صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: "دین نصفه" تولی بدون تبری!!!! تبری در گفتگو

  1. #1

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682

    "دین نصفه" تولی بدون تبری!!!! تبری در گفتگو




    سلام
    بدون شک یکی از ارکان دیانت تبری از دشمنان خدا و حق و حقیقت است . این امر در قالب یکی از فروع دین اسلام به نام تبری بیان شده است .
    نقش تبری در دیانت تا بدانجاست که در روایات دین داری بدون تبری بی فایده شمرده شده است .
    قرآن هم می فرماید :
    لاتجد قوما یومنون بالله والیوم الاخر یوادون من حادالله و رسوله و لو کانوا آبائهم و ابنائهم او اخوانهم او عشیرتهم اولئک کتب فی قلوبهم الایمان و ایدهم بروح منه و یدخلهم جنات تجری من تحتها الانهار خالدین فیها رضی الله عنهم و رضوا عنه اولئک حزب الله الا ان حزب الله هم المفلحون ( مجادله 22)
    خلاصه معنای آیه اینستکه شما مومنانی نمی یابید که با دشمنان خدا و رسول دوستی کنند هرچند از اطرافیانشان باشند اینها مورد تاییدات الهی و حزب خدا هستند که رستگاران حقیقی اند .
    این صریح و نص آیات الهی است که متاسفانه در فضای فرهنگی کشور ما مغفول مانده است . البته عجیب نیست وقتی ما در فضایی رشد می کنیم که عروسک بچه هایش باربی و بازی کودکانش تام و جری است . بین مومن و کافر تفاوتی نیست . بین موحد و مشرک فرقی نیست و از همان ابتدا نوجوانان را با عشق و علاقه قهرمانان رنگ به رنگ کافر و مشرک بزرگ می کنند . وقتی هم بزرگ شوند چه بسا آنان در نزدشان از هم کیشان خودشان عزیزتر باشند .
    خدای متعال با همه رحمتش منتقم هم هست .
    در دعای افتتاح ماه مبارک می خوانیم :
    و ایقنت انک انت ارحم الراحمین فی موضع العفو والرحمه و اشد المعاقبین فی موضع النکال والنقمه
    من یقین دارم که تو در موضع عفو و مهربانی ، مهربانترین مهربانانی و سخت ترین عقاب کننده در موضع انتقام و قهر
    این صفات الهی وقتی در مومن واقعی تجلی می کند می شود :
    محمد رسول الله والذین معه اشداء علی الکفار رحماء بینهم
    محمد ص فرستاده خداست و کسانی که با اویند بر کفار خشن و سختگیر و بین خود مهربانند
    امام صادق علیه السلام نیز فرمود :
    هل الدین الا الحب والبغض
    آیا دین چیزی جز حب و بغض است ؟
    این تبری باعث می شود مومن روز بروز از فکر و عمل کفار و منافقین بیشتر فاصله بگیرد و در حقیقت از اسباب حرکت و تکامل اوست .
    اما در مقام گفتگو نیز تبری ظهور می کند . تبری در گفتگو یعنی در عین رعایت همه اصول اخلاقی وقتی با لجاجت یا توهین و تمسخر کج اندیشان و مفسدان مواجه می شویم برخورد تند داشته باشیم .
    این برخورد علاوه بر اینکه اقتضای ایمان است باعث حساب بردن طرف مقابل نیز می شود .
    کسی نباید به بهانه هدایت دیگران به فردی اجازه دهد بارها و بارها به دین و مسلک اهل ایمان توهین کند . چراکه هدایت دست خداست و ما در امر هدایت دیگران نیز بنده وار عمل می کنیم و هر بنده ای به مولا و مکتبش تعصب دارد نه به نتیجه ای که از آن خبر ندارد . ما حق نداریم با اغماض بی مورد دین و مقدسات خود را بی ارزش جلوه دهیم .
    حقیر بارها دیده ام بعضی دوستان بعد از مدتها بحث و گفتگو با افراد هتاک و لجوج باز هم از الفاظی همچون "فلانی عزیز" یا "دوست من" استفاده می کنند و هیچ نتیجه ای هم از این بیان مهرآمیز خود نمی گیرند جز جری تر شدن طرف مقابل . استعمال این الفاظ از ابتدا هم محل اشکال است . نهایت احترامی که می توان برای غیر مسلمان قائل بود استفاده از الفاظی مثل آقای محترم یا جناب آقای فلان است که صرفا احترام را می رساند .
    اما کلمات محبت آمیز چه محملی دارد ؟
    حیف که این آب از سرچشمه گل آلود است .
    خدا عاقبت اهل ایمان را بخیر کند .
    نظر دوستان مسموع است . بفرمایید هرچه نظرتان است . فقط لطفا نگویید نظر من این است . بگویید بر مبنای کدام دلیل عقلی و نقلی .
    موفق در پناه حق

    ویرایش توسط حامد : ۱۳۸۹/۱۲/۰۱ در ساعت ۲۲:۵۳
    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  2. صلوات ها 3


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    70
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    228



    نقل قول نوشته اصلی توسط حامد نمایش پست ها
    این صریح و نص آیات الهی است که متاسفانه در فضای فرهنگی کشور ما مغفول مانده است . البته عجیب نیست وقتی ما در فضایی رشد می کنیم که عروسک بچه هایش باربی و بازی کودکانش تام و جری است . بین مومن و کافر تفاوتی نیست . بین موحد و مشرک فرقی نیست و از همان ابتدا نوجوانان را با عشق و علاقه قهرمانان رنگ به رنگ کافر و مشرک بزرگ می کنند . وقتی هم بزرگ شوند چه بسا آنان در نزدشان از هم کیشان خودشان عزیزتر باشند .
    سلام علیک،
    ببخشید من منظورتان را از این جملات نفهمدیم

  5. صلوات ها 2


  6. #3

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    70
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    228



    نقل قول نوشته اصلی توسط alitadayon نمایش پست ها
    این تبری باعث می شود مومن روز بروز از فکر و عمل کفار و منافقین بیشتر فاصله بگیرد و در حقیقت از اسباب حرکت و تکامل اوست . اما در مقام گفتگو نیز تبری ظهور می کند . تبری در گفتگو یعنی در عین رعایت همه اصول اخلاقی وقتی با لجاجت یا توهین و تمسخر کج اندیشان و مفسدان مواجه می شویم برخورد تند داشته باشیم . این برخورد علاوه بر اینکه اقتضای ایمان است باعث حساب بردن طرف مقابل نیز می شود . کسی نباید به بهانه هدایت دیگران به فردی اجازه دهد بارها و بارها به دین و مسلک اهل ایمان توهین کند . چراکه هدایت دست خداست و ما در امر هدایت دیگران نیز بنده وار عمل می کنیم و هر بنده ای به مولا و مکتبش تعصب دارد نه به نتیجه ای که از آن خبر ندارد . ما حق نداریم با اغماض بی مورد دین و مقدسات خود را بی ارزش جلوه دهیم . حقیر بارها دیده ام بعضی دوستان بعد از مدتها بحث و گفتگو با افراد هتاک و لجوج باز هم از الفاظی همچون "فلانی عزیز" یا "دوست من" استفاده می کنند و هیچ نتیجه ای هم از این بیان مهرآمیز خود نمی گیرند جز جری تر شدن طرف مقابل . استعمال این الفاظ از ابتدا هم محل اشکال است . نهایت احترامی که می توان برای غیر مسلمان قائل بود استفاده از الفاظی مثل آقای محترم یا جناب آقای فلان است که صرفا احترام را می رساند . اما کلمات محبت آمیز چه محملی دارد ؟ حیف که این آب از سرچشمه گل آلود است .
    با عرض سلام مجدد ای "دوست من"

    سخنان شما دارای اشکالات اساسی است و نمی دانم این سخنان نظرات شخصی شماست و یا نقل قول از کسی فرموده اید؟
    به هر حال در رد این سخنان به چند نکته اشاره می کنم :

    - من متوجه نمی شوم شما در تعریف عملی تبری در گفتگو قید رعایت اصول اخلاقی را ذکر می فرمایید ولی در انتها از برخورد تند سخن می فرمایید.
    از آنجایی که در بعضی موارد و برای بعضی از دوستان بحث های نقلی بهتر از عقلی جواب می دهند یک پرسش را مطرح می کنم :
    آیا می توانید یک نمونه معتبر از 14 معصوم (ع) در مورد همین رفتار بیان کنید؟ البته واضح است که ائمه (ع) به اقتضای زمان زندگانی خود در برابر بسیاری از معاندین لجوج و مشرکین بی منطق قرار گرفته اند و کافی است در منابع به جستجوی این برخوردها بپردازید.

    - همچنین بنده نمی توانم مفهوم اینکه موارد مذکور اقتضای ایمان استرا درک کنم. چگونه می توان با استناد به آیات مورد بحث، چنین نتیجه ای گرفت؟

    - یک سوال دیگر : آیا هدف والای الهی ما حساب بردن دیگران از ماست؟

    - روش برخورد با مسخره کنندگان و کسانی که با هوچی گری قصد جوسازی به نفع خود دارند کاملا مشخص است. با نگاه به همان منابعی که ان شاالله جستجومی فرمایید، همین مطلب مشخص می گردد.

    - نتیجه بحث بعضی از دوستان تان با همان "دوست عزیز" "فلانی عزیز" مهم است یا هدف و نیت الهی. دوستان شما برای دل خود بحث می کنند یا می خواهند به وظیفه و حق خود در قبال اصلاح جامعه عمل کنند. اگر برای نتیجه می روند بدان ها بفرمایید که در میزان به دنبال اجر از جانب حق تعالی نباشند.

    - منظور شما از غیر مسلمان همان مشرک و کافر است؟
    به چه دستاویزی حداکثر احترام برای یک غیرمسلمان آن است که فرمودید؟ عقلی، شرعی، عرفی و یا ....

    البته بنده جواب بعضی از سوال ها را می دانم و حاضرم متن آیت و روایاتی که مدنظرم هست را قرار دهم.
    اگرچه باید گفت : چو دانی و پرسی سوالت خطاست ....
    اما خواهش می کنم شما پاسخ دهید که از من عالم تر و در عقل و نقل از بنده قوی تر.
    ویرایش توسط alitadayon : ۱۳۸۹/۱۲/۰۷ در ساعت ۱۹:۲۰

  7. صلوات ها 2


  8. #4

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    سلام
    با تشکر از شما که این متن مهجور را احیا فرمودید

    نقل قول نوشته اصلی توسط alitadayon نمایش پست ها
    من متوجه نمی شوم شما در تعریف عملی تبری در گفتگو قید رعایت اصول اخلاقی را ذکر می فرمایید ولی در انتها از برخورد تند سخن می فرمایید.
    نمونه قرآنیش حضرت ابراهیم ع است که ابتدا با مهربانی با عمویش ( که اورا پدر می نامید ) سخن گفت اما وقتی دید سخنانش بر او اثر نمی گذارد از او تبری جست .
    آغاز سخن با رعایت اصول اخلاقی منافاتی با با برخورد تند در جایی که سخنان به وادی بی خردی و بی منطقی کشیده می شود ندارد . آنجا شما می توانید تبری خود را اعلام کنید که این اعلام تبری خالی از تندی نخواهد بود .
    نقل قول نوشته اصلی توسط alitadayon نمایش پست ها
    آیا می توانید یک نمونه معتبر از 14 معصوم (ع) در مورد همین رفتار بیان کنید؟ البته واضح است که ائمه (ع) به اقتضای زمان زندگانی خود در برابر بسیاری از معاندین لجوج و مشرکین بی منطق قرار گرفته اند و کافی است در منابع به جستجوی این برخوردها بپردازید.
    نمونه اش را در جریان مباهله پیامبرص مشاهده می کنید . حضرت پس ازآوردن دلایل محکم و رد ادله پوشالی مسیحیان به امر الهی ایشان را به مباهله ( نفرین طرفینی ) دعوت کرد . دعوت به مباهله یک برخورد تند با کسی است که برهان ناپذیر است .
    و اما وجود مقدس معصومین علیهم السلام بواسطه جلالت معنوی که داشته اند هیچگاه کسی جرات جسارت به ایشان در مناظرات را نمی کرده است در حالیکه این موضوع در مباحثات ما منتفی است و افراد به سادگی با الفاظ توهین آمیز عقاید و ارزشهای مارا مورد اهانت قرار می دهند و قاعده : فاعتدوا علیهم بمثل مااعتدی علیکم در اینجا قابل انجام است .

    نقل قول نوشته اصلی توسط alitadayon نمایش پست ها
    همچنین بنده نمی توانم مفهوم اینکه موارد مذکور اقتضای ایمان استرا درک کنم. چگونه می توان با استناد به آیات مورد بحث، چنین نتیجه ای گرفت؟
    ایمان یعنی باور قلبی . قرآن هم مومنان را به این وصف به ما معرفی کرد که دشمنان خدا و رسول را دوست ندارند . نتیجه این دو مطلب آنستکه در گفتگو با دشمنان خدا و رسول از هر نوع محبت ورزی بی مورد بپرهیزیم تا بدانها میل نکرده باشیم . ما چطور می توانیم در گفتگوی با کافران و مشرکان به گونه ای رفتار کنیم که با یک مومن موحد رفتار می نماییم ؟؟
    نقل قول نوشته اصلی توسط alitadayon نمایش پست ها
    یک سوال دیگر : آیا هدف والای الهی ما حساب بردن دیگران از ماست؟
    حساب بردن دیگران از ما یک طرح حکیمانه است مگر خداوند نفرمود : و اعدوا لهم ماستطعتم من قوه .... ترهبون به عدوالله
    همه زحمات در کسب آمادگیهای نظامی برای ترهبون است یعنی برای رعب و وحشت کفار از ما
    در گفتار هم همین را باید مشاهده کنند قرآن به پیامبر ص می فرماید : ولیجدوا فیکم غلظه . کفار و مشرکین باید در شما خشونت و غلظت ببینند تا بترسند و به خود جرات ندهند .

    نقل قول نوشته اصلی توسط alitadayon نمایش پست ها
    به چه دستاویزی حداکثر احترام برای یک غیرمسلمان آن است که فرمودید؟ عقلی، شرعی، عرفی و یا ....
    بنابر نظر عرف به همین اندازه ، احترام لازم در گفتگو محقق می شود لذا دلیلی بر استعمال الفاظ محبت آمیز که خلاف تبری است وجود ندارد .
    موفق باشید

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  9. صلوات


  10. #5

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    70
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    228



    سلام علیکم،

    از این که وقت پر ارزش خود را برای پاسخ دهی صرف کردید بسیار متشکرم

    نقل قول نوشته اصلی توسط حامد نمایش پست ها
    نمونه قرآنیش حضرت ابراهیم ع است که ابتدا با مهربانی با عمویش ( که اورا پدر می نامید ) سخن گفت اما وقتی دید سخنانش بر او اثر نمی گذارد از او تبری جست . آغاز سخن با رعایت اصول اخلاقی منافاتی با با برخورد تند در جایی که سخنان به وادی بی خردی و بی منطقی کشیده می شود ندارد . آنجا شما می توانید تبری خود را اعلام کنید که این اعلام تبری خالی از تندی نخواهد بود .
    به نظر بنده سو تفاهمی که وجود دارد مساله "تندی" است. اگر شما می فرمایید که تندی یعنی صراحت در لفظ و سخن، بله این منافاتی با اخلاق و اصول اخلاقی ندارد. اما اگر منظور از تندی خروج از مرز ادب و یا سخن گفتن تحقیر آمیز باشد این مساله نه تنها جایگاهی ندارد بلکه بر خلاف اصول قرآن و سنت است. این همان روش فرعون در بحث است که با تحقیر حضرت موسی می گوید : "و ما رب العالمين" گویی اصلا نمی داند حضرت موسی در چه مورد سخن می گوید. اما روش توحیدی آن بدین صورت است که وقتى آزرحضرت ابراهیم (ع)را از خود راند و گفت سنگسارت مى كنم آن حضرت در پاسخش گفت "سلام عليك ساستغفر لك ربى انه كان بى حفيا" زیرا در دين او از اينكه مسلمانان بر خدايان مشركين ناسزا بگويند، نهى شده ، تا آنان نيز مسلمانان و خداى آنها را سب نكنند. و فرموده "و لا تسبوا الذين يدعون من دون الله فيسبوا الله عدوا بغير علم"
    یا اینکه مردی از اهل شام در مدینه ساکن بود که به خانه ی امام باقر علیه السلام بسیار می آمد و به امام می گفت: « ... در روی زمین بغض و کینه ی کسی را بیش از تو در دل ندارم و با هیچ کس بیش از تو و خاندانت دشمن نیستم . و عقیده ام آن است که اطاعت خدا و پیامبر و امیر مؤمنان در دشمنی با تو است! اگر به خانه ات رفت و آمد دارم ، بدان جهت است که تو مردی سخنور ، ادیب و خوش بیان هستی.»درعین حال امام باقر علیه السّلام با او مدارا می فرمود و به نرمی سخن می گفت .........
    امالی شیخ طوسی، ص 261.
    و چه بسا همین رفتار امام باقر که مدارا (نه پیروی و دوستی و امتزاج) با آن مرد بود باعث شد آن فرد عاقبت به خیر از این دنیا برود (ادامه روایت)

    اما برای اینکه مساله تبری به خوبی مخشص شود و اصلا هدف و فلسفه آن و روش نظری و عملی آن تبیین شود ان شاالله در پست (ها) آینده بدان مطالب به صورت کلی و جامع اشاره می کنم تا مساله به خوبی روشن شود.

    ویرایش توسط alitadayon : ۱۳۸۹/۱۲/۱۰ در ساعت ۰۰:۲۰

  11. صلوات


  12. #6

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    70
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    228



    اگر مایل باشید فعلا درباره همین پست آخر بحث شود
    و ان شاالله در مورد مباهله و ... به ترتیب جلو برویم.
    با تشکر
    ویرایش توسط alitadayon : ۱۳۸۹/۱۲/۱۰ در ساعت ۰۰:۲۷ دلیل: حذف شود

  13. صلوات


  14. #7

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    70
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    228



    ...
    ویرایش توسط alitadayon : ۱۳۸۹/۱۲/۱۰ در ساعت ۰۰:۲۶

  15. #8

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط alitadayon نمایش پست ها
    به نظر بنده سو تفاهمی که وجود دارد مساله "تندی" است. اگر شما می فرمایید که تندی یعنی صراحت در لفظ و سخن، بله این منافاتی با اخلاق و اصول اخلاقی ندارد. اما اگر منظور از تندی خروج از مرز ادب و یا سخن گفتن تحقیر آمیز باشد این مساله نه تنها جایگاهی ندارد بلکه بر خلاف اصول قرآن و سنت است.
    سلام
    و با تشکر از شما
    قاعدتا صدر و ذیل کلام عاقل بی حساب نیست و هر حرف او تفسیر و تبیین حرف دیگر است . وقتی می گوییم رعایت اصول اخلاقی به خودی خود معنای تندی مشخص می شود .
    دشنام در مذهب و مرام اهل دین و ادب نیست .
    در مورد حضرت ابراهیم ع هم ، آخرین موضعش این بود : فلما تبین انه عدو لله تبرا منه
    حداقل این تبری گفتن کلمه : انی برآء منک می تواند باشد که خالی از تندی نیست
    موفق در پناه حق

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  16. صلوات ها 2


  17. #9

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    70
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    228



    سلام علیک،

    خوب الحمدلله در این بعد قضیه اختلاف نظری نیست
    اما هنوز مشکل در مورد نوع برخورد حل نشده است
    آیا ما مجاز به استفاده کلمات محبت گونه هستیم یا خیر؟ معنی مدارا چسیت؟ البته اگر دوستان متن عربی را نیز پیدا کنند متشکرم می شوم.
    در این زمینه حدیث بالا ذکر شد که باید در مورد آن بحث شود

    - من در پست قبلی فراموش کردم که بگویم البته بنده هیچ گونه اجازه نقل حدیث ندارم و صحت حدیث مذکور را نیز لزوما تایید نمی کنم و این به عهده دوستان است و بنده فقط به خاط اینکه مورد تایید شیخ طوسی (ره) است نقل کرده ام.

  18. صلوات


  19. #10

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط alitadayon نمایش پست ها
    آیا ما مجاز به استفاده کلمات محبت گونه هستیم یا خیر؟ معنی مدارا چسیت؟ البته اگر دوستان متن عربی را نیز پیدا کنند متشکرم می شوم. در این زمینه حدیث بالا ذکر شد که باید در مورد آن بحث شود
    سلام
    اگر جای بحث معلوم شود بهتر است
    1- با یک غیر مسلمان مواجه می شویم و با او سخن می گوییم و ... مثل مسلمانی که در میان غیر مسلمانان زندگی می کند . او در این محل مبلغ اسلام است و اخلاق الهی او عامل ترغیب دیگران . حتی برخوردهای مهربانانه هم بلا اشکال به نظر می رسد چه اینکه محبت تور شکار است
    2- با یک غیر مسلمان مناظره دینی می کنیم . خوب مسلم است که رعایت اصول اخلاقی از طرف ما اولاتر است . این تا وقتی است که طرف مقابل رعایت ادب و احترام را می کند . ما هم بر مدار ادب و احترام پیش می رویم .
    در چنین مناظره ای بکار بردن کلمات محبت آمیز جایی ندارد یعنی عموما در مباحث علمی و نظری به احترام اکتفا می شود .
    3- با یک غیر مسلمان مناظره می کنی و با دلیل و برهان و احترام با او هم سخن می شوی . اما او براهین را نمی پذیرد و راه بی حرمتی را باز می کند و شروع و به توهین و تمسخر و انکار می کند .
    همین جا جای بحث ماست .
    اینجا محل ظهور تبری است . این مورد مصداق اعتدای بمثل است . اگر او با تکیه بر عقاید دینی اش تورا بد می خواند تو هم بد بخوان . در این مورد حتی بکار بردن کلمات احترام آمیز عقلا جایی ندارد
    هرچند توصیه می شود وقتی بحث به این خطوط قرمز رسید ادامه نیابد اما وقتی طرف مقابل امکان ادامه جسارتها را داشته باشد ( مثل اینجا که افراد می توانند پستهای جدید بزنند ) دلیلی ندارد ما هیچ چیزی نگوییم و آنها را به آنچه که خدا در کتابش ایشان را مخاطب ساخته نسازیم .
    موفق در پناه حق

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  20. صلوات ها 3


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. تایید """""باطل""""" آری یا خیر ؟
    توسط حامد در انجمن مدیریت محتوا
    پاسخ: 12
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۹/۲۹, ۰۰:۰۶
  2. پاسخ: 126
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۷/۲۲, ۱۰:۲۴
  3. یک بحث داغ: "اسلام" و "ملی گرایی"
    توسط حامد در انجمن ولایت فقیه و حکومت اسلامی
    پاسخ: 16
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۲/۱۸, ۱۱:۲۵
  4. "مورچه" داناتر از ""سلیمان"" ؟؟؟
    توسط حامد در انجمن نبّوت خاصه
    پاسخ: 10
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۱/۰۹, ۱۷:۳۹
  5. """""""+++راستی،مهدی کیست؟؟+++"""""""""""
    توسط ستاره زهراء در انجمن مهدویت و آخرالزمان
    پاسخ: 3
    آخرين نوشته: ۱۳۸۹/۱۱/۰۶, ۱۷:۳۶

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 2

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود