صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: سوالاتي پیرامون اذان و اقامه

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    قرآن
    نوشته
    31
    حضور
    8 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    205

    پرسش سوالاتي پیرامون اذان و اقامه





    اول سلام

    در مساله 918حضرت امام آمده که اذان هجده جمله است ودر مساله 919آمده که اشهد ان علیا ولی الله جزءاذان و اقامه نیست ولی خوبست بعد از اشهد ان محمد رسول الله ،به قصد قربت گفته شود
    حال سوال اینجا مطرح می شود که :خوبست یعنی مستحب ؟
    واینکه چون جزء نماز نیست پس چرا گفته می شود؟
    و اینکه اگر گفته نشود چه پیش می آید اذان صحیح نیست؟
    و اینکه به قصد قربت اینجا چه معنی ای دارد؟
    ویرایش توسط aseman : ۱۳۸۹/۱۱/۳۰ در ساعت ۱۰:۴۱ دلیل: .

  2. صلوات ها 9


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۹
    علاقه
    تنها به یاد توست، جوش و خروش ما / ای مهدی عزیز، ای آخرین امید
    نوشته
    3,382
    حضور
    16 ساعت 9 دقیقه
    دریافت
    44
    آپلود
    22
    گالری
    495
    صلوات
    31673

    شاد




    با سلام و تشکر

    بنده هم در زمینه ی اذان و اقامه سوالاتی دارم

    اگر صلاح میدونین اسم تاپیک رو تغییر بدین به نام "سوالات پیرامون اذان و اقامه" یا هر اسم دیگه ای که صلاح میدونین که سوالات پیرامون اذان و اقامه در یک تاپیک جمع آوری بشه

    اگر نمی دونین چطور اسم تاپیک رو تغییر بدین از همکار اجرایی سایت بخواین تغییر بدن

    با آرزوی موفقیت و سلامتی



    امام حسین علیه السلام میفرمایند: هرکس هدف و خواسته ای را با معصیت و نافرمانی خدا بجوید, بیشتر از آنچه را که بدان امید دارد از دست میدهد و سریعتر در آنچه که از آن میترسید واقع میشود.

  5. صلوات ها 7


  6. #3

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط aseman نمایش پست ها
    حال سوال اینجا مطرح می شود که :خوبست یعنی مستحب ؟ واینکه چون جزء نماز نیست پس چرا گفته می شود؟ و اینکه اگر گفته نشود چه پیش می آید اذان صحیح نیست؟ و اینکه به قصد قربت اینجا چه معنی ای دارد؟
    سلام
    معنای خوبست حداقل جواز را می رساند ولی از آن استحباب فهمیده نمی شود مگر بنابر عموماتی که ترویج کلمه حق را امر مطلوبی می شمارد
    باید توجه داشته باشید که علمای شیعه و سنی گفتن کلمات حق در بین فرازهای اذان را مجاز می دانند
    لذا شیعه برای تاکید بر عقیده خود این جمله حق را بعد از شهادت به رسالت پیامبر ص آورده است که جواز آن بیان شد .
    هرچند نگفتن آن اشکال شرعی ندارد اما بعنوان شعائر مذهب روا نیست چنین کاری صورت گیرد .
    موفق در پناه حق

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  7. صلوات ها 7


  8. #4

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۹
    علاقه
    کتابی، خلوتی، شعری، سکوتی
    نوشته
    150
    حضور
    1 ساعت 14 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    3
    صلوات
    769



    نقل قول نوشته اصلی توسط aseman نمایش پست ها
    واینکه چون جزء نماز نیست پس چرا گفته می شود؟ و اینکه اگر گفته نشود چه پیش می آید اذان صحیح نیست؟ و اینکه به قصد قربت اینجا چه معنی ای دارد؟

    با سلام

    میتوانید به این سوالات ، سوال زیر هم اضافه کنید:

    چرا پیامبر(ص) پس از غدیر خم جمله " اشهد ان علی ولی الله" را به اذان اضافه نکرد؟؟

  9. صلوات ها 5


  10. #5

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط abcdefg نمایش پست ها
    چرا پیامبر(ص) پس از غدیر خم جمله " اشهد ان علی ولی الله" را به اذان اضافه نکرد؟؟
    سلام
    به دلیل کفایت شهادت بر رسالت برای راهنمایی به مقام امامت در عصر خود رسول اکرم ص . اما اکنون چه ؟
    موفق در دقت

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  11. صلوات ها 7


  12. #6

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعات علوم عقلی و نقلی
    نوشته
    4,418
    حضور
    14 روز 5 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    25229



    با سلام


    گفتن اشهد ان علیا ولی الله نه جزء اذان است و نه اشتباه است بلکه دلیل خاصی دارد که اندکی توضیح می دهیم.

    در بعضی از روایات وارد شده است که هر گاه گواهی و شهادت به توحید و نبوت و رسالت پیامبر اکرم(ص) می دهید به ولایت علی (ع) هم گواهی دهید.(1)

    و این بیان روایات مطلق است یعنی به هیچ قیدی مقید نشده است و نگفته است در کجا بگویید و در کجا نگویید پس معنایش این است که باید در همه جا و همه حالتها شهادت و گواهی بدهید.

    در دو جای نماز و مقدمات آن ما گواهی به توحید و رسالت می دهم یکی در اذان است آنجا که می گوییم اشهد ان لا اله الا الله و اشهد ان محمدا رسول الله،

    خب حال که گواهی به توحید و رسالت دادیم جا دارد که به ولایت علی(ع) هم گواهی دهیم و قصد جزئیت هم نکنیم و اینجاست که می گوییم اشهد ان علیا ولی الله.

    مورد دوم در تشهد نماز است که اشهد ان لا اله الا الله و اشهد ان محمدا عبده و رسوله اللهم صل علی محمد و آل محمد می گوییم اما اینجا چون داخل نماز هستیم و نماز عبادت توفیقی است نباید کلام اضافه ای در آن به کار بریم.


    اینکه اشهد ان علیا ولی الله جزء اذان نیست به معنای عدم درستی این مطلب نیست بلکه گواهی دادن به قیامت و برزخ و بسیاری از عقاید حقه هم جز اذان نیست و این به معنای عدم اهمیت و بزرگی این عقاید نمی باشد.

    پي نوشت:
    1-غنائم الایام فی الحلال و الحرام، ج 2، میرزای قمی، ص 422


  13. صلوات ها 9


  14. #7

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    رجال و حدیث، فقه و کلام در حوزه اهل سنت
    نوشته
    2,857
    حضور
    47 روز 14 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    10620



    با سلام به دوستان عزیز

    بي ترديد فصول اذان نزد اماميه، هجده فصل است: الله اکبر «چهار مرتبه» أشهد أن لا إله إلاّ الله، أشهد أنّ محمداً رسول الله«صلي الله عليه وآله»، حيّ علي الصلاة، حيّ علي الفلاح، حيّ علي خير العمل، الله أکبر، لا إله إلاّ الله، «هرکدام دو مرتبه».
    امّا فصول اقامه هفده فصل است؛ به اين ترتيب که فصل هاي آن همان فصل هاي اذان است، ولي از هر کدام دو مرتبه، به جز لا إله إلاّ الله که يک مرتبه مي گويد، و بعد از حيّ علي خير العمل وقبل از تکبير دو بار مي گويد: قد قامت الصلاة.
    اين کيفيت وکميّت فصول اذان واقامه اي است که در روايات اسلامي به آن اشاره شده است.[1]

    معناي شهادت به ولايت
    شهادت؛ يعني قول از علم، اين که انسان با علم به چيزي حرفي را بزند؛ مثل اين که قضيه اي را به چشم خود ديده و به آن شهادت مي دهد. يا با دليل و برهان به آن يقين و علم پيدا کرده و به آن شهادت مي دهد، همانند شهادت به وحدانيت خداوند متعال و نبوت و امامت و معاد.
    ولايت؛ يعني امامت و زعامت و سرپرستي و اولي به تصرف بودن. معناي ولايت اميرالمؤمنين«عليه السلام»؛ يعني اعتقاد به سرپرستي بلا فصل امام عليّ«عليه السلام»بر مردم بعد از رسول خدا «صلي الله عليه وآله». مؤذن در اذان خود که شهادت به ولايت علي«عليه السلام»مي دهد، به قصد تبرک اعلان مي دارد که اي مردم! علي بن ابي طالب«عليه السلام»کسي است که بعد از رسول خدا «صلي الله عليه وآله»خليفه و امام و اولي به تصرّف بر مردم است، واين ولايت را حضرت أمير المؤمنين «عليه السلام»بر ما نيز دارد.


    [1]. کافي ج 3، ص 308 ـ 320؛ تهذيب الاحکام ج 2، ص 64 ـ 69؛ استبصار ج 1، ص 305 ـ 309 و من لا يحضره الفقيه ج 1، ص 289، ح 897.
    ویرایش توسط صدرا : ۱۳۸۹/۱۱/۳۰ در ساعت ۲۲:۰۷
    سوالاتي پیرامون اذان و اقامه
    مناجات العارفین لمولانا علی بن الحسین (علیهما السلام)

    «إلهى! فَاجْعَلْنا مِنَ الَّذينَ تَوَشَّحَتْ [تَرَسَّخَتْ‏] أشْجارُ الشَوْقِ إلَيْكَ فى حَدآئِقِ صُدُورِهِمْ، وَأخَذَتْ لَوْعَةُ مَحَبَّتِكَ بِمَجامِعِ قُلُوبِهِمْ»؛

    (معبودا! پس ما را از آنانى قرار دِهْ كه نهالهاى شوق به تو در باغ دلشان سبز و خرّم [يا: پايدار] گشته، و سوز محبّتت شراشر قلب آنها را فرا گرفته است).

    بحارالانوار، ج91، ص150.





  15. صلوات ها 3


  16. #8

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    رجال و حدیث، فقه و کلام در حوزه اهل سنت
    نوشته
    2,857
    حضور
    47 روز 14 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    10620



    ذکر شهادت ثالثه بدون قصد جزئيت
    اگر کسي بعد از شهادت به رسالت پيامبر اسلام «صلي الله عليه وآله»به قصد تبرک و تيمّن و نه به قصد جزئيت اعلان به ولايت امام اميرالمؤمنين «عليه السلام»نمايد چه اشکال دارد؟ همان گونه که قرآن کريم به ولايت آن حضرت«عليه السلام»تصريح کرده است:«إِنَّما وَلِيُّکُمُ اللهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّکاةَ وَهُمْ راکِعُونَ»[1]؛«همانا وليّ امر شما تنها خدا ورسول خدا و مؤمناني هستند که نماز به پاداشته و فقيران را در حال رکوع زکات مي دهند». که به اجماع مفسران، آيه در شأن امام علي«عليه السلام»نازل شده است.
    عبدالمحسن عبدالله سراوي مستبصر سوري در کتاب «القطوف الدانية»[2] مي گويد: شيعه در اذان، شهادت به ولايت را به قصد جزئيت نمي گويد، بلکه از زماني که معاويه لعن بر علي بن ابي طالب«عليه السلام»را بر بالاي منبرها و مأذنه ها علني کرد، شيعه اماميه به اين فکر افتاد که براي جلوگيري از اين بدعت و مکتوم نشدن ولايت اميرالمؤمنين«عليه السلام»، شهادت به آن را به قصد تبرک در اذان ها اعلام دارد، همان گونه که خداوند متعال اين امر را کتمان نکرده ودر قرآن به ولايت امام علي«عليه السلام» شهادت داده است.

    [1].مائده (5) آيه 55.

    [2].القطوف الدانيه، ج 1، ص 57 ـ 58.
    ویرایش توسط صدرا : ۱۳۸۹/۱۱/۳۰ در ساعت ۲۲:۱۲
    سوالاتي پیرامون اذان و اقامه
    مناجات العارفین لمولانا علی بن الحسین (علیهما السلام)

    «إلهى! فَاجْعَلْنا مِنَ الَّذينَ تَوَشَّحَتْ [تَرَسَّخَتْ‏] أشْجارُ الشَوْقِ إلَيْكَ فى حَدآئِقِ صُدُورِهِمْ، وَأخَذَتْ لَوْعَةُ مَحَبَّتِكَ بِمَجامِعِ قُلُوبِهِمْ»؛

    (معبودا! پس ما را از آنانى قرار دِهْ كه نهالهاى شوق به تو در باغ دلشان سبز و خرّم [يا: پايدار] گشته، و سوز محبّتت شراشر قلب آنها را فرا گرفته است).

    بحارالانوار، ج91، ص150.





  17. صلوات ها 3


  18. #9

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    رجال و حدیث، فقه و کلام در حوزه اهل سنت
    نوشته
    2,857
    حضور
    47 روز 14 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    10620



    فقيهان اماميه به اين نکته التفات نموده اند که نبايد اين شهادت را در اذان به قصد جزئيت ذکر کرد و گرنه بدعت است:
    1 ـ شهيد اول (786هـ) مي گويد: «شهادت به ولايت علي (عليه السلام) و «انّ محمداً و آله خير البريّة» از احکام ايمان است، نه از الفاظ اذان.»[1]
    2 ـ مجلسي اوّل (1070هـ) مي گويد: «ظاهر آن است که اگر کسي شهادت به ولايت را در اذان بگويداشکالي ندارد مگر آن که با جزم به شرعيت آن باشد که خطاست. و اولي آن است که به نيّت اين که جزء ايمان است آن را بگويد، نه به اين نيت که جزء اذان است.»[2]
    3 ـ محقق سبزواري (1090هـ) مي گويد: اصحاب تصريح دارند که اضافه کردن «انّ علياً وليّ الله وآل محمّد خير البريّة» وامثال اين جمله ها در اذان بدعت است اگر چه کلام في حد نفسه حقّ و صحيح است. زيرا بحث در دخول آن در اذان است که اين متوقّف بر توقيف شرعي است که به اثبات نرسيده است.»[3]
    4 ـ مجلسي دوّم (1111هـ) مي گويد: «اگر کسي در اذان يا اقامه شهادت ثالثه را بدون قصد جزئيت، بلکه به نيّت تبرک بگويد اشکالي ندارد، زيرا سخن گفتن در اثناي اذان و اقامه را تجويز کرده اند و شهادت به ولايت از شريف ترين دعاها و ذکرها است.»[4]
    5 ـ وحيد بهبهاني (1205هـ) نيز مي گويد: ذکر «محمّد وآله خير البرية» و «اشهد انّ علياً وليّ الله» در اذان به قصد ورود و جزئيت حرام است، نه به قصد مجرد فعل.»[5]
    6 ـ محقق قمّي (1231هـ) مي فرمايد: «اگر شهادت به ولايت به قصد استحباب باشد نه به قصد جزئيّت اشکالي ندارد، زيرا در اخبار مطلقه وارد است که هرگاه يادي از محمّد (صلي الله عليه وآله)نموديد، خدا را ياد کنيد و هرگاه يادي از رسالت پيامبر (صلي الله عليه وآله)نموديد، «عليّ وليّ الله» بگوييد....»[6] شبيه همين عبارات نيز از سيد علي طباطبائي (رحمه الله)در رياض المسائل،[7] صاحب جواهر در جواهر الکلام،[8]سيد کاظم يزدي در العروة الوثقي،[9] .
    شيخ عبدالله مامقاني در مناهج المتّقين،[10]وسيد ابوالقاسم خوئي در المستند في شرح العروة الوثقي[11]نقل شده است.



    [1].الدروس الشرعيه، ج 1، ص 162.

    [2].روضة المتقين، ج 2، ص 246.

    [3].ذخيرة المعاد، ص 254.

    [4].بحار الانوار، ج 81، ص 112.

    [5].حاشيه مدارک، ج 2، ص 410.

    [6].الغنائم، ج 2، ص 423.

    [7].رياض المسائل، ج 3، ص 97.

    [8].جواهر الکلام، ج 9، ص 86.

    [9].العروة الوثقي، ج 1، ص 458.

    [10].مناهج المتقين، ص 62.

    [11].المستند، ج 2، ص 288.
    ویرایش توسط صدرا : ۱۳۸۹/۱۱/۳۰ در ساعت ۲۲:۱۸
    سوالاتي پیرامون اذان و اقامه
    مناجات العارفین لمولانا علی بن الحسین (علیهما السلام)

    «إلهى! فَاجْعَلْنا مِنَ الَّذينَ تَوَشَّحَتْ [تَرَسَّخَتْ‏] أشْجارُ الشَوْقِ إلَيْكَ فى حَدآئِقِ صُدُورِهِمْ، وَأخَذَتْ لَوْعَةُ مَحَبَّتِكَ بِمَجامِعِ قُلُوبِهِمْ»؛

    (معبودا! پس ما را از آنانى قرار دِهْ كه نهالهاى شوق به تو در باغ دلشان سبز و خرّم [يا: پايدار] گشته، و سوز محبّتت شراشر قلب آنها را فرا گرفته است).

    بحارالانوار، ج91، ص150.





  19. صلوات ها 3


  20. #10

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    رجال و حدیث، فقه و کلام در حوزه اهل سنت
    نوشته
    2,857
    حضور
    47 روز 14 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    10620



    فتوا به استحباب شهادت ثالثه بدون قصد جزئيت
    علماي اماميه با اين که ذکر شهادت ثالثه را به قصد جزئيّت جايز نمي دانند، ولي در اين امر متّفق القولند که ذکر آن در اذان بعد از شهادت به رسالت، بدون قصد جزئيّت، و تنها به قصد تبرک اشکالي ندارد، بلکه مستحبّ است. حتّي بنا بر نظر برخي از علما احتياط واجب مي باشد. اينک به اسامي برخي از آنان اشاره مي کنيم، سپس به دليل استحباب مي پردازيم:
    1 ـ علامه مجلسي (رحمه الله) مي فرمايد: «بعيد نيست که شهادت به ولايت از اجزاي مستحبّ اذان قرار گيرد، زيرا شيخ و علامه و شهيد و ديگران شهادت داده اند که اخباري در اين مورد وارد شده است.»[1]
    2 ـ شيخ يوسف بحراني نيز بعد از نقل کلام علامه مجلسي «رحمه الله»آن را خوب توصيف مي کند.[2]
    3 ـ سيد علي طباطبايي نيز مي فرمايد: «بلکه از برخي اخبار استفاده مي شود که شهادت به ولايت بعد از شهادت به رسالت مستحبّ است.»[3]
    4 ـ ملا احمد نراقي مي فرمايد: «قول به استحباب به جهت تسامح در دلايل آن بعيد نيست و شاذ بودن اخبار نيز مانع از اثبات استحباب توسط آن اخبار نمي شود.»[4]
    5 ـ شيخ عبدالله مامقاني مي گويد: «اگر شهادت به ولايت علي (عليه السلام) را بعد از شهادت به رسالت، به قصد تيمن و تبرک و قربت مطلقه ـ نه به قصد جزئيت ـ بگويد اشکالي ندارد، بلکه حسن است.»[5]
    6 ـ سيد ابوالقاسم خوئي مي گويد: «شهادت به ولايت اميرالمؤمنين (عليه السلام) جزء اذان واقامه نيست، ولي في حدّ نفسه مستحب است.»[6]و ده ها نفر ديگر از علماي شيعه اماميه قائل به استحباب شهادت ثالثه در اذان بدون قصد جزئيت هستند.
    7 ـ مرحوم سيد محسن حکيم مي فرمايد: «بلکه شهادت به ولايت در اذان در اين زمان از شعائر ايمان و رمز تشيع است؛ لذا مي توان آن را از اين جهت راجح شرعي بلکه واجب دانست، ولي نه به عنوان جزئيت در اذان.»[7]

    ادامه دارد


    [1].بحار الانوار، ج 81، ص 111 ـ 112.

    [2].الحدائق الناضره، ج 7، ص 404.

    [3].رياض المسائل، ج 3، ص 98.

    [4].مستند الشيعه، ج 4، ص 486.

    [5].مناهج المتقين، ص 62.

    [6].المسائل المنتخبه، ص 78.

    [7].مستمسک العروة الوثقي، ج 5، ص 545.
    ویرایش توسط صدرا : ۱۳۸۹/۱۱/۳۰ در ساعت ۲۲:۲۵
    سوالاتي پیرامون اذان و اقامه
    مناجات العارفین لمولانا علی بن الحسین (علیهما السلام)

    «إلهى! فَاجْعَلْنا مِنَ الَّذينَ تَوَشَّحَتْ [تَرَسَّخَتْ‏] أشْجارُ الشَوْقِ إلَيْكَ فى حَدآئِقِ صُدُورِهِمْ، وَأخَذَتْ لَوْعَةُ مَحَبَّتِكَ بِمَجامِعِ قُلُوبِهِمْ»؛

    (معبودا! پس ما را از آنانى قرار دِهْ كه نهالهاى شوق به تو در باغ دلشان سبز و خرّم [يا: پايدار] گشته، و سوز محبّتت شراشر قلب آنها را فرا گرفته است).

    بحارالانوار، ج91، ص150.





  21. صلوات ها 3


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 2

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود