جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا اهریمن در آیین زردشتى با شیطان در دین اسلام فرقى ندارد؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,905
    حضور
    84 روز 15 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40518

    مطلب آیا اهریمن در آیین زردشتى با شیطان در دین اسلام فرقى ندارد؟




    با سلام
    در اینجا باید این نکته توضیح داده شود که آیا اهریمن در آیین زردشتى با شیطان در دین اسلام فرقى ندارد؟
    بعضى از محققان ایرانى مى کوشند معتقدات خودشان را راجع به آیین زردشت با افکار اسلامى تعبیر و تفسیر کنند از آن جمله اهریمن و دیوها را که در جزوات اوستا یاد شده با شیطان و شیاطین تطبیق مى نمایند و اهریمن را با شیطان یکسان مى شمارند و مى گویند اگر اهریمن را مخلوق اهورا مزدا بدانیم آن وقت اهریمن زردشتیان مساوى مى شود با شیطان که از نظر اسلام مخلوق خدا و عامل بدیهاست، همچنان که اهورا مزداى زردشتى را با الله مسلمانان تطبیق مى کنند.
    ولى این عقیده مسلما درست نیست و شیطان و ابلیس در دین اسلام با اهریمن تفاوت دارد همانطور که الله اسلام با اهورا مزدا متفاوت مى باشد زیرا:
    اولا: شیطان در اسلام مخلوق خداست ولى اهریمن در آیین زردشت خود آفریده و خودساخته و بى نیاز از اهورا مزداست.

    ثانیا: در اسلام خلقت موجودى به شیطان نسبت داده نمى شود و اساسا شیطان قوه خلاقه ندارد و چیزى را نمى تواند خلق نماید از نظر اسلام همه اشیا با دست قدرت خداوند به وجود آمده است و هر چه هم آفریده، خوب و نیک آفریده است، قلمرو عالیت شیطان این است که فقط مى تواند در دل انسان وسوسه کند و او را به گناه تشویق کند شیطان بیش از حد دعوت کردن به کارهاى زشت، قدرتى بر انسان ندارد. «وما کان لى علیکم من سلطان الا ان دعوتکم فاستجبتم لى»
    ترجمه: و مرا بر شما هیچ تسلطى نبود جز این که شما را دعوت کردم و اجابتم نمودید (ابراهیم/22).
    در صورتى که اهریمن در اوستا به صفت آفریننده متصف شده و مى تواند علاوه بر دیوها و پریان نامرئى، جانداران محسوس و مرئى از قبیل: وزغ، مورچه، مار، عنکبوت، حشرات و گرگ را خلق کند و بیمارى و آفت از قبیل: سیل، زلزله، طوفان و باد خطرناک پدید آورد.

    ادامه دارد....!

    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  2. صلوات ها 2


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,905
    حضور
    84 روز 15 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40518



    ثالثا: اهریمن همه جا با خداى زردشت رقابت مى کند چنان که در فصل اول وندیداد اوستا نقل شده که خداوند زردشت وقتى براى سکونت اقوام ایرانى شهرها و کشورها آفرید اهریمن بر ضد وى قیام کرد و در هر کدام یک مخلوق زشت و بدکار پدید آورد«آریاویچ» مسکن اولیه این اقوام بسیار با نزهت بود و در آنجا بیمارى و دروغ هیچ کدام وجود نداشت.
    اهریمن بر ضد آن سرماى سخت و مار بزرگ خلق کرد.
    وقتى سرزمین سعد خلق شد آفت ملخ در آن پدید آمد، همچنین در آفرینش مرو، بلخ، رى، پارت، گرگان و دیگر کشورهاى ایرانى نشین در هر کدام یک مخلوق دیو آفریده پدید آمد و اسباب زحمت ایرانیان را فراهم نمود اما شیطان در مقابل خداوند متعال عاجز و ناتوان است.
    ادامه دارد....!
    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  5. صلوات ها 2


  6. #3

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,905
    حضور
    84 روز 15 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40518



    رابعا: مرگ و سرما و زمستان در دین زردشت مخلوق اهریمن است.
    اما در دین اسلام خالق مرگ هم خداست «الذى خلق الموت والحیاة لیبلوکم ایکم احسن عملا...» ترجمه: همان که مرگ و زندگى را بیافرید تا شما را بیازماید که کدامتان به عمل نیکوتر است، و او شکست ناپذیر آمرزنده است. (ملک/2) و سرما در زمستان نیز حادثه سودمند و مفیدى مى باشد از اینجا کاملا مى توان فهمید که اندیشه مخلوقات بد و ناشایست و این که نظام آفرینش ناقص است به هیچ وجه در اندیشه قرآنى راه ندارد.
    در اینجا تذکر این نکته بسیار لازم است که گاهى در ترجمه هاى فارسى آیات قرآن و یا احادیث کلمه «شیطان» به «دیو» و یا «اهریمن» ترجمه مى شود البته به طور مسلم این ترجمه صحیح نیست، زیرا کلمه شیطان و ابلیس معادل فارسى ندارند و باید عین کلمه آورده شود.
    دیو یا اهریمن به مفهوم حقیقى از نظر قرآن وجود خارجى ندارد و کاملا با مفهوم شیطان و ابلیس که در قرآن آمده، مغایرت دارد.

    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  7. صلوات ها 2


  8. #4

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    فرهنگ ایران
    نوشته
    1,270
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1012



    رضای گرامی
    درود
    شما به خوبی میدانید و در نوشته های خود بسیار به آن اشاره کرده اید که گاتها کتاب زرتشت است. اوستا در دوران ساسانی نوشته یا باز نویسی شده است. خودتان خوب میدانید که مغان ماد در دوران ساسانی در دربار بودند و دین حکومتی را ساختند. میدانید که در این دین حکومتی باور مهرپرستانه و زروان پرستانه خود را رنگ زرتشتی دادند و در دین حکومتی به تخت نشاندند.
    این توصیفی که از اهریمن کردید، توصیفی ساسانی است. با آن که خود میدانید که این دین حکومتی با دین زرتشتی تفاوت دارد، چرا آن را زرتشتی مینامید؟
    این ناشی از تربیت اسلامی است که اینگونه پا روی حق بگذارید؟
    شما خوب میدانید که مغان ماد، به دلیل توان بالای یگانه پرستی زرتشتی، مجبور شدند با وجود در دسترس داشتن شمشیر شاهان ساسانی، خود را با یگانگی زرتشتی همساز سازند. از این رو اهورمزدا همچنان یگانه آفریننده است و اهریمن با کاستن از هستی موجودات مادی، در آنها نیستی پدید می آورد. نبودن هستی گرما میشود نیستی سرما. از این رو گفته میشود که اهریمن سرما را آفرید. نه او چیزی نیافریده است. او با کاستن از هستی گرما، نیستی گرما را که ما سرما مینامیم، بیشتر کرده است.
    میدانم باز هم مانند رایانامه های دیگر مرا به مغلطه و فرار و پاک کردن صورت مسئله و مانند آن متهم خواهید کرد. ولی یک سوزن به خودتان بزنید، یک جوال دوز به دیگران
    خوبست که اسلام را با باور وهابیان یا طالبان بررسی کرد؟
    خوب است که نوشته های سلمان رشدی را ملاک بررسی اسلام گرفته شود؟
    خوب است که اسلام حکومتی دوران پهلوی را نقد کرده شود و نتیجه گرفته شود که اسلام این است؟ اسلام منافقین (مجاهدین خلق) چی؟ اسلام زبیریان و امویان و عباسیان و عثمانییان و ... را چی؟
    خب چرا با دین زرتشتی چنین میکنید؟
    شما دین حکومتی ساسانی را بررسی میکنید، خب بگویید در دین حکومتی ساسانی چنین و چنان است. دیگر چرا نام زرتشت و نام دین زرتشتی را میبرید؟
    در دین زرتشت خداوند دو نیرو به انسان داده است: سپنتا مینو و انگرهه مینو. انسان با این دو نیرو میتواند بهمن (خیر) باشد یا دوشمن (شر). میتواند نیکی کند و یا بدی نماید. از آنجا که هر چیزی اهورامزدا ساخته نیک و درست است، حتی ویروس ایدز، و تنها این انسان است که میتواند با نیروی خدا داده اهریمن بدی کند( شر بسازد) از این روی گفته میشود که بدی را اهریمن میسازد. اهریمن زرتشت چیزی جز نیرویی اندیشه ای درون انسان نیست.

  9. صلوات


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. جمع بندی چرا نگوییم عالم علت ندارد؟
    توسط velayat در انجمن براهین اثبات خدا
    پاسخ: 674
    آخرين نوشته: ۱۳۹۳/۰۱/۱۹, ۰۹:۰۹
  2. پاسخ: 2
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۱۰/۱۰, ۲۰:۰۰
  3. پاسخ: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۱۲/۲۸, ۱۴:۰۷
  4. پاسخ: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۱۲/۱۷, ۱۲:۴۲

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود