای همسر خود باشد، اگر بخواهد سكوت كند براى او امكان پذير نيست، چگونه غيرتش اجازه مى‏دهد هيچگونه عكس العملى در برابر تجاوز به حريم ناموسش نشان ندهد؟ اگر بخواهد نزد قاضى برود و فرياد بكشد كه فورا حد قذف درباره او اجرا مى‏شود، زيرا قاضى چه مى‏داند كه او راست مى‏گويد شايد دروغ باشد، و اگر بخواهد چهار شاهد بطلبد اين نيز با حيثيت و آبروى او نمى‏سازد، بعلاوه ممكن است ماجرا در اين ميان پايان گيرد.
    از سوى ديگر افراد بيگانه زود يكديگر را متهم مى‏سازند ولى مرد و زن كمتر يكديگر را به اين مسائل متهم مى‏كنند، و به همين دليل در مورد بيگانگان
    آوردن چهار شاهد لازم است و الا حد قذف اجرا مى‏ گردد.
    اما شوهر با چهار بار شهادت دادن مبنی بر اینکه راست می گوید و شهادت پنجم به اینکه لعنت خدا بر او باشد اگر دروغ بگوید حد قذف از او برداشته شده و حد زنا برای همسرش ثابت می شود.
    اما زن هم می تواند با چهار بار قسم خوردن به اینکه شوهرش دروغ می گوید و شهادت پنجم به اینکه غضب خدا بر او باشد اگر شوهرش راست بگوید، خود را از حد زنا برهاند.
    حال اگر زنی شاهد زنای شوهر خود با زنی شوهردار باشد آن کسی که ناموسش مورد تجاوز قرار گرفته شوهر زن زناکار است نه همسر مرد زناکار بنابراین این زن که شاهد بوده همانند دیگران باید چهار شاهد بیاورد.
    موفق باشید


    ویرایش توسط سعید : ۱۳۸۹/۱۲/۰۳ در ساعت ۲۳:۴۸

  21. صلوات ها 8


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود