جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: وَجَدْتُ عِلْمَ النّاسِ فى أرْبَع:

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    995
    حضور
    2 روز 11 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    1
    گالری
    8
    صلوات
    7958

    وَجَدْتُ عِلْمَ النّاسِ فى أرْبَع:




    حدیث شنیدنی امام موسی کاظم علیه السلام:

    بِسْمِ اللّهِ الرًّحْمَن ِالرَّحیِمْ
    وَجَدْتُ عِلْمَ النّاسِ فىأرْبَع:
    أَوَّلُها أنْ تَعْرِفَ رَبَّكَ، وَالثّانِیَةُ أنْ تَعْرِفَ ما صَنَعَبِكَ، وَالثّالِثَةُ أنْ تَعْرِفَ ما أرادَ مِنْكَ، وَالرّبِعَةُ أنْ تَعْرِفَ مایُخْرِجُكَ عَنْ دینِكَ.
    تمام علم مردم را در چهار موردشناسائى كرده ام:
    اوّلین آنها این كه پروردگار و آفریدگار خود را بشناسى ونسبت به او شناخت پیدا كنى، دوّم، این كه بفهمى كه از براى وجود تو و نیز براىبقاء حیات تو چه كارها و تلاش هائى صورت گرفته است، سوّم، بدانى كه براى چهآفریده شده اى و منظور چه بوده است،چهارم، معرفت پیدا كنى به آن چیزهائى كهسبب مى شود از دین و اعتقادات خود منحرف شوى (یعنى راه خوشبختى و بدبختى خود رابشناسى و در جامعه چشم و گوش بسته حركت نكنى.(
    ما مِنْبَلاء یَنْزِلُ عَلى عَبْد مُؤْمِن فَیُلْهِمُهُ اللّهُ عَزَّ وَ جَلَّ الدُّعاءَإِلاّ كانَ كَشْفُ ذلِكَ الْبَلاءِ وَشیكاً، وَ ما مِنْ بَلاء یَنْزِلُ عَلى عَبْدمُؤْمِن فَیُمْسِكُ عَنِ الدُّعاءِ إلاّ كانَ ذلِكَ الْبَلاءُ طَویلاً، فَإذانَزَلَ الْبَلاءُ فَعَلَیْكُمْ بِالدُّعاءِ وَ التَّضَرُّعِ إلَى اللّهِ عَزَّ وَجَلَّ.
    نیست بلائى كهبر مؤمن وارد شود مگر آنكه به وسیله دعا سریع بر طرف مى گردد، و چنانچه دعا نكندطولانى خواهد، پس هنگامی كه مصیبت و بلائى وارد شد، به درگاه خداوند دعا و تضرّع كنید.
    لَیْسَ مِنْ دَواء إلاّ وَ هُوَ یُهَیِّجُ داءً، وَلَیْسَ شَیْءٌ فِی الْبَدَنِ أنْفَعَ مِنْ إمْسَاكِ الْیَدِ إلاّ عَمّا یَحْتاجُإلَیْهِ.
    هیچ داروئىنیست مگر آنكه در اثر عوارض جنبى آن دردى دیگر را تهییج و تحریك مى نماید، و هیچدرمانى بهتر و سودمند تر از امساك و خوددارى نیست مگر در حال نیاز و ضرورت.
    رَحِمَ اللهُ عَبْداً تَفَقَّهَ، عَرَفَ النّاسَوَلایَعْرِفُونَهُ.
    خداوند متعال رحمت كند بنده اى را كه در مسائل دینى تفقه و تحقیق نماید (فقیه وعالم باشد) و نسبت به مردم شناخت پیدا كند، گرچه مردم او را نشناسند و قدر و منزلتاو را ندانند.
    إنَّ أهْلَ الاْرْضِ مَرْحُومُونَ مایَخافُونَ، وَ أدُّوا الاْمانَةَ، وَ عَمِلُوا بِالْحَقِّ.
    اهل زمین مورد رحمت )و بركت الهى(هستند، مادامى كه خوف و ترس )از گناه و معصیت داشته باشند) ، اداى امانت نمایندو حقّ را دریابند و مورد عمل قرار دهند.
    بِئْسَالْعَبْدُ یَكُونُ ذاوَجْهَیْنِ وَ ذالِسانَیْنِ.
    بد شخصى است آنكه داراى دو چهره و دو زبان مىباشد، ) كه در پیش رو چیزى گوید و پشت سر چیز دیگر.(
    مَنِ اسْتَشارَ لَمْ یَعْدِمْ عِنْدَ الصَّوابِ مادِحاً، وَ عِنْدَالْخَطإعاذِراً.
    كسى كه درامور زندگى خود )با اهل معرفت( مشورت كند، چنانچه درست و صحیح عمل كرده باشد موردتعریف و تمجید قرار مى گیرد و اگر خطا و اشتباه كند عذرش پذیرفته است.
    مَنْ لَمْ یَكُنْ لَهُ مِنْ نَفْسِهِ واعِظٌ تَمَكَّنَ مِنْهُعَدُوُّهُ ـ یعنی الشّیطان.
    هر كسى عقل و تدبیرش را مورد استفاده قرار ندهد، دشمنش )یعنى، شیاطین انسى و جنّى و نیز هواهاى نفسانى) به راحتى او را مى فریبند و منحرف مى شود.
    ما قُسِّمَ بَیْنَ الْعِبادِ أفْضَلُ مِنَ الْعَقْلِ،نَوْمُ الْعاقِلِ أفْضَلُ مِنْ سَهَرِالْجاهِلِ.
    چیزى با فضیلت تر و بهتر از عقل، بین بندگان توزیع نشده است، (تا جائیكه) خواب عاقل (هوشمند) افضل و بهتر از شب زنده دارىِجاهل ِبى خرد است.
    لا تَدْخُلُوا الْحَمّامَ عَلَىالرّیقِ، وَ لا تَدْخُلُوهُ حَتّى تُطْعِمُوا شَیْئاً.
    بعد از صبحانه، بدون فاصله حمّام نروید، همچنین سعى شود با معده خالى داخل حمام نروید، بلكه حتّى الامكان قبل از رفتن بهحمّام قدرى غذا بخورید.
    اِیّاكَ وَ الْمِزاحَ،فَاِنَّهُ یَذْهَبُ بِنُورِ ایمانِكَ، وَ یَسْتَخِفُّ مُرُوَّتَكَ.
    بر حذر باش از شوخى و مزاح ِ(بیجا( چون كه نور ایمان را از بین مى برد و جوانمردى و آبرو را سبك و بى اهمیّتمى گرداند.
    اللَّحْمُ یُنْبِتُ اللَّحْمَ،وَالسَّمَكُ یُذیبُ الْجَسَدَ.
    خوردن گوشت، موجب روئیدن گوشت در بدن و فربهىآن مى گردد، ولى خوردن ماهى، گوشت بدن را آب و جسم را لاغر مى گرداند.
    مَنْ صَدَقَ لِسانُهُ زَكى عَمَلُهُ، وَ مَنْ حَسُنَتْ نیَّتُهُزیدَ فى رِزْقِهِ، وَ مَنْ حَسُنَ بِرُّهُ بِإخْوانِهِ وَ أهْلِهِ مُدَّ فىعُمْرِهِ.
    هر كهزبانش صادق باشد اعمالش تزكیه است، هر كه فكر و نیّتش نیك باشد در روزیش توسعهخواهد بود، هر كه به دوستان و آشنایانش نیكى و احسان كند، عمرش طولانى خواهد شد.
    اِذا ماتَ الْمُؤْمِنُ بَكَتْ عَلَیْهِ الْمَلائِكَةُوَ بُقاعُ الاَْرضِ.
    زمانى كه مؤمن بمیرد، ملائكه و ممتازترین قسمتهای زمین براى او گریه مىكنند.
    الْمُؤْمِنُ بِعَرْضِ كُلِّ خَیْر، لَوْقُطِّعَ أنْمِلَةً أنْمِلَةً كانَ خَیْراً لَهُ، وَ لَوْ وَلّى شَرْقَها وَغَرْبَها كانَ خَیْراً لَهُ.
    مؤمن (همیشه، در همه حالات) در معرض خیر و سعادت خواهد بود، چنانچه (درسختى قرار گیرد و ) بندهاى بدنش قطعه قطعه گردد برایش خیر و خوشبختى است، و اگر همتمام شرق و غرب دنیا در اختیارش قرار گیرد، نیز برایش خیر و سعادت است.
    مَنْ اَرادَ أنْ یَكُونَ أقْوىَ النّاسِ فَلْیَتَوَكَّلْ علَىاللّهِ.
    هركسبخواهد (در هر جهتى) قوى ترین ِ مردم باشد باید توكّل در همه امور، بر خداوند سبحاننماید.
    أداءُ الاْمانَةِ وَ الصِّدقُ یَجْلِبانِالرِّزْقَ، وَ الْخِیانَةُ وَ الْكِذْبُ یَجْلِبانِ الْفَقْرَ وَ النِّفاقَ.
    امانتدارى و راستگوئى، هر دو موجب توسعه روزى مى شوند، ولیكن خیانت در امانت و دروغگوئى موجب فلاكتو بیچارگى و سبب تیرگى دل مى باشد.
    أبْلِغْ خَیْراًوَ قُلْ خَیْراً وَ لا تَكُنْ إمَّعَة.
    نسبت به هم نوع خود خیر و نیكى داشته باش، وسخن خوب و مفید بگو، و خود را تابع بى تفاوت و بى مسئولیّت قرار مده.

    برگرفته از وب:
    http://hadiseshieh.mihanblog.com/


  2. صلوات ها 2


  3.  

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود